Tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Kiina etsii aktiivisesti uusia reittejä kaupankäyntiin EU:n kanssa ja on erittäin kiinnostunut myös Koillisväylän hyödyntämisestä, koska sitä kautta Rotterdamiin kulkevalla rahtilaivalla säästyisi aikaa parikin viikkoa verrattuna Suezin kautta kulkevaan laivaan. Kiinassa on meneillään myös projekti Keski-Aasian läpi kulkevan rautatien rakentamiseksi.

Se ihan oikeasti maksaisi miljarditolkulla Kiinalle, jos Suez olisi tukossa, ja kun EU nyt vaan sattuu olemaan Kiinan tärkein kauppakumppani, niin varmasti kaikki keinot käytetään, jotta tuotteiden nopea virta näille markkinoille on turvattu. Kiina itseasiassa investoi myös Suezin kanavan kehittämiseen.

Kiinalaiset yhtiöt myös haluavat sijoittaa Pohjolaan ja viedä täältä tavaraa Keski-Eurooppaan.
Pitäisi vielä tietää miten tämä liittyy Suomen ja Viron väliseen tunneliin.
 
Kannatan tunnelia, jos se rakennetaan jonku yksityisen rahoilla. järjetön idea.
Ei ne laivat kadonnu edes tanskan ja ruotsin väliltä koska silta on sika kallis.
 
Tunnelin valmistuttua kiinalaiset ostaa laivayhtiöt pois ja pakottaa kaikki tunneliiin :greedy:

Voihan yksi intressi kiinalaisilla olla saada arvokasta tietoa ja kokemusta tuommoisen tunnelin laadukkaasta rakentamisesta, josta heillä ei ole kokemusta ja voivat sitten yrittää kopioida sen omiin tunneliprojekteihinssa.

Ihanko tosissasi sanot että kiinalaisilla ei ole kokemusta. Tässä hieman mallia miten sitä tunnelia väännetään... Vuosi keskiarvo 17km

 
Ei ne laivat kadonnu edes tanskan ja ruotsin väliltä koska silta on sika kallis.
Taitaa olla alle 5e eroa hinnassa talla hetkella. Silta 50e, lautta muutama euro halvempi.

Silta on paljon joustavampi, koska ei tarvitse odotella lauttaa. Jos ei kiire ole, niin sitten voi sen lautan ottaa.
 
Taitaa olla alle 5e eroa hinnassa talla hetkella. Silta 50e, lautta muutama euro halvempi.

Silta on paljon joustavampi, koska ei tarvitse odotella lauttaa. Jos ei kiire ole, niin sitten voi sen lautan ottaa.

ja ilmainen kahvi, rekkakuskit suosii koska hintaero on paljon suurempi...
 
Tuollainen tunneli moottoritietunnelina, yksityisliikenne sen läpi ilman veloitusta ja riittävän monta kaistaa että työmatkaliikenne vetää hyvin ja Viroon muuttajia löytyy.

Kansalaisuudenkin voisi moni PK seudulla vihreiden diktatuurissa kärvistelevä sieltä napata. Halvempi asuminen, halvempi verotus, ei juurikaan afrikan sarven tai irakin ihmelapsia häiriköimässä, autot halpoja, ruoka halpaa, ei vihervasureita päättämässä asioista, ei Juha Sipilää, jne.
 
70% kiinalaisilta ja loput pohjolaisilta yrittäjiltä... Älkää kysykö mitään kannattavuuksista, vaan kysykää, mikä on kiinalaisen intressi tälle.

Itse ainakin sain varmaan juuri päähäni todella suuren aukon pohdittavaksi, sen virallisen tiedon puutteiden täytteeksi.
Jossain kirjoiteltiin, että tämä olisi kiinalaisille hyvä referenssi uusien tunneliprojektien saamiseksi muualla Euroopassa.
 
Jossain kirjoiteltiin, että tämä olisi kiinalaisille hyvä referenssi uusien tunneliprojektien saamiseksi muualla Euroopassa.

Minne olettaisit heidän harjoittelevan tunnelin rakennusta? Gibralttarin salmet ovat ainoa mieleeni tuleva ajatus, koska Ranskasta Iso-Britanniaan on jo yhteys.
 
Ei tunnelien tarvitse aina olla meren alla, vaikka tässä tapauksessa niin olisikin. :)

No niinpä onkin. Rakennettiinhan tuonne Sveitsiinkin ytä rautatietunnelia liki 20 vuotta. Sillä saakin aikaan aikamoisen päänsäryn, jos nyt annetaan neuvoa sijoitukseen, jonka päämäärä on vasta 20.vuoden päästä.
 
Jos kiinalainen sijoittaa tuon suuruusluokan potin peräpohjolaan tai ylipäätään Eurooppaan, on siellä ketun häntiä kainalot pullollaan. Mitä sitten keksivätkään. Pysykööt infraprojekteista kaukana oman ihmemaansa ulkopuolella.
 
kyllähän rautatietunneli, jos sen raideleveys vain täsmäisi muun euroopan kanssa, nopeuttaisi kaikkea tavaran ja ihmisten rahtaamista melkoisesti, säästäisi myös kustannuksissa ja päästörajoitteita ei kannata myöskään väheksyä. Suomesta tai pohjoismaista tuleva tavara kun kulkee eurooppaan, niin tällä hetkellä se ensin lastataan paikasta a lähimpään vr:n lastausasemaan josta se ajetaan sitten satamaan odottelemaan laivaa tai pahimmillan paria, jossa se sitten lastataan siihen laivaan, joka seilaa pari päivää esim saksaan, jossa se lastataan taas junaan ja ajetaan sillä sitten johonkin eurooppaan. Aika älytöntä sanoisin, kun tunnelin jälkeen jos se vain olisi jollain tavalla yhteensopiva, voitaisiin lastata juna jossain pohjoismaissa, ajaa se eurooppaan päivässä-parissa ja purkaa sitten tarvittavalle lastausasemalle. Säästö päiviä ja isoja rahoja.
 
Ei missään nimessä mitään tällästä härpätystä. Rantaryssiä viemässä jo tarpeeksi suomalaisten töitä.
 
kyllähän rautatietunneli, jos sen raideleveys vain täsmäisi muun euroopan kanssa, nopeuttaisi kaikkea tavaran ja ihmisten rahtaamista melkoisesti, säästäisi myös kustannuksissa ja päästörajoitteita ei kannata myöskään väheksyä. Suomesta tai pohjoismaista tuleva tavara kun kulkee eurooppaan, niin tällä hetkellä se ensin lastataan paikasta a lähimpään vr:n lastausasemaan josta se ajetaan sitten satamaan odottelemaan laivaa tai pahimmillan paria, jossa se sitten lastataan siihen laivaan, joka seilaa pari päivää esim saksaan, jossa se lastataan taas junaan ja ajetaan sillä sitten johonkin eurooppaan. Aika älytöntä sanoisin, kun tunnelin jälkeen jos se vain olisi jollain tavalla yhteensopiva, voitaisiin lastata juna jossain pohjoismaissa, ajaa se eurooppaan päivässä-parissa ja purkaa sitten tarvittavalle lastausasemalle. Säästö päiviä ja isoja rahoja.
Tavaran rahtausta, kyllä. Ihmisten "rahtausta" vain Viroon ja muualle Baltiaan. Kauemmaksi kukaan tuskin junassa istuu, kun lentämällä pääsee nopeammin ja luultavasti halvemmallakin.
 
Tavaran rahtausta, kyllä. Ihmisten "rahtausta" vain Viroon ja muualle Baltiaan. Kauemmaksi kukaan tuskin junassa istuu, kun lentämällä pääsee nopeammin ja luultavasti halvemmallakin.

Räbässä joku kirjoitti ironikkaasti tyyliin:"Arvoisat matkustajat! Paloturvallisuus syistä emme valitettavasti voi millään kuljettaa alkoholia".

Kuulostaa valitettavasti huomisen käytännölle, kunhan kys. tunneli nyt vain valmistuu.
 
Tavaran rahtausta, kyllä. Ihmisten "rahtausta" vain Viroon ja muualle Baltiaan. Kauemmaksi kukaan tuskin junassa istuu, kun lentämällä pääsee nopeammin ja luultavasti halvemmallakin.
kannattaa muistaa että vihreät jyrää tällä hetkellä. Kohta voi lentäminen maksaa sen verta että juna on normaali-ihmisen ainut mahdollisuus suorittaa mitään keskipitkiä matkoja.
 
kannattaa muistaa että vihreät jyrää tällä hetkellä. Kohta voi lentäminen maksaa sen verta että juna on normaali-ihmisen ainut mahdollisuus suorittaa mitään keskipitkiä matkoja.
Enpä usko, että siinä tilanteessa tuo tunneli tulisi kannattamaan. Lähinnä matkailu vähenisi huomattavasti.
 
Enpä usko, että siinä tilanteessa tuo tunneli tulisi kannattamaan. Lähinnä matkailu vähenisi huomattavasti.
enpä tiedä. Matkailu tulisi varmaan vähenemään, mutta normi tallaaja oppii kyllä hyvin nopeasti että jos haluat matkalle, etkä halua maksaa 2000 euroa keskieuroopan lennosta joka kestää 6 tuntia selvityksineen, voit aina valita junan joka maksaa esim. 200 euroa ja kestää sen 12-24 tuntia kaikkineen.
 
enpä tiedä. Matkailu tulisi varmaan vähenemään, mutta normi tallaaja oppii kyllä hyvin nopeasti että jos haluat matkalle, etkä halua maksaa 2000 euroa keskieuroopan lennosta joka kestää 6 tuntia selvityksineen, voit aina valita junan joka maksaa esim. 200 euroa ja kestää sen 12-24 tuntia kaikkineen.
Tai sitten vain matkustaa lautalla Ruotsiin ja ottaa lennon Tukholmasta. En usko vuorokauden pituisten junamatkojen vetovoimaan.
 
Tai sitten vain matkustaa lautalla Ruotsiin ja ottaa lennon Tukholmasta. En usko vuorokauden pituisten junamatkojen vetovoimaan.
Mikä ihmeen vuorokauden pituinen junamatka? Keski-Euroopassa moni maa on Helsingistä samalla etäisyydellä kuin Lappi. Yöjunalla tulee pääsemään mukavasti Berliiniin, jos tunneli rakennetaan. Minnekään Roomaan ei tietysti kannata junalla mennä, jos ei halua pysähtyä matkan varrella oleviin kaupunkeihin.
 
Mikä ihmeen vuorokauden pituinen junamatka? Keski-Euroopassa moni maa on Helsingistä samalla etäisyydellä kuin Lappi. Yöjunalla tulee pääsemään mukavasti Berliiniin, jos tunneli rakennetaan. Minnekään Roomaan ei tietysti kannata junalla mennä, jos ei halua pysähtyä matkan varrella oleviin kaupunkeihin.

Valitettavasti joukkoliikenne on rakennettu sen varaan, että lentäen tulee jopa rahamäärällisesti halvemmaksi. Puhumattakaan ajan säästöstä...

Odottaako "halpoja air france lippuja"? Enpä odottaisi. Elintaso on omansa roolissa, enkä voisi "halpoja air-france-lippuja" kuvitella esim. sveitsissä löytäväni"
 
kannattaa muistaa että vihreät jyrää tällä hetkellä. Kohta voi lentäminen maksaa sen verta että juna on normaali-ihmisen ainut mahdollisuus suorittaa mitään keskipitkiä matkoja.
Suomen eduskunnalla ei ole valtuuksia määrät mitään tuollaisia lisäveroja lentoliikenteelle. EU-tasolla taas mitään pelkoa tuollaisesta ei ole, koska konservatiiviblokki on tällä hetkellä ohittamaton ja se ei todellakaan kannata mitään businesta haittaavaa lentoliikenneverotusta.

EU suojelee meitä tehokkaasti kotimaisten idioottipoliitikkojen tuhotöiltä.
 
[offtopic]

Suomen eduskunnalla ei ole valtuuksia määrät mitään tuollaisia lisäveroja lentoliikenteelle. EU-tasolla taas mitään pelkoa tuollaisesta ei ole, koska konservatiiviblokki on tällä hetkellä ohittamaton ja se ei todellakaan kannata mitään businesta haittaavaa lentoliikenneverotusta.

Lentoliikenteen hinnan kaksinkertaistuminen ei merkittävästi haittaisi liike-elämän toimintaa. Tärkeisiin kansainvälisiin kokouksiin firmoilla olisi edelleen helposti varaa lentää, ja joidenkin turhimpien jäädessä pois jäisi paljon enemmän aikaa itse työntekoon.

Lähinnä se vain pudottaisi turhien viikonloppulomamatkojen määrää. Ja vaikutukset ympäristölle olisi hyvin positiiviset.

[/offtopic]
 
Vielä yritetään:

Helsinki–Tallinna-tunnelin rahoitusneuvottelut jo pitkällä – "Tunneli maksaa itsensä 17 vuodessa", sanoo liikemies
"Rautatietunnelin rakentamista Helsingin ja Tallinnan välille on selvittänyt kaksi eri hanketta, joista toista on vetänyt julkisten tahojen FinEst Link ja toista liikemies Peter Vesterbacka nimellä FinEst Bay Area Project.

– Totta kai valtioiden ja kaupunkien pitää olla mukana mutta ei rahoituksessa, Vesterbacka sanoo.

Hänen mukaansa hanke pystytään hoitamaan täysin yksityisenä.

– Ollaan tehty todella tarkat laskelmat kannattavuudesta ja tällä hetkellä tunneli maksaa itsensä 17 vuodessa ja siinä on siinä mielessä ihan hyvä bisneskeissi eikä ole mitään ongelmaa toteuttaa.

Vesterbackan mukaan rahoitusneuvottelut kiinalaisten kanssa ovat erittäin pitkällä ja vihreää valoa on tullut Shanghaista, Pekingistä, Singaporesta ja Lontoosta.

Vesterbacka pitää todennäköisenä, että rahoitus tulee Kiinasta sen takia, että hanke on kannattava.

– Hankkeen koko on 15 miljardia ja tavoiteaikataulu on aika tiukka eli tarkoitus on, että ekat junat liikkuu 24.12.2024 eli todella nopeasti.

Vesterbackan mukaan tuotto-odotukset perustuvat liikenteen kasvuun.

– Helsinki on maailman vilkkain matkustajasatama ja se kasvu johtuu suurilta osin Tallinnan liikenteestä. Se alkoi 1990-luvun alussa ja trendi on koko ajan ylöspäin. Myös Helsinki–Tallinna-lentokenttä tulee kasvamaan merkittävästi johtuen Aasian liikenteestä. Me vedetään tunneli lentokentältä lentokentälle 20 minuuttia eli käytännössä Helsingin ja Tallinnan kentät on yksi ja sama.

Vesterbacka uskoo, että jo 2030-luvulla päästään 50 miljoonaan matkustajaan, koska Kiina jatkaa kasvuaan ja Intia kasvaa myös todella nopeasti."

Helsinki–Tallinna-tunnelin rahoitusneuvottelut jo pitkällä – "Tunneli maksaa itsensä 17 vuodessa", sanoo liikemies

Vielä kun tietäisi miten Kiina ja Intia liittyy tähän kahden minimaan väliseen tunneliin. :confused:
 
Tuon jälkeen Helsinki+Tallinna on visioiden mukaan käytännössä enemmänkin kaksoiskaupunki eli siis yhtä kaupunkialuetta ja suurempi kuin Esim. Tukholma.
 
Vesterbacka yrittää noilla lupauksilla tuollaista "elonmuskmaista" yltiöoptimismia. Sori jos en heti ota tosissaan yhden menestyneen pelin julkaisijan tunnelisuunnitelmia. Juu ihan varmasti junat kulkee 2024...
Noista kiinalaisten lupaamista rahoistakaan ei ole yhtään mitään varmuutta.
 
Vesterbacka yrittää noilla lupauksilla tuollaista "elonmuskmaista" yltiöoptimismia. Sori jos en heti ota tosissaan yhden menestyneen pelin julkaisijan tunnelisuunnitelmia. Juu ihan varmasti junat kulkee 2024...
Noista kiinalaisten lupaamista rahoistakaan ei ole yhtään mitään varmuutta.
"Maksaa itsensä takaisin 17 vuodessa", niin kuin vain kolmasosan tuosta maksanut kanaalitunnelikin. Ei kun niin, sehän ei ole tehnyt vieläkään voittoa. Vai miten se olikaan. :kahvi:

Sinänsä ihan sama, kunhan veronmaksajien rahoja ei tähän käytetä. Ainakaan suomalaisten veronmaksajien.
 
"Maksaa itsensä takaisin 17 vuodessa", niin kuin vain kolmasosan tuosta maksanut kanaalitunnelikin. Ei kun niin, sehän ei ole tehnyt vieläkään voittoa. Vai miten se olikaan. :kahvi:

Sinänsä ihan sama, kunhan veronmaksajien rahoja ei tähän käytetä. Ainakaan suomalaisten veronmaksajien.
Lontoo ja Pariisihan ovat tuppukyliä. Eikä niiden välillä ole samankaltaista mahdollisuutta hyödyntää oluen hintaeroa tunnelin päiden väliä suhaamalla kun helsinki-tallinnasuurmegametropolissa. Tähänhän se visio perustuu
 
Lontoo ja Pariisihan ovat tuppukyliä. Eikä niiden välillä ole samankaltaista mahdollisuutta hyödyntää oluen hintaeroa tunnelin päiden väliä suhaamalla kun helsinki-tallinnasuurmegametropolissa. Tähänhän se visio perustuu
Ja kiinalaiset vaan haluaa lentää Helsinkiin päästäkseen Tallinaan. :confused2:
 
Helsinki-Tallinnan kaksoiskaupunki, joka on paljolti riippuvainen tuosta tunnelista, voisi hyvin onnistuessaan olla huommattava tekijä Suomenlahden kauppaliikenteessä.
 
"Maksaa itsensä takaisin 17 vuodessa", niin kuin vain kolmasosan tuosta maksanut kanaalitunnelikin. Ei kun niin, sehän ei ole tehnyt vieläkään voittoa. Vai miten se olikaan. :kahvi:

Sinänsä ihan sama, kunhan veronmaksajien rahoja ei tähän käytetä. Ainakaan suomalaisten veronmaksajien.

Tähän pitäisi keskittää kaikki rahat mitä löytyy hanke on erittäin tärkeä
Typerä edes rakentaa mitään muuta ennen kuin tämä on valmiiksi rakennettu
 
Helsinki-Tallinnan kaksoiskaupunki, joka on paljolti riippuvainen tuosta tunnelista, voisi hyvin onnistuessaan olla huommattava tekijä Suomenlahden kauppaliikenteessä.
En kyllä oikein ymmärrä tätä kaksoiskaupunkihöpötystä. Jo nyt Helsingin ja Tallinnan välillä on varsin joutuisa yhteys mutta mikä oikeasti muuttuisi junayhteyden myötä? Ei siitä kummempi kaksoiskaupunki tulisi kuin vaikka Helsinki-Hämeenlinna nyt.

Toki ristiin töissäkäyminen olisi helpompaa kuin nyt mutta tuskin olennaisesti nykyistä houkuttelevampaa. Pendelöinti olisi joka tapauksessa niin kankeaa ja kallista, kun huomioidaan koko matka-aika, että tuskinpa monikaan sitä tekisi vapaaehtoisesti.

Jos tunneleita ruvetaan rakentamaan, niin Kehä III-pitäisi jatkaa Porkkalan kärkeen motarina, siitä moottoritietunneli Viimsin niemimaalle ja suora motarilinkki Tallinnan kehälle. Sille voisi olla monenlaista käyttöä - mutta tuskinpa sekään kannattava olisi.
 
En kyllä oikein ymmärrä tätä kaksoiskaupunkihöpötystä. Jo nyt Helsingin ja Tallinnan välillä on varsin joutuisa yhteys mutta mikä oikeasti muuttuisi junayhteyden myötä? Ei siitä kummempi kaksoiskaupunki tulisi kuin vaikka Helsinki-Hämeenlinna nyt.

Toki ristiin töissäkäyminen olisi helpompaa kuin nyt mutta tuskin olennaisesti nykyistä houkuttelevampaa. Pendelöinti olisi joka tapauksessa niin kankeaa ja kallista, kun huomioidaan koko matka-aika, että tuskinpa monikaan sitä tekisi vapaaehtoisesti.

Jos tunneleita ruvetaan rakentamaan, niin Kehä III-pitäisi jatkaa Porkkalan kärkeen motarina, siitä moottoritietunneli Viimsin niemimaalle ja suora motarilinkki Tallinnan kehälle. Sille voisi olla monenlaista käyttöä - mutta tuskinpa sekään kannattava olisi.
Tuskin se nyt tulisi olemaan kallista tai kankeaa. Matka-aika alle tunnin ja hinta 20eur tuntumassa. Ehkä.
Maanalaisella junalla Helsingistä Tallinnaan? Selvitys: matka-aika puoli tuntia, hinta 18 e/suunta
 
En kyllä oikein ymmärrä tätä kaksoiskaupunkihöpötystä. Jo nyt Helsingin ja Tallinnan välillä on varsin joutuisa yhteys mutta mikä oikeasti muuttuisi junayhteyden myötä? Ei siitä kummempi kaksoiskaupunki tulisi kuin vaikka Helsinki-Hämeenlinna nyt.

Toki ristiin töissäkäyminen olisi helpompaa kuin nyt mutta tuskin olennaisesti nykyistä houkuttelevampaa. Pendelöinti olisi joka tapauksessa niin kankeaa ja kallista, kun huomioidaan koko matka-aika, että tuskinpa monikaan sitä tekisi vapaaehtoisesti.

Jos tunneleita ruvetaan rakentamaan, niin Kehä III-pitäisi jatkaa Porkkalan kärkeen motarina, siitä moottoritietunneli Viimsin niemimaalle ja suora motarilinkki Tallinnan kehälle. Sille voisi olla monenlaista käyttöä - mutta tuskinpa sekään kannattava olisi.
Käyhän sitä Monet Lohjalta tai Hyvinkäältä
Töissä pks aluella ja nopeammin sä olet ton avulla töissä kun Lohjalta jos asut Tallinnan päässä aseman vieressä.
Itse ainakin muutaisin Tallinnan puolelle jos hanke toteutuisi
 
Käyhän sitä Monet Lohjalta tai Hyvinkäältä
Töissä pks aluella ja nopeammin sä olet ton avulla töissä kun Lohjalta jos asut Tallinnan päässä aseman vieressä.
Itse ainakin muutaisin Tallinnan puolelle jos hanke toteutuisi
Tunnelijuna saattaisi kyllä olla liian kallis tavalliseen työmatkailuun...
 
Tunnelijuna saattaisi kyllä olla liian kallis tavalliseen työmatkailuun...
Jos ja kun Tallinnan vuokrataso on useita satasia kuussa vähemmän, asuntojen ostohinnoista puhumattakaan, niin helpostihan siinä säästää kalliinkin junalipun edestä.

Lontoon ympäristössä porukka maksaa monin paikoin luokkaa 500e/kk kuukausilipuistaan, eikä palkkataso ole suurimmalla osalla ihmisistä mitenkään huimaava.
 
Se 18€ x 2 x 22 = 792€ kuussa työmatkoihin. Sillä jo vuokraa ok kämpän Lahdesta, jonne on yhtä pitkä matka junalla. Ratakin menee jo, ei tarvii odottaa.
 
Jos ja kun Tallinnan vuokrataso on useita satasia kuussa vähemmän, asuntojen ostohinnoista puhumattakaan, niin helpostihan siinä säästää kalliinkin junalipun edestä.

Lontoon ympäristössä porukka maksaa monin paikoin luokkaa 500e/kk kuukausilipuistaan, eikä palkkataso ole suurimmalla osalla ihmisistä mitenkään huimaava.

Onko se asuminen nyt kuitenkaan niin paljoa halvempaa Tallinnassa, että se kompensoisi lipun hinnan, joka on varmaan vähintään tuon 500€/kk. Ruokahan siellä alkaa olla jo Suomen hinnoissa, alkoholi ja ulkona syöminen toki vielä reilusti halvempaa.

Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”
 
Onko se asuminen nyt kuitenkaan niin paljoa halvempaa Tallinnassa, että se kompensoisi lipun hinnan, joka on varmaan vähintään tuon 500€/kk.

Onhan se jollekkin miljoona euroa vuodessa tienaavalle hyvinkin kannattavaa kun veroissakin säästää pitkän pennin.

Taas jollekkin matalapalkka-alalalla olevalle se ei tuottaisi muuta kuin rajusti tappiota.

Tuollaisissa veronmaksajien piikkiin tehtävissä isoissa hankkeissa se hintalappu tahtoo vähintään kolminkertaistua siitä budjetista millä sitä lähdetään muka tekemään. Eli jos nyt ilmoitetaan hinnaksi se 9–13 miljardia euroa niin eiköhän se lopullinen hintalappu olisi joku 30-40 miljardia euroa. Sellaisella rahamäärällä voisi Suomeen tehdä todella paljon taloudellisesti kannattaviakin investointeja.

Niin hölmöä yksityistä tahoa tuskin maa päällään kantaa jolla olisi tuollaisia rahoja ja jotka sen rahamäärän olisivat valmis "sijoittamaan" kyseiseen tunneliin omalla riskillä ja tekemään siitä yksityisen tunnelin.
 
Tuollaisissa veronmaksajien piikkiin tehtävissä isoissa hankkeissa se hintalappu tahtoo vähintään kolminkertaistua siitä budjetista millä sitä lähdetään muka tekemään. Eli jos nyt ilmoitetaan hinnaksi se 9–13 miljardia euroa niin eiköhän se lopullinen hintalappu olisi joku 30-40 miljardia euroa. Sellaisella rahamäärällä voisi Suomeen tehdä todella paljon taloudellisesti kannattaviakin investointeja.

Niin hölmöä yksityistä tahoa tuskin maa päällään kantaa jolla olisi tuollaisia rahoja ja jotka sen rahamäärän olisivat valmis "sijoittamaan" kyseiseen tunneliin omalla riskillä ja tekemään siitä yksityisen tunnelin.
Niinhän se FinEst Bay Area Project ja Peter Vesterbacka väittää, että kyllä löytyy yksityistä rahaa ja sitä vartenhan koko SE projekti on vireillä. Lähinnä Kiinasta tarvittavat 15 miljardia euroa kuulemma järjestyy.

Ja hommassa on ilmeisesti aika kova vaihde päällä, koska avajaisia aiotaan viettää 24.12.2024...

Mun mielestä tunnelihankkeessa isoin haaste on oikeastaan jatkoyhteydet Tallinnasta eteenpäin. Jotain nopeaa junaahan se vaatisi Baltian läpi, että tunnelista olisi suurin hyöty. Tallinna itsessään on aika pieni pitäjä ja sen hohto voi laimentua tulevaisuudessa.
 
Niinhän se FinEst Bay Area Project ja Peter Vesterbacka väittää, että kyllä löytyy yksityistä rahaa ja sitä vartenhan koko SE projekti on vireillä. Lähinnä Kiinasta tarvittavat 15 miljardia euroa kuulemma järjestyy.

Ja hommassa on ilmeisesti aika kova vaihde päällä, koska avajaisia aiotaan viettää 24.12.2024...

Mun mielestä tunnelihankkeessa isoin haaste on oikeastaan jatkoyhteydet Tallinnasta eteenpäin. Jotain nopeaa junaahan se vaatisi Baltian läpi, että tunnelista olisi suurin hyöty. Tallinna itsessään on aika pieni pitäjä ja sen hohto voi laimentua tulevaisuudessa.

Eihän ne kiinalaisetkaan siihen euroakaan sijoita ellei Suomen ja Viron valtio takaa että saavat rahansa pois siitä korkoineen tavalla tai toisella.

Vähän sama homma kuin sen kiinalaisten Kemiin suunnitteleman sellutehtaan tai biopolttoaineita valmistavan tehtaan kanssa, että siitä ei tule paskaakaan ellei Suomen valtio säädä lakia jolla suomalaiset autoilijat pakotetaan ostamaan sen tehtaan tuottama biopolttoaine.

Kiinalaiset lupasivat Kemiin pikaisesti miljardin euron investoinnin, mutta toisin kävi – Näin Kaidin biojalostamo joutui pitkälle jäähylle

Isoin haaste tuossa Helsinki-Tallinna tunnelissa ei ole tekninen tai se jatkoyhteys Tallinnasta Puolan suuntaan vaan se mistä löytyy sellainen idiootti joka kyseisen tunnelin jo alustavassakin laskelmissa 10 miljardiin euroon nousevat hintalapun suostuu maksamaan. Tuskin niin hölmöä tahoa löytyy edes teoriassa muualta kuin suomalaisista hölmöistä veronmaksajista.

Samanlainen "kaksoiskaupunki" kuin Helsinki-Tallinna olisi on nykyäänkin joku Helsinki-Turku ja Helsinki-Lahti "kaksoiskaupunki". Paitsi että niihin pääsee junan lisäksi autolla. Voisi kuvitella että ehkä tuhat ihmistä niiden kaupunkien väliä pendelöi päivittäin töissä ja koulussa junalla. Marginaalista puuhastelua tuollainen.
 
Eihän ne kiinalaisetkaan siihen euroakaan sijoita ellei Suomen ja Viron valtio takaa että saavat rahansa pois siitä korkoineen tavalla tai toisella.



Samanlainen "kaksoiskaupunki" kuin Helsinki-Tallinna olisi on nykyäänkin joku Helsinki-Turku ja Helsinki-Lahti "kaksoiskaupunki". Paitsi että niihin pääsee junan lisäksi autolla. Voisi kuvitella että ehkä tuhat ihmistä niiden kaupunkien väliä pendelöi päivittäin töissä ja koulussa junalla. Marginaalista puuhastelua tuollainen.

Päijät-Hämeestä käy paljonkin porukkaa pääkaupunkiseudulla töissä, pelkästään Lahdesta noin 3000.

Kuntarajan ylittävä työmatkaliikenne kasvoi yli kaksi prosenttia pääkaupunkiseudulla vuosien 2012 ja 2013 välillä. Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa kävi töissä lähes 127 000 ihmistä pääkaupunkiseudun ulkopuolelta.

Tämä tarkoittaa, että joka viides pääkaupunkiseudulla työskentelevä ihminen asuu alueen ulkopuolella. Sukkuloinnin vilkkautta selittävät maan laajimmat ja erikoistuneimmat työmarkkinat.

Luvut käyvät ilmi Tilastokeskuksen tiedoista. Niistä kertoi tiistaina Helsingin seudun ympäristöpalvelut.

Työpaikkoja on eniten Helsingissä, jonne tehdään työmatkoja tasaisesti yli sadan kilometrin säteeltä. Vantaalle ja Espooseen tullaan töihin useimmiten lähikunnista.

Vuoden 2011 lopulla pääkaupunkiseudulla kävi töissä noin 4 500 päijäthämäläistä. Kuntakohtaiset työssäkäyntitilastot eivät ole yhtä tuoreita kuin työvoimatutkimuksen tiedot.

Eniten päijäthämäläisiä matkusti pääkaupunkiseudulle töihin Lahdesta, lähes 2 700. Heidän osuutensa oli 6,3 prosenttia Lahden työllisistä. Vuonna 2002 lahtelaisia kävi pääkaupunkiseudulla töissä alle 1 900.

Suhteellisesti eniten pääkaupunkiin matkustettiin Orimattilasta, reilut 500 ihmistä eli 7,8 prosenttia kaupungin työllisistä.

Karkeasti ottaen pääkaupunkiseudulle työn perässä matkustavien osuus on sitä suurempi, mitä etelämpänä Päijät-Hämeessä ollaan. Padasjoella, Hartolassa ja Sysmässä työmatkalaisia on vain joitakin kymmeniä, eli pari prosenttia työllisistä.

Tosin Hämeenkoski on maakunnan ainoa kunta, jossa osuus jää alle kahden prosentin.

Liikettä myös toiseen suuntaan
Myös pääkaupunkiseudun asukkaat käyvät töissä alueen ulkopuolella entistä enemmän. Matkustaminen on kuitenkin paljon vähäisempää kuin toiseen suuntaan.

Reilut 30 000 pääkaupunkiseutulaista kävi töissä pääkaupunkiseudun ulkopuolella vuonna 2011. Se on 3,4 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Seututietoasiantuntija Anna-Maria Kotalan mukaan ilmiö selittyy sillä, että pääkaupunkiseudun työpaikkakeskittymä on laajentunut myös neljän kunnan ulkopuolelle.

Pääkaupunkiseudulta sukkuloitiin eniten kehyskuntiin ja muihin lähikuntiin. Päijät-Hämeessä kävi töissä toista tuhatta pääkaupunkiseutulaista. Eniten heitä sukkuloi Lahteen, lähes 800 ihmistä. Heidän osuutensa oli 1,6 prosenttia Lahdessa työssä käyvistä.

Yli 62 prosenttia Lahdessa työskentelevistä pääkaupunkiseutulaisista oli helsinkiläisiä.

Kotalan mukaan tilastot eivät kerro suoraan työmatkaliikenteen määrästä, sillä jotkut tekevät toiselle paikkakunnalle etätöitä tai pitävät kakkosasuntoa työpaikkakunnallaan.
Z-junassa voi olla ahdasta - jo näin moni päijäthämäläinen käy töissä pääkaupunkiseudulla
 
Päijät-Hämeestä käy paljonkin porukkaa pääkaupunkiseudulla töissä, pelkästään Lahdesta noin 3000.

Aika iso osa kulkee välin varmaan muuten kuin junalla eli omalla autolla tai bussilla. Toki juna on kätevä jos sattuu asemaan sopivan aseman vieressä ja työpaikka on sitten kävelymatkan päässä pääteasemasta jonne on menossa.

Millään realistisilla liikennöintimäärillä Helsinki-Tallinna tunnelia ei saa kannattavaksi. Varsinkin kun sen rakennuskustannukset vielä moninkertaistuvat siitä (kusetus) luvusta jonka perusteella sitä aletaan rakentamaan.

Länsimetro on hyvä esimerkki siitä miten se budjetti "pitää" tai joku Olkiluoto kolmosen ydinvoimala.
 
Ja hommassa on ilmeisesti aika kova vaihde päällä, koska avajaisia aiotaan viettää 24.12.2024...

Kovin oli Peter optimistinen aamu-tv:ssä eilen, kaikki on "järjestetty ja mietitty jo valmiiksi, ei ongelmia", taloudellisesti kannatava - OK.

Mä luulen että Peter puhuu tuossa projektin aloittamisesta - ei valmistumisesta. Pelkästään YVA-menettely valituskierroksineen ja uusintakäsittelyineen kestää sen 5 vuotta :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 271
Viestejä
4 502 288
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom