Tyhmät ihmiset

Pankkitunnuksia käytetään moniin Suomi.fi valtuusjärjestelmän alaisiin systeemeihin (n. 240 palvelua tällä hetkellä) tunnistautumiseen, toimivat siis eräänlaisina digihenkkareina.

Pankkitunnukset vertautuvat täysin vaikka ajokorttiin työkäytössä – ei ole erikseen työajokorttia. Eri asia sitten jos työntekijällä ei ole pankkitunnuksia, mutta viisas työnantaja kyllä jättää nämä palkkaamatta.
Kyllä Suomi.fi:hinkin luulisi saavan hommattua tunnareita, jos sellaisia työjuttuihin tarvitsee. Ei niitä työjuttuja kuitenkaan yksityishenkilönä tehdä vaan yrityksen työntekijänä.

En kyllä ajokorttiakaan käyttäisi tunnistukseen työhommissa. Kyllä siihen työnantajan pitäisi hommata omat kortit.
Siis ajamisen ulkopuolella, mutta se onkin ihan eri juttu. Silloin ajokorttia ei käytetä työhommaan tunnistautumiseen vaan esim. poliisille ajo-oikeuden todistamiseen.
 
En tiedä mikä tässä on kuviona, mutta kyllä minustakin työnantajan pitäisi ne tunnukset hommata mihin niitä ikinä tarviikaan ilman että työntekijän tarvitsee omia henkilökohtaisia pankkitunnareitaan käyttää.

No esim. lähes kaikkiin Tullin ja Verohallinnon palveluihin tarvitsee tunnistautua palvelun käyttäjän (eli tässä tapauksessa työntekijän) omilla pankkitunnuksillaan tai muulla vahvalla tunnistuksella ennen kuin hänet pystytään liittämään käyttäjäksi yrityksen tunnukseen. Eli siis heillä on myös tieto kuka niitä ilmoituksia tekee yrityksen päätunnuksen alla (Katso-tunnistus tais olla nimi jos oikein mutuilen ja ainakin vuosi sitten oli puhetta, että liittyisi tuohon Suomi.fi järjestelmään).

Eli omia tunnuksia käytetään vain tunnuksen luomiseksi palveluun ja sen jälkeen käytetään työnantajan tunnuksia..
 
No esim. lähes kaikkiin Tullin ja Verohallinnon palveluihin tarvitsee tunnistautua palvelun käyttäjän (eli tässä tapauksessa työntekijän) omilla pankkitunnuksillaan tai muulla vahvalla tunnistuksella ennen kuin hänet pystytään liittämään käyttäjäksi yrityksen tunnukseen. Eli siis heillä on myös tieto kuka niitä ilmoituksia tekee yrityksen päätunnuksen alla (Katso-tunnistus tais olla nimi jos oikein mutuilen ja ainakin vuosi sitten oli puhetta, että liittyisi tuohon Suomi.fi järjestelmään).

Eli omia tunnuksia käytetään vain tunnuksen luomiseksi palveluun ja sen jälkeen käytetään työnantajan tunnuksia..
Juuri tämä kyseessä.
 
No esim. lähes kaikkiin Tullin ja Verohallinnon palveluihin tarvitsee tunnistautua palvelun käyttäjän (eli tässä tapauksessa työntekijän) omilla pankkitunnuksillaan tai muulla vahvalla tunnistuksella ennen kuin hänet pystytään liittämään käyttäjäksi yrityksen tunnukseen. Eli siis heillä on myös tieto kuka niitä ilmoituksia tekee yrityksen päätunnuksen alla (Katso-tunnistus tais olla nimi jos oikein mutuilen ja ainakin vuosi sitten oli puhetta, että liittyisi tuohon Suomi.fi järjestelmään).

Eli omia tunnuksia käytetään vain tunnuksen luomiseksi palveluun ja sen jälkeen käytetään työnantajan tunnuksia..
Jos noin niin aika typerä systeemi. Luulisi olevan jo tarpeaksi vahva tunnistus, jos työnantaja pyytää sinulle tunnuksia.
 
Ai kun tarvii varmentaa henkilöllisyys? Sitä vartenhan toi on.

Jos työnantaja pyytää jotain tunnuksia niin niitä nyt voi käyttää kuka tahansa, sen sijaan vahva tunnistautuminen on vahva tunnistautuminen ja sillä selvä.

Itekin noita välillä joutuu käyttämään enkä kyllä todellakaan tajua miten tossa nyt tehään jotain väärin, sama asia kun näyttäsit henkkarit postissa.
Pointti on se, että työ ja henkilökohtainen elämä on eri asioita. Jos työnantaja haluaa, että teet hommia niin sen pitäis sitten pystyä ne välineet ja tunnukset tarjoamaan siihen. Työantaja ottaa vastuun siitä, että tunnukset on annettu oikealle henkilölle ja että niitä ei käytä asiattomat henkilöt.

Postissa käyminen on aika eri asia.
 
Pointti on se, että työ ja henkilökohtainen elämä on eri asioita. Jos työnantaja haluaa, että teet hommia niin sen pitäis sitten pystyä ne välineet ja tunnukset tarjoamaan siihen. Työantaja ottaa vastuun siitä, että tunnukset on annettu oikealle henkilölle ja että niitä ei käytä asiattomat henkilöt.

Postissa käyminen on aika eri asia.

Niin on. Postissa kun käyt niin et pahimmillaan saa pääsyä miljoonien ihmisten henkilötietoihin kun Postin aspaa ei kiinnosta kattoa että onko siinä henkkarissa sama naama kuin sillä joka paketin hakee. Se on ihan paikallaan että vahva tunnistautuminen vaaditaan monien tunnusten saantiin.
 
Pointti on se, että työ ja henkilökohtainen elämä on eri asioita. Jos työnantaja haluaa, että teet hommia niin sen pitäis sitten pystyä ne välineet ja tunnukset tarjoamaan siihen. Työantaja ottaa vastuun siitä, että tunnukset on annettu oikealle henkilölle ja että niitä ei käytä asiattomat henkilöt.

Postissa käyminen on aika eri asia.
Valitettavasti pankit tai verohallinto vaativat tuon tunnistautumisen. Se työnantajan ilmoitus riittää tunnusten luomiseen, mutta kun kirjaudut sisään, täytyy heidän varmistua siitä, että kyseessä sama kaveri.
Tämä työkaveri lähti sitten pankkiin passin kanssa. Nyt kun mietin, saattoi kyse olla siitä että hän halusi työajalla käppäillä pankkiin ja kuluttaa työaikaa erilailla kuin töitä tehden.
 
Melkoista foliohattuilua että omilla pankkitunnuksilla tunnistautuminen työasioilla olisi jotenkin ongelmallista tai saattaisi vuotaa tietoja jollekin taholle. Tosiasia on että yritykselle ei vaan voida hankkia jostain erillisiä tunnuksia. Tunnistaudut aina omana itsenäsi ja sinuun on liitetty tieto, että sinulla on valtuudet hallinnoida myös tämän y-tunnuksen asioita. Etkä muutenkaan antaisi pankkitunnuksiasi kaverille mutta jos yritykselle voisi tehdä erilliset tunnukset, niin ihan varmasti ne kiertäisi pian post-it lapulla.
 
Melkoista foliohattuilua että omilla pankkitunnuksilla tunnistautuminen työasioilla olisi jotenkin ongelmallista tai saattaisi vuotaa tietoja jollekin taholle. Tosiasia on että yritykselle ei vaan voida hankkia jostain erillisiä tunnuksia. Tunnistaudut aina omana itsenäsi ja sinuun on liitetty tieto, että sinulla on valtuudet hallinnoida myös tämän y-tunnuksen asioita.
Enemminkin sellainen periaatteellinen asia kuin foliohattuilua. Minusta työnantajan pitää tarjota ne kaikki työvälineet mitä työssä tarvitaan.
 
Enemminkin sellainen periaatteellinen asia kuin foliohattuilua. Minusta työnantajan pitää tarjota ne kaikki työvälineet mitä työssä tarvitaan.
Sellaista se sähköisesti toimiminen on.
Voit toki hoitaa asiat myös kirjallisesti paperilla, mutta kun sinulta halutaan tunnistautumista asian vahvistamiseksi (että olet se henkilö joka on valtuutettu toimimaan yrityksen nimissä), käytät varmaankin omia henkkareitasi etkä jotain yrityksen kirjoittamaa todistusta joka on sekä redundantti että mahdoton todistaa aidoksi. Sama asia siis näyttää henkilöllisuustodistus kasvotusten tai pankkitunnistautuminen sähköisessä viestinnässä.
 
Sellaista se sähköisesti toimiminen on.
Voit toki hoitaa asiat myös kirjallisesti paperilla, mutta kun sinulta halutaan tunnistautumista asian vahvistamiseksi (että olet se henkilö joka on valtuutettu toimimaan yrityksen nimissä), käytät varmaankin omia henkkareitasi etkä jotain yrityksen kirjoittamaa todistusta joka on sekä redundantti että mahdoton todistaa aidoksi. Sama asia siis näyttää henkilöllisuustodistus kasvotusten tai pankkitunnistautuminen sähköisessä viestinnässä.
Tai sitten ei vaadia tuollaista tunnistautumista ollenkaan vaan työnantaja takaa, että heillä töissä oleva henkilö on se henkilö, joka hommaan on palkattu.
 
Eikä tarjoa, jos ei tarjoa sinulle pankkitiliä, jota voisit käyttää tunnistautumiseen.
Miten perustat pankkitilin? Ringding, näyttämällä omaa passia konttorissa.

edit: ja niin tämäkin homma ratkesi. Tässä vaan ihmettelen sitä, miksi pitää uhrata asiaan tunteja, kun sen voisi tehdä minuutissa? Periaatteen vuoksi? Onhan näitä periaatteita, kuten älypuhelinta ei voi hommata, verkkopankkitunnareita ei voi hommata vaan laskut käydään maksamassa tiskillä jne. Kaikki nämä kuuluvat tähän ketjun otsikkoon.
 
Työnantajan pitäisi perustaa se pankkitili omin neuvoin.
Haluaisitko antaa työnantajallesi oikeuden perustaa, ilman sinun käymistä konttorilla, pankkitilin sinun nimelläsi? Tämäkö nyt olisi ok, mutta tunnistautuminen omilla pankkitunnuksilla kerran ei?
 
Haluaisitko antaa työnantajallesi oikeuden perustaa, ilman sinun käymistä konttorilla, pankkitilin sinun nimelläsi? Tämäkö nyt olisi ok, mutta tunnistautuminen omilla pankkitunnuksilla kerran ei?
Se pankkitili pitäisi tietysti olla yrityksen nimissä.
 
Mutta kun ei sillä voi e-tunnistetta käyttää, jos se on yrityksen nimissä. Selkeästi tässä nyt joko tahallaan trollaat, tai et tiedä mikä tässä edes on homman idea.
Sille ei voi tietenkään mitään, jos järjestelmä on lähtökohtaisesti suunniteltu typerästi siihen nähden, että sitä pitäisi käyttää työhommissa.
 
Sille ei voi tietenkään mitään, jos järjestelmä on lähtökohtaisesti suunniteltu typerästi siihen nähden, että sitä pitäisi käyttää työhommissa.

Eihän kaikilla suomalaisilla (tai Suomessa asuvilla) ole mitään TUPAS-verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai henkilökorttia jossa on sähköisen asioinnin mahdollistava siru. Vielä isommalta osalta ne puuttuvat jotka Suomessa ovat tilapäisissä keikkatöissä.

Hyvin sopii tähän tyhmät ihmiset ketjuun tuollaisen järjestelmän suunnittelijat jotka eivät ole em. asiaa tajunneet huomioida sitä tehdessään.
 
Onko Maaritin piittaamattomuus ja ymmärtämättömyys tyhmempää kuin omalla nimellä ja naamalla sen mainostaminen? Paskamyrsky osuu pienemmästäkin inboxiin nykyään...


Myös Maarit Asikainen saapui Helsinki–Vantaan lentokentälle Göteborgista.

Hän kertoo olleensa tapaamassa lapsiaan ja lapsenlapsiaan.

Asikainen kertoo, että lentokoneesta lähtiessä hänelle jaettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) suositus omaehtoisesta karanteenista.

Myös Asikaisella on tiedossa julkisten kulkuneuvojen välttämistä koskeva ohjeistus.

”Jos joku maksaa niin otan taksin, mutta muuten menen junalla. En henkilökohtaisesti ymmärrä tätä koko asiaa.”
 
Se pankkitili pitäisi tietysti olla yrityksen nimissä.

Yrityksen pankkitilille tunnistaudutaan henkilökohtaisilla tunnuksilla... Turhaa vänkäämistä, moderni Suomessa (EU:ssa?) käytössä tunnistausumisifra ei tue siviiliminän ja työnantaja minän erottamista toisistaan, eikä työnantaja mahda sille kertakaikkisesti mitään.

Sinänsä olen samaa mieltä ja vielä pidemmällekin vietynä, että ihmisellä pitäisi olla mahdollisuus hankkia virallisesti useita eri identiteettejä ja käyttää haluamaansa identiteettiä haluamissaan tilanteissa. Mutta tämä ei ole sitä, mitä Suomi ja EU haluaa, aivan päinvastoin.
 
Eihän kaikilla suomalaisilla (tai Suomessa asuvilla) ole mitään TUPAS-verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai henkilökorttia jossa on sähköisen asioinnin mahdollistava siru. Vielä isommalta osalta ne puuttuvat jotka Suomessa ovat tilapäisissä keikkatöissä.

Hyvin sopii tähän tyhmät ihmiset ketjuun tuollaisen järjestelmän suunnittelijat jotka eivät ole em. asiaa tajunneet huomioida sitä tehdessään.
Melko varmasti kaikilla suomessa vakituisemmin asuvilla on suomalainen pankkitili. Tiliä ei pysty avaamaan saamatta nettipankkitunnuksia. Muut tapaukset jonottavat konttoriin ja näyttävät passia tai henkilökorttia ;)
 
Sinänsä olen samaa mieltä ja vielä pidemmällekin vietynä, että ihmisellä pitäisi olla mahdollisuus hankkia virallisesti useita eri identiteettejä ja käyttää haluamaansa identiteettiä haluamissaan tilanteissa. Mutta tämä ei ole sitä, mitä Suomi ja EU haluaa, aivan päinvastoin.
Miksi pitäisi olla mahdollista olla usempia identiteettejä? Mahdollistaa vaan kaikenlaiset väärinkäytökset, pakotteiden kiertämisen ja identiteettivarkaudet/huijaukset kun ostetaan avuksi sopivasta maasta jokin löyhemmällä moraalilla varustettu pankki tai muu identiteetin myöntäjä.
 
Yrityksen pankkitilille tunnistaudutaan henkilökohtaisilla tunnuksilla... Turhaa vänkäämistä, moderni Suomessa (EU:ssa?) käytössä tunnistausumisifra ei tue siviiliminän ja työnantaja minän erottamista toisistaan, eikä työnantaja mahda sille kertakaikkisesti mitään.

Sinänsä olen samaa mieltä ja vielä pidemmällekin vietynä, että ihmisellä pitäisi olla mahdollisuus hankkia virallisesti useita eri identiteettejä ja käyttää haluamaansa identiteettiä haluamissaan tilanteissa. Mutta tämä ei ole sitä, mitä Suomi ja EU haluaa, aivan päinvastoin.
Kuten sanottua niin jos käytössä on typerä systeemi niin sille ei voi mitään. Ei se työnantaja tosiaan tähän välttämättä voi vaikuttaa.

Ei tuossa välttämättä useampaa identiteettiä edes tarvitsisi. On tuo vahva tunnistautuminen mahdollista järjestää myös niin että työnantaja (tai kenen systeemi se nyt onkaan) voi antaa tunnareita ilman, että käyttäjät joutuvat omia henkilökohtaisia pankkitunnareita siihen käyttämään.
 
Tiliä ei pysty avaamaan saamatta nettipankkitunnuksia.

Ihan sitten selkeyden vuoksi, verkkopankkitunnukset eivät ole sama asia kuin henkilöllisyyden tunnistaminen verkkopankkitunnuksia käyttäen. Verkkopankkitunnukset voi olla ilman henkilöllisyyteen sidottua tunnistettakin.
 
Melko varmasti kaikilla suomessa vakituisemmin asuvilla on suomalainen pankkitili. Tiliä ei pysty avaamaan saamatta nettipankkitunnuksia. Muut tapaukset jonottavat konttoriin ja näyttävät passia tai henkilökorttia ;)

Aika vaikea se tili on avata ja saada suomalaiseen pankkiin jos kyseessä on esimerkiksi pakolaisena maahan tullut, jolla ei ole passia. S-Pankki käsittääkseni on ainoita jonne niitä voivat jollakin menestyksellä avata kun poliisi käy tunnistamassa maksua vastaan sen ihmisen siellä.

Lisäksi aika monella on käytössä Suomessa asuvillakin niitä ruotsalaisia ja muiden euro-, EU- ja ETA-maiden pankkitilejä pääasiallisina tileinäkin.

En oikein ymmärrä miksi nykyaikana pankkitili pitäisi olla nimenomaan suomalaisesta pankista.

UIkomaisissa pankeissa sähköinen tunnistus on toteuttu tavalla, joka onnistuu erinomaisen hyvin ilman suomalaisten pankkien TUPAS-verkkopankkitunnuksia, suomalaista mobiilivarmennetta tai suomalaisen henkilökortin sirua. Kyllä se on järjestelmän suunnittelijan tyhmyyttä Suomessa jos ei ilman noita saa tehtyä sähköistä tunnistamista toimivaksi.
 
Ihan sitten selkeyden vuoksi, verkkopankkitunnukset eivät ole sama asia kuin henkilöllisyyden tunnistaminen verkkopankkitunnuksia käyttäen. Verkkopankkitunnukset voi olla ilman henkilöllisyyteen sidottua tunnistettakin.
Justiinhan tässä vängättiin että yritys ei voi hankkia pelkästään verkkopankkitunnuksia ettei sen työntekijän tarvitse käyttää omia tunnuksiaan kirjautumiseen? Eikö kaikki suomalaiset pankkitunnukset käy automaattisesti tupas-tunnistautumiseen?
 
Justiinhan tässä vängättiin että yritys ei voi hankkia pelkästään verkkopankkitunnuksia ettei sen työntekijän tarvitse käyttää omia tunnuksiaan kirjautumiseen? Eikö kaikki suomalaiset pankkitunnukset käy automaattisesti tupas-tunnistautumiseen?

Käsittääkseni käyvät. Mutta sitten ei käy jos on pankkitili vaikka Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa, Norjassa tai Sveitsissä ja eri systeemin mukaiset kuin Suomessa pankeilla yleiset Suomen kansalliset TUPAS-tunnukset.

Jos ei ole TUPAS-tunnuksia niin ne pitäisi sitten hankkia ja se taas maksaa. Se on sitten eri kysymys kenen maksettavaksi ne kuuluvat jos ne pitää työn vuoksi hankkia ja on työntekijän asemassa ja saako niiden kustannukset esimerkiksi vähentää verotuksessa tulonhankkimiskuluina siinä tapauksessa että ne kuuluvat työntekijän maksettavaksi. Ja miten toimia niiden työntekijöiden kanssa jotka eivät voi edes saada niitä TUPAS-tunnuksia vaikka haluaisivat ne saada kun turvapaikanhakijoina maahan esimerkiksi tulleet eikä passia ole tai ovat kuukauden keikkatöissä Suomessa ja asuvat itse jossain ihan toisessa EU-maassa tai vaikka Euroopan ulkopuolella?
 
Sille ei voi tietenkään mitään, jos järjestelmä on lähtökohtaisesti suunniteltu typerästi siihen nähden, että sitä pitäisi käyttää työhommissa.
Se, ettei järjestelmä anna luoda yritystunnuksia, jotka voisi vapaasti laittaa firman sisällä jakoon, on pelkästään hyvä asia. Se ei ole järjestelmän vika, jos käyttäjä haluaa itse tehdä asiat vaikeammin. (mennä konttorille tunnistautumaan passin kanssa)
 
Justiinhan tässä vängättiin että yritys ei voi hankkia pelkästään verkkopankkitunnuksia ettei sen työntekijän tarvitse käyttää omia tunnuksiaan kirjautumiseen? Eikö kaikki suomalaiset pankkitunnukset käy automaattisesti tupas-tunnistautumiseen?

Yritykset voi hankkia yritysverkkopankkitunnukset yrityksen tilien käyttämiseen, mutta luulen että rahanpesusäännösten ym. takia yritys ei voi hankkia tiliä yksityishenkilön käytettäväksi.

Yksityisten asiakkaiden verkkopankkitunnukset ovat henkilökohtaiset ja henkilöön sidotut, mutta uusi asiakas ei pysty todentamaan henkilöllisyyttä muihin palveluihin ellei pankki ole tunnistanut asiakasta henkilökohtaisesti (passi, henkilökortti) ja aktivoinut tätä toiminnallisuutta. Esimerkiksi Nordealla tämä tunnistautumispuoli tunnetaan nimellä e-tunniste. Vanhoilta tunnuksilta tätä ei ole otettu pois päältä, mutta uusia tunnuksia ei saa ilman että käy konttorilla näyttämässä henkkaria.

Olenkin omalta osaltani naureskellut tuolla asuntolainaketjussa, että sain asiakkuuden, asuntolainan, luottokortin ja tilin auki toisen pankin tunnuksilla tunnistautumalla, mutta verkkopankkitunnareilla ei pääse kuin dansken omaan verkkopankkiin ellen käy konttorissa henkilökohtaisesti tunnistettavana passin kanssa, jonka tilasin niillä samoilla verkkopankkitunnuksilla pari vuotta sitten.
 
Henkkari kuin henkkari. Ymmärrän kyllä näitä ”työ ja vapaa ei saa sekoittua” mutta jostain vahvasta tunnistautumisesta nariseminen on jo sen tason idiotismia että ei surettais jos semmonen heppu suksis muualle hommiin.

Monella alalla ja työpaikassa sellainen normaali työntekijä lähteekin samantien ulos kassan kautta tai kantamalla jos ei muuten sanaa tahdo uskoa.

Sitten on taas esimerkiksi jotain julkisen puolen "suojatyöpaikkoja", joissa työsuhteen välitön purku tai irtisanominen ei käy edes mielessä sen enempää kiukuttelijalle kuin esimiehelle tuollaisessa tilanteessa.

Toki jos on alallaan joku arvostettu guru- ja asiantuntija, jota on äärimmäisen vaikea korvata, niin riski potkuille persuuksiin on merkittävästi pienempi.
 
Monella alalla ja työpaikassa sellainen normaali työntekijä lähteekin samantien ulos kassan kautta tai kantamalla jos ei muuten sanaa tahdo uskoa.

Sitten on taas esimerkiksi jotain julkisen puolen "suojatyöpaikkoja", joissa työsuhteen välitön purku tai irtisanominen ei käy edes mielessä sen enempää kiukuttelijalle kuin esimiehelle tuollaisessa tilanteessa.

Toki jos on alallaan joku arvostettu guru- ja asiantuntija, jota on äärimmäisen vaikea korvata, niin riski potkuille persuuksiin on merkittävästi pienempi.
Keskimmäinen tässä tapauksessa
 
Enemminkin sellainen periaatteellinen asia kuin foliohattuilua. Minusta työnantajan pitää tarjota ne kaikki työvälineet mitä työssä tarvitaan.
Riippuu toki tilanteesta ja kontekstista, mutta lopulta tullaan siihen, että työnantaja(yritys) ei yleensä ole viranomainen, joka myöntää virallisia henkilökortteja ja vastaavia itse - sisäiset käytänteet erikseen. Paljon voidaan tehdä sellaisten järjestelmien kautta, joissa tunnistaudutaan kerran ja sitten yrityksen yhteisötunnuksen kautta. Jotkut asiat kuitenkin tehdään ja pitää tehdä siten, että työntekijä luonnollisena henkilönä tekee.

Vahva tunnistautuminen sähköisesti on tässä rinnasteinen sopimuksen allekirjoittamistilanteeseen, jossa yritystä edustava henkilö todistaa henkilöllisyytensä(viranomaisen myöntämällä passilla tai henkilökortilla, jos ei tunnettu henkilö) aivan samoin kuin vapaa-ajallaan tekisi, luonnollisena henkilönä, ja kirjoittaa alle aivan samoin kuin yksityiselämässään.

Työelämän ja vapaa-ajan sotkemisesta valittanut perj aatteen miäs vaikuttaa tässä valossa perin yksioikoiselta, eikö?
 
Työelämän ja vapaa-ajan sotkemisesta valittanut perj aatteen miäs vaikuttaa tässä valossa perin yksioikoiselta, eikö?
Ei minusta, periaatteita on hyvä olla ja kaikkeen ei tarvitse suostua pelkästään sen takia kun "näin asiat on aina tehty". Tämän asian kun tosiaan voisi hoitaa paremminkin. Ei se ole mahdotonta tehdä kirjautumisesta sellaista, että vain asialliset henkilöt pääsevät sisään ilman, että henkilökohtaisia pankkitunnuksia tarvitaan.
 
Sitä nyt ei kumminkan tulisi tehtyä, kunnes joku soittaa, saati muistettua maanantaina laittaa päälle. Lisäksi työsähköposti, yhteystiedot, kalenteri ja työssä tarvittavat sovellukset olisi siitäkin huolimatta omassa luurissa. Kun luuri on myös päällä niin näkee, jos joku on yrittänyt tavoittaa. Jos puhelin on sammuksissa, niin ei voi takaisin soitella.

Eikö toi haittaa elämää ettei voi töitä tehdä ollenkaan muuta kuin sillon kun on työmoodissa? Oletko miettinyt työpaikan ja / tai alan vaihtoa jos noin paljon ahdistaa työt?
 
Ymmärrettävää että jos on oikeasti akuutti asia ja kiire, eikä ole vaihtoehtoa valita ajankohtaa jonotukseen, mutta en muuten. Jos pitää jonnekin soittaa jossa saattaa joutua jonottamaan, teen sen autosta jossa on sisäänrakennettu handsfree, tai sitten hyvään ajankohtaan kotona niin että puhelin pauhaa vieressä kaiutin täysillä. Tosin joskus sitten olen ketjun otsikon mukainen ihminen, kun luuri onkin oikeasti vähän kauempana ja linjan yhdistyttyä joudun syöksymään kohti puhelinta jotta vastapuoli ei katkaise puhelua kun linjalta ei kuulu mitään.
Itse kyllä jonottelen puhelin pöydällä/rintataskussa vaikka hammaslääkäriin tai johonkin muuhun päivystykseen kaiutin päällä. Kaiutin päällä sieltä tulee kuitenkin jotain jonotusmuzakkia ja sen huomaa aika helposti kun se muzakki yhtäkkiä loppuu ja sieltä kuuluu "tervehdys, miten voin palvella". Sanoo vain ääneen hei ja ottaa puhelimen käteen ja kaiutin pois päältä ja asia jatkuu. Kyllä siellä vastapuolikin hoksaa että kuuluu kolinoita, niin siellä jotain puhelinhommaa säädetään sen 5 sekuntia eikä heti katkaise. Ainakaan kertaakaan ei mulla ole katkaissut. Tai jatkaa kaiuttimen kanssa homman loppuun asti.

Itse yritän lähinnä välttää sitä että puhelin pöydällä ja hakkaan mekaanista näppäimistöä vieressä. Ainoa ongelma on syöminen, en halua olla se tyyppi joka maiskuttelee ruokaa ja samalla hoitaa asioita puhelimessa.
 
Eikö toi haittaa elämää ettei voi töitä tehdä ollenkaan muuta kuin sillon kun on työmoodissa? Oletko miettinyt työpaikan ja / tai alan vaihtoa jos noin paljon ahdistaa työt?

Miksi ihmeessä pitäisi työpuheluihin vastata työajan ulkopuolella? Ei todelakaan kiinnosta asiakkaiden (esimiesten ja työkavereiden) ongelmia alkaa miettimään vapaalla. Paljon vähemmän stressiä elämässä, kun voi työhuolet ainakin yrittää heittää pois mielestä viikonlopuksi ja lomien ajaksi.
 
Ei pidäkkään. Jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Jos on kellokorttimies luonteeltaan niin sellaisena saa myös ainakin meillä pysyäkin ja tehtävänkuva sen mukaan.
Hyvin sanottu siellä.
Toki tämmöiset asiat tulee vähintään periaattellisesti sopia molemmin puolin etukäteen.
 
Hyvin sanottu siellä.
Toki tämmöiset asiat tulee vähintään periaattellisesti sopia molemmin puolin etukäteen.

Se on yleensä määritelty työsopimuksessa. Minulla työaika on 8-16. Tuon ajan ulkopuolella ei ole mitään velvoitetta työpuheluihin vastata.
 
Se on yleensä määritelty työsopimuksessa. Minulla työaika on 8-16. Tuon ajan ulkopuolella ei ole mitään velvoitetta työpuheluihin vastata.
Jo se, että käytetään sanaa "velvoite" kertoo riittävästi. Mutta tässä mennään oikeisto-yrittäjähenkisyys vs. vasemmisto-duunarikeskusteluun niin jätän tämän heti tähän.
 
No ihmisillä voi olla aika erilaisia kokemuksia siitä mitä se vapaa-ajalla puheluiden ja sähköpostien lukeminen käytännössä on...
 
No ihmisillä voi olla aika erilaisia kokemuksia siitä mitä se vapaa-ajalla puheluiden ja sähköpostien lukeminen käytännössä on...

Kyllä sitä on tullut iltoja valvottua ja yöllä herättyä työasioita miettimään. Pahimmillaan asiakkaat soittaa keskellä yötä, kun laitteet hälyttää, eivätkä tajua meidän päivystysnumeroon soitella tai päivystäjä ei heti ensimmäiseen kilaukseen vastannut, niin soitetaan seuraavalle.
 
Enemminkin sellainen periaatteellinen asia kuin foliohattuilua. Minusta työnantajan pitää tarjota ne kaikki työvälineet mitä työssä tarvitaan.

Eiköhän tuollaiselle tyypille herkästi seuraavissa yt-neuvotteluissa herkästi iske tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Itselle pomona 100% jäisi nimi mieleen hankalana ja persoonalisuudeltaan todella outona ja rajatapaus paranoidisena ihmisenä.
 
Huomautus - jätä henkilökohtaisuuksiin meneminen pois
Ei minusta, periaatteita on hyvä olla ja kaikkeen ei tarvitse suostua pelkästään sen takia kun "näin asiat on aina tehty". Tämän asian kun tosiaan voisi hoitaa paremminkin. Ei se ole mahdotonta tehdä kirjautumisesta sellaista, että vain asialliset henkilöt pääsevät sisään ilman, että henkilökohtaisia pankkitunnuksia tarvitaan.

On, ja tätä keskustelua seuranneena periaatteesi sopivat tämän ketjun otsikkoon erinomaisesti. Onneksi maailmassa on vielä myös työpaikkoja joissa edes työntekijän henkilöllisyyttä ei tarvitse varmistaa, (esimerkiksi marjojenpoiminta) niin löytyy jokaiselle jotain soveliasta tekemistä.
 
Eiköhän tuollaiselle tyypille herkästi seuraavissa yt-neuvotteluissa herkästi iske tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Itselle pomona 100% jäisi nimi mieleen hankalana ja persoonalisuudeltaan todella outona ja rajatapaus paranoidisena ihmisenä.

Oma näkemys tulee tilitoimistomaailmasta, missä palkollisena oleva kirjanpitäjäkin on juridisesti vastuussa tekemästään kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä (lähinnä erilaiset kirjanpitorikokset riskeinä), yhdessä asiakasyrityksen johdon ja mahdollisesti tilitoimiston johdon kanssa. Tätä vastuuta ei voi millään muotoa ulkoistaa yrityksen ylemmille toimihenkilöille, eikä tämä vastuu pääty työsuhteen mukana jo tehdyistä töistä.

Ei tämänkaltaisissa töissä työnantaja voi tarjota mitään oikeudellista sivupersoonaa työntekijän käyttöön, vaan osa työntekijän palkan juurisyystä on kannettu rikosoikeudellinen vastuu.

Siksi ajatus siitä, että työntekijä ei voisi käyttää henkilökohtaista tunnistautumisvälinettä jostain periaatteellisesta syystä, tuntuu minulle hyvin vieraalta, ja ehkäpä antaa osviittaa että en välittäisi olla tämänkaltaisen henkilön kanssa tekemisissä työasioissa, enkä välttämättä muutenkaan.
 
Ei minusta, periaatteita on hyvä olla ja kaikkeen ei tarvitse suostua pelkästään sen takia kun "näin asiat on aina tehty". Tämän asian kun tosiaan voisi hoitaa paremminkin. Ei se ole mahdotonta tehdä kirjautumisesta sellaista, että vain asialliset henkilöt pääsevät sisään ilman, että henkilökohtaisia pankkitunnuksia tarvitaan.
Jos pitää virallisesti varmistua että sinä olet sinä, niin siihen ei yksinkertaisesti ole mitään muita sähköisesti toimivia edes etäisesti järkeviä ja luotettavia vaihtoehtoja nykypäivänä. Kaiken voi toki väärentää, mutta verkkopankki-autentikointi on parasta mitä tällä hetkellä on tarjolla henkilövarmennuksen osalta. Jos sen käyttäminen ei sovi, niin on syytä toivottaa änkyrälle suoraan ovea ja toivottaa onnea soveltuvamman työpaikan tai työtehtävän etsinnässä. Työpaikan omat varmennusjärjestelyt ovat aina jonkin tason kyhäelmiä, joihin ulkopuolinen ei voi välttämättä luottaa millään tasolla.
 
Oma näkemys tulee tilitoimistomaailmasta, missä palkollisena oleva kirjanpitäjäkin on juridisesti vastuussa tekemästään kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä (lähinnä erilaiset kirjanpitorikokset riskeinä), yhdessä asiakasyrityksen johdon ja mahdollisesti tilitoimiston johdon kanssa. Tätä vastuuta ei voi millään muotoa ulkoistaa yrityksen ylemmille toimihenkilöille, eikä tämä vastuu pääty työsuhteen mukana jo tehdyistä töistä.

Ei tämänkaltaisissa töissä työnantaja voi tarjota mitään oikeudellista sivupersoonaa työntekijän käyttöön, vaan osa työntekijän palkan juurisyystä on kannettu rikosoikeudellinen vastuu.

Siksi ajatus siitä, että työntekijä ei voisi käyttää henkilökohtaista tunnistautumisvälinettä jostain periaatteellisesta syystä, tuntuu minulle hyvin vieraalta, ja ehkäpä antaa osviittaa että en välittäisi olla tämänkaltaisen henkilön kanssa tekemisissä työasioissa, enkä välttämättä muutenkaan.
Samalta alalta tämä minun tarina. Tämän henkilön työtehtävät eivät tosin juurikaan liity kirjanpitoon. Taloushallinnon prosesseihin kyllä.

Edit:

kuulimpa erään toisen samanlaisen eri alalta. Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja ei suostunut omalla nimellään kuittaamaan rahtikirjaa. Ei ole enää ko. Firman palveluksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
275 175
Viestejä
4 747 284
Jäsenet
77 276
Uusin jäsen
Repe Sorsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom