Työelämäkeskustelu

On myös tietoaineistoja joiden maastavienti vaatii erillisen luvan. Ko. tiedon avaaminen ulkomailla johtaa rikkomukseen vaikka sen tekisi omalla koneella firman vpn:n läpi. Samasta syystä kaikki pilvipalvelut kotimaassakin pääsosin no-go.

Oma työnantaja teki sileen tymästi, että ilmoitti 1,5 viikon varoitusajalla, että jatkossa kaikki tekevät vähintään kolme päivää viikossa toimistolla. Ei koske itseä, koska etätyösoppari, mutta sääliksi käy kollegoita, joiden on nyt pakko raahautua niihin nuhruisiin ja pieniin laitakaupunkien avokonttorihelvetteihin :D:confused2:

Meillä sama, ehkä sama firma kyseessä, ilmoitus ihan yllätyksenä 🙁, ainakaan meidän tiimissä ei oltu kovin iloisia. Ainakin kannustaa ettimään vaihtoehtoja muualta, ehkä se on tarkoituskin

Viimeksi muokattu:
Meillä on raja kuinka pitkään saa tehdä etätöitä ulkomailta ja se taitaa liittyä joko vakuutuksiin tai lainsäädäntöön.

Firmalla on jonkun verran toimistoja ulkomailla ja jos haluaa oleilla niissä maissa pidempään saattaa onnistua, mut sit siirtyy sen maan työntekijäksi (terveydenhuolto, verot jne).

Mielellään kyllä menisin ulkomaille kun kellot siirretään talviaikaan ja palaisin keväällä, ehkä mahdollistuu jossain vaiheessa.

Esihenkilö asettaa selkeät tavoitteet/tehtävät, seuraa niiden etenemistä ja sitten reagoi asiaankuuluvasti jos annetut tehtävät ei suju? Ei tää mitään rakettitiedettä ole, eikä edelleenkään oikeastaan edes liity etätöihin, vaan ylipäätään työn johtamiseen. Se taitaa teidän puljussa selvästi olla aika hakusessa jos tällaiset perusjutut tuntuu konsepteina haastavilta?
Asiantuntijatyössä en ole kertaakaan kohdannut esimiestä, joka toimisi oikeasti tiiminvetäjänä tai asettaisi konkreettisia tavoitteita. Käytännössä henkilö täyttää HR:n lomakkeet ja pitää yhdentekevät haistapaska-keskustelut kahdesti vuodessa. Seurauksena omat ja muiden suorittavan portaat työt ovat sitten itseohjautuvia, joissa toisille voi kertyä helvetisti työkuormaa ja mahdottomia deadlinejä, ja yhdet sitten lusmuilevat tai saikuttelevat kuukausikaupalla. Jos paska ehtii osua tuulettimeen, alkavat asiat kiinnostamaan vähän isompia johtajia.

Palaan palaverikäytäntöihin. Pakollisina toimistopäivinä tunnutaan edellyttävän, että raahaudun jokaiseen palaveriin fyysisesti, vaikka saan tehtyä paljon hommia paljon tehokkaammin omalta työpisteeltäni etäosallistumalla näihin palavereihin. Erityisesti, jos aihe liippaa omaa asiantuntijuuttani vain niukasti, käytän suurimman osan ajasta tuottavampaan tekemiseen, ja siirryn ns. palaverimoodiin vasta sitten, kun agendalla käsitellään kohtia, joihin minulla on jotain annettavaa. Läsnäpalaverissa on nykyisin jokin kirjoittamaton sääntö ettei saa edes avata työkonetta vaan pitää tuijottaa tappina esitystä, vaikka suurin osa siitä ei voisi vähempää kiinnostaa. Muutama kusipää päätti myös blokata palaverikutsuista etämahdollisuuden, jolloin paikan päälle on pakko tulla, tai seurauksia on luvassa. Toki myös nämä palaverit ovat oikeasti hybridipalavereja, koska mm. ulkomaiset osallistujat kutsutaan erikseen etälinkin kautta mukaan.
Avauduin tästä ongelmasta mm. projektipäällikölle argumenttina että halutaanko hommat saada aikuisten oikeasti valmiiksi deadlineen mennessä vai onko järkevämpää että käytän suuren osan työajastani tuijottamalla yhdentekeviä esityksiä ja keskittymällä agendaan, joka ei käytännössä koske mitenkään omaa vastuualuettani. Viesti meni perille mutta tietyt tahot näkevät minut sitten hankalana tapauksena, suorastaan kapinallisena, ja edelleen tulee hienovaraista kettuilua multitaskaamisesta ja palaverikutsujen hylkäyksestä.

Ehkä kannattaa ehdottaa, että palaveri jaetaan kahteen osaan sen mukaan ketä aiheet koskee?

On järjetöntä jos palaverissa olijat tekevät muuta työtä samaan aikaan koska käytännössä eivät seuraa aihetta. Samaan aikaan on järjetöntä jos siellä on ihmisiä joita koskee vain pieni osuus asioista (ellei ajatuksena ole että pitäisi olla tietoinen muiden tekemisestä).

Jatkuvasti olen palavereissa joissa asiat selitetään kahdesti koska etänä olijat eivät ole seuranneet. Sitten kun joltain spesifisesti kysytään hän ei ole ollenkaan kärryillä.

Ehkä kannattaa ehdottaa, että palaveri jaetaan kahteen osaan sen mukaan ketä aiheet koskee?

On järjetöntä jos palaverissa olijat tekevät muuta työtä samaan aikaan koska käytännössä eivät seuraa aihetta. Samaan aikaan on järjetöntä jos siellä on ihmisiä joita koskee vain pieni osuus asioista (ellei ajatuksena ole että pitäisi olla tietoinen muiden tekemisestä).

Jatkuvasti olen palavereissa joissa asiat selitetään kahdesti koska etänä olijat eivät ole seuranneet. Sitten kun joltain spesifisesti kysytään hän ei ole ollenkaan kärryillä.
Tämä, tai sitten palaverin kutsuja näkee edes vähän aikaa ja vaivaa että kaikkia palaveriin kannattaa kutsua ja millainen agenda on. Ihan turhaa istua toista tuntia EVVK-palaverissa, jossa lopussa käydään muutoksen vaikutukset järjestelmiin läpi, ja tähän kohtaan pidän parin minuutin puheenvuoron, ja varaan erillisen pikapalaverin parin avainhenkilön kanssa käytännön järjestelyistä, tai sitten hoidetaan jatkot F2F tai lyhyellä puhelulla. Minulla on sellainen tuntuma että niillä sankarit joilla on varaa tapittaa palaverista toiseen, ei ole todellista työkuormaa tai sitten he ovat onnistuneet delegoimaan sen muille.
Kun kyseessä oman tiimin sisäinen palaveri, aika moni multitaskaa siellä samalla, koska hommat on vain pakko saada hoidettua työajan puitteissa. Työkuorma on käytännössä kohtuuton, ja kerta mitään todellista työnjohtamista ei ole, jokainen joutuu sumplimaan parhaansa mukaan, miten normi työaika käytetään tai anomaan ylityölupaa projektipäälliköiltä. Esimiehiltä ei ole toistaiseksi tullut mitään konkreettisia toimia asioiden ratkaisemiseksi, korkeintaan nyökyttelevät päätä ja toteavat tämän olevan ihan normi tietotyötä, mikäs siinä kun suorittavan portaan avainhenkilöt vaihtavat firmaa tai palavat loppuun. Edellinen esimies, sellainen keski-ikäinen "kympin tyttö", joka oli täysi kynnysmatto henkisesti, koki ongelman olevan ainoastaan meidän asenteissa ja tarjosi ratkaisuksi Mindfulnesss harjoitteita, joihin innoissaan jakeli linkkejä koko tiimille.
Jos kerta firma edellyttää jokaisen työntekijän tuhlaavan aikaansa kaiken maailman unelmahöttö-palavereissa täydellä keskittymiskyvyllä, tulisi myös työkuorma jakaa sen mukaisesti. Tämä aihe on käytännössä tabu keskijohdolle vaikka ongelma tiedostetaan varsin hyvin, joten multitaskaaminen käytännössä välttämätöntä, ja samalla sitä leikisti paheksutaan koska firman "arvot ja työkulttuuri".

Mä ainakin kieltäydyn monista palavereista joihin kutsutaan. Tapauksesta riippuen saatan laittaa lyhyen näkemyksen / mielipiteen etukäteen, mut keskityn juttuihin joissa oikeasti tarvitaan.

Toki aluksi se tuntui aika pahalta, ja kandee ehkä organisaatiosta riippuen miten asian esittää…

Mä ainakin kieltäydyn monista palavereista joihin kutsutaan. Tapauksesta riippuen saatan laittaa lyhyen näkemyksen / mielipiteen etukäteen, mut keskityn juttuihin joissa oikeasti tarvitaan.

Toki aluksi se tuntui aika pahalta, ja kandee ehkä organisaatiosta riippuen miten asian esittää…
Kieltäytymistä ei katsota useimmiten hyvällä, erityisesti niistä palavereista, joihin on ujutettu läsnäolopakko mukaan (pakko tulla toimistolle). Asiaan ei auta päällekkäisyys muiden palaverien kanssa, joka on varsin yleistä, koska aiemmin mainitut kusipäät kokevat, että juuri heidän palaverinsa menee kaiken muun yläpuolelle.
Mikä tulee toimistopakkoon, jota ollaan vuodenvaihteen jälkeen kiristämässä, ei ole toistaiseksi suuresti haitannut minua mutta se miten toimistopakkoa tyrkytetään meille saa kieltämättä aikaan vastareaktion. Toimistopäivinä spontaanit F2F keskustelut ja varjostamiset ovat toimineet tähän mennessä hyvin, ja avokonttorin tiloista on saanut vetäytyä hiljaisempiin koppeihin ja bisnespuiston buffetista on saanut yleensä hyvää ruokaa. Melko harmillista, jos tietyt johtajat onnistuvat suuressa viisaudessaan tekemään toimistopäivistä pelkkää pakkopullaa.

Niin, tokihan tuo varmaan riippuu ihan siitä mitä tekee ja mitä palavereissa käsitellään.

Mä siis kieltäydyn palavereista joissa ei käsitellä asioita jotka ovat relevantteja minulle, tai joissa minulla ei ole selkeästi jotain annettavaa. Eri tehtävissä työskentelevien kannattaa ehkä lähestyä sitä eri tavalla, esim. työnteon tehostamisen.

Toki on mahdollista että jos kyseessä on joku tiimin sync palsu niin oikeasti ajatellaan että tiimin yhdessäololla on arvoa.

Pitäisi kyllä oppia enemmän kieltäytymään töistä. Itse olen ollut ihan liikaa "joojoo"-mies ja siten varmaan urakehityskin on ollut hyvää, tunnetaan firmassa ja esihenkilöiden helppo ylikuormittaa hommilla. Vertaa pariin kollegaan jotka kategorisesti kovasanaisesti kieltäytyvät vähän kaikesta - niin säästyvät myös paljolta. Yksi vuoden tavoitteistani oli kieltäytymisen kautta saada (ei kuitenkaan ehkä palaverikieltäytymisten) vähennettyä työkuormaa ja siten keskityttyä oikeasti tärkeisiin hommiin.

Monesti myös palavereja se 5-14 päivässä, että eipä siinä ohessa tosissaan paljon ehdi niitä oikeita töitä tehdä. Mikä on silleen hauska, että mun roolissa tavallaan ei korulauseiden mukaan pitäisi edes tehdä niitä suorittavia hommia, mutta jotenkin en niistä ole koskaan irtikään päässyt ja vaikka kuinka esihenkilö minua koulisi enemmänkin avustajan/valmentajan -rooliin, niin aina tuntuu että aina nämä on vain lisää vanhojen hommien päälle.

Tuohon etä/hybridipalaverikäytäntöön niin ainakin meillä onneksi on omaksuttu ja hyväksytty se, että se hangaroundi joka siellä linjoilla on tunnin palaverissa muutamaa kommenttia vaille saa tehdä kyllä muutakin eikä kukaan välttämättä oleta, että siellä silmä kovana seuraa täysin oman aihepiirinsä ohi asioita. Jos on pelisilmää, niin lause kannattaa aina aloittaa "Hei Pekka, osaatkos sanoa asiasta...", silloin sen ei-niin-läsnä-olevan saa kivasti herätettyä ja kerrottua yhdellä kertaa kysymyksen kaikille. Aluksi kun tätä harjoiteltiin (teams-palaverit korona-aikana) ja joidenkin kanssa vieläkin, tulee niitä 5min monologeja jonka jälkeen "... mutta Pekkahan tietää, eikö??" jolloin herätetään pystymetsästä ilman hajuakaan mistä puhuttiin ja kysymys pitää toistaa. Näen kuitenkin tärkeänä, että jonkun alan erityisasiantuntija istuu siinä samassa palaverissa kuin, että jokaisen palaverin koordinoin kuuden eri henkilön kanssa 3min etukäteis ja 3min jälkipalavereilla jne. Tehkööt suosiolla muita hommia kuitenkin siinä muulla ajalla.

Jahas, esihenkilö olisi vaihtumassa. En ole hirveän innostunut asiasta, vaikka uusi on varmaan ihan siedettävä. Mielipidettä sentään kysyttiin, mutta eipä sillä ole kuitenkaan lopulta merkiystä.
Nykyinen on hoitanut esihenkilötyön todella hyvin ja uudella olisi isot saappaat täytettävänä sen suhteen.

Pitäisi kyllä oppia enemmän kieltäytymään töistä. Itse olen ollut ihan liikaa "joojoo"-mies ja siten varmaan urakehityskin on ollut hyvää, tunnetaan firmassa ja esihenkilöiden helppo ylikuormittaa hommilla. Vertaa pariin kollegaan jotka kategorisesti kovasanaisesti kieltäytyvät vähän kaikesta - niin säästyvät myös paljolta. Yksi vuoden tavoitteistani oli kieltäytymisen kautta saada (ei kuitenkaan ehkä palaverikieltäytymisten) vähennettyä työkuormaa ja siten keskityttyä oikeasti tärkeisiin hommiin.

Monesti myös palavereja se 5-14 päivässä, että eipä siinä ohessa tosissaan paljon ehdi niitä oikeita töitä tehdä. Mikä on silleen hauska, että mun roolissa tavallaan ei korulauseiden mukaan pitäisi edes tehdä niitä suorittavia hommia, mutta jotenkin en niistä ole koskaan irtikään päässyt ja vaikka kuinka esihenkilö minua koulisi enemmänkin avustajan/valmentajan -rooliin, niin aina tuntuu että aina nämä on vain lisää vanhojen hommien päälle.

Tuohon etä/hybridipalaverikäytäntöön niin ainakin meillä onneksi on omaksuttu ja hyväksytty se, että se hangaroundi joka siellä linjoilla on tunnin palaverissa muutamaa kommenttia vaille saa tehdä kyllä muutakin eikä kukaan välttämättä oleta, että siellä silmä kovana seuraa täysin oman aihepiirinsä ohi asioita. Jos on pelisilmää, niin lause kannattaa aina aloittaa "Hei Pekka, osaatkos sanoa asiasta...", silloin sen ei-niin-läsnä-olevan saa kivasti herätettyä ja kerrottua yhdellä kertaa kysymyksen kaikille. Aluksi kun tätä harjoiteltiin (teams-palaverit korona-aikana) ja joidenkin kanssa vieläkin, tulee niitä 5min monologeja jonka jälkeen "... mutta Pekkahan tietää, eikö??" jolloin herätetään pystymetsästä ilman hajuakaan mistä puhuttiin ja kysymys pitää toistaa. Näen kuitenkin tärkeänä, että jonkun alan erityisasiantuntija istuu siinä samassa palaverissa kuin, että jokaisen palaverin koordinoin kuuden eri henkilön kanssa 3min etukäteis ja 3min jälkipalavereilla jne. Tehkööt suosiolla muita hommia kuitenkin siinä muulla ajalla.
Hyvä esimerkki tuosta palaveri hengestä, eli kaikki puhaltaisi yhteen hiileen.
Sitten jos kokee olevansa oikeasti turha palavereissa niin siitä kannattaa erikseen sanoa sille järjestäjälle, että nämä eivät kosketa itseä tai minä en voi tuoda tähän tiimiin /palaveriin näkökulmaa omalta puoleltani (tässä pystyy myös miettimään itse onko tilanne näin?) Minulle riittää asian ilmoittaminen. Sitten taas jälkeenpäin ei kannata tulla sanomaan ettei asiasta tiennytkään tai miksi tästä ei ole puhuttu? Tässä vaiheessa kannattaa tsekata palaverin muistiinpanot tai harkitsemaan uudelleen kannattaako niihin palavereihin tulla.

Rookie numbers, taitaa kohta 10k lukematonta mennä rikki. 50-100 viestiä kun pukkaa päivässä, niin äkkiä noita kertyy. Olis aivan mahdoton pitää tuota ”todo” listana.

Vähän piikkinä RealityBitesille, että kyllä se jatkuva viestittelijä on ihan oikeasti joskus taakka. Varsinkin, jos on ”chatti”moodi päällä. Pahimmillaan vielä jos soittaa viestin perään täysin turhasta, että huomasitko. Sähköpostilla yhteenvedot yms. aidosti tärkeät, teamsilla hyvin voi kuitata ”ok, hoidan”. Nyt tosin näyttää noita reaktioita tulleen myös outlookiin.

e: Ei niitä viestejö ilkeyttään lukematta jätetä. Jos toistuvasti viestit ei mene perille, niin vikaa kannattaa pohtia myös omassa päässä. Asiat 15 eri viestissä ripoteltuna vs. yksi tiivis yhteenveto ranskalaisin viivoin.

800 kuulostaa suorastaan vähäiseltä 😁

IMG_5685.jpeg

Omalla pomolla lukemattomien määrä on tuhansissa. Jotenkin se silti onnistuu vastaamaan nopeasti ainakin omiin sähköposteihini.

Koko konsernin (useampi kymmenen yhtiötä) tj:llä on vastaavasti nolla, vaikka veikkaan, että postia tulee solkenaan ja mies ei hirveän usein paikallaan pysy. Pitää joskus kysyä, että mikä menetelmä on käytössä. Itsekin pyrin pitämään nollassa ja vastailen mahdollisuuksien mukaan nopeasti, muuten asiat tahtoo unohtua.

IMG_5685.jpeg
Onko näistä miten paljon ns jokin "tehtävä edennyt" tyyppinen ilmoitus tai ihan roskaa ja ok kuittauksia? Tuntuu tuollainen 100 päivässä oikeita sähköposteja olevan mahdotonta suorittaa. Miten noista karsitaan ne tärkeät? Oot 2pvää sairaana niin eihän tuossa enää kykene kuromaan kiinni.

Sitten taas jos joka funktiolta yrityksessä tulee noin paljon yhdelle kaverille posteja niin voi harkita onko vastuunjaot ja tiedonanto ihan oikein allokoitu.

Onko näistä miten paljon ns jokin "tehtävä edennyt" tyyppinen ilmoitus tai ihan roskaa ja ok kuittauksia? Tuntuu tuollainen 100 päivässä oikeita sähköposteja olevan mahdotonta suorittaa. Miten noista karsitaan ne tärkeät? Oot 2pvää sairaana niin eihän tuossa enää kykene kuromaan kiinni.

Sitten taas jos joka funktiolta yrityksessä tulee noin paljon yhdelle kaverille posteja niin voi harkita onko vastuunjaot ja tiedonanto ihan oikein allokoitu.

No oikeasti iso osa on juurikin jotain powerbi ”sinulla on xx myöhässä olevaa/erääntyvää tehtävää” olen ne laittanut menemään omaan kansioonsa, eikä niistä tule mitään popup ilmoituksia, mutta jostain syystä maili appi haluaa nekin näyttää tuossa kuvakkeessa. Saapuneet kansion pidän järjestyksessä ja ajantasalla itsekkin.

Mulla on kymmeniä sääntöjä sähköpostissa, eli inboxiin ei tule mitään missä en ole henkilökohtaisesti to-kentässä. Tuon lisäksi iso osa korkean volyymin (tyyliin Jira / pull-reviewt yms) menee muualle.

Ja inboxissa n. 5000 lulematonta, kaikenkaikkiaan tuplat.

Mitä ihmeen väliä sillä on merkkaako ne luetuksi vai ei? Jos ne vaivaa niin merkkaa, jos ei niin antaa olla?

Seuraavaksi varmaan sanotte että auton trippimittarikin kuuluu nollata säännöllisesti 😁

Mulla on kymmeniä sääntöjä sähköpostissa, eli inboxiin ei tule mitään missä en ole henkilökohtaisesti to-kentässä. Tuon lisäksi iso osa korkean volyymin (tyyliin Jira / pull-reviewt yms) menee muualle.

Ja inboxissa n. 5000 lulematonta, kaikenkaikkiaan tuplat.

Jep. Kyllä niitä meilejä riittää.
Piteleppä tuota oluttani :)

IMG_1260.jpeg

Edit: olikin näin. Ota tuosta toisesta kädestä :whistling:

IMG_5685.jpeg

Entinen työnantaja otti ja meni vielä ryssimään takaisinottovelvollisuuden. :facepalm:

Tai siltä ainakin pahasti näyttää, mutta ottakoon liitto kantaa että mitä mieltä on siitä, että jotain meiliä lähetellään sisällöltään käytännössä vastaavasta paikasta sellaisilla vaatimuksilla, jotka itse täyttää kirkkaasti - eikä siis mitenkään henkilökohtaisesti vaan yleisenä tiedotteena.

Omalla pomolla lukemattomien määrä on tuhansissa. Jotenkin se silti onnistuu vastaamaan nopeasti ainakin omiin sähköposteihini.

Koko konsernin (useampi kymmenen yhtiötä) tj:llä on vastaavasti nolla, vaikka veikkaan, että postia tulee solkenaan ja mies ei hirveän usein paikallaan pysy. Pitää joskus kysyä, että mikä menetelmä on käytössä. Itsekin pyrin pitämään nollassa ja vastailen mahdollisuuksien mukaan nopeasti, muuten asiat tahtoo unohtua.
Sihteeri…

Henkiloa ei haluta takaisin niin tuollaisia lipsahduksia sattuu.

Minulla on saannot ohjata kaikki generoidut sahkopostit suoraan omaan kansioon ja kerran kuukauteen valitsen kaikki viestit ja merkkaan ne luetuiksi.

No harvoinpa kai se takaisinotto toteutuukaan. Sehän on lähinnä pelote sille, että ihmisiä ei potkita pois liian heppoisin perustein.

Kyllä se liiton lakimies kertoo, että menikö taiteen sääntöjen mukaan vai ei. Jos ei, niin se on työnantajan kannalta hiukan ikävämpi homma.

Statistiikka

Viestiketjuista
266 876
Jäsenet
75 929
Uusin jäsen
SylvesterFin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom