• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Tunturi Ehybrid DI2 27,5" 5v sähköhybridipyörä 1190 e (-60%), Kärkkäinen

Mitenkäs teillä akku kestää nollakeleissä? Kotoa lähtiessä akkua oli jäljellä 40-60% (kolme palkkia), ja kakkostehostimella lupasi matkaksi vajaat 40km. 13km jälkeen oli ihan nollissa, eli imaisi huomattavasti enemmän kuin pitäisi. Ei kai nollassa asteessa pitäisi varauksen noin romahtaa?
 
Minun pyörän kanssa käynyt ihan samalla tavalla, että taitaa olla yleisempi vika näiden kanssa. Huomasin kans tänään liikkeelle lähtiessä, että takavalo ei enää toimi ja toinen johto oli syöpynyt poikki.
Ei se syövy vaan ohuet monisäikeiset johtimet katkea tärinästä. Lokari pääsee heilumaan takapäästä kun tarakkaan kiinnitetty lamppu pysyy paikallaan. Tänään katkesi toistamiseen sama lanka, joka oli edellisestä korjauksesta pari senttiä lyhyemmäksi jäänyt. Täytyy vetää uudet johtimet yksisäikeistä moottorilta asti ja viritellä viimeinen pätkä sokeripalalla vedonpoiston kanssa lampun yhteyteen.
 
How does your battery last in sub-zero temperatures? When I left home, the battery had 40-60% (three bars) left, and the second booster promised a range of just under 40km. After 13km, it was completely empty, meaning it was drawing significantly more power than it should. Shouldn't the charge drop that much at sub-zero temperatures?
What was the outside temperature? Was bike stored in warm conditions before ride?
 
Boldasin pääpointit, kun tuli aika paljon lopulta tekstiä.

Se vakioprofiili on tuollainen ja itsellä on nyt käytössä profiili 2:n mukainen. Myös keskitason avustuksella moottori antaa vakiona maksimiväännöt, toki silloin tarvitsee myös itse voimakkaammin polkea verrattuna turboon. Eli pienehköstä akusta voi ottaa huomaamattaan paljon tehoa myös keskitasolla. Jos kolme palkkia on lähempänä 40% kuin 60% niin ei siellä mahdottomasti rangea 85Nm avustukselle ole. Parempi ladata se akku nyt talvella lähes täyteen ennen ajoja.

Screenshot_20250926_174455_E-TUBE.png

Screenshot_20251117_175013_E-TUBE.png


Nyt työmatkalla nollakelissä ja 35-49 Nm maksimissaan meni akkua pyörän mukaan 44% 34 kilometrillä. Alla on nastarenkaat ja huippunopeudet työmatkan alamäessä on tippunut 38 km/h -> 34 km/h (ei mitään järkeä yrittää vääntää vitosella). Häviöitä siis enemmän, mutta keskinopeus ei kuitenkaan juurikaan sähköavun takia laske.

20251117_185922.jpg


Tuon aiemman täyden akkusyklin 57 km ajoin ~2 C asteen lämmössä ja pyörä oli paluumatkaan lähdettäessä ollut päivän ulkona. Silloin sain ladattua 476 wh laturilla ~ 400 Wh:a akkuun. 504 Wh:n akku, jossa on jonkun kokoinen bufferi vielä valoille. Eli sanoisin että ei kovin kaukana olla prosentuaalisesti kesän täyden akun käytettävästä kapasiteetista.

Pyörän arpoma range ennen sähköjen loppumista oli 3 km turbolla ja 17 km minimillä. Kuitenkin hetkeä myöhemmin kun laitoin täydet avut jyrkkään lyhyeen mäkeen niin avustukset tippui alhaisemmalle tasolla. Puolta kilometriä myöhemmin sitten loppui avustaminen kokonaan. Rangemittari ei taida ottaa huomioon akun lämpötilaa vaan avustukset loppuu kun jokin muu raja tulee vastaan kylmän akun kyykätessä alhaisella varauksella. Vähän niinkuin puhelinkin tuppaa sammumaan ennenaikaisesti kylmässä.
 
Otin eilen illalla akun sisälle lämpimään ja aamulla takaisin pyörään kiinni kun lähdin. Suorituskyky oli normaali kun kylmällä akulla huomaa, että ihan samalla tavalla ei tehoa irti saa, erot toki pieniä.

Sellainen huomio tuli myös tehtyä, että -8 asteessa pyörä on todella tahmea ajaa ilman avustusta, tuntuu kun ajaisi todella tyhjillä renkailla tai joku jarru laahaisi. Avustuksen kanssa tätä ei huomannut eli aiheuttaisiko moottori kylmillä keleillä jotain tahmeutta.
 
I took the battery inside last night and put it back in the bike in the morning when I left. The performance was normal, but with a cold battery you notice that you don't get the same power, the differences are small of course.

It was also noted that at -8 degrees the bike is really sticky to ride without assistance, it feels like you are riding on really flat tires or one of the brakes is dragging. This was not noticed with assistance, so I wonder if the engine would cause some stickiness in cold weather.
I suppose it's because of lube inside the rear hub. The viscosity is increasing and more power is required to rotate the wheel.
 
Otin eilen illalla akun sisälle lämpimään ja aamulla takaisin pyörään kiinni kun lähdin. Suorituskyky oli normaali kun kylmällä akulla huomaa, että ihan samalla tavalla ei tehoa irti saa, erot toki pieniä.

Sellainen huomio tuli myös tehtyä, että -8 asteessa pyörä on todella tahmea ajaa ilman avustusta, tuntuu kun ajaisi todella tyhjillä renkailla tai joku jarru laahaisi. Avustuksen kanssa tätä ei huomannut eli aiheuttaisiko moottori kylmillä keleillä jotain tahmeutta.
Kuten Seer kommentoi, öljyt kangistuu kylmässä. Ja kun vastus kasvaa, niin sekin tiputtaa rangea. Ja rengaspaineetkin tippuu hiukan lämpötilan laskiessa.

Lämpötila vaikuttaa siis monellakin eri mekanismilla asiaan, toki vaikka ne öljyt vaihtamalla pystyy ongelmaa kompensoimaankin.
 
By the way, what pressure did you maintain for the tires?

I've checked pressure by this calculator:
It was 2.45 for front and 2.6 for rear.
But for me it looks like it's too small - I have a feeling that rolling resistance is higher than for higher pressure. So, I've maintained 2.7 for front and 2.9 for rear.
 
Kuten Seer kommentoi, öljyt kangistuu kylmässä. Ja kun vastus kasvaa, niin sekin tiputtaa rangea. Ja rengaspaineetkin tippuu hiukan lämpötilan laskiessa.
Luulisi ainakin öljyn kangistumisen olevan hyvin ohimenevä ongelma? Jos se tuntuvasti vastusta kasvattaa, se työ muuttuu sitten lämmöksi ja öljy notkistuu. Mitä tuonne sopii öljyä? Puoli desiä?
 
But for me it looks like it's too small - I have a feeling that rolling resistance is higher than for higher pressure. So, I've maintained 2.7 for front and 2.9 for rear.
Same. Nearly 100kg man and had to go near 3 for it to feel better. I had no idea even about the concept of having less pressure in the front than rear. Maybe I will try that too.
 
Tilannepäivitys, E-bike center jutteli maahantuojan kanssa ja Shimanolta on nyt ilmeisesti tulossa uusi näyttölaite (miksikä ikinä tuota kutsutaan, näyttö ja ohjausnäppäimet). Katsotaan auttaako.
 
Ei se syövy vaan ohuet monisäikeiset johtimet katkea tärinästä. Lokari pääsee heilumaan takapäästä kun tarakkaan kiinnitetty lamppu pysyy paikallaan. Tänään katkesi toistamiseen sama lanka, joka oli edellisestä korjauksesta pari senttiä lyhyemmäksi jäänyt. Täytyy vetää uudet johtimet yksisäikeistä moottorilta asti ja viritellä viimeinen pätkä sokeripalalla vedonpoiston kanssa lampun yhteyteen.
Täytyy nyt oikaista sen verran että paremmin se hienosäikeinen kestää tärinää kuin yksisäikeinen, kaapelityyppi tai asennus voi toki olla väärin ja siitä johtua tuo jatkuva rikkoutuminen...
 
Ajoin keskuspuistossa aamulenkin lähtiessä -5 pakkasta ja palatessa lähempänä nollaa. Oli nyt tuo neopreenipeite rungon ympärillä ja virittelin lämpömittarin akkulukon päälle mittaamaan rungon sisäistä lämpöä. Pieni yllätys että suojauksesta huolimatta akkukotelossa on hyvin lähellä ulkolämpötila, sivulaukussa oli pari astetta lämpimämpää. Pitäisi estää läpiveto, mikäli haluaa että akun häviöt pitäisi tilan lämpöä yhtään yllä.

20251122_113121.jpg

Täytyy seuraavaksi kokeilla leikata paloja niistä pyörän mukana tulleista vaahtomuovipehmikkeistä tuonne putken yläpäähän lukon yläpuolelle ja katsoa vaikuttaako mitenkään.

20251122_124659.jpg


Täydehköllä akulla lähdettäessä range riitti. Huomasin saman että loppumatkasta ilman avustusta tuntui kuin olisi pieni jarru päällä polkiessa. Kai ne on ne takavaihtajan öljyt ja rasvat, jotka tahmaa.

Screenshot_20251122_114531_E-TUBE RIDE.png


Täytyy nyt oikaista sen verran että paremmin se hienosäikeinen kestää tärinää kuin yksisäikeinen, kaapelityyppi tai asennus voi toki olla väärin ja siitä johtua tuo jatkuva rikkoutuminen...
Lampun pään kiinnitys ei ole optimi: Se on pakko vetää hienosäikeisellä ilman holkkia lamppuun ja karvat jää sinne sikin sokin eri kireyteen. Pitäisi olla reilusti enemmän löysää tuossa ettei kaapelit katkea ja jos kerran katkeaa niin lyhyempänä katkeaa varmasti uudestaan.

Jos on enintään kerran päässyt katkeamaan niin holkit nykyisten johtojen päähän ja reilut lisäpätkät hienosäikeistä kiepillä lampuille asti wagon/sokeripalan kautta ja teippiä ympärille.

Jos uudet pitää vetää niin käyttää sitä mitä löytyy. Loppuosaan laittaisin silti ylimääräisellä pätkällä niin ei lyhene runkokaapelit vaikka pääsisi taas katkeamaan.

Edit. Menipä sunnuntairäpellykseksi. päivittelen seuraavien pikkupakkasajojen jälkeen tekeekö tuo modaus mitään kotelon lämpöihin.

20251123_124134.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi ainakin öljyn kangistumisen olevan hyvin ohimenevä ongelma? Jos se tuntuvasti vastusta kasvattaa, se työ muuttuu sitten lämmöksi ja öljy notkistuu. Mitä tuonne sopii öljyä? Puoli desiä?
Joo, ehdottomasti aluksi on kankeimmillaan. Se riippuu sitten öljystä, ulkolämmöstä, ajon määrästä jne. miten paljon se notkistuu.
 
Täällä ollut jäätymisonglemaa valojen napin kanssa. Tuntuu jäätyvän herkästi kiinni jos ilman lämpö seilaa nollan molemmin puolin. Koitin nyt jättää valojen napin päälle-asentoon yöksi ettei tarvisi pimeällä pyörällä aamulla lähteä. Virrat tietysti pois päältä :D
 
Pyörä kävi jo eka kertaa takuuhuollossa. Virrat ei enää lähtenyt napista päälle. Huolto-ukko sanoi että oli laittanut pyörän piuhan päähän ja tietokone ei ollut löytänyt näyttö/ohjausyksikköä ollenkaan. Oli vaihtanut uuden tilalle ja taas kovaa ajoa. Sanoi myös että oli ottanut Shimanoon yhteyttä asian tiimoilta ja olivat sanoneet suoraan että takuuseen menee, taitaa olla tuttu vika sielläkin päässä.
 
Pyörä kävi jo eka kertaa takuuhuollossa. Virrat ei enää lähtenyt napista päälle. Huolto-ukko sanoi että oli laittanut pyörän piuhan päähän ja tietokone ei ollut löytänyt näyttö/ohjausyksikköä ollenkaan. Oli vaihtanut uuden tilalle ja taas kovaa ajoa. Sanoi myös että oli ottanut Shimanoon yhteyttä asian tiimoilta ja olivat sanoneet suoraan että takuuseen menee, taitaa olla tuttu vika sielläkin päässä.
Jahas, vilkaise mun aiemmat viestit tässä ketjussa, ehkä samaa vikaa?
Tämä mun puolison pyörä valmistui huollosta (näyttöosan vaihto takuutyönä) jo pari viikkoa sitten, mutten ollut huomannut viestiä. Tänään tuli muistutus ja käytiin hakemassa pyörä, on nyt seissyt -5 asteessa muutaman tunnin ja kohta on tarkoitus kokeilla onko se vielä hengissä.
 
Jahas, vilkaise mun aiemmat viestit tässä ketjussa, ehkä samaa vikaa?
Tämä mun puolison pyörä valmistui huollosta (näyttöosan vaihto takuutyönä) jo pari viikkoa sitten, mutten ollut huomannut viestiä. Tänään tuli muistutus ja käytiin hakemassa pyörä, on nyt seissyt -5 asteessa muutaman tunnin ja kohta on tarkoitus kokeilla onko se vielä hengissä.
Selvästi tuo ohjausyksikkö ei kestä kovin hyvin jos lämmöt seilaa 0 asteen molemmin puolin. Nyt ei ole täällä ollut vielä ongelmia, mutta katsotaan tässä, kestääkö pakkasia
 
  • Tykkää
Reactions: Hcc
Bike discountista saa edelleen sw-en600-l ohjainyksikköä 35 euroa jos haluaa kokeilla ilman näyttöä. Lisänä tiedot ja säädettävyys puhelimen kautta. Huom. tuo on 35mm eikä 22.2 mm tankoon eli joutuu säätämään kiinnityksessä.


Ei ole ollut se alkuperäinen näyttö/ohjainyksikkö käytössä kylmillä keleillä. Tuon kanssa on säilytyksessä lasitetulla parvekkeella eli jonkinverran negatiivisia aamuja jo nähnyt. Akku toki lähtee lämpimästä ajoon. ~750 km nyt pyörässä kilometrejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 353
Viestejä
5 046 873
Jäsenet
80 868
Uusin jäsen
milok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom