• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Tunturi Ehybrid DI2 27,5" 5v sähköhybridipyörä 1190 e (-60%), Kärkkäinen

Ajattelin myös hakea tuollaisen korotuspalan, jotta saan tankoa korkeammalle. Nuo muovipylpyrät ei varmaan haittaa tuossa ? Lienee tarkoitettu estämään ettei muovikaulukset pyöri ympyrää. Katkaisee jos jää kantamaan. Yritin etsiä löytyisikö "muotoiluun" sopivaa koroketta satorilta, mutta en sellaista löytänyt..
1000009830.jpg
I've found this one which looks more common than other ones from design point of view and also certified for high load.
 
Onkohan runkoon akun liittimeen jotain suojusta sateiden varalle, kun tulee varmaan töisssä akku napattua mukaan sisälle.
 
Ajattelin myös hakea tuollaisen korotuspalan, jotta saan tankoa korkeammalle. Nuo muovipylpyrät ei varmaan haittaa tuossa ? Lienee tarkoitettu estämään ettei muovikaulukset pyöri ympyrää. Katkaisee jos jää kantamaan. Yritin etsiä löytyisikö "muotoiluun" sopivaa koroketta satorilta, mutta en sellaista löytänyt..

Minä hain tällaisen Satori Head-Up 4 1 1/8" Ohjainputken Jatkoadapteri
... ja katselin myös että miten tuo nystyrä menee. Se asettui tuohon clampin viereen ongelmitta, en sahannut pois vaikka sekin kävi mielessä.

Jätin tuon vakiona olleen "spacerin" (sulla tuo ylempi nystyllinen) sinne korokkeen alle. Eos oliko se oikein, mutta siellä se nyt on.
 
Tuli vihdoin tännekkin pyörä perille. Pakkauslaatikko näytti siltä että sitä on vedetty koko matkan postiauton perässä narunpäässä eikä postimies saanut pyörää laatikossa sisälle asti kun hajosi rappukäytävään. Kaikki ihmeen kaupalla ehjänä ja osa arvonnoista lestaksi oli Selle royal vivo ja kumit marathon almotion. Tässä 56 mallissa mukava ajoasento 181cm pitkälle ilman mitään jatkopaloja mitä aikaisemmin harkitsin, asento saakin olla hieman etukeno niin painokin jakautuu tasaisemmin.

 
Finally, my bike arrived. The packaging box looked like it had been dragged by a postman all the way on a string and the postman couldn't get the bike inside the box until it fell apart in the stairwell. Miraculously, everything was intact and part of the raffle prizes was Selle royal vivo and marathon almotion tires. This 56 model has a comfortable riding position for 181cm tall without any extensions, which I had previously considered, the position may be a little forward so the weight is distributed more evenly.
I'm 185 cm and have a frame of 56 cm. After 50 km of riding I've realized that I would like to have an extension. Also I would like to get more comfortable saddle. :)
 
En tiedä onko jossain vikaa, mutta automaattivaihteisto vaihtelee vaihdetta usein "kesken kaiken", eli pyöräilen tasaista vauhtia, ja sitten se saattaa tiputtaa vaihdetta yhtäkkiä alemmas, vaikka ajan tasaisella suoralla. Onko vain tuon automaatin heikkous, vai joku vika?
 
I don't know if there's something wrong, but the automatic transmission often shifts gears "in the middle of everything", meaning I'm riding at a steady pace, and then it might suddenly drop the gear down, even when I'm riding on a steady straight. Is it just a weakness of that automatic, or is there something wrong?
Got it yesterday as well. Looks like it's very sensitive to force changes on the pedals. If you press on the pedal a little bit stronger then it immediately "thinks" that it's too hard for you and lower gear is required. I suppose that firmware update can resolve it.
 
En tiedä onko jossain vikaa, mutta automaattivaihteisto vaihtelee vaihdetta usein "kesken kaiken", eli pyöräilen tasaista vauhtia, ja sitten se saattaa tiputtaa vaihdetta yhtäkkiä alemmas, vaikka ajan tasaisella suoralla. Onko vain tuon automaatin heikkous, vai joku vika?
Ongelma taitaa olla vuosia vanha moottorin firmware missä on lastentauteja täynnä oleva automaattivaihteiston koodi sisällä.
Pyörähuolto liikkeestä riippuen firmis päivitys voi maksaa 25€-paljon.
 
En tiedä onko jossain vikaa, mutta automaattivaihteisto vaihtelee vaihdetta usein "kesken kaiken", eli pyöräilen tasaista vauhtia, ja sitten se saattaa tiputtaa vaihdetta yhtäkkiä alemmas, vaikka ajan tasaisella suoralla. Onko vain tuon automaatin heikkous, vai joku vika?
Itse ehdin eilen vihdoin käymään edes 15 kilsan kierroksen pyörällä ja tulin siihen tulokseen, että kun avustus on täysillä ja ajelee sellaisella sunnuntaikrapula-ajelufiiliksellä, eli ei itse jaksa edes yrittää käyttää omia lihaksiaan, vaan pyhällä hengellä pitää polkimia liikkeessä, automaattivaihteisto toimii ja reagoi varsin hyvin, eikä pääkse naksahtelemaan. Eli ei huono, kun tarkoitus on vaan liikkua ja siirtyä paikasta toiseen.

Mutta kun taas halusin polkea kunnolla ja vähän hullutella, manuaaliasento oli ihan must ja mielestäni toimi sekin erinomaisesti.

Varmaan on säädötkin päin honkea, sitä en vielä tiedä kun en ole asiaan perehtynyt, mutta koen että automaattivaihteistolla ei edes kannata olla sellaista ajatusmoodia, että olisi tarkoitus saada ensimmäistäkään hikipisaraa paitaan ja siihen tarkoitukseen toimii hyvin.
 
Aiemminhan tuolla kerrottiin, että kun ajelet automaatilla ja vaihtelet manuaalisesti pitäisi vaihteiston hiljolleen oppia vaihtotapasi. Tiedä sitten.
 
Aiemminhan tuolla kerrottiin, että kun ajelet automaatilla ja vaihtelet manuaalisesti pitäisi vaihteiston hiljolleen oppia vaihtotapasi. Tiedä sitten.
Ei pidä paikkaansa koska kyseinen ominaisuus lisättiin moottoriin vasta viime vuoden kesäkussa 4.3.0 versiopäivityksessä:
 - Self-learning has been added to the AUTO SHIFT function of internal shifting units

Eli jos haluaa moottorin oppivan tavoille niin parempi päivitellä firmwaret.
 
Onkos kukaan uusimpaan järjestelmäversioon päivittäneistä huomannut merkittävää eroa automaatilla ajaessa? Originaaliversiolla kiihdytys tuntuu ihan sulavalta, mutta olen itsekin huomannut tuon että suoralla ajaessa jos annat yhtään liikaa painetta polkimille, saattaa vaihteisto heittää yhtäkkiä 4 -> 3 vaihteelle ärsyttävästi.
 
Onkos kukaan uusimpaan järjestelmäversioon päivittäneistä huomannut merkittävää eroa automaatilla ajaessa? Originaaliversiolla kiihdytys tuntuu ihan sulavalta, mutta olen itsekin huomannut tuon että suoralla ajaessa jos annat yhtään liikaa painetta polkimille, saattaa vaihteisto heittää yhtäkkiä 4 -> 3 vaihteelle ärsyttävästi.
Ymmärsinkö aiemmasta postauksesta oikein, että jos sen yhden osan vaihtaa bluetoothkykyiseksi, pystyy päivittämään sitten kaikkien osien firmikset mukaan lukien moottorin?
 
Onko joku katsonut mikä on defaulttiasetus tässä tunturissa tuon valolle varatun akkukapasiteetin suhteen? Onko valolle varattu akkua, vai voiko sen ajamalla ajaa kuivaksi?
 
Onko teillä hankaava ääni silloin, kun avustus on päällä? Selvä ero verrattuna, kun polkee ilman avustusta. Voiko moottorissa olla joku vika vai onko tämä sähköpyörien ominaisuus?
 
Onko teillä hankaava ääni silloin, kun avustus on päällä? Selvä ero verrattuna, kun polkee ilman avustusta. Voiko moottorissa olla joku vika vai onko tämä sähköpyörien ominaisuus?
Yes, the same sound. I didn't meet fully silent brushless motors yet.
 
Onko teillä hankaava ääni silloin, kun avustus on päällä? Selvä ero verrattuna, kun polkee ilman avustusta. Voiko moottorissa olla joku vika vai onko tämä sähköpyörien ominaisuus?
Ominaisuudeltahan tuo vaikuttaa. Enimmäkseen metallinen, hieman muovinen hankausääni.
 
Tänään tuli postissa SW-EN600-L kytkin ja sillä sai tehtyä päivitykset bluetoothin kautta. Otin tuon näytön johdon irti ja laitoin tohon SW-EN600-L kytkimeen sen johdon kiinni. Sit päivitykset sisään ja johto takas kiinni näyttöön.

Ajattelin jakaa muille myös tiedoksi, jos joku pohtii miten saa päivitykset ajettua sisään. Saksanmaalta posteineen taisi olla 45€. Ja jatkossa sitten jos tarvii päivitellä tai muuttaa asetuksia niin tuolla voi tehä kätevästi, niin ei tarvi huoltoon kiikuttaa pyörää.
 
Tänään tuli postissa SW-EN600-L kytkin ja sillä sai tehtyä päivitykset bluetoothin kautta. Otin tuon näytön johdon irti ja laitoin tohon SW-EN600-L kytkimeen sen johdon kiinni. Sit päivitykset sisään ja johto takas kiinni näyttöön.

Ajattelin jakaa muille myös tiedoksi, jos joku pohtii miten saa päivitykset ajettua sisään. Saksanmaalta posteineen taisi olla 45€. Ja jatkossa sitten jos tarvii päivitellä tai muuttaa asetuksia niin tuolla voi tehä kätevästi, niin ei tarvi huoltoon kiikuttaa pyörää.
Laitoitko alkuperäisen kytkimen päivityksen jälkeen takaisin? Meneekö tuo firmarejen päivitys ihan kännykkä apin kautta Bluetoothin yli?
 
Tänään tuli postissa SW-EN600-L kytkin ja sillä sai tehtyä päivitykset bluetoothin kautta. Otin tuon näytön johdon irti ja laitoin tohon SW-EN600-L kytkimeen sen johdon kiinni. Sit päivitykset sisään ja johto takas kiinni näyttöön.

Ajattelin jakaa muille myös tiedoksi, jos joku pohtii miten saa päivitykset ajettua sisään. Saksanmaalta posteineen taisi olla 45€. Ja jatkossa sitten jos tarvii päivitellä tai muuttaa asetuksia niin tuolla voi tehä kätevästi, niin ei tarvi huoltoon kiikuttaa pyörää.

Voiko tuon kautta muuttaa myös asetuksia kuten oppivat vaihteet tms? Toki ainakaan mahdolliset vikadiagnoosit ei onnistu.
 
Ominaisuudeltahan tuo vaikuttaa. Enimmäkseen metallinen, hieman muovinen hankausääni.
Hiljainenhan tuo on sähköpyöräksi mitä kuuntelin luomupyörällä ajaessa vieressä ja takaa jopa huomaamaton sähköpyöräksi ulkomuodoltaan. Ainut mitä noteeraan ajaessa on pieni kurnutus, joka vähän voimistuu korkealla väännöllä/nopeudella. Aivan normaalia sähköiselle voimansiirrolle. Tuossa on jotain äänianalyysiä medialle tarjotuista testiajoista.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/U1ApK2iR_Js?t=598


Miesten 52 sopi 167 cm pitkälle naiselle, juuri otti jalat tukevasti maahan satulan edessä seisoessaan. Varoja ei kyllä ollut ylimääräistä. Hällä satula 2 cm minimistä, itsellä 12 cm 182 pituisena. Melkein täydellä akulla oli 55 kilometriä 44 kilometrin lenkin päätteeksi rangea. Avustustaso pääasiassa keskimmäisellä kevyemmällä kuskilla. Ostin nyt älypistorasian, jolla voi seurata lataustehoa puhelimesta ja myös katkaista latauksen puhelimen kautta.

En ole huomannut ylimääräisiä kolinoita keulasta. Ilmanpaine täytyy tarkistaa ja hakea säätöjä. Luultavasti viimeksi tehtaalla 4v sitten tarkistettu eli eiköhän sieltä jotain ole vuotanut pois. Pari senttiä näytti nyt kevyemmällä kuskilla joustavan kanttarissa, mutta muuten aika stabiili.

Keulasta voi muuten poistaa spacerin remontin yhteydessä mikäli joustoa haluaa kasvattaa 63mm -> 75 mm. En tiedä otetaanko siinä jossain varoissa tai ominaisuuksissa takkiin, mutta mallia on lähtenyt tehtaalta spacerin kanssa ja ilman.
 
Today I received a SW-EN600-L switch in the mail and it allowed me to do updates via Bluetooth. I unplugged the monitor cable and plugged the cable into the SW-EN600-L switch. Then I plugged in the updates and plugged the cable back into the monitor.

I thought I'd share this with others as well, in case anyone is wondering how to get the updates installed. I think it's 45€ including postage from Germany. And in the future, if you need to update or change settings, you can do it conveniently there, so you don't have to take the bike to the service.
How did you update firmware at original cycle computer which was disconnected?
 
Voiko tuon kautta muuttaa myös asetuksia kuten oppivat vaihteet tms? Toki ainakaan mahdolliset vikadiagnoosit ei onnistu.
Joo pysty muuttaan asetuksia, varmaankin pystyy tekeen kaikki asetukset mitä pystyy koneella ja kaapelilla. Luulisin että vikadiagnoosit on sieltä myös luettavissa, mutta en ole ihan varma.
 
Yes, I can change the settings, I'm sure I can do all the settings that can be done with the machine and cable. I think the fault diagnostics can also be read there, but I'm not entirely sure.
According to manual for App it's not possible to restore firmware in case of failed update, release energy reserved for lights (54 Wh) and change maximum assist speed.
 
Joo jätin sen alkuperäisen näytön/kytkimen kiinni kun käytän sitä mieluummin ajaessa.
Joo meni ihan bluetoothin kautta päivitys, sillä shimanon apilla.
Varmistan vielä, että ymmärsin oikein: käytännössä tuolla bluetooth-valitsimella teet vain päivityshommat ja asetusten säädöt, jonka jälkeen kytket alkuperäisen valitsimen takaisin kiinni ja palautat bluetooth-valitsimen hyllyyn seuraavaa päivitystä/säätöä varten? Mietinkin tätä eilen, kun huomasin että vakiovalitsimet ovat näytössä kiinni, eikä olisi ainakaan itsellä halua poistaa sitä näyttöä tai hankkia toista kalliimpaa näyttöä tilalle.
 
Varmistan vielä, että ymmärsin oikein: käytännössä tuolla bluetooth-valitsimella teet vain päivityshommat ja asetusten säädöt, jonka jälkeen kytket alkuperäisen valitsimen takaisin kiinni ja palautat bluetooth-valitsimen hyllyyn seuraavaa päivitystä/säätöä varten? Mietinkin tätä eilen, kun huomasin että vakiovalitsimet ovat näytössä kiinni, eikä olisi ainakaan itsellä halua poistaa sitä näyttöä tai hankkia toista kalliimpaa näyttöä tilalle.
Juu juurikin näin. Ostin tuon bluetooth palikan vain sitä varten, että päivitän tarvittaessa pyörän ohjelmistoa. Muun ajan tuon bluetooth palikka on hyllyssä.
 
Juu juurikin näin. Ostin tuon bluetooth palikan vain sitä varten, että päivitän tarvittaessa pyörän ohjelmistoa. Muun ajan tuon bluetooth palikka on hyllyssä.
Tämä plug in plug out periaate oli meikällä mennyt ihan ohi. Nyt ymmärrän hyvin tuon vajaan viidenkympin ostoksen järjen, kun sitä ei olekaan tarkoitus jättää pyörään korvaamaan alkuperäistä.

Se parin sadan euron Shimanon "ohjelmointiboksin" hinta on taas omaan hifistelykäyttöön aivan liian korkea ja turha ostos, mutta mikä edelleen ihmetyttää kovasti on puute sellaisesta yksinkertaisesta kympin USB-piuhasta, oli sitten mallia Aliexpress tai alkuperäinen, millä pääsisi tuon bluetoothkytkimen tapaan pyörän perusasetuksiin ja firmispäivityksiin kiinni vain tarvittaessa, vaikka ei sitten mahdollistaisikaan kaikkia hienompia toimintoja, kuten nopeustajoituksien nostoja yms, mikä sitten saisi jäädä pyöräliikkeiden tai kalliimman boksin omistajien käsiin.

Kysehän on kuitenkin ihan perusasioiden säätämisestä ja Shimanolla on siihen jo perus "kuluttajasovellus" olemassakin, joka toimii Bluetoothin kautta, niin miksi ihmeessä ei ole peruspiuhaakin...
 
Tämä plug in plug out periaate oli meikällä mennyt ihan ohi. Nyt ymmärrän hyvin tuon vajaan viidenkympin ostoksen järjen, kun sitä ei olekaan tarkoitus jättää pyörään korvaamaan alkuperäistä.

Se parin sadan euron Shimanon "ohjelmointiboksin" hinta on taas omaan hifistelykäyttöön aivan liian korkea ja turha ostos, mutta mikä edelleen ihmetyttää kovasti on puute sellaisesta yksinkertaisesta kympin USB-piuhasta, oli sitten mallia Aliexpress tai alkuperäinen, millä pääsisi tuon bluetoothkytkimen tapaan pyörän perusasetuksiin ja firmispäivityksiin kiinni vain tarvittaessa, vaikka ei sitten mahdollistaisikaan kaikkia hienompia toimintoja, kuten nopeustajoituksien nostoja yms, mikä sitten saisi jäädä pyöräliikkeiden tai kalliimman boksin omistajien käsiin.

Kysehän on kuitenkin ihan perusasioiden säätämisestä ja Shimanolla on siihen jo perus "kuluttajasovellus" olemassakin, joka toimii Bluetoothin kautta, niin miksi ihmeessä ei ole peruspiuhaakin...
SC-EN500 on se Shimanon "hinnat alkaen"-malli näyttökytkimelle minkä takia se on sitten jätetty tuollaiseksi puolivillaiseksi "se toimii, se riittää" laitteeksi.
Kaikissa korkeamman hintaluokan malleissa (600 ja 800 mallisto) on vakiona Bluetooth millä kaikki säädöt ja ohjelmistopäivitykset onnistuu kännykällä.

Typeräähän on myös se että Shimano on kyllä jo tarjonnut tuollaisen yksinkertaisen ratkaisun liittää pyörä tietokoneeseen USB-piuhalla, nimittäin laturilla missä on vakiona mahdollisuus liittää pyörä tietokoneeseen...
 
Viimeksi muokattu:
Typeräähän on myös se että Shimano on kyllä jo tarjonnut tuollaisen yksinkertaisen ratkaisun liittää pyörä tietokoneeseen USB-piuhalla, nimittäin laturilla missä on vakiona mahdollisuus liittää pyörä tietokoneeseen...
Tuollainenkin... melko monta tapaa näilläkin tohon liitettävyyteen. Hieman kuin olisi fokus hukassa, ja tehdään vähän kaikenlaisia palikoita.
 
Tuolla ei tätä pyörää saa liitettyä.
Joo, katsoin myös että ei ollut tämä akku tuettujen joukossa. Alleviivaa vain tuota toteamustani, että aivan kuin olisi fokus hukassa hiukkasen.

Ei vissiin tuolta ziljoonan kikkulan joukosta löytynyt pelkkää connectivity-palikkaa, tikkuaskin puolikas jossa BT ja 2xSD300-portit, joilla minkä vaan olemassa olevan sais BT-tuetuksi lisäämällä tuon johdon väliin? :D
 
Yeah, I also checked that this battery wasn't among the supported ones. Just underline my statement that it's as if the focus is a bit lost.

Surely, among all those zillion gadgets, you couldn't find just a connectivity block, a half-stick with BT and 2xSD300 ports, where you could make anything you already have BT-supported by adding that cable in between?:D
SC-EN600 + SW-EN600-L and you'll get permanent Bluetooth onboard.
It'll bring not only firmware update possibility, but automatic shift tuning and assist modes tuning via application.
 
SC-EN500 ohjelmistopäivitys ei tosiaan tuolla SW-EN600-L palikalla onnistu kiitos Shimanon karsean yhteensopivuus kikkailun näissä gen2 akuissa/moottoreissa.
Kaikki muut osat kyllä saa pyörästä päivitettyä.

Onneksi tuo SC-EN500 kuitenkin toimii vanhallakin firmwarella vaikka päivittää muut komponentit uusimpaan versioon.
Pitää katsoa että ottaako ensihuollon yhteydessä palveluun mukaan tuon SC-EN500 firmiksen päivityksen.

Kannattaa sitten olla varovainen Bluetooth päivitysten kanssa. Shimanon asennus logiikka kun on että se sinun puhelin asentaa sen firmwaren, eikä se päivitettävä komponentti. Eli jos yhteys katkeaa niin siitä komponenteista tulee verkonpaino kunnes langallisesti ajat Windows koneella päivityksen sisään viansietotilassa.
Eli pistäkää kännyn automaattiset lepotilaan menot pois päältä asennuksen ajaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli pistettyä SW-EN600-L tilaukseen 45€ posteineen. Halvin tapa saada Bluetooth päivitykset käyttöön, SC-EN600 näytön voi sitten lisätä myöhemmin jos tarvetta.

Firmis päivityslogien perusteella siellä on viime kesänä tullut mm. automaattiseen vaihteistoon päivityksiä että se toimisi paremmin.
En usko että Tunturi on tuon päivityksen iskenyt sisään kun ihan emolevyjen BIOS päivityksetkin laahaa vuosia perässä kaupan hyllyltä löytyvistä emolevyissä. Noh, tuo varmistuu sitten kun kytkin saapuu ja saa tarkistettua komponenttien firmis versiot.
Mistä tilasit, halvimmat mitä löydän on 66+ postit. Tuossa kytkimessähän on ledit akun varauksella ja tehoasteelle eli hyvin sama mitä nykyisellään. Kun kerran bluetoothillakin pääsee pyörään kiinni tarvittaessa niin ylimääräisestä näytöstä voisi luopua.

Eikös bluetoothilla saanut estettyä myös pyörän käynnistyksen virtanapista?

 
The SC-EN500 software update really won't work with that SW-EN600-L block thanks to Shimano's crappy compatibility trickery in these gen2 batteries/motors.
All other parts of the bike can be upgraded.

Fortunately, the SC-EN500 still works with old firmware, even if you update the other components to the latest version.
I'll have to see if the SC-EN500 firmware update is included in the service during the initial maintenance.

You should be careful with Bluetooth updates. Shimano's installation logic is that your phone installs its firmware, not the component to be updated. So if the connection is lost, the component becomes a network burden until you run the update on a Windows machine in safe mode.
So, turn off your phone's automatic sleep mode during the installation.
Did you recognize changes in bike behavior after firmware update (automatic gear shifting, assist)?
 
Did you recognize changes in bike behavior after firmware update (automatic gear shifting, assist)?
The biggest difference is that self-learning that is off by default can be turned on, and the auto shift parameters can be customized.
Shift Timing deals with cadence, and allows the user to modify shifts based on the cadence you feel most natural. From the factory shift timing comes at 72 rpm, which is designed to work naturally with most riders. However you can tune the system from 50 rpm to 100 rpm depending on if you ride like a caveman or a jack rabbit on amphetamine.
Climbing Response adjusts the torque threshold for shifts into an easier gear. Some riders want to feel more resistance and put down more torque during a climb while others may prefer a lighter spin. You can adjust the Climbing Response mode anywhere from 1-8, with 8 being less responsive with fewer shifts and 1 being a more active system that shifts easier when it senses increased torque being applied to the pedals.
Start Gear is the final adjustment, and one we don’t envision many people modifying or playing with much. But, it’s nice to have for initial setup. As you could guess, it’s the easiest gear your bike will shift into as you come to a stop. For example, we rarely start in the easiest two gears of the cassette, as they’re reserved for the steepest climbs. As such, you wouldn’t want the bike to automatically shift into that gear as you slowed down, making acceleration a bit sketchy if it did. Instead riders may want to select third or fourth gear depending on their leg strength and how much they want to spin up quickly after a stop.
 
Täältä 35e + 15e postit: https://www.bike-discount.de/en/shimano-steps-sw-en600-l-switch-unit-left-22.2mm-2

Bluetooth yhteydellä pääsee myös säätämään ymmärtääkseni napavaihteiston offsetin, eli varmistamaan että vaihteet vaihtuvat mahdollisimman sulavasti. Tässä mallissa ei nimittäin pysty kyseistä säätöä tekemään manuaalisesti ruuvia vääntämällä.

Tilasin samalla tuolta linkkaamastani kaupasta 30T takarattaita isomman läjän (C7000). Siihen vaihtamalla saa 5. vaihteen kevennettyä tuntumaan suunnilleen nykyiseltä 4. vaihteelta. Toisesta päästä 1. vaihde kevenee tietenkin myös, joka vähentää väännöstä tulevaa rasitusta etenkin ylämäessä. Ketjuja tilasin pari hollille myös samalla, takarattaan vaihtaminen isompaan vaatii pidemmän ketjun (n. 110 lenkkisen ketjun ChatGPT:n mukaan).

Jos jotakuta kiinnostaa päivittää takaratas PK-alueella tuohon isompaan, niin Herttoniemestä löytyy muutama ylimääräinen vaikka 9e kipale, kunhan paketti saapuu perjantaina. Samalla voi päivittää firmikset tuolla minun EN600 yksilöllä maksutta, jos ei halua omaa tilata.
 
Here 35e + 15e postage: https://www.bike-discount.de/en/shimano-steps-sw-en600-l-switch-unit-left-22.2mm-2

I understand that the Bluetooth connection also allows you to adjust the offset of the hub gear, i.e. to ensure that the gears shift as smoothly as possible. In this model, you cannot make this adjustment manually by turning a screw.

At the same time, I ordered a larger set of 30T sprockets (C7000) from the shop I linked to. By changing to that, you can lighten the 5th gear to feel about the same as the current 4th gear. On the other hand, the 1st gear is also lightened, which reduces the strain from the torque, especially on uphills. I also ordered a couple of chains for the holly at the same time, changing the sprocket to a larger one requires a longer chain (about a 110-link chain according to ChatGPT).

If anyone is interested in upgrading the rear sprocket in the PK area to the larger one, there are a few extra ones in Herttoniemi for even 9e, as long as the package arrives on Friday. At the same time, you can upgrade the firmware on my EN600 for free, if you don't want to order your own.
I also ordered 30T sprocket (just for 4 EUR) and checked in the closest bike service price for replacement. It'll be 40 EUR + chain price. They will find proper one when install new sprocket (or will customize standard chain removing some sections).

Gears offset can be adjusted with SW-EN500 computer. When it shows gear number on the screen just press central round button (which changes what is showing gear / dist / odo) for 7-10 seconds and adjustment screen will be activated. Pressing buttons "up" and "down" on gears switch you can set adjustment. Then just shortly press this round button again to save adjustment. Trying different adjustments I didn't recognize any changes in gear hub behavior.
 
Viimeksi muokattu:
Which chain is suitable? I looked at the link and found that Shimano's own recommendation would be CN-HG71.
It's a little bit strange that Shimano offers the chain which is suitable for multi speed transmissions, but not for single speed (when there is one sprocket in front and one in the rear side). Current chain KMC Z1eHX Silver Narrow is for single speed transmissions.
Current chain has 104 segments. It looks like for 30T it has to be 107 segments.

Default length for this chain is 112 segments. So it can be just shortened.

Shimano CN-NX10 looks more suitable for this bike. But it's 1/8" chain, not 3/32" as KMC chain.
 
Viimeksi muokattu:
Naatarenkaitakin pitäisi alkaa kohta vaihtelemaan. Koko itselle nyt hiukan eksoottisempi, niin millaisia hankintoja meinaatte tehdä? Paljon vaihtoehtoja sinällään ja nakkasin yhden missä korkeimpia nastalukuja mutta ehkä jo hiukan turhan karkea kuviointi tällaiseen pyörään. Kokemuksia hyvistä vaihtoehdoista?

Ja sain tuossa sen PC:hen liitettävän päivityspulikan. Hienosti meni uudet softat sisään ja jotain säätöjäkin tuli sitten tehtyä. Automaattivaihteet on edelleen susi näin omaan käyttöön tai vähintäänkin vaatii lisää säätämistä. Tympein itselle on tuo, kun tykkään käyttää enemmän lihasta ajon aikana, niin tämä tulkitaan sitten turhan kovaksi työksi ja pyörä pykältää kiihdytyksessä alaspäin. Menee hiukkasen rytmi sekaisin, kun yht'äkkiä kevenee ja kammen kierrokset kasvaa. Aktivoin säädöistä oppimisen päälle ja ajon aikana koetin vaihtaa aina suurempaan mutta ei mitään käryä kuinka kauan sitä pitää hakata, että sitten oppii. Manuaalilla siis edelleen ja en pidä tätä edes suurena ongelmana. Muutoin tuntuma meni joten "smoothimpaan" suuntaan. Nostin itsekin avustusprofiilin viisiportaiseksi/-alueiseksi ja jotenkin nyt tasaisemmin menee kiihdytykset jne. Varmasti tämäkin yhdistelmä uutta firmwarea ja sitten ehkä noi säädöt, joten tiedä kummalla suurempi vaikutus.


 
Viimeksi muokattu:
And I got an update stick that I can connect to my PC. The new software went in nicely and some adjustments were then made. Automatic Transmissions are still a beast for my own use, or at least require more adjustment. The worst thing for me is that when I like to use more muscle while riding, this is interpreted as unnecessary hard work and the bike jerks downwards during acceleration. The rhythm gets a bit messed up when it suddenly becomes lighter and the crank rpm increases. I activated the learning settings and while riding I tried to always change to a higher gear but there was no way of knowing how long it would take to learn. So I'm still on manual and I don't even consider this a big problem. Otherwise, the feeling went in a "smoother" direction. I also increased the assistance profile to five levels/ranges and somehow accelerations are Smoother now, etc. It's definitely a combination of the new firmware and then maybe those adjustments, so I don't know which one has the bigger effect.
Is there possibility to change tire circumference length (by default it's 2200 mm)?
How does SC-EN500 show 5 assist levels?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
287 231
Viestejä
4 926 125
Jäsenet
79 334
Uusin jäsen
Allu2002

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom