Tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Kas, tuolla on näköjään myynti jo käynnissä. Pitääpäs olla nopea ja ostaa niin paljon kuin vain saan rahaa mistä vain nyt nopeasti irti. Ehkä voisi ostaa noita vuosikortteja.

Finest Bay Area


Yksittäinen lippu
Meno-paluulippu
1 vuosi, rajoittamaton



€50,00

Lahjakortti yksisuuntaiseen lippuun

Matkusta mihin aikaan tahansa, minä päivänä tahansa

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT
€100,00

Lahjakortti paluulippuun

Matkusta mihin aikaan tahansa, minä päivänä tahansa

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT
€1.000,00

Lahjakortti vuosimaksuun

Niin monta matkaa kuin tarvitset

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT
 
Hienoa!
On saatu jo 1/150 tunnelin budjetista. Uskon vakaasti että Vesterbackan aikataulu pitää. Ihan yhtä uskottavia aikatauluja kuin Muskin puheet Marsin asuttamisesta "ihan just" :facepalm:
Toivoisin hieman kriittisempää uutisointia aiheesta :D
 
Kas, tuolla on näköjään myynti jo käynnissä. Pitääpäs olla nopea ja ostaa niin paljon kuin vain saan rahaa mistä vain nyt nopeasti irti. Ehkä voisi ostaa noita vuosikortteja.

Finest Bay Area


Yksittäinen lippu
Meno-paluulippu
1 vuosi, rajoittamaton



€50,00

Lahjakortti yksisuuntaiseen lippuun

Matkusta mihin aikaan tahansa, minä päivänä tahansa

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT
€100,00

Lahjakortti paluulippuun

Matkusta mihin aikaan tahansa, minä päivänä tahansa

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT
€1.000,00

Lahjakortti vuosimaksuun

Niin monta matkaa kuin tarvitset

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT

Eikö tämmöinen "sioitustilaisuus" kuuluisi kuitenkin enemmän tuonne palstan "sioitusketjuun?"

Osakkeisiin sijoittaminen - mistä aloittaa?
 
Mikä tuossa Bernerin lausunnossa nyt niin tyhmää oli? Vai oliko vain kipeä tarve päästä poliitikkoa mollaamaan?
Aika lailla kaikki. Alkaen:
"Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli olisi merkittävä asia koko Euroopalle."
 
Kas, tuolla on näköjään myynti jo käynnissä. Pitääpäs olla nopea ja ostaa niin paljon kuin vain saan rahaa mistä vain nyt nopeasti irti. Ehkä voisi ostaa noita vuosikortteja.

Finest Bay Area


Yksittäinen lippu
Meno-paluulippu
1 vuosi, rajoittamaton



€50,00

Lahjakortti yksisuuntaiseen lippuun

Matkusta mihin aikaan tahansa, minä päivänä tahansa

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT
€100,00

Lahjakortti paluulippuun

Matkusta mihin aikaan tahansa, minä päivänä tahansa

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT
€1.000,00

Lahjakortti vuosimaksuun

Niin monta matkaa kuin tarvitset

Voimassa 1 vuoden toiminnan aloittamisesta

OSTA NYT
Buu ha haa. Mä voisin alkaa myydä lippuja mars matkalle. Satatonnia menopaluu ja ulkokansipaikka happiletkuplugilla köyhemmille viisisataa.

Mut laivalla siis rapiat viisikymppiä menopaluu auton kanssa. Ja niiden ostosten takia sinne mennään ja ilman autoa ei rautakauppaan kannata lähteä. Tämä virtuaalimatka siis ilman autoa 100€.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, jos jollakin pakottelee 50-100€ tilillä, niin suosittelen sijoittamaan vaikka tuonne io-techin pataan :D
 
Joo, jos jollakin pakottelee 50-100€ tilillä, niin suosittelen sijoittamaan vaikka tuonne io-techin pataan :D

Eihän noita 100 euron hintaisia lippuja tarvi myydä kuin 15.000.000.000 euroa jaettuna 100 euroa eli 150 miljoonaa kappaletta niin rahat tunneliin on kasassa. Toki jos budjetti vähän paukkuu ja hinta esimerkiks kolminkertaistuu niin sitten joku 450 miljoonaa kappaletta.

Jos homma jostain syystä karahtaisi kiville niin eiköhän nuo jonkun Helsinki-Tallinna laivalipun anna korvaukseksi.

:lol:
 
Buu ha haa. Mä voisin alkaa myydä lippuja mars matkalle. Satatonnia menopaluu ja ulkokansipaikka happiletkuplugilla köyhemmille viisisataa.
Juuri meni muuten konkkaan firma nimeltään Space Nation, joka liittyi avaruusmatkailuun. Vesterbacka oli vahvasti siinäkin mukana.
 
Eihän noita 100 euron hintaisia lippuja tarvi myydä kuin 15.000.000.000 euroa jaettuna 100 euroa eli 150 miljoonaa kappaletta niin rahat tunneliin on kasassa. Toki jos budjetti vähän paukkuu ja hinta esimerkiks kolminkertaistuu niin sitten joku 450 miljoonaa kappaletta.

Jos homma jostain syystä karahtaisi kiville niin eiköhän nuo jonkun Helsinki-Tallinna laivalipun anna korvaukseksi.

:lol:

Tuskin antavat...

Mutta jos ostaa tonnin vuosilippuja niin niitä ei tarvita kuin 15 miljoonaa kappaletta?
 
Tuskin antavat...

Mutta jos ostaa tonnin vuosilippuja niin niitä ei tarvita kuin 15 miljoonaa kappaletta?

Jos tunnelin hinnaksi tulisi 45 miljardia euroa, niin sen kun rahoittaa lainarahalla 5 prosentin korolla ja 30 vuoden takaisinmaksuajalla, niin lainan korot ja lyhennykset ovat 24,1 miljoonaa euroa kuukaudessa. Eli pyöreästi miljoona euroa päivässä.

Päälle sitten tulevat sen varsinainen liikenteen operointikulut. Luultavasti tunneliyhtiö haluaa myös voittoa toiminnastaan, joten sekin marginaali tulisi siihen päälle.

Helsingistä Tallinnaan tehdään 10,5 miljoonaa matkaa vuodessa laivalla. Sitä en tiedä onko tuo luku yksisuuntaisia matkoja vai menopaluuna laskettu.

Minkäänlaista edes teoreettista mahdollisuutta saada tuota tunnelihanketta taloudellisesti kannattavaksi ei ole.

Jos jotain kiinalaista tai ketä tahansa muuta kiinnostaa tuollainen äärimmäisen raskaasti tappiollinen tunneli rakentaa omilla rahoillaan niin ei muuta kuin menestystä projektille.

Tosin kukaan yksityinen taho ei ole niin hölmö jolla on rahaa että tuollaiseen ne rahat polttaisi. Ideana on tavalla tai toisella saada siinä veronmaksajat siihen maksajiksi ja piikki auki ja vetää omiin liiveihin siitä niin paljon kuin pystyy.
 
Jos kiinasta ottaa rahoituksen, niin kannattaisi ottaa samalla myös rakennusporukka.
 
Jos kiinasta ottaa rahoituksen, niin kannattaisi ottaa samalla myös rakennusporukka.

Epäilen ettei Kiinasta rahaa tunnelin rakentamiseen tule euroakaan. Voivat toki mielellään lainata siihen miten monta miljardia tarviikin vaikka viiden prosentin vuosikorolla, mutta laina vaatii sitten reaalivakuudet jossakin helposti realisoitavassa omaisuudessa tai vähintään Suomen valtion takaukset lainoille.
 
Eihän noita 100 euron hintaisia lippuja tarvi myydä kuin 15.000.000.000 euroa jaettuna 100 euroa eli 150 miljoonaa kappaletta niin rahat tunneliin on kasassa. Toki jos budjetti vähän paukkuu ja hinta esimerkiks kolminkertaistuu niin sitten joku 450 miljoonaa kappaletta.

Jos homma jostain syystä karahtaisi kiville niin eiköhän nuo jonkun Helsinki-Tallinna laivalipun anna korvaukseksi.

:lol:
Jokainen suomalainen ja virolainen ostaa ~23 meno-paluu-lippua ja tunneli on maksanut itsensä takaisin.
gHDUsBF.gif
 
En pidättäisi hengitystä sitä tunnelia odotellessa. Mutta varmaan Berner saa kanavoitua mukavan suunniteluprojektin valtion piikkiin kavereilleen.

Berner on saanut aikaseksi paljon. Esim se että markkinat avattiin takseille tulee säästämään suomelle sekä tuottamaan parempaa palvelua asiakkaille kun kilpailu tekee tehtävänsä ja yritykset taistelevat asiakkaiden markkinaosuudesta. Taksien hinnat putonut huomattavasti jo nyt ja uusia yrityksia saapunut markkinoille, ja tulee varmasti lisää.

Samaa yritti tehdä postin kanssa, se on täysin selvää että yksityinen sektori tuottaa parempaa palvelua ja käyttää resursseja fiksummin kuin julkinen.

Joskus pitää spend money to earn money, ja olen itse todella iloinen jos verorahat menevät Annen suunnitelmien kustantamiseen sillä ne tuottavat itsensä takaisin moninkertaisina ajan myötä. (Ehkä ne ei aina mene läpi mutta aloittavat keskustelun ja antavat tärkeää tietoa ja selvästi tuottavat jossain vaiheessa tulosta)

Jos oikeasti kuvittelet että anne tekee pankkia kavereilleen käyttämällä tunnettuja kansainvälisiä konsulttiyhtiöitä olet erittäin kujalla. Ja jos katsoo asiaa isossa kuvassa noi summat on pieniä kun vertaa mahdolliseen hyötyyn.
 
Taksiuudistuksesta minulla on kyllä täysin päinvastaista kokemusta.
 
Taksiuudistuksesta minulla on kyllä täysin päinvastaista kokemusta.

Kerro lisää, Uber on hyvähintainen, parempi ja mukavampi kuin taksit ennen sitä. Tällä hetkellä fixutaxi Yango ja kyyti ainakin mukana kilpailussa, en ole niitä käyttänyt mutta pidän silmällä. Voisin kuvitella että lyft ja ehkä gett tulevat jossain vaiheessa.

Vai luitko iltasanomia missä yksittäinen tapaus jossa potilas ei päässyt taksiin kela korvauksien takia?

Lisätään tähän vielä että ennekuin Uber tuli ensimmäistä kertaa suomeen niin taksin tilaaminen puhelimella maksoi jo yli 2€, ja heidän tulo sai taksialan tekemään oman appin jossa tämä törkeä rahastus poistui. Sitäpaitsi taksien hinnat esim helsingistä lentoasemalle oli luokkaa 60€+ ja nykyään on tarjouksia missä hinta 35€. Pitää tietenkin katsoa alussa hintoja mutta kilpailu tuottaa lopussa paremman hinnan ja palvelun, sen voin luvata.

Nyt kuin huvikseni aloin vertailemaan hintoja näyttäisi lähitaksi olevan halvempi kuin uber. Aika kiinnostavaa, 2016 maksoin uberilla lentoasemalle 30€ (taisi olla päivähintaan) tänään antaa arvion 55-73€ aika mehevä ero. (tais olla surge päällä, nyt näyttää 34-45€)
 
Viimeksi muokattu:
Vai luitko iltasanomia missä yksittäinen tapaus jossa potilas ei päässyt taksiin kela korvauksien takia?
Ei pelkästään yksittäiset tapaukset, vaan monet tapaukset jotka koskevat pääasiassa pienempiä paikkakuntia. Ihmiset eivät enää esim. pääse kotiin kuppilasta perjantai-iltana.
 
Ei pelkästään yksittäiset tapaukset, vaan monet tapaukset jotka koskevat pääasiassa pienempiä paikkakuntia. Ihmiset eivät enää esim. pääse kotiin kuppilasta perjantai-iltana.

Jos tästä voi tienata tarpeeksi niin joku varmasti tulee ajamaan. Se että kaikki maksavat niin että pienimmissä paikkakunnissa olisi halvempaa on mielestäni väärin. Sen voi itse päättää missä asuu eikä kaikkien pitäisi maksaa siitä että jossain on niin vähän ihmisiä että yrittäminen ei kannata. Tässä hyvä esimerkki hintojen kehityksestä jos asiakkaita on vähän ja tavaroiden hankkiminen/kilpailu olematonta jos tämä kauppa toimisi samalla tavalla kuin taksit aikoinaan (piti olla taksi päivystämässä joka paikassa 24/7 vaikka se ei ollut kannattavaa koska liian vähän ihmisiä, mutta verot maksoivat tästä) niin hinnat olisivat samaa luokka kuin prismassa ja kauppa pysyisi pystyssä verorahojen ansiosta. Mielestäni tämä olisi väärin, joko maksavat kovat hinnat tai muuttavat sinne missä hinnat halvempia.
 
Viimeksi muokattu:
Berner on saanut aikaseksi paljon. Esim se että markkinat avattiin takseille tulee säästämään suomelle sekä tuottamaan parempaa palvelua asiakkaille kun kilpailu tekee tehtävänsä ja yritykset taistelevat asiakkaiden markkinaosuudesta. Taksien hinnat putonut huomattavasti jo nyt ja uusia yrityksia saapunut markkinoille, ja tulee varmasti lisää.

Samaa yritti tehdä postin kanssa, se on täysin selvää että yksityinen sektori tuottaa parempaa palvelua ja käyttää resursseja fiksummin kuin julkinen.

Joskus pitää spend money to earn money, ja olen itse todella iloinen jos verorahat menevät Annen suunnitelmien kustantamiseen sillä ne tuottavat itsensä takaisin moninkertaisina ajan myötä. (Ehkä ne ei aina mene läpi mutta aloittavat keskustelun ja antavat tärkeää tietoa ja selvästi tuottavat jossain vaiheessa tulosta)

Jos oikeasti kuvittelet että anne tekee pankkia kavereilleen käyttämällä tunnettuja kansainvälisiä konsulttiyhtiöitä olet erittäin kujalla. Ja jos katsoo asiaa isossa kuvassa noi summat on pieniä kun vertaa mahdolliseen hyötyyn.

En ole samaa mieltä postiasiasta, jostain kumman syystä Posti ajaa kappaletavaraa huomattavasti halvemmalla kuin Kaukokiito tai Kiitolinja. Omakohtainen kokemus, en tiedä taksien hinnoista tai Bernerin muista aivoituksista, eikä ole hirveästi tänään aikaa siitä jauhaakaan.
 
En ole samaa mieltä postiasiasta, jostain kumman syystä Posti ajaa kappaletavaraa huomattavasti halvemmalla kuin Kaukokiito tai Kiitolinja. Omakohtainen kokemus, en tiedä taksien hinnoista tai Bernerin muista aivoituksista, eikä ole hirveästi tänään aikaa siitä jauhaakaan.

Jos viittaat tällä siihen että julkinen sektori toimii paremmin kuin yksityinen niin voin kertoa että posti tekee miinusta ja liikevaihto on tasasesti pysynyt samana vaikka netistä tilaaminen on yleistynyt urakalla. Jos taas verot ei maksa tappiollista toimintaa ja kilpailu tuo tomijoita jotka yrittävät laskea hintoja ja parantaa palvelua niin voidaan samalla poistaa vaikka ruuan veroista osan. Jolloin saat enemmän vastinetta rahoillesi. Voi hirveetä jos joku yrittäjä tienaa kovalla työllä rahoja samaan aikaan.. (vielä hirveämpää jos ei ole suomalainen..)
 
Firan Tero Vanhanen Lisää kaupunkia Helsinkiin Facebook-ryhmässä tuosta "Pohjois-Euroopan Macao" -tekosaaresta:
Toisaalta tässä tehdään paljon uutta kävelijä-ystävällistä sekä elämyksellistä kaupunkia Helsingin seudulle. mm. 200 000 kansainväliselle ja maksukykyiselle tyypille...

Kylläpä on yhtäkkiä maapallon maksukykyisillä ihmisillä paljon mielenkiintoa tätä synkkää ja harmaata maailmankolkkaa kohtaan. :wtf:
 
Eikö ton tunnelin pointti jossain vaiheessa ollut että aasialaiset pääsee testaamaan miten tommonen rakennetaan?

Ei tuossa voi mitään muutakaan olla takana. Kiinalla on ollut ja on infraprojekteja mallia vähän isompi menossa ja tulossa. Puolueelle hyvä harjoitella ja tehdä virheet jossain peräpohjolassa, jos onnistuvat naruttamaan hölmöläiset heidän kokeilunsa maksamaan. Mutta joo, "me tienataan tällä."
 


Tunnelirahoitus nytkähti eteenpäin

Julkaistu 3.12.2018 Olli Päiviö
13??

Tilaa uutiskirje
w0.jpg

Peliyhtiö Roviosta tutuksi tullut Peter Vesterbacka on tänään pidetyssä tiedotustilaisuudessa kertonut, että Helsinki-Tallinna-tunnelihanke on saanut suunnitteluun ja lupamenettelyihin 100 miljoonan euron rahoituksen infrateknologiaan erikoistuneelta ARJ Holding LLC Dubai -yhtiöltä. Kokonaiskustannuksiltaan 15-17 miljardin hankkeessa tämä on vasta alkua. Vesterbackan vetämän hankkeen mukaan tunneli voisi olla valmis jo vuonna 2024 ja loppurahoitus tullaan Vesterbackan mukaan hoitamaan suurelta osin Aasiasta, pääasiassa Kiinasta tulevalla pääomalla. Euroopasta rahahanoja raottavat hänen mukaansa Suomi, Ruotsi ja joitain muita maita.

Hanketta vetää Finest Bay Area Development oy. Tulevaisuuden tunnelin avulla matkustusaika Suomen ja Viron pääkaupunkien välillä lyhenee noin 20 minuuttiin. Jos ja kun tunneli valmistuu, sen pituus tulee olemaan noin 100 kilometriä. Tällä kunnioitettavalla mitalla se tulisi olemaan maailman pisin rautatietunneli.

Tunnelien puhkaisemiseen meren alle tullaan perinteisten louhintamenetelmien lisäksi käyttämään muualta maailman tunnelihankkeista tuttuja ja massiivisia TBM-koneita (tunnel boring machine). TBM on melko tuntematon ilmestys Suomessa, täällä kun tunnelit on louhittu aina räjäyttämällä.

Utopistinen aikataulu?

Pisin käytössä oleva rautatietunneli on vuonna 2016 avattu Gotthard Base -tunneli (GBT) Sveitsissä. Viiteen urakkaan aikanaan jaetun tunnelin rakentaminen kesti 20 vuotta. Gotthard-kaksoistunneli kulkee 57 kilometrin matkan vaakasuoraan Alppien ali Sveitsin pohjoisosasta etelään yhdistäen Ersfeldin ja Bodion kaupungit. Korkein huippu tunnelin yläpuolella on Sedrunin osuudella. Siellä tunneli kulkeekin maksimissaan noin 2,5 kilometrin syvyydessä.

Jos miettii Gotthardin 20 vuotta kestänyttä rakentamista, niin Vesterbackan aikataulu Gotthardia puolta pidemmästä Helsinki-Tallinna-tunnelista tuntuu melko utopistiselta. Kun vasta ollaan suunnitteluvaiheessa, niin vaikea on uskoa, että ensimmäiset junat sukeltaisivat toimivaan tunneliin jo kuuden vuoden kuluttua. Ehkä tuohon lukuun joutuu lisäämään ykkösen kuutosen eteen, huonossa tapauksessa taakse. Gotthard Base Tunnel maksoi kokonaisuudessaan noin 11 miljardia euroa. Vesterbackan laskelmissa Helsinki-Tallinna-hanke on siis vain neljä miljardia kalliimpi.

Maailman pisimmät tunnelit ja valmistumisvuosi

1. Sveitsi, Gotthard Base 57 072 m - 2016, 2. Japani,Sei-kan 53 850 m - 1988, 3. Englanti-Ranska, Eurotunneli 50 450 m - 1994, 4. Sveitsi, Lötschberg 34 577 m - 2007 5. Espanja, Guadarrama 28 377 m - 2007.



Lue tästä juttu Konepörssin juttu Gotthardin rakennustöistä vuodelta 2005.

amsteg_15.jpg

Gotthardin tunnelissa käytetty TBM painaa 3 000 tonnia ja sen porausteho on viisi megawattia. Päivittäiset porausmatkat olivat 25-30 metrin välillä. Pelkkä porapää painaa hulppeat 117 tonnia. Ruhjeisilla osuuksilla (7 km) turvauduttiin Gotthardissakin perinteiseen poraus/räjäytys menetelmään.

Tunnelirahoitus nytkähti eteenpäin - Koneporssi.com
 

Tunnelirahoitus nytkähti eteenpäin

Julkaistu 3.12.2018 Olli Päiviö
13??

Tilaa uutiskirje
w0.jpg

Peliyhtiö Roviosta tutuksi tullut Peter Vesterbacka on tänään pidetyssä tiedotustilaisuudessa kertonut, että Helsinki-Tallinna-tunnelihanke on saanut suunnitteluun ja lupamenettelyihin 100 miljoonan euron rahoituksen infrateknologiaan erikoistuneelta ARJ Holding LLC Dubai -yhtiöltä. Kokonaiskustannuksiltaan 15-17 miljardin hankkeessa tämä on vasta alkua. Vesterbackan vetämän hankkeen mukaan tunneli voisi olla valmis jo vuonna 2024 ja loppurahoitus tullaan Vesterbackan mukaan hoitamaan suurelta osin Aasiasta, pääasiassa Kiinasta tulevalla pääomalla. Euroopasta rahahanoja raottavat hänen mukaansa Suomi, Ruotsi ja joitain muita maita.

Hanketta vetää Finest Bay Area Development oy. Tulevaisuuden tunnelin avulla matkustusaika Suomen ja Viron pääkaupunkien välillä lyhenee noin 20 minuuttiin. Jos ja kun tunneli valmistuu, sen pituus tulee olemaan noin 100 kilometriä. Tällä kunnioitettavalla mitalla se tulisi olemaan maailman pisin rautatietunneli.

Tunnelien puhkaisemiseen meren alle tullaan perinteisten louhintamenetelmien lisäksi käyttämään muualta maailman tunnelihankkeista tuttuja ja massiivisia TBM-koneita (tunnel boring machine). TBM on melko tuntematon ilmestys Suomessa, täällä kun tunnelit on louhittu aina räjäyttämällä.

Utopistinen aikataulu?

Pisin käytössä oleva rautatietunneli on vuonna 2016 avattu Gotthard Base -tunneli (GBT) Sveitsissä. Viiteen urakkaan aikanaan jaetun tunnelin rakentaminen kesti 20 vuotta. Gotthard-kaksoistunneli kulkee 57 kilometrin matkan vaakasuoraan Alppien ali Sveitsin pohjoisosasta etelään yhdistäen Ersfeldin ja Bodion kaupungit. Korkein huippu tunnelin yläpuolella on Sedrunin osuudella. Siellä tunneli kulkeekin maksimissaan noin 2,5 kilometrin syvyydessä.

Jos miettii Gotthardin 20 vuotta kestänyttä rakentamista, niin Vesterbackan aikataulu Gotthardia puolta pidemmästä Helsinki-Tallinna-tunnelista tuntuu melko utopistiselta. Kun vasta ollaan suunnitteluvaiheessa, niin vaikea on uskoa, että ensimmäiset junat sukeltaisivat toimivaan tunneliin jo kuuden vuoden kuluttua. Ehkä tuohon lukuun joutuu lisäämään ykkösen kuutosen eteen, huonossa tapauksessa taakse. Gotthard Base Tunnel maksoi kokonaisuudessaan noin 11 miljardia euroa. Vesterbackan laskelmissa Helsinki-Tallinna-hanke on siis vain neljä miljardia kalliimpi.

Maailman pisimmät tunnelit ja valmistumisvuosi

1. Sveitsi, Gotthard Base 57 072 m - 2016, 2. Japani,Sei-kan 53 850 m - 1988, 3. Englanti-Ranska, Eurotunneli 50 450 m - 1994, 4. Sveitsi, Lötschberg 34 577 m - 2007 5. Espanja, Guadarrama 28 377 m - 2007.



Lue tästä juttu Konepörssin juttu Gotthardin rakennustöistä vuodelta 2005.

amsteg_15.jpg

Gotthardin tunnelissa käytetty TBM painaa 3 000 tonnia ja sen porausteho on viisi megawattia. Päivittäiset porausmatkat olivat 25-30 metrin välillä. Pelkkä porapää painaa hulppeat 117 tonnia. Ruhjeisilla osuuksilla (7 km) turvauduttiin Gotthardissakin perinteiseen poraus/räjäytys menetelmään.

Tunnelirahoitus nytkähti eteenpäin - Koneporssi.com


onko kukaan toimittaja vielä kysynyt tuolta Winrar Holdingilta että tietääkö ne mitään asiasta?
 
Katsotaan asiaa joskus 2040 jälkeen. Itse olen nähnyt unta, että tunneli valmistuu joskus ja ajoin sitä tunnelia Tallinnaan.

Kannattaa sitten samalla laittaa valokuidut menemään ja vetää uusia sähkökaapeleita.
 
Katsotaan asiaa joskus 2040 jälkeen. Itse olen nähnyt unta, että tunneli valmistuu joskus ja ajoin sitä tunnelia Tallinnaan.

Kannattaa sitten samalla laittaa valokuidut menemään ja vetää uusia sähkökaapeleita.

Melkoinen uni. Maantietunneli lienee vielä muutaman kertaluokan kalliimpi kuin junatunneli.
 
Vain ajasta kyse ja tallinna-helsingin kaksoiskaupungista tulee jälleen se itämeren johtava hansakaupunki, joka sen kerran tulevaisuudessa tuli olla.
 
Viimeksi muokattu:
Joku voisi alkaa selvittämään tuota 100 miljoonan rahoitusta Dubaista. En nimittäin usko, että mitään rahaa olisi oikeasti siirtynyt, korkeintaan lupaus summasta jos koko rahoitus saadaan kokoon ja rakentaminen aloitetaan. Eli käytännössä pelkkää sumutusta. Voi olla kanssa, että koko juttu pelkkää sumutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Melkoinen uni. Maantietunneli lienee vielä muutaman kertaluokan kalliimpi kuin junatunneli.
Ainakin sen puolesta hieno enneuni, että yksityisautoilu olisi vielä laillista 20 vuoden päästä tai että täällä päin pystyisi vielä silloin asumaan. Kaiketi jokin suuri kehityssuunnan kääntävä mullistus on tulossa pian.:smoke:
 
Vain ajasta kyse ja tallinna-helsingin kaksoiskaupungista tulee jälleen se itämeren johtava hansakaupunki, joka sen kerran tulevaisuudessa tuli olla.
Kannattaa historiasta tarkistaa milloin Helsinki on perustettu ja milloin Hansa kukoisti. Tarkoitit varmaan Turkua ja sielläkin Hansalla oli vain konttori. Se ei ollut hansaliitossa mukana.
 
Joku voisi alkaa selvittämään tuota 100 miljoonan rahoitusta Dubaista. En nimittäin usko, että mitään rahaa olisi oikeasti siirtynyt, korkeintaan lupaus summasta jos koko rahoitus saadaan kokoon ja rakentaminen aloitetaan. Eli käytännössä pelkkää sumutusta. Voi olla kanssa, että koko juttu pelkkää sumutusta.
Tuo on korvamerkitty suunnittelu- ja luvitusvaiheeseen. Kyllä mä sinänsä pidän mahdollisena, että maailmasta löytyy melko isojakin rahoja, joita voi saada kusetettua tällaisiin hankkeisiin, mutta ei niin paljon, että rakentaminen lähtisi käyntiin.

Sinänsä hupaisaa, että Vesterbacka tuntuu julkisesti olevan sellaisella kannalla, että lapio maahan suunnilleen heti, mutta kuka sen suunnittelee? 100 miljoonaa euroa on aika monta henkilötyövuotta...
 
Tuo on korvamerkitty suunnittelu- ja luvitusvaiheeseen. Kyllä mä sinänsä pidän mahdollisena, että maailmasta löytyy melko isojakin rahoja, joita voi saada kusetettua tällaisiin hankkeisiin, mutta ei niin paljon, että rakentaminen lähtisi käyntiin.

Sinänsä hupaisaa, että Vesterbacka tuntuu julkisesti olevan sellaisella kannalla, että lapio maahan suunnilleen heti, mutta kuka sen suunnittelee? 100 miljoonaa euroa on aika monta henkilötyövuotta...

Rahoitus taisi olla siinä ehdollinen.

Ehtoina lienee jotain sellaista että Suomen valtio takaa sen summan takaisinmaksun ja sille jonkun 7 prosentin vuosikoron.
 
Ainakin sen puolesta hieno enneuni, että yksityisautoilu olisi vielä laillista 20 vuoden päästä tai että täällä päin pystyisi vielä silloin asumaan. Kaiketi jokin suuri kehityssuunnan kääntävä mullistus on tulossa pian.:smoke:
Miksi täällä ei pystyisi asumaan? Ennustatko maailmanlaajuista ydinsotaa seuraavan 20v sisällä? Yksityisautoilu ei tule loppumaan, korkeintaan iso osa siitä on sähköautoilua, murto-osa saattaa jo olla automatisoitua autopilotin muodossa.
 
Kanaalitunneli taitaa olla vain ~40 kilsaa ja Helsinki/Tallinnatunneli olisi sen ~70 kilsaa, eli melkein tuplat pituudeltaan. Merenalaiset osuudet siis.

Eikös ne hinta-arviot ole toistaiseksi olleet jotain 10-13 miljardia. Ja tuo tunneli ei ikinä maksaisi itseään takaisin, vaikka sen saisi sillä ~5 miljardilla jonka se kanaalitunneli muistaakseni maksoi.
Olisi kiinnostavaa jos tuo rakennetaan. Tallinnassa olen totta puhunut käynyt vain kerran ja se oli noin vuonna 2012 mutta mukavaa oli.

On rakennettu myös tunneli Tanskan ja Ruotsin välillä ymmärtääkseni.
 
Tanskan ja ruotsin välissä on silta.
Juutinrauman silta – Wikipedia
Ok mutta se toimii kun ovat niin lähekkäin. Vaikka venäläiset liikkuu niin aktiivisesti että en yhtään ihmettele jos mysterinen vaurio tulee siltaperustuksiin (Tanskan ja Ruotsin välillä) veden pinnalla alla ja sitten venäläiset joutuu koettaa epätoivoisesti pelastaa tai peitellä sukellusveneensä onnettomuutta.
 
Viimeisintä mielipidettä:

Tallinkin johtaja: Tunnelirahoilla ilmaiset laivamatkat kaikille
Varustamoyhtiö Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene suhtautuu epäillen Helsingin ja Tallinnan välille suunniteltuun tunneliin. Hänen mukaansa rakennustyöt tuskin alkavat lähitulevaisuudessa. Asiasta kertovat Postimees ja ERR.

Merenalaisen tunnelin yhdensuuntaisen lipun hinnaksi on kaavailtu sataa euroa. Toimitusjohtaja pitää summaa epärealistisena, sillä laivayhtiöiden kova kilpailu Suomenlahdella on jo nyt painanut lippujen hinnat alas.
.

HelsinkiTallinna-tunnelin on arvioitu toimitusjohtajan mukaan vaativan jopa noin 250 miljoonan euron vuosittaisen tuen valtioilta.

– Tämä herättää kysymyksen, mitä oikeastaan yritämme ratkaista tällä, Nõgene sanoo.

– Jos joku sanoisi, että pöydällä on 250 miljoonaa euroa, uskoakseni kolme Tallinnan ja Helsingin välillä toimivaa laivayhtiötä olisivat tuollaisella summalla valmiita tarjoamaan ilmaisen matkan kaikille matkustajille.
Tallinkin johtaja: Tunnelirahoilla ilmaiset laivamatkat kaikille
 
Viimeisintä mielipidettä:

Tallinkin johtaja: Tunnelirahoilla ilmaiset laivamatkat kaikille
Varustamoyhtiö Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene suhtautuu epäillen Helsingin ja Tallinnan välille suunniteltuun tunneliin. Hänen mukaansa rakennustyöt tuskin alkavat lähitulevaisuudessa. Asiasta kertovat Postimees ja ERR.
Yllätys, että laivanvarustamon toimitusjohtaja pidä tunneli-ideaa hyvänä. ;) Ihmettelisin, jos pitäisi.
 
Mutta onko sinulla kykyä todistaa hänen näkemyksensä vääräksi?
No, Suomessa mitkään infraprojektit eivät maksa itseään takaisin käyttömaksuina, joten tuo yksinään ei vielä kerro mistään juuri mitään. (vai paljonko autoverojen ja tietullien tuotto kasvoi kun turun motari rakennettiin? Aivan, ei yhtään -> kankkulan kaivoon menee sekin 60 000e/pvä "tuki". - Idioottimainen ajattelumalli).

Jos esim. kauppalaivojen käyttämän polttoaineen verotus laitettaan samalle tasolle bensan tai edes dieselin kanssa, niin saattaisi hyvin olla, että tunnelin kannattavuus vertailussa laivoihin kasvaisi aika paljon nykyisillä melkein 10 miljoonalla vuosittaisella matkalla.
 
No, Suomessa mitkään infraprojektit eivät maksa itseään takaisin käyttömaksuina, joten tuo yksinään ei vielä kerro mistään juuri mitään. (vai paljonko autoverojen ja tietullien tuotto kasvoi kun turun motari rakennettiin? Aivan, ei yhtään -> kankkulan kaivoon menee sekin 60 000e/pvä "tuki". - Idioottimainen ajattelumalli).

Jos esim. kauppalaivojen käyttämän polttoaineen verotus laitettaan samalle tasolle bensan tai edes dieselin kanssa, niin saattaisi hyvin olla, että tunnelin kannattavuus vertailussa laivoihin kasvaisi aika paljon nykyisillä melkein 10 miljoonalla vuosittaisella matkalla.
Ja nuo väitteet perustuvat mihin?
 
Ja nuo väitteet perustuvat mihin?
Minun väitteeni perustuvat siihen kuuluisaan faktatietoon. Turun motarilla ei kerätä tietulleja tai käyttömaksuja, joten se ei mitenkään maksaa kustannuksiaan takaisin.

Sen rakentaminen ei myöskään lisää autoveron tai polttoaineveron tuottoja mitenkään niin paljoa, että se maksaisi kustannuksena takaisin.

Elinkaarimallilla rakennetun tien kustannukset taas ovat yleisesti tunnettua tietoa.

"Valtio maksaa Tieyhtiö Vaalimaa Oy:lle päivittäin noin 60 000 euroa vuoteen 2034 saakka."
Suomen pisin moottoritie on vihdoin valmis – rakentaminen kesti 62 vuotta
-
Nämä eivät siis missään nimessä ole esityksiä sen suhteen, että tallinnatunnelia pitäisi rahoittaa (ainakaan merkittävässä määrin) suomen julkisen sektorin budjeteista.

Suomessa vaan infra rakennetaan aina niin, että valtio ja kunnat maksavat ja käyttäjät käyttävät ilmaiseksi tai rajusti subventoituina.
 
Helsinki Tallinna tunnelin joku alustava kustannusarvio oli 16 miljardia euroa.

Yleensä tuollaisissa projekteissa se budjetti laaditaan päin persettä ja mahdollimman pieneksi jotta se saadaan myytyä kansalaisille ja poliitikoille ja piikki auki. Kun ne rahat on hassattu niin sitten aletaan vaatia lisää ja lisää kun mennyt jo niin paljon siihen ettei sitä ole vara jättää kesken. Normaalisti se lopullinen hintalappu on sitten luokkaa kolminkertainen ja huonolla tuurilla saa laittaa ylimääräisen nollan perään.

Kun lähtöhintakin on tuollainen 16 miljardia euroa, niin koko maa on konkurssikypsä jos hintaa tulisi nolla perään. 16 miljardiakin on iso summa rahaa. Yli 3000 euroa jokaista suomalaista kohti vauvasta vaariin. Nelihenkinen perhe Virtanenkin maksaisi siitä laskennallisesti yli 12 tuhatta euroa. Jos budjetti sitten kolminkertaisi tai kymmenkertaistuisi alkuperäisestä niin siitä voi vähän yrittää hahmottaa sitä hintalappua.

Jos sen tunnelin joku firma haluaa omilla rahoillaan rakentaa niin aivan vapaasti. Tehkööt samoilla tulilla vaikka kahdeksankaistaisen moottoritien sille kaveriksi. Niin hölmöä firmaa ei maailmasta kuitenkaan löydy että moiseen tunneliin rahansa pistäisi. Ideahan tuossa on päinvastainen eli saataisiin valtion kassaan piikki auki ja otettaisiin lainaakin valtion takauksella siihen ja sitten firma puuhastelisi rakentaa sitä tunnelia ja vetäisi siinä samalla niin paljon rahaa omiin ja kavereiden taskuun kuin pystyy. Suorastaan "nerokas" tuollainen pisnesmalli.
 
Minun väitteeni perustuvat siihen kuuluisaan faktatietoon.
Selvästikään eivät perustu.

Suomessa vaan infra rakennetaan aina niin, että valtio ja kunnat maksavat ja käyttäjät käyttävät ilmaiseksi tai rajusti subventoituina.
Ja tuolla tunnelilla on aika kirpeä hintalappu subventioiden lisäksi, toisin kuin lautoilla.

Miksi edes sijoittaa asiaan, jota ei tarvita ja joka ei tule ikinä tuottamaan edes omaa hintaansa takaisin?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 291
Viestejä
4 502 988
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom