Hieman paha mennä enää ottamaan kantaa mitä sinä kirjoitit, kun vedit viestit tyhjäksi. Muistaakseni kuitenkin kritisoit, että reilumpi kaveri olisi sinulle jo aiemmin asiasta maininnut. Ja siihen päälle ne jutut siitä, että porukka hiljennetty pelolla.
En ole ihan varma mitä tarkoitat tehtävällä x. Jos sinun toimenkuvasi ei kuitenkaan tuon tehtävän poistumisen myötä muuttunut, niin ei kai siinä mitään ole erikoista? Työnantajalla on täysi oikeus järjestellä työt niin kuin parhaaksi näkee. Vaikka se sitten tarkoittaisi, että jotain jo ilmoitettua muuttuu. Ymmärrän kyllä, että jos toimenkuvaan lähdetään kajotaan, niin se harmittaa. En kyllä keksi miten toimenkuvaa voisi muuttaa ilman, että työntekijä huomaa tai hänelle kerrotaan. Huomaahan sen siinä kohtaa viimeistään, kun joku toinen tekee tehtävän jonka meinasit tehdä.
Tuohon liittyy niin paljon asiaa, etten viitsi lähteä taas kaikkea aukomaan. Kyllähän se tavallaan pelolla hiljentämistä on, jos kielletään kertomasta asianomaiselle. Sitten kun muutosneuvottelut koskee kaikkia, niin eipä siinä varsinaisesti ollut tietoa, että kuka lähtee, vai lähteekö kukaan.
Sen nyt voin tähän takaisin laittaa, että meno muuttui alkusyksystä syystä x, jota en itse osaa sanoa, koska olin edeltävän viikon lomalla ulkomailla.
Tottakai työnantajalla on oikeus järjestellä työt kuten haluaa, mutta tämä tehtävä x oli järjestelmien ylläpito ja kehitys ja kyse oli lähes 2000 käyttäjän ekosysteemistä. Työtehtäväni oli siis määrä muuttua projektinhallinnasta ns. system admin -hommaan. Järjestelmät eivät olleet vielä loppuvuodesta valmiit, vaan käyttöönotto oli kesken. Käytännössähän jatkokehitystä ja muuta ei siis vielä silloin päässyt tekemään.
Kyllähän jälkikäteen merkit olivat ilmassa. Suunnilleen kaikilla muilla projektiin osallistuvilla oli admin-tunnarit järjestelmään, paitsi minulla, jolle tuota hommaa oli kaavailtu. Työtä nyt vaan oli mm. datan viennin kanssa niin paljon, että kaikki teki kädet sauhuten, niin ehkä tuon kaltainen työ ei niin selvästi näyttäydy. Toisaalta kollega oli olettanut, että hän keskittyy siihen datan viemiseen yms. ylläpitoon, ja minulle jää tekninen puoli ja toimittajayhteistyö.
Jospa nyt alkaisi jo avautumaan, että ehkäpä useammalla on ollut jo suunnitelma tiedossa aikaisemmin kuin minulla. Ei toki suinkaan kaikilla, kuten oletit, mutta osalla kuitenkin.
Asia ei minua suuremmin harmita - se avasi itselleni ihan toisenlaisen maailman. Sanotaan nyt tässäkin, ettei tarvitse arvailla, mitä ketjua tarkoitan, että kaivoin pöytälaatikosta toiminnassa olleen osakeyhtiön, jonka aikanaan perustin dropship-verkkokauppaa varten - niissä kun ns niche-tuotteiden myynti voi joskus kohota suureksikin, jolloin yhtiömuoto oli tuohon sopivin.
Ja niin se on myös konsulttihommiin. Kun sanoin, että revittiin töihin, tuli loppuvuodesta paristakin paikasta yhteydenottoja toimeksiantoina tehtäviin projekteihin liittyen ja toinen niistä natsasi ensimmäisen haastattelun jälkeen. Menee enemmän tuonne oman firman ketjun puolelle, mutta näissä teetetään hyvin usein extille turvallisuusselvitys, ja sitähän tässä venaillaan parhaillaan. Toisaalta firmakaan ei ole ihan vielä kuosissaan ja pitää avata pankkitiliä sun muuta järjestelyä - tänään tehtiin jonkunlaista laskelmaa kassavirrasta uusyrityskeskuksen kanssa.
Aika on kulunut noihin liittyvissä järjestelyissä ja neuvotteluissa alihankintasoppareista ja vakuutuksista sun muusta yritystouhusta. Kyseessä on myöskin toimivan yrityksen laajennus, joten tein tuolle starttirahahakemuksen - maksuaikoineen ja turvallisuuselvityksineen kun tässä voi olla useamman kuukauden kuiva kausi tiedossa. Tämän vuoksi olen ilmoittanutunut toistaiseksi työttömäksi, kun ei ole vielä edes tarkasti tiedossa, myönnetäänkö starttirahaa, vai pitääkö kikkailemalla "kokeilla yrittämistä" 4kk ansiosidonnaisella, kuten nykyään on mahdollisuss.
Summa summaarum. Irtisanominen tuli yllättäen ja juuri sopivasti siten, että irtisanomisaika kului käytännössä joulunpyhiin ja vuodenvaihteeseen. Loppiaisen jälkeen haastelin jo kummankin välittäjän kanssa ja parisen viikkoa sitten naulattiin kiinni ensimmäinen toimeksianto ja käynnisteltiin selvitys. Paljon huonomminkin siis voisi olla joten en viitsi tuolla enää kauheasti päätäni vaivata - yritin vain kertoa, että in houset osaavat olla sangen kieroja työnantajia ja kyseisellä lafkalla on koko reilun 10v historiansa ajalta vähintäänkin epämääräisiä irtisanomisia kontollaan. Tehtävissään täysin päteviä ihmisiä on irtisanottu "tuotannollisista ja taloudellisista syistä" heti kun tilaisuus sallii. Senkin kuulin ihan yrityksen vanhemmilta työntekijöiltä että syy tälle oli se, etteivät päällikköasemassa olleet ihmiset suostuneet hyväksymään johtajan omalle mökille hankkimien rakennustarvikkeitten laskua firman piikkiin.
Eli ehkäpä tällä aukeaa, että kyseessä ei tosiaankaan ollut mikään julkisomisteisten yhtiöiden mallioppilas - luulin tosin, että näistä oltaisiin jo päästy eroon. Välttämättä ei ehkä kuitenkaan täysin.
Ja kerta vielä, potkut olivat oikeastaan onnenpotkut. Yhdellä toimeksiannolla en ehkä vielä ihan pääse samoihin ansioihin, mutta saan kaikenlaista firman vähennyksiin, joka tasoittaa tuloeroa. Parilla toimeksiannolla mennään jo yli, että heilahtaa. Kaikki on vaan tapahtunut niin nopeassa tahdissa, ettei ole oikein itsekään tahtonut pysyä mukana.