Tyhmät ihmiset

Tunnelissa on voimassa vähän eri liikennesäännöt kuin tunnelin ulkopuolella. Ne tulevat voimaan sen liikennemerkin kohdalla. Esimerkiksi ajovalojen käyttö on aina pakollista. Olihan niitä muitakin mutta ne eivät vaikuta tähän ihmetykseen.
Ajovalojen käyttö on muutenkin aina pakollista.

Edit. Olivatkin huomiovalot.
 
Viimeksi muokattu:
Kattelin koiran aamulenkillä yhtä pakettiautoa joka seisoi paikallaan ja kävi. Ukkeli sisällä. Palatessani auto oli siinä edellen pörisemässä ja nyt liikkuivat jo pyyhkimet vinhaa vaihtia. Ukko ei näköjään jaksanut skraapata ikkunaa huurteesta auki vaan odoteli että diesel motti lämpenisi ja sulattaisi ikkunan. Hiton kauanhan siinä meni. Itellä ei kyllä pinna riittäis odotella. Jos tuo toistuu niin meen kyllä ite raapiin sen ikkunan puhtaaksi.
 
Kattelin koiran aamulenkillä yhtä pakettiautoa joka seisoi paikallaan ja kävi. Ukkeli sisällä. Palatessani auto oli siinä edellen pörisemässä ja nyt liikkuivat jo pyyhkimet vinhaa vaihtia. Ukko ei näköjään jaksanut skraapata ikkunaa huurteesta auki vaan odoteli että diesel motti lämpenisi ja sulattaisi ikkunan. Hiton kauanhan siinä meni. Itellä ei kyllä pinna riittäis odotella. Jos tuo toistuu niin meen kyllä ite raapiin sen ikkunan puhtaaksi.
Mulla oli aamulla tuulilasi sisäpuolelta umpijäässä. Skraballa lähti alle puolen sentin leveydeltä jos lähti mitään. Auto päälle ja sisälle juomaan kahvia.
 
Kattelin koiran aamulenkillä yhtä pakettiautoa joka seisoi paikallaan ja kävi. Ukkeli sisällä. Palatessani auto oli siinä edellen pörisemässä ja nyt liikkuivat jo pyyhkimet vinhaa vaihtia. Ukko ei näköjään jaksanut skraapata ikkunaa huurteesta auki vaan odoteli että diesel motti lämpenisi ja sulattaisi ikkunan. Hiton kauanhan siinä meni. Itellä ei kyllä pinna riittäis odotella. Jos tuo toistuu niin meen kyllä ite raapiin sen ikkunan puhtaaksi.

Paku oli seisonut viikon loman ajan, aivan jäässä. auto käyntiin ja webasto päälle ja tuulilasin lämmitys päälle, ei tarttenut skraapata. No pyyhkijät piti hakata vapaaksi. eikä mennyt kauan. kun oli lasi sula.
 
Webasto nyt eri juttu kun auton paikallankäyttäminen. Silloihan siellä ei tarvii itse tyhjänpanttina istuskella.

Mutta mikä siinä skraappamisessa niin hankalaa on että viitsii istuskella autossa ja odotelela ikkunoiden sulamista ?
 
Webasto nyt eri juttu kun auton paikallankäyttäminen. Silloihan siellä ei tarvii itse tyhjänpanttina istuskella.

Mutta mikä siinä skraappamisessa niin hankalaa on että viitsii istuskella autossa ja odotelela ikkunoiden sulamista ?

koska valunut joku sentin kerros jäätä ja lunta tuulilasille mikä ei lähde skrapalla. mutta mikä siinä autossa istumisessa ja odottamisessa on niin hankalaa että mielummin tarpoo hangessa ympäri autoa skrapaamassa tuulilasia -15 pakkasessa? itse en omista suksiakaan koska mielummin istun sisällä kuin kuntoilen pakkasessa.
 
Ajovalojen käyttö on muutenkin aina pakollista.
Pelkkien ns. päiväajovalojen käyttö on sallittua valaistusolosuhteiden niin salliessa ja silloin ei takana ole pakko palaa mitään. Tunnelissa täytyy käyttää varsinaisia ajovaloja ja silloin palaa tuikku takanakin. Siitä siis valoshow tunneliin ajaessa jos vaihdetaan varsinaisiin ajovaloihin.
 
Ei riitä. Päiväajovalot kyllä riittävät.
Ymmmärsit varmaan, että tarkoitin samaa asiaa, enkä jotain oranssia vilkkuvaa valomajakkaa.

"Huomiovalot, joista käytetään myös nimitystä päiväajovalot, ovat tätä päivää. Käytännössä kaikissa uutena myytävissä autoissa on vähintäänkin halogeenipolttimoin toteutetut huomiovalot. Vallitseva trendi on kuitenkin se, että huomiovalot muodostuvat valodiodeista."
 
tieliikennelaki ei myöskään tunne sanaa "päiväajovalot", "huomiovalot" kyllä löytyy.

Myönnän tappioni :D Enpä tiennytkään että päiväajovalot ovat sama asia. Huomiovalot olivat ennen juuri ne mistä ei ollut mihinkään - niillä ei saanut ajaa eikä pysäköidä. Onko vielä niin että myös niillä vanhoilla, ennen kelvottomilla, huomiovaloilla saa nykyään ajaa?
 
Myönnän tappioni :D Enpä tiennytkään että päiväajovalot ovat sama asia. Huomiovalot olivat ennen juuri ne mistä ei ollut mihinkään - niillä ei saanut ajaa eikä pysäköidä. Onko vielä niin että myös niillä vanhoilla, ennen kelvottomilla, huomiovaloilla saa nykyään ajaa?
Ei päivävalot ole sama asia, kuin ne mitä luulet huomiovaloiksi. Puhut etuvaloista, eli seisontavaloista, eli "parkkivaloista". Saa ne olla päällä ajovalojen kanssa, mutta pelkästään niillä ei saa ajaa.
 
Jatketaan nyt vielä sen verran, että mitä tuossa nyt sitten hyötyy että venkslaa noita valoja sään, tunnelin, kellonajan ja ties minkä muun mukaan?

Itsellä ajovalot aina ”automaatti”-tilalla niin syttyvät auton käynnistyessä ja sammuvat auton sammuessa. Auto toki jo 8 vuotta vanha, onko noissa uusissa tämä nyt jotenkin hankalammin sitten toteutettu?
 
Ei niitä tarvitse vekslailla. Päivänä yksi asettaan pyyhkimet, valot, ilmastointi, yms autolle, eikä niihin juurikaan kosketa sen jälkeen....näin ainakin itselläni.
 
Jatketaan nyt vielä sen verran, että mitä tuossa nyt sitten hyötyy että venkslaa noita valoja sään, tunnelin, kellonajan ja ties minkä muun mukaan?

Itsellä ajovalot aina ”automaatti”-tilalla niin syttyvät auton käynnistyessä ja sammuvat auton sammuessa. Auto toki jo 8 vuotta vanha, onko noissa uusissa tämä nyt jotenkin hankalammin sitten toteutettu?
Sehän riippuu autosta kuinka fiksusti tai tyhmästi se on toteutettu. Yleensä automaattitila meinaa sitä, että auto itse venkslaa niitä valoja valoisuuden mukaan. Ja kun kaikissa ei pala takavalot huomiovalojen kanssa, niin huonolla säällä pitää itse tajuta valoisalla laittaa ajovalot päälle, että takavalot syttyy, kun se automatiikka ei tunnista säätä. Jos laittaa itse ajovalot päälle, niin joissain autoissa ne sitten jää päälle kun auton sammuttaa. Siksi kaikissa autoissa ei voi vain pitää aina ajovalotilaa päällä. Ja patteriautoissa tietenkin pitää säästää sähköä, eli niin vähän aina valoja päällä, kuin laki sallii.

Vanhempien autojen "automatiikka" sitten on, että ajovalot syttyy käynnistettäessä ja sammuu sammutettaessa.
 
En tiedä onko se automatiikan vai ihmisen tyhmyyttä, mutta aika usein näkee autoja joidenka peräpää on täysin pimeä oli ulkona sitten kirkas kesäpäivä tai sysimusta syksyinen ilta.

Väillä tulee jopa vastaan autoja joissa ei pimeällä edes etuvalot pala. Ihmettelen kuinka sokea oikein pitää olla jottei huomaa pimeällä ettei valot ole päällä. Noh, meitä on moneksi.
 
En tiedä onko se automatiikan vai ihmisen tyhmyyttä, mutta aika usein näkee autoja joidenka peräpää on täysin pimeä oli ulkona sitten kirkas kesäpäivä tai sysimusta syksyinen ilta.
No valoisalla ja hyvällä säällä niiden ei tarvitse palaa. Varmaan ihmisen tyhmyyttä, ihminen tuollaisen säännön on keksinyt.
 
Jatketaan nyt vielä sen verran, että mitä tuossa nyt sitten hyötyy että venkslaa noita valoja sään, tunnelin, kellonajan ja ties minkä muun mukaan?

Itsellä ajovalot aina ”automaatti”-tilalla niin syttyvät auton käynnistyessä ja sammuvat auton sammuessa. Auto toki jo 8 vuotta vanha, onko noissa uusissa tämä nyt jotenkin hankalammin sitten toteutettu?

Tuskin niitä kovin moni vekslaa manuaalisesti, ihan automatiikka sen tuoreemmissa tai kalliimmissa autoissa hoitaa ihan ulkona vallitsevan valoisuuden perusteella. Eli muillakin ne valot ihan automaatti asennossa on, auto vaan itse vaihtaa valaistuksen vallitsevan kelin/valoisuuden perusteella.
 
Kapein kohta, Gibraltarin salmi, taitaa olla 13 kilometriä tjsp, ja tuskin ne kaikki sieltä Marokosta pääsee lähtemään (tuskin ainakaan tuonne Italiaan ajautuvat...)? Tunisian kärjestä Italiaan joku 140 kilometriä... Kaipaan kyllä lähdettä, että ei parin kilsan jälkeen palauteta lähtömaahan, vaan kuskataan joku 300 kilometriä.

Politiikkapuolella KR-ketjuissa näistä on esimerkkejä. Käytännössä haettu Libyan tai Tunisian rannikolta, alle 10km päästä ja kuskattu Eurooppaan.

e: lainaus korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjallinen tyhmyys:
- järjestäen (kun pitäisi sanoa "järjestään")
- <10 (kun tarkoitetaan "yli kymmenen")
- +3 (kun tarkoitetaan "vähintään kolme")
- elämänkerta
- agressiivinen
- pystyy tehdä / joutuu tehdä (kirjakielessä tai muuten yleistyylisessä puheessa)
- lomallani kävin kolmessa eri maassa (eri-sana ei lisää lauseeseen muuta kuin turhia tavuja eli vajavaisen kirjallisen älyn paljastava tyylivirhe)
- 19.3 (kun tarkoitetaan yhdeksästoista maaliskuuta)
- Terveisin, (suomen kielessä pilkku on tyylivirhe kirjeen lopetuksessa, vaikka englannin kielessä ei)
- Roomalainen/Kiinalainen (vaikka nämä englanniksi kirjoitetaan isolla niin suomen kielessä pienellä)
- puolet enemmän (kun tarkoitetaan "tuplasti")
- sen koomin (pitäisi olla "sen koommin"; jopa vuoden toimittajaksi tms. valittu Tuomas Manninen luulee että tuo kirjoitetaan yhdellä m:llä: "Eikä ole sen koomin sinne palannut." "Sen koomin lyhyehköä BMW-miestä ei nähty.")
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin niitä kovin moni vekslaa manuaalisesti, ihan automatiikka sen tuoreemmissa tai kalliimmissa autoissa hoitaa ihan ulkona vallitsevan valoisuuden perusteella. Eli muillakin ne valot ihan automaatti asennossa on, auto vaan itse vaihtaa valaistuksen vallitsevan kelin/valoisuuden perusteella.
Minä venkslaan. Tule ajettua enemmän tai vähemmän säännöllisen epäsäännöllisesti useilla eri autoilla ja niissä on kaikissa saatana omanlaisensa logiikka, joka parhaimmillaan on vaihtunut vaivihkaa auton käytyä huollossa ja saatua softapäivityksen. Ei vaan jaksa opetella kaikkia joten ratkaisu on lähtiessä auto käyntiin ja valot hanikasta päälle ja lopettaessa valot hanikasta pois ja auto sammuksiin. Ainoa keino olla melko varma siitä että sekä takana että edessä palaa valot. Ja että sisävalot, mittarivalaistus ja kaukovalot toimivat juuri kuten haluan niiden toimivan.
 
Kapein kohta, Gibraltarin salmi, taitaa olla 13 kilometriä tjsp, ja tuskin ne kaikki sieltä Marokosta pääsee lähtemään (tuskin ainakaan tuonne Italiaan ajautuvat...)? Tunisian kärjestä Italiaan joku 140 kilometriä... Kaipaan kyllä lähdettä, että ei parin kilsan jälkeen palauteta lähtömaahan, vaan kuskataan joku 300 kilometriä.
Libyassa oli 2016 meno tällaista mitä videolla näkyy . Videossa näkyy siis kun seurattiin missä NGO-laivat liikkui. Ja tuon mukaan mentiin Libyan aivan rannikolle ja sieltä sitten suoraan Italiaan. Voi olla ettei ole enää tuollaista.
 
...tai ajoneuvo on suunnittelun kukkanen.
Niin, yllättävän useat ajoneuvot ovat monin paikoin sellaisia. Ja jos auto (tai siis sen automatiikka) on suunniteltu huonosti, ei tyhmä käyttäjä osaa toimia sen kanssa. En nyt kuitenkaan viitannut, että omassa autossa olisi tuota ongelmaa, vaan yleisesti.

Jatkot vaikka täällä, jossa asiaa on puitu pariin otteeseen aiemminkin:

 
Pahvien kierrätys"kontti", missä puristin. Miksi ihmiset ei paina sitä puristimen käynnistysnappulaa sen jälkeen kun ovat laittaneet pahvit sisään? Taas oli syöttöaukot tukossa ja pahveja tuli ulos ja niitä oli jätetty jo viereen maahan. Kaksi kertaa painoin nappia ja syöttö oli taas vapaa ...
 
Joku tyhmä ihminen on laittanut siihen "automatic" lapun? Tuo koko puristinsysteemi on kyllä aika kukkanen, olis edes kassikoukun siihen pistäneet. Käytettävyys ihan surkea.
 
En ainakaan uskaltaisi mennä räpäläämään ominpäin jollei nappuloiden vieressä ole selvää käskyä painella nappeja.
Oletko joskus nähnyt sellaisen puristimen, jossa ei olisi selviä ohjeita? Minä en ole.

Tältä ne yleensä näyttävät, eikä noita ohjeita voi oikein yrittämättä missata.

1677576361794.png


1677576508759.png
 
En ainakaan uskaltaisi mennä räpäläämään ominpäin jollei nappuloiden vieressä ole selvää käskyä painella nappeja.
Enpä ole ennen törmännyt tällaiseen, että ei ymmärrettäisi miten nuo puristimet toimivat ja miksi sitä nappia on tarkoitus painaa. Ei yksinkertaisempaa voisi olla.
 
Kyseessä juurikin noissa kuvissa näkyvä puristinmalli. Jos ei ole sokea niin pitäisi nähdä ohjeet, koska ne on syöttöaukon vieressä. Ohjeetkin sanovat että paina sitä nappia. Ei luulisi olevan ylivoimainen taski kun on jo kerran sinne puristimelle asti ne pahvit kuljettanut. Ei siihen viereen tarvitse jäädä odottamaan että ne on puristettu.
 
Veikkaan että suurin osa ei uskalla painaa tuollaisia nappeja kun ei tiedä onko ne tarkoitettu "normaaleille" ihmisille vai roskakuskeille vai läheisen kaupan henkilökunnalle. Herranpelkoa varmaankin. Eikai se nappi muuten mikään mahdottomuus ole.
 
Veikkaan että suurin osa ei uskalla painaa tuollaisia nappeja kun ei tiedä onko ne tarkoitettu "normaaleille" ihmisille vai roskakuskeille vai läheisen kaupan henkilökunnalle. Herranpelkoa varmaankin. Eikai se nappi muuten mikään mahdottomuus ole.
Puhumattakaan siitä, että se seuraava voi sitä ihan hyvin painaa, jos edellinen ei ole.

Jos kaupassa edellä oleva ei ole laittanut kapulaa linjalle, minä laitan. Ei ole iso juttu.
 
Veikkaan että suurin osa ei uskalla painaa tuollaisia nappeja kun ei tiedä onko ne tarkoitettu "normaaleille" ihmisille vai roskakuskeille vai läheisen kaupan henkilökunnalle. Herranpelkoa varmaankin. Eikai se nappi muuten mikään mahdottomuus ole.
Suurennan vielä vähän tuota edellistä kuvaa -->

1677583924813.png


Tämä kaksivaiheinen ohje on kirjaimellisesti sen luukun alapuolella, kuten painikekin. Jos tuon joku kykenee käsittämään väärin, niin ketju on tosiaan oikea.
Puhumattakaan siitä, että se seuraava voi sitä ihan hyvin painaa, jos edellinen ei ole.

Jos kaupassa edellä oleva ei ole laittanut kapulaa linjalle, minä laitan. Ei ole iso juttu.
Ei iso juttu, mutta osa niistä puristimista on kuitenkin niin hitaita, ettei ole mielekästä odotella sen raksutusta päästäkseen survomaan omia pahveja laitteeseen. Tämän vuoksi on kohteliasta että jokainen painaa sen napin lähtiessään, jotta laite on suoraan valmiina seuraavalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom