Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eli että akku olisi aina käytännössä valmis ajoon ja ei kylmä -> kulutus pieni?
Vai miten lie sittten kondensaatio --> tuleeko sitä jopa enemmän kun kylmästä ajaa lämpimään yms.? Että riskinä kastua?
---
OKT-hanke tulossa vieläkin (olkoonkin vielä 3-6v päässä), niin sinänsä kiinnostaa että pitääkö ne käyttöautotkin talliin suunnitella ladattavaksi, vaiko autokatokseen..
Kylmässä autossa vaan se sisätilan lämmitys kuluttaa energiaa (mutta toki akun lämmityskin myös energiaa vähän vie).

Ihan hyvin pärjäsi ilman autokatostakin viime talven. Omakotitalo on, mutta talli on niin pieni, että ei sinne mitään autoa oikein mahdu.

Latauksen voi ajastaa vaikka niin, että akku on 80% aamulla ennen lähtöä. Eli siis auto saattaa lämmittää akkua vähän siinä latauksen alkuvaiheessa, jos on kova pakkanen ja akku on ehtinyt jo jäähtyä.
 
Nyt kun näistä talvilatauksista ja akun esilämmityksistä yms. latauksen hitaudesta talvella puhutaan, niin onko siis niin että "jos on mahdollista suunnitella", niin sähköautoa kannattaa säilyttää ja näin ollen ladata autotallilämpötiloissa vs. autokatos? Eli että akku olisi aina käytännössä valmis ajoon ja ei kylmä -> kulutus pieni?
Vai miten lie sittten kondensaatio --> tuleeko sitä jopa enemmän kun kylmästä ajaa lämpimään yms.? Että riskinä kastua?
---
OKT-hanke tulossa vieläkin (olkoonkin vielä 3-6v päässä), niin sinänsä kiinnostaa että pitääkö ne käyttöautotkin talliin suunnitella ladattavaksi, vaiko autokatokseen..
Rangen kannalta tietysti paras jos voi aina lähteä lämpimällä autolla/akulla. Mutta jos itse maksat sen autotallinkin lämmityksen niin tuleeko sitten kalliimmaksi kuitenkin lämmittää aina se auto kokonaan, en osaa sanoa mitään faktaa tähän.

Kosteus ei varmaan ole ongelma jos autotallissa on tehokas ilmanvaihto ja kuiva ilma. Mutta jos on huono ilmanvaihto ja aina kosteaa niin se altistaa ruostumiselle tietysti.
 
Naurettavintahan tuossa on politiikan mainitseminen ja kiinalaiseen autoon siirtyminen xD
Miksi tuo olisi yhtään huonompi syy vaihtaa kuin mikään muukaan ? Ja olihan siinä lista faktoja jotka ovat ajaneet vaihtajan tuohon pisteeseen. Kenties tuo poliittinen puoli oli se viimeinen niitti.

Ja mitä naurettavaa tuossa kiinalaisessa on ?
AAtte tuossa ilmeisesti meinasi (niin ymmärsin), että politiikan takia vaihdettiin Teslasta pois. Mutta uudeksi tuli Polestar 4 (Kiinalainen). Eli Polestaaria kai ostaja piti sitten parempana vaihtoehtona.


Joo. Hyvä syy kyllä minusta. Yksikin syy minkä itse keksii niin voi riittää vaihtoon, jos vaikka autokuume iskee.

Olihan siellä tosiaan Musk syyn lisäksi vielä monta muutakin ihan fiksua mielipidettä. Yhteensä 4 syytä:


"Teslan katteettomat lupaukset esimerkiksi FSD:n suhteen ja tapa maksattaa tyyppiviat, kuten ilmalämpöpumppu, omistajilla. Toki vaihtoon vaikutti myös se, että nyt on tulossa valtava määrä käytettyjä Model Y myyntiin ja uuden mallin toimitukset ovat alkaneet. Käytettyjen hinnat tulevat siis laskemaan reippaasti."


Milloin tulevat ne suuret hinta-alet "vanhan mallin" Y:lle? Ajamattomista, valkoisista neliveto-malleista pitää edelleenkin pulittaa 55 ke. Tarjolla on toki 0,99 % korkoa.
Eksyin taas tuonne Tesla sivuille. On siellä aavistuksen laskeneet vanhan Y:n hinnat. Ei kyllä riittävästi.

Y Performance 6000€ alennuksessa (eli aivan liian kallis vieläkin).
Ja:
"Ilmainen Supercharging-lataus kahden vuoden ajaksi"

 
Eksyin taas tuonne Tesla sivuille. On siellä aavistuksen laskeneet vanhan Y:n hinnat. Ei kyllä riittävästi.

Y Performance 6000€ alennuksessa (eli aivan liian kallis vieläkin).
Ja:
"Ilmainen Supercharging-lataus kahden vuoden ajaksi"

Tuota en huomannutkaan. Perffin kohdalla ale on kyllä ihan hyvä, eli hinta alkaa olla ihan kohdallaan, jos tarvetta on sen tarjoamille ominaisuuksille. Matalampi maavara karsii kyllä jonkin verran ostajia. Korko (3,75 %) on myös korkeahko, jos siis tarvetta on rahoitukselle.
 
Näistä tarjouksista sen verran, niin nyt saa myös toiset renkaat kaupan päälle noihin Y varastoautoihin, jotka ovat tarjouksessa. Ainakin näin oli puhe tällä viikolla Petikossa.
 
Näistä tarjouksista sen verran, niin nyt saa myös toiset renkaat kaupan päälle noihin Y varastoautoihin, jotka ovat tarjouksessa. Ainakin näin oli puhe tällä viikolla Petikossa.
Jos pitää paikkansa, niin ihan merkittävä tarjous. Esim tuon vanhan Y Performancen rengaspaketti kun maksaa 4000€.
 
Näistä tarjouksista sen verran, niin nyt saa myös toiset renkaat kaupan päälle noihin Y varastoautoihin, jotka ovat tarjouksessa. Ainakin näin oli puhe tällä viikolla Petikossa.
Miten tämä käytännössä onnistuu? Sanoivatko minne pitää ottaa yhteyttä saadakseen tämän alennuksen?
 
Tesla Y:n koeajo itsellekin varattu..

Tärkeimmät itselle: adaptiivisen vakkarin toiminta + kaistavahti/apuohjaus toiminta, eli että maantieajo sujuisi.

Jos haluan testata adaptiivista vakkaria (ihan perustoimintaa), niin mitä pitää painaa, kun viiksiä ei vissiin ole? Mitä pitää tietää?

Ja jos haluan testata "kaistavahtia/maantieajoavustinta", niin mitä sitten painan?


Lisäksi yritän testata, että antaako nuo yhtään ohjata ja/tai miten kevyellä ratin "silittelyllä" nuo päällä pysyy.
--


Nuo on itselle periaatteessa tärkeimmät, että toimii (+adaptiiviset valot, keyless kulku yms. perussetit).

Tiloja tulen kanssa mittamaan ja tässä tapauksessa lastenistuintiloja, että mahtuuko istuimet ja mahtuuko itse ajamaan jos istuimet on.
-
Epäilen, että ei taida mahtua mutta annetaan mahdollisuus ja tingitään ajoasennosta.. .

Mitähän muuta sitä osaisi testata.. Tilat ne taitaa tärkein kriteeri olla, ja tässä elämäntilanteessa lastenistuin tilat..
Ainakin ratin tikit, että onko hölmöt vai ei (varmaan ei). Kontista kiinnostaa "lastenratastesti" eli vaikka litroja on, onko "oikeaa tilaa".

Onhan tuota Model Y:tä tullut toki aikaisemminkin koeajettua, mutta yleensä talvikelissä ja nyt on tiet sulat.
 
Kaikkineen taisin neljään otteeseen yhteensä ajella Teslalla (3&Y) ennen kun hankittiin omaksi niin eipä tuo vakkari oikein silloin kynsiään näyttänyt. Nyt kun auto on pihassa niin onhan se osoittautunut harmillisen huonoksi. Valitettavasti joudut kyllä kantapään kautta oppimaan tilanteet missä se mahdollisesti alkaa sekoilemaan ja omalla kaasujalalla sit puuttumaan tilanteeseen yms.
 
Vuoden kokemuksella 24MYstä: vakkari on syvältä. En itse viiti sitä edes käyttää näiden ihme äkkijarrutuksien ym. takia. Hienoja tilanteita tullut liikenteessä, kun auto tekee kivoja yllätyksiä moottoritiellä. Ehdottomasti huonoin ominaisuus Teslassa - mielestäni lähes käyttökelvoton.
 
Tesla Y:n koeajo itsellekin varattu..

Tärkeimmät itselle: adaptiivisen vakkarin toiminta + kaistavahti/apuohjaus toiminta, eli että maantieajo sujuisi.

Jos haluan testata adaptiivista vakkaria (ihan perustoimintaa), niin mitä pitää painaa, kun viiksiä ei vissiin ole? Mitä pitää tietää?

Ja jos haluan testata "kaistavahtia/maantieajoavustinta", niin mitä sitten painan?


Lisäksi yritän testata, että antaako nuo yhtään ohjata ja/tai miten kevyellä ratin "silittelyllä" nuo päällä pysyy.
--
Uudessa Yssa ei ole kuin AP päälle tai pois.
Kun painat oikeaa ratin rullaa niin AP tulee päälle. Vakkaria ei ole enää nykyisessä ellei sitä erikseen korvaa APlla. Toki voivat tuoda softan missä se on.

Autopilot valikon takaa voit valita aktivoisi rulla vakkarin vai APn. Et saa molempia.

AP ei anna ohjata yhtään, tippuu heti pois. Vakkari kyllä.

Pieni paine riiittää ratissa että AP ei nalkuta.
 
Kaikkineen taisin neljään otteeseen yhteensä ajella Teslalla (3&Y) ennen kun hankittiin omaksi niin eipä tuo vakkari oikein silloin kynsiään näyttänyt. Nyt kun auto on pihassa niin onhan se osoittautunut harmillisen huonoksi. Valitettavasti joudut kyllä kantapään kautta oppimaan tilanteet missä se mahdollisesti alkaa sekoilemaan ja omalla kaasujalalla sit puuttumaan tilanteeseen yms.

Vuoden kokemuksella 24MYstä: vakkari on syvältä. En itse viiti sitä edes käyttää näiden ihme äkkijarrutuksien ym. takia. Hienoja tilanteita tullut liikenteessä, kun auto tekee kivoja yllätyksiä moottoritiellä. Ehdottomasti huonoin ominaisuus Teslassa - mielestäni lähes käyttökelvoton.
Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.

Teslan vastaavan pitäisi toimia edes jollain tasolla, että viitsii omat työmatkat yms. ajaa tuolla..

Noh käydään ajelemassa, ja toisaalta jos tilat ei riitä niin sitten se on selkeä homma jo ilman vakkareita :)..
 
AP:lla on ihan kiva rullata mutta kyllä siinä valitettavasti pieni pelko on aina että koska pistää jarrut pohjaan. 10 v. vanhan Skodan adaptiivinen parempi huomattavasti.
 
Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.

Teslan vastaavan pitäisi toimia edes jollain tasolla, että viitsii omat työmatkat yms. ajaa tuolla..

Noh käydään ajelemassa, ja toisaalta jos tilat ei riitä niin sitten se on selkeä homma jo ilman vakkareita :)..

Täällä Turun suunnalla ainakin Ohikulkutiellä jarruttelee oikein hyvin parissa kohtaa missä yli menee siltaa pitkin hitaampi tie. Lisämausteena se, ettei tietenkään jarruta ihan joka kerta mutta 2-3x viikossa kun menee töihin niin pääsee yllättämään.
 
Autopilot valikon takaa voit valita aktivoisi rulla vakkarin vai APn. Et saa molempia.
Tämä on kyllä aivan 0/5 ominaisuus uusissa viiksettömissä. Kiva käydä valikosta naputtelemassa aina sen mukaan haluaako ajaa AP:lla vai vakkarilla. Itse tulee kuitenkin käytettyä molempia hyvin aktiivisesti (ehkä 70/30 suhteessa AP:n eduksi kilometreissa mitattuna).
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Jaa, jopas on. Melkein tärkein ominaisuus paljon ajavalle.. Miten saan tuon helpoiten "esiintymään", että osaan tulkita millainen se on. Omat ajoreitit ei ole hankalimpia Suomessa, mutta kun tulee käytännössä 98% ajasta "pilot assist" vakkaria käytettyä ja se toimii hyvin omiin tarpeisiin, niin pakko tuon on toimia. Ja ei tosiaankaan Pilot Assist mitään reunoja aina lue, mutta edellä olevan tulkitsee hyvin ja hidastaa/kiihdyttää 100% onnistumisella niiden ushteen.. Ja mukava sekin, että saa vähän itse ohjata jos eri näkemys eikä ole sota käynnissä.

Teslan vastaavan pitäisi toimia edes jollain tasolla, että viitsii omat työmatkat yms. ajaa tuolla..

Noh käydään ajelemassa, ja toisaalta jos tilat ei riitä niin sitten se on selkeä homma jo ilman vakkareita :)..

Siis jo se et on muuta liikennettä tuntuu olevan ajoittain ongelma ja tämä yhdistettynä mutkittelevaan tiehen tai mistäpä sen nyt oikein tietää kun auto ei varsinaisesti kerro et mitä nyt tapahtuu. Ajoittain se saattoi ihan suoralla tiellä aktivoida jonkun "kaarreavustimen" ja alkoa vatvaamaan nopeutta. Tuota nyt ei ole viimeaikoina enää tullut vastaan. Mut kaikkea sitä.
 
Vuoden kokemuksella 24MYstä: vakkari on syvältä. En itse viiti sitä edes käyttää näiden ihme äkkijarrutuksien ym. takia. Hienoja tilanteita tullut liikenteessä, kun auto tekee kivoja yllätyksiä moottoritiellä. Ehdottomasti huonoin ominaisuus Teslassa - mielestäni lähes käyttökelvoton.
Sama. Oli siihen jalka valmiiksi kaasulla ajamiseen tottunut, mutta nyt kun se oikeasti toimii, niin eron vasta oikeasti tajuaa. Perusmuotoinen autopilot ihan kokonaisuudessaan paljon huonompi kuin nykyautossa ja se ero tulee juuri siitä, että Tesla puuttuu polkimiin.
 
Tämä on kyllä aivan 0/5 ominaisuus uusissa viiksettömissä. Kiva käydä valikosta naputtelemassa aina sen mukaan haluaako ajaa AP:lla vai vakkarilla. Itse tulee kuitenkin käytettyä molempia hyvin aktiivisesti (ehkä 70/30 suhteessa AP:n eduksi kilometreissa mitattuna).

Jostain revikoista olisi jäänyt muistikuva että sen saisi nimenomaan niin että yksi näpäytys on vakkari ja tuplanäpäytys on AP.

Vaihtoehtoisesti niin että aina AP kun painaa
 
Jostain revikoista olisi jäänyt muistikuva että sen saisi nimenomaan niin että yksi näpäytys on vakkari ja tuplanäpäytys on AP.

Vaihtoehtoisesti niin että aina AP kun painaa
Noin kai se on nyt Highlandissa. Uudessa Y:ssä on nyt vielä monella joku vanha softa ja siinä ei vielä voi valita tuota kerta/tuplanäpäytystä. Tutulla on nyt tommonen ja ei toimi. Mutta manuaalissa on että kyllä se siihen tulee varmaan, kun kaikissa muissa malleissa on.
 
Aika kovaa parjausta kyllä ap tuntuu saavan.
Itellä 24MY ja ei ole nyt puoleen vuoteen ainakaan tehnyt jarrutuksia itekseen.

Pk seutua rullaan semmosen vajaa 30k vuoteen. 🤷 pääosin vakkari päällä ja motarilla sitten ap kruisailen
 
Noin kai se on nyt Highlandissa. Uudessa Y:ssä on nyt vielä monella joku vanha softa ja siinä ei vielä voi valita tuota kerta/tuplanäpäytystä. Tutulla on nyt tommonen ja ei toimi. Mutta manuaalissa on että kyllä se siihen tulee varmaan, kun kaikissa muissa malleissa on.
Highlandissa on juuri noin että 1 painallus adaptiivinen ja 2 AP. Pystyy myös muistaakseni muokkaamaan että yhdellä menee suoraan AP.
 
Noin kai se on nyt Highlandissa. Uudessa Y:ssä on nyt vielä monella joku vanha softa ja siinä ei vielä voi valita tuota kerta/tuplanäpäytystä. Tutulla on nyt tommonen ja ei toimi. Mutta manuaalissa on että kyllä se siihen tulee varmaan, kun kaikissa muissa malleissa on.
Teslalla on kyllä outo tapa pitää koeajoautot ajantasalla koska se juuri on se auto joka antaa sen kuvan mitä saa. Ehkä tulee softa korjaus. Ehkä ei.
 
Aika kovaa parjausta kyllä ap tuntuu saavan.
Itellä 24MY ja ei ole nyt puoleen vuoteen ainakaan tehnyt jarrutuksia itekseen.

Pk seutua rullaan semmosen vajaa 30k vuoteen. 🤷 pääosin vakkari päällä ja motarilla sitten ap kruisailen
Sama homma, ei juurikaan ongelmia. Muutamissa paikoissa on noita karttadatan nopeusvirheitä, mutta ei minulla auto ole koskaan jarruttamalla jarruttanut, regeniä vähän, mutta ei mitään millä nyt olisi juuri merkitystä. MYLR23. 45tkm/vuosi ja käytännössä aina autopilotti päällä paitsi kaupungissa. Ja ei toki talvella jos viivat ei näy niin ei saa päälle.
 
Aika kovaa parjausta kyllä ap tuntuu saavan.
Itellä 24MY ja ei ole nyt puoleen vuoteen ainakaan tehnyt jarrutuksia itekseen.

Pk seutua rullaan semmosen vajaa 30k vuoteen. 🤷 pääosin vakkari päällä ja motarilla sitten ap kruisailen
Olen luopunut vakkareiden/AP: n käytöstä kehillä ja ympäröivillä motareilla, sen verran villiä menoa useimmiten ettei niistä ole hyötyä, ellei halua körötellä alinopeutta. Suurin piirtein saman verran tulee kilsoja vuodessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 444
Viestejä
4 709 015
Jäsenet
76 887
Uusin jäsen
nili

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom