Ei se ole uskon asia.
Ei ole ei, mutta luotan hieman enemmän VTT mittauksiin kuin satunnaisen foorumilla kirjoittajan. Kuten sanoin testin voi ryssiä lukuisilla tavoilla ja saada sitten vaikka minkälaiset tulokset.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei se ole uskon asia.
Kuten sanoin lämmitystarve on pieni koska lämpö nousee alakerrasta yläkertaan. Tämä tekee ilpin hyötysuhteen huonoksi.Ainut tapa miten saan @petepeluri tarinan omassa päässäni järkeiltyä mahdolliseksi on jos ilppi on sijoitettu niin että sillä voi lämmittää ainoastaan yläkertaa ja alakerran patterit lämmittää joka tapauksessa. Jos yläkerrassa on makuuhuoneet, joihin riittää matalampi lämpötila, niin voin kuvitella tilanteen missä alakerran lämmitys riittää ylläpitämään riittävää lämpötilaa yläkerrassa, ja kaikki lämmitys yläkerrassa on tavallaan ylimääräistä kulutusta.
Ainakaan tässä keskustelussa ei tuollaista ole todettu. Ostin kaksi uutta koska tarkoitus on säästää energiaa, ja vuositasolla se on tuhansia kilowatteja.Ei jatketa tätä väittelyä, tiedetään jo että ilppi on aivan paska kun se on niin todettu.
Ei ole ei, mutta luotan hieman enemmän VTT mittauksiin kuin satunnaisen foorumilla kirjoittajan. Kuten sanoin testin voi ryssiä lukuisilla tavoilla ja saada sitten vaikka minkälaiset tulokset.
Tuossa äskeisessä laskelmassa lämmitysteho keskimäärin 125w.Jos mennään oikeasti pieniin tehoihin niin eiköhän se cop romahda. Ainakin teoriassa, mutta käytännössä niin pieniä tehoja voi olla mahdoton saada irti. Jos ilp lämmittäisi tyyliin kylmälaukkua niin voisi kuvitella että katkokäynnin cop ei oli mairitteleva. Pumppu käynnistyisi ja sammuisi melkein heti...
Ilp cop 5, todellinen ehkä 4 puhallin minimillä? 400w kulutuksesta 200w lämmitykseen= 800w, + 200w tuulettimen pyöritykseen. 1000w/400w= cop 2.5?
No ei se ole 1 sentään, pakko myöntää.
Kaikki lämpöön nousee ylöspäin, oli kyseessä ilp tai patteri tai takka tai lattialämpö tms. Tuossa väitteessäsi voi olla ideaa vain jos ILP on yläkerrassa ja pitäisi saada alakerta lämpimäksi ja siellä alakerrassa on patteri.Lämmitystarve jää pieneksi koska alakerran lämpö nousee yläkertaan. Ilppien luvattu scop on kaukana todellisuudesta katkokäynnillä.
Ajastamalla säästö jää aika pieneksi. Pakkasella pitäisi katsoa missä vaiheessa kannattaa polttaa puuta että koneet pysyvät hyvän hyötysuhteen alueella.Mikäli ILP on mahdollista ajastaa, niin ajastaa sen lämmittämään vaikka 8h välein esim. 1h (hatusta vedetyt luvut säätää itselleen sopiviksi), kunnes lämmitystarve nousee suuremmaksi. Näin luulisi saavan sen COP kohtuu lähelle sitä 5 tai ainakin yli 4 kun katkokäynnistä päästään eroon suurimmaksi osaksi. Näin siis jos on tarkoitus ketjun otsikon mukaan pihistää energiaa. Lämpötila toki varmaan vaihtelee tuollaisella sen 0.5-2c riippuen eristyksestä ja ulkolämpötilasta ym. ym. Toki tuollainen alakerrasta nouseva lämpö varmaan heikentää hyötysuhdetta, kun lämmitystarve on melko pieni näin syksyllä. Alakerrassa varmaan myös ILP?
Eikö tämä koti-COP ole aina hetkellinen arvo? Vai millä kaavalla saat siihen katkokäynnin mukaan? Data menee kantaan josta integroit kulutuksen pitkältä ajalta?Äkkiä tuo energiansäästö kasvaa katkokäynnin vähentyessä. Nyt cop luokkaa 3.7.
Tätä juuri tarkoitin. Toki jos nuo jollain tavalla saa jatkuvasti luettua johonkin esim. 10s välein, saa siitä antotehokäyrän, jonka integraali on antoenergia valitulla aikavälillä. Ja tätä kun vertaa ottoenergiaan, voi laskea COPin.Ns. koti-COPia ei edes pysty laskemaan ilman, että tietää puhallusnopeuden sekä imuilman että puhallusilman lämpötilan ja nuohan vaihtelee koko ajan. Ts. saat vain hyvän arvion ko. hetkeltä kun mittaat suureet.
Tässä usean viestin ajan keskustellussa tapauksessa minusta näyttää siltä, että COP määritellään hyvin yksinkertaistettuna laskutoimituksena, eikä noita kolmea mainitsemaani suuretta näy mukana. Olisi tietysti ihan kiva nähdä se laskukaava ja arvot, joita on käytetty.Tätä juuri tarkoitin. Toki jos nuo jollain tavalla saa jatkuvasti luettua johonkin esim. 10s välein, saa siitä antotehokäyrän, jonka integraali on antoenergia valitulla aikavälillä. Ja tätä kun vertaa ottoenergiaan, voi laskea COPin.
Ulkolämpötila ja ottoteho kertoo suunnilleen millä copilla laitteen pitäisi käydä. Lämmitystilassa käytetyn energian näkee logista. Ei tieteellisen tarkka tietenkään.Eikö tämä koti-COP ole aina hetkellinen arvo? Vai millä kaavalla saat siihen katkokäynnin mukaan? Data menee kantaan josta integroit kulutuksen pitkältä ajalta?
Et pysty arvioimaan COPia millään tavalla pelkän pumpun ottotehon tai kulutuksen perusteella.Ulkolämpötila ja ottoteho kertoo suunnilleen millä copilla laitteen pitäisi käydä. Lämmitystilassa käytetyn energian näkee logista. Ei tieteellisen tarkka tietenkään.
Samalla pysyy jalat lämpimänä kun kylpyhuone on muuten tavallista kylmempi.Päivän pirkkaniksi sähkönsäästöön. Suihkuun kannattaa laittaa joku saavi, jossa seisoskelee suihkussa käynnin ajan. Mitä isompi sitä parempi. Tällöin ei lämmin suihkuvesi mene heti viemäriin, vaan lämmöt saa "talteen". Tämä ei tietystikään toimi niille pro-säästäjille, jotka ottaa jääkylmiä suihkuja. Mutta nyt niille mukavuudenhaluisimmille vinkkinä.
Tuomiopäivän Pro-säästäjä tietysti poistaa jääkaapista koko lampun. Jos valoa kaipaa jääkaappia avatessa, niin käyttää otsalamppua. Se taas ladataan joko ilmaiseksi töissä, tai vaikka aurinkopaneelista.Toinen vinkki, jota ei kannata pilata takaisinmaksuajan laskennalla: Vanhaan jääkaappiin voi vaihtaa parilla eurolla LED-polttimon, laskee lampun kulutus 15W -> ~1,5W (ja vastaavasti jäähdytystarpeen). Valitsemalla 4000K lampun saa kaupan päälle raikkaamman valon.
Nyt kun laskin niin eipä tuosta tosiaan hirveästi säästöä tule. Taitaa olla alle 5 euroa kuussa ryöstohinnoista huolimatta.Mitä itse katsonu niin suihkuun menee ~0.5kwh/min. Säästöä se on tietysti tuokin.
Tuo vaatimushan ei ole mikään älytön vaan perustuu tutkittuun tietoon, mutta tietenkään niinä tunteina kun huoneessa ei oleskella se ilmanvaihto on tarpeettoman suuri.Suomessa on kyllä älyttömät vaatimukset ilmamäärille. Makuuhuoneessa 12l/s vaikka 2/3 vuorokaudesta tuolle ei ole tarvetta.
Ihminen hengittää levossa ~420l tunnissa, mutta määräykset vaativat 43 000l tunnissa. Jotenkin tuo tuntuu ylimitoitetulta.Instant heater suihkuissa on yleensä n 7kw lämmitysvastus, joka kertoo vähän siitä suihkun energian tarpeesta. Eli 8,5 munuutin suihku ottaisi 1kwh sähköä.
Lämminvesivaraajassa osa siitä käytetystä energiasta karkaa varaajan kuoren läpi, esim mulla kodinhoitohuone ei käytännössä tarvitse lämmitystä koska lvv on siellä.
Tuo vaatimushan ei ole mikään älytön vaan perustuu tutkittuun tietoon, mutta tietenkään niinä tunteina kun huoneessa ei oleskella se ilmanvaihto on tarpeettoman suuri.
Puhtaasti energiankulutuksen kannalta voisi tietysti olla ihan perusteltua tehdä huonekohtaisesti aktiivisesti säätyvä ilmanvaihto, mutta käytännössä tuollaisen järjestelmän takaisinmaksuaika menee helposti yli järjestelmän eliniän, joten huomio on nykyään keskitetty ensisijaisesti ilmanvaihdon hyötysuhteeseen.
Ison asunnon jakaminen pariin tai kolmeen vyöhykkeeseen joiden ilmavaihtoa säädellään voisi olla taloudellisesti myös järkevää jos siellä asuu neliöihin nähden vähän ihmisiä.
Mistä noin 20 litran tai suurempi metallinen ämpäri? Tulee suihkuveden lämmittämiseen puukiukaan päällä. Nykyinen ehkä 10-litrainen ämpäri on hieman pieni.
Mielestäni hieman outo juttu, jos on puukiuas, mutta siinä ei ole vesilämmitintä samassa, tai vieressä kunnollista erillistä vesipataa, mutta kaipa sellaisiakin paikkoja on.
En tiedä harrastatko pahemmin saunomista, tai mistä moinen uskomus nyt kumpuaakaan, mutta voin sanoa että omakotitalojen sisäsaunoissa vesipadat ovat nykyaikana kyllä äärimmäisen harvinaisia. Olen saunonut varmasti useissa sadoissa kotisaunoissa, enkä muista kertaakaan nähneeni muuripataa. Piha- ja rantasaunoissa kyllä, mutta sisäsaunoissa ei kyllä ole tullut vastaan.
Joskus jollain vuokramökillä oon joutunut lämmittämään sankolla vettä kiukaan päällä. Kyllä sekin toimii, mutta suosittelen kyllä täältäkin vaikka tuollaista piippumallin lämmitintä.
En muista kyllä koskaan nähneeni sellaista sisä- tai ulkosaunaa, jossa olisi puukiuas ilman vedenlämmitystä. Pihasaunoissa ja vanhemmissa taloissa on yleensä ollut oma vesipata, pienemmissa sisäsaunoissa sitten piippulämmitin tai pieni vesisäiliö siinä kiukaan kyljessä. En kyllä väitä etteikö sellaisia vedettömiä saunoja olisi, kaikkea muutakin ihmeellistä nykyään .
Jotenkin vaikuttaa että et ole montaa saunaa tainnut elämässäsi nähdä. Yleensä ihan talon normaali lämmitysjärjestelmä tuottaa lämmintä vettä niin suihkusekoittajaan kuin keittiön hanaankin.
Tuollainen normaali sisäsuihku vakiintui Suomessa kaikkeen rakentamiseen heti sota-ajan jälkeen rintamamiestalojen mukana. Kerrostaloissa huoneistokohtainen suihku yliestyi jo sotia ennen, oli saunaa tai ei.
Me ollaan vaan saunottu eri saunoissa. Kaupunkisaunoissa on mun kohdalle osunut enimmäkseen sähkösaunoja, muissa ollut myös se vedenlämmitys liekin voimalla. (eikä niitä sisäsuihkuja muuten vielä rintamamiestaloihin tehty tavallisesti, ei tyypillisesti edes koko kylpyhuonetta). Mutta menee saivarteluksi kuka on saunonut missäkin, ei varsinaisesti liity tähän.
Siihen sun kysymykseesi vastaus silti pysyy samana. Se sanko siinä kiukaan päällä ei ole mikään ihan viisas konsti veden lämmitykseen. Kannattaa asentaa se piippusäiliö tai erillissäiliö lämmönvaihtimella niin saat kerralla hyvän.
On nykyään, mutta ei ollut silloin kun ne rintsikat tehtiin niin kuin tuolla ylempänä joku luuli.Kaikilla rintamamiestaloissakin asuvilla tutuillani on sisäsuihkut, toki rempatut.
OT: Miten ihmeessä ihminen päätyy tuollaiseksi sarjasaunojaksi?Olen saunonut varmasti useissa sadoissa kotisaunoissa, enkä muista kertaakaan nähneeni muuripataa.
Me ollaan vaan saunottu eri saunoissa. Kaupunkisaunoissa on mun kohdalle osunut enimmäkseen sähkösaunoja, muissa ollut myös se vedenlämmitys liekin voimalla. (eikä niitä sisäsuihkuja muuten vielä rintamamiestaloihin tehty tavallisesti, ei tyypillisesti edes koko kylpyhuonetta). Mutta menee saivarteluksi kuka on saunonut missäkin, ei varsinaisesti liity tähän.
Sitten kun saat ekan tyttöystävän, tajuat kyllä miksi Suomessa on kotisaunojen yhteydessä aina suihku. Nykyään aika standardi myös mökeillä ja pihasaunoissa sähköpumppujen yleistyttyä.
Rintsikat oli muuten ihan yhteiskunnallisesti merkittäviä siksi, että niihin rakennettiin lähes poikkeuksetta pesytymistilat suihkuineen. Ne rakennettiin yleensä lähiöihin vesijohtoverkon yhteyteen.
Totta, tuon yhden vastasin väärälle.Ps. En le kysynyt mitään, vastasin @munse:n kysymykseen. Sulla menee nyt jo vastauksesikin sekaisin.
...Rintsikoissa ja muissa vuosisadan alkupuolen rakennuksissa oli usein märkätilat eri rakennuksessa...
Savukaasuilla lämpeävän vedenlämmittimen saisi kyllä kiukaaseeni, mutta se vaatisi uuden läpiviennin tekemisen seinälaatoituksen läpi savupiippuun, koska tällä hetkellä savuputki kiukaasta lähtee kiukaan sivusta eikä päältä (lämmitin vaatii lähdön päältä). Lisäksi jos haluaa kyseistä kiuasta varta vasten tehdyn lämmittimen, niin sen hinta on samaa luokkaa kuin uusi kiuas (useita satasia).Suosittelisin miettimään josko olisi mahdollista asentaa esimerkiksi piipun juureen tai sen ympärille ihan siihen tarkoitukseen tehty vedenlämmitin.
Savukaasuilla lämpeävän vedenlämmittimen saisi kyllä kiukaaseeni, mutta se vaatisi uuden läpiviennin tekemisen seinälaatoituksen läpi savupiippuun, koska tällä hetkellä savuputki kiukaasta lähtee kiukaan sivusta eikä päältä (lämmitin vaatii lähdön päältä). Lisäksi jos haluaa kyseistä kiuasta varta vasten tehdyn lämmittimen, niin sen hinta on samaa luokkaa kuin uusi kiuas (useita satasia).
Kaikki huomioon ottaen minun kannattaa ehkä pitäytyä tavallisessa suihkuttelussa.