Tyhmät ihmiset

. Millähän lähtisi?
Muistaakseeni 200-300 celsiuksen kohdalla.



Kayta ensikerralla sinista kierrelukitetta. Se ei kovetu.
 
Kerron itsestäni. Koitin korjata pyörää, kun pyörän kampi löystyy.

säästin_tein_itse.jpg

Laitoin vielä kierrelukitetta. Ruuvi lähti, mutta ei itse kampi. Luin, että lämpö pitäisi löysyttää kierrelukitetta. Koitin hiustenkuivaajalla ja kiehuvalla vedellä, mutta eipä lähtenyt irti. Millähän lähtisi?
Tarvit kammen ulosvetäjä työkalun. Siinä kierteillä tulee tappi joka puskee kammen irti. Ei onnistu ilman, tai no rälläkällä varmaan sitten...
 
Tuota onkin mielenkiintoista pohtia. Vaikuttaako ikä siihen, onko kyseessä premiumauto vai ei. Tai käyttövoima. Tietty jokaisella oikeus omaan mielipiteeseen.
Premium-segmentti autoissa on jotakin sellaista, mitä ei ole tavan tallaajalle tarkoitettu. Asiakaskunta on sitten varakas ”premium customer”. Yli 100k€ autot, Rolexit, business-luokan lentoliput jne. Eli varakkaiden leluja. Sitten kun auto viedään Kamuxin vaihtoautoriviin, siitä tulee tavallinen kansanauto ja se on lähinnä entinen premium. Premium-auto on premium-kokemus premium-asiakkaalle. Ruosteisessa amislintassa ei ole enää mitään premiumia, kuten ei ole hajallisessa Rolexissakaan.
 
Premium-segmentti autoissa on jotakin sellaista, mitä ei ole tavan tallaajalle tarkoitettu. Asiakaskunta on sitten varakas ”premium customer”. Yli 100k€ autot, Rolexit, business-luokan lentoliput jne. Eli varakkaiden leluja. Sitten kun auto viedään Kamuxin vaihtoautoriviin, siitä tulee tavallinen kansanauto ja se on lähinnä entinen premium. Premium-auto on premium-kokemus premium-asiakkaalle. Ruosteisessa amislintassa ei ole enää mitään premiumia, kuten ei ole hajallisessa Rolexissakaan.

Eihän se näytä varallisuutta jos ajaa entisellä kalliilla autolla, jonka kauppahinta menee nykyään uuden farkku-Oktavian kanssa samaa linjaa. (Klassikot, joissa harvinaisuus taas nostaa hintaa toisesta päästä on toinen juttu.)

Hauskasti ristiinviittavana esimerkkinä voi katsoa miten noi MLM massipäälliköt ajelee edellistä runkomallia olevilla hinnat alkaen -premiumeilla ja yrittää kovasti peitellä sitä ikää kauhealla määrällä vahaa.
 
Minusta ihmisten lokerointi omistamansa auton iän, merkin tai mallin perusteella on ketjun nimen mukaisesti tyhmien ihmisten hommaa.
Ei käytetyllä autolla ajamisessa ole mitään väärää. Vastasin omalla mielipiteellä siihen, onko 15v vanha mersu tai bemari premium-auto. Minusta ei enää ole.

 
Ei käytetyllä autolla ajamisessa ole mitään väärää. Vastasin omalla mielipiteellä siihen, onko 15v vanha mersu tai bemari premium-auto. Minusta ei enää ole.

Joo, sori, en viestiäni sinuun kohdistanut, jäi lainaus käyttämättä hieman ylempänä olevaan viestiin.
 
Ainakin 58 "siirtolaista" taas kuollut kun vene on uponnut.

Herää kysymys, että tyhmyyttäänkö nämä ihmiset eivät hanki ja käytä pelastusliivejä tuollaisessa surmanpurkissa, vai mistä on kysymys? Rahan puute ei mene selityksenä läpi mulle, sillä oletuksena maksavat kuitenkin salakuljettajille kertaluokkaa tai paria kertaluokkaa enemmän kuin mitä pelastusliivi maksaa.

Ja toisaalta, jossei olisi liiviin varaa kerta kaikkiaan, niin kannattaako sitten lähteäkään!?

 
Ainakin 58 "siirtolaista" taas kuollut kun vene on uponnut.

Herää kysymys, että tyhmyyttäänkö nämä ihmiset eivät hanki ja käytä pelastusliivejä tuollaisessa surmanpurkissa, vai mistä on kysymys? Rahan puute ei mene selityksenä läpi mulle, sillä oletuksena maksavat kuitenkin salakuljettajille kertaluokkaa tai paria kertaluokkaa enemmän kuin mitä pelastusliivi maksaa.

Ja toisaalta, jossei olisi liiviin varaa kerta kaikkiaan, niin kannattaako sitten lähteäkään!?


Nämäkin veret on 100% "humanitääristen" järjestöjen käsillä. On hyvin pitkälti heidän syytään, että porukka lähtee Afrikasta noilla hädin tuskin kelluvilla surmanloukuilla, koska yleensä riittää että pääsee pari kilsaa rannasta ja sitten kyseisten järjestöjen paatit tulevat "pelastamaan merihädästä".

Kannustimet, niiden ympärillä tämä maailma pyörii ja nyt on luotu kannustimet siihen, että kannattaa lähteä millä tahansa ilmapatjalla ylittämään Välimerta. Ihanan humaania. Toki oman osansa veristä ansaitsevat päättäjät, jotka ovat luoneet kannustimet siihen, että kannattaa ylipäätään lähteä kokeilemaan onneaan, josko onnistuisi käyttämään turvapaikkajärjestelmää ohituskaistana länsimaisten pitopöytien yltäkylläisyyden ääreen.
 
Nämäkin veret on 100% "humanitääristen" järjestöjen käsillä. On hyvin pitkälti heidän syytään, että porukka lähtee Afrikasta noilla hädin tuskin kelluvilla surmanloukuilla, koska yleensä riittää että pääsee pari kilsaa rannasta ja sitten kyseisten järjestöjen paatit tulevat "pelastamaan merihädästä".

Kannustimet, niiden ympärillä tämä maailma pyörii ja nyt on luotu kannustimet siihen, että kannattaa lähteä millä tahansa ilmapatjalla ylittämään Välimerta. Ihanan humaania. Toki oman osansa veristä ansaitsevat päättäjät, jotka ovat luoneet kannustimet siihen, että kannattaa ylipäätään lähteä kokeilemaan onneaan, josko onnistuisi käyttämään turvapaikkajärjestelmää ohituskaistana länsimaisten pitopöytien yltäkylläisyyden ääreen.
Juuri näin. Jos tiedossa olisi että kukaan ei heti riennä pelastamaan jos itse lähtee perseilemään, niin nämä reissut vähenisi ihan minimiin.

Niin kuin aina, niin hyväntahtoiset hölmöt saavat hyvin paljon tuhoa aikaan kun eivät ollenkaan mieti suurempia kuvioita vaan reagoivat heti tunteiden vallassa.
 
Taas viisastuin hieman :)

E: oikeastaan toi valottomuus ei ole koskaan häirinnyt ,mutta se on häiritsevää kun nykyautoissa joku automatiikka sytyttää ison kasan takavaloja kun tulee hämärää.
Tampereen rantatunnelissa aina luulee (nyt siihen alkaa tottumaan) että joku jarruttaa kun kaikki takavalot sytyyy alamäessä tunneliin mentäessä kun siinä on muutenkin ihan älytön rajoitus ja kaikki samalla jarruttelee kameroihin.

Tunnelissa on voimassa vähän eri liikennesäännöt kuin tunnelin ulkopuolella. Ne tulevat voimaan sen liikennemerkin kohdalla. Esimerkiksi ajovalojen käyttö on aina pakollista. Olihan niitä muitakin mutta ne eivät vaikuta tähän ihmetykseen.
 
Ainakin 58 "siirtolaista" taas kuollut kun vene on uponnut.

Herää kysymys, että tyhmyyttäänkö nämä ihmiset eivät hanki ja käytä pelastusliivejä tuollaisessa surmanpurkissa, vai mistä on kysymys? Rahan puute ei mene selityksenä läpi mulle, sillä oletuksena maksavat kuitenkin salakuljettajille kertaluokkaa tai paria kertaluokkaa enemmän kuin mitä pelastusliivi maksaa.

Ja toisaalta, jossei olisi liiviin varaa kerta kaikkiaan, niin kannattaako sitten lähteäkään!?


Kerran matkasin pienehköllä (varmaan joku 30-40 matkustajaa) kantosiipialuksella nuoruudessa vähän pidemmän matkan, välimerellä. En ole eläessäni pelännyt sitä ennen tai sen jälkeen yhtä paljon, kun nousi joku myrsky, laineet löi laitojen yli ja paatti heilui puolelta toiselle ja rysähteli aaltojen heittelyssä. Ehkä se oli normaalia, ehkä ei, mutta olisin kyllä mielelläni ottanut pelastusliivin. Perille pääsin, enkä tiedä vieläkään oliko tuo normimatka vai ei, alus oli kuitenkin suhteellisen moderni. Helposti sitä varmaan ihmiset kuvittelee, että kun maksavat matkasta, niin asia on hoidossa. Aika harva varmaan otti Estoniallekaan omia pelastusliivejä.

On hyvin pitkälti heidän syytään, että porukka lähtee Afrikasta noilla hädin tuskin kelluvilla surmanloukuilla, koska yleensä riittää että pääsee pari kilsaa rannasta ja sitten kyseisten järjestöjen paatit tulevat "pelastamaan merihädästä".

Kapein kohta, Gibraltarin salmi, taitaa olla 13 kilometriä tjsp, ja tuskin ne kaikki sieltä Marokosta pääsee lähtemään (tuskin ainakaan tuonne Italiaan ajautuvat...)? Tunisian kärjestä Italiaan joku 140 kilometriä... Kaipaan kyllä lähdettä, että ei parin kilsan jälkeen palauteta lähtömaahan, vaan kuskataan joku 300 kilometriä.
 
Tunnelissa on voimassa vähän eri liikennesäännöt kuin tunnelin ulkopuolella. Ne tulevat voimaan sen liikennemerkin kohdalla. Esimerkiksi ajovalojen käyttö on aina pakollista. Olihan niitä muitakin mutta ne eivät vaikuta tähän ihmetykseen.
Ajovalojen käyttö on muutenkin aina pakollista.

Edit. Olivatkin huomiovalot.
 
Viimeksi muokattu:
Kattelin koiran aamulenkillä yhtä pakettiautoa joka seisoi paikallaan ja kävi. Ukkeli sisällä. Palatessani auto oli siinä edellen pörisemässä ja nyt liikkuivat jo pyyhkimet vinhaa vaihtia. Ukko ei näköjään jaksanut skraapata ikkunaa huurteesta auki vaan odoteli että diesel motti lämpenisi ja sulattaisi ikkunan. Hiton kauanhan siinä meni. Itellä ei kyllä pinna riittäis odotella. Jos tuo toistuu niin meen kyllä ite raapiin sen ikkunan puhtaaksi.
 
Kattelin koiran aamulenkillä yhtä pakettiautoa joka seisoi paikallaan ja kävi. Ukkeli sisällä. Palatessani auto oli siinä edellen pörisemässä ja nyt liikkuivat jo pyyhkimet vinhaa vaihtia. Ukko ei näköjään jaksanut skraapata ikkunaa huurteesta auki vaan odoteli että diesel motti lämpenisi ja sulattaisi ikkunan. Hiton kauanhan siinä meni. Itellä ei kyllä pinna riittäis odotella. Jos tuo toistuu niin meen kyllä ite raapiin sen ikkunan puhtaaksi.
Mulla oli aamulla tuulilasi sisäpuolelta umpijäässä. Skraballa lähti alle puolen sentin leveydeltä jos lähti mitään. Auto päälle ja sisälle juomaan kahvia.
 
Kattelin koiran aamulenkillä yhtä pakettiautoa joka seisoi paikallaan ja kävi. Ukkeli sisällä. Palatessani auto oli siinä edellen pörisemässä ja nyt liikkuivat jo pyyhkimet vinhaa vaihtia. Ukko ei näköjään jaksanut skraapata ikkunaa huurteesta auki vaan odoteli että diesel motti lämpenisi ja sulattaisi ikkunan. Hiton kauanhan siinä meni. Itellä ei kyllä pinna riittäis odotella. Jos tuo toistuu niin meen kyllä ite raapiin sen ikkunan puhtaaksi.

Paku oli seisonut viikon loman ajan, aivan jäässä. auto käyntiin ja webasto päälle ja tuulilasin lämmitys päälle, ei tarttenut skraapata. No pyyhkijät piti hakata vapaaksi. eikä mennyt kauan. kun oli lasi sula.
 
Webasto nyt eri juttu kun auton paikallankäyttäminen. Silloihan siellä ei tarvii itse tyhjänpanttina istuskella.

Mutta mikä siinä skraappamisessa niin hankalaa on että viitsii istuskella autossa ja odotelela ikkunoiden sulamista ?
 
Webasto nyt eri juttu kun auton paikallankäyttäminen. Silloihan siellä ei tarvii itse tyhjänpanttina istuskella.

Mutta mikä siinä skraappamisessa niin hankalaa on että viitsii istuskella autossa ja odotelela ikkunoiden sulamista ?

koska valunut joku sentin kerros jäätä ja lunta tuulilasille mikä ei lähde skrapalla. mutta mikä siinä autossa istumisessa ja odottamisessa on niin hankalaa että mielummin tarpoo hangessa ympäri autoa skrapaamassa tuulilasia -15 pakkasessa? itse en omista suksiakaan koska mielummin istun sisällä kuin kuntoilen pakkasessa.
 
Ajovalojen käyttö on muutenkin aina pakollista.
Pelkkien ns. päiväajovalojen käyttö on sallittua valaistusolosuhteiden niin salliessa ja silloin ei takana ole pakko palaa mitään. Tunnelissa täytyy käyttää varsinaisia ajovaloja ja silloin palaa tuikku takanakin. Siitä siis valoshow tunneliin ajaessa jos vaihdetaan varsinaisiin ajovaloihin.
 
Ei riitä. Päiväajovalot kyllä riittävät.
Ymmmärsit varmaan, että tarkoitin samaa asiaa, enkä jotain oranssia vilkkuvaa valomajakkaa.

"Huomiovalot, joista käytetään myös nimitystä päiväajovalot, ovat tätä päivää. Käytännössä kaikissa uutena myytävissä autoissa on vähintäänkin halogeenipolttimoin toteutetut huomiovalot. Vallitseva trendi on kuitenkin se, että huomiovalot muodostuvat valodiodeista."
 
tieliikennelaki ei myöskään tunne sanaa "päiväajovalot", "huomiovalot" kyllä löytyy.

Myönnän tappioni :D Enpä tiennytkään että päiväajovalot ovat sama asia. Huomiovalot olivat ennen juuri ne mistä ei ollut mihinkään - niillä ei saanut ajaa eikä pysäköidä. Onko vielä niin että myös niillä vanhoilla, ennen kelvottomilla, huomiovaloilla saa nykyään ajaa?
 
Myönnän tappioni :D Enpä tiennytkään että päiväajovalot ovat sama asia. Huomiovalot olivat ennen juuri ne mistä ei ollut mihinkään - niillä ei saanut ajaa eikä pysäköidä. Onko vielä niin että myös niillä vanhoilla, ennen kelvottomilla, huomiovaloilla saa nykyään ajaa?
Ei päivävalot ole sama asia, kuin ne mitä luulet huomiovaloiksi. Puhut etuvaloista, eli seisontavaloista, eli "parkkivaloista". Saa ne olla päällä ajovalojen kanssa, mutta pelkästään niillä ei saa ajaa.
 
Jatketaan nyt vielä sen verran, että mitä tuossa nyt sitten hyötyy että venkslaa noita valoja sään, tunnelin, kellonajan ja ties minkä muun mukaan?

Itsellä ajovalot aina ”automaatti”-tilalla niin syttyvät auton käynnistyessä ja sammuvat auton sammuessa. Auto toki jo 8 vuotta vanha, onko noissa uusissa tämä nyt jotenkin hankalammin sitten toteutettu?
 
Ei niitä tarvitse vekslailla. Päivänä yksi asettaan pyyhkimet, valot, ilmastointi, yms autolle, eikä niihin juurikaan kosketa sen jälkeen....näin ainakin itselläni.
 
Jatketaan nyt vielä sen verran, että mitä tuossa nyt sitten hyötyy että venkslaa noita valoja sään, tunnelin, kellonajan ja ties minkä muun mukaan?

Itsellä ajovalot aina ”automaatti”-tilalla niin syttyvät auton käynnistyessä ja sammuvat auton sammuessa. Auto toki jo 8 vuotta vanha, onko noissa uusissa tämä nyt jotenkin hankalammin sitten toteutettu?
Sehän riippuu autosta kuinka fiksusti tai tyhmästi se on toteutettu. Yleensä automaattitila meinaa sitä, että auto itse venkslaa niitä valoja valoisuuden mukaan. Ja kun kaikissa ei pala takavalot huomiovalojen kanssa, niin huonolla säällä pitää itse tajuta valoisalla laittaa ajovalot päälle, että takavalot syttyy, kun se automatiikka ei tunnista säätä. Jos laittaa itse ajovalot päälle, niin joissain autoissa ne sitten jää päälle kun auton sammuttaa. Siksi kaikissa autoissa ei voi vain pitää aina ajovalotilaa päällä. Ja patteriautoissa tietenkin pitää säästää sähköä, eli niin vähän aina valoja päällä, kuin laki sallii.

Vanhempien autojen "automatiikka" sitten on, että ajovalot syttyy käynnistettäessä ja sammuu sammutettaessa.
 
En tiedä onko se automatiikan vai ihmisen tyhmyyttä, mutta aika usein näkee autoja joidenka peräpää on täysin pimeä oli ulkona sitten kirkas kesäpäivä tai sysimusta syksyinen ilta.

Väillä tulee jopa vastaan autoja joissa ei pimeällä edes etuvalot pala. Ihmettelen kuinka sokea oikein pitää olla jottei huomaa pimeällä ettei valot ole päällä. Noh, meitä on moneksi.
 
En tiedä onko se automatiikan vai ihmisen tyhmyyttä, mutta aika usein näkee autoja joidenka peräpää on täysin pimeä oli ulkona sitten kirkas kesäpäivä tai sysimusta syksyinen ilta.
No valoisalla ja hyvällä säällä niiden ei tarvitse palaa. Varmaan ihmisen tyhmyyttä, ihminen tuollaisen säännön on keksinyt.
 
Jatketaan nyt vielä sen verran, että mitä tuossa nyt sitten hyötyy että venkslaa noita valoja sään, tunnelin, kellonajan ja ties minkä muun mukaan?

Itsellä ajovalot aina ”automaatti”-tilalla niin syttyvät auton käynnistyessä ja sammuvat auton sammuessa. Auto toki jo 8 vuotta vanha, onko noissa uusissa tämä nyt jotenkin hankalammin sitten toteutettu?

Tuskin niitä kovin moni vekslaa manuaalisesti, ihan automatiikka sen tuoreemmissa tai kalliimmissa autoissa hoitaa ihan ulkona vallitsevan valoisuuden perusteella. Eli muillakin ne valot ihan automaatti asennossa on, auto vaan itse vaihtaa valaistuksen vallitsevan kelin/valoisuuden perusteella.
 
Kapein kohta, Gibraltarin salmi, taitaa olla 13 kilometriä tjsp, ja tuskin ne kaikki sieltä Marokosta pääsee lähtemään (tuskin ainakaan tuonne Italiaan ajautuvat...)? Tunisian kärjestä Italiaan joku 140 kilometriä... Kaipaan kyllä lähdettä, että ei parin kilsan jälkeen palauteta lähtömaahan, vaan kuskataan joku 300 kilometriä.

Politiikkapuolella KR-ketjuissa näistä on esimerkkejä. Käytännössä haettu Libyan tai Tunisian rannikolta, alle 10km päästä ja kuskattu Eurooppaan.

e: lainaus korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjallinen tyhmyys:
- järjestäen (kun pitäisi sanoa "järjestään")
- <10 (kun tarkoitetaan "yli kymmenen")
- +3 (kun tarkoitetaan "vähintään kolme")
- elämänkerta
- agressiivinen
- pystyy tehdä / joutuu tehdä (kirjakielessä tai muuten yleistyylisessä puheessa)
- lomallani kävin kolmessa eri maassa (eri-sana ei lisää lauseeseen muuta kuin turhia tavuja eli vajavaisen kirjallisen älyn paljastava tyylivirhe)
- 19.3 (kun tarkoitetaan yhdeksästoista maaliskuuta)
- Terveisin, (suomen kielessä pilkku on tyylivirhe kirjeen lopetuksessa, vaikka englannin kielessä ei)
- Roomalainen/Kiinalainen (vaikka nämä englanniksi kirjoitetaan isolla niin suomen kielessä pienellä)
- puolet enemmän (kun tarkoitetaan "tuplasti")
- sen koomin (pitäisi olla "sen koommin"; jopa vuoden toimittajaksi tms. valittu Tuomas Manninen luulee että tuo kirjoitetaan yhdellä m:llä: "Eikä ole sen koomin sinne palannut." "Sen koomin lyhyehköä BMW-miestä ei nähty.")
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin niitä kovin moni vekslaa manuaalisesti, ihan automatiikka sen tuoreemmissa tai kalliimmissa autoissa hoitaa ihan ulkona vallitsevan valoisuuden perusteella. Eli muillakin ne valot ihan automaatti asennossa on, auto vaan itse vaihtaa valaistuksen vallitsevan kelin/valoisuuden perusteella.
Minä venkslaan. Tule ajettua enemmän tai vähemmän säännöllisen epäsäännöllisesti useilla eri autoilla ja niissä on kaikissa saatana omanlaisensa logiikka, joka parhaimmillaan on vaihtunut vaivihkaa auton käytyä huollossa ja saatua softapäivityksen. Ei vaan jaksa opetella kaikkia joten ratkaisu on lähtiessä auto käyntiin ja valot hanikasta päälle ja lopettaessa valot hanikasta pois ja auto sammuksiin. Ainoa keino olla melko varma siitä että sekä takana että edessä palaa valot. Ja että sisävalot, mittarivalaistus ja kaukovalot toimivat juuri kuten haluan niiden toimivan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 970
Viestejä
4 815 464
Jäsenet
78 004
Uusin jäsen
Marko_M

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom