Tunneli Helsingistä Tallinnaan?

No eiköhän ne bisnesmatkaajat jatka lentokoneiden käyttöä niin kuin tähänkin mennessä. Jos on oikein kiire, niin tuon välin voi taittaa myös helikopterilla. Aikaa taisi mennä noin 20 minuuttia ja hintaa muutaman satasen.
Harva taitaa lentämällä mennä koska kokonaisaika esim. keskustasta keskustaan ei juurikaan pärjää laivalle.
 
Kiinalaisraha ei tuo mitään positiivista hankkeeseen, kinuskeilla kun on aina ketunhäntä kainalossa näissä globaaleissa hankkeissaan. Tuli kiinarahaa tai ei, niin veronmaksajien harteille tuo kaatuu jossain vaiheessa jos sitä aletaan rakentamaan.

Toivottavasti ei edes aloiteta. Edes nollatuloksen tekeminen ja sijoitusten kuolettaminen olisi aivan järjetön savotta.
 
10Mrd laina Kiinalta, say no more. Vihje: Sri Lanka.
Ei nyt välttämättä noin härskiä, mutta toimintamalli lienee selvä.
 
20 euroa taitaa olla halvimpia listahintoja suuntaansa. Yleinen hinta alennuksissa on joku 5-7 euroa suuntaansa. Ja alennuksia on jatkuvasti.
Tietysti lauttaliikenne on subventointua, mutta eihän tota junaa tule käyttämään noilla hinnoilla kukaan. No ehkä joku erittäin kiireinen pisnismies, mutta mikäli ne aikoo saada tosta tunnelista ikinä kannattavan niin ne tarvitsee massat sen käyttäjiksi.
 
10Mrd laina Kiinalta, say no more. Vihje: Sri Lanka.
Ei nyt välttämättä noin härskiä, mutta toimintamalli lienee selvä.

Kiinalaiset eivät miljardeja tappiolliseen kankkulan kaivoon sijoita. Vaatinevat sille lainalleen reaalivakuudet tai valtion takuun. Ja toki valtiontakuut myös sille että saavat sijoitetulla pääomaomalleen jonkun tietyn tuottoprosentin ja jos eivät saa niin valtio korvaa erotuksen. Tyyliin seitsemän prosenttia vuodessa tuottoa pääomalleen.

Tuollaisessa ei ole mitään järjen hiventäkään suomalaisen veronmaksajan kannalta kun Suomen valtio saa lainaa suoraan markkinoilta alle yhden prosentin vuosikorolla. Eli kiinalaiset olisivat vain vetämässä miljardeja siitä välissä ja lisäksi Kiinan valtio saisi vipuvartta siitä tarvittaessa kiristää Suomen valtiota.

Tietenkin JOS tunneli rakennettaisiin niin, että kiinalaiset rakentaisivat sen omalla rahallaan ilman mitään Suomen valtion rahoja ja takuita missään muodossa niin sen kun vaan rakentavat. Sitten vain odotellaan että koko paska menee konkurssiin ja sen valmiin tunnelin voi valtio ostaa konkurssipesältä sitten vaikka 2 miljardin hintaan jolloin Suomen valtio voisi ehkä pyörittää sitä suunnilleen plus-miinus nollatuloksella. Selvää on etteivät kiinalaiset todellakaan tällaista ole suunnitelleet eivätkä sellaiseen lähde vaan pitää saada Suomen valtion takuu sille pääomalle jonka siihen pistävät ja joku taattu tuotto sille pääomalle.
 
Oikeasti ei tarvita rahaa, vaan kiinalainen tunnelinrakennusporukka joka rakentaa tunnelin kiinalaisilla työsopimuksilla ja turvallisuusstandardeilla.

Kustannus putoaa murto-osaan...
 
Oikeasti ei tarvita rahaa, vaan kiinalainen tunnelinrakennusporukka joka rakentaa tunnelin kiinalaisilla työsopimuksilla ja turvallisuusstandardeilla.

Kustannus putoaa murto-osaan...

Ne koneet joilla tuollainen tunneli rakennetaan ovat niin perkeleen kalliita, että se duunarien palkka ei siihen kovinkaan paljoa vaikuta.

Ei ne kiinalaiset kivimiehet millään käsityökaluilla moista tunnelia pysty rakentamaan. Tai miksikäs eivät pystyisi kun tuhat vuotta olisi aikaa ja muutama tuhat orjaa pistettäisiin siksi ajaksi sitä tunnelia hakkaamaan käsivehkeillä.

Vähän sama kuin miksei jotain suo-ojia kaivateta enää lapiomiehillä. Yksi kaivinkone kaivaa viidessa minuutissa paljon enemmän mitä yksi lapiomies huhkimalla hullun lailla kahdeksan tunnin työpäivän ajan.
 
Kiinalaiset eivät miljardeja tappiolliseen kankkulan kaivoon sijoita. Vaatinevat sille lainalleen reaalivakuudet tai valtion takuun. Ja toki valtiontakuut myös sille että saavat sijoitetulla pääomaomalleen jonkun tietyn tuottoprosentin ja jos eivät saa niin valtio korvaa erotuksen. Tyyliin seitsemän prosenttia vuodessa tuottoa pääomalleen.

Tuollaisessa ei ole mitään järjen hiventäkään suomalaisen veronmaksajan kannalta kun Suomen valtio saa lainaa suoraan markkinoilta alle yhden prosentin vuosikorolla. Eli kiinalaiset olisivat vain vetämässä miljardeja siitä välissä ja lisäksi Kiinan valtio saisi vipuvartta siitä tarvittaessa kiristää Suomen valtiota.

Tietenkin JOS tunneli rakennettaisiin niin, että kiinalaiset rakentaisivat sen omalla rahallaan ilman mitään Suomen valtion rahoja ja takuita missään muodossa niin sen kun vaan rakentavat. Sitten vain odotellaan että koko paska menee konkurssiin ja sen valmiin tunnelin voi valtio ostaa konkurssipesältä sitten vaikka 2 miljardin hintaan jolloin Suomen valtio voisi ehkä pyörittää sitä suunnilleen plus-miinus nollatuloksella. Selvää on etteivät kiinalaiset todellakaan tällaista ole suunnitelleet eivätkä sellaiseen lähde vaan pitää saada Suomen valtion takuu sille pääomalle jonka siihen pistävät ja joku taattu tuotto sille pääomalle.
Joku konnankoukku tuossa varmasti on, mutta se ei välttämättä tarkoita sitä että Kiina vaatisi Suomea takaamaan sijoituksensa. Ideana voi olla myös rakentaa laajemmin Eurooppaan infraa ja odottaa että ihmiset ja valtiot tottuvat niihin ja alkavat käyttää niitä ikään kuin itsestäänselvyytenä, jonka jälkeen kiinalaiset voivat epämielyttävien YK vastalauseiden tai muiden jälkeen pistää junat seis, moottoritiet kiinni yms. kunnes ääni kellossa muuttuu.

Toki tällainen ei ole missään määrin mahdollista jos poliitikoilla on munaa ja selkärankaa eikä heti aleta taputtelemaan rikkaille idän miehille ja lyödä nimi papereihin vaan vaaditaan perustavanlaatuinen sopimus josta kiinalaiset eivät pääse ottamaan niskaotetta millään keinolla. Toki silloin voi varmasti myös unohtaa koko hankkeen ja toisaalta taas jokainen varmasti tietää kuinka helppoa on löytää älykkäitä ja vastuullisia poliitikkoja tai sellaista joka ei lähde kiinalaisten "saunotettavaksi". :tup:
 
Ne koneet joilla tuollainen tunneli rakennetaan ovat niin perkeleen kalliita, että se duunarien palkka ei siihen kovinkaan paljoa vaikuta.

Ei ne kiinalaiset kivimiehet millään käsityökaluilla moista tunnelia pysty rakentamaan. Tai miksikäs eivät pystyisi kun tuhat vuotta olisi aikaa ja muutama tuhat orjaa pistettäisiin siksi ajaksi sitä tunnelia hakkaamaan käsivehkeillä.

Vähän sama kuin miksei jotain suo-ojia kaivateta enää lapiomiehillä. Yksi kaivinkone kaivaa viidessa minuutissa paljon enemmän mitä yksi lapiomies huhkimalla hullun lailla kahdeksan tunnin työpäivän ajan.
Ei pidä paikkaansa. Porjausräjäytys jumbo maksaa muutaman miljoonia, rekat ja kivimurskaimet ja muut eivät maksa myöskään erikoisen paljon suhteessa esitettyihin rakennuskustannuksiin.

Kiinassa pystytään rakentamaan tunneleita merkittävästi eurooppaa ja etenkin jenkkejä halvemmalla kilsahinnalla nimenomaan regulaation ja työehtojen takia.
 
Ei pidä paikkaansa. Porjausräjäytys jumbo maksaa muutaman miljoonia, rekat ja kivimurskaimet ja muut eivät maksa myöskään erikoisen paljon suhteessa esitettyihin rakennuskustannuksiin.

Kiinassa pystytään rakentamaan tunneleita merkittävästi eurooppaa ja etenkin jenkkejä halvemmalla kilsahinnalla nimenomaan regulaation ja työehtojen takia.

Näitä tunneleitahan ei räjäyttämällä tehdä, vaan käytetään pyörivällä terä "levyllä" varustettuja, eli tuttavallisemmin TBM:iä. Nämä maksavat luokkaa 10+ miljoonaa.

Esimerkiksi Seattlessa tunneleita kaivava maailman suurin TBM "Big Bertha" maksoi 'vain' 80 miljoonaa dollaria...
 
Näitä tunneleitahan ei räjäyttämällä tehdä, vaan käytetään pyörivällä terä "levyllä" varustettuja, eli tuttavallisemmin TBM:iä. Nämä maksavat luokkaa 10+ miljoonaa.

Esimerkiksi Seattlessa tunneleita kaivava maailman suurin TBM "Big Bertha" maksoi 'vain' 80 miljoonaa dollaria...
Juuri tänään hesarissa:

”Konsulttiyhtiö Pöyryn arvio on, että Suomen alueella joudutaan turvautumaan hitaampaan mutta koeteltuun räjäytyslouhintaan.”

Kiinalainen Touchstone-rahasto lähtee Tallinna-tunnelin rahoittajaksi 15 miljardilla eurolla

80 miljoonaakin on aivan pähkinöitä suhteessa koneen pyörittämisen kustannuksiin ja niihin kuluihin kun maa-aines pitää roudata pois tunnelista.
 
Ei pidä paikkaansa. Porjausräjäytys jumbo maksaa muutaman miljoonia, rekat ja kivimurskaimet ja muut eivät maksa myöskään erikoisen paljon suhteessa esitettyihin rakennuskustannuksiin.

Big Bertha, world’s largest tunnel-boring machine, arrives in Seattle

Yksi tuollainen pora maksaa luokkaa 100 miljoonaa euroa.

Poran huolto ja terien uusiminen lienee myös tyyristä hommaa.

Tunneleita tarvittaneen ilmeisesti myös 2-3 jotta junat kulkevat molempiin suuntiin ja on erillinen huoltotunnelikin. Poraus pitänee myös aloittaa molemmista päistä yhtä aikaa. Eli sitä kalustoa tarvitaan silloin tuplamäärä.

Sitä en tiedä kauanko tuollainen pora kestää käytössä. Eli kestääkö se huollettuna sen tunnelin rakennusajan vai pitääkö ne kenties uusia muutamaan kertaan?

En usko että siitä tunnelin luokkaa 15 miljardin euron budjetista montaa sataa miljoonaa säästäisi vaikka duunarit sitä tekemään toisi Kiinasta.

Itse tunnelia vastaan minulla ei ole mitään ja toivotan vilpittömästi menestystä hankkeelle jos sen tunnelin joku firma ilman suomalaista veronmaksajaa rakentaa. Pidän kuitenkin sitä vaihtoehtoa utopistisena.
 
Tunneleita tarvittaneen ilmeisesti myös 2-3 jotta junat kulkevat molempiin suuntiin ja on erillinen huoltotunnelikin. Poraus pitänee myös aloittaa molemmista päistä yhtä aikaa. Eli sitä kalustoa tarvitaan silloin tuplamäärä.

Sitä en tiedä kauanko tuollainen pora kestää käytössä. Eli kestääkö se huollettuna sen tunnelin rakennusajan vai pitääkö ne kenties uusia muutamaan kertaan?

Menee jo vähän OT:ksi, mutta. Tunneli voidaan kaivaa yksisuuntaisena tai molemmista päistä aloittaen, se riippuu paljon maaperästä ja monesta muusta muuttujasta.

TBM:t ovat käytännössä "ikuisia". Esim, kanaalin tunnelit poranneet TBM:t pyörivät käytännössä yhtäjaksoisesti kunnes tunneli oli valmis. Toinen yksityiskohta TBM käytössä on se että niitä hyvin, hyvin harvoin "nostetaan pois" vaan ne vain poraavat itselleen oman "hautansa". Eli sijoituksena ovat kertaerä: Se ostetaan, tekee työnsä ja 'kuolee' pois. :)
 
Why China can build high-speed rail so cheaply - Sectors - GCR

"It was China’s handling of tunnels, however, that most impressed Ollivier et al. They noted that the Chinese system for tunnel construction resulted in a unit cost of $10m to $15m per kilometre, a fraction of what it costs New Zealand ($43m), the US ($50m), and Australia ($60m). The system allowed China to tunnel fast, as well, at a rate of five to 10 metres per day."
 
Menee jo vähän OT:ksi, mutta. Tunneli voidaan kaivaa yksisuuntaisena tai molemmista päistä aloittaen, se riippuu paljon maaperästä ja monesta muusta muuttujasta.

TBM:t ovat käytännössä "ikuisia". Esim, kanaalin tunnelit poranneet TBM:t pyörivät käytännössä yhtäjaksoisesti kunnes tunneli oli valmis. Toinen yksityiskohta TBM käytössä on se että niitä hyvin, hyvin harvoin "nostetaan pois" vaan ne vain poraavat itselleen oman "hautansa". Eli sijoituksena ovat kertaerä: Se ostetaan, tekee työnsä ja 'kuolee' pois. :)

Lienee pakko tuollaisen tunnelin kaveriksi kaivaa myös jonkinlainen huoltotunneli joka toimii myös hätäpoistumistienä.

Tunnelin hinnaksi arvioitiin alustavassa selvityksessä 16 miljardia euroa vaihteluvälillä 13,8 miljardista 20 miljardiin.

Hinta on vielä alustava arvio ja hintalappu tulee tuollaisissa projekteissa kokemusten mukaan yleensä kolminkertaistumaan siitä ja huonolla tuurilla kymmenkertaistumaan.

Tuo alustava hintalappukin on jo niin kova, että hyvin vaikea tuota summaa on edes hahmottaa ennen kuin laskee paljonko se tekee vaikka yhtä suomalaista kohti tai vaikka yhtä Uudenmaan asukasta kohti.

En itse suoraan sanottuna edes ymmärrä mikä on se "Ongelma" joka tunnelilla pitäisi ratkaista ja joka ei nyt toimi Suomen ja Viron välillä laiva- ja lentokoneliikenteessä.
 
Tämän videon mukaan se valmistuisi vasta 2040, en oikein tajua mistä se on tuon 2024 saanut:

Tuollaisen hankkeen YVA-selvityksissä ja lausuntokierroksissa menee jo se viitisen vuotta. Sitten sen jälkeen vaatinee kaikenlaista lupaa joista voi ja joku taatusti valittaa hallinto-oikeuteen ja edelelleen Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Siinä vierähtää taas se 4-5 vuotta.

Eli jos tänään olisi rahat kasassa ja tunnelin rakentaminen päätettäisiin aloittaa heti, niin noihin kahteen prosessiin menisi jo se 10 vuotta ennen kuin ensimmäistäkään kauhallista päästäisiin kaivamaan tunnelin poran lähtöasemalle.

Usein tuollaiset isot lupaprosessit palautetaan vielä uudelleen KHO:sta hallinto-oikeuteen ja käydään kierrokset uudelleen.

Itse en rakentamisen aikatauluja osaa arvioida, mutta jos se kestäisi sen 5-10 vuotta, niin se vuosi 2040 voisi olla realistinen jolloin Tallinnan tunneli voisi valmistua.

Tosin vuosia siinä taitaa mennä että vuosia että rahoitus saadaan kasaan ja suunnitelmat tehtyä edes ensin valmiiksi.

Itse en usko että rahoitusta saavat koskaan kasaan tuohon yksityisiltä tahoilta.
 
Tyttöystäväni jolla on Maisterin tutkinto Kiinan politiikkasta, kertoi että ennen kuin huomaammekaan Kiina on ostanut valmiin sataman tai alueen jonne rakentaa sataman Suomessa. Tuo rahasto "One Road One Belt" (yidai yilu) on osa Kiinan Silkkitie projektia. Eivät he hyvää hyvyyttään tuota rahoita tai minkään Turismin takia.
 
Viimeksi muokattu:
Pahoin pelkään että tuon 10 miljardin euron lainan takaajaksi on suunniteltu Hölmölän veronmaksajaa. Ja Hölmölän veronmaksajille lienee varattu myös rooli taata Kiinan firmalle jonku 8 prosentin vuosituotto sille 5 miljardin euron pääomasijoitukselle.
Eikä se tähän lopu. Pitäähän myös virolaisten tienata jotain suomalaisten piikkiin.
 
Lieneekö tämä Suomen tunneli ensimmäinen Kiinan BnR infraprojekti kehittyneissä länsimaissa? Onko missään muualla ennakkotapausta kuin noissa kehitysmaissa jotka Kiina on hukuttanut lainalla.
 
Menee jo vähän OT:ksi, mutta. Tunneli voidaan kaivaa yksisuuntaisena tai molemmista päistä aloittaen, se riippuu paljon maaperästä ja monesta muusta muuttujasta.

TBM:t ovat käytännössä "ikuisia". Esim, kanaalin tunnelit poranneet TBM:t pyörivät käytännössä yhtäjaksoisesti kunnes tunneli oli valmis. Toinen yksityiskohta TBM käytössä on se että niitä hyvin, hyvin harvoin "nostetaan pois" vaan ne vain poraavat itselleen oman "hautansa". Eli sijoituksena ovat kertaerä: Se ostetaan, tekee työnsä ja 'kuolee' pois. :)
Itse olen käsittänyt että ne puretaan ja osat myydään muihin poriin.

Osta tosta hyvä tbm,vain vähän käytetty.
Robbins TBM 4,3m - Horizontal (Tunnel Boring-machines (TBMs), Year of manufacture: 2012
:D:kahvi:
 
Kiinalainen raha ei kyllä hyväksi ole. Kyllä niillä takapiruna on käyttää tuota jossain tilanteessa Suomalaisia vastaan ja ei täkäläiset poliitikot muuta osaa, kuin vetää kansaa kuivana kakkoseen.

Esim. Tunnelin valmistuttua aletaan vaatimaan lauttaliikenteen lakkautusta, jotta saadaan kaikki tunneliin, ja jos ei suostuta, niin Suomi suljetaan kiinan markkinoilta, kunnes totellaan käskyjä.
 
Tunneleita tarvittaneen ilmeisesti myös 2-3 jotta junat kulkevat molempiin suuntiin ja on erillinen huoltotunnelikin. Poraus pitänee myös aloittaa molemmista päistä yhtä aikaa. Eli sitä kalustoa tarvitaan silloin tuplamäärä.

Ylen havainnekuvaa kun katsoo, niin siinä on vain yksi tunneli, jossa kaksi raidetta eikä mitään huolto- tai pelastustunneleita lisäksi:
13-3-10539284.jpg

Jos Helsinki–Tallinna-tunneli toteutuu, Suomesta tulee osa Kiinan arktista silkkitietä – Peter Vesterbacka toivoo rahoitusta myös länsimaista

Mahtaakohan tuollainen mennä sellaisenaan pelastusviranomaisille läpi? Sinänsä mikään normi ei kai edellytä kahta erillistä ratatunnelia mutta erillinen pelastustunneli käsittääkseni pitää olla. Meinaakohan ne, että tuo ryömintätila ratojen alla on pelastustunneli:D

Eipä silti, rationaalisilla turvajärjestelyillä raidetunnelien kustannuksia saisi kohtuullistettua todella paljon. Esim. pk-seudun metrot, kehä- ja pisararadat mitä näitä onkaan voisi/olisi voinut ihan hyvin toteuttaa yksiputkisina (+pelastus/huoltotunneli, joka voisi olla pienempi). Käsittääkseni vaatimus kaksiputkisuudesta perustuu lähinnä viranomaisharkintaan eikä kansainvälisiin normeihin.

Yksi mahdollisuus voisi olla, että radan puoliväliin suunniteltaisiin kaksiputkinen jakso, jossa junat normaalisti kohtaisivat ja yksiputkisella osalla olisi normaalisti vain yksi juna. Esim. 80 km:n tunnelissa voisi näin ajaa 2 junaa/tunti/suunta 160 km/h nopeudella tai 3 junaa 240 km/h.
 
Saadaankin sitten ryhtyä kiinalaisten orjiksi ja antaa jokunen satama / lentokenttä kylkeen.

Helsinki-Vantaan asema varmaan suunnitelmissa.

Eight countries in danger of falling into China’s “debt trap”
Jep. Kyllähän tämä hanke kiinalaisten ehdoilla täytyy estää jo ihan kansallisen turvallisuudenkin takia, vaikka muutenkin täysin pähkähullu.

Tietenkään sortohallintomme ei tällaista mieti vaan näyttää siltä, että asia on jo päätetty. Mediamäystöstä päätellen.
 
Ylen havainnekuvaa kun katsoo, niin siinä on vain yksi tunneli, jossa kaksi raidetta eikä mitään huolto- tai pelastustunneleita lisäksi:
...
En lähtisi välttämättä jonkin puolitaiteellisen lehdistöä varten jaettavan fiilistelykuvan perusteella vetämään johtopäätöksiä siitä etteikö huolto/pelastustunneleita tulisi.

Jep. Kyllähän tämä hanke kiinalaisten ehdoilla täytyy estää jo ihan kansallisen turvallisuudenkin takia, vaikka muutenkin täysin pähkähullu.
Noh toki tarjouksen saa esittää. En näe sinänsä mitään ongelmia Kiinan (tai edes Venäjän) investoinneissa Suomen infraan kunhan ehdot ovat äärimmäisen tiukat. Eli ainakin heti kättelyssä se selväksi että mitään takauksia tai lainoja ei veronmaksajien kassasta tule vaan riski on 100% kiinalaisten ja muiden sijoittajien + velvollisuus pitää ko. infrapalvelu sekä toiminnassa että sellaisella hinnalla että sitä voi käyttää tai ko. projekti siirtyy automaattisesti Suomen valtion omistukseen ilmaiseksi tai minimalistisella nimellishinnalla.
 
Kiinalainen raha ei kyllä hyväksi ole. Kyllä niillä takapiruna on käyttää tuota jossain tilanteessa Suomalaisia vastaan ja ei täkäläiset poliitikot muuta osaa, kuin vetää kansaa kuivana kakkoseen.

Esim. Tunnelin valmistuttua aletaan vaatimaan lauttaliikenteen lakkautusta, jotta saadaan kaikki tunneliin, ja jos ei suostuta, niin Suomi suljetaan kiinan markkinoilta, kunnes totellaan käskyjä.
Ihmeellisiä salaliittoteorioita. Suomi ei ole mikään kehitysmaa, jota tuhansien kilometrien päässä oleva toinen valtio voisi pompotella maan alla olevan reiän voimin.
 
Ihmeellisiä salaliittoteorioita. Suomi ei ole mikään kehitysmaa, jota tuhansien kilometrien päässä oleva toinen valtio voisi pompotella maan alla olevan reiän voimin.

Kuvitteletko, että kiinaa vittujakaan kiinnostaa Suomalaisten hyvinvointi? Kyllä se on kiina ensin, eikä millään muulla ole väliä. Tuommoista politiikkaahan kiina on joka suunnassa harjoittanut, eikä Suomi todellakaan missään erityisasemassa ole.
 
Kuvitteletko, että kiinaa vittujakaan kiinnostaa Suomalaisten hyvinvointi? Kyllä se on kiina ensin, eikä millään muulla ole väliä. Tuommoista politiikkaahan kiina on joka suunnassa harjoittanut, eikä Suomi todellakaan missään erityisasemassa ole.
Kiinaa ei kiinnosta suomalaisten hyvinvointi, vaan bisnes. Lähinnä tarkoitin tässä sitä, että Kiinalla ei ole vahvaa vipuvartta millä painostaa Suomea, jos tunnelibisnes näyttää menevän persiilleen.
 
Varsinkin Kiina ei voi kohdistaa kovin helposti mitään kauppapakotetoimia Suomeen. Me kun treidaamme EU-blokin sisällä kiinan kanssa.
 
Juuri varasin matkan Tallinnaan, 126€ menopaluu. Neljä henkeä (2 aikuista, 2 lasta) ja auto.

Jos tunnelilla maksaisi 100€ per henki ja lapset 50€ + auto sanotaan 100€ niin matkan hinnaksi tulisi 400€, taitaisi viikonloppuloma jäädä tunnelilla tekemättä :)

Kyllä se on parasta kun tämä hanke haudataan kiireellä.
 
Varsinkin Kiina ei voi kohdistaa kovin helposti mitään kauppapakotetoimia Suomeen. Me kun treidaamme EU-blokin sisällä kiinan kanssa.

Juu ei: Suomalaisten lihatalojen possutuotteita Kiinassa myös kauppojen hyllylle – Atria kertoo pakkauksessa kiinalaisillekin, mistä tilalta liha on kotoisin

Elintarvikkeillehan ei voi tekaista mitään mielivaltaisia esim. eläinlääkinnällisiä perusteita, miksi tuonti on lopetettava per heti.
Kiinan ilmatilakin on perin ruuhkainen... ja voisi osoittautua välttämättömäksi rajoittaa lentoja vähäisemmistä kaukokohteista, tmv.

Kun byrokraattiarmeijalle annetaan tehtäväksi keksiä pieniä käytännön hankaluuksia jollekin kohteelle, niin erinäistä pikkukiusaa aivan varmasti keksitään.
 
Kiinaa ei kiinnosta suomalaisten hyvinvointi, vaan bisnes. Lähinnä tarkoitin tässä sitä, että Kiinalla ei ole vahvaa vipuvartta millä painostaa Suomea, jos tunnelibisnes näyttää menevän persiilleen.

Suomella on melkoisesti vientiä kiinaan ja kasvaa kokoajan. Kyllä ne pystyy kaikenlaista hallaa Suomelle tekemään. Turistejakin virtaa lappiin yhä enemmän ja voivat panna matkustuskiellon päälle, kuten ovat jo muille maille tehneet kiristääkseen.

Eikä tuo Kiinalle varmaan ole temppu, eikä mikään ostaa laivayhtiöt pois kuleksimasta, niin saavat lähes monopolin matkusteluun.
 
Kiinalainen raha ei kyllä hyväksi ole. Kyllä niillä takapiruna on käyttää tuota jossain tilanteessa Suomalaisia vastaan ja ei täkäläiset poliitikot muuta osaa, kuin vetää kansaa kuivana kakkoseen.

Esim. Tunnelin valmistuttua aletaan vaatimaan lauttaliikenteen lakkautusta, jotta saadaan kaikki tunneliin, ja jos ei suostuta, niin Suomi suljetaan kiinan markkinoilta, kunnes totellaan käskyjä.

Miksi kiina näin tekisi? Eivät he ole tällä hankkeella rahaa tekemässä, vaan näyttämässä valtaansa.
 
Miksi kiina näin tekisi? Eivät he ole tällä hankkeella rahaa tekemässä, vaan näyttämässä valtaansa.

Kyllä se Kiina on lypsämässä hölmöläisiltä rahat pois:

Jan Hurrin kommentti: Tuliko Tallinna-tunnelista juuri poliittinen ongelma?

"Raskaasti velkaisten mutta kannattamattomien projektien korkoja ja lyhennyksiä on päätynyt rahoitusehtoina vaadittujen takausten kautta veronmaksajien maksettaviksi, kun tappiollisen hankkeen tulot eivät olekaan riittäneet."​


Olen vakuuttunut että se Peter Vesterbackan tunnelilleen haalima kiinalaisrahoituskin olisi tuollaista. Eli Suomen valtio ja suomalainen veronmaksaja takaisi ne lainat ja pääomasijoitukset viimeiseen senttiin saakka ja takaisin myös sille pääomalle luokkaa minimissään 7 prosentin tuoton vuosittain.

Kiinalaisille varmaan on sama vaikka rahoittaisivat sitä, että suomalaiset kasaisivat tasamaalle vuorta 15 miljardin euron budjetilla jotta sille voitaisiin rakentaa kelkkamäki.
 
Varsinkin Kiina ei voi kohdistaa kovin helposti mitään kauppapakotetoimia Suomeen. Me kun treidaamme EU-blokin sisällä kiinan kanssa.
Ei sen helppoa tarvitse ollakaan. Kiinalaiset osaavat tehdä sen missä tahansa skenaariossa. Mielivaltaiseen byrokratiaan heillä jos jollain on ammattitaitoa.
 
Juuri varasin matkan Tallinnaan, 126€ menopaluu. Neljä henkeä (2 aikuista, 2 lasta) ja auto.

Jos tunnelilla maksaisi 100€ per henki ja lapset 50€ + auto sanotaan 100€ niin matkan hinnaksi tulisi 400€, taitaisi viikonloppuloma jäädä tunnelilla tekemättä :)

Kyllä se on parasta kun tämä hanke haudataan kiireellä.
En muista kuulleeni, että auton rahtaaminen tunnelim kautta olisi edes mahdollista.

Jos olisi, niin hintalappu olisi ihan saatanasti kovempi kuin yhden paikkalipun hinta. Puhutaan mieluummin kymmenistä lipuista.
 
En muista kuulleeni, että auton rahtaaminen tunnelim kautta olisi edes mahdollista.

Jos olisi, niin hintalappu olisi ihan saatanasti kovempi kuin yhden paikkalipun hinta. Puhutaan mieluummin kymmenistä lipuista.

Eiköhän se auto kulkisi siellä junan kyydissä ongelmitta. Ja myös rekka-autot.

Jos lautalla pääsee paljon halvemalla auton kanssa, niin taitaa kysynnän puutteessa loppua ne autojen junakyytien tarjoamiset.
 
Hinnoista on vähäm vaikea sanoa mitään kun kysyntä ja tarjonta ovat vielä epäselviä. Jos tunnelissa 500 henkeä vetäviä junia 10min välein, niin päiväkapasiteetti on moninkertainen nykyiseen verrattuna ja junia tuskin saadaan täyteen edes ilmaisilla lipuilla.

Jos taas junia ajetaan harvakseltaan ja autolauttojen polttoaineet laitetaan verolle, niin kysyntää voi olla paljonkin suhteessa kapasiteettiin ja silloin kapasiteetin myyjällä on hinnoitteluvoimaa.
 
Eiköhän se auto kulkisi siellä junan kyydissä ongelmitta. Ja myös rekka-autot.

Jos lautalla pääsee paljon halvemalla auton kanssa, niin taitaa kysynnän puutteessa loppua ne autojen junakyytien tarjoamiset.
Periaatteessa olisi mahdollista roudata autoja junassa, mutta en nyt usko että ainakaan Tallinnaan mennessä olisi kovin järkevää. Eri asia sitten, kun Rail Baltica valmistuu. Voisi päästä yöjunalla mukavasti vaikkapa Varsovaan tai Berliiniin. Sieltä sitten jatkaisi matkaa autolla.
 
Tästähän on kovaa vauhtia kehkeytymässä samanlainen popcornin myynninedistyskampanja kuin WinCapita, Sunny Car Center sun muut hankkeet.

Tuo Westerbackan arvio liikenteen aloittamisesta jouluaattona 2024 ei ole millään tavalla realistinen, ei edes kaikki mahdolliset mutkat suoraksi vetämällä, vaikka kaikki suunnitelmat lyötäisiin lukkoon ja työkoneet sekä työmiehet saapuisivat tällä sekunnilla kustannuspaikoillensa.

Myös tuo maltillisempi 2040 olisi sekin jo melkoinen saavutus, jos tällainen hanke jostain syystä päätettäisiin toteuttaa.
 
^ tämä. Byrokratian rattaat eivät ole vielä 2024 valmiina, tuskin edes 2030 kaikkine valituksineen ja eri oikeusasteineen, miljoonine lausuntoineen liiketalouden, riskien, ympäristövaikutusten yms. osalta.

Aikaisintaan työt voisivat alkaa joskus 2035-2040, siihen mennessä kinkkien maksuvalmius voi sekin olla jo aavistuksen eri tasolla.

Järjettömän hankkeen ei toki pidä päästä edes hallinnolliseen käsittelyyn, veroeuroja haaskaamaan turhan takia.
 
Kuka hemmetti tuo Westerbacka edes on, koskaan edes kuullutkaan. Miksi nyt yhtäkkiä on jostain tuommoisista päättämässä, että otetaanpa tästä 15 miljardia kiinalta rahaa ja pistetään suomalaiset maksamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 288
Viestejä
4 502 864
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
hcolyle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom