- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 12 580
En ehdottanut sijoittamista. Kerroin vain, että YKSIKÄÄN suomalainen julkisesti rahoitettu infraprojekti ei tuota hintaansa takaisin käyttömaksuina, joten tuota ei voi pitää mitenkään järkevänä päätöksentekokriteerinä.Selvästikään eivät perustu.
Suomessa vaan infra rakennetaan aina niin, että valtio ja kunnat maksavat ja käyttäjät käyttävät ilmaiseksi tai rajusti subventoituina.
-- QUOTET RIKKI
Ja tuolla tunnelilla on aika kirpeä hintalappu subventioiden lisäksi, toisin kuin lautoilla.
Miksi edes sijoittaa asiaan, jota ei tarvita ja joka ei tule ikinä tuottamaan edes omaa hintaansa takaisin?
Jos se olisi projektien pääasiallinen rahoituspäätöksen kynnyskysymys, niin Suomessa ei olisi rakennettu yhtään julkisrahoitteista tietä tai rautatietä vuosikymmeniin.
Konsistenttiutta:
Tunneli pitää jättää rahoittamatta, jos sen kansantaloudelliset vaikutukset ovat negatiiviset (16 miljardin hintalapulla ovat varmasti).
Turha kuitenkaan ulista jostain junalippujen hinnoista ellei samaan hengenvetoon vaadi turun ja tampereen motarille tietulleja.
-
Henkilökohtaisesti minua vituttaa tuo lauttaliikenne aika paljon. Saastuttaa ihan uskomattomasti, tukkii Helsingin kantakaupungin tiet kun satamat ovat skattalla, jätkäsaaressa ja Etelärannassa.
Yhteiskunnallinen haitta lauttaliikenteestä on valtava, eivätkä ne perkeleet maksa edes veroja, kun ovat liputettuna ulkomaille ja polttoaine on verotonta.
Taloudelliset hyödyt lauttaliikenteestä ovat kuitenkin kiistattomat. Helsinki ja Suomalaiset hyötyvät uskomattomasti ahkerista virolaisista duunareista, mikä lisää kansantaloutemme tuottoa reilusti.
En kuitenkaan näe tunnelia järkevänä julkisen sektorin investointina, ellei EU päätä maksaa siitä tyyliin 66-75%:ia.
Viimeksi muokattu: