Nämä on hauskoja kommentteja mantereelta, jossa ei ole yhtään maailmanluokan softafirmaa. Kannattaa käpertyä osoittelemaan vain lakipykäliä sormella.
Toivon että FSD:n osalta EU:ssa tulee järki ja se sallitaan tieliikenteessä, kuten Kiinassakin.
Jos aivan tarkkoja ollaan, niin FSD Supervised julkaistu Kiinassa mutta rajoitettuna versiona mikä ei ole 1:1:n sen mitä USAssa on vastaava tuote.
Lisäksi kyseinen FSD Kiinassa ei osaa liikennesääntöjä, joista sitten kuskit saaneet sakot.
Tesla drivers are racking up fines using FSD in China
Uutisesta myös selviää, että FSD:n termi siellä on "Autopilot automatic assisted driving on urban roads".
Kuitenkin omia kokemuksia. Päätin kokeilla miten auto turn off vilkut toimivat.
Koska nykyisessä viiksessä on kaksi pykälää, niin tein muutaman havainnon. Kun ajetaan normaalisti niin riittää, että viikestä painaa kevyesti, niin vilkku jää päälle. Kun vaihtaa kaistaa tai kääntyy, se sammuu kuten pitää. Liikenneympyrät eivät vieläkään toimi ellei poistuessa tee sellaista kunnon käännöstä. Ilmeisesti lukee ratin asennosta tai koittaa tulkita viivoista, että tuliko nyt käännyttyä ja pitäisikö se vilkku laittaa pois vai ei. Suoraan en voi sanoa/verrata Juniperiin koska siinä mielestäni tämä toimi paremmin, toki liikenneympyrät eivät olleet aivan samanlaisia pk-seudulla kuin täällä maalla.
Toinen asia minkä huomasin on, että AP:lla ajaessa, niin vilkun lokiikka onkin erilainen. Kun tämä on päällä, niin kerta painallus toimii kuten ennen ja tulee kolme vilkutusta, jos tänä aikana ohittaa, niin ratissa on aika vahva vaste, että sitä saa kunnolla kääntää. Jos taas painaa pohjaan eli tulee kaksi pykälää, niin tällöin vilkku jää päälle, AP deaktivoituu ja ohitus normaalisti. Vilkku sammuu kun ylittää viivan. Tämä ehkä hiukan selittää miksi tunsin tämän vahvan vasteen/pykälän kun Juniperilla vaihdoin kaistaa AP:n päällä ollessa. Ilmeisesti softa ei ymmärrä vielä tätä, että saisi antaa kääntää vapaasti/AP deaktivoituisi. Pitää ehkä kokeilla myöhemmin uudelleen.
Lisäksi tämä toimintalogiikka, että normaali ajossa ja AP:ssa sen pitää olla erilainen. Miksei voisi olla sama molemmissa tapauksissa?