Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Just In.

Lainausta Hesarista

Tesla varoittaa, että Trumpin tullitoimet voivat iskeä sen toimintaan​

FT:n lähteen mukaan Teslan kirjeeseen ei ollut merkitty allekirjoittajaa, koska kukaan ei halua tulla irtisanotuksi kirjeen takia.

”Tesla kehottaa kauppaedustajan toimistoa pohtimaan, millaisia seurauksia on tietyillä ehdotetuilla toimilla, jotka tähtäävät epäreilujen kauppakäytäntöjen käsittelyyn”, Tesla kirjoitti uutistoimisto Reutersin mukaan tiistaille päivätyssä kirjeessä.


Brittiläisen talousmedian Financial Timesin (FT) lähteen mukaan kirjeeseen ei ollut merkitty allekirjoittajaa siksi, ettei kukaan halua tulla irtisanotuksi sen lähettämisen takia.
 
Uudessa Y:ssä on luovuttu etupään gigacastingista ja siirrytty perinteiseen keulan rakenteeseen ja samalla ilmeisesti luovuttu mahdollisuudesta käyttää structural pack -akkuja.

Youtube: Munro keskustelee aiheesta Teslan edustajien kanssa


Koskaa ei tullutkaan etuosan gigapressiä:
”Kaikki Model Y:t ennen siirtymistä niin sanottuun Juniper-päivitykseen valmistettiin ainoastaan takaosan alustan gigavaluilla.”

Tehtaista 2/5 voisi sen ottaa käyttöön. Jutussa selitetään asiaa.

Lieneekö Xpeng yksi sitten, jossa tehdään molemmat päät gigapressiällä.
 

Secton TJ:ltä kommentteja sähkautoihin liittyen ja erityisesti Teslan osalta.

Tilaukset laskeneet
Tuoreinta tietoa ovat tilaukset. Secto Automotiven uusien henkilöautojen tilauksista Teslan osuus oli tämän vuoden tammi–helmikuussa 6,7 prosenttia. Koko viime vuonna Teslan osuus oli 10 prosenttia. Pudotusta on siis alkuvuonna noin kolmannes.

Luvut perustuvat satoihin Tesla-tilauksiin.

Teslan osuus Secton täyssähköautojen tilauksista oli tammi–helmikuussa 14,5 prosenttia. Koko viime vuonna osuus oli 24,7 prosenttia.

Pudotus on selvä, mutta lukuihin tuo epävarmuutta Model Y:n malliuudistus. Uudistunut malli on juuri tullut myyntiin, ja osin tilausluvut ovat voineet pudota siksi, että uutuutta on odotettu.

Muskin sekoilu vaikuttaa:
Secto Automotive teki kuitenkin työntekijöilleen erittäin kiinnostavan pikakyselyn. Yhtiö kysyi 20 yhteyshenkilöltään näin: Onko asiakkaittesi joukossa tapahtunut muutosta suhtautumisessa Teslaan viime kuukausien aikana?

Jokaisella yhteyshenkilöllä on hoidettavanaan keskimäärin 100 asiakasta, jotka voivat olla isojakin yrityksiä, mutta myös yksittäisiä työsuhdeautoilijoita.

Yhteensä 20 vastaajasta kolme kertoi, että hänellä on asiakas tai asiakkaita, jotka ovat päättäneet luopua Teslasta osana autovalikoimaansa.

Enemmistöllä eli peräti 13 yhteyshenkilöllä oli asiakas tai asiakkaita, jotka harkitsevat Teslasta luopumista osana autovalikoimaansa
 
Mielestäni tuossa viestissä väistetään se tosiasia, että kikavalu on kallis korjata jos ruttu tulee. Viestiketjussa siitä joku mainitsee, mutta siihen todetaan että ei ollut top 4 syy. Ja tämä syy on oikeasti kuluttajalle ainoa merkittävä asia. Muut TOP 4 syyt ovat puhtaasti taloudellisia syitä tehtaalle.
 
Mielestäni tuossa viestissä väistetään se tosiasia, että kikavalu on kallis korjata jos ruttu tulee. Viestiketjussa siitä joku mainitsee, mutta siihen todetaan että ei ollut top 4 syy. Ja tämä syy on oikeasti kuluttajalle ainoa merkittävä asia. Muut TOP 4 syyt ovat puhtaasti taloudellisia syitä tehtaalle.
Vakuutusmaksut varmasti nousee mitä hankalammaksi automallin mällikorjaus menee.
 
Eikö tämä valmistustapa ole paluu vanhaan? Kyllähän näitä castinkia ja akkupaketti osana runkoa mainostettiin ihmeellisenä tapana alentaa kustannuksia ja nopeuttaa. Nyt kuitenkin luovutaan ja mennään vanhalla. Ovatko huomanneet että kaikkea ei pidä innovoida uusiksi?
 
Eikö tämä valmistustapa ole paluu vanhaan?
Kyllä ja ei. Tarkoitus on kuitenkin kikavalaa etupää kunhan vanhan tavan tuotantolinja on poistojen kautta tuloutettu. Voisivat tehdä heti myös etupään, mutta se tuloslaskelma näyttäisi rumalta. Näinhän tuossa kerrotaan. Ihan järkenkäypä selitys, miksi nyt toimitaan noin.
 
Voisihan se Tesla vaikka korjata softansa? Norjassa kuitenkin ollut Tesla saatavilla vuosia ja videon mukaan samat ongelmat vain jatkuvat. Nostaa myös esiin että ei olisi varmaankaan suuri asia koodarin ajaa samaa reittiä ja huomioida nämä.
Toki voi, mutta ei se siihen faceliftiin liity. Jos siihen jotain muutosta tulee, niin tulee vanhoihin ja uusiin.
 
Kyllä ja ei. Tarkoitus on kuitenkin kikavalaa etupää kunhan vanhan tavan tuotantolinja on poistojen kautta tuloutettu. Voisivat tehdä heti myös etupään, mutta se tuloslaskelma näyttäisi rumalta. Näinhän tuossa kerrotaan. Ihan järkenkäypä selitys, miksi nyt toimitaan noin.
Videon kautta saa hiukan eri kuvan. Enemmänkin halutaan yhtenäistää valmistus jos tulee saatavuuusongelmia.
 
Q1 loppukvartaalin myyntisuma käynnissä Norjassa:


Teslalla vahva johto Maaliskuun myynnissä ja menee lienee myös kvartaalin myydyimmäksi autoksi. Silti myynnit vajaa puolet viimevuotisesta ja noin 90% norskeista valitsee jonkun muun merkin. Eri tahot sitten tviittaa ja uutisoinee noista kahdesta näkökulmasta itselleen mieluisampaa..
 
Q1 loppukvartaalin myyntisuma käynnissä Norjassa:


Teslalla vahva johto Maaliskuun myynnissä ja menee lienee myös kvartaalin myydyimmäksi autoksi. Silti myynnit vajaa puolet viimevuotisesta ja noin 90% norskeista valitsee jonkun muun merkin. Eri tahot sitten tviittaa ja uutisoinee noista kahdesta näkökulmasta itselleen mieluisampaa..
No eiköhän tuosta voi sitä mieltä olla, että ainakaan Teslan myyntipaniikkia ei ole. Ihan kohta Q1 toisiksi parhaiten myyny sähköauto Norjassa, vaikka myytiin vaan vanhaa mallia tammi-helmikuu.
 
Viimeksi muokattu:
Q1 loppukvartaalin myyntisuma käynnissä Norjassa:


Teslalla vahva johto Maaliskuun myynnissä ja menee lienee myös kvartaalin myydyimmäksi autoksi. Silti myynnit vajaa puolet viimevuotisesta ja noin 90% norskeista valitsee jonkun muun merkin. Eri tahot sitten tviittaa ja uutisoinee noista kahdesta näkökulmasta itselleen mieluisampaa..
Ilmeisesti uusi Y saapunut maahan? Rekisteröikö Tesla autot heti maahan saapuessa? Tuossa näytti ainakin olevan viimeisen 20 auton joukossa tusina Nissania peräkanaa eli pakko olla joku maahantuojan massarekisteröinti.

e: Ei mitään myyntipaniikkia, kun valkoinen talo ja presidentti valjastetaan kampanjoimaan :D
 
Q1 loppukvartaalin myyntisuma käynnissä Norjassa:


Teslalla vahva johto Maaliskuun myynnissä ja menee lienee myös kvartaalin myydyimmäksi autoksi. Silti myynnit vajaa puolet viimevuotisesta ja noin 90% norskeista valitsee jonkun muun merkin. Eri tahot sitten tviittaa ja uutisoinee noista kahdesta näkökulmasta itselleen mieluisampaa..

Olisi yllätävää jos uusi malli ei pientä myyntipiikkiä saisi aikaan, mutta ei nuo luvut nyt vielä kovin hyvältä vaikuta jos vertaa viime vuoden maaliskuuhun:
 
Teslan pitäisi palauttaa luottamus itseensä, mutta se onnistuisi vain siivoamalla hallitus muskin kätyreistä ja sen jälkeen Muskin erottaminen. Ei tule tapahtumaan, Tesla ei ole normaali yhtiö jossa hallitus ajaa omistajien asiaa ja toimari on hallituksen alapuolella.
 
Olisi yllätävää jos uusi malli ei pientä myyntipiikkiä saisi aikaan, mutta ei nuo luvut nyt vielä kovin hyvältä vaikuta jos vertaa viime vuoden maaliskuuhun:
Jep myyntipiikki on varmasti totta. Kesän jälkeen nähdään vaikuttiko takavetoisten mallien myynnin puute minkä verran.

Mutta jos tuosta nyt vertaa esim. viime vuoden kakkosta ja tämän vuoden myyntilupausta Toyota BZ4X niin se on myynyt nyt maaliskuussa 21,6% siitä mitä se myi viime vuonna ja Model Y on myynyt 22,9%, eli on hiuksen verran edellä Toyotaa.

Eniveis, yhden kuukauden myynneistä ei saa mitään oikeita tietoja, kun eri merkkien kamppikset osuu eri kuukausille. Nyt näyttää Model Y tämän päivän luku hypänneen jo 6 kun muilla mitalisteilla pysynyt 2. Tätä onkin jännä alkaa seuraamaan.

Edit: Model Y näyttää olevan helmikuussakin kakkosena, ei paha.
 
Eikö sen pienemmän mallin pitänyt tulla tänä kesänä (H1/2025)?

"Tämän uuden mallin julkaisun ajoitus riippuu päivitetyn Model Y:n tilausten suorituskyvystä, 36 kr sanoi ja lisäsi, että Teslan odotetaan tuovan markkinoille tämän "halvemman Model Y" myöhemmin tänä vuonna, jos päivitetyn Model Y:n myynti ei toimi odotetusti."

Halpis MY:n ensisijainen tavoite puolustaa Teslan markkinaosuutta kiinassa.
 
Eikö tämä tutkimus ollut vain arvio? Ei perustunut kuin arvioihin.

Veikkaan että nähty joku iltapulun otsikko jossa uutisoitu brittiläisestä katsastustilasto analyysistä, mutta Itse analyysi jätetty lukematta.

Siinä tutkimuksessa oli tutkittu katastustilastoja ja niiden avulla arvioitu autojen elinkaarta. niin polttikset , hybridit ja sähkikset. Luonollisesti sähkisten ikäjaukauma yleisesti autoista eroja kovasti, ja sähkisten sisällä eri merkkien välillä ikähaarulla isoa ero ja monella merkillä katsastus tilastoissa ohut edustus, ja niitä merkkejä joita myyty merkittävästi vuosia sitten, niin kohderyhmä, luokka kapea ja eroaa toisistaan.

Arvio mallien elinkaaresta perustu ihan ajatukseen, ja sähkisten kohdalla tutkmuksessa korostettiin mm akuston suurtamerkitystä, tutkijat arvioivat että se voi vaikuttaa suuresti todelliseen elinkaaren pituuteen, vs polttikset.

Ja sekin huomioitava että UKssa se paalaus ikä kilometreinä ja vuosina meikäläiseen varsin lyhyt, ja kilometri tilastossa kärjessä ne malli millä ajetaan paljon, vs ne malli joilla ikä tulee ennemmin täyteen kuin 150 000km


Q1 loppukvartaalin myyntisuma käynnissä Norjassa:

https://elbilstatistikk.no/

Teslalla vahva johto Maaliskuun myynnissä ja menee lienee myös kvartaalin myydyimmäksi autoksi. Silti myynnit vajaa puolet viimevuotisesta ja noin 90% norskeista valitsee jonkun muun merkin. Eri tahot sitten tviittaa ja uutisoinee noista kahdesta näkökulmasta itselleen mieluisampaa..

Nyt tosiaan selkeästi ilmassa viestintää missä julkaistaan Teslan myyntiluvuista osa totuuksia. Tarkoituksella jätetään oleellisia asioita uutisista kertomatta. (Toisin kuin sinä joka tiivistit asian hyvin). En tiedä onko tämä ihan pääkallo paikalta organisoitua, ainakin sieltä on nyt kovaa viestintää mikä tukisi yhtiönmarkkina-arvoa.
 
Veikkaan että nähty joku iltapulun otsikko jossa uutisoitu brittiläisestä katsastustilasto analyysistä, mutta Itse analyysi jätetty lukematta.

Siinä tutkimuksessa oli tutkittu katastustilastoja ja niiden avulla arvioitu autojen elinkaarta. niin polttikset , hybridit ja sähkikset. Luonollisesti sähkisten ikäjaukauma yleisesti autoista eroja kovasti, ja sähkisten sisällä eri merkkien välillä ikähaarulla isoa ero ja monella merkillä katsastus tilastoissa ohut edustus, ja niitä merkkejä joita myyty merkittävästi vuosia sitten, niin kohderyhmä, luokka kapea ja eroaa toisistaan.

Arvio mallien elinkaaresta perustu ihan ajatukseen, ja sähkisten kohdalla tutkmuksessa korostettiin mm akuston suurtamerkitystä, tutkijat arvioivat että se voi vaikuttaa suuresti todelliseen elinkaaren pituuteen, vs polttikset.

Ja sekin huomioitava että UKssa se paalaus ikä kilometreinä ja vuosina meikäläiseen varsin lyhyt, ja kilometri tilastossa kärjessä ne malli millä ajetaan paljon, vs ne malli joilla ikä tulee ennemmin täyteen kuin 150 000km
Aivan se oli tämä. Mietinkin että ei ole tullut vastaa mitään ns. oikeaa tutkimusta.
 
Veikkaan että nähty joku iltapulun otsikko jossa uutisoitu brittiläisestä katsastustilasto analyysistä, mutta Itse analyysi jätetty lukematta.

Siinä tutkimuksessa oli tutkittu katastustilastoja ja niiden avulla arvioitu autojen elinkaarta. niin polttikset , hybridit ja sähkikset. Luonollisesti sähkisten ikäjaukauma yleisesti autoista eroja kovasti, ja sähkisten sisällä eri merkkien välillä ikähaarulla isoa ero ja monella merkillä katsastus tilastoissa ohut edustus, ja niitä merkkejä joita myyty merkittävästi vuosia sitten, niin kohderyhmä, luokka kapea ja eroaa toisistaan.

Arvio mallien elinkaaresta perustu ihan ajatukseen, ja sähkisten kohdalla tutkmuksessa korostettiin mm akuston suurtamerkitystä, tutkijat arvioivat että se voi vaikuttaa suuresti todelliseen elinkaaren pituuteen, vs polttikset.

Ja sekin huomioitava että UKssa se paalaus ikä kilometreinä ja vuosina meikäläiseen varsin lyhyt, ja kilometri tilastossa kärjessä ne malli millä ajetaan paljon, vs ne malli joilla ikä tulee ennemmin täyteen kuin 150 000km




Nyt tosiaan selkeästi ilmassa viestintää missä julkaistaan Teslan myyntiluvuista osa totuuksia. Tarkoituksella jätetään oleellisia asioita uutisista kertomatta. (Toisin kuin sinä joka tiivistit asian hyvin). En tiedä onko tämä ihan pääkallo paikalta organisoitua, ainakin sieltä on nyt kovaa viestintää mikä tukisi yhtiönmarkkina-arvoa.
En tiedä mistä iltalehdestä olet artikkeliin perehtynyt, mutta täältä se löytyy, jos haluatte perehtyä:


Ihan Weibullin suhteellisen riskin mallilla tehty arvio. LSE on hyvälaatuinen yliopisto. Totuus ei varmastikaan, mutta parempi kuin heitetyt spekulaatiot.

Aiheeseen liittyen Tesla oli paras sähköauto👍🏻
 
Aiheeseen liittyen Tesla oli paras sähköauto👍🏻

Joo mutta statistiikka oli vain vuosimallin 2021 autoihin asti, datana käytettiin brittien katsastustilastoja ja siellä autot pitää katsastaa ensimmäisen kerran 3v rekisteröinnistä. Eli käytännössä kaikki paitsi Teslat olivat valmistajiensa ensimmäisiä vetoja ja väitänpä jonkun verran tilastotiedettä harjoittaneena että esim. VW:n osalta on jouduttu tekemään aika isoja ekstrapolaatiota/projektioita kun käytännössä tutkimuksessa oli vain vuosimallin 2020 ja 2021 ID3 ja ID4 eikä kilsoja hirveästi ollut.

Mielenkiintoinen tutkimus mutta kovin isoja johtopäätöksiä siitä ei voi vetää jos puhutaan esim. tänä vuonna myytävistä BEVeistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 146
Viestejä
4 682 588
Jäsenet
76 727
Uusin jäsen
TommyGavin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom