Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Hyvä huomio. Täytyy odotella varmaan Q1 lisäksi Q2 lukuja, Q2 pitäisi olla viimeistään kaikenlainen uuteen Y-malliin kuuluva siirtymä hävinnyt.
Taitaa vielä vanhaa Y:ta olla paljon tarjolla, en muista, että 3:ssa siirtyminen olisi näin kauan kestänyt.
 
Onhan sitä vanhoja varastoja varmasti , kun on myynti kyykänny enemmän kuin odottivat.

Näin tänään ekan kerran uuden yyn livenä liikenteessä. Aluksi luulin että jokin kiinankulkine sieltä tulee. Ihan kliinisen siisti auto tuo oli kun tuli kohdalle. Perässä tuli vanha yyy, ja näyttihän se heti vanhemmalta.
 
Itsellä tuli auto vastaan ja katsoin ensin että se olisi uusi Y. Mutta lopulta siinä keulassa luki BYD, eli uusi Y on vielä livenä näkemättä.
 
Toisen norjalaisen arvostelu Model Ysta ja näyttäisi tekevän useasti haamujarrutuksia. Ihmettelee asiaa miksei ole vieläkään saatu kuntoon.
8:10 eteenpäin.
 
Täytyy edelleenkin muistaa se, että kyse ei ole uudesta Y-mallista vaan faceliftistä eli kasvojenkohotuksesta.. Osa tykkää keulan tai perän uudesta ilmeestä. Itse en pidä varsinkaan keulasta.
 
Täytyy edelleenkin muistaa se, että kyse ei ole uudesta Y-mallista vaan faceliftistä eli kasvojenkohotuksesta.. Osa tykkää keulan tai perän uudesta ilmeestä. Itse en pidä varsinkaan keulasta.
Livenä se keula ei ole niin sammakko kuin ennen, ihan ok jos vrt. kolmosen pelkkää lamppujen muuttamista. Perä taas näyttää kuvissa hienommalta kuin livenä. Mittasuhteet edelleen hassut kun katsoo autoa sopivasti takaviistosta ja nyt siihen tulee vielä tuo outo ”kaukalo”. Kokonaisuus on omaan makuun parempi kuin ennen, mutta en mä nyt ulkonäön takia tuota ostaisi. Eipä toki muutkaan sähköautot erityisesti ulkonäöllä myy.
 
Onko porukalla kolmosia tai Y tesloja, missä on kilsoja jo reippaammin takana? Kun itselläni saattaisi tulla tilanne eteen, missä työmatka pitenee huomattavasti ja autoon (rwd Y) rupeaisi kertymään kilometrejä vuodessa 30 000km+. Tällä hetkellä ajettu 50 000km. Eli 100tkm menisi myös rikki jo seuraavan parin vuoden aikana ja haluaisin kyllä mielellään autoa pitää vielä vähintään 3-4 vuotta.

Nyt mietinnässä onkin auton luotettavuus kun alkaa kilsoja kertymään, eli ts. Vaihtaako johonkin halvempaan kotteroon, kun alkaa kilsoja tulla niin uhkaavaa tahtia.

Jos jollain on kokemuksia enemmän ajetuista, niin kuinka paljon tuossa takuun päättymisen jälkeen on saanut käyttää pajalla jos ei lasketa jotain normaalia kulumista ja alustan/jarrujen osien vaihtamista.
 
Onko porukalla kolmosia tai Y tesloja, missä on kilsoja jo reippaammin takana? Kun itselläni saattaisi tulla tilanne eteen, missä työmatka pitenee huomattavasti ja autoon (rwd Y) rupeaisi kertymään kilometrejä vuodessa 30 000km+. Tällä hetkellä ajettu 50 000km. Eli 100tkm menisi myös rikki jo seuraavan parin vuoden aikana ja haluaisin kyllä mielellään autoa pitää vielä vähintään 3-4 vuotta.

Nyt mietinnässä onkin auton luotettavuus kun alkaa kilsoja kertymään, eli ts. Vaihtaako johonkin halvempaan kotteroon, kun alkaa kilsoja tulla niin uhkaavaa tahtia.

Jos jollain on kokemuksia enemmän ajetuista, niin kuinka paljon tuossa takuun päättymisen jälkeen on saanut käyttää pajalla jos ei lasketa jotain normaalia kulumista ja alustan/jarrujen osien vaihtamista.

Ei vastaa itse kysymykseesi, mutta eikö tässä ole juuri nurinkurinen ajatus? Kilsat lisääntyy ja harkitset kotteroa vs. kilsat lisääntyy, sähköauton järkevyys paranee. Jos itsellä tulisi kilsoja 15tkm tai alle, ajaisin kotterolla. Nyt kun kilsoja tulee se 25-35tkm/v, ajan sähköautolla.
 
Ei vastaa itse kysymykseesi, mutta eikö tässä ole juuri nurinkurinen ajatus? Kilsat lisääntyy ja harkitset kotteroa vs. kilsat lisääntyy, sähköauton järkevyys paranee. Jos itsellä tulisi kilsoja 15tkm tai alle, ajaisin kotterolla. Nyt kun kilsoja tulee se 25-35tkm/v, ajan sähköautolla.
Tavallaan kyllä. Mietin itsekin, että yleensä juuri näihin korkeampiin kilsamääriin sähköauto kannattaakin hankkia. Mutta toisaalta taas en ole sitäkään koulukuntaa, että vaihdan 2-3 vuoden välein mielellään autoa uuteen, vaan haluaisin ajaa teslan ns. loppuun. Ja mietinkin, että mihin kaikkeen joutuu varautua kun alkaa kilsoja olla 100tkm ja yli.
 
Mulla täyttää kolmonen heinäkuussa 2 vuotta, kilsoja mittarissa nyt 40tkm eli 80tkm tulee täyteen ennen takuu-4v ikää. Ajattelin siinä 75tkm kilsoissa katsoa mikä tilanne - vaihtoon vai jatkaako. Varmaan tapauskohtaista ajaako näillä 200tkm vai ei, mutta eipä näissä kai sen isompia tyyppiremontteja ole ollut. Akku se kallein ja sen takuuta on pitkään.
 
Onko porukalla kolmosia tai Y tesloja, missä on kilsoja jo reippaammin takana? Kun itselläni saattaisi tulla tilanne eteen, missä työmatka pitenee huomattavasti ja autoon (rwd Y) rupeaisi kertymään kilometrejä vuodessa 30 000km+. Tällä hetkellä ajettu 50 000km. Eli 100tkm menisi myös rikki jo seuraavan parin vuoden aikana ja haluaisin kyllä mielellään autoa pitää vielä vähintään 3-4 vuotta.

Nyt mietinnässä onkin auton luotettavuus kun alkaa kilsoja kertymään, eli ts. Vaihtaako johonkin halvempaan kotteroon, kun alkaa kilsoja tulla niin uhkaavaa tahtia.

Jos jollain on kokemuksia enemmän ajetuista, niin kuinka paljon tuossa takuun päättymisen jälkeen on saanut käyttää pajalla jos ei lasketa jotain normaalia kulumista ja alustan/jarrujen osien vaihtamista.

190tkm lähestyy omalla. Tällä hetkellä vuodessa tulee noin 40tkm.

Perustakuun loppumisen jälkeen oven lukkomoottori ja pyöränlaakeri on pitänyt vaihtaa.

Auto toimii omana kenttätoimistona, joten aika halvalla päässyt.

Vertaan taas audiin, joka on ollut 60tkm aikana pajalla enemmän kuin tesla yli 180tkm aikana.
 
Onko porukalla kolmosia tai Y tesloja, missä on kilsoja jo reippaammin takana? Kun itselläni saattaisi tulla tilanne eteen, missä työmatka pitenee huomattavasti ja autoon (rwd Y) rupeaisi kertymään kilometrejä vuodessa 30 000km+. Tällä hetkellä ajettu 50 000km. Eli 100tkm menisi myös rikki jo seuraavan parin vuoden aikana ja haluaisin kyllä mielellään autoa pitää vielä vähintään 3-4 vuotta.

Nyt mietinnässä onkin auton luotettavuus kun alkaa kilsoja kertymään, eli ts. Vaihtaako johonkin halvempaan kotteroon, kun alkaa kilsoja tulla niin uhkaavaa tahtia.

Jos jollain on kokemuksia enemmän ajetuista, niin kuinka paljon tuossa takuun päättymisen jälkeen on saanut käyttää pajalla jos ei lasketa jotain normaalia kulumista ja alustan/jarrujen osien vaihtamista.
Y löytyy ja hieman vaille 90 tkm mittarissa. Alle 2 v autolla ikää. Takuuna meni 1 kamera, latausportti, kylmäaineen täyttöä. Takuun jälkeen ei ole vielä mitään hajonnut. 45 tkm tulee vuodessa lisää ja tarkoitus ajaa tämän sinne 400tkm+ paikkeille ja riippuen toki miten akku kestää ja miten auto muuten kestää niin ehkä 500tkm+ taikka sitten jos alkaa lahoamaan alta aiemmin niin pakko vaihtaa.
 
Y löytyy ja hieman vaille 90 tkm mittarissa. Alle 2 v autolla ikää. Takuuna meni 1 kamera, latausportti, kylmäaineen täyttöä. Takuun jälkeen ei ole vielä mitään hajonnut. 45 tkm tulee vuodessa lisää ja tarkoitus ajaa tämän sinne 400tkm+ paikkeille ja riippuen toki miten akku kestää ja miten auto muuten kestää niin ehkä 500tkm+ taikka sitten jos alkaa lahoamaan alta aiemmin niin pakko vaihtaa.
Muistaakseni saatiin autot jopa samalla viikolla aikoinaan. Ja itsellänikin oli ainakin alunperin tarkoitus ajaa auto jopa ”loppuun”. Mutta tuo loppukin voi tarkoittaa tapauskohtaisesti montaa eri asiaa. Esimerkiksi jos auto alkaa jossain kohtaa vuosittain vaatimaan tuhat/tuhansia euroja vaativia remontteja, niin sanon ei kiitos sillekin.
 
Muistaakseni saatiin autot jopa samalla viikolla aikoinaan. Ja itsellänikin oli ainakin alunperin tarkoitus ajaa auto jopa ”loppuun”. Mutta tuo loppukin voi tarkoittaa tapauskohtaisesti montaa eri asiaa. Esimerkiksi jos auto alkaa jossain kohtaa vuosittain vaatimaan tuhat/tuhansia euroja vaativia remontteja, niin sanon ei kiitos sillekin.
Joo, toki jos alkaa hajoamaan jotain pahemmin niin sitten vaihdan, mutta toistaiseksi ei juuri ongelmia. Ensimmäisen katsastuksen aikaan (eli 2v päästä) mittarissa lienee n. 180tkm ja jos siihen mennessä en ole mitään joutunut tekemään niin varmaan tulee hylky alustan osista ainakin, mutta täytyy niitä sitten vaihtaa, mutta tuo nyt menee perus kulumisen piikkiin vielä kyllä. Ja ilmeisesti nuo alustan osat ovat kohtuu hintaisiakin, itse tulee vaihdettua sitten.
 
Kannattenee ehkä niitä alustan osia katsella jo nyt 100 tkm kohdalla. Iso osa katsastuksista on tainnut (?) kuitenkin olla jo pienemmillä kilometreillä ja silti osat rikki. Ei sitä alustan heikkenemistä itse huomaa ennen kuin se on todella karsea. Vanhassa rämässä remppa-autossa tuli oikein "ahaa-elämys", kun vaihtoi koiranluut.
 
Riippuu onko ne jo vaihdettu. Itsellä tuli kilsoja sen verran nopeasti että ne vaihdettiin takuuseen 60tkm kohdalla eikä ole sen jälkeen ollut ongelmaa. Katsastuksessa oli uusilla osilla lähes 100tkm ajettu, ei ollut mitään huomioita.

Tosiaan ne joilla tulee vähemmän kilometrejä, voi mennä takuuaika umpeen ennen kuin niistä tulee ongelmaa. Toisaalta uudemmissa pitäisi olla tuo uudempi revisio ja valmiina.
 
Muistaakseni saatiin autot jopa samalla viikolla aikoinaan. Ja itsellänikin oli ainakin alunperin tarkoitus ajaa auto jopa ”loppuun”. Mutta tuo loppukin voi tarkoittaa tapauskohtaisesti montaa eri asiaa. Esimerkiksi jos auto alkaa jossain kohtaa vuosittain vaatimaan tuhat/tuhansia euroja vaativia remontteja, niin sanon ei kiitos sillekin.

Tämä "loppuun ajaminen" on mielenkiintoinen aihe. Se tarkoittaa kaikille vähän eri asiaa. Useimmille se tarkoittaa vaihtelevaa prosenttiosuutta auton jäljellä olevasta myyntiarvosta suhteessa remontin hintaan.
Äkkiseltään väittäisin että jos sinun paalausrajasi on kaksi tonnin remonttia peräkkäisinä vuosina niin autolla ei pääse 400tkm asti.
 
Mielenkiintoista, Teslan model 3 myynti kasvoi Irlannissa helmikuussa ja myös Y:n ja 3 myynti Iso-Britaniassa.

The United Kingdom reported a 20% sales increase in February, with nearly 4,000 Model 3 and Model Y vehicles sold

https://www.teslarati.com/tesla-sales-improve-ireland-despite-european-slump/

En tiedä copy/pastesitko jostain vain ihan omasta uutisvirrasta, jos jälkimmäisestä niin oletan että luitu jutun lähteineen.

UKssa ilmeisesti tulossa veronkorotuksia ensikuussa ja sähköautomyynti viimekuussa kasvanut vuodentakaisesta yli 40%, en tiedä aliarvioiko Tesla myynnin, vai eikä muuten vetänyt. Mutta ilmeisesti odotus että tässä kuussa vielä vilkasta. Tosin omaa väriä voi tuoda se vasemmanpuoleinen liikenne. Mutta jos tiedossa on ollut muutokset, niin varmaan jokainen valmistaja ne ennakoinut.
 
Onko porukalla kolmosia tai Y tesloja, missä on kilsoja jo reippaammin takana? Kun itselläni saattaisi tulla tilanne eteen, missä työmatka pitenee huomattavasti ja autoon (rwd Y) rupeaisi kertymään kilometrejä vuodessa 30 000km+. Tällä hetkellä ajettu 50 000km. Eli 100tkm menisi myös rikki jo seuraavan parin vuoden aikana ja haluaisin kyllä mielellään autoa pitää vielä vähintään 3-4 vuotta.

Nyt mietinnässä onkin auton luotettavuus kun alkaa kilsoja kertymään, eli ts. Vaihtaako johonkin halvempaan kotteroon, kun alkaa kilsoja tulla niin uhkaavaa tahtia.

Jos jollain on kokemuksia enemmän ajetuista, niin kuinka paljon tuossa takuun päättymisen jälkeen on saanut käyttää pajalla jos ei lasketa jotain normaalia kulumista ja alustan/jarrujen osien vaihtamista.
En olisi huolissaan, otsin itselleni Helvetian vakuutuksen: 2v./40tkm noin 1800 euroa. Saa vakuutettua viat kahdeksi vuodeksi. Myös pidempiä periodeja saatavilla.
 
Lisävakuutuksissa pitää muistaa lukea se pieni präntti. Voi tulla yllätyksiä kun kaikkea ei korvatakaan.
 
Ei kai autoja tartte paalata ennenkuin kori ruostuu paskaksi? Kaiken muunhan voi korjata/vaihtaa, uusi akku on mitä 10ke ja moottorit tais olla pari tonnia?
No ei kai, mutta sähkisten osalta, kuten kirjoitit niin jos akku finaalissa, niin noilla kustannuksilla paalaminen voi houkuttaa vaikka jotain kantavaa peliä vielä olisi. Lisäksi sähkisten kehitys ollut reipasta, teknisesti ja hinnaltaan ja odotus että laskeva kehitys vielä jonkin aikaa, jos tullit tai verot ei sotke.

Akkukorjausten yleistymiseen kyllä uskon, mutta oletin siis että tuossa pohdiskelit vanhaa paljon ajettua, eikö jotain "tuoretta" akkuvikasta.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen tapauksessa voi olla, että paalausikä jakautuu "kahtia" - puolet paalataan aikaisessa vaiheessa ja niiden vielä hyväarvoiset vanhat akut käytetään päivitysakkuina niille hyväkuntoisille mutta akut loppuun ajetuille autoille jotka päätetään ylläpitää pitkään.

Tässä kohtaa jako voi hyvin mennä myös riippuen autojen käyttöpaikoista.

Voi esim. olla että Automalli X ruostuu puhki pohjoismaisissa talvikeleissä vähillä kilsoilla, mutta kylmässä säilytetty akku on hyvässä hapessa suhteessa ajettuihin kilsoihin -> Suomiautot paalataan ja aukut myydään Espanjan / Ranskan autoihin joissa välimeren 35C helteet ovat paahtaneet akut kuralle suhteessa kilsoihin, mutta ruosteesta ei tarvitse välittää.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen tapauksessa voi olla, että paalausikä jakautuu "kahtia" - puolet paalataan aikaisessa vaiheessa ja niiden vielä hyväarvoiset vanhat akut käytetään päivitysakkuina niille hyväkuntoisille mutta akut loppuun ajetuille autoille jotka päätetään ylläpitää pitkään.
Brittitutkimus totesi juuri Teslojen kestävän polttiksia pidempään. Word.

Spekuloida toki voi vaikka maailmalopulla, mutta tuo teoriasi on spekulaatio.
 
Eikö tämä tutkimus ollut vain arvio? Ei perustunut kuin arvioihin.
Jos halutaan alkaa tiedon filosofiaa pohtimaan, niin pelkkä heitto: voi olla näin tai näin on tiedollisesti eri tasoa kun tieteen alan menetelmin tehty empiirinen ja ilmeisesti myös empiirisen tiedon pohjala mallinnettu arvio autojen kestoiästä.

Muussa tapauksessa olemme skeptismin täyteisessä maailmassa, jolloin millään ei ole mitään väliä, kaikkien kokemus on yhtä painava eikä mitään tietoa voida hankkia.

Totuushan tämä ei ole, tiede ei etsikään totuuksia, vaan omilla menetelmin saavutettavaa tietoa miten asia voisi olla, mutta veikkaan et tutkimuspaperissa on tuotu epävarmuudet ilmi.
 
Jos halutaan alkaa tiedon filosofiaa pohtimaan, niin pelkkä heitto: voi olla näin tai näin on tiedollisesti eri tasoa kun tieteen alan menetelmin tehty empiirinen ja ilmeisesti myös empiirisen tiedon pohjala mallinnettu arvio autojen kestoiästä.

Muussa tapauksessa olemme skeptismin täyteisessä maailmassa, jolloin millään ei ole mitään väliä, kaikkien kokemus on yhtä painava eikä mitään tietoa voida hankkia.

Totuushan tämä ei ole, tiede ei etsikään totuuksia, vaan omilla menetelmin saavutettavaa tietoa miten asia voisi olla, mutta veikkaan et tutkimuspaperissa on tuotu epävarmuudet ilmi.
Miten tämä liittyy tähän tutkimukseen Teslasta?
 
Meidän koeajo uudella Model Y:llä:



- Alustaa ja jousitusta on saatu parannettua, edelleen samantyyppinen kuin vanhassa Y:ssä, mutta kerroksen pehmeämpi
- Melutaso pykälän hiljaisempi, ei äänetön
- Ratti tuntui hieman jäykemmältä
- Vilkkuviiksi ei palaudu jos ympyrästä poistuu loivasti
- Valittavissa Vähemmän regenerointia, huomaa enemmän pienessä nopeudessa, ei pysähdy yhtä nopeasti
- Liukas pinta ajotila, ei tuntunut jatkuvalta nelivedolta, ehkä reagoi herkemmin/erilailla kun takapyörät sutii ja kytkee nelivedon päälle
- Maastoavustus reagointi kaasuun hidas/puutunut
- Etukamera + pesuri hyvä lisä
- Takapenkkiläiset voi säätää istuinlämmitystä ja penkkien selkänojaa takanäytöltä
- Vauvaistuin/painoa takapenkillä, saa kytkettyä turvavyöhälytyksen pois päältä
 
Ei kai autoja tartte paalata ennenkuin kori ruostuu paskaksi? Kaiken muunhan voi korjata/vaihtaa, uusi akku on mitä 10ke ja moottorit tais olla pari tonnia?
No joo, mutta jos on ajanut jo päälle 400tkm ja esim. akku alkaa olemaan huonossa kunnossa niin kannattaako pistää 10k€? Noin yleisesti ottaen noin paljon ajettujen autojen arvo on varsin pieni. Ja voi tulla muutakin kallista ongelmaa.
 
Toisen norjalaisen arvostelu Model Ysta ja näyttäisi tekevän useasti haamujarrutuksia. Ihmettelee asiaa miksei ole vieläkään saatu kuntoon.
8:10 eteenpäin.

Pääosin samat kamerat ja prossut siinä on kun vanhassakin ja sama softa. Olisi tyhmyyttä kuvitella että haamujen ym. suhteen olisi joku muutos vanhaan malliin verrattuna, mutta tuskin siihen kukaan muu sortuu kun youtube clickbaittaaja.
 
Pääosin samat kamerat ja prossut siinä on kun vanhassakin ja sama softa. Olisi tyhmyyttä kuvitella että haamujen ym. suhteen olisi joku muutos vanhaan malliin verrattuna, mutta tuskin siihen kukaan muu sortuu kun youtube clickbaittaaja.
Voisihan se Tesla vaikka korjata softansa? Norjassa kuitenkin ollut Tesla saatavilla vuosia ja videon mukaan samat ongelmat vain jatkuvat. Nostaa myös esiin että ei olisi varmaankaan suuri asia koodarin ajaa samaa reittiä ja huomioida nämä.
 
Varmaan suurin osa korjaantuisi jo sillä että nopeutena käytettäisiin sitä mitä auto on merkistä lukenut? Eikö tämä toimi monessa maassa näin, mutta ei esim. Suomessa? Ongelma on lähinnä siinä että karttadatassa on jotain 10v vanhojen tietöiden 50 km/h alueita niin auto sitten hidastaa niihin.

Mutta mikä sitten lieneekään syy siihen että näin ei tehdä?
 
Se on jännä ku kotipaikkakunnalla on kolme paikkaa missä tulee aina pieni hidastus, mutta kun ajelee 300-400km pariin eri paikkaan missä käydään, ei niillä matkoilla ole tommosia paikkoja ollu muistaakseni kertaakaan.
 
Voisihan se Tesla vaikka korjata softansa? Norjassa kuitenkin ollut Tesla saatavilla vuosia ja videon mukaan samat ongelmat vain jatkuvat. Nostaa myös esiin että ei olisi varmaankaan suuri asia koodarin ajaa samaa reittiä ja huomioida nämä.
FSDn kanssa ei kai ole haamuja. Osa haamuista johtuu surkeasta karttadatasta. En tiedä, ei luulisi olevan vaikea korjata.
 
FSDn kanssa ei kai ole haamuja. Osa haamuista johtuu surkeasta karttadatasta. En tiedä, ei luulisi olevan vaikea korjata.

FSD:n kanssa on myös haamuja jos lukee TMC ketjuja, ei se ole ratkaiseva tekijä tässä. Karttadata voi olla surkeaa tai sitten Teslan softa on vain surkea - jos se olisi helppo korjata niin se varmaan olisi tehty jo kauan sitten eikö?
 
FSD:n kanssa on myös haamuja jos lukee TMC ketjuja, ei se ole ratkaiseva tekijä tässä. Karttadata voi olla surkeaa tai sitten Teslan softa on vain surkea - jos se olisi helppo korjata niin se varmaan olisi tehty jo kauan sitten eikö?
Uusien innovaatioiden ongelma, onneksi on yrittelijöitä, koska konservatismi ei koskaan kehitä maailmaa👍🏻

Lyhyt tarkastelu paljastaa et ongelma on noi kamerat, joka on taas Teslan idean juju, saada itseohjautuvuus kaikkien saataville halvalla.
 
Uusien innovaatioiden ongelma, onneksi on yrittelijöitä, koska konservatismi ei koskaan kehitä maailmaa👍🏻

Lyhyt tarkastelu paljastaa et ongelma on noi kamerat, joka on taas Teslan idean juju, saada itseohjautuvuus kaikkien saataville halvalla.
En jaksa uskoa että johtuu pelkästään kameroista ainakaan tämän perus AP/vakkarin haamuilut. Tuli taas ajeltua hki-kpo-hki ja kyllä ne vittumaisimmat haamuilut johtuu tuosta karttadatasta. Joko nopeusrajoituksista (auton näyttämä nopeusrajoitus vaihtelee yhtäkkiä 50 tai 80) tai ihan että kartan mukaan tässä on loivamutka mutta todellisuudessa ei ole.

Vähän veikkaan että Teslan kiinnostus korjata tätä on luokkaa nolla. Kaikki kehitystyö on priorisoitu FSDlle.
 
Videota miten parhaimmillaan FSD:tä odotellessa auto osaa vaihtaa vaihteita:

Tuossa videossakin näkyy ne ikonit mitä auton ruudulle tulee. Kuski kertoo ratilla mihin suuntaan haluaa auton liikkuvan kun sitä kääntää. Auto kyllä vaihtaa mutta ei itsenäisesti, vaan kuskin inputista.
 
Varmaan suurin osa korjaantuisi jo sillä että nopeutena käytettäisiin sitä mitä auto on merkistä lukenut? Eikö tämä toimi monessa maassa näin, mutta ei esim. Suomessa? Ongelma on lähinnä siinä että karttadatassa on jotain 10v vanhojen tietöiden 50 km/h alueita niin auto sitten hidastaa niihin.

Mutta mikä sitten lieneekään syy siihen että näin ei tehdä?
FSDn kanssa ei kai ole haamuja. Osa haamuista johtuu surkeasta karttadatasta. En tiedä, ei luulisi olevan vaikea korjata.
En jaksa uskoa että johtuu pelkästään kameroista ainakaan tämän perus AP/vakkarin haamuilut. Tuli taas ajeltua hki-kpo-hki ja kyllä ne vittumaisimmat haamuilut johtuu tuosta karttadatasta. Joko nopeusrajoituksista (auton näyttämä nopeusrajoitus vaihtelee yhtäkkiä 50 tai 80) tai ihan että kartan mukaan tässä on loivamutka mutta todellisuudessa ei ole.

Vähän veikkaan että Teslan kiinnostus korjata tätä on luokkaa nolla. Kaikki kehitystyö on priorisoitu FSDlle.
Karttadata on varmaan yksi asia mikä näitä aiheuttaa mutta ei ainakaan aina se syypää. Toisena se, että auto näkee jotain omaa minkä se tulkitsee oikeaksi asiaksi vaikka näin ei olekaan.
Kolmantena sen määräyksen toteuttaa tiettyä asiaa kuten vilkutus toisessa autossa, anna tilaa -ratkaisut.
Jos luit viestin kokonaan se mainitsi tutkimuksen tavan, ja miksei se ole vain arvio

Teslat ovat hyvin kestäviä, etenkin nämä uudemmat. Noissa alkupään Model ässissä on ollut kosteusvikoja.
Laitatko linkin siihen tutkimukseen. Muistan vain sen yhden missä vertailtiin eri autoja keskenään siten, että kuluttajiin otettiin yhteyttä ja kyseltiin. Tämä taisi olla USAssa tehty ja siinä arvioitiin muutaman vuoden ikäisiä autoja ja näiden huoltojen määrää.
 
Tuossa videossakin näkyy ne ikonit mitä auton ruudulle tulee. Kuski kertoo ratilla mihin suuntaan haluaa auton liikkuvan kun sitä kääntää. Auto kyllä vaihtaa mutta ei itsenäisesti, vaan kuskin inputista.
Jos samat manoveerit olisi tehnyt täysin tyhjällä kentällä, niin olisko auto ymmärtänyt mitä tehdä? On se tietysti hyvä, että tahallaan luotuun ongelmaan yritetään antaa ratkaisu.
 
Jos samat manoveerit olisi tehnyt täysin tyhjällä kentällä, niin olisko auto ymmärtänyt mitä tehdä? On se tietysti hyvä, että tahallaan luotuun ongelmaan yritetään antaa ratkaisu.
Video vähän antaisi kuvan, että kyllä voisi toimia.
Toki mainitaan myös seuraavasti
"This feature is designed to enhance your driving experience and may only be available in certain circumstances. Drivers must remain attentive at all times."
Joten ei välttämättä toimi aina. Tästä päästää siihen, että mitä myös Sampsa ja Kokkonen sanoivat videossa, että vilkku toimii noin 80-90%. Onko se sitten riittävä vai ei? Mielestäni pitäisi kyllä tavoitsella sitä 99% koska kun se ei toimi mutta aikaisemmin toimi pistää vain vi*********.
 
Karttadata on varmaan yksi asia mikä näitä aiheuttaa mutta ei ainakaan aina se syypää. Toisena se, että auto näkee jotain omaa minkä se tulkitsee oikeaksi asiaksi vaikka näin ei olekaan.
Kolmantena sen määräyksen toteuttaa tiettyä asiaa kuten vilkutus toisessa autossa, anna tilaa -ratkaisut.
Joku bugihan tuossa softassa on kun osa nopeusrajotuksista vaikuttaa vakkarin (ei siis ap) nopeuteen. En oikein ole päässyt ymmärrykseen missä tilanteissa se kun nopeusrajoitus muuttuu vaikuttaa vakkariin. Välillä vaikka auto lukee kyltin ja näyttää sen visualisoinnissa se ei silti vaikuta vakkariin. Välillä taas vaikuttaa vaikka auto ei visualisoinnin mukaan mitään lukenutkaan.

Voi kun tulisi valikkoon täppä että vakkarilla ajaessa auto ei huomioisi milläänlailla nopeudessa nopeusrajoitusmerkkejä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 145
Viestejä
4 684 969
Jäsenet
76 711
Uusin jäsen
Tuhiukioo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom