Tyhmät ihmiset

Ja mitä näihin ravintoloiden keittiöihin tulee niin pizza on alkuperältään italialainen tuote ja jos se on ravintolan päätuote voi ravintolaa ihan hyvällä omallatunnolla kutsua italialaiseksi.
Sulla on kyllä ihan pointti tässä, mutta vähän on pakko joko tarkentaa tai saivarrella. Pizzaahan on aika monenlaista, samoin pizzerioita. Vertailukohtana Kotipizza ei edes yritä olla italialainen ravintola. Jos Rosso yrittää mutta helvetin huonosti, niin en minä sille kovin suurta painoarvoa anna.

Jos ravintolan päätuote on kebab, ravintolan nimi ja annosten nimet viittaavat Turkkiin ja sisustuskin ainakin suomalaisen silmään siihen suuntaan, onko se nyt selvästi turkkilainen? Ei sillä ole väliä, että sitä pyörittää tyyppi joka ei ole turkissa käynytkään. Sen sijaan se Coca-Colan tai Heinekenin kanssa tarjoiltava ruoka on yleensä sen tyyppistä joka on varsinaisesti kehitetty Saksassa päin(toki hyvin oleellisesti turkkilaistaustaisissa piireissä) ja ainakin Suomessa myydyin tuote saattaa sisältää sinihomejuustoa. Jos hövelisti lasketaan pohjoiseurooppalaistetusta tyylistä huolimatta "turkkilaiseksi" kebabit joihin ei tule auraa, ranskanperunoita tai riisiä, niin voi silti turkkilaisannosten osuus jäädä aika vähiin. Vielä kun kokonaismyynti kuitenkin sisältää yleensä jotain kanansiipiä, burgereita, pizzaa tai muuta hyvin epäturkkilaista. Mihin loppuu turkkilaisen ravintolan määritelmä? Jos turkkilainen perustaa kebabkioskin näköisen ruokalan Imatralle ja myykin siellä vain lihiksiä ja burgereita ja makkaraperunoita, niin käykö sekin vielä kunhan raflan nimi on vaikka "Marmaris"? Onhan se oikeastaan aika lähellä normaalia turkkilaiskanansiipipizzeriaa.

Minusta on turkkilaista enemmän suomalaisen ruokakulttuurin piirre, että kebabravintolasta saa oletuksena pizzaa. :rofl:
 
Mihin loppuu turkkilaisen ravintolan määritelmä?
Ei se tosiaan ala eikä lopu muualta kuin liikkeenharjoittajan omasta halusta profiloitua johonkin ryhmään. Se voi sitten onnistua siinä erinomaisesti, susipaskasti tai jotain siltä väliltä, mutta eipä noihin voi sen kummempia rajoja mennä sanomaan. Sitten asia voisi jo olla eri, jos ravintola mainostaisi itseään italialaiseksi, mutta listalla olisi pelkkää kebabia.

Eihän se skerbulan (tai kotipizzan) pizzakaan mitään perinteistä pizzaa yleensä muistuta, vaikka pizzerioina itseään mainostavat. Mutta antaa poikien yrittää, sen paskimman koskaan syömäni vettyneen pizzan kun sain nimenomaan "italialaisravintola" Rossosta enkä jostain "Aurinko Pizzeriasta", josta kahden pizzan tilaaja saa pitakebabin kaupan päälle.

Toi aurajuuston lykkääminen kebuun on muuten jotain ison kehän ulkopuolisia perversioita. PK-seudulla aika harvoin näkee.
 
Toi aurajuuston lykkääminen kebuun on muuten jotain ison kehän ulkopuolisia perversioita. PK-seudulla aika harvoin näkee.
(Ketjujen ulkopuolisista) pieni epäilys, että harva paikka sitä Aurajuustoa pistää kebabbiin vaikka mainostaa. Se taasen on vedätystä.
 
Viimeksi muokattu:
Toi aurajuuston lykkääminen kebuun on muuten jotain ison kehän ulkopuolisia perversioita. PK-seudulla aika harvoin näkee.
pk-seudulla on joku perversio kastella pizza ties millä kastikkeilla. Ekaa kertaa siihen törmäsin pk-seudulla aikanaan, ku sinne muutin. Eiköhä noi kaikki "perversiot" ole sieltä sulatusuunista nimeltä helsinki lähtöisin. Aura(eli oikeasti joku sinihome)juusto-kebuki oli pk-seudulla iha normi vaihtoehto, vaikka toisin väität. Harvinaisempi taitaa muualla olla ellei ole jo löytänyt tietään muualle. Eipä siinä, iha jees yhdistelmä.
 
Viimeksi muokattu:
Sun ei tarvitse kutsua kotipizzaa italialaiseksi ravintolaksi, kun ei ne kutsu itsekään. Se on ravintolan ihan oma asia miksi se haluaa profiloitua. Toiset vain onnistuvat profiloitumisessaan ja hommassaan paremmin kuin toiset. Rossokin profiloituu italialaiseksi ravintolaksi. Onko sen ruokalista italialaista reseptiikkaa kunnioittava? No eipä kovin pieteetillä. Puhuvatko sen työntekijät italiaa? Ei helvetissä. Onko siellä huonekalut, musiikki tai menu italiaksi? Ei, ei ja ei. Onko sen pizzatkaan mistään kotoisin? Eipä juuri. Ei ainakaan Italiasta. Tekeekö tää kaikki Rossosta jonkun muun kuin italialaisen ravintolan? Ei. Se tekee siitä ainoastaan ei kovin perinteisen eikä kovin hyvän ravintolan omassa viiteryhmässään.

Ihan samoin iranilainen voi päättää, että hän perustaa italialaisen ravintolan, vaikka ei osaisi sanaakaan italiaa. Italialaisena se pysyy, jos se sellaiseksi itsensä profiloi ja sen päätuote pyrkii noudattamaan edes jotenkin italialaista keittiötä. Vaikka sitten huonosti, kuten huonot ravintolat yleensä tekevät.
Ne muutamat kerrat kun olen Italiassa syönyt pizzaa, ei se ole mitenkään tajuntaa räjäyttävää ollut.
 
pk-seudulla on joku perversio kastella pizza ties millä kastikkeilla. Ekaa kertaa siihen törmäsin pk-seudulla aikanaan, ku sinne muutin. Eiköhä noi kaikki "perversiot" ole sieltä sulatusuunista nimeltä helsinki lähtöisin. Aurajuusto-kebuki oli pk-seudulla iha normi vaihtoehto, vaikka toisin väität. Harvinaisempi taitaa muualla olla ellei ole jo löytänyt tietään muualle. Eipä siinä, iha jees yhdistelmä.
Mä törmäsin ekan kerran aurajuustokebabiin maakuntamatkalla joskus 2000-luvun alkupuolella. En nyt mee vannomaan, mutta taisi olla jossain Pirkanmaan ilmansuunnilla. En siihen mennessä ollut törmännyt siihen vielä koskaan täällä pk-seudulla. Nyt kun huvikseni katselin woltista nuo 23 kebabia tyrkyttävää ravintolaa läpi ympäriltä "Kebab" ja "Rullat" kategoriasta, niin ainoastaan kahdessa niistä oli aurarulla-tyrkyllä. Sen sijaan varsinaisia aurajuustolla varustettuja kebabannoksia ei ollut tarjolla yhdessäkään. Kehtaisin siis melkein väittää, ettei ole mikään kovin kummoinen perversio näillä suunnilla vieläkään.

Vähemmän yllättäen nää kaksi aurajuustopaikkaa oli näitä halvimpia "jokaiselle jotain ja 100+ tuotetta listalla" -puljuja. Niitä samoja, jotka yleensä tykkäävät kipata halvimpien makkarasuikalepizzojen päälle noita mainitsemiasi kastikkeita, ettei ne halvat raaka-aineet maistu sieltä niin läpi. Tuosta ongelmasta pääsee eroon sillä, että valitsee vähän paremman lättylän ja maksaa suosiolla sen pari euroa minimiä enemmän, niin alkaa kummasti kastikepizzojen osuus ruokalistalla vähentyä.


Ne muutamat kerrat kun olen Italiassa syönyt pizzaa, ei se ole mitenkään tajuntaa räjäyttävää ollut.
Sehän se oiskin, kun jostain ravintolasta Suomessa saisi ei-tajunnanräjäyttävät lihapullat pottumuusilla. /s
 
Ei tuossa kerrota niiden olevan pyhiä, päinvastoin, ovat saastaisia.

No hinduille lehmä on pyhä, mutta tuon mukaan sitä saisi syödä ja kaikki muu tekee saastaiseksi. En tiedä missä sikaa pidettäisiin pyhänä, taitaa olla vain aiemman kirjoittajan mielikuvituksen tuotetta.
 
Liikenteessä näkee jatkuvasti autoja, joissa takana ei pala yhtään valoa edes lumipyryssä ajaessa. Viimeksi tänään.

Kuulunee enemmän tähän ketjuun kuin liikenne-alueelle, nimittäin mielestäni se on aika pitkälti kuljettajan tyhmyyttä/tietämättömyytttä/välinpitämättömyyttä.
 
Liikenteessä näkee jatkuvasti autoja, joissa takana ei pala yhtään valoa edes lumipyryssä ajaessa. Viimeksi tänään.

Kuulunee enemmän tähän ketjuun kuin liikenne-alueelle, nimittäin mielestäni se on aika pitkälti kuljettajan tyhmyyttä/tietämättömyytttä/välinpitämättömyyttä.

Mielestäni tämän ketjun kamaa sekä ne kuskit jotka ei osaa käyttää omaa autoaan oikein, että ne suunnittelijat jotka on jättäneet hämärä/sade(pyyhin)automatiikan pois autojensa valoista tehdessään autoon sellaiset valot jotka vetää oletuksena auton takapään pimeäksi... Eniten näkyy omalla otannalla Toyotaa ja Kiaa perät pimeänä kelissä kuin kelissä, joten oletan niiltä puuttuvan karvalakkimalleista em. automatiikat. Oma auto lykkää valot päälle automatic jos tulee riittävän pimeä tai tuulilasinpyyhkijät kytkeytyy päälle sadetunnistimen takia tai manuaalisesti.
 
Mielestäni tämän ketjun kamaa sekä ne kuskit jotka ei osaa käyttää omaa autoaan oikein, että ne suunnittelijat jotka on jättäneet hämärä/sade(pyyhin)automatiikan pois autojensa valoista tehdessään autoon sellaiset valot jotka vetää oletuksena auton takapään pimeäksi... Eniten näkyy omalla otannalla Toyotaa ja Kiaa perät pimeänä kelissä kuin kelissä, joten oletan niiltä puuttuvan karvalakkimalleista em. automatiikat. Oma auto lykkää valot päälle automatic jos tulee riittävän pimeä tai tuulilasinpyyhkijät kytkeytyy päälle sadetunnistimen takia tai manuaalisesti.
Tämänpäiväisistä havainnoista toinen oli Mersu ja toinen Ford.
 
Näille valottomille tulee vilkuteltua sitten valoja, mutta harvemmin kyllä ymmärtävät yskää että mistä on kyse. Joko ollaan tiedottomia siitä että peräpää on pimeänä, tai ei aidosti ymmärretä sitä että valot pitäisi pimeällä olla päällä.
 
Tästä voinut olla jo ennenkin juttua. Orimattilassa syksyllä sattunut tapaus, jossa puimuri ja auto törmäsivät ja autoilijalta henki pois. Puimurikuski lähtenyt pellolta leikkuupöytä kiinni eli koko tien leveydeltä tavaraa ja nuori kaveri autolla toisesta suunnasta ja poks. Leikkuupöytä 7,6 m leveä, mutta vain 300m matka. En sitten? Olisiko nälänhätä iskenyt tänne jos olisi ottanut sen pöydän pois ja puimurin perään kuten kuuluu. Puimuriukolle toista tonnia sakkoja ja pojan omaisille sitten vähän enemmän maksettavaa oikeudenkäyntikuluja.
Juttu iltalehdessä. Joku osallisista kuuluu otsikon alle.
 
Tästä voinut olla jo ennenkin juttua.
On ollut, viimeksi muistaakseni oikealla alueella. Asia tuli melko laajasti käsiteltyä. Maajussia siellä kovasti lynkattiin noin leveällä väärin tehdystä siirtoajosta, vaikka huonosti olisi käynyt kapeammallakin. Koheltaja painoi pikkutiellä lappu lattiassa vaikka aurinko häikäisi, mitä jotkut eivät nähneet ongelmana.
 
Ihmiset ostaa sellaisia juttuja kokeilematta joista suurin osa ei tykkää ja isolle osalle tulee vielä paha olo, kun vaikuttajat youtuubassa kehuvat, kun vincapitaa konsanaan. :)
 
Liikenteessä näkee jatkuvasti autoja, joissa takana ei pala yhtään valoa edes lumipyryssä ajaessa. Viimeksi tänään.

Kuulunee enemmän tähän ketjuun kuin liikenne-alueelle, nimittäin mielestäni se on aika pitkälti kuljettajan tyhmyyttä/tietämättömyytttä/välinpitämättömyyttä.
Samaan sarjaan vilkun käyttämättömyys. Varsinkin ruuhka-aikaan ärsyttää suunnattomasti autoilijat, jotka eivät viitsi vilkkua käyttää liikenneympyrästä poistuttaessa kun itse odotan pääsyä liikenneympyrään.
 

Tyhmää ?
Ei ollenkaan. Hyödykkeen arvo on se mitä joku siitä suostuu maksamaan.
 
Olen kokoajan luullut että nykyään saa ajaa takavalot pimeänä?
Itse pidän aina valoja päällä kun se on tossa vanhassa romussa helpointa, mutta olen jotenkin käsittänyt ettei nykyään tarvitse olla kuin parkit edessä ja takana ei mitään?
 
Olen kokoajan luullut että nykyään saa ajaa takavalot pimeänä?
Itse pidän aina valoja päällä kun se on tossa vanhassa romussa helpointa, mutta olen jotenkin käsittänyt ettei nykyään tarvitse olla kuin parkit edessä ja takana ei mitään?

Saa, silloin kun olosuhteet ei muuta vaadi. Mutta edessä pitää olla joko ajovalot tai asetuksen mukaiset päiväajovalot, ei parkit. Jos sataa/tulee lunta/pöllyää vesi tai lumi/on pimeä niin pitää olla valot päällä eikä perä pimeänä saa ajaa. Valojen oikea käyttö on kuljettajan vastuulla.
 
Saa, silloin kun olosuhteet ei muuta vaadi. Mutta edessä pitää olla joko ajovalot tai asetuksen mukaiset päiväajovalot, ei parkit. Jos sataa/tulee lunta/pöllyää vesi tai lumi/on pimeä niin pitää olla valot päällä eikä perä pimeänä saa ajaa. Valojen oikea käyttö on kuljettajan vastuulla.

Taas viisastuin hieman :)

E: oikeastaan toi valottomuus ei ole koskaan häirinnyt ,mutta se on häiritsevää kun nykyautoissa joku automatiikka sytyttää ison kasan takavaloja kun tulee hämärää.
Tampereen rantatunnelissa aina luulee (nyt siihen alkaa tottumaan) että joku jarruttaa kun kaikki takavalot sytyyy alamäessä tunneliin mentäessä kun siinä on muutenkin ihan älytön rajoitus ja kaikki samalla jarruttelee kameroihin.
 
Viimeksi muokattu:
Taas viisastuin hieman :)

E: oikeastaan toi valottomuus ei ole koskaan häirinnyt ,mutta se on häiritsevää kun nykyautoissa joku automatiikka sytyttää ison kasan takavaloja kun tulee hämärää.
Tampereen rantatunnelissa aina luulee (nyt siihen alkaa tottumaan) että joku jarruttaa kun kaikki takavalot sytyyy alamäessä tunneliin mentäessä kun siinä on muutenkin ihan älytön rajoitus ja kaikki samalla jarruttelee kameroihin.
No tunneliin mentäessä on joo alamäki, mutta kamera on tunnelin suuaukon ulkopuolella, joten ne syttyvät punavalot siinä kohtaa on jarruvaloja, joko ei osata ennakoida tai muuten käyttää moottorijarrutusta.
Vasta tunnelin sisällä iskee automatiikka, joka sytyttelee valoja, jos sytyttelee.
Mutta tästä aiheesta vinkattiin jo ylempänä oikeata ketjua.
 
No tunneliin mentäessä on joo alamäki, mutta kamera on tunnelin suuaukon ulkopuolella
...
Mutta tästä aiheesta vinkattiin jo ylempänä oikeata ketjua.

Jep, mutta jengi jarruttelee siinä tunnelissa muutenkin ihan satunnaisesti, siinä voisi olla 100kmh rajoitus niinkuin kaikissa muissa sivistysvaltioissa, tai ainakin 80kmh :mad:
Sori, luulin olevani autot threadissa niin ehkä kuulun tänne :rofl:
 
Tänään on tullut kohtalaisesti lunta. Miksi bemareissa näkyy olevan takalasit täysin lumen peitossa. Ehkä en vaan tyhmänä ymmärrä bemarikuskeja.
 
Tänään on tullut kohtalaisesti lunta. Miksi bemareissa näkyy olevan takalasit täysin lumen peitossa. Ehkä en vaan tyhmänä ymmärrä bemarikuskeja.
Premium-autojen omistajat luulevat, etteivät säännöt kosketa heitä, tai että heillä on perusteltu syy poiketa niistä. Se on hyvin tavanomainen piirre ihmiselle, joka on menestynyt nopeammin kuin itse odotti, mutta luulee sen ansaitsevansa, mutta ei vielä tiedä miksi.
 
Premium-autojen omistajat luulevat, etteivät säännöt kosketa heitä, tai että heillä on perusteltu syy poiketa niistä. Se on hyvin tavanomainen piirre ihmiselle, joka on menestynyt nopeammin kuin itse odotti, mutta luulee sen ansaitsevansa, mutta ei vielä tiedä miksi.

Lasketaanko joku 15 vuotta vanha dieselbemarikin premium-autoksi :beye:
 
Toi on kyllä hyvä nosto, koska maallikon silmään tommonen voi olla hyvinkin premiumin näköinen, jos vaan on pinnat kunnossa.
Ja miksei oliskin, rajanveto vaikeaa...
No itse en katsonut muuta kuin että Bemaria ovat eikä nyt mitään 20 v vanhoja jonne-versioita.
 
Kerron itsestäni. Koitin korjata pyörää, kun pyörän kampi löystyy.

säästin_tein_itse.jpg

Laitoin vielä kierrelukitetta. Ruuvi lähti, mutta ei itse kampi. Luin, että lämpö pitäisi löysyttää kierrelukitetta. Koitin hiustenkuivaajalla ja kiehuvalla vedellä, mutta eipä lähtenyt irti. Millähän lähtisi?
 
. Millähän lähtisi?
Muistaakseeni 200-300 celsiuksen kohdalla.



Kayta ensikerralla sinista kierrelukitetta. Se ei kovetu.
 
Kerron itsestäni. Koitin korjata pyörää, kun pyörän kampi löystyy.

säästin_tein_itse.jpg

Laitoin vielä kierrelukitetta. Ruuvi lähti, mutta ei itse kampi. Luin, että lämpö pitäisi löysyttää kierrelukitetta. Koitin hiustenkuivaajalla ja kiehuvalla vedellä, mutta eipä lähtenyt irti. Millähän lähtisi?
Tarvit kammen ulosvetäjä työkalun. Siinä kierteillä tulee tappi joka puskee kammen irti. Ei onnistu ilman, tai no rälläkällä varmaan sitten...
 
Tuota onkin mielenkiintoista pohtia. Vaikuttaako ikä siihen, onko kyseessä premiumauto vai ei. Tai käyttövoima. Tietty jokaisella oikeus omaan mielipiteeseen.
Premium-segmentti autoissa on jotakin sellaista, mitä ei ole tavan tallaajalle tarkoitettu. Asiakaskunta on sitten varakas ”premium customer”. Yli 100k€ autot, Rolexit, business-luokan lentoliput jne. Eli varakkaiden leluja. Sitten kun auto viedään Kamuxin vaihtoautoriviin, siitä tulee tavallinen kansanauto ja se on lähinnä entinen premium. Premium-auto on premium-kokemus premium-asiakkaalle. Ruosteisessa amislintassa ei ole enää mitään premiumia, kuten ei ole hajallisessa Rolexissakaan.
 
Premium-segmentti autoissa on jotakin sellaista, mitä ei ole tavan tallaajalle tarkoitettu. Asiakaskunta on sitten varakas ”premium customer”. Yli 100k€ autot, Rolexit, business-luokan lentoliput jne. Eli varakkaiden leluja. Sitten kun auto viedään Kamuxin vaihtoautoriviin, siitä tulee tavallinen kansanauto ja se on lähinnä entinen premium. Premium-auto on premium-kokemus premium-asiakkaalle. Ruosteisessa amislintassa ei ole enää mitään premiumia, kuten ei ole hajallisessa Rolexissakaan.

Eihän se näytä varallisuutta jos ajaa entisellä kalliilla autolla, jonka kauppahinta menee nykyään uuden farkku-Oktavian kanssa samaa linjaa. (Klassikot, joissa harvinaisuus taas nostaa hintaa toisesta päästä on toinen juttu.)

Hauskasti ristiinviittavana esimerkkinä voi katsoa miten noi MLM massipäälliköt ajelee edellistä runkomallia olevilla hinnat alkaen -premiumeilla ja yrittää kovasti peitellä sitä ikää kauhealla määrällä vahaa.
 
Minusta ihmisten lokerointi omistamansa auton iän, merkin tai mallin perusteella on ketjun nimen mukaisesti tyhmien ihmisten hommaa.
Ei käytetyllä autolla ajamisessa ole mitään väärää. Vastasin omalla mielipiteellä siihen, onko 15v vanha mersu tai bemari premium-auto. Minusta ei enää ole.

 
Ei käytetyllä autolla ajamisessa ole mitään väärää. Vastasin omalla mielipiteellä siihen, onko 15v vanha mersu tai bemari premium-auto. Minusta ei enää ole.

Joo, sori, en viestiäni sinuun kohdistanut, jäi lainaus käyttämättä hieman ylempänä olevaan viestiin.
 
Ainakin 58 "siirtolaista" taas kuollut kun vene on uponnut.

Herää kysymys, että tyhmyyttäänkö nämä ihmiset eivät hanki ja käytä pelastusliivejä tuollaisessa surmanpurkissa, vai mistä on kysymys? Rahan puute ei mene selityksenä läpi mulle, sillä oletuksena maksavat kuitenkin salakuljettajille kertaluokkaa tai paria kertaluokkaa enemmän kuin mitä pelastusliivi maksaa.

Ja toisaalta, jossei olisi liiviin varaa kerta kaikkiaan, niin kannattaako sitten lähteäkään!?

 
Ainakin 58 "siirtolaista" taas kuollut kun vene on uponnut.

Herää kysymys, että tyhmyyttäänkö nämä ihmiset eivät hanki ja käytä pelastusliivejä tuollaisessa surmanpurkissa, vai mistä on kysymys? Rahan puute ei mene selityksenä läpi mulle, sillä oletuksena maksavat kuitenkin salakuljettajille kertaluokkaa tai paria kertaluokkaa enemmän kuin mitä pelastusliivi maksaa.

Ja toisaalta, jossei olisi liiviin varaa kerta kaikkiaan, niin kannattaako sitten lähteäkään!?


Nämäkin veret on 100% "humanitääristen" järjestöjen käsillä. On hyvin pitkälti heidän syytään, että porukka lähtee Afrikasta noilla hädin tuskin kelluvilla surmanloukuilla, koska yleensä riittää että pääsee pari kilsaa rannasta ja sitten kyseisten järjestöjen paatit tulevat "pelastamaan merihädästä".

Kannustimet, niiden ympärillä tämä maailma pyörii ja nyt on luotu kannustimet siihen, että kannattaa lähteä millä tahansa ilmapatjalla ylittämään Välimerta. Ihanan humaania. Toki oman osansa veristä ansaitsevat päättäjät, jotka ovat luoneet kannustimet siihen, että kannattaa ylipäätään lähteä kokeilemaan onneaan, josko onnistuisi käyttämään turvapaikkajärjestelmää ohituskaistana länsimaisten pitopöytien yltäkylläisyyden ääreen.
 
Nämäkin veret on 100% "humanitääristen" järjestöjen käsillä. On hyvin pitkälti heidän syytään, että porukka lähtee Afrikasta noilla hädin tuskin kelluvilla surmanloukuilla, koska yleensä riittää että pääsee pari kilsaa rannasta ja sitten kyseisten järjestöjen paatit tulevat "pelastamaan merihädästä".

Kannustimet, niiden ympärillä tämä maailma pyörii ja nyt on luotu kannustimet siihen, että kannattaa lähteä millä tahansa ilmapatjalla ylittämään Välimerta. Ihanan humaania. Toki oman osansa veristä ansaitsevat päättäjät, jotka ovat luoneet kannustimet siihen, että kannattaa ylipäätään lähteä kokeilemaan onneaan, josko onnistuisi käyttämään turvapaikkajärjestelmää ohituskaistana länsimaisten pitopöytien yltäkylläisyyden ääreen.
Juuri näin. Jos tiedossa olisi että kukaan ei heti riennä pelastamaan jos itse lähtee perseilemään, niin nämä reissut vähenisi ihan minimiin.

Niin kuin aina, niin hyväntahtoiset hölmöt saavat hyvin paljon tuhoa aikaan kun eivät ollenkaan mieti suurempia kuvioita vaan reagoivat heti tunteiden vallassa.
 
Taas viisastuin hieman :)

E: oikeastaan toi valottomuus ei ole koskaan häirinnyt ,mutta se on häiritsevää kun nykyautoissa joku automatiikka sytyttää ison kasan takavaloja kun tulee hämärää.
Tampereen rantatunnelissa aina luulee (nyt siihen alkaa tottumaan) että joku jarruttaa kun kaikki takavalot sytyyy alamäessä tunneliin mentäessä kun siinä on muutenkin ihan älytön rajoitus ja kaikki samalla jarruttelee kameroihin.

Tunnelissa on voimassa vähän eri liikennesäännöt kuin tunnelin ulkopuolella. Ne tulevat voimaan sen liikennemerkin kohdalla. Esimerkiksi ajovalojen käyttö on aina pakollista. Olihan niitä muitakin mutta ne eivät vaikuta tähän ihmetykseen.
 
Ainakin 58 "siirtolaista" taas kuollut kun vene on uponnut.

Herää kysymys, että tyhmyyttäänkö nämä ihmiset eivät hanki ja käytä pelastusliivejä tuollaisessa surmanpurkissa, vai mistä on kysymys? Rahan puute ei mene selityksenä läpi mulle, sillä oletuksena maksavat kuitenkin salakuljettajille kertaluokkaa tai paria kertaluokkaa enemmän kuin mitä pelastusliivi maksaa.

Ja toisaalta, jossei olisi liiviin varaa kerta kaikkiaan, niin kannattaako sitten lähteäkään!?


Kerran matkasin pienehköllä (varmaan joku 30-40 matkustajaa) kantosiipialuksella nuoruudessa vähän pidemmän matkan, välimerellä. En ole eläessäni pelännyt sitä ennen tai sen jälkeen yhtä paljon, kun nousi joku myrsky, laineet löi laitojen yli ja paatti heilui puolelta toiselle ja rysähteli aaltojen heittelyssä. Ehkä se oli normaalia, ehkä ei, mutta olisin kyllä mielelläni ottanut pelastusliivin. Perille pääsin, enkä tiedä vieläkään oliko tuo normimatka vai ei, alus oli kuitenkin suhteellisen moderni. Helposti sitä varmaan ihmiset kuvittelee, että kun maksavat matkasta, niin asia on hoidossa. Aika harva varmaan otti Estoniallekaan omia pelastusliivejä.

On hyvin pitkälti heidän syytään, että porukka lähtee Afrikasta noilla hädin tuskin kelluvilla surmanloukuilla, koska yleensä riittää että pääsee pari kilsaa rannasta ja sitten kyseisten järjestöjen paatit tulevat "pelastamaan merihädästä".

Kapein kohta, Gibraltarin salmi, taitaa olla 13 kilometriä tjsp, ja tuskin ne kaikki sieltä Marokosta pääsee lähtemään (tuskin ainakaan tuonne Italiaan ajautuvat...)? Tunisian kärjestä Italiaan joku 140 kilometriä... Kaipaan kyllä lähdettä, että ei parin kilsan jälkeen palauteta lähtömaahan, vaan kuskataan joku 300 kilometriä.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 304
Viestejä
4 426 160
Jäsenet
73 311
Uusin jäsen
Jiri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom