Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.
Teslan vastaavan pitäisi toimia edes jollain tasolla, että viitsii omat työmatkat yms. ajaa tuolla..
Noh käydään ajelemassa, ja toisaalta jos tilat ei riitä niin sitten se on selkeä homma jo ilman vakkareita

..
<-- tuolla videolla summattuna kaikki "autopilotin" ongelmat. Tuo oikealta kaistalta tulevan auton (esim. autot tulee motarilla kiihdytyskaistalta rinnalle) on tapahtunut itsellekkin. Oli aika jännät paikat kun auto säikähti rinnalla olevaa autoa ja päätti, että vedetäänpä jarruja yhtäkkiä.
Perus vakkari tekee säännöllisesti Oulusta pohjoiseen ajettaessa siinä Oulun ja Haukiputaan välillä aina äkkijarrutuksen, koska luulee että 100 km/h nopeuden sijaan nopeus onkin 70 km/h. Nopeusmerkki vaihtuu autossa 70 km/h ja auto vetää liinat kiinni vauhdista. Ensimmäisellä kerralla säikäytti melko lailla kun takan tuli auto ja jalka ei ollut "kaasulla". Myös random äkkihidastuksia tapahtuu ilman mitään syytä silloin tällöin, vaikkei ole mitään nopeuskylttejä.
Joskus jyrkässä mutkassa hidastellaan itsestään vaikka ei tarvitsisi hidastaa. Käytännössä jos ajat vakkarilla tai tuolla autopilotilla niin jalka pitää olla koko ajan kaasulla ja koko ajan varuillaan, kun auto voi näitä äkkihidastuksia tehdä milloin vain.
Ehdottomasti täysin toimimaton systeemi. Autossa on tietysti paljon hyvää, muun muassa moottori, vaihteettomuus, tilat, audiojärjestelmä, itselle tuo simppeli sisusta ilman mitään ylimääräisiä nappuloita ym. Itse en aja paljoa motarilla joten tuo autopilot ei ole ollut niin iso ongelma, että auto lähtisi vaihtoon mutta ei voi kyllä suositella paljon motarilla ajavalle. Veljellä on KIA Proceed ja adaptiivinen vakkari/kaistallapito toimii täysin moitteetta (perinteiset etäisyysanturit).
Edit: toinen huono ominaisuus on automaattinen lasinpyyhintä. Se pyyhkii välillä keskellä kuuminta kesäpäivää, talvella vaikkei sada mitään ja lasi on puhdas. Välillä kun edellä ajaa vaikka auto, niin se ei pyyhi lasia ollenkaan vaan saat itse painella pyyhintää. Tämä johtunee siitä, ettei autossa ole perinteistä sadeanturia vaan se perustuu kameraan...joka on sijoitettu lasin ylälaitaan johon ei tietty sitten sitä vettä välttämättä lennä.
Kolmas huono ominaisuus on minusta maalinpinnan hauraus. Edellinen auto oli Opel Astra (ostin uutena 8 vuotta sitten) ja autossa oli vähemmän kiveniskuja konepellissä VS mitä Teslaan tullut vuodessa. Käytännössä vaikuttaa, että motarivauhdissa joka ikinen kiven tai nastanisku tekee jäljen pintamaaliin.
Neljäs huono ominaisuus on tuulilasi. Lasi on iso ja ilmeisesti sellaisessa kulmassa, että siihen napsahtelee kivet helposti. Lasiin tuli halkeama alle tuhannen kilsan ajossa ja nyt alle vuodessa toiseen kohtaan tuli sopivasti kivi, jolloin lasi halkesi. Lasiliikkeen kaveri sanoi, että Tesloja tulee paljon lasien vaihtoon, että lasi on jotenkin todella herkkä ottamaan iskua juuri sen koon ja asennon vuoksi tms. Samoin kun siihen tulee isku niin se halkeaa helposti. Taisi se kaveri selittää jostain tuplalaminoidusta lasista ja kovasta lämpötilaerosta talvella (esim. pakkasta -15 astetta ja laitat auton lämpeämäään, jolloin lämmitin puhaltaa 27 asteista ilmaa suoraan lasiin -> poks ja lasi on halki jos siinä on kivenisku(.