Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

autoliikkeet pelkää hinnanlaskuja uuteen malliin mikä samalla tiputtaisi vanhojen Y:n ja sitä kautta liikkeiden varastojen arvoa. Ja toki myös lisäätynyttä tarjontaa kun tietyt tahot vaihtavat autojaan ( ja liisareita vapautuu ) Kannattaa nyt varmaan olla myymättä sitä Teslaa ainakaan muutamaan kuukauteen kunnes tilanne normalisoituu. Sama tilanne oli Dieseleiden kanssa muutama vuosi sitten..
Samalla tavalla pidättäytyisin juuri nyt Teslan ostamisestakin, poislukien yritysliisarit. Muutamia esittelyautoja on saatavilla alennuksilla, mutta pääosiin uusia saa Teslan sivujen mukaan n. 4% korolla.
 
Tyyntä myrskyn edellä. Vuoden päästä tulee isolla tahdilla valkoista liisariyytä tarjolle ja hinta on sitten sen mukainen. Jo nyt vertaamalla käytettyjen hintoja vastaavaan yritysliisariin (joka sis. valtion sähköautotuki), on työntekijän leasingkustannus sama tai vähemmän kuin arvonalenema. Tuossa ei ole edes mukana muita kustannuksia ja verrataan Teslan tammikuu 2023 alennuksen jälkeisiä kustannuksia.
 
Laajemmin katsottuna ei pelkkä Teslan ongelma. VW-konserni on kipuillut tuolla jo pitkään ja on vain ajan kysymys kun artikkelissa mainitut automerkit raivaavat Euroopan markkinoilta tilansa. Kiinalainen autoteollisuus tulee ja muilla valmistajilla ei ole mitään jakoa pärjätä. Suurin kysymys on vain kuinka monta vuotta tässä kestää, itse veikkaan noin viittä vuotta.
Tuo keskustelu pitää käydä jossain toisessa ketjussa. Mun pointti liittyi täällä käytyyn spekulointiin syistä Teslan viimeaikaiseen huonoon myyntiin ja pelastaako uusi Y sen. Nyt Kiinassa pari viikkoa toimituksia takana eikä alustavasti hyvältä näytä. Kiinassa tuskin politiikka heikentää oleellisesti myyntiä mutta tuotteet ei vain ole kilpailukykyisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Out of spec:ltä Model Y range testi. Ei mennyt uusi Y juurikaan sen pidemmälle rinnakkaistestissä kuin vanha malli, kulutus itseasiassa vähän isompi kuin vanhassa. Testikulutukset:

2021 Model Y - 244 mi ja 3.3 mi/KWh
2024 Model Y - 282 mi ja 3.7 mi/KWh
Juniper Model Y - 296 mi ja 3.6 mi/KWh
Highland Model 3 - 330 mi ja 4.3 mi/KWh

 
Viimeksi muokattu:
Kevät on taas täällä ja sehän tarkoittaa sitä, että Teslassa voi vaihtaa manuaalisen ilmastoinnin Auto tilaan ja ajella (ainakin välillä) autopilotilla.

No tulipas eilen ajeltua autopilotilla 180km matka ja todettua, että eipä ole ainakaan vielä haamujarrutuksia ja muita outouksia saatu korjailtua. Edelleen yli menevien siltojen kohdalla auto luulee, että se on törmäämässä siihen.

Pari uuttakin ”kivaa” juttua tuli. Ensimmäinen on se, että olen määrittänyt autopilotin että päälle mennessään laittaa nopeusrajoituksen +3km/h extraa. Eli esim 80 alueella autopilot menee päälle 83km/h nopeuteen. Siitä yleensä rullaan sitten nopeutta hieman ylöspäin vaikkapa 86km/h. No nyt kuitenkin Tesla päätti jatkuvasti muutaman kilometrin välein, että ”lasketaampas nopeus takaisin tuohon 83km/h arvoon”.

Toinen tuli parikin kertaan kameroiden kohdalla kun rullasta laskin nopeutta vaikkapa tasan 60km/h, niin muutamaa kymmentä metriä ennen kameraa auto päättikin nostaa nopeuden johonkin ihan random arvoon, mikä oli yhden juurikin 60km/h kameran edessä 90km/h? Raivostuttavaa ja tuossa tilanteessa joutui jo polkaista jarrupoljinta.
 
Kevät on taas täällä ja sehän tarkoittaa sitä, että Teslassa voi vaihtaa manuaalisen ilmastoinnin Auto tilaan ja ajella (ainakin välillä) autopilotilla.

No tulipas eilen ajeltua autopilotilla 180km matka ja todettua, että eipä ole ainakaan vielä haamujarrutuksia ja muita outouksia saatu korjailtua. Edelleen yli menevien siltojen kohdalla auto luulee, että se on törmäämässä siihen.

Pari uuttakin ”kivaa” juttua tuli. Ensimmäinen on se, että olen määrittänyt autopilotin että päälle mennessään laittaa nopeusrajoituksen +3km/h extraa. Eli esim 80 alueella autopilot menee päälle 83km/h nopeuteen. Siitä yleensä rullaan sitten nopeutta hieman ylöspäin vaikkapa 86km/h. No nyt kuitenkin Tesla päätti jatkuvasti muutaman kilometrin välein, että ”lasketaampas nopeus takaisin tuohon 83km/h arvoon”.

Toinen tuli parikin kertaan kameroiden kohdalla kun rullasta laskin nopeutta vaikkapa tasan 60km/h, niin muutamaa kymmentä metriä ennen kameraa auto päättikin nostaa nopeuden johonkin ihan random arvoon, mikä oli yhden juurikin 60km/h kameran edessä 90km/h? Raivostuttavaa ja tuossa tilanteessa joutui jo polkaista jarrupoljinta.
Laitat asetuksista että käytä nykyistä nopeutta eikä sitä nopeusrajoitus + offset.
 
Tullut nyt jokunen päivä tässä ajettua tuolla Auto turn of vilkulla.

Se toimii parhaiten juuri kaistanvaihdossa ja kääntyessä mutta muissa tapauksissa kuten ympyrästä poistuessa pitää tehdä iso kaarros. Muuten jää vilkuttamaan. Sama sitten APn kanssa että kun tekee kaistanvaihdon niin saa keskittyä siihen että muistaa myös nykästä rattia koska muuten vain kolme vilkutusta ja loppuu. Eikä AP mene pois kuin vääntämällä. Muuten tulee vain pieni vaste ja AP tippuu kun menee oikein.

Tuota voisi parantaa siten että se vaan jäisi päälle kerrasta ja AP tippuisi hetken päästä pois.

Nykyisellään tämä ratkaisu on huono ja epävarma kun sitoo ajatuksen muualle hetkellisesti vs oikea vilkkuvipu.
 
Autopilotilla tuli aika epämääräinen tilanne Oriveden kohdalla kun ajelee Jyväskyläntietä Tampereen suuntaan. Siinähän joutuu Jyväskyläntietä ajavat ryhmittymään oikeanpuoleiselle kaistalle eli sille mikä tulee Oriveden rampilta alas. Ei tuntunut auto millään ymmärtävän et kaista loppuu/yhdistyy ja alkoi vängätä vasempaan reunaan kaistaa niin kirjaimellisesti aivan viime metreillä piti itse ottaa ohjaus ja vaihtaa kaistaa. Miten tuossa nyt sitten pitäisi AP:llä mennä? Toinen mikä vähän ontuu on se et jos edessä ajava ajoneuvo kääntyy risteyksessä niin aika dramaattisesti hoitaa hidastuksen kääntyvän auton perään. Näytöltä katsottuna se kyllä huomasi edellä ajavan auton jarruvalot ja taisi vilkkukin vilkkua mut aika viime tinkaan jäi hidastaminen. Kolmas asia mitä tuli niin nuo aivan ihmeelliset nopeusvaihtelut yhtäkkiä enkä ole kyl päässyt jyvälle mistä se ne poimii?
 
Kolmas asia mitä tuli niin nuo aivan ihmeelliset nopeusvaihtelut yhtäkkiä enkä ole kyl päässyt jyvälle mistä se ne poimii?

Karttadatasta veikkaisin. Itse sain pahimmat jarruttelut pois kun laitoin vakkarin offset +7km. Nykäisee paljon vähemmän kun vauhti putoaa letkassa ajellessa 88->87 kuin 88-> 80 ja olettaisin että muut autoilijatkin mun perässä tykkää enemmän.
 
Autopilotilla tuli aika epämääräinen tilanne Oriveden kohdalla kun ajelee Jyväskyläntietä Tampereen suuntaan. Siinähän joutuu Jyväskyläntietä ajavat ryhmittymään oikeanpuoleiselle kaistalle eli sille mikä tulee Oriveden rampilta alas. Ei tuntunut auto millään ymmärtävän et kaista loppuu/yhdistyy ja alkoi vängätä vasempaan reunaan kaistaa niin kirjaimellisesti aivan viime metreillä piti itse ottaa ohjaus ja vaihtaa kaistaa. Miten tuossa nyt sitten pitäisi AP:llä mennä? Toinen mikä vähän ontuu on se et jos edessä ajava ajoneuvo kääntyy risteyksessä niin aika dramaattisesti hoitaa hidastuksen kääntyvän auton perään. Näytöltä katsottuna se kyllä huomasi edellä ajavan auton jarruvalot ja taisi vilkkukin vilkkua mut aika viime tinkaan jäi hidastaminen. Kolmas asia mitä tuli niin nuo aivan ihmeelliset nopeusvaihtelut yhtäkkiä enkä ole kyl päässyt jyvälle mistä se ne poimii?

Jos sulla vakio AP niin eihän se osaa itse vaihtaa kaistaa eli se pitää tehdä itse
 
Laitat asetuksista että käytä nykyistä nopeutta eikä sitä nopeusrajoitus + offset.

Jonka jälkeen vauhti randomisti tipahtaa "nykyisestä nopeudesta" siihen mitä karttadatassa lukee tien nopeudeksi. Pelkästään Salo -> Paimio välillä vanhaa tietä näin tapahtuu 4-5x suuntaansa. Muuten se tipahtaa vain nopeus+offset arvoon.

Miten nopeasti muuten Teslan kartta reagoi talvirajoitusten poistoon? Sekin on edessä taas parin viikon sisällä.
 
Jonka jälkeen vauhti randomisti tipahtaa "nykyisestä nopeudesta" siihen mitä karttadatassa lukee tien nopeudeksi. Pelkästään Salo -> Paimio välillä vanhaa tietä näin tapahtuu 4-5x suuntaansa. Muuten se tipahtaa vain nopeus+offset arvoon.

Miten nopeasti muuten Teslan kartta reagoi talvirajoitusten poistoon? Sekin on edessä taas parin viikon sisällä.

Onko siellä mitään talvirajoituksia ollutkaan? Motarillakin ehdottaa muistaakseni ympäri vuoden 120km/h.

On kyllä ärsyttävää että ettei mihinkään saada keskitetysti nopeustietoja kaikkien autojen saataville viranomaisten toimesta, ja niin että autojen olisi pakko sieltä ensisijaisesti ne hakea. Vieläkin taitaa motarilla olla se yksi haamukohta Paimion kohdalla missä joskus oli pitkään työmaa ja 60km/h rajoitus.
 
Itsellä kyllä tuntuu melko hyvin lukevan ihan kylteistä? Ainakin huomasin että nyt kun oli 120 rajoituksia niin vaihtoi nopeuksia sen perusteella. Vaihteleeko sitten että jos ottaa datasta?
 
Teslan nykyinen softa ei osaa/pysty lukemaan motarilla näitä nopeuksia. Taajanopeudet kyllä osaa lukea. Muuten tieto tulee karttadatasta ja se myös kumoaa luetun tiedon.

Viime talvena oli talvinopeudet kyllä mutta tänä talvena ei ole kertaakaan näkynyt. Ilmeisesti poistettu tämä ominaisuus tai ei toimi.
 
Mä ajelen työmatkat (tku-salo-tku) vanhaa tietä moottoritien sijaan. Ajoaika parin minuutin tarkkuudella sama, vanha tie on lyhyempi reitti eikä niin puuduttava kuin moottoritie, pienempi kulutus, vähemmän rengasmelua (no, tää oli sen edellisen KIAn aikana olennainen). Siellä on nyt 80 rajoitus ja kesällä 100. Parin viikon kuluttua sen näkee miten käy.
 
Teslan nykyinen softa ei osaa/pysty lukemaan motarilla näitä nopeuksia. Taajanopeudet kyllä osaa lukea. Muuten tieto tulee karttadatasta ja se myös kumoaa luetun tiedon.

Viime talvena oli talvinopeudet kyllä mutta tänä talvena ei ole kertaakaan näkynyt. Ilmeisesti poistettu tämä ominaisuus tai ei toimi.
Motarilla tulee jonkun verran ajettua eikä auto kyllä kertaakaan näyttänyt 120 km/h talvella. Nyt kun on tullut kesärajoituksia niin näytti kyllä asianmukaisesti.
 
Onko siellä mitään talvirajoituksia ollutkaan? Motarillakin ehdottaa muistaakseni ympäri vuoden 120km/h.

On kyllä ärsyttävää että ettei mihinkään saada keskitetysti nopeustietoja kaikkien autojen saataville viranomaisten toimesta, ja niin että autojen olisi pakko sieltä ensisijaisesti ne hakea. Vieläkin taitaa motarilla olla se yksi haamukohta Paimion kohdalla missä joskus oli pitkään työmaa ja 60km/h rajoitus.
Muistaakseni luin tästä saksanpoikien teslafoorumilta että 2027 tulisi jokaisen eu maan teiden nopeusrajoitukset olla viranomaisen tietokannassa ja autot voisi sieltä saada tien oikean nopeusrajoituksen.
 


FSD12 ei näe seinää ja ajaisi läpi ellei kuski reagoi. FSD13 näkee seinän ja pysähtyy. Toki huomioitavaa että testien välillä on eroa eikä tehdä samalla hetkellä peräkkäin. Myös seinämä on erilainen kuin Markin aikaisempi.

Rauta siis tekee eroja joka tarkoittaa että HW3 ei ole toimiva/riittävä rauta FSDlle. Toki ei HW4 ole myöskään ehkä riittävä koska siinäkin riittää korjattavaa.
 
Toi testi osoittaa, että paremmalla softalla ja uudemmilla kameroilla voi tunnistusta parantaa. Mutta ei osoita Mark Roberin testiä virheelliseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 068
Viestejä
4 701 133
Jäsenet
76 836
Uusin jäsen
luca63636

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom