Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Huurtuuko muilla herkästi tuulilasi sateella tai onko muuten heikko automaatti-ilmastointi? Edes huurteenpoistolla ei oikein puhkunut riittävästi +6 kelissä sateella, piti laittaa manuaalille lähemmäs täysille että kirkastui kunnolla.

Automaatin Med/high ei tunnu itsellä muutenkaan vaikuttavan yleensä, vaan voi olla varsin heikko puhallus highlläkin.

Laittaisin tikettiä, mutta tuota on jo tutkittu mm. vuotojen osalta eikä ole tullut kuntoon. Uutena oli mielestäni paljon tehokkaampi. Softapäivityksen kautta tullut ominaisuus mahdollisesti?
 
Teslan sijoittajapuhelusta poimittua. AI HW5 suunnittelu vielä työn alla. Ei kannatta odottaa ai5 rautaa 2026 aikana autoihin. FSD:hen työn alla "Järkeily" jolla auto esimerkiksi etsii älykkäämmin parkkipaikalta vapaan ruudun. Haasteena järkeilyssä suorituskyky, tovi vierähtää ennen kuin tulee tarjolle. Muut jutut linkin päässä esim. millon uskovat saavat austinissa turvakuskit pois autoista, optimus päivitys, cyber cab tilanteen päivitys, valmistusmäären skaalaus jne.

 
Eipä taida tulla mitään EU versiota edes? Eikös toi aika huonosti myynyt?
Saakohan sen ennakotilausrahan takas? ;)

Olin Kanadassa pari viikkoa (En ollut suurkaupungissa) ja taisin nähdä 4 cybertruckia, jokainen niistä oli kauttaaltaan jossain firman teipeissä :)

Näin myös noin 10 VW Beetleä, mikä oli vähän hassua, kun noita ei juuri suomessakaan näy.
 
Tuskin tulee. Meemihän, kallis meemi se oli, rullaava teknologiademo. Osa sisuskaluista voi tulla muualle käyttöön aikanaan, mut...

Jos avolavaa tarvitsee niin Chevrolet/GMC on ihan ylivoimainen EV puolella vrt CT.
 
Teslan sijoittajapuhelusta poimittua. AI HW5 suunnittelu vielä työn alla. Ei kannatta odottaa ai5 rautaa 2026 aikana autoihin. FSD:hen työn alla "Järkeily" jolla auto esimerkiksi etsii älykkäämmin parkkipaikalta vapaan ruudun. Haasteena järkeilyssä suorituskyky, tovi vierähtää ennen kuin tulee tarjolle. Muut jutut linkin päässä esim. millon uskovat saavat austinissa turvakuskit pois autoista, optimus päivitys, cyber cab tilanteen päivitys, valmistusmäären skaalaus jne.

Lisäksi FSD 14.2 mullistaa asioita ja massan tulisi odottaa sitä. Tuntuu toistuvan tämä sama mantra joka kerta.
 
Eipä taida tulla mitään EU versiota edes? Eikös toi aika huonosti myynyt?
Aina vastaus ollut että ei ole tulossa eurooppaan. Joskus vahingossa kun oikein kovaa udeltu ja kyselty niin vihjattu että jonkinlainen pienempi versio vois olla euroopassa mahdollisuus mutta sellaista ei ole työn alla. Sijoittajamateriaaleissa ei ole näkynyt tulossa olevista malleista kuin cybercab ja roadster. Sijoittajamatskuissa on yleensä näkynyt jonkinlainen nimeämätön tuote kehittelyn alla olevista malleista, esim. halvennetut kärryt.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla julkaisi Q3 tuloksensa

Sähköautopuoli tulee ottamaan hittiä ihan kaikilla. Amerikassa sähköautotuet lähti veks, päästöpuolen krediitteihin muutoksia, tariffi/kauppasotahommat. Syyt teslan tuloksen taustalla niin hyvässä kuin pahassa kuvassa
1761217188162.png

Automalleista ja teoreettisesta valmistuskapasiteetista
1761217285050.png

 
Sähköautopuoli tulee ottamaan hittiä ihan kaikilla. Amerikassa sähköautotuet lähti veks, päästöpuolen krediitteihin muutoksia, tariffi/kauppasotahommat. Syyt teslan tuloksen taustalla niin hyvässä kuin pahassa kuvassa
1761217188162.png

Automalleista ja teoreettisesta valmistuskapasiteetista
1761217285050.png

USA:n sähköautotukien loppuminen ei näy Q3:n tuloksessa (tai ainakaan myyntimäärissä...) negatiivisesti, vaan päinvastoin positiivisesti, koska Q3:n loppuun mennessä oli viimeiset mahikset ostaa verotuettu sähköauto. Q4 voi taas olla normaalia heikompi (vääristymä negatiiviseen suuntaan), kun ostoja tehtiin painottuen Q3:lle.
 
USA:n sähköautotukien loppuminen ei näy Q3:n tuloksessa (tai ainakaan myyntimäärissä...) negatiivisesti, vaan päinvastoin positiivisesti, koska Q3:n loppuun mennessä oli viimeiset mahikset ostaa verotuettu sähköauto. Q4 voi taas olla normaalia heikompi (vääristymä negatiiviseen suuntaan), kun ostoja tehtiin painottuen Q3:lle.
lues uusiksi, kirjoitin
Sähköautopuoli tulee ottamaan hittiä ihan kaikilla

Kirjoitin syyt miksi tulevaisuus on sähköautoilla ainakin amerikassa vaikea. Kuvassa on viralliset teslan sijoittajamateriaalista Q3 tulokseen vaikuttaneet tekijät. Jos kuvan kohdista on valitettavaa niin laita SEC:in suuntaan valitusta kun sijoittajille ei saa valehdella tai tulee seuraamuksia.
 
lues uusiksi, kirjoitin


Kirjoitin syyt miksi tulevaisuus on sähköautoilla ainakin amerikassa vaikea. Kuvassa on viralliset teslan sijoittajamateriaalin tulokseen vaikuttaneet syyt q3 julkistuksesta. Jos kuvan kohdista on valitettavaa niin laita SEC:in suuntaan valitusta kun sijoittajille ei saa valehdella tai tulee seuraamuksia.
Joo, vastasin ymmärtämättä lukemaani. Tosin tähän jälkimmäiseen pitää sanoa, että jos laki olisi niin yksiselitteinen, niin Musk olisi istunut linnassa jo pitkään, eli ihan täyttä paskaahan hän on usein jauhanut. Tai sanotaanko niin, että visioita ei tulisi voida esittää faktoina, mutta niin vaan Musk on höpötellyt ihan mitä vaan satuja virallisissa pörssiyhtiön ulostuloissa (asemansa vuoksi yhtiössä kaikki hänen sanomansa on tavallaan virallista).
 
Joo, vastasin ymmärtämättä lukemaani. Tosin tähän jälkimmäiseen pitää sanoa, että jos laki olisi niin yksiselitteinen, niin Musk olisi istunut linnassa jo pitkään, eli ihan täyttä paskaahan hän on usein jauhanut. Tai sanotaanko niin, että visioita ei tulisi voida esittää faktoina, mutta niin vaan Musk on höpötellyt ihan mitä vaan satuja virallisissa pörssiyhtiön ulostuloissa (asemansa vuoksi yhtiössä kaikki hänen sanomansa on tavallaan virallista).
Siinä on iso ero jos huutelee jotain twitterissä versus kvartaalijulkistuksen virallisissa sijoittajamateriaaleissa paalutettu asiat. Tosin huuteluistakin käyty oikeudessa ja sec:in ripityksessä.
 
Siinä on iso ero jos huutelee jotain twitterissä versus kvartaalijulkistuksen virallisissa sijoittajamateriaaleissa paalutettu asiat. Tosin huuteluistakin käyty oikeudessa ja sec:in ripityksessä.

Jep, pitää olla vähintään presidentti että saa huudella mitä huvittaa sijoitusinstrumentteihin vaikuttavista asioista ilman seuraamuksia.

Ja Yhdysvaltain presidentti. Argentiinassa ainakin tulee huutia.
 
Kukaan kokeillut kolmoseen 235/50R18 renkaita? Miettinyt seuraavia talvinakkeja tuossa koossa kun aika paljon ajetaan sivu/metsäteillä.
 
Ei ne nyt mitään pommeja Ravenin ajoista ole ollu, eli jotain 2019 >

Hintavia kyllä siltikin, vaikka ikää muutama vuosi.
 
Model X, ässiä ei tunnu löytyvän sopivaa niin onko nää niin riski kun annetaan ymmärtää, rahaa palaa huoltoon ostohinnan verran?
Itelläkin ois model x tähtäimessä. 6 tai 7 paikkainen. muut vastaavat sähköautot on aika kalliita (eli lähinnä EV9 ja ioniq9). Sopivan Ravenin vois saada 40k€:lla ja oma fiilis ois että siinä vois olla ihan hyvin hinta-laatu kohdallaan. jotain korjauksia toki voi tulla mutta akku ja voimalinja takuu on pitkään voimassa. olikohan 240tkm tai 8v ellen ihan väärin muista. Kiinnostaa toki jos jollain on tarjota jotain ostajan opasta mitä välttää tai mihin kiinnittää erityistä huomiota.
 
Itelläkin ois model x tähtäimessä. 6 tai 7 paikkainen. muut vastaavat sähköautot on aika kalliita (eli lähinnä EV9 ja ioniq9). Sopivan Ravenin vois saada 40k€:lla ja oma fiilis ois että siinä vois olla ihan hyvin hinta-laatu kohdallaan. jotain korjauksia toki voi tulla mutta akku ja voimalinja takuu on pitkään voimassa. olikohan 240tkm tai 8v ellen ihan väärin muista. Kiinnostaa toki jos jollain on tarjota jotain ostajan opasta mitä välttää tai mihin kiinnittää erityistä huomiota.
Alkupään ravenit 8v ilman kilometrirajaa. Olikohan 2019 käyttöönotettu tai alkuvuosi 2020 missä menee raja
 
Osui silmään Teslalla mainosbannerin 3000€ vaihtoauto etu + 0% rahoituskorko tarjous. En itse saanut kaivettua, onko tuossa jotain rajoitusehtoa vaihtoauton suhteen (olettaisin että on), esimerkiksi että auton ikä, kilometrit tai kunto vaikuttaisivat. Eli voiko tarjota vaihdossa minkä tahansa tieliikennekäytössä olevan auton ja saa 3000€ vaihtoedun mukisematta vai onko ihan arpapeliä 0-3000€ väliltä mitä vaihdokista saisi?

Tässä hieman koittanut selvittää, mikäli vanhan veisi paaliin olisiko kannattavampaa hyödyntää romutuspalkkio vai mikäli teslaan päätyisi (kun sähköautoiluun siirtyminen kiinnostaisi) tarjota vanhaa bensavaihdokkia heille?
 
Osui silmään Teslalla mainosbannerin 3000€ vaihtoauto etu + 0% rahoituskorko tarjous. En itse saanut kaivettua, onko tuossa jotain rajoitusehtoa vaihtoauton suhteen (olettaisin että on), esimerkiksi että auton ikä, kilometrit tai kunto vaikuttaisivat. Eli voiko tarjota vaihdossa minkä tahansa tieliikennekäytössä olevan auton ja saa 3000€ vaihtoedun mukisematta vai onko ihan arpapeliä 0-3000€ väliltä mitä vaihdokista saisi?

Tässä hieman koittanut selvittää, mikäli vanhan veisi paaliin olisiko kannattavampaa hyödyntää romutuspalkkio vai mikäli teslaan päätyisi (kun sähköautoiluun siirtyminen kiinnostaisi) tarjota vanhaa bensavaihdokkia heille?
Tuo 3000€ tulee hyvityksen päälle, eli vaikka vaihtoautolle annettaisiin arvoksi 1€, niin saat 3001€ hyvitystä.

Satuin itse tuossa juurikin katselemaan Teslan etusivua, niin ovat jälkikäteen lyöneet sinne tuollaisen lisäehdon:

1761563083044.png


Itsellä tosin on jo hyväksytty päätös ja sähköpostissa ihan mustaa valkoisella, että voin viedä isän omistuksessa olevan vanhan auton heille.
Toivottavasti eivät ala vänkäämään mitään vastaan sitten kun olisi tarkoitus vaihdokki antaa.

Romutuspalkkiohan taas sitten taitaa olla edelleen lausuntokierroksella ja siinä on suunniteltuna ehtoja, kuten auton pitää olla ollut viimeisen 12kk aikana 10kk liikennekäytössä ja pitäisi olla sinun omistuksessa ollut 12kk ennen romutusta, joten Teslan diili on parempi, jos sen pystyy hyödyntämään.

Edit: Teslan vaihtoautoja koskevalta sivulta voi kaivella sitten lisätietoja tuosta ja pyytää ennakkotarjousta hyvityksestä (lopullisen saa sitten kun tilauksen jälkeen sovelluksesta näpyttelee tarkemmat tiedot, kuvat yms.) https://www.tesla.com/fi_fi/support/trade-ins
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 3000€ tulee hyvityksen päälle, eli vaikka vaihtoautolle annettaisiin arvoksi 1€, niin saat 3001€ hyvitystä.

Satuin itse tuossa juurikin katselemaan Teslan etusivua, niin ovat jälkikäteen lyöneet sinne tuollaisen lisäehdon:

1761563083044.png


Itsellä tosin on jo hyväksytty päätös ja sähköpostissa ihan mustaa valkoisella, että voin viedä isän omistuksessa olevan vanhan auton heille.
Toivottavasti eivät ala vänkäämään mitään vastaan sitten kun olisi tarkoitus vaihdokki antaa.

Romutuspalkkiohan taas sitten taitaa olla edelleen lausuntokierroksella ja siinä on suunniteltuna ehtoja, kuten auton pitää olla ollut viimeisen 12kk aikana 10kk liikennekäytössä ja pitäisi olla sinun omistuksessa ollut 12kk ennen romutusta, joten Teslan diili on parempi, jos sen pystyy hyödyntämään.
Ok. Kiitos selvennyksestä. No tässä valossa teslan diili olisi tosiaan parempi, mikäli 3000€ vähintään tulisi hyvitystä autosta kuin autosta versus 2500€ romutuspalkkio sähkäriin vaihdettaessa. Tiedostan että romutuspalkkio ei ole vielä laiksi nuijittu ja tulee vasta ensi vuoden alussa voimaan mikäli ei jää vain hallituksen esitykseksi (tuskinpa kun julkisuudessakin jo siitä puhuttu niin paljon). Itsellä ehdot omistajuuden jne suhteen täyttyisi.

Sinänsä itselläni ihan hyvä tilanne, kun hyvä käyttöauto löytyy mitä huollettu ja historia tiedossa pitkältä ajalta (itse omistanut 7v ja sitä ennen sukulainen). Varmasti olisi vielä vuosiksi käyttöarvoa eli mikään pakkorako ei ole uudelle (tai uudemmalle käytetylle autolle). Periaatteessa pärjäisin myös ilman mitään autoa, jos luopuisin autosta - mukavuuden halua ja vapautta se käytännössä itselleni on ja tiedostan, että uuden auton hankinta etenkin ei ole taloudellisesti järkevä päätös.

Hieman tälläistä markkinan kartoitusta ja mietintää, mikäli nyt hyödyntäisi romutuspalkkion tai yksittäisten automerkkien muita tarjouksia, kuten nyt teslalla näyttäisi olevan.
 
Joo tuota rajoitusta ei kyllä ollut silloin heti alkuun.
Tällä on varmaan haluttu rajata kikkailua? Itselläkin ekana ajatuksena nousi, pystyisikö sekä romutuspalkkion, että tuon vaihdokki edun hyödyntämään jotenkin (jos ostaisi lisäksi jonkun halvan tieliikennekäytössä olevan romun ja sen veisi teslalle).
 
Tuli ajettua eilen Model 3 LFP 2022 akku nollaan prosenttiin reissun päätteeksi ja siitä sitten lataus täyteen 1-vaiheen 16A latauksella. Teslamaten mukaan auto latasi akkuun 57.5kWh, itse auto ilmoitti 58kWh (pyöristää kokonaislukuun) ja laturin takana oleva energiamittari 62.4kWh. Eli lataushäviö 8.5%.

Käsittääkseni uutenakin suunnnilleen tuo 57.5kWh käytössä oleva kapasiteetti. Autolla ajettu 133tkm.
 
Tuli ajettua eilen Model 3 LFP 2022 akku nollaan prosenttiin reissun päätteeksi ja siitä sitten lataus täyteen 1-vaiheen 16A latauksella. Teslamaten mukaan auto latasi akkuun 57.5kWh, itse auto ilmoitti 58kWh (pyöristää kokonaislukuun) ja laturin takana oleva energiamittari 62.4kWh. Eli lataushäviö 8.5%.

Käsittääkseni uutenakin suunnnilleen tuo 57.5kWh käytössä oleva kapasiteetti. Autolla ajettu 133tkm.
Mitä sulla näyttää rangeksi kun akku 100%?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 002
Viestejä
4 977 393
Jäsenet
79 881
Uusin jäsen
Juha R.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom