Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eli että akku olisi aina käytännössä valmis ajoon ja ei kylmä -> kulutus pieni?
Vai miten lie sittten kondensaatio --> tuleeko sitä jopa enemmän kun kylmästä ajaa lämpimään yms.? Että riskinä kastua?
---
OKT-hanke tulossa vieläkin (olkoonkin vielä 3-6v päässä), niin sinänsä kiinnostaa että pitääkö ne käyttöautotkin talliin suunnitella ladattavaksi, vaiko autokatokseen..
Kylmässä autossa vaan se sisätilan lämmitys kuluttaa energiaa (mutta toki akun lämmityskin myös energiaa vähän vie).

Ihan hyvin pärjäsi ilman autokatostakin viime talven. Omakotitalo on, mutta talli on niin pieni, että ei sinne mitään autoa oikein mahdu.

Latauksen voi ajastaa vaikka niin, että akku on 80% aamulla ennen lähtöä. Eli siis auto saattaa lämmittää akkua vähän siinä latauksen alkuvaiheessa, jos on kova pakkanen ja akku on ehtinyt jo jäähtyä.
 
Nyt kun näistä talvilatauksista ja akun esilämmityksistä yms. latauksen hitaudesta talvella puhutaan, niin onko siis niin että "jos on mahdollista suunnitella", niin sähköautoa kannattaa säilyttää ja näin ollen ladata autotallilämpötiloissa vs. autokatos? Eli että akku olisi aina käytännössä valmis ajoon ja ei kylmä -> kulutus pieni?
Vai miten lie sittten kondensaatio --> tuleeko sitä jopa enemmän kun kylmästä ajaa lämpimään yms.? Että riskinä kastua?
---
OKT-hanke tulossa vieläkin (olkoonkin vielä 3-6v päässä), niin sinänsä kiinnostaa että pitääkö ne käyttöautotkin talliin suunnitella ladattavaksi, vaiko autokatokseen..
Rangen kannalta tietysti paras jos voi aina lähteä lämpimällä autolla/akulla. Mutta jos itse maksat sen autotallinkin lämmityksen niin tuleeko sitten kalliimmaksi kuitenkin lämmittää aina se auto kokonaan, en osaa sanoa mitään faktaa tähän.

Kosteus ei varmaan ole ongelma jos autotallissa on tehokas ilmanvaihto ja kuiva ilma. Mutta jos on huono ilmanvaihto ja aina kosteaa niin se altistaa ruostumiselle tietysti.
 
Naurettavintahan tuossa on politiikan mainitseminen ja kiinalaiseen autoon siirtyminen xD
Miksi tuo olisi yhtään huonompi syy vaihtaa kuin mikään muukaan ? Ja olihan siinä lista faktoja jotka ovat ajaneet vaihtajan tuohon pisteeseen. Kenties tuo poliittinen puoli oli se viimeinen niitti.

Ja mitä naurettavaa tuossa kiinalaisessa on ?
AAtte tuossa ilmeisesti meinasi (niin ymmärsin), että politiikan takia vaihdettiin Teslasta pois. Mutta uudeksi tuli Polestar 4 (Kiinalainen). Eli Polestaaria kai ostaja piti sitten parempana vaihtoehtona.


Joo. Hyvä syy kyllä minusta. Yksikin syy minkä itse keksii niin voi riittää vaihtoon, jos vaikka autokuume iskee.

Olihan siellä tosiaan Musk syyn lisäksi vielä monta muutakin ihan fiksua mielipidettä. Yhteensä 4 syytä:


"Teslan katteettomat lupaukset esimerkiksi FSD:n suhteen ja tapa maksattaa tyyppiviat, kuten ilmalämpöpumppu, omistajilla. Toki vaihtoon vaikutti myös se, että nyt on tulossa valtava määrä käytettyjä Model Y myyntiin ja uuden mallin toimitukset ovat alkaneet. Käytettyjen hinnat tulevat siis laskemaan reippaasti."


Milloin tulevat ne suuret hinta-alet "vanhan mallin" Y:lle? Ajamattomista, valkoisista neliveto-malleista pitää edelleenkin pulittaa 55 ke. Tarjolla on toki 0,99 % korkoa.
Eksyin taas tuonne Tesla sivuille. On siellä aavistuksen laskeneet vanhan Y:n hinnat. Ei kyllä riittävästi.

Y Performance 6000€ alennuksessa (eli aivan liian kallis vieläkin).
Ja:
"Ilmainen Supercharging-lataus kahden vuoden ajaksi"

 
Eksyin taas tuonne Tesla sivuille. On siellä aavistuksen laskeneet vanhan Y:n hinnat. Ei kyllä riittävästi.

Y Performance 6000€ alennuksessa (eli aivan liian kallis vieläkin).
Ja:
"Ilmainen Supercharging-lataus kahden vuoden ajaksi"

Tuota en huomannutkaan. Perffin kohdalla ale on kyllä ihan hyvä, eli hinta alkaa olla ihan kohdallaan, jos tarvetta on sen tarjoamille ominaisuuksille. Matalampi maavara karsii kyllä jonkin verran ostajia. Korko (3,75 %) on myös korkeahko, jos siis tarvetta on rahoitukselle.
 
Näistä tarjouksista sen verran, niin nyt saa myös toiset renkaat kaupan päälle noihin Y varastoautoihin, jotka ovat tarjouksessa. Ainakin näin oli puhe tällä viikolla Petikossa.
 
Näistä tarjouksista sen verran, niin nyt saa myös toiset renkaat kaupan päälle noihin Y varastoautoihin, jotka ovat tarjouksessa. Ainakin näin oli puhe tällä viikolla Petikossa.
Jos pitää paikkansa, niin ihan merkittävä tarjous. Esim tuon vanhan Y Performancen rengaspaketti kun maksaa 4000€.
 
Tesla Y:n koeajo itsellekin varattu..

Tärkeimmät itselle: adaptiivisen vakkarin toiminta + kaistavahti/apuohjaus toiminta, eli että maantieajo sujuisi.

Jos haluan testata adaptiivista vakkaria (ihan perustoimintaa), niin mitä pitää painaa, kun viiksiä ei vissiin ole? Mitä pitää tietää?

Ja jos haluan testata "kaistavahtia/maantieajoavustinta", niin mitä sitten painan?


Lisäksi yritän testata, että antaako nuo yhtään ohjata ja/tai miten kevyellä ratin "silittelyllä" nuo päällä pysyy.
--


Nuo on itselle periaatteessa tärkeimmät, että toimii (+adaptiiviset valot, keyless kulku yms. perussetit).

Tiloja tulen kanssa mittamaan ja tässä tapauksessa lastenistuintiloja, että mahtuuko istuimet ja mahtuuko itse ajamaan jos istuimet on.
-
Epäilen, että ei taida mahtua mutta annetaan mahdollisuus ja tingitään ajoasennosta.. .

Mitähän muuta sitä osaisi testata.. Tilat ne taitaa tärkein kriteeri olla, ja tässä elämäntilanteessa lastenistuin tilat..
Ainakin ratin tikit, että onko hölmöt vai ei (varmaan ei). Kontista kiinnostaa "lastenratastesti" eli vaikka litroja on, onko "oikeaa tilaa".

Onhan tuota Model Y:tä tullut toki aikaisemminkin koeajettua, mutta yleensä talvikelissä ja nyt on tiet sulat.
 
Kaikkineen taisin neljään otteeseen yhteensä ajella Teslalla (3&Y) ennen kun hankittiin omaksi niin eipä tuo vakkari oikein silloin kynsiään näyttänyt. Nyt kun auto on pihassa niin onhan se osoittautunut harmillisen huonoksi. Valitettavasti joudut kyllä kantapään kautta oppimaan tilanteet missä se mahdollisesti alkaa sekoilemaan ja omalla kaasujalalla sit puuttumaan tilanteeseen yms.
 
Vuoden kokemuksella 24MYstä: vakkari on syvältä. En itse viiti sitä edes käyttää näiden ihme äkkijarrutuksien ym. takia. Hienoja tilanteita tullut liikenteessä, kun auto tekee kivoja yllätyksiä moottoritiellä. Ehdottomasti huonoin ominaisuus Teslassa - mielestäni lähes käyttökelvoton.
 
Tesla Y:n koeajo itsellekin varattu..

Tärkeimmät itselle: adaptiivisen vakkarin toiminta + kaistavahti/apuohjaus toiminta, eli että maantieajo sujuisi.

Jos haluan testata adaptiivista vakkaria (ihan perustoimintaa), niin mitä pitää painaa, kun viiksiä ei vissiin ole? Mitä pitää tietää?

Ja jos haluan testata "kaistavahtia/maantieajoavustinta", niin mitä sitten painan?


Lisäksi yritän testata, että antaako nuo yhtään ohjata ja/tai miten kevyellä ratin "silittelyllä" nuo päällä pysyy.
--
Uudessa Yssa ei ole kuin AP päälle tai pois.
Kun painat oikeaa ratin rullaa niin AP tulee päälle. Vakkaria ei ole enää nykyisessä ellei sitä erikseen korvaa APlla. Toki voivat tuoda softan missä se on.

Autopilot valikon takaa voit valita aktivoisi rulla vakkarin vai APn. Et saa molempia.

AP ei anna ohjata yhtään, tippuu heti pois. Vakkari kyllä.

Pieni paine riiittää ratissa että AP ei nalkuta.
 
Kaikkineen taisin neljään otteeseen yhteensä ajella Teslalla (3&Y) ennen kun hankittiin omaksi niin eipä tuo vakkari oikein silloin kynsiään näyttänyt. Nyt kun auto on pihassa niin onhan se osoittautunut harmillisen huonoksi. Valitettavasti joudut kyllä kantapään kautta oppimaan tilanteet missä se mahdollisesti alkaa sekoilemaan ja omalla kaasujalalla sit puuttumaan tilanteeseen yms.

Vuoden kokemuksella 24MYstä: vakkari on syvältä. En itse viiti sitä edes käyttää näiden ihme äkkijarrutuksien ym. takia. Hienoja tilanteita tullut liikenteessä, kun auto tekee kivoja yllätyksiä moottoritiellä. Ehdottomasti huonoin ominaisuus Teslassa - mielestäni lähes käyttökelvoton.
Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.

Teslan vastaavan pitäisi toimia edes jollain tasolla, että viitsii omat työmatkat yms. ajaa tuolla..

Noh käydään ajelemassa, ja toisaalta jos tilat ei riitä niin sitten se on selkeä homma jo ilman vakkareita :)..
 
AP:lla on ihan kiva rullata mutta kyllä siinä valitettavasti pieni pelko on aina että koska pistää jarrut pohjaan. 10 v. vanhan Skodan adaptiivinen parempi huomattavasti.
 
Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.

Teslan vastaavan pitäisi toimia edes jollain tasolla, että viitsii omat työmatkat yms. ajaa tuolla..

Noh käydään ajelemassa, ja toisaalta jos tilat ei riitä niin sitten se on selkeä homma jo ilman vakkareita :)..

Täällä Turun suunnalla ainakin Ohikulkutiellä jarruttelee oikein hyvin parissa kohtaa missä yli menee siltaa pitkin hitaampi tie. Lisämausteena se, ettei tietenkään jarruta ihan joka kerta mutta 2-3x viikossa kun menee töihin niin pääsee yllättämään.
 
Autopilot valikon takaa voit valita aktivoisi rulla vakkarin vai APn. Et saa molempia.
Tämä on kyllä aivan 0/5 ominaisuus uusissa viiksettömissä. Kiva käydä valikosta naputtelemassa aina sen mukaan haluaako ajaa AP:lla vai vakkarilla. Itse tulee kuitenkin käytettyä molempia hyvin aktiivisesti (ehkä 70/30 suhteessa AP:n eduksi kilometreissa mitattuna).
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.

Teslan vastaavan pitäisi toimia edes jollain tasolla, että viitsii omat työmatkat yms. ajaa tuolla..

Noh käydään ajelemassa, ja toisaalta jos tilat ei riitä niin sitten se on selkeä homma jo ilman vakkareita :)..

Siis jo se et on muuta liikennettä tuntuu olevan ajoittain ongelma ja tämä yhdistettynä mutkittelevaan tiehen tai mistäpä sen nyt oikein tietää kun auto ei varsinaisesti kerro et mitä nyt tapahtuu. Ajoittain se saattoi ihan suoralla tiellä aktivoida jonkun "kaarreavustimen" ja alkoa vatvaamaan nopeutta. Tuota nyt ei ole viimeaikoina enää tullut vastaan. Mut kaikkea sitä.
 
Vuoden kokemuksella 24MYstä: vakkari on syvältä. En itse viiti sitä edes käyttää näiden ihme äkkijarrutuksien ym. takia. Hienoja tilanteita tullut liikenteessä, kun auto tekee kivoja yllätyksiä moottoritiellä. Ehdottomasti huonoin ominaisuus Teslassa - mielestäni lähes käyttökelvoton.
Sama. Oli siihen jalka valmiiksi kaasulla ajamiseen tottunut, mutta nyt kun se oikeasti toimii, niin eron vasta oikeasti tajuaa. Perusmuotoinen autopilot ihan kokonaisuudessaan paljon huonompi kuin nykyautossa ja se ero tulee juuri siitä, että Tesla puuttuu polkimiin.
 
Tämä on kyllä aivan 0/5 ominaisuus uusissa viiksettömissä. Kiva käydä valikosta naputtelemassa aina sen mukaan haluaako ajaa AP:lla vai vakkarilla. Itse tulee kuitenkin käytettyä molempia hyvin aktiivisesti (ehkä 70/30 suhteessa AP:n eduksi kilometreissa mitattuna).

Jostain revikoista olisi jäänyt muistikuva että sen saisi nimenomaan niin että yksi näpäytys on vakkari ja tuplanäpäytys on AP.

Vaihtoehtoisesti niin että aina AP kun painaa
 
Jostain revikoista olisi jäänyt muistikuva että sen saisi nimenomaan niin että yksi näpäytys on vakkari ja tuplanäpäytys on AP.

Vaihtoehtoisesti niin että aina AP kun painaa
Noin kai se on nyt Highlandissa. Uudessa Y:ssä on nyt vielä monella joku vanha softa ja siinä ei vielä voi valita tuota kerta/tuplanäpäytystä. Tutulla on nyt tommonen ja ei toimi. Mutta manuaalissa on että kyllä se siihen tulee varmaan, kun kaikissa muissa malleissa on.
 
Aika kovaa parjausta kyllä ap tuntuu saavan.
Itellä 24MY ja ei ole nyt puoleen vuoteen ainakaan tehnyt jarrutuksia itekseen.

Pk seutua rullaan semmosen vajaa 30k vuoteen. 🤷 pääosin vakkari päällä ja motarilla sitten ap kruisailen
 
Noin kai se on nyt Highlandissa. Uudessa Y:ssä on nyt vielä monella joku vanha softa ja siinä ei vielä voi valita tuota kerta/tuplanäpäytystä. Tutulla on nyt tommonen ja ei toimi. Mutta manuaalissa on että kyllä se siihen tulee varmaan, kun kaikissa muissa malleissa on.
Highlandissa on juuri noin että 1 painallus adaptiivinen ja 2 AP. Pystyy myös muistaakseni muokkaamaan että yhdellä menee suoraan AP.
 
Noin kai se on nyt Highlandissa. Uudessa Y:ssä on nyt vielä monella joku vanha softa ja siinä ei vielä voi valita tuota kerta/tuplanäpäytystä. Tutulla on nyt tommonen ja ei toimi. Mutta manuaalissa on että kyllä se siihen tulee varmaan, kun kaikissa muissa malleissa on.
Teslalla on kyllä outo tapa pitää koeajoautot ajantasalla koska se juuri on se auto joka antaa sen kuvan mitä saa. Ehkä tulee softa korjaus. Ehkä ei.
 
Aika kovaa parjausta kyllä ap tuntuu saavan.
Itellä 24MY ja ei ole nyt puoleen vuoteen ainakaan tehnyt jarrutuksia itekseen.

Pk seutua rullaan semmosen vajaa 30k vuoteen. 🤷 pääosin vakkari päällä ja motarilla sitten ap kruisailen
Sama homma, ei juurikaan ongelmia. Muutamissa paikoissa on noita karttadatan nopeusvirheitä, mutta ei minulla auto ole koskaan jarruttamalla jarruttanut, regeniä vähän, mutta ei mitään millä nyt olisi juuri merkitystä. MYLR23. 45tkm/vuosi ja käytännössä aina autopilotti päällä paitsi kaupungissa. Ja ei toki talvella jos viivat ei näy niin ei saa päälle.
 
Aika kovaa parjausta kyllä ap tuntuu saavan.
Itellä 24MY ja ei ole nyt puoleen vuoteen ainakaan tehnyt jarrutuksia itekseen.

Pk seutua rullaan semmosen vajaa 30k vuoteen. 🤷 pääosin vakkari päällä ja motarilla sitten ap kruisailen
Olen luopunut vakkareiden/AP: n käytöstä kehillä ja ympäröivillä motareilla, sen verran villiä menoa useimmiten ettei niistä ole hyötyä, ellei halua körötellä alinopeutta. Suurin piirtein saman verran tulee kilsoja vuodessa.
 
Miten se "perus adaptiivinen vakkari" siis saadaan toimimaan? En saanut koeajolla.
Jollain perusteillä herjasi ajoittain "autopilot" tms. ei voida ottaa käyttöön ja ilmeisesti jotain kaistamerkintöjä tms. huonot, mutta en keksinyt että miten saisi edes perusvakkarin tuolloin päälle? Miten se tehdään nopeasti? Nyt vaan tuli herja "ettei voida kytkeä" ja sen sijaan että olis "naps" vaan vakkari päälle, niin joutui kaasulla ajamaan?

Ratin tikit edelleen oudot, koska missään muussa autossa niitä ei edes juuri ajattele, mutta tässä ajattelee --> tikit ei optimaalisessa paikkaa. Ei onneksi ehkä olleet ihan niin pahat, kuin muistelin, mutta kuitenkin.

Alusta hyvä omaan makuun, samoin hiljaisuus, penkit kohtuu ok vaikutti nekin ja samoin kyynärtuet, ja polville oli hyvin tilaa eli tarvittaessa voisi vähän lähempääkin ajaa kuin "tahtoisi".

Kaistavahti toimiessaan vaikutti ihan ok, tuntui ainakin että pysyi päällä "pienemmällä ratin silittelyllä", kuin viimeksi se Y millä ajoin. Vähän se herjaili ajoittain että katse tiehen yms.

Haamuhidastuksenkin sain aikaiseksi, kun minun ajama tie meni yli ja alta joku toinen --> nopeus tippui kaksikaistaisella motarilla 110kmh -->90kmh. Kai tuo haamujarrutus oli, kun en tiedä mikä muukaan se oli? Itseä se nyt ei haittaa niinkään, mutta muita ajajia varmaankin.

Lisäsurkeus oli kaistanvaihto, joka oli armottaman hidas. Sit se pyytää vielä että "käännä vähän rattia", niin jos erehdyt liikaa kääntämään niin lähtee vakkari pois ja jos liian vähän, niin ei ole riittävästi.
Lisäksi kaistanvaihto arkiajossa surkeaa, kun et voi vaan kaistaa vaihtaa ja jatkaa vakkarilla, vaan vakkari heittää (kai adaptiivisenkin pois) pois päältä heti jos vilkulla kaistaa itse vaihdat ja joudut sen uudestaan kytkemään..

Tilat vaikutti ok. Etufrunkki semi turha, niin kauan kun joutuu omin käsin sen sulkemaan (=likainen konepelti), mutta toki siellä just jotain matkakaapeleita yms. voi pidellä. Takana tilat vaikutti hyvältä ja jalat sai penkkien alle. Valitettavasti aika ei riittänyt lastenistuintetrikseen vielä.

Vilkku jättää kyllä vilkun päälle koko ajan --> helpoiten lihasmuistista samaan suuntaan vilkkua että se sammuu. Peruuttaessa en tykännyt, että peilien kulma muuttuu, mutta toimeen tulee.

Suurimmat harmitukset oli perus adaptiivisen vakkarin puute (joka ilmeisesti on jossain, mutta missä ja onko nopeasti kytkettävissä)? Ja se että heittää tuon kaistavahdin heti pois jos yrittää ohjata lätäkön ohi tai vaihtaa kaistaa.

Ja yrittihän tuo kaistavahti ajaa liikennejakajaakin päin, että ei kyllä mikään luotettava kokemus sinänsä vaikka toki en uskaltanut katsoa, ajaako se sitä päin. Ja vähän turhan lähellä edellä ajavaa se ajaa.

Ok auto, varmasti monelle hyvä, varmaan myös itselle.
 
@maustevoi Autopilot valikosta saat valita kumpi aktivoidaan. Vakkari vai AP. Ei ole mitään oikotietä onneen. Aikaisemmin on ollut optio, että kun AP tippuu pois niin vakkari jää. Toistaiseksi tätä ei ole saatavilla. Aikaisemmin ollut optio että kerta aktivoi vakkarin ja tupla Autopilotin. Ehkä softapäivitys tulee tai ei tule?

Peilien säädön saat pois asetuksista että ei käännä.
 
@maustevoi Autopilot valikosta saat valita kumpi aktivoidaan. Vakkari vai AP. Ei ole mitään oikotietä onneen. Aikaisemmin on ollut optio, että kun AP tippuu pois niin vakkari jää. Toistaiseksi tätä ei ole saatavilla. Aikaisemmin ollut optio että kerta aktivoi vakkarin ja tupla Autopilotin. Ehkä softapäivitys tulee tai ei tule?

Peilien säädön saat pois asetuksista että ei käännä.
Yritin sieltä katsella, mutta ei sattunut silmään. Millähän nimellä tuo on siellä?
Saako tuon korjattua sexy buttoneilla ja saako Juniperiin ne?

Ok hyvä tietää.

Menen vielä vakkaria kokeilemaan, katsotaan miten käy.
 
Yritin sieltä katsella, mutta ei sattunut silmään. Millähän nimellä tuo on siellä?
Saako tuon korjattua sexy buttoneilla ja saako Juniperiin ne?

Ok hyvä tietää.

Menen vielä vakkaria kokeilemaan, katsotaan miten käy.
Kun avaat asetukset ja täppäät Autopilot niin on heti alussa kumman se rulla aktivoi.

Sexysta en tiedä mutta kohta luulisi tulevan 2025 softaa niin näkee muuttuuko tämä asia vai ei. Sexyt eivät vielä toimi Juniperiin.
 
Mikä se noista on? Tuossa on autopilot valikon alta löytyvät? Ei ainakaan mikään yksinkertainen..

Lastenistuintestissä V90 voittaa Tesla Y:n. Ei auta. Enemmän tilaa Volvossa. Ja on se liian kapea, kolmelle, mutta niin on toki moni muukin.

Jääköön tulevaisuuden kakkosautoksi! Varmasti solidi peli nelihenkiselle perheelle.

Annetaan Kia PV5 Passengerille vielä mahdollisuus ja kai se Peogeot e5008 on vielä testattava.

20250324_151535.jpg


20250324_151521.jpg


20250324_151529.jpg
 
Mikä se noista on? Tuossa on autopilot valikon alta löytyvät? Ei ainakaan mikään yksinkertainen..

Lastenistuintestissä V90 voittaa Tesla Y:n. Ei auta. Enemmän tilaa Volvossa. Ja on se liian kapea, kolmelle, mutta niin on toki moni muukin.

Jääköön tulevaisuuden kakkosautoksi! Varmasti solidi peli nelihenkiselle perheelle.

Annetaan Kia PV5 Passengerille vielä mahdollisuus ja kai se Peogeot e5008 on vielä testattava.

20250324_151535.jpg


20250324_151521.jpg


20250324_151529.jpg

Liik. havaitseva vns. käyttöön.
 
Miksi muuten tuohon on pitänyt keksiä jokin oma Tesla termi ja/tai miksi suomennos on noin paska?

Muilla merkeillä tuo on joko "adaptiivinen vakionopeudensäädin" tai "mukautuva vakionopeudensäädin" josta jälkimmäinen ehkä käytetympi.
Halvin käännöstarjous voitti :) Todennäköisesti kääntäjällä ei ollut aavistustakaan mihin tuo käännetty teksti on tulossa.
 
Teslan termi tälle on TACC eli Traffic Aware Cruise Control mikä sitten käännettynä on tuo kirjainsekamelska. Ideana varmaankin ollut brändätä se ACC hienommaksi mitä se on.
 
Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.

Teslan vastaavan pitäisi toimia edes jollain tasolla, että viitsii omat työmatkat yms. ajaa tuolla..

Noh käydään ajelemassa, ja toisaalta jos tilat ei riitä niin sitten se on selkeä homma jo ilman vakkareita :)..
<-- tuolla videolla summattuna kaikki "autopilotin" ongelmat. Tuo oikealta kaistalta tulevan auton (esim. autot tulee motarilla kiihdytyskaistalta rinnalle) on tapahtunut itsellekkin. Oli aika jännät paikat kun auto säikähti rinnalla olevaa autoa ja päätti, että vedetäänpä jarruja yhtäkkiä.

Perus vakkari tekee säännöllisesti Oulusta pohjoiseen ajettaessa siinä Oulun ja Haukiputaan välillä aina äkkijarrutuksen, koska luulee että 100 km/h nopeuden sijaan nopeus onkin 70 km/h. Nopeusmerkki vaihtuu autossa 70 km/h ja auto vetää liinat kiinni vauhdista. Ensimmäisellä kerralla säikäytti melko lailla kun takan tuli auto ja jalka ei ollut "kaasulla". Myös random äkkihidastuksia tapahtuu ilman mitään syytä silloin tällöin, vaikkei ole mitään nopeuskylttejä.

Joskus jyrkässä mutkassa hidastellaan itsestään vaikka ei tarvitsisi hidastaa. Käytännössä jos ajat vakkarilla tai tuolla autopilotilla niin jalka pitää olla koko ajan kaasulla ja koko ajan varuillaan, kun auto voi näitä äkkihidastuksia tehdä milloin vain.

Ehdottomasti täysin toimimaton systeemi. Autossa on tietysti paljon hyvää, muun muassa moottori, vaihteettomuus, tilat, audiojärjestelmä, itselle tuo simppeli sisusta ilman mitään ylimääräisiä nappuloita ym. Itse en aja paljoa motarilla joten tuo autopilot ei ole ollut niin iso ongelma, että auto lähtisi vaihtoon mutta ei voi kyllä suositella paljon motarilla ajavalle. Veljellä on KIA Proceed ja adaptiivinen vakkari/kaistallapito toimii täysin moitteetta (perinteiset etäisyysanturit).

Edit: toinen huono ominaisuus on automaattinen lasinpyyhintä. Se pyyhkii välillä keskellä kuuminta kesäpäivää, talvella vaikkei sada mitään ja lasi on puhdas. Välillä kun edellä ajaa vaikka auto, niin se ei pyyhi lasia ollenkaan vaan saat itse painella pyyhintää. Tämä johtunee siitä, ettei autossa ole perinteistä sadeanturia vaan se perustuu kameraan...joka on sijoitettu lasin ylälaitaan johon ei tietty sitten sitä vettä välttämättä lennä.

Kolmas huono ominaisuus on minusta maalinpinnan hauraus. Edellinen auto oli Opel Astra (ostin uutena 8 vuotta sitten) ja autossa oli vähemmän kiveniskuja konepellissä VS mitä Teslaan tullut vuodessa. Käytännössä vaikuttaa, että motarivauhdissa joka ikinen kiven tai nastanisku tekee jäljen pintamaaliin.

Neljäs huono ominaisuus on tuulilasi. Lasi on iso ja ilmeisesti sellaisessa kulmassa, että siihen napsahtelee kivet helposti. Lasiin tuli halkeama alle tuhannen kilsan ajossa ja nyt alle vuodessa toiseen kohtaan tuli sopivasti kivi, jolloin lasi halkesi. Lasiliikkeen kaveri sanoi, että Tesloja tulee paljon lasien vaihtoon, että lasi on jotenkin todella herkkä ottamaan iskua juuri sen koon ja asennon vuoksi tms. Samoin kun siihen tulee isku niin se halkeaa helposti. Taisi se kaveri selittää jostain tuplalaminoidusta lasista ja kovasta lämpötilaerosta talvella (esim. pakkasta -15 astetta ja laitat auton lämpeämäään, jolloin lämmitin puhaltaa 27 asteista ilmaa suoraan lasiin -> poks ja lasi on halki jos siinä on kivenisku(.
 
Viimeksi muokattu:
Veljellä on KIA Proceed ja adaptiivinen vakkari/kaistallapito toimii täysin moitteetta (perinteiset etäisyysanturit).

Voin kyllä vahvasti sanoa että tuo ei pidä paikkaansa :D

Laina Kialla kun ajoin LKA päällä se koitti aina joka ohituskaistan alussa rykäistä sinne nopealle kaistalle, mihin sillä laitteella ei tosiaan ollut mitään asiaa. Eihän sitä voinut vaki työmatkalla siis käyttää lainkaan.

Jos tälläinen on moitteetonta toimintaa, niin AP on siihen verrattuna suorastaan taivaallinen :lol:

Samalla reitillä nimittäin AP ei tee mitään erikoista.

Lasiin tuli halkeama alle tuhannen kilsan ajossa ja nyt alle vuodessa toiseen kohtaan tuli sopivasti kivi, jolloin lasi halkesi.

Tähänkin on ihan omakohtainen kokemus sillä mulla on orkkislasilla yli 180tkm, lukuisia nastoja ja kiviä rapissut vuosien saatossa. Muilla autoilla en ole päässyt näin pitkää matkaa ilman lasin vaihtoa. Tämänhän perusteella Teslan lasi on mitä parhain eikö?

En sano etteikö kokemuksesi ole ärsyttävä, mutta nurmikko ei ole sen vihreämpää muualla. Audilla ajettu alle 60tkm ja siitä on lasi menossa nyt vaihtoon..
 
Mulla ei ole missään aiemmassa autossa haljennut tuulilasi, mutta Tesla Model S vuoden aikana kaksi kertaa. Eka halkeama tuli kiveniskusta jota en kerinnyt paikata ja juuri yllä kuvatulla tavalla aamulla pakkasella lämmittäessä sitten halkesi. Kävin vaihtamassa uuden kunnes alle 2 viikon sisällä halkesi kiven/nastaniskusta uudelleen. Sen jälkeen en ole jaksanut vaihattaa, onneksi koska tällä viikolla napsahti taas uus iso kiveniskemä keskelle lasia.

Yhdelläkään kerralla en ole ajanut lähellä edellä ajavaa, vaan autopilotilla reilulla turvavälillä.

Voi olla vaan paskaa tuuriakin. En tiedä. Kohtapa tää vaihtuu toiseen merkkiin.
 
Ioniq 5 saa tuulilasin vaihtaa joka vuosi. Hinta on niim naurettava että vakuutuksen on syytä olla kunnossa. Ilmeisesti nykylaseista on tehty ohuempia ja nyt siitä typeryydestä maksaa kuluttaja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 547
Viestejä
4 704 992
Jäsenet
76 916
Uusin jäsen
Sntnn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom