Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tämä on ihan käsittämätön ilmiö jota ei ole millään muulla automerkillä, eikä tule olemaan.

Tosin muilla tuotteilla kyllä on. Applen puhelimet (varsinkin ennen) oli tuollainen ja nykyään Applen tietokoneet. Niillä on aivan yhtä fanaattisia kaiken todellisuuden taivuttavia fanipoikia, että jos Jobs olisi vielä elossä eikä kuollut tyhmyyttään niin tälläkin foorumilla olisi saappaan nuolijoita puolustamassa sitä.

Ja molempien ongelmista keskustellaan samaan tyyliin maailman foorumeilla "mä niin rakastan tätä puhelinta/tietokonetta/autoa, mutta osaako joku auttaa kun se ei tee sitä mitä puhelimen/auton/tietokoneen voisi olettaa tekevän" ja jos kysymystään ei alusta rakkaudentunnustuksilla ko. tuotetta kohtaan tulee fanipoikien hyökkäys ovista ja ikkunoista.

Ja toki sitten toimii myös toiseen suuntaan. Eli ko. tuotteilla on sitten vastareaktiona antifanipoikia, jotka eivät pysty myöntämään edes niitä hyviä ominaisuuksia ko. tuotteissa. Näissä asioissa sitten taas on kahtaa lajia antifanipoikia, niitä jotka eivät ole ikinä ko. tuotetta edes kokeilleet ja niitä jotka ovat tuotteen hankkineet tajuamatta ettei se fanipoikien yltiöpositiivinen pöhinä oikeasti kerro laitteen ominaisuuksista todellisuutta. Osa saattaa jopa ollut kysellyt hankintapäätöksen viime metreillä, että soveltuuko auto/puhelin/tietokone siihen ja siihen asiaan ja vastaus kun tulee tykin syystä miljoonalta fanipojalta, että soveltuu ja on itseasiassa paras siinä asiassa (vaikkei se fanipoika edes tietäisi mitä toinen kysyy), niin kaippa se lisää katkeruutta (vaikka toki on pohjimmiltaan oman medianlukutaidon puutetta).
 
Tosin muilla tuotteilla kyllä on. Applen puhelimet (varsinkin ennen) oli tuollainen ja nykyään Applen tietokoneet. Niillä on aivan yhtä fanaattisia kaiken todellisuuden taivuttavia fanipoikia, että jos Jobs olisi vielä elossä eikä kuollut tyhmyyttään niin tälläkin foorumilla olisi saappaan nuolijoita puolustamassa sitä.

Jobs oli oikea visionääri, mutta erityisesti yrityksen mies. Täydellinen omistautuminen yrityksen tavoitteille, mutta myös erittäin vaativa työntekijöiltään (nk. kusipää). Musk on liian valmistusorientoitunut siinä asemassa missä hän on ja selvästi kyllästyy lopulta optimoimaan factorioleikkiään.

Sitten jää jäljelle vain ontto kuori jossa hän antaa twiittien kautta sisältöä yrityksiinsä sen sijaan, että toisi yrityksen kautta sisältöä twiitteihin.

ps. Cybertruck oli hänen viimeinen teko jossa näkyi rippeitä ennaltakatseisuudesta. Valitettavasti sen lähtökohtana oli ajatus valmistustavoista kun hänellä olisi ollut oikeampi rooli toimia trendsetterinä ja valvoa sen toteutumista. Sen sijaan hän valvoi Ketamiiniannostustaan korkeintaan. Toisinsanoen yrityksen palveluksessa toimiva vapaa visionääri olisi tehnyt Cybertrukista uudeen vapautuneen muotoilukielen. Nyt siitä tuli sinänsä mielenkiintoisen pellintaivutusleikin epäsikio, koska kiinnostus katosi matkalla toteuttaa edes sitä aspektia. Tämä huipentui surullisenkuuluisaan kuulanheittoshown epäonnistumiseen. Jobs ei olisi ikinä kuuna päivänä antanut niin merkittävän näytöstilaisuuden epäonnistua.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan esilämmitys talvella: ruukaatteko käyttää ollenkaan autossa/appissa olevaa "esilämmitys" toimintoa ja milloin sitä käytätte?

Olen sitä arkena käyttänyt, että auto ns. lämmin, kun lähtee liikkeelle.

Onko mitää järkeä käyttää, kun ajan aamulla vain lyhyttä pätkää, eli n. 20 km? Sitten iltapäivällä taas toisen 20 km?
Tuntuu, että syö aika paljon energiaa tuo esilämmitys, kun 🔋 siinä samalla lämmittää.

Olisko järkevä laittaa lämmitys manuaalisesti päälle appista vaikka 5-15 min ennen lähtöä? Alkaako tällöinkin lämmittään akkua? Miten tuo campmode: onko siitä hyötyä talvikäytössä?

Pitäs ottaa aikaa ja lueskella tuota manuskaa ihan ajan kans 😬

Yöllä olen pyrkinyt lataamaan halvimmilla pörssisähkötunneilla.
 
Teslan esilämmitys talvella: ruukaatteko käyttää ollenkaan autossa/appissa olevaa "esilämmitys" toimintoa ja milloin sitä käytätte?

Olen sitä arkena käyttänyt, että auto ns. lämmin, kun lähtee liikkeelle.

Onko mitää järkeä käyttää, kun ajan aamulla vain lyhyttä pätkää, eli n. 20 km? Sitten iltapäivällä taas toisen 20 km?
Tuntuu, että syö aika paljon energiaa tuo esilämmitys, kun 🔋 siinä samalla lämmittää.

Olisko järkevä laittaa lämmitys manuaalisesti päälle appista vaikka 5-15 min ennen lähtöä? Alkaako tällöinkin lämmittään akkua? Miten tuo campmode: onko siitä hyötyä talvikäytössä?

Pitäs ottaa aikaa ja lueskella tuota manuskaa ihan ajan kans 😬

Yöllä olen pyrkinyt lataamaan halvimmilla pörssisähkötunneilla.
Töissä käytän ajastettua esilämmitystä. Sen pitäisi ilmeisesti olla lämpöpumpulle kaikista kevyin, kun auto ilmeisesti lämmittää nestekiertoa moottoreilla ennen pumpun käynnistystä. Muuten ilmastointi päälle vaan vähä ennen autoon menoa. Jos auton päällä on oletettavasti 20cm lunta niin sulatus.
 
Teslan esilämmitys talvella: ruukaatteko käyttää ollenkaan autossa/appissa olevaa "esilämmitys" toimintoa ja milloin sitä käytätte?

Olen sitä arkena käyttänyt, että auto ns. lämmin, kun lähtee liikkeelle.

Onko mitää järkeä käyttää, kun ajan aamulla vain lyhyttä pätkää, eli n. 20 km? Sitten iltapäivällä taas toisen 20 km?
Tuntuu, että syö aika paljon energiaa tuo esilämmitys, kun 🔋 siinä samalla lämmittää.

Olisko järkevä laittaa lämmitys manuaalisesti päälle appista vaikka 5-15 min ennen lähtöä? Alkaako tällöinkin lämmittään akkua? Miten tuo campmode: onko siitä hyötyä talvikäytössä?

Pitäs ottaa aikaa ja lueskella tuota manuskaa ihan ajan kans 😬

Yöllä olen pyrkinyt lataamaan halvimmilla pörssisähkötunneilla.
Jos on pakkasta niin laitan apista lämmityksen päälle samalla kun alan pukemaan ulkovaatteita, tai jos on 30 astetta pakkasta niin 10min aiemmin.

En ole ajastusta koskaan käyttänyt kun kerkeää lämpiämään siinä ajassa kun autolle kävelen niin ei tarvetta.

Mutta tokihan tuo sähköä vie, mutta fysiikan laeille nyt ei oikeen mitään voi. Jos jonkun lyhyen matkan ajan niin en ole laittanut välttämättä ollenkaan lämmitystä.
 
Teslan esilämmitys talvella: ruukaatteko käyttää ollenkaan autossa/appissa olevaa "esilämmitys" toimintoa ja milloin sitä käytätte?

Olen sitä arkena käyttänyt, että auto ns. lämmin, kun lähtee liikkeelle.

Onko mitää järkeä käyttää, kun ajan aamulla vain lyhyttä pätkää, eli n. 20 km? Sitten iltapäivällä taas toisen 20 km?
Tuntuu, että syö aika paljon energiaa tuo esilämmitys, kun 🔋 siinä samalla lämmittää.

Olisko järkevä laittaa lämmitys manuaalisesti päälle appista vaikka 5-15 min ennen lähtöä? Alkaako tällöinkin lämmittään akkua? Miten tuo campmode: onko siitä hyötyä talvikäytössä?

Pitäs ottaa aikaa ja lueskella tuota manuskaa ihan ajan kans 😬

Yöllä olen pyrkinyt lataamaan halvimmilla pörssisähkötunneilla.

Jos energiankulutuksen kokonaismäärän minimointi on kyseessä niin ei kannata esilämmittää.

Mitä vähemmän aikaa lämmitys on päällä, sen vähemmän menee energiaa.

Akusta jos otat sen lämmityssähkön niin esilämmitys on vain omaa mukavuutta varten noin lyhyellä matkalla.

Jos taas rangen maksimointi on tavoite, niin seinästä kun ottaa lämmityssähkön pääsee pisimmälle.

Camp modesta on vaikea sanoa onko sinulle siitä hyötyä. Jos camppaat autossa niin tietenkin on hyötyä. Jos et niin ei sitä turhaan kannata pitää päällä :D
 
Teslan esilämmitys talvella: ruukaatteko käyttää ollenkaan autossa/appissa olevaa "esilämmitys" toimintoa ja milloin sitä käytätte?

Olen sitä arkena käyttänyt, että auto ns. lämmin, kun lähtee liikkeelle.

Onko mitää järkeä käyttää, kun ajan aamulla vain lyhyttä pätkää, eli n. 20 km? Sitten iltapäivällä taas toisen 20 km?
Tuntuu, että syö aika paljon energiaa tuo esilämmitys, kun 🔋 siinä samalla lämmittää.

Olisko järkevä laittaa lämmitys manuaalisesti päälle appista vaikka 5-15 min ennen lähtöä? Alkaako tällöinkin lämmittään akkua? Miten tuo campmode: onko siitä hyötyä talvikäytössä?

Pitäs ottaa aikaa ja lueskella tuota manuskaa ihan ajan kans 😬

Yöllä olen pyrkinyt lataamaan halvimmilla pörssisähkötunneilla.

Meillä on aamuisin esilämmitys päällä ajastetusti kun auto on töpselissä kiinni, mutta todettu että töistä pois lähtöä ei kannata ajastaa, koska lämmittää akkua todella hartaudella yli tuntia ennen jne, ihan turhan 10km kotimatkaa varten. Joten todettu että kannattaa laittaa kännystä etänä päälle 10min ennen lähtöä. Tämä siis -21 LFP akkuisella, voi olla että muut akkukemiat on vähempi agresssivisia.
 
Teslan esilämmitys talvella: ruukaatteko käyttää ollenkaan autossa/appissa olevaa "esilämmitys" toimintoa ja milloin sitä käytätte?

Olen sitä arkena käyttänyt, että auto ns. lämmin, kun lähtee liikkeelle.

Onko mitää järkeä käyttää, kun ajan aamulla vain lyhyttä pätkää, eli n. 20 km? Sitten iltapäivällä taas toisen 20 km?
Tuntuu, että syö aika paljon energiaa tuo esilämmitys, kun 🔋 siinä samalla lämmittää.

Olisko järkevä laittaa lämmitys manuaalisesti päälle appista vaikka 5-15 min ennen lähtöä? Alkaako tällöinkin lämmittään akkua? Miten tuo campmode: onko siitä hyötyä talvikäytössä?

Pitäs ottaa aikaa ja lueskella tuota manuskaa ihan ajan kans 😬

Yöllä olen pyrkinyt lataamaan halvimmilla pörssisähkötunneilla.
Itse laitan juuri tuon 5-15min enen käsin lämmityksen päälle (ja kesällä myös viilennyksen).

Camp modesta on vaikea sanoa onko sinulle siitä hyötyä. Jos camppaat autossa niin tietenkin on hyötyä. Jos et niin ei sitä turhaan kannata pitää päällä :D
Lyhyille matkoille tuo camp mode on ihan hyödyllinen, kun ei turhaan lämmitä akkua. Viime talvena käytin, mutta nopeampi laittaa vain normi lämmitys päälle, niin sillä menty tämä talvi.
 
Meillä on aamuisin esilämmitys päällä ajastetusti kun auto on töpselissä kiinni, mutta todettu että töistä pois lähtöä ei kannata ajastaa, koska lämmittää akkua todella hartaudella yli tuntia ennen jne, ihan turhan 10km kotimatkaa varten. Joten todettu että kannattaa laittaa kännystä etänä päälle 10min ennen lähtöä. Tämä siis -21 LFP akkuisella, voi olla että muut akkukemiat on vähempi agresssivisia.
Mikä idea tässä vain toiseen suuntaan lämmityksessä on jos kerran esilämmityksen tielle on lähdetty. Vielä aggressiivisemmin se töpselistä esilämmittää ja sähköä kuluttaa, verrattuna ilman töpseliä esilämmitykseen. Töpselissä esilämmitys lämmittää akun 20 asteeseen ja ilman töpseliä 10 asteeseen.

Eli kalliimmaksi toi aamulla töpselistä esilämmitys tulee kuin töistä takaisin päin esilämmitys. Eikä toisinpäin kuten tuosta viestistä voisi ymmärtää.

Kokonaissähkönkulutusta ajatellen tuhlaavaa kyllä yleensäkään käyttää ajastettua esilämmitystä tuollaiseen 10km matkaan, kumpaankaan suuntaan.
 
Ihan hyvä demonstraatio kameroiden ja lidarin eroista havainnoinnin suhteen. Videolla testataan lidaria ja kameroilla tapahtuvaa havainnointia autoilla kuudessa eri olosuhteessa: paikallaan oleva lapsi, liikkuva lapsi, sumu, kova vesisade, vastavalo ja tilanne jossa edessä on fyysinen "näkymätön" este.

Video linkattu lähtemään suoraan oikeasta aikaleimasta, jossa autojen testaus alkaa:

 
Ihan hyvä demonstraatio kameroiden ja lidarin eroista havainnoinnin suhteen. Videolla testataan lidaria ja kameroilla tapahtuvaa havainnointia autoilla kuudessa eri olosuhteessa: paikallaan oleva lapsi, liikkuva lapsi, sumu, kova vesisade, vastavalo ja tilanne jossa edessä on fyysinen "näkymätön" este.

Video linkattu lähtemään suoraan oikeasta aikaleimasta, jossa autojen testaus alkaa:


Hauska video. Harmi kun käyttivät vaan Autopilottia eivätkä FSD-softaa, joka on paljon kehittyneempi jenkeissä. Autopilotissa ei sen kummempaa älyä ole, lähinnä kaistavahti. Ois ollu kans kiva että oisivat käyttäneet uusinta Teslan mallia, kun ilmeisesti häikäisynesto ja kontrastin erottelu on HW4 eri luokkaa kuin HW3. Toki myös prosessointiteho ym.
 
Viimeksi muokattu:
Hauska video. Harmi kun käyttivät vaan Autopilottia eivätkä FSD-softaa, joka on paljon kehittyneempi jenkeissä. Autopilotissa ei sen kummempaa älyä ole, lähinnä kaistavahti. Ois ollu kans kiva että oisivat käyttäneet uusinta Teslan mallia, kun ilmeisesti häikäisynesto ja kontrastin erottelu on HW4 eri luokkaa kuin HW3. Toki myös prosessointiteho ym.
Tässä verrattiin kahta ADAS softaa keskenään. Miten FSD ”näkisi” paremmin näissä tilanteissa?
 
Viimeksi muokattu:
Hauska video. Harmi kun käyttivät vaan Autopilottia eivätkä FSD-softaa, joka on paljon kehittyneempi jenkeissä. Autopilotissa ei sen kummempaa älyä ole, lähinnä kaistavahti. Ois ollu kans kiva että oisivat käyttäneet uusinta Teslan mallia, kun ilmeisesti häikäisynesto ja kontrastin erottelu on HW4 eri luokkaa kuin HW3. Toki myös prosessointiteho ym.
Varmasti joo kameroilla tapahtuvaa havainnointia voi parantaa, mutta näkemisen rajat tulee erilaisissa olosuhteissa väistämättä vastaan ennemmin kuin lidarilla. Kamerat vaan ei nää asioita mitä lidarilla näkisi.

Sensorit kehittyy ja lidareita saa nykyään kohtuurahaan. Jääräpäinen käyttötarkoitukseen sopivien sensoreiden (sadetunnistin, lidar) käyttöönton välttely vaan johtaa loppuviimeksi huonosti toimiviin järjestelmiin, jotka sopivassa tilasteessa ei sitten toimikaan siten kun niiden pitäisi.
 
Tässä verrattiin kahta ADAS softaa keskenään. Miten FSD ”näkisi” paremmin näissä tilanteissa?
Yllättävää että kysyt, luulin että oot edes vähän perillä näistä. Autopilot on kevyempi sääntöihin pohjautuva systeemi, kun taas FSD on end-to-end neural net ja pystyy paljon parempaan päättelyyn näkemänsä perusteella. Samoilla kameroillhan se näkee, mutta se mitä sillä tiedolla tehdään, on ihan eri. Olisi ollut esim. mielenkiinoista nähdä, mitä FSD tekee, jos se ei näe eteensä. Veikkaan, että reaktio olisi ollut eri.
Varmasti joo kameroilla tapahtuvaa havainnointia voi parantaa, mutta näkemisen rajat tulee erilaisissa olosuhteissa väistämättä vastaan ennemmin kuin lidarilla. Kamerat vaan ei nää asioita mitä lidarilla näkisi.

Sensorit kehittyy ja lidareita saa nykyään kohtuurahaan. Jääräpäinen käyttötarkoitukseen sopivien sensoreiden (sadetunnistin, lidar) käyttöönton välttely vaan johtaa loppuviimeksi huonosti toimiviin järjestelmiin, jotka sopivassa tilasteessa ei sitten toimikaan siten kun niiden pitäisi.
Ahaa, yrität käyttää tätä johonkin lidar-hehkutukseen? Tuon videon anti on parhaimmillaan viihteellinen. Siinä verrataan jo myynnistä poistunutta vanhaa Teslan kamerajärjestelmää johonkin testi-lidarautoon, jota ei edes tuo tubettaja saa itse ajaa. Ja Teslan vision-systeemistä on käytössä free-tier softa ilman mitään kykyä arvioida ympäristöään, kuten se oikeasti pystyisi.Autopilot on lähinnä kaista-avustin. Ja olosuhteissa, joita ei ole normaalissa tiestössä. Ei se lidar nyt niin huono ole, ettäkö tarvisi vetää näin överisti sen perustelun osalta. :D
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävää että kysyt, luulin että oot edes vähän perillä näistä. Autopilot on kevyempi sääntöihin pohjautuva systeemi, kun taas FSD on end-to-end neural net ja pystyy paljon parempaan päättelyyn näkemänsä perusteella. Samoilla kameroillhan se näkee, mutta se mitä sillä tiedolla tehdään, on ihan eri. Olisi ollut esim. mielenkiinoista nähdä, mitä FSD tekee, jos se ei näe eteensä. Veikkaan, että reaktio olisi ollut eri.
Jotenkin en sulata tätä. Sama input signaali molemmissa on. Erona on vain säännöt. Ei se kuva siitä parane jos kamera ei näe.

Onhan tuo nähty että FSDn pitäisi olla älykkäämpi mutta silti hyvästäkin tilanteessa se ajaa esim. päin punaisia.
 
Ei ole mulla FSD kokemusta mutta onhan se päivänselvää että eri konenäkösoftat pystyy havaitsemaan samasta kuvasta asioita paremmin tai huonommin.

Sen voi testata vaikka omalla kameralla ja käyttää eri konenäkömalleja koneella.
 
Ihan hyvä demonstraatio kameroiden ja lidarin eroista havainnoinnin suhteen. Videolla testataan lidaria ja kameroilla tapahtuvaa havainnointia autoilla kuudessa eri olosuhteessa: paikallaan oleva lapsi, liikkuva lapsi, sumu, kova vesisade, vastavalo ja tilanne jossa edessä on fyysinen "näkymätön" este.

Video linkattu lähtemään suoraan oikeasta aikaleimasta, jossa autojen testaus alkaa:


No periaatteessa ihan OK testi, mutta Teslan osalta olisi ollut kiva nähdä mitä auton visualisointi näytti. Ihan ekassa testissä auto havaitsi lapsen:
1742116310886.png

Mutta ei jostain syystä jarruttanut. Eli kameratekniikassa ei sinänsä ole vikaa, Teslan softassa on.

Kolmas testi olikin mielenkiintoinen. Telsa ajaa kuuttakymppiä tilanteeseen jossa se ei näe. FSD:n (E: vai autopilot?) olisi pitänyt hiljentää todella paljon ennen kuin savu alkoi. Törmäys olisi tapahtunut ihmiselläkin jos se olisi ajanut hiljentämättä savuun.

Neljännessä testissä sama juttu, tilannenopeus! Tässä olisi kaivannut auton visualisointia, näkikö se vai ei? Kävikö samalla lailla kuin eka testissä että näki mutta ei pysähtynyt?

Viides oli yllätys että Tesla pysähtyi.

Viimeinen oli sinänsä mielenkiintoinen mutta täysin merkityksetön tosielämän kannalta. Tässä testissä voisivat perinteisetkin hätäjarrutukset ja tutkat olla ongelmissa:

 
Viimeinen oli sinänsä mielenkiintoinen mutta täysin merkityksetön tosielämän kannalta.
Mielestäni ei ole merkityksetön. Tuohan testaa käytännössä samalla mitä tahansa sellaista tilannetta, jossa tiellä on este, jonka kontrasti ei ole riittävän suuri siihen, että kamerapohjainen järjestelmä sen tunnistaisi.

Tälläisia tilanteita voi helposti tulla tasaharmaassa kelissä, sateisessa tai sumuisessa kelissä jne. Koska autosta puuttuu tutka/lidar, niin tiellä olevia objekteja ei tunnisteta jos ne eivät kunnolla erotu videokuvasta.

Teslassahan ei ole edes stereokameroita (kahda identtistä kameraa sopivalla etäisyydellä toisistaan), niin systeemi ei pysty edes hahmottamaan että edessä on kuva eikä kolmiulotteinen maailma, koska yhdelle kameralle kuva näyttää ihan normaalille (toisin kuin ihmiselle, jolla stereonäkö).
 
Mielestäni ei ole merkityksetön. Tuohan testaa käytännössä samalla mitä tahansa sellaista tilannetta, jossa tiellä on este, jonka kontrasti ei ole riittävän suuri siihen, että kamerapohjainen järjestelmä sen tunnistaisi.

Tälläisia tilanteita voi helposti tulla tasaharmaassa kelissä, sateisessa tai sumuisessa kelissä jne. Koska autosta puuttuu tutka/lidar, niin tiellä olevia objekteja ei tunnisteta jos ne eivät kunnolla erotu videokuvasta.

Teslassahan ei ole edes stereokameroita (kahda identtistä kameraa sopivalla etäisyydellä toisistaan), niin systeemi ei pysty edes hahmottamaan että edessä on kuva eikä kolmiulotteinen maailma, koska yhdelle kameralle kuva näyttää ihan normaalille (toisin kuin ihmiselle, jolla stereonäkö).

Tuossa olet varmasti oikeilla jäljillä ja taitaa tuosta olla valitettavasti yksi tai kaksi tosielämän esimerkkiä kun kuljettaja ei ole keskittynyt ajamiseen vaan antanut Teslan hoitaa sen. Auto ei ole havainnut tietä ylittävää perävaunullista rekkaa ja ajanut sopivasti trailerin alitse samalla leikaten auton yläosan veks.
 
Mielenkiintoista olisi ollut nähdä miten teslan kamerapohjainen parkkiavustin olisi tulkinnut tuota seinää. Kyllähän tuo kohtuu turha testi oli kun ei käytetty FSD softaa.
 
No periaatteessa ihan OK testi, mutta Teslan osalta olisi ollut kiva nähdä mitä auton visualisointi näytti. Ihan ekassa testissä auto havaitsi lapsen:
1742116310886.png

Mutta ei jostain syystä jarruttanut. Eli kameratekniikassa ei sinänsä ole vikaa, Teslan softassa on.
Tuossa kuvassahan ei oo ees autopilot päällä eli manuaalisesti on tossa kohtaa ajettu päälle. Sama homma on sen seinän läpi ajaessa. Autopilot pois päältä ja manuaalisesti piti ajaa seinänki läpi. 15:42 voitte käydä itse katsomassa että kun on osumassa seinää autopilot onkin maagisesti poissa käytöstä vaikka se muka laitettiin päälle ennen seinää näyttävästi. Jotain hämärää tuossa on. Ei nuo ole edes autopilot-testejä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kuvassahan ei oo ees autopilot päällä eli manuaalisesti on tossa kohtaa ajettu päälle. Sama homma on sen seinän läpi ajaessa. Autopilot pois päältä ja manuaalisesti piti ajaa seinänki läpi. 15:42 voitte käydä itse katsomassa että kun on osumassa seinää autopilot onkin maagisesti poissa käytöstä vaikka se muka laitettiin päälle ennen seinää näyttävästi. Jotain hämärää tuossa on. Ei nuo ole edes autopilot-testejä.
Ainakin tuossa ekassa kohti kokeilivat hätäjarrutusta ilman autopilottia. Sen jälkeen pitäisi kaikissa testeissä olla ap päällä. Mutta niin kun sanoin olisi ollut kiva nähdä kojelaudan visualisointi että mitä ne kamerat oikeastaan yrittivät autolle kertoa.
 
Noita FSD törmäystestejä löytyy kyllä YouTubesta kun vaan hakee.


Tuossakin yksi mikä tehty 4kk sitten. Järjestelmä näkee mutta ei tiedä mitä tekee joten ajaa päälle.

Ja tiedän että 4kk vanha. Softa on voinut muuttua mutta tekijältä ei ole uudempaa mutta tekee aika toisinaan näitä.

10kk sitten testissä taas toimi paremmin.


Tuntuu vähän olevan random tämän FSDn toiminta ja riippuen softaversiosta se toimii hyvin tai ei. Mikä ei kyllä ole mairitteleva suunta.
 
Teslassahan ei ole edes stereokameroita (kahda identtistä kameraa sopivalla etäisyydellä toisistaan), niin systeemi ei pysty edes hahmottamaan että edessä on kuva eikä kolmiulotteinen maailma, koska yhdelle kameralle kuva näyttää ihan normaalille (toisin kuin ihmiselle, jolla stereonäkö).
Kyllä yhdellä liikkuvalla kameralla voi tehdä 3d-mallin.

Ei toki yhdestä videoframesta, mutta kun otat kaksi peräkkäistä framea + huomioit kameran liikkeen (jonka auton sähköaivo kyllä tietää siedettävällä tarkkuudella), niin kyllä siitä voi jo laskea objektien sijaintia 3d-maailmassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 483
Viestejä
4 694 053
Jäsenet
76 754
Uusin jäsen
Jonde1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom