Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jotenkin hurjalta tuntuisi jättää se jäähdytysputki kokonaan pois, syystähän se valmistaja sen siihen (toivottavasti) on pistänyt. Toki kun miettii osaa noin ylipäätään, niin hämmentävän huonon alkuperäisratkaisun ovat keksineet. Ja haluan uskoa, että eivät ole tahallaan suunnitelleet varmasti toteutuvaa huoltokohdetta.
 
Se on valitettavaa ettei tuolla ole reikää tehtaan puolesta. Audi e-tronissa on pieni säiliö johon kerätään näytille vastaavan paikan vuoto.
Lueskelin eri vaihtoehdoista tulppaamisen suhteen ja pelkkä kuppi paikoilleen liimattuna on todennäköisesti kustannustehokkain ratkaisu joka pitää moottorin kuivana.

Mutta minun moottorini pitää pientä ääntä jonka haluan siitä pois. Pitää selvitellä laakerien hintoja. Nuo valmiit setit ovat aika hinnakkaita muutamasta skf:n laakerista.

Tuo kuppi ilmeisesti tulee tuon "tikun" tilalle ja tulppaa nestelähdön. Varmaan helpoin. Vähän tutkimalla nettiä saattaa jopa löytyä suoraan sopivan kokoinen pakkastulppa, ettei tarvitse 50 dollaria maksaa sellaisesta, autodocissa näytti maksavan n. 0.50eur.
 
Model S 90D fl 8/2016. Tammikuun alusta on kilometrejä tullut 20tkm. Kulutus 195Wh/km. Kilometrejä 244600km. Leveämmät 20" vanteet ihan vähän lisää kulutusta.

IMG20250911132310.jpg

Tessie sovelluksen ostin nyt uudelleen, niin saa vähän verrata akun kuntoa ja vaikka latausnopeuksia. Sovelluksessa oli alkuun se ilmainen kokeiluaika.

Akun kunto 87.3%, eli pysynyt samassa.
Screenshot_2025-09-11-13-20-21-87_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg


Screenshot_2025-09-11-13-20-03-49_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

19% akkuun meni 139kW piikkiteho.

Screenshot_2025-09-11-13-11-23-86_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Ei kyllä nytkään lämmittänyt akkua. Viimeksi joskus talvella lämmitys kyllä toimi.


Tarkistin myös renkaat ja oikea takarengas alkaa olla hyvin kulunut. Tuntuu syövän renkaita keskeltä (liian suuret paineet?), kun toinen keskiura on tosi pieni enää. Vasen rengas ihan vähän parempi. Renkaat takana on Michelin Pilot Sport 4S. Eturenkaat jotkut ihan muut, mutta ne ei kovin nopeasti näytä kuluvan. Vaikka vaihtoon nekin menee.
 
Jotenkin hurjalta tuntuisi jättää se jäähdytysputki kokonaan pois, syystähän se valmistaja sen siihen (toivottavasti) on pistänyt. Toki kun miettii osaa noin ylipäätään, niin hämmentävän huonon alkuperäisratkaisun ovat keksineet. Ja haluan uskoa, että eivät ole tahallaan suunnitelleet varmasti toteutuvaa huoltokohdetta.
Ilmeisesti 2020 vuodesta eteenpäin tesla poisti tuon ongelmallisen nestekierron. Lisäähän sen poisto varmasti vähän mahdollisia lämpöongelmia, mutta nuo vuoto-ongelmat ovat niin yleisiä että niitä voi pitää aivan varmoina, vain ajan kysymys.
 
Model 3 muutaman kerran nyt latausportissa vilkuttanut punaista kun kaapelin kytkenyt (CP_a056). Putsailemalla ja venkslailemalla on aina lähtenyt kuitenkin. Valittaa charge pilot pinnin alhaisesta jännitteestä. Oma veikkaus on että volkkarin laturin halpuutettu johto vetää viimeisiään, pitää kokeilla suolistaa auton mukana tullut ccs/type2 johto ja tökätä se laturiin ja katsoa poistuuko ongelmat.
 
Tesla Model 3 (2020) malliin ratinlämmitys talveksi

Tuossa kun ei ole sitä vakiona ja lopputalven kohmeisten näppien jälkeen aattelin tulevalle talvelle korjata tilanteen :giggle:

Ilmeisesti lämpöoumpullisissa 2021 malleissa lämmitys on vakiona?

Hommasin jo keväällä eBayn kautta Jenkkilästä käytetyn Model 3 ratin, missä lämmitys vakiona. Ratin nahka oli rispaantunut, joten Amazon.de löytyi hyvä ommeltava nahka. Ei ollu paha rasti, vaikkei räätälin vikaa ole yhtään kyllä ☺️

Ratin lisäksi tarvii Evofferin moduulin, mikä pitää vaihtaa ratissa olevan vakiomoduulin tilalle. Integroituu Teslaan saumattomasti. Lämmityksen saa päälle Valot - Ohjauspyörän valot-valikosta. Kaks eri moodia ja lämpötilaa voi säätää portaattomasti. Helppo homma Youtube-ohjeiden kans tehä 👍

Hyvin lähti toimimaan ja ratti lämpiää suht nopeasti eikä tarvi kuumaksi edes säätää.

Voin kyllä suositella Evofferia M3 kaveriksi ratinlämmitykseen :geek:

Ratti Ebaysta
1000024432.jpg


Nahat Amazonista:

Evofferin moduuli:

Nahat ommeltu & moduuli asennettu
1000024430.jpg


Toimii :cool::thumbsup:
 
On kyllä seisahtanutta Teslan kehitys ollut vuosia myös voimalinjapuolella. Väki innoissaan kun uudessa akussa sama latausnopeus kuin 6 vuotta sitten samassa automallissa olleessa akussa. Ei kuulosta omaan korvaan mikäänlaiselta kehitykseltä tai ilon aiheelta. Perf-autojen tehotkin samat kuin silloin 6 vuotta sitten.
Höpön löpön. Tuolla uudella akulla 26min lataus 10-80%, kun saksalaisilla 800v akuilla 5min vähemmän. Toinen seikka moottoripuolella 6db hiljaisempi, piikkiteho 68kw takamoottorissa enemmän, kulutus 11wh/km vähemmän. Ihan nopeaa kehitystä siis ainakin y perf mallissa muutamassa vuodessa. Varmaan perinteisillä merkeillä samat upgradet 8v syklillä.

Screenshot 2025-09-11 091643.jpg
 
Pientähän tuo vielä on? Ite kun tilasin tammikuussa 2022 oman Model 3, oli arvio että toukokuussa. Loppujen lopuksi sain auton vasta marraskuussa.

Yhtiö edelllisessä osavuosikatsauksessa kertoi yrittävänsä toimittaa jenkkeissä niin paljon kun pysyy ennen liittovaltion tukien loppumista.

En tiedä minkä mallit tilannut ja Trumpin hallinnon tullisekoilut ei välttämättä tarkoita että euroopassa jenkkeihin rahdataan, mutta en silti ylläty jos ketjuun vaikuttaa ja tuotantolinja aikavaraus ei onnistukkaan.

Koska olit tilannut
Pari tuntia sitten kilahti puhelimeen uusi aika:
1757626934563.png

tämähän jo vaikuttaa hyvältä! Tilasin 22.8., eli tasan 3vk sitten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 737
Viestejä
4 924 564
Jäsenet
79 232
Uusin jäsen
Kallee1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom