Komppaan mariini:ia. Samat säännöt kaikille. Teslalla puskee vastakarvaan kun yrittävät end-2-end ai-pohjaista ajoavustinta ja EU-säännöt kirjoitettu tavalla mitkä vaikea täyttää ai:lla. Mukaellen linkin tesla matskua "miten todistat, että AI täyttää säännöt", ei riitä että ajettiin x-miljoonaa kilometria ilman onnettomuuksia.
Helmikikuun hollannin viranomaiskatselmus on paikka missä tesla yrittää vakuuttaa että järjestelmä täyttää säännöt, jos menee läpi ovi EU:hun auki jos ei niin ainakin tesla tietää mikä fsd:ssa vialla tai mikä vialla materiaalissa millä yrittävät todistaa järjestelmän toimivan. AI on eri eläin kuin ihmisen if-then-that heuristiikka vaikka sen kanssa, että havainnoiko auto vaaratilanteen ja käsittelee sen asiallisesti.
Säännöissä ilmeisesti paljon tilanteita mitkä auton pitää hallitaja valmistajan näyttää että näin se hallitseminen on autossa toteutettu. Teslalla yksinkertaistetusti on raaka sensoridata-neuroverkko-output(kaasu,jarru,ratti) ja vaikea osoittaa sormella, että tuossa se hanskaa stop-merkin, tuossa kävelijän jne.
Mitä se Tesla haluaa eurooppaan. "end-2-end avustin"?
Itseajavat auto ymmärtääkseni vielä kehitysvaiheessa, jotain pilotteja kohteissa missä säädöksen sallii kokeilun ja jos ei toimi niin sitten katsotaan paljonko menee rahaa.
Mailmalla yleisesti ajatusmailma toisinpäin, ensin toimii, ja jos silti mokailtu niin katsotaan vastuullisia, mutta rangaistu ei ole raha. Jos sakko rankkua tuli maassa missä tulot ei vaikuta, niin joku viidentuhannen euron sakko olisi merkityksetön, vähän enemmän jos joutuu maksamaan jollekkin eläkeet, muutaman tonnin kuussa kuolemaan asti.
Muutamalla sadalla miljoonalla kuittaisi ei bussi lastillisia, vaan junalastillisia. Kuolleet mahtuisi vielä enemmän.
"miten todistat, että AI täyttää säännöt",
Sekin kiinnostaa että onko turvallinen, miljoona kilometriä testiä ilman onnettomuutta, ei sano mitään, se sanoo että vielä vaiheessa jos lukuisi töpöseimisiä on näilläkin palstoilla kerrottu.
Itseajavat autot, vaikka olisi rajatuilla alueilla ja oloissa, toimiva (käytössä), niin ei niin kiire että riskiä pitää ottaa. Kyllä niitä moka , onnettomuuksia tulee senkin jälkeen kun ollaan vakuuttuneita turvallisuduesta.
AI en näe esteenä itseajaville autoille päinvastoin, mutta jos AI varassa olivia turvallisuus tekiöitä ja ei voida osoittaa AI turvalliseksi, niin ei kuullosta turvalliselta. (siis tässä nyt kommentoin sitä että pitää voida osoittaa)