Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos pitää paikkansa, niin ihan merkittävä tarjous. Esim tuon vanhan Y Performancen rengaspaketti kun maksaa 4000€.Näistä tarjouksista sen verran, niin nyt saa myös toiset renkaat kaupan päälle noihin Y varastoautoihin, jotka ovat tarjouksessa. Ainakin näin oli puhe tällä viikolla Petikossa.
Joo kyllä se pitää, myyjäkin sanoi tuon 4000€ perffin renkaiden hinnaksi. Sama long rangeen, jossa renkaiden hinta 3000€/kierros.Jos pitää paikkansa, niin ihan merkittävä tarjous. Esim tuon vanhan Y Performancen rengaspaketti kun maksaa 4000€.
Miten tämä käytännössä onnistuu? Sanoivatko minne pitää ottaa yhteyttä saadakseen tämän alennuksen?Näistä tarjouksista sen verran, niin nyt saa myös toiset renkaat kaupan päälle noihin Y varastoautoihin, jotka ovat tarjouksessa. Ainakin näin oli puhe tällä viikolla Petikossa.
Miten tämä käytännössä onnistuu? Sanoivatko minne pitää ottaa yhteyttä saadakseen tämän alennuksen?
Uudessa Yssa ei ole kuin AP päälle tai pois.Tesla Y:n koeajo itsellekin varattu..
Tärkeimmät itselle: adaptiivisen vakkarin toiminta + kaistavahti/apuohjaus toiminta, eli että maantieajo sujuisi.
Jos haluan testata adaptiivista vakkaria (ihan perustoimintaa), niin mitä pitää painaa, kun viiksiä ei vissiin ole? Mitä pitää tietää?
Ja jos haluan testata "kaistavahtia/maantieajoavustinta", niin mitä sitten painan?
Lisäksi yritän testata, että antaako nuo yhtään ohjata ja/tai miten kevyellä ratin "silittelyllä" nuo päällä pysyy.
--
Kaikkineen taisin neljään otteeseen yhteensä ajella Teslalla (3&Y) ennen kun hankittiin omaksi niin eipä tuo vakkari oikein silloin kynsiään näyttänyt. Nyt kun auto on pihassa niin onhan se osoittautunut harmillisen huonoksi. Valitettavasti joudut kyllä kantapään kautta oppimaan tilanteet missä se mahdollisesti alkaa sekoilemaan ja omalla kaasujalalla sit puuttumaan tilanteeseen yms.
Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.Vuoden kokemuksella 24MYstä: vakkari on syvältä. En itse viiti sitä edes käyttää näiden ihme äkkijarrutuksien ym. takia. Hienoja tilanteita tullut liikenteessä, kun auto tekee kivoja yllätyksiä moottoritiellä. Ehdottomasti huonoin ominaisuus Teslassa - mielestäni lähes käyttökelvoton.
Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.
Teslan vastaavan pitäisi toimia edes jollain tasolla, että viitsii omat työmatkat yms. ajaa tuolla..
Noh käydään ajelemassa, ja toisaalta jos tilat ei riitä niin sitten se on selkeä homma jo ilman vakkareita..
Tämä on kyllä aivan 0/5 ominaisuus uusissa viiksettömissä. Kiva käydä valikosta naputtelemassa aina sen mukaan haluaako ajaa AP:lla vai vakkarilla. Itse tulee kuitenkin käytettyä molempia hyvin aktiivisesti (ehkä 70/30 suhteessa AP:n eduksi kilometreissa mitattuna).Autopilot valikon takaa voit valita aktivoisi rulla vakkarin vai APn. Et saa molempia.
Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.
Teslan vastaavan pitäisi toimia edes jollain tasolla, että viitsii omat työmatkat yms. ajaa tuolla..
Noh käydään ajelemassa, ja toisaalta jos tilat ei riitä niin sitten se on selkeä homma jo ilman vakkareita..
Sama. Oli siihen jalka valmiiksi kaasulla ajamiseen tottunut, mutta nyt kun se oikeasti toimii, niin eron vasta oikeasti tajuaa. Perusmuotoinen autopilot ihan kokonaisuudessaan paljon huonompi kuin nykyautossa ja se ero tulee juuri siitä, että Tesla puuttuu polkimiin.Vuoden kokemuksella 24MYstä: vakkari on syvältä. En itse viiti sitä edes käyttää näiden ihme äkkijarrutuksien ym. takia. Hienoja tilanteita tullut liikenteessä, kun auto tekee kivoja yllätyksiä moottoritiellä. Ehdottomasti huonoin ominaisuus Teslassa - mielestäni lähes käyttökelvoton.
Tämä on kyllä aivan 0/5 ominaisuus uusissa viiksettömissä. Kiva käydä valikosta naputtelemassa aina sen mukaan haluaako ajaa AP:lla vai vakkarilla. Itse tulee kuitenkin käytettyä molempia hyvin aktiivisesti (ehkä 70/30 suhteessa AP:n eduksi kilometreissa mitattuna).
Noin kai se on nyt Highlandissa. Uudessa Y:ssä on nyt vielä monella joku vanha softa ja siinä ei vielä voi valita tuota kerta/tuplanäpäytystä. Tutulla on nyt tommonen ja ei toimi. Mutta manuaalissa on että kyllä se siihen tulee varmaan, kun kaikissa muissa malleissa on.Jostain revikoista olisi jäänyt muistikuva että sen saisi nimenomaan niin että yksi näpäytys on vakkari ja tuplanäpäytys on AP.
Vaihtoehtoisesti niin että aina AP kun painaa
Highlandissa on juuri noin että 1 painallus adaptiivinen ja 2 AP. Pystyy myös muistaakseni muokkaamaan että yhdellä menee suoraan AP.Noin kai se on nyt Highlandissa. Uudessa Y:ssä on nyt vielä monella joku vanha softa ja siinä ei vielä voi valita tuota kerta/tuplanäpäytystä. Tutulla on nyt tommonen ja ei toimi. Mutta manuaalissa on että kyllä se siihen tulee varmaan, kun kaikissa muissa malleissa on.
Teslalla on kyllä outo tapa pitää koeajoautot ajantasalla koska se juuri on se auto joka antaa sen kuvan mitä saa. Ehkä tulee softa korjaus. Ehkä ei.Noin kai se on nyt Highlandissa. Uudessa Y:ssä on nyt vielä monella joku vanha softa ja siinä ei vielä voi valita tuota kerta/tuplanäpäytystä. Tutulla on nyt tommonen ja ei toimi. Mutta manuaalissa on että kyllä se siihen tulee varmaan, kun kaikissa muissa malleissa on.
Sama homma, ei juurikaan ongelmia. Muutamissa paikoissa on noita karttadatan nopeusvirheitä, mutta ei minulla auto ole koskaan jarruttamalla jarruttanut, regeniä vähän, mutta ei mitään millä nyt olisi juuri merkitystä. MYLR23. 45tkm/vuosi ja käytännössä aina autopilotti päällä paitsi kaupungissa. Ja ei toki talvella jos viivat ei näy niin ei saa päälle.Aika kovaa parjausta kyllä ap tuntuu saavan.
Itellä 24MY ja ei ole nyt puoleen vuoteen ainakaan tehnyt jarrutuksia itekseen.
Pk seutua rullaan semmosen vajaa 30k vuoteen.pääosin vakkari päällä ja motarilla sitten ap kruisailen
Olen luopunut vakkareiden/AP: n käytöstä kehillä ja ympäröivillä motareilla, sen verran villiä menoa useimmiten ettei niistä ole hyötyä, ellei halua körötellä alinopeutta. Suurin piirtein saman verran tulee kilsoja vuodessa.Aika kovaa parjausta kyllä ap tuntuu saavan.
Itellä 24MY ja ei ole nyt puoleen vuoteen ainakaan tehnyt jarrutuksia itekseen.
Pk seutua rullaan semmosen vajaa 30k vuoteen.pääosin vakkari päällä ja motarilla sitten ap kruisailen
Yritin sieltä katsella, mutta ei sattunut silmään. Millähän nimellä tuo on siellä?@maustevoi Autopilot valikosta saat valita kumpi aktivoidaan. Vakkari vai AP. Ei ole mitään oikotietä onneen. Aikaisemmin on ollut optio, että kun AP tippuu pois niin vakkari jää. Toistaiseksi tätä ei ole saatavilla. Aikaisemmin ollut optio että kerta aktivoi vakkarin ja tupla Autopilotin. Ehkä softapäivitys tulee tai ei tule?
Peilien säädön saat pois asetuksista että ei käännä.
Kun avaat asetukset ja täppäät Autopilot niin on heti alussa kumman se rulla aktivoi.Yritin sieltä katsella, mutta ei sattunut silmään. Millähän nimellä tuo on siellä?
Saako tuon korjattua sexy buttoneilla ja saako Juniperiin ne?
Ok hyvä tietää.
Menen vielä vakkaria kokeilemaan, katsotaan miten käy.
Peruuttaessa en tykännyt, että peilien kulma muuttuu, mutta toimeen tulee.
Mikä se noista on? Tuossa on autopilot valikon alta löytyvät? Ei ainakaan mikään yksinkertainen..
Lastenistuintestissä V90 voittaa Tesla Y:n. Ei auta. Enemmän tilaa Volvossa. Ja on se liian kapea, kolmelle, mutta niin on toki moni muukin.
Jääköön tulevaisuuden kakkosautoksi! Varmasti solidi peli nelihenkiselle perheelle.
Annetaan Kia PV5 Passengerille vielä mahdollisuus ja kai se Peogeot e5008 on vielä testattava.
![]()
![]()
![]()
Liik. havaitseva vns. käyttöön.
Halvin käännöstarjous voittiMiksi muuten tuohon on pitänyt keksiä jokin oma Tesla termi ja/tai miksi suomennos on noin paska?
Muilla merkeillä tuo on joko "adaptiivinen vakionopeudensäädin" tai "mukautuva vakionopeudensäädin" josta jälkimmäinen ehkä käytetympi.
<-- tuolla videolla summattuna kaikki "autopilotin" ongelmat. Tuo oikealta kaistalta tulevan auton (esim. autot tulee motarilla kiihdytyskaistalta rinnalle) on tapahtunut itsellekkin. Oli aika jännät paikat kun auto säikähti rinnalla olevaa autoa ja päätti, että vedetäänpä jarruja yhtäkkiä.Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.
Teslan vastaavan pitäisi toimia edes jollain tasolla, että viitsii omat työmatkat yms. ajaa tuolla..
Noh käydään ajelemassa, ja toisaalta jos tilat ei riitä niin sitten se on selkeä homma jo ilman vakkareita..
Veljellä on KIA Proceed ja adaptiivinen vakkari/kaistallapito toimii täysin moitteetta (perinteiset etäisyysanturit).
Lasiin tuli halkeama alle tuhannen kilsan ajossa ja nyt alle vuodessa toiseen kohtaan tuli sopivasti kivi, jolloin lasi halkesi.
huonoa tuuria. Mulla on tullut Y:n tuulilasiin monta kertaa kunnon kopauksella kivi, eikä ole mennyt särki. Yksi iso häränsilmä tosin piti paikata, kumma kyllä onnistui. Luulin jo, että lasi oli entinen.Voi olla vaan paskaa tuuriakin. En tiedä. Kohtapa tää vaihtuu toiseen merkkiin.
42 tkm ja kolmas lasi. Sekin jo täynnä pientä kraateria. Vaikka oli harvinaisen paska talvi ja 2. lasin kanssa huono tuuri, niin heikolta tuntuu. Jokainen pienikin osuma jättää jäljen. 3 tkm ajettu lasi täynnä pientä kraateria. Vanhassa 2015 pösössä vastaava vaati 20-30 tkm helposti.Ioniq 5 saa tuulilasin vaihtaa joka vuosi. Hinta on niim naurettava että vakuutuksen on syytä olla kunnossa. Ilmeisesti nykylaseista on tehty ohuempia ja nyt siitä typeryydestä maksaa kuluttaja.
Voin kyllä vahvasti sanoa että tuo ei pidä paikkaansa
Laina Kialla kun ajoin LKA päällä se koitti aina joka ohituskaistan alussa rykäistä sinne nopealle kaistalle, mihin sillä laitteella ei tosiaan ollut mitään asiaa. Eihän sitä voinut vaki työmatkalla siis käyttää lainkaan.
Jos tälläinen on moitteetonta toimintaa, niin AP on siihen verrattuna suorastaan taivaallinen
Samalla reitillä nimittäin AP ei tee mitään erikoista.
Nykyään auton lasit on kestävämpiä kuin ennen, koska se koostuu kahdesta lasikerroksesta, jotka on liitetty toisiinsa polyvinyylibutyraalikerroksella (PVB) tai vastaavalla materiaalilla. Tämä rakenne varmistaa, että se pysyy yhtenä kappaleena, vaikka lasi särkyisi törmäyksessä, toki valmisatajien välillä on laatueroja.Ennen laiseissa oli lyijyä ja ne oli varmaan paksumpiakin? Nyt on lyijy kielletty ja lasit ohuempia niin ei ihmekään että hajoavat käsiin.
Se Kian kaistallapitohärdelli ei tee mitään muuta kuin haluaa pitää auton kahden valkoisen viivan keskivälissä. Kun viivat lähtee erkanemaan äkkiä, tulee sille kiire löytää keskikohta uudelleen. Sen takiahan siitä ratista pidetään kiinni ettei tule yllätyksiäVoin kyllä vahvasti sanoa että tuo ei pidä paikkaansa
Laina Kialla kun ajoin LKA päällä se koitti aina joka ohituskaistan alussa rykäistä sinne nopealle kaistalle, mihin sillä laitteella ei tosiaan ollut mitään asiaa. Eihän sitä voinut vaki työmatkalla siis käyttää lainkaan.
Jos tälläinen on moitteetonta toimintaa, niin AP on siihen verrattuna suorastaan taivaallinen
Samalla reitillä nimittäin AP ei tee mitään erikoista.