Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä on ihan käsittämätön ilmiö jota ei ole millään muulla automerkillä, eikä tule olemaan.
Tosin muilla tuotteilla kyllä on. Applen puhelimet (varsinkin ennen) oli tuollainen ja nykyään Applen tietokoneet. Niillä on aivan yhtä fanaattisia kaiken todellisuuden taivuttavia fanipoikia, että jos Jobs olisi vielä elossä eikä kuollut tyhmyyttään niin tälläkin foorumilla olisi saappaan nuolijoita puolustamassa sitä.
Töissä käytän ajastettua esilämmitystä. Sen pitäisi ilmeisesti olla lämpöpumpulle kaikista kevyin, kun auto ilmeisesti lämmittää nestekiertoa moottoreilla ennen pumpun käynnistystä. Muuten ilmastointi päälle vaan vähä ennen autoon menoa. Jos auton päällä on oletettavasti 20cm lunta niin sulatus.Teslan esilämmitys talvella: ruukaatteko käyttää ollenkaan autossa/appissa olevaa "esilämmitys" toimintoa ja milloin sitä käytätte?
Olen sitä arkena käyttänyt, että auto ns. lämmin, kun lähtee liikkeelle.
Onko mitää järkeä käyttää, kun ajan aamulla vain lyhyttä pätkää, eli n. 20 km? Sitten iltapäivällä taas toisen 20 km?
Tuntuu, että syö aika paljon energiaa tuo esilämmitys, kunsiinä samalla lämmittää.
Olisko järkevä laittaa lämmitys manuaalisesti päälle appista vaikka 5-15 min ennen lähtöä? Alkaako tällöinkin lämmittään akkua? Miten tuo campmode: onko siitä hyötyä talvikäytössä?
Pitäs ottaa aikaa ja lueskella tuota manuskaa ihan ajan kans
Yöllä olen pyrkinyt lataamaan halvimmilla pörssisähkötunneilla.
Jos on pakkasta niin laitan apista lämmityksen päälle samalla kun alan pukemaan ulkovaatteita, tai jos on 30 astetta pakkasta niin 10min aiemmin.Teslan esilämmitys talvella: ruukaatteko käyttää ollenkaan autossa/appissa olevaa "esilämmitys" toimintoa ja milloin sitä käytätte?
Olen sitä arkena käyttänyt, että auto ns. lämmin, kun lähtee liikkeelle.
Onko mitää järkeä käyttää, kun ajan aamulla vain lyhyttä pätkää, eli n. 20 km? Sitten iltapäivällä taas toisen 20 km?
Tuntuu, että syö aika paljon energiaa tuo esilämmitys, kunsiinä samalla lämmittää.
Olisko järkevä laittaa lämmitys manuaalisesti päälle appista vaikka 5-15 min ennen lähtöä? Alkaako tällöinkin lämmittään akkua? Miten tuo campmode: onko siitä hyötyä talvikäytössä?
Pitäs ottaa aikaa ja lueskella tuota manuskaa ihan ajan kans
Yöllä olen pyrkinyt lataamaan halvimmilla pörssisähkötunneilla.
Teslan esilämmitys talvella: ruukaatteko käyttää ollenkaan autossa/appissa olevaa "esilämmitys" toimintoa ja milloin sitä käytätte?
Olen sitä arkena käyttänyt, että auto ns. lämmin, kun lähtee liikkeelle.
Onko mitää järkeä käyttää, kun ajan aamulla vain lyhyttä pätkää, eli n. 20 km? Sitten iltapäivällä taas toisen 20 km?
Tuntuu, että syö aika paljon energiaa tuo esilämmitys, kunsiinä samalla lämmittää.
Olisko järkevä laittaa lämmitys manuaalisesti päälle appista vaikka 5-15 min ennen lähtöä? Alkaako tällöinkin lämmittään akkua? Miten tuo campmode: onko siitä hyötyä talvikäytössä?
Pitäs ottaa aikaa ja lueskella tuota manuskaa ihan ajan kans
Yöllä olen pyrkinyt lataamaan halvimmilla pörssisähkötunneilla.
Teslan esilämmitys talvella: ruukaatteko käyttää ollenkaan autossa/appissa olevaa "esilämmitys" toimintoa ja milloin sitä käytätte?
Olen sitä arkena käyttänyt, että auto ns. lämmin, kun lähtee liikkeelle.
Onko mitää järkeä käyttää, kun ajan aamulla vain lyhyttä pätkää, eli n. 20 km? Sitten iltapäivällä taas toisen 20 km?
Tuntuu, että syö aika paljon energiaa tuo esilämmitys, kunsiinä samalla lämmittää.
Olisko järkevä laittaa lämmitys manuaalisesti päälle appista vaikka 5-15 min ennen lähtöä? Alkaako tällöinkin lämmittään akkua? Miten tuo campmode: onko siitä hyötyä talvikäytössä?
Pitäs ottaa aikaa ja lueskella tuota manuskaa ihan ajan kans
Yöllä olen pyrkinyt lataamaan halvimmilla pörssisähkötunneilla.
Itse laitan juuri tuon 5-15min enen käsin lämmityksen päälle (ja kesällä myös viilennyksen).Teslan esilämmitys talvella: ruukaatteko käyttää ollenkaan autossa/appissa olevaa "esilämmitys" toimintoa ja milloin sitä käytätte?
Olen sitä arkena käyttänyt, että auto ns. lämmin, kun lähtee liikkeelle.
Onko mitää järkeä käyttää, kun ajan aamulla vain lyhyttä pätkää, eli n. 20 km? Sitten iltapäivällä taas toisen 20 km?
Tuntuu, että syö aika paljon energiaa tuo esilämmitys, kunsiinä samalla lämmittää.
Olisko järkevä laittaa lämmitys manuaalisesti päälle appista vaikka 5-15 min ennen lähtöä? Alkaako tällöinkin lämmittään akkua? Miten tuo campmode: onko siitä hyötyä talvikäytössä?
Pitäs ottaa aikaa ja lueskella tuota manuskaa ihan ajan kans
Yöllä olen pyrkinyt lataamaan halvimmilla pörssisähkötunneilla.
Lyhyille matkoille tuo camp mode on ihan hyödyllinen, kun ei turhaan lämmitä akkua. Viime talvena käytin, mutta nopeampi laittaa vain normi lämmitys päälle, niin sillä menty tämä talvi.Camp modesta on vaikea sanoa onko sinulle siitä hyötyä. Jos camppaat autossa niin tietenkin on hyötyä. Jos et niin ei sitä turhaan kannata pitää päällä![]()
Mikä idea tässä vain toiseen suuntaan lämmityksessä on jos kerran esilämmityksen tielle on lähdetty. Vielä aggressiivisemmin se töpselistä esilämmittää ja sähköä kuluttaa, verrattuna ilman töpseliä esilämmitykseen. Töpselissä esilämmitys lämmittää akun 20 asteeseen ja ilman töpseliä 10 asteeseen.Meillä on aamuisin esilämmitys päällä ajastetusti kun auto on töpselissä kiinni, mutta todettu että töistä pois lähtöä ei kannata ajastaa, koska lämmittää akkua todella hartaudella yli tuntia ennen jne, ihan turhan 10km kotimatkaa varten. Joten todettu että kannattaa laittaa kännystä etänä päälle 10min ennen lähtöä. Tämä siis -21 LFP akkuisella, voi olla että muut akkukemiat on vähempi agresssivisia.
Ihan hyvä demonstraatio kameroiden ja lidarin eroista havainnoinnin suhteen. Videolla testataan lidaria ja kameroilla tapahtuvaa havainnointia autoilla kuudessa eri olosuhteessa: paikallaan oleva lapsi, liikkuva lapsi, sumu, kova vesisade, vastavalo ja tilanne jossa edessä on fyysinen "näkymätön" este.
Video linkattu lähtemään suoraan oikeasta aikaleimasta, jossa autojen testaus alkaa:
Tässä verrattiin kahta ADAS softaa keskenään. Miten FSD ”näkisi” paremmin näissä tilanteissa?Hauska video. Harmi kun käyttivät vaan Autopilottia eivätkä FSD-softaa, joka on paljon kehittyneempi jenkeissä. Autopilotissa ei sen kummempaa älyä ole, lähinnä kaistavahti. Ois ollu kans kiva että oisivat käyttäneet uusinta Teslan mallia, kun ilmeisesti häikäisynesto ja kontrastin erottelu on HW4 eri luokkaa kuin HW3. Toki myös prosessointiteho ym.
Varmasti joo kameroilla tapahtuvaa havainnointia voi parantaa, mutta näkemisen rajat tulee erilaisissa olosuhteissa väistämättä vastaan ennemmin kuin lidarilla. Kamerat vaan ei nää asioita mitä lidarilla näkisi.Hauska video. Harmi kun käyttivät vaan Autopilottia eivätkä FSD-softaa, joka on paljon kehittyneempi jenkeissä. Autopilotissa ei sen kummempaa älyä ole, lähinnä kaistavahti. Ois ollu kans kiva että oisivat käyttäneet uusinta Teslan mallia, kun ilmeisesti häikäisynesto ja kontrastin erottelu on HW4 eri luokkaa kuin HW3. Toki myös prosessointiteho ym.
Yllättävää että kysyt, luulin että oot edes vähän perillä näistä. Autopilot on kevyempi sääntöihin pohjautuva systeemi, kun taas FSD on end-to-end neural net ja pystyy paljon parempaan päättelyyn näkemänsä perusteella. Samoilla kameroillhan se näkee, mutta se mitä sillä tiedolla tehdään, on ihan eri. Olisi ollut esim. mielenkiinoista nähdä, mitä FSD tekee, jos se ei näe eteensä. Veikkaan, että reaktio olisi ollut eri.Tässä verrattiin kahta ADAS softaa keskenään. Miten FSD ”näkisi” paremmin näissä tilanteissa?
Ahaa, yrität käyttää tätä johonkin lidar-hehkutukseen? Tuon videon anti on parhaimmillaan viihteellinen. Siinä verrataan jo myynnistä poistunutta vanhaa Teslan kamerajärjestelmää johonkin testi-lidarautoon, jota ei edes tuo tubettaja saa itse ajaa. Ja Teslan vision-systeemistä on käytössä free-tier softa ilman mitään kykyä arvioida ympäristöään, kuten se oikeasti pystyisi.Autopilot on lähinnä kaista-avustin. Ja olosuhteissa, joita ei ole normaalissa tiestössä. Ei se lidar nyt niin huono ole, ettäkö tarvisi vetää näin överisti sen perustelun osalta.Varmasti joo kameroilla tapahtuvaa havainnointia voi parantaa, mutta näkemisen rajat tulee erilaisissa olosuhteissa väistämättä vastaan ennemmin kuin lidarilla. Kamerat vaan ei nää asioita mitä lidarilla näkisi.
Sensorit kehittyy ja lidareita saa nykyään kohtuurahaan. Jääräpäinen käyttötarkoitukseen sopivien sensoreiden (sadetunnistin, lidar) käyttöönton välttely vaan johtaa loppuviimeksi huonosti toimiviin järjestelmiin, jotka sopivassa tilasteessa ei sitten toimikaan siten kun niiden pitäisi.
Jotenkin en sulata tätä. Sama input signaali molemmissa on. Erona on vain säännöt. Ei se kuva siitä parane jos kamera ei näe.Yllättävää että kysyt, luulin että oot edes vähän perillä näistä. Autopilot on kevyempi sääntöihin pohjautuva systeemi, kun taas FSD on end-to-end neural net ja pystyy paljon parempaan päättelyyn näkemänsä perusteella. Samoilla kameroillhan se näkee, mutta se mitä sillä tiedolla tehdään, on ihan eri. Olisi ollut esim. mielenkiinoista nähdä, mitä FSD tekee, jos se ei näe eteensä. Veikkaan, että reaktio olisi ollut eri.
Ihan hyvä demonstraatio kameroiden ja lidarin eroista havainnoinnin suhteen. Videolla testataan lidaria ja kameroilla tapahtuvaa havainnointia autoilla kuudessa eri olosuhteessa: paikallaan oleva lapsi, liikkuva lapsi, sumu, kova vesisade, vastavalo ja tilanne jossa edessä on fyysinen "näkymätön" este.
Video linkattu lähtemään suoraan oikeasta aikaleimasta, jossa autojen testaus alkaa:
Mielestäni ei ole merkityksetön. Tuohan testaa käytännössä samalla mitä tahansa sellaista tilannetta, jossa tiellä on este, jonka kontrasti ei ole riittävän suuri siihen, että kamerapohjainen järjestelmä sen tunnistaisi.Viimeinen oli sinänsä mielenkiintoinen mutta täysin merkityksetön tosielämän kannalta.
Mielestäni ei ole merkityksetön. Tuohan testaa käytännössä samalla mitä tahansa sellaista tilannetta, jossa tiellä on este, jonka kontrasti ei ole riittävän suuri siihen, että kamerapohjainen järjestelmä sen tunnistaisi.
Tälläisia tilanteita voi helposti tulla tasaharmaassa kelissä, sateisessa tai sumuisessa kelissä jne. Koska autosta puuttuu tutka/lidar, niin tiellä olevia objekteja ei tunnisteta jos ne eivät kunnolla erotu videokuvasta.
Teslassahan ei ole edes stereokameroita (kahda identtistä kameraa sopivalla etäisyydellä toisistaan), niin systeemi ei pysty edes hahmottamaan että edessä on kuva eikä kolmiulotteinen maailma, koska yhdelle kameralle kuva näyttää ihan normaalille (toisin kuin ihmiselle, jolla stereonäkö).
Tuossa kuvassahan ei oo ees autopilot päällä eli manuaalisesti on tossa kohtaa ajettu päälle. Sama homma on sen seinän läpi ajaessa. Autopilot pois päältä ja manuaalisesti piti ajaa seinänki läpi. 15:42 voitte käydä itse katsomassa että kun on osumassa seinää autopilot onkin maagisesti poissa käytöstä vaikka se muka laitettiin päälle ennen seinää näyttävästi. Jotain hämärää tuossa on. Ei nuo ole edes autopilot-testejä.No periaatteessa ihan OK testi, mutta Teslan osalta olisi ollut kiva nähdä mitä auton visualisointi näytti. Ihan ekassa testissä auto havaitsi lapsen:
![]()
Mutta ei jostain syystä jarruttanut. Eli kameratekniikassa ei sinänsä ole vikaa, Teslan softassa on.
Ainakin tuossa ekassa kohti kokeilivat hätäjarrutusta ilman autopilottia. Sen jälkeen pitäisi kaikissa testeissä olla ap päällä. Mutta niin kun sanoin olisi ollut kiva nähdä kojelaudan visualisointi että mitä ne kamerat oikeastaan yrittivät autolle kertoa.Tuossa kuvassahan ei oo ees autopilot päällä eli manuaalisesti on tossa kohtaa ajettu päälle. Sama homma on sen seinän läpi ajaessa. Autopilot pois päältä ja manuaalisesti piti ajaa seinänki läpi. 15:42 voitte käydä itse katsomassa että kun on osumassa seinää autopilot onkin maagisesti poissa käytöstä vaikka se muka laitettiin päälle ennen seinää näyttävästi. Jotain hämärää tuossa on. Ei nuo ole edes autopilot-testejä.