Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ole. Päivällä ja hyvällä säällä riittää huomiovalot.Ajovalojen käyttö on muutenkin aina pakollista.
Webasto nyt eri juttu kun auton paikallankäyttäminen. Silloihan siellä ei tarvii itse tyhjänpanttina istuskella.
Mutta mikä siinä skraappamisessa niin hankalaa on että viitsii istuskella autossa ja odotelela ikkunoiden sulamista ?
Pelkkien ns. päiväajovalojen käyttö on sallittua valaistusolosuhteiden niin salliessa ja silloin ei takana ole pakko palaa mitään. Tunnelissa täytyy käyttää varsinaisia ajovaloja ja silloin palaa tuikku takanakin. Siitä siis valoshow tunneliin ajaessa jos vaihdetaan varsinaisiin ajovaloihin.Ajovalojen käyttö on muutenkin aina pakollista.
Ei riitä. Päiväajovalot kyllä riittävät.Ei ole. Päivällä ja hyvällä säällä riittää huomiovalot.
Ymmmärsit varmaan, että tarkoitin samaa asiaa, enkä jotain oranssia vilkkuvaa valomajakkaa.Ei riitä. Päiväajovalot kyllä riittävät.
Hyvä täsmennys. Itse luulin, että ajovalot on vain yleisnimitys niille eteenpäin sojottaville valoille, joita kummatkin ovat. Olen viisaampi.Ei ole. Päivällä ja hyvällä säällä riittää huomiovalot.
Juuri näin. Huomiovalot on se virallinen termi ja "päivävalot" tai "päiväajovalot" kansankieltä.tieliikennelaki ei myöskään tunne sanaa "päiväajovalot", "huomiovalot" kyllä löytyy.
Tieliikennelaki 729/2018 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.finlex.fi
Myönnän tappionitieliikennelaki ei myöskään tunne sanaa "päiväajovalot", "huomiovalot" kyllä löytyy.
Tieliikennelaki 729/2018 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.finlex.fi
Ei päivävalot ole sama asia, kuin ne mitä luulet huomiovaloiksi. Puhut etuvaloista, eli seisontavaloista, eli "parkkivaloista". Saa ne olla päällä ajovalojen kanssa, mutta pelkästään niillä ei saa ajaa.Myönnän tappioniEnpä tiennytkään että päiväajovalot ovat sama asia. Huomiovalot olivat ennen juuri ne mistä ei ollut mihinkään - niillä ei saanut ajaa eikä pysäköidä. Onko vielä niin että myös niillä vanhoilla, ennen kelvottomilla, huomiovaloilla saa nykyään ajaa?
Sehän riippuu autosta kuinka fiksusti tai tyhmästi se on toteutettu. Yleensä automaattitila meinaa sitä, että auto itse venkslaa niitä valoja valoisuuden mukaan. Ja kun kaikissa ei pala takavalot huomiovalojen kanssa, niin huonolla säällä pitää itse tajuta valoisalla laittaa ajovalot päälle, että takavalot syttyy, kun se automatiikka ei tunnista säätä. Jos laittaa itse ajovalot päälle, niin joissain autoissa ne sitten jää päälle kun auton sammuttaa. Siksi kaikissa autoissa ei voi vain pitää aina ajovalotilaa päällä. Ja patteriautoissa tietenkin pitää säästää sähköä, eli niin vähän aina valoja päällä, kuin laki sallii.Jatketaan nyt vielä sen verran, että mitä tuossa nyt sitten hyötyy että venkslaa noita valoja sään, tunnelin, kellonajan ja ties minkä muun mukaan?
Itsellä ajovalot aina ”automaatti”-tilalla niin syttyvät auton käynnistyessä ja sammuvat auton sammuessa. Auto toki jo 8 vuotta vanha, onko noissa uusissa tämä nyt jotenkin hankalammin sitten toteutettu?
Tämä on ainoa huoleton ja toimiva vaihtoehto, eikä tarvitse arvailla myöskään että palavatko ne takavalot vai ei.Vanhempien autojen "automatiikka" sitten on, että ajovalot syttyy käynnistettäessä ja sammuu sammutettaessa.
No valoisalla ja hyvällä säällä niiden ei tarvitse palaa. Varmaan ihmisen tyhmyyttä, ihminen tuollaisen säännön on keksinyt.En tiedä onko se automatiikan vai ihmisen tyhmyyttä, mutta aika usein näkee autoja joidenka peräpää on täysin pimeä oli ulkona sitten kirkas kesäpäivä tai sysimusta syksyinen ilta.
Jatketaan nyt vielä sen verran, että mitä tuossa nyt sitten hyötyy että venkslaa noita valoja sään, tunnelin, kellonajan ja ties minkä muun mukaan?
Itsellä ajovalot aina ”automaatti”-tilalla niin syttyvät auton käynnistyessä ja sammuvat auton sammuessa. Auto toki jo 8 vuotta vanha, onko noissa uusissa tämä nyt jotenkin hankalammin sitten toteutettu?
Pointti oli siis se että porukka ei osaa tai ymmärrä että pimeällä ei voi vetää samoilla valoilla kuin kirkkaalla kesäsäällä.No valoisalla ja hyvällä säällä niiden ei tarvitse palaa. Varmaan ihmisen tyhmyyttä, ihminen tuollaisen säännön on keksinyt.
Kiitos tiedosta.Autoille on omat threadinsa
Kapein kohta, Gibraltarin salmi, taitaa olla 13 kilometriä tjsp, ja tuskin ne kaikki sieltä Marokosta pääsee lähtemään (tuskin ainakaan tuonne Italiaan ajautuvat...)? Tunisian kärjestä Italiaan joku 140 kilometriä... Kaipaan kyllä lähdettä, että ei parin kilsan jälkeen palauteta lähtömaahan, vaan kuskataan joku 300 kilometriä.
Joko ohjekirja on lukematta, tai ajoneuvo on suunnittelun kukkanen.Tämä on ainoa huoleton ja toimiva vaihtoehto, eikä tarvitse arvailla myöskään että palavatko ne takavalot vai ei.
Kirjallinen tyhmyys:
- elämänkerta
- agressiivinen
- 19.3 (kun tarkoitetaan yhdeksästoista maaliskuuta)
Minä venkslaan. Tule ajettua enemmän tai vähemmän säännöllisen epäsäännöllisesti useilla eri autoilla ja niissä on kaikissa saatana omanlaisensa logiikka, joka parhaimmillaan on vaihtunut vaivihkaa auton käytyä huollossa ja saatua softapäivityksen. Ei vaan jaksa opetella kaikkia joten ratkaisu on lähtiessä auto käyntiin ja valot hanikasta päälle ja lopettaessa valot hanikasta pois ja auto sammuksiin. Ainoa keino olla melko varma siitä että sekä takana että edessä palaa valot. Ja että sisävalot, mittarivalaistus ja kaukovalot toimivat juuri kuten haluan niiden toimivan.Tuskin niitä kovin moni vekslaa manuaalisesti, ihan automatiikka sen tuoreemmissa tai kalliimmissa autoissa hoitaa ihan ulkona vallitsevan valoisuuden perusteella. Eli muillakin ne valot ihan automaatti asennossa on, auto vaan itse vaihtaa valaistuksen vallitsevan kelin/valoisuuden perusteella.
Muuten samoilla linjoilla mutta mikä noissa on vikana?
Oikeat termit ovat:
-Elämäkerta (puhekielessä tosin käytetään myös elämänkertaa, eikä se ole karkea virhe)
-Aggressiivinen
-19.3. (loppuun kuuluu piste)
Tänäänkin viisastuin, miksi agressiivinen ja elämänkerta on isolla?
Libyassa oli 2016 meno tällaista mitä videolla näkyy . Videossa näkyy siis kun seurattiin missä NGO-laivat liikkui. Ja tuon mukaan mentiin Libyan aivan rannikolle ja sieltä sitten suoraan Italiaan. Voi olla ettei ole enää tuollaista.Kapein kohta, Gibraltarin salmi, taitaa olla 13 kilometriä tjsp, ja tuskin ne kaikki sieltä Marokosta pääsee lähtemään (tuskin ainakaan tuonne Italiaan ajautuvat...)? Tunisian kärjestä Italiaan joku 140 kilometriä... Kaipaan kyllä lähdettä, että ei parin kilsan jälkeen palauteta lähtömaahan, vaan kuskataan joku 300 kilometriä.
Niin, yllättävän useat ajoneuvot ovat monin paikoin sellaisia. Ja jos auto (tai siis sen automatiikka) on suunniteltu huonosti, ei tyhmä käyttäjä osaa toimia sen kanssa. En nyt kuitenkaan viitannut, että omassa autossa olisi tuota ongelmaa, vaan yleisesti....tai ajoneuvo on suunnittelun kukkanen.
Tänäänkin viisastuin, miksi agressiivinen ja elämänkerta on isolla?
En ainakaan uskaltaisi mennä räpäläämään ominpäin jollei nappuloiden vieressä ole selvää käskyä painella nappeja.Miksi ihmiset ei paina sitä puristimen käynnistysnappulaa sen jälkeen kun ovat laittaneet pahvit sisään?
Oletko joskus nähnyt sellaisen puristimen, jossa ei olisi selviä ohjeita? Minä en ole.En ainakaan uskaltaisi mennä räpäläämään ominpäin jollei nappuloiden vieressä ole selvää käskyä painella nappeja.
Enpä ole ennen törmännyt tällaiseen, että ei ymmärrettäisi miten nuo puristimet toimivat ja miksi sitä nappia on tarkoitus painaa. Ei yksinkertaisempaa voisi olla.En ainakaan uskaltaisi mennä räpäläämään ominpäin jollei nappuloiden vieressä ole selvää käskyä painella nappeja.
Et varmaan yllatty kun sanon etta en ole elaissani nahnyt julkista puristinta.Oletko joskus nähnyt sellaisen puristimen, jossa ei olisi selviä ohjeita? Minä en ole.
Puhumattakaan siitä, että se seuraava voi sitä ihan hyvin painaa, jos edellinen ei ole.Veikkaan että suurin osa ei uskalla painaa tuollaisia nappeja kun ei tiedä onko ne tarkoitettu "normaaleille" ihmisille vai roskakuskeille vai läheisen kaupan henkilökunnalle. Herranpelkoa varmaankin. Eikai se nappi muuten mikään mahdottomuus ole.
Suurennan vielä vähän tuota edellistä kuvaa -->Veikkaan että suurin osa ei uskalla painaa tuollaisia nappeja kun ei tiedä onko ne tarkoitettu "normaaleille" ihmisille vai roskakuskeille vai läheisen kaupan henkilökunnalle. Herranpelkoa varmaankin. Eikai se nappi muuten mikään mahdottomuus ole.
Ei iso juttu, mutta osa niistä puristimista on kuitenkin niin hitaita, ettei ole mielekästä odotella sen raksutusta päästäkseen survomaan omia pahveja laitteeseen. Tämän vuoksi on kohteliasta että jokainen painaa sen napin lähtiessään, jotta laite on suoraan valmiina seuraavalle.Puhumattakaan siitä, että se seuraava voi sitä ihan hyvin painaa, jos edellinen ei ole.
Jos kaupassa edellä oleva ei ole laittanut kapulaa linjalle, minä laitan. Ei ole iso juttu.
Tämä kaksivaiheinen ohje on kirjaimellisesti sen luukun alapuolella, kuten painikekin. Jos tuon joku kykenee käsittämään väärin, niin ketju on tosiaan oikea.
Siinä lukee että "1. Laita kartonkipakkaukset sisään" ja "2. Paina painiketta". Mielestäni tuossa kyllä ilmaistaan täydellisen selkeästi että missä vaiheessa sitä painiketta tulee käyttää.Tuo kyllä kertoo selvästi miten tuota käytetään, mutta ei kerro milloin se pitää laittaa päälle.
Juu. Se on vaan nykyään niin että jos on eriä mieltä niin on folihattu vaikka olisi faktat pöydässä. Hyvä esimerkki on tämän koronarokotteen suhteen; konsensus on se että järjetön massarokottaminen ei ole ollut hyväksi kokeellisella rokotteella. Tutkittua faktaa löytyy vaikka medical journal ym. alan lehdistä ja sivustoilta mutta kun se yleinen narratiivi on se että se pelasti ihmiskunnan ja sitä glooriaa paukutetaan vastakkaisista tuloksista huolimatta. THL ei suosittele enää rokotetta kun vanhemmalle väestölle ja niille joilla on jokin perus-sairaus jne. Kardiologit ovat huolissaan alle 30-vuotiaden miesten sydänoireiden lisääntymisestä ja syyttävä sormi osoittaa tiettyyn rokotteeseen mutta esim. Yle ei missään mainitse näitä tutkimuksia kun sillä on kiire Woken ylläpitämiseen jne.Tuotas... Itselläni on hivenen arka aihe (oman ammatin vuoksi) terveyteen liittyvät päätökset jotka perustuvat lähinnä ihmisien omiin oletuksiin ja luuloihin.
Paljon käydään keskustelua kausi-infuenssa rokotteista ja siellä on äänekäs porukka joka niitä kausi-influenssa rokotteita ei ota. Perustelut ovat tyyppisesti otin kerran ja olin flunssassa koko loppuvuoden...
Kun noita tarinoita kuuntelee ja selvittää edes hiukan, siis edes hiukan mistä asiassa on kyse, niin ymmärtää ettei noissa kovaan ääneen asiaa meuhkaavien puheessa ole järjen hiventä. Flunssalla ja influenssalla on kutakuinkin yhtäpaljon tekemistä keskenään kuin mopon takarenkaalla ja traktorin paripyörillä.
Tämäkin olisi selvinnyt kun sen kaiken meuhkaamisen sijasta olisi ihan vain selvitetty, että mistä asiassa nyt edes on kyse. Näissä tilanteissa pienessä mielessä on käynyt ajatus, että kyllä osa ihmisistä vain sitten on hemmetin tyhmiä.
Sitten toki välillä suunnatonta kummastusta herättää, että osa ihmisistä ei pysty alkeellisimpaakaan syy-seuraus suhde päättelyyn... mutta se on oma tarinansa.
Kato kun se on liian vaikeaa lukea ohjeetOletko joskus nähnyt sellaisen puristimen, jossa ei olisi selviä ohjeita? Minä en ole.
Tältä ne yleensä näyttävät, eikä noita ohjeita voi oikein yrittämättä missata.
![]()
![]()
Niin, ohjeet on kyllä siinä, mutta edelleen mummolle saattaa tulla kysymyksenä että onko nuo ohjeistukset jätekuskeille tai läheisen kaupan henkilökunnalle.Suurennan vielä vähän tuota edellistä kuvaa -->
![]()
Tämä kaksivaiheinen ohje on kirjaimellisesti sen luukun alapuolella, kuten painikekin. Jos tuon joku kykenee käsittämään väärin, niin ketju on tosiaan oikea.
Ei iso juttu, mutta osa niistä puristimista on kuitenkin niin hitaita, ettei ole mielekästä odotella sen raksutusta päästäkseen survomaan omia pahveja laitteeseen. Tämän vuoksi on kohteliasta että jokainen painaa sen napin lähtiessään, jotta laite on suoraan valmiina seuraavalle.
No mitäs sitten kun meidän lähipuristin käynnistyy sekä automaattisesti itsestään että napista painamalla. Syntax error?Noita kuvia katselen, niin näköjään puristimia on kahta sorttia. Ainakin ne mitä itse olen käyttänyt sanoo, että puristin käynnistyy automatic. Ja on käynnistynyt.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.