Tyhmät ihmiset

En nyt tiedä olenko itse tyhmä, mutta uutisessa luki:
"– Näen että siinä on ikkuna auki. Se on sama kuin autoilija painaisi äänimerkkiä. "
Itse vissiin ajan sitten n.20% työajosta torvi pohjassa..
Toimittajan moka esittää asia noin epäselvästi. Olli on selvästi selittänyt toimittajalle että "hei!" avoimesta ikkunasta on se sama kuin äänimerkki. Toimittajan teksti on sitten sekavaa tusailua, mutta ymmärtäähän sen että intohimo voi olla hakusessa jos työ on kirjottaa ihmisten tappelusta netissä.
 
En nyt tiedä olenko itse tyhmä, mutta uutisessa luki:
"– Näen että siinä on ikkuna auki. Se on sama kuin autoilija painaisi äänimerkkiä. "
Itse vissiin ajan sitten n.20% työajosta torvi pohjassa..
Tuo oli jatkoa edelliseen lauseeseen, jossa sanottiin että "Ollin pannu kiehahtaa. Hän huutaa autoilijalle hei ja kirosanan".

Eli siis se huutaminen ja kiroileminen oli fillarihepun mukaan se äänimerkin vastine.

Itse aiheesta sen verran, että käytännössä tämä Olli on päättänyt perseillä tahallaan liikenteessä, "jotta voi herättää keskustelua". Kuten jo todettiin, asennevamma on vahva.

Olli kertoo videoiden olevan tarkoituksella dramaattisia, koska muuten keskustelua on vaikea herättää, ja jos keskustelua ei käydä, niin huonosti sujuvien ja varallisten ratkaisujen tekeminen pyöräväylille jatkuu.

Liikenneturvan tutkimuspäällikön mukaan "kyse on usein ilmiöstä, jossa omat virheet nähdään sattumina ja virheinä, joita tapahtuu, mutta toisten tekemät nähdään tarkoituksellisena huonona käytöksenä". Olli taitaa olla näitä, joille muiden tekemiä virheitä vaan sattuu kohdalle enemmän kuin muille.
 
Itse aiheesta sen verran, että käytännössä tämä Olli on päättänyt perseillä tahallaan liikenteessä, "jotta voi herättää keskustelua". Kuten jo todettiin, asennevamma on vahva.
Katsoin artikkelin pari videota eikä minusta ole perseilyä jos yrittää pyörällä käyttää liikennesääntöjen mukaista etuajo-oikeuttaan. Perseilyähän noissa on ennemminkin se ettei autoillessa vaivauduta olemaan perillä liikennesäännöistä, tai ettei liikennesunnittelu onnistu tämän tehokkaammin poistamaan pyöräilijöitä näiden piittaamattomien autoilijoiden tieltä.
 
Minkälaisilla laseilla noita videoita pitää katsoa keksiäkseen huudella, ettei pyöräilijä ennakoi? En ole yhtä mieltä aggressiivisesta käytöksestä, mutta pyöräilijä oli selvästi olettanut autojen tulevan väistämisvelvollisina päälle. Kunhan säikytteli.

Pyörän nopeudesta taas on ihan turha mussuttaa mitään niin pitkään kun ajoradalla saa ajaa yli kävelyvauhtia. Jos autolla alkaisi jarruttelemaan jokaisen risteyksessä varmistuakseen, ettei stop-merkin takaa tulla päälle, saisi aika nopeasti poliisin perään tarkistamaan kuskin kunnon.

Ennakoihan toi spandex-pelle, tahallaan väärin. Risteyksessä auto on hiljentänyt suojatielle ja kun pyörää ei näy auto siirtyy risteysalueelle. Spandex-mies polkee täyttä häkää päälle ja olettaa kai että pyörätie olisi joku vapaa kiitorata. Ajonopeus tulee sovittaa olosuhteisiin nähden sopivaksi ja yliajo-oikeutta ei tunneta. Olisi jättänyt kiihdytyksen tekemätä ja ajanut vuorollaan risteyksestä mutta kuin ei vaan voi.

Itseä pelottaa eniten ne spandexit jotka valoristeyksissä vetää täyttä vauhtia suojatielle oikealle kääntyvän autojonon väliin, toisaalta sitä saa mitä tilaa...
 
Katsoin artikkelin pari videota eikä minusta ole perseilyä jos yrittää pyörällä käyttää liikennesääntöjen mukaista etuajo-oikeuttaan. Perseilyähän noissa on ennemminkin se ettei autoillessa vaivauduta olemaan perillä liikennesäännöistä, tai ettei liikennesunnittelu onnistu tämän tehokkaammin poistamaan pyöräilijöitä näiden piittaamattomien autoilijoiden tieltä.
Eikös tuo Olli twitterissään maininnut että "varokaa autoilijat ja liikennesuunnittelijat, täältä tullaan"? Ja ihan hakemalla hakee kohtaamisia, kiihdyttää jos autoilija meinaa ehtiä alta pois...:facepalm:

Olli on todella tämän ketjun materiaalia, ja varmaan pian Darwin -ketjun matskua ihan aiheesta.
 
Onneksi Olli pääsee kohta tuolla premium-maantiepyörällään suhaamaan kotikaupunkinsa uusien ratikoiden kanssa, saavat niidenkin kuskit vähän koulutusta. Ei taida aerodynamiikkaakaan olla uhrattu sen verran että pyörässä olisi soittokelloa.

Tuon Prismankin pystyy sitäpaitsi kiertämään ainakin vielä toistaiseksi myös toiselta puolelta, ei tuossa ajele kuin kaupan asiakkaat ja hätähousut noita risteyksiä läpi.
 
Eikös tuo Olli twitterissään maininnut että "varokaa autoilijat ja liikennesuunnittelijat, täältä tullaan"? Ja ihan hakemalla hakee kohtaamisia, kiihdyttää jos autoilija meinaa ehtiä alta pois...:facepalm:

Olli on todella tämän ketjun materiaalia, ja varmaan pian Darwin -ketjun matskua ihan aiheesta.
Vilkaisin herran twitteristä pyöräilyvideoita ja melkoista provoamista ovat. Tuollaisella menolla meilläpäin olisi joku jo väännellyt Ollin ja pyöränsä yhteen nippuun mutta toivottavasti rauhoituu ennenkuin sattuu.
 
Katsoin artikkelin pari videota eikä minusta ole perseilyä jos yrittää pyörällä käyttää liikennesääntöjen mukaista etuajo-oikeuttaan. Perseilyähän noissa on ennemminkin se ettei autoillessa vaivauduta olemaan perillä liikennesäännöistä, tai ettei liikennesunnittelu onnistu tämän tehokkaammin poistamaan pyöräilijöitä näiden piittaamattomien autoilijoiden tieltä.

Olen toistakymmentä vuotta harrastanut moottoripyöräilyä, mukana muutamakin bigtwin amerikanihme suorilla putkilla. Jos olisin aina pitänyt oikeudestani kiinni kun auto tulee sivutieltä tai kaupungissa kolmion takaa olisi meikäläisen hautajaisia vietetty jo monta kertaa..

Ei se omista oikeuksistaan kiinni pitäminen ole hengen lähdön arvoista. Jokainen tiellä liikkuja tekee liikenteessä virheitä ja asioita jää huomaamatta. Järkevällä toiminnalla ja ennakoimalla selvitään hengissä.. Ainakin isommalla todennäköisyydellä. Pitämällä omista oikeuksistaan kiinni loppuun saakka saa vain ennenaikaiset hautajaiset. Tietty jos sitä hakee..
 
Olen toistakymmentä vuotta harrastanut moottoripyöräilyä, mukana muutamakin bigtwin amerikanihme suorilla putkilla. Jos olisin aina pitänyt oikeudestani kiinni kun auto tulee sivutieltä tai kaupungissa kolmion takaa olisi meikäläisen hautajaisia vietetty jo monta kertaa..

Ei se omista oikeuksistaan kiinni pitäminen ole hengen lähdön arvoista. Jokainen tiellä liikkuja tekee liikenteessä virheitä ja asioita jää huomaamatta. Järkevällä toiminnalla ja ennakoimalla selvitään hengissä.. Ainakin isommalla todennäköisyydellä. Pitämällä omista oikeuksistaan kiinni loppuun saakka saa vain ennenaikaiset hautajaiset. Tietty jos sitä hakee..
Ei kai kukaan muuta väitäkään? On vaan naurettavaa antaa näiden koulumatkalaisten kolaajien totuttautua siihen, että voi ajella kuin aivokuollut ja muut väistävät aina. Ajotapaan ajoissa puuttumalla voisi selvitä monikin aivokuolleen kyydissä ollut kuolonkolarilta, kun ilman puuttumista painetaan samaan tyyliin katsomatta risteyksestä rekan alle 100:n alueella.
 
Kyllä tällaiset spandex -pyöräilijät vituttaa jalankulkijaa myös. Siis jos on pyörä - ja jalankulkuväylä vierekkäin, niin nämä teiden sankarit syöksyy äänettömästi senttien päästä horisonttiin.
Jos tämä "esimerkin näyttäjä" olisi pyöräillyt normaalivauhtia, niin kaikilla olisi ollut aikaa reagoida tilanteisiin.
 
Yhdessä videossaan em. liikennetwiittaaja tekee itsekin virheen, jolla on jäädä auton alle. Hän ajaa katua, ylittää pyörätien jatkeen (autoilijan virhe olla väistämättä tässä), mutta heti ylityksen jälkeen kääntyy vasemmalle näyttämättä mitään kääntymismerkkejä (ainakin varjon perusteella). Autoilijan pitäisi joka tapauksessa väistää liikenneympyrästä poistuessaan tien ylittäjiä, mutta eihän sieltä "ollut tulossa" ketään, koska pyöräilijä oli menossa eleettömyytensä perusteella suoraan.

Ei liikenneympyrän klv:llä olla mitään Schrödingerin pyöräilijöitä, jossa suoraan meneminen ja kääntyminen ovat tasaveroisia ilman suuntamerkkejä, ja lopputulos katsotaan siitä onko pyöräilijä eturenkaan alla vai ei. Joko klv on "kehätie", ja esimerkin videossa suoraan ajaessa näytetään käsimerkkiä oikealle kehästä poistuessa (vrt. autoliikenne), tai sitten suuntaa vaihtaessa viitataan sinne suuntaan minne ollaan kääntymässä (vasemmalle). Pidän jälkimmäistä oikeana käytäntönä.

Lopputuloksessa tuskin olisi ollut eroa, eli tuo autoilijahan oli täysin tietämätön tai välinpitämätön väistämissäännöistä. Mutta jos kuvaa muiden virheitä liikenteessä, kannattaisi olla itse eritystarkka säännöistä.
 
Ennakoihan toi spandex-pelle, tahallaan väärin. Risteyksessä auto on hiljentänyt suojatielle ja kun pyörää ei näy auto siirtyy risteysalueelle. Spandex-mies polkee täyttä häkää päälle ja olettaa kai että pyörätie olisi joku vapaa kiitorata. Ajonopeus tulee sovittaa olosuhteisiin nähden sopivaksi ja yliajo-oikeutta ei tunneta. Olisi jättänyt kiihdytyksen tekemätä ja ajanut vuorollaan risteyksestä mutta kuin ei vaan voi.

Itseä pelottaa eniten ne spandexit jotka valoristeyksissä vetää täyttä vauhtia suojatielle oikealle kääntyvän autojonon väliin, toisaalta sitä saa mitä tilaa...
Yksi itkee että pyöräilijä ajoi liian lujaa, ja seuraava itkee, että olisi pitänyt ajaa lujempaa. Taattua laatua tämä threadi :tup:
 
"Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kertoo nähneensä yhden kuohuntaa aiheuttaneista somevideoista, mutta hän ei halua kommentoida yksittäistä tapausta. "

Mikähän tässä on, kun etäisesti vastuussa olevat (virkamiehet) eivät ikinä voi kommentoida yksittäistä tapausta. Ensin rakennetaan paskaa liikennekulttuuria ruokkivaa infraa ja kun kakki osuu tuulettimeen, yksittäistapausta ei kommentoida.
 
Myös ihmiset jotka eivät katso ruoan kilohintoja vaan pelkästään tuotteen hintaa. Voivat valita tuotteen koska se on vaikka sentin halvempi mutta painoa 20% vähemmän.
Minä teen tätä jatkuvasti. Säästän hävikkiä ja samalla rahaa. Koskee tuotteita, joiden isompaa pakkaustsa en yksinkertaisesti pysty kuluttamaan, ennen kuin sisältö on jo pilalla.
 
Minä teen tätä jatkuvasti. Säästän hävikkiä ja samalla rahaa. Koskee tuotteita, joiden isompaa pakkaustsa en yksinkertaisesti pysty kuluttamaan, ennen kuin sisältö on jo pilalla.
Jep, fiksua.
Siis ymmärsin niin että valitset sellaisia pakkauksia joissa (annos) koko sopiva, eli itsellesi halvemman. Säästö, menee vähemmän rahaa ja tulee syöty sopivampi määrä (ei liikaa).

Mutta onko tyhmää ostaa se pienempi pakkaus jos se on kalliimpi kuin isompi. Vai olisko tyhmää ostaa se isompi pakkaus , josta menee ylimääräinen jätteeseen, olettaen että hintaero sen eduksi selkeästi kattaa jäte sun muut kulut.
 
Viimeksi muokattu:
Ja pyöräilijät vois mennä pyöräketjuun vänkäämään idioottien tilannenopeuksista sitä kuudettakymmenettä kertaa
 
Mutta onko tyhmää ostaa se pienempi pakkaus jos se on kalliimpi kuin isompi. Vai olisko tyhmää ostaa se isompi pakkaus , josta menee ylimääräinen jätteeseen, olettaen että hinta ero sen eduksi selkeästi kattaa jäte sun muut kulut.
Emmätiiä. Ostan kilon luomuvehnäjauhoja, vaikka se on kalliimpi kuin kaksi kiloa puolikarkeita (niin perhana!). En osta luomua luomun takia, mutta kun se on ainoa kilon paketti, mikä on tarjolla. Lieventävänä asianhaarana olkoot vaikka se, että se kilokin kestää ainakin vuoden. Vuositasolla ero on niin merkityksetön, että sen laskemiseen kulutettu aika vie katteet, jos sille ajallekin laskee hintaa.
 
Eikö normaalit nopeusrajoitukset koske pyöräilijöitä? Lähikadulla on alamäki ja 40 nopeus ja nämä jotkut sankarit veivaa varmasti lähempää kuuttakymmentä
 
pyöräketjuun :) . Kaipa tässä on enemmän keskusteltu tämän pyöräilyvideon tekijän tyhmyydestä kuin pyöräilyn ongelmista yleisesti? Minusta ehdottomasti otsikon mukainen nosto ja varmaan tästä kuvaajasta keskustelu jatkuu aikanaan darwin-ketjussa. (toivottavasti ei kuitenkaan)
 
Eikös tuo Olli twitterissään maininnut että "varokaa autoilijat ja liikennesuunnittelijat, täältä tullaan"?
En päässyt niin pitkälle, kun alkoi jonkin sortin aivosyöpä selvästi kehittymään Mr. Ollin twitterituubaa ja videoita katsellessa. Tällä tuntuu olevan joku henkilökohtainen CRM (Cyclist routes matter) -kampanjointi menossa. En usko että pystyisin montaa minuuttia viettämään samassa tilassa tämän tyypin kanssa ilman että happi loppuu.

En tiedä onko tuollainen tarkoituksellinen riidankylväminen, jankkaus, tuputus ja raivoaminen tyhmyyttä, vaiko ihan vaan putkikatseisen asennevamman tuottamaa pakko-oireista käyttäytymistä, mutta joka tapauksessa tuollainen kääntyy vain itseään vastaan ja vie pohjan järkevältäkin keskustelulta.
 
Pitääkin lähteä jollain nopeasti kiihtyvällä sähköautolla vaanimaan näiden spandexkiitäjien virheitä, koska olen oikeassa nönönöö. Tänäänkin taas olisin lanannut väärässä olevan pyöräilijän, jos ei olisi joustanut ja pikkuisen jopa jarruttanut tilanteessa.
 
Jatkakaas tosiaan näitä pyöräily/liikennejuttuja tuolla omalla osastollaan, mistä löytyy niille omat ketjunsa.
 
"Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kertoo nähneensä yhden kuohuntaa aiheuttaneista somevideoista, mutta hän ei halua kommentoida yksittäistä tapausta. "

Mikähän tässä on, kun etäisesti vastuussa olevat (virkamiehet) eivät ikinä voi kommentoida yksittäistä tapausta. Ensin rakennetaan paskaa liikennekulttuuria ruokkivaa infraa ja kun kakki osuu tuulettimeen, yksittäistapausta ei kommentoida.
Ei Liikenneturva ole mitenkään suunnittelemassa infraa eikä sen työntekijät mitään virkamiehiä.

Noin muuten niin missään virallisessa päätösvaltaisessa asemassa olevan ei missään tapauksessa pitäisi alkaa kommentoida jotain tilanteita pelkän videon perusteella. Yksittäistapaukset ratkaistaan käräjillä tai jotkut jutut hallinnollisissa prosesseissa ja silloin kuunnellaan toisenkin osapuolen näkemykset ja hankitaan tarpeellinen näyttö silloin kun asia sitä vaatii. Kansankäräjät ja videoiden perusteella tehtävät sometuomiot on ihan eri juttu.
 
Ei Liikenneturva ole mitenkään suunnittelemassa infraa eikä sen työntekijät mitään virkamiehiä.

Noin muuten niin missään virallisessa päätösvaltaisessa asemassa olevan ei missään tapauksessa pitäisi alkaa kommentoida jotain tilanteita pelkän videon perusteella. Yksittäistapaukset ratkaistaan käräjillä tai jotkut jutut hallinnollisissa prosesseissa ja silloin kuunnellaan toisenkin osapuolen näkemykset ja hankitaan tarpeellinen näyttö silloin kun asia sitä vaatii. Kansankäräjät ja videoiden perusteella tehtävät sometuomiot on ihan eri juttu.
Ymmärsit varmaan itsekin (toivottavasti ainakin), että kyse on siitä kun yksittäistapaus paljastaa jonkin selvästi olemassa olevan ongelman tai porsaanreiän. Tätä porsaanreikää ei sitten kommentoida "koska yksittäistapaus".
 
En päässyt niin pitkälle, kun alkoi jonkin sortin aivosyöpä selvästi kehittymään Mr. Ollin twitterituubaa ja videoita katsellessa. Tällä tuntuu olevan joku henkilökohtainen CRM (Cyclist routes matter) -kampanjointi menossa. En usko että pystyisin montaa minuuttia viettämään samassa tilassa tämän tyypin kanssa ilman että happi loppuu.

En tiedä onko tuollainen tarkoituksellinen riidankylväminen, jankkaus, tuputus ja raivoaminen tyhmyyttä, vaiko ihan vaan putkikatseisen asennevamman tuottamaa pakko-oireista käyttäytymistä, mutta joka tapauksessa tuollainen kääntyy vain itseään vastaan ja vie pohjan järkevältäkin keskustelulta.

Tuli sitten katsottua pikaisesti Joonaksen twitter-sivu ja taitaa kuulua tyhmät ihmiset ketjuun, yksi asia tuossa profiilissa pisti heti silmään eikä se ole insinööriopiskelija...
Kertoo jo aika hyvin minkälaisesta henkilöstä on mielenlaadultaan ja ajatusmaailmaltaan kyseessä, eli ei ihme että tuollaista sisältöä suoltaa.

screenshot-twitter.com-2020-07-24-16-02-12-814.png
 
Tuli sitten katsottua pikaisesti Joonaksen twitter-sivu ja taitaa kuulua tyhmät ihmiset ketjuun, yksi asia tuossa profiilissa pisti heti silmään eikä se ole insinööriopiskelija...
Kertoo jo aika hyvin minkälaisesta henkilöstä on mielenlaadultaan ja ajatusmaailmaltaan kyseessä, eli ei ihme että tuollaista sisältöä suoltaa.

screenshot-twitter.com-2020-07-24-16-02-12-814.png
Selittää kyllä jo melkoisesti nuo muutamat sanat. En enää yhtään ihmettele tuon käytöstä.
 
Tällaisena kauniina elokuisena päivänä bongasin liikennevaloissa eräällä autoilijalla nastarenkaat. Ei hirveästi tullut mieleen selityksiä, miksi kukaan liikennekelpoinen ihminen toimisi noin.

Hyvin oli nastoja jäljellä tosin, valtaosa ilmeisesti. :D
 
Tällaisena kauniina elokuisena päivänä bongasin liikennevaloissa eräällä autoilijalla nastarenkaat. Ei hirveästi tullut mieleen selityksiä, miksi kukaan liikennekelpoinen ihminen toimisi noin.

Hyvin oli nastoja jäljellä tosin, valtaosa ilmeisesti. :D

Kesärattaista vanne paskana, talviset alle ja köyhänä uusia hommailemaan ajan kanssa? (Ai mistäkö)
 
Palaa kiinasta komennukselta ja ajaa auton talvipaikasta tallille etta saa renkaat vaihdettua
 
Tällaisena kauniina elokuisena päivänä bongasin liikennevaloissa eräällä autoilijalla nastarenkaat. Ei hirveästi tullut mieleen selityksiä, miksi kukaan liikennekelpoinen ihminen toimisi noin.

Hyvin oli nastoja jäljellä tosin, valtaosa ilmeisesti. :D

Turussa on ainakin joitain vuosia sitten ajellut taksi, jossa oli kesät talvet nasta renkaat. Oli testiajossa
Turvanasta oy:n nastoille.
 
Ei "ajan kanssa" jos ajat kanssa

Menee vielä vaikeemmaksi jos ei töihin pääse. Toki oishan sitä voinu loparit ottaa ja ruveta mätisäkkeilemään työttömyystuella, jotenkin tosin luulen että vaikutukset yhteiskunnalle oli vähäisemmät kun ajelin 19v jonnena sen kaksi viikkoa töihin ja takaisin nastoilla..
 
Menee vielä vaikeemmaksi jos ei töihin pääse. Toki oishan sitä voinu loparit ottaa ja ruveta mätisäkkeilemään työttömyystuella, jotenkin tosin luulen että vaikutukset yhteiskunnalle oli vähäisemmät kun ajelin 19v jonnena sen kaksi viikkoa töihin ja takaisin nastoilla..

No turhapa vanhoja vatvoa. Paitsi jos olet 19v jonne edelleen. Mutta yksilön vaikutuksista yhteiskunnalle puhuminen on hölmöä: voithan sä vaikka varastaa auton (jossa kesärenkaat) ja vakuutus sen korvaa omistajalleen eikä yhteiskuntakaan (poliisi) viitsi edes tutkia. Mutta entä jos kaikki (=yhteiskunta) päättävät toimia samanlailla...
 
No turhapa vanhoja vatvoa. Paitsi jos olet 19v jonne edelleen. Mutta yksilön vaikutuksista yhteiskunnalle puhuminen on hölmöä: voithan sä vaikka varastaa auton (jossa kesärenkaat) ja vakuutus sen korvaa omistajalleen eikä yhteiskuntakaan (poliisi) viitsi edes tutkia. Mutta entä jos kaikki (=yhteiskunta) päättävät toimia samanlailla...

Niin. Toki ajattelin heti, että olet huolissasi nastojen aiheuttaman teiden kulutuksen vaikutuksista yhteiskunnalle koska muutenhan tuolla ei sen kummempaa väliä ole..

Mitä toisiin hienoihin esimerkkeihisin tulee, tokihan fiksuna ihmisenä ymmärrät, että kuvaamani kaltainen tilanne on ylipäänsä sen verran harvinainen (totaalinen väliaikainen rahattomuus ja liikkumisen pakko työn takia) että vaikka jokainen kyseiseen tilanteeseen joutuva toimisi kuvaamallani tavalla, jäisivät silti vaikutukset tiestön kuntoon sekä ilmanlaatuun erittäin vähäisiksi vs autojen varastelu aina kyydin tarpeen osuessa kohdalle.
 

Espoolainen Olivia Kauppi osti itselleen uuden läppärin lukiotaipaleensa alkumetreillä vuosi sitten.Tapiolan lukiossa opiskeleva Kauppi päätyi ostamaan tuolloin uusimman version Applen MacBook Air -tietokoneesta. Kaupilla oli jo ennestään Applen tuotteita, mikä tuki koneen valintaa.

Abitti-yhteensopivana myyty kone tuotti kuitenkin koulun alettua paljon harmaita hiuksia.

Olin oppitunnilla, jossa käytiin läpi Abitti-järjestelmän käyttöä. Huomasin, että pääsen kyllä Abittiiin, mutta koneen touchpad tai näppäimistö ei toimi, kertoo toista vuotta lukiossa aloitteleva Olivia Kauppi.

Espoolainen Olivia Kauppi ei ole hankkinut erillisiä lisälaitteita tietokoneeseensa, koska se olisi hänen mukaansa liian kallista.
– Onneksi koulusta saa lainattua koneita, niin ei ole suuri hätä. Aion pärjätä lainakoneella lukion loppuun asti.
Kauppi ei myöskään ottanut vikojen ilmettyä yhteyttä koneen myyneeseen liikkeeseen.
– Kävin kysymässä Applen-merkkiliikkeestä, onko mitään tehtävissä ja he neuvoivat ostamaan tarvittavat lisäosat tai odottamaan päivityksiä.
Mää ostamassa Windows-läppäriä selvästi kalliimpaa Applen Macbookkia mutta en osta siihen ulkoista näppistä tai hiirtä kun se on liian kallista. Enkä edes vaadi hyvitystä vaikka konekaan ei täyttänyt niitä speksejä, jotka myydessä kerrottiin...
 
Viimeksi muokattu:

Mää ostamassa Windows-läppäriä selvästi kalliimpaa Applen Macbookkia mutta en osta siihen ulkoista näppistä tai hiirtä kun se on liian kallista. Enkä edes vaadi hyvitystä vaikka konekaan ei täyttänyt niitä speksejä, jotka myydessä kerrottiin...
Ei kai se nyt kenestäkään tyhmää tee, jos ei halua raahata läppärin mukana erillistä hiirä ja näppäimistöä. Ja jos kone on myyty Abitti-yhteensopivana ja se löytyy yhteensopivuuslistalta, niin valintakaan ei ole erityisen tyhmä, vaikka nuo omenat kalliita rakkineita ovatkin. Ei nuorelta tavikselta oikein voi vaatia syvällisempiä etukäteisselvityksiä.

Kaikenlaisia typeriä yleistyksiä jutussa kyllä on.
 
Kun tyhmiä ihmisiä haluaa bongata on oiva paikka junnufutispelit tai varmaan lähes kaikki junnupelit. Tyhmä kanssaihminen ei tyhmyyttään osaa kontrolloida käytöstään kun kentän tapahtumat menevät tunteisiin.

Jos pystyy pitämään itsensä tapahtumien ulkokehällä niin tarkkailijana tilanteista löytää myös melkoista viihdettäkin. Myötähäpeää eniten tuottaa vanhemmat jotka arvostelevat suureen ääneen tuomaria joka harrastepohjalta on tullut paikalle mahdollistamaan junnujen harrastuksen. Seuroilla näyttää olevan katsomokäyttäytymisessä isoja eroja ja tyytyväinen saa olla että oma junnu pelaa joukkueessa jossa käyttäydytään asiallisesti.

Noloimpia ja säälittävimpiä mitä vastaan on tullut on tietenkin rasismi ja toisena epävarmaan tuomariin jatkuvalla huutamisella vaikuttaminen. Huvittavimpia ovat nämä jotka joka tilanteen huutavat omalle joukkueelleen eduksi kuten kentän toisesta päädystä buffetista kuorossa huudettu "paitsio" aina kun pallo päätyi oman joukkueen maaliin :) .
 
Ei kai se nyt kenestäkään tyhmää tee, jos ei halua raahata läppärin mukana erillistä hiirä ja näppäimistöä. Ja jos kone on myyty Abitti-yhteensopivana ja se löytyy yhteensopivuuslistalta, niin valintakaan ei ole erityisen tyhmä, vaikka nuo omenat kalliita rakkineita ovatkin. Ei nuorelta tavikselta oikein voi vaatia syvällisempiä etukäteisselvityksiä.

Kaikenlaisia typeriä yleistyksiä jutussa kyllä on.

Jos olisi tyttö käynyt abitti.fi sivustolla ennen ostopäätöstä olisi hän varmaan huomannut siellä seuraavan lauseen:

"Applen kannettavat tietokoneet vuodesta 2018: Vuodesta 2018 lähtien Applen kannettavissa on käytetty Applen kehittämää T2-turvasirua. Siru estää Applen kannettavien käynnistämisen käyttöjärjestelmällä, joka ei ole Applen tekemä tai hyväksymä. Tästä syystä myöskään Abitin käyttöjärjestelmä ei käynnisty näillä koneilla. Käynnistyksen eston pystyy ohittamaan noudattamalla Applen ohjeita. Applen kannettavien Linux-ajurien puuttumisen takia sisäänrakennetun näppäimistön, tasohiiren, äänilähteen ja langaton verkkoyhteys ei välttämättä toimi Abitissa. Tietokone voi kuitenkin toimia erillisillä lisälaitteilla."

Eli vähän tyhmästi kyllä teki tyttö. Toki myyjäkin erheellistä tietoa ostotilanteessa antanut.
 




Mää ostamassa Windows-läppäriä selvästi kalliimpaa Applen Macbookkia mutta en osta siihen ulkoista näppistä tai hiirtä kun se on liian kallista. Enkä edes vaadi hyvitystä vaikka konekaan ei täyttänyt niitä speksejä, jotka myydessä kerrottiin...
Sanoisin että tyhmimmät ihmiset löytyvät sieltä, jotka päättivät että kaikki pitää olla digiä. Lyijykynä ja ruutupaperi toimivat jokaisessa kokeessa eikä yhteensopivuusongelmia ollut. Olivat vielä halpojakin.

Myönnettäköön, että omenatuotteiden ostajat kuuluvat ketjuun, mutta kunhan nyt syvällisemmin pohdin koko lukiouudistusta.
 
Sanoisin että tyhmimmät ihmiset löytyvät sieltä, jotka päättivät että kaikki pitää olla digiä. Lyijykynä ja ruutupaperi toimivat jokaisessa kokeessa eikä yhteensopivuusongelmia ollut. Olivat vielä halpojakin.
Olen kyllä täysin eri mieltä. Pari vuotta seuraillut tässä oman pojan lukion käyntiä ja ainakin matematiikka ja fysiikka hyötyvät todella paljon siitä, että käytetään pelkkää tietokonetta.
 
Mulla oli niin huono käsiala että tietokone olisi ollut huomattava parannus kuin jatkuvasti palautetut esseet kun ei saa selvää. Huomasin tämän jatko-opiskeluissa kun tietokoneita oli jo käytössä.
 
Myönnettäköön, että omenatuotteiden ostajat kuuluvat ketjuun
Luiskaotsainen provo, mutta miksi näin? Itse käytin aikanaan yliopistossa viitisen vuotta Macbook Prota, joka on tarjonnut selkeästi parhaimman käyttökokemuksen läppäreistä nimenomaan kannettavana tietokoneena. Kosketuseleet toimivat loogisesti, näppäimistö ja näyttö ovat erinomaisia ja akku riittää helposti päivän tarpeisiin. Nämä teki tuosta aika lailla ylivetovehkeen opiskeluihin, kun konetta kannetaan ympäriinsä luentosalista ja ryhmätyötilasta toiseen ja käyttö oli kevyehköä. Hintakin oli kohdillaan, sillä löysin jostain käsittämättömästä tarjouksesta puoleen hintaan. Normaalihintaan en olisi edes harkinnut, mutta nykyään tilanne olisi toinen.

Töissä käyttämäni Lenovot ja HP:t toimivat taas parhaiten pöytäkoneen korvaajina ollessaan kiinni telakassa, missä ovatkin oivia pelejä. Näitä onneksi tarvitsee käyttää itsenäisinä laitteina aika harvoin, sillä sellaisenaan niiden käyttö ei kovin nautinnollista ole verrattuna Applen.
 
Sanoisin että tyhmimmät ihmiset löytyvät sieltä, jotka päättivät että kaikki pitää olla digiä. Lyijykynä ja ruutupaperi toimivat jokaisessa kokeessa eikä yhteensopivuusongelmia ollut. Olivat vielä halpojakin.

Myönnettäköön, että omenatuotteiden ostajat kuuluvat ketjuun, mutta kunhan nyt syvällisemmin pohdin koko lukiouudistusta.
Sama kuin työelämässä kolleega kenellä papereita työpöydät täynnä ei ikinä löydä mitään alle 15min ja itse löydän saman asian sähköisenä muutamassa sekunnissa.

Kyllä paperi ja kynä on jäänne menneestä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 713
Viestejä
4 555 113
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom