Rail Baltica on kai tarkoitus tehdä keskieurooppalaisella raideleveydellä eikä venäläisellä? Jossain Helsingin ja Varsovan välillä olisi pakko vaihtaa raideleveyttä, tavalla tai toisella.
Jos Talsinkitunneli tehtäisiin Rail-Balticaa silmällä pitäen, niin se pitäisi nähdäkseni tehdä kapearaiteisena raiteena ja hyväksyä se, että Stadissa vaihdetaan junaa.
Käytännössä siis tyylin Ilmalan ratapihalle uusi raide / vaihdehärveli ja kapea raide Pasilan kautta Tallinnaan ja matkustajat tulevat Pasilaan junalla / taksilla / autolla / millä nyt tulevatkaan ja vaihtavat siellä tuohon Tallinnan / Baltian pikajunaan ja rahtia voi sitten lastailla siellä Ilmalassa.
Junamatka Lontoon St. Pancrakselta Pariisin Gare du Nordille tai päinvastaiseen suuntaan kestää n. 2h 15min - 2h 30min. Itse tuli ajettua tuo viime kesänä ja jos haluan uudelleen Pariisissa käydä, niin tulee varmasti tehtyä sama uudelleen. Sen verran paljon mukavampi reissu tuo oli kuin Heathrow - turvatarkastus - boarding - lento - Charles de Gaulle - passien tarkastus - Pariisin keskusta sompailu. Toki Eurostarin turva- ja passin tarkastukset ovat melkein verrannollisia lentämiseen, mutta kokonaisuutena juna on mukavampi ja letkeämpi, vaikka ne junat jo vähän nuhjuisia ovatkin. Matkalaukkuja ei tarvitse venailla kummassakaan päässä ruumasta, omat eväät ja juomat saa turvatarkastusten läpi, sekä juna lähtee kummassakin päässä "ytimestä" suoraan metroverkon vierestä.
Eniten Talsinki-tunneli helpottaisi nähdäkseni matkustusta vaikkapa Riikaan. Tallinnaan pääsee katamaraanilla tai normilaivallakin ihan inhimillisessä ajassa päiväreissulle, mutta junatunnelilla saman mahis jatkuisi Riikaan asti. Tyyliin lähtö Helsingissä, nopea stoppi Tallinnassa, seuraava pysäys Pärnussa ja juna jatkaa Riikan läpi Vilnaan. Kokonaismatka-aika kapearaiteisella suurnopeusjunalla Stadista Riikaan voisi olla about samaa luokkaa tai vartin pidempi kuin tuolla Lontoo-Pariisi välillä, sillä etäisyys on samaa luokkaa.
Rahtia voisi syöttää tunneliin sitten juuri jossain Ilmalassa kontteja / rekkoja junaan lastaamalla ja ajamalla junia noiden matkustajajunien väleissä.
Taloudellisesti kannattavaa? Tuskin, jos rakennuskustannuksia ei lasketa. Varmasti, mikäli rakennuskustannuksia ei huomioida. Nämä ovat mielestäni juuri niitä hankkeita, joihin taantuman aikana keskuspankin pitäisi printata rahaa ja laittaa talouden pyörät pyörimään.
Jos tuntuu, että rahtisumplinta ei mahdu Ilmalaan, niin sitten voisi vetää melkein suoriltaan sen kapean raiteen keskuspuiston ali lentoaseman kautta tampereelle oikoen tuon pääradan turhaakin turhemman Kerava-Jäke mutkan ja luoden samalla mahiksen tehdä sen "rahtiterminaalin" johonkin Helsinki-Vantaan lentokentän ja Tampereen motarin välimaastoon.
Mitä noihin hinnoitteluihin tulee, niin esim. täällä Lontoon kupeessa jengi maksaa luokkaa 500e kuukausilipusta junaan. Ja valtaosa tuon maksajista ei todellakaan tienaa mitään miljoonia, vaan Suomalaisia keskiluokkaisia tai alempiakin palkkoja (Palkat ovat täällä keskivertoduunarille paskemman kuin Suomessa). Sitä vaan on pakko maksaa tai olla työtön. Ja toisaalta maksamalla 500e/kk junasta säästää monta sataa euroa kuussa vuokrassa / lainanhoitokuluissa. Sama voisi aivan hyvin toimia stadissa.
Sen sijaan että maksat 1500e/kk kaksion vuokraa Stadin keskustassa, maksatkin vajaan kuussa Tallinnan keskustassa, olet Suomalaisella työsopparilla Helsingissä töissä ja maksat 300e kuukausijunalipusta, sekä saat asua hipsterikaupunki-tallinnassa. Ei kuulosta välttämättä ollenkaan huonolta diililtä jollekin Reaktorin hipsteri-it-inssille.