Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Juu. Ne on täys kallista teknologiaa + upeasti peräkontissa nvidian datakeskus. Tuli waymo vastaan austinissa pari päivää sitten. Joka nurkassa(edessä ja takana) surras lidar+sensorit + katolla iso häkkyrä. Ei tuollaista ratkaisua kutisteta lähitulevaisuudessa autoon minkä kuluttaja ostaa alle 50ke hinnalla tai edes alle 150ke hinnalla.
Lidareiden hinnat ovat syöksykierteessä kun useat eri valmistajat työntävät jatkuvasti ulos erilaisia malleja joissa hinta / suorituskyky / range / jne vaihtelee.

Se, että Google ei vaihda viikon välein sensoripakettia halvempiin kertoo varmaan lähinnä erilaisesta riskinhallintaprosessista...
 
Kannattaa tuohon itseajavuuteen muistaa, että Wayno ja Tesla eivät ole ainoita. Esim. Out-of-spec kanavan uusinta kiina-autovideota katsoo niin siellä esim. Huawei on myös aika pitkällä ja niissä taisi olla sekä lidaria että kameraa. Pelkkä kamerapohjainen on toki kustannuksia säästävä (jos se toimii), mutta väitän että lidarin kustannukset tippuvat nopeammin kuin Teslan pelkkiin kameroihin perustuva tulee toimimaan.
Tämä. Lidarien hinnat ovat jo romahtaneet johonkin tonniin ja edelleen kehittyvät tutkat sataseen, joten on erikoista, jos niitä ei käytettäisi itseajavissa. Vaikea kuvitella, mitä kehitysaskelia tavallisissa kameroissa enää on.

Spectrum.ieee.org sanoi:
We expect that relatively low-cost lidar sensors from some of our competitors, such as Cepton and Luminar, will begin showing up in some top-of-the line cars as early as next year. And driven by the availability of low-cost solid-state sensors like the ones we’re working on, lidar will be common in new cars by the end of the decade.

 
Viimeksi muokattu:
fsd julkaisu Hollannissa toukokuussa ja sitä myöten laajemmin Eurooppaan.
Vähän vedät viivoja suoraksi lauseesta "Netherlands presents FSD to EU in May,"
Oisko totuus jotain tällaista, että sieltä tulee ehkä automattiset kaistanvaihdot moottoritiellä ja kädet pois ratista mutta siinä se. Kaupunkiajosta turha unelmoida.
1738242469208.png



Täällä kans jotain EU-lässytystä aiheesta. Käytännössä koetaan, että automaattinen kaistanvaihto hämärtää liikaa kuljettajan ymmärrystä omasta vastuustaan valvoa auton toimintaa (level 2 autonomisessa ajossa), joten sellaista ei tulisi tuoda markkinoille.

 
Sama kokemus automaattivilkusta. Sen logiikka ei pelaa tarpeeksi luotettavasti että viitsisi normaaliajossa käyttää. Varsinkin kun tässä omalla asuinalueella on niin paljon liikenneympyröitä joissa se automatiikka ei toimi ollenkaan

Kolmen vilkutuksen käyttö on oikein hyvä kaistan vaihtoon ja liikenneympyrästä poistumiseen. Tuotakin kun saisi vielä asetuksista säätää 1-5 vilkutusta vaihtoehdoilla.
Tollaisella 1-2 vilkutusta ei kyllä ole mitään järkevää käyttötapausta, eikä oikein tolla kolmellakaan. Vilkku kuuluu laittaa päälle ennen sitä kaistanvaihtoa, jotta ympärillä olevat autoilijat osaavat varautua. Tiedän, että suuri osa autoilijoista tuolla liikenteessä kääntävät ensin rattia, sitten nopea vilkautus (1-3) ja kaistan vaihto. Toi nyt on ihan sama kuin vaihtaa ilman vilkkua kaistaa.

Mikä siinä kunnollisessa vilkun käytössä pelottaa?
 
Tollaisella 1-2 vilkutusta ei kyllä ole mitään järkevää käyttötapausta, eikä oikein tolla kolmellakaan. Vilkku kuuluu laittaa päälle ennen sitä kaistanvaihtoa, jotta ympärillä olevat autoilijat osaavat varautua. Tiedän, että suuri osa autoilijoista tuolla liikenteessä kääntävät ensin rattia, sitten nopea vilkautus (1-3) ja kaistan vaihto. Toi nyt on ihan sama kuin vaihtaa ilman vilkkua kaistaa.

Mikä siinä kunnollisessa vilkun käytössä pelottaa?
Siis kolme vilkutusta ennen kuin käännän? Ei kait liikenneympyrässä ehdi enempää näyttääkään jos et vilkutusta aloita jo ennen kuin aiot poistua? Kaistanvaihdon voi tehdä ihan vilkuttamalla kolmesti ja vaihtaa sitten kaistaa.

No tämä tästä, jokaisella on oma tyylinsä liikenteessä.
 
Siis kolme vilkutusta ennen kuin käännän? Ei kait liikenneympyrässä ehdi enempää näyttääkään jos et vilkutusta aloita jo ennen kuin aiot poistua? Kaistanvaihdon voi tehdä ihan vilkuttamalla kolmesti ja vaihtaa sitten kaistaa.

No tämä tästä, jokaisella on oma tyylinsä liikenteessä.
Offtopik, mutta mun vika kommentti asiaan.


VVV-periaate:

Vilkku – Laita suuntamerkki päälle jo hyvissä ajoin ennen risteystä tai kaistanvaihtoa, näin osoitat aikeesi muille tielläliikkujille.

Vilkaisu – Katso peileihin nähdäksesi, tuleeko takaviistosta muita.

Varmistus – Varmista ennen kääntymistä kuollut kulma turvallisuuden takaamiseksi.

Liikenneturvan kyselyn mukaan 61 prosenttia suomalaisista on joutunut liikenteessä vaaratilanteeseen toisen tielläliikkujan suuntamerkin käyttämättä jättämisen takia. Suuntamerkin käyttämättä jättämisestä itse vaaratilanteeseen kokee joutuneen ainoastaan 9 prosenttia kyselyyn vastanneista.

– Kyselytulokset alleviivaavat sitä, että vilkun käyttämättömyyden seuraukset näkyvät eniten juuri niille muille tielläliikkujille. Kuljettaja itse toki tietää, mihin on menossa, mutta harvalla on autossaan kristallipalloa, jolla muiden määränpään voi ennustaa, Heiskanen toteaa.
 


Cybertruck tuli Eurooppaan, vaikka lumihiutaleet itki ettei voi, saa, pysty, kykene... :comp:

Norjassa on eri säännökset kuin EUssa. Sen takia kaikki sähköautovalmistajat ovat aloittaneet sieltä.

Uutisen mukaan yksityisfirma mikä on tehnyt Norjan viranomaisten kanssa yhteistyötä että ovat saaneet tuon rekisteriin. Tesla ei siis ole tätä tehnyt.
 
Mitään virallista tiedotetta tai parempaa uutista?

5 sek Google ja tulos kertoo mitä on tarjolla. Jos yksi firma tuo harmaatuontina Norjaan se ei koko Euorooppa.

Amerikkalaisia autoja tuova Norwegian Machinery on saanut hyväksynnän Tesla Cybertruckille Norjan teille. Asiasta kertoo Finansavisen.On ollut pitkään tiedossa, että Cybertruckia ei hyväksytty Euroopassa, mikä johtuu osittain ruostumattoman teräksen ja monien suorien, terävien reunojen yhdistelmästä rakenteessa, mikä herätti huolta haavoittuvien tienkäyttäjien turvallisuudesta.Siksi on yllättävää, että norjalaiset kyltit voidaan nyt asentaa.Gjerstad-yhtiö on työskennellyt noudon rekisteröimiseksi Norjassa marraskuusta lähtien tiiviissä yhteistyössä Norjan tiehallinnon kanssa.– Tämä on ennen kaikkea fantastista hauskaa. "Lopuksi voimme vahvistaa, että Tesla Cybertruck on hyväksytty ja valmis Norjan teille", sanoo Norwegian Machineryn toimitusjohtaja Per Eskeland Broomille.

Täältä voit ostaa oma Norjasta Tesla kaupasta.
Tässä linkki ostosivulle: https://www.tesla.com/no_no/
Miten mahtaa takuuhuolto toimia.
 
Siis kolme vilkutusta ennen kuin käännän? Ei kait liikenneympyrässä ehdi enempää näyttääkään jos et vilkutusta aloita jo ennen kuin aiot poistua? Kaistanvaihdon voi tehdä ihan vilkuttamalla kolmesti ja vaihtaa sitten kaistaa.

No tämä tästä, jokaisella on oma tyylinsä liikenteessä.

Jos tieliikennelakia (48 §) lukee, niin suuntamerkki on annettava hyvissä ajoin ja kestettävä koko toimenpiteen ajan. Liikenneympyröissä ei ehkä käytännössä usein ole mahdollista toteuttaa pilkulleen oikein, mutta muualla soisi enemmän käytettävän.

48 §

Suuntamerkki​


Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:


1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;


2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;


3) vaihdettaessa ajokaistaa;


4) poistuttaessa liikenneympyrästä;


5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.


Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. (17.12.2020/1040)
 
Tuli mieleen ritari ässä 🤔
 
Vähän vedät viivoja suoraksi lauseesta "Netherlands presents FSD to EU in May,"
Oisko totuus jotain tällaista, että sieltä tulee ehkä automattiset kaistanvaihdot moottoritiellä ja kädet pois ratista mutta siinä se. Kaupunkiajosta turha unelmoida.
1738242469208.png



Täällä kans jotain EU-lässytystä aiheesta. Käytännössä koetaan, että automaattinen kaistanvaihto hämärtää liikaa kuljettajan ymmärrystä omasta vastuustaan valvoa auton toimintaa (level 2 autonomisessa ajossa), joten sellaista ei tulisi tuoda markkinoille.

Joo paljonhan tuo musk on avannut noista regulaatiosta ettei onnistu samalla laajuudella kuin jenkeissä. Mitenkä lie nerffattu fsd on ja niin pitkään kuin unsupervised tulee niin mulle se ja sama tai ylipäätään onko lvl 2 vai 3 kun ei voi täysin antaa auton mennä. Pelkkiä ajon helpottavia ATM. Sitten kun vuoden lopulla saapuu nuo 4d radarit markkinoille ja ehkä siihen hw5? Alkaa sitä näkyvyyttä olemaan sateella ja haastavissa olosuhteissa.
 
5 sek Google ja tulos kertoo mitä on tarjolla. Jos yksi firma tuo harmaatuontina Norjaan se ei koko Euorooppa.

Amerikkalaisia autoja tuova Norwegian Machinery on saanut hyväksynnän Tesla Cybertruckille Norjan teille. Asiasta kertoo Finansavisen.On ollut pitkään tiedossa, että Cybertruckia ei hyväksytty Euroopassa, mikä johtuu osittain ruostumattoman teräksen ja monien suorien, terävien reunojen yhdistelmästä rakenteessa, mikä herätti huolta haavoittuvien tienkäyttäjien turvallisuudesta.Siksi on yllättävää, että norjalaiset kyltit voidaan nyt asentaa.Gjerstad-yhtiö on työskennellyt noudon rekisteröimiseksi Norjassa marraskuusta lähtien tiiviissä yhteistyössä Norjan tiehallinnon kanssa.– Tämä on ennen kaikkea fantastista hauskaa. "Lopuksi voimme vahvistaa, että Tesla Cybertruck on hyväksytty ja valmis Norjan teille", sanoo Norwegian Machineryn toimitusjohtaja Per Eskeland Broomille.

Täältä voit ostaa oma Norjasta Tesla kaupasta.
Tässä linkki ostosivulle: https://www.tesla.com/no_no/
Miten mahtaa takuuhuolto toimia.
Ei tuolta ainakaan suoraan saanut tilattua mitään muuta kuin tiedotteen. Oisko tässä ihan se etttä firma tuo USAsta autoja ja modaa jotain jotta menee rekisteriin?
 
Kai tuo Norjan CT kuvio on samantyyppinen mitä truckmasters tekee täällä Hiluxeille. Eli rekisteröinti kevytkuorma-autoksi, nopeudenrajoittimen asennus jne. Säästöä kymmeniä tuhansia euroja.

Norjassa on vielä sekin, että se ei kuulu EU:hun joten periaatteessa voivat tehdä mitä lystäävät, vaikka ovatkin monia eurooppalaisia käytäntöjä ja muita eurooppalaisia sopimuksia ratifioineet.

Tarjoan Mariinille 1kpl Pirkka-III oluen, jos Tesla itse myy CT:tä EU:ssa henkilöautona ennen vuotta 2030.
 
Tarjoan Mariinille 1kpl Pirkka-III oluen, jos Tesla itse myy CT:tä EU:ssa henkilöautona ennen vuotta 2030.
Kaliaa, varsinkaan halpaa bulkkia ei kannata tarjota kenellekään, eikä suotta ahdeta hahloa nyt noinkaan pieneksi. En ole koskaan ollut uskomuksessa, että henkilöautona moinen hyrrä tulisi, mutta kun keskustelu lähti äkkiä laukalle pikkusormi pystyssä, että *hyi* ja tieliikenteeseen pääseminen ylipäätään.

Onhan tämä pohjolakin jo ripoteltuna, jos ei täyteen niin sinne sun tänne kuorma-autoksi rekisteröityjä vanhoja sekä uusia F-sarjan Foorteja, Excursioneita, Chevyn Silveradoja ja Dodgen pässivaunuja. Tämä on se viitekehys, mikä allekirjoittanutta keskustelussa ihmetytti.

Ei tuo noita kummempi ole, helvetin kipeetä tekee alle jääminen molemmissa.
 
Kaliaa, varsinkaan halpaa bulkkia ei kannata tarjota kenellekään, eikä suotta ahdeta hahloa nyt noinkaan pieneksi. En ole koskaan ollut uskomuksessa, että henkilöautona moinen hyrrä tulisi, mutta kun keskustelu lähti äkkiä laukalle pikkusormi pystyssä, että *hyi* ja tieliikenteeseen pääseminen ylipäätään.

Onhan tämä pohjolakin jo ripoteltuna, jos ei täyteen niin sinne sun tänne kuorma-autoksi rekisteröityjä vanhoja sekä uusia F-sarjan Foorteja, Excursioneita, Chevyn Silveradoja ja Dodgen pässivaunuja. Tämä on se viitekehys, mikä allekirjoittanutta keskustelussa ihmetytti.

Ei tuo noita kummempi ole, helvetin kipeetä tekee alle jääminen molemmissa.

Niin tosiaanhan nuo muut vastaavat rekisteröidään kevytkuorma-autona, mikä esim. suomessa ja käsittääkseni koko eu:ssa vaatii C-kortin ja nopeudenrajoittimen.

Laukalle tässä on lähtenyt aika monellakin. Toisessa ääripäässä fanit pitävät varmana että tulee myyntiin kunhan paha EU lopettaa Teslan syrjimisen, toisessa taas ei ikinä, koskaan tule myyntiin millään reunaehdoilla.
 
Niin tosiaanhan nuo muut vastaavat rekisteröidään kevytkuorma-autona, mikä esim. suomessa ja käsittääkseni koko eu:ssa vaatii C-kortin ja nopeudenrajoittimen.

Laukalle tässä on lähtenyt aika monellakin. Toisessa ääripäässä fanit pitävät varmana että tulee myyntiin kunhan paha EU lopettaa Teslan syrjimisen, toisessa taas ei ikinä, koskaan tule myyntiin millään reunaehdoilla.
Ja lopulta lienee aika yhdentekevää Teslamyynnin kokonaiskuvassa... hinnakkaampien teslojen (S/X) myynti on kyntänyt todella syvällä Euroopassa (viime vuonna myytiin ~3000 molempia yhteensä) ja alkuhuuman jälkeen vaikea nähdä että tätä myytäisiin juuri enempää.
 
En ihmettele, vanha on vanha. Kaipais kipeästi kattavaa uudistamista, ei auta pelkästään keulan vetäminen uuteen maskiin. Hintaryhmässään 100k€+ kun nyt katsoo noita iX, EQS, kiinalaiset NIO, X-P, Honqqi...

Ehkä Tesla on hiljalleen lipsumassa uuden tekijästä reaktiiviseksi peluriksi. :hmm:
 
Väistämättä tulee mieleen, että olisiko teslalle kannattava bisnes myydä pelkkää sähköautoalustaa toisille valmistajille. Eli akku, moottorit, jonkinlainen rajapinta sille.

Toki akkuja Tesla ei itse kaikkia muutenkaan tee, mutta se kokonaispaketin energiatehokkuushan on kiistatonta.

Ja toki Teslalla voisi edelleen olla itsellä se uusin ja paras, muille myytäisiin sitten sitä vähän vanhempaa tavaraa.
 
Väistämättä tulee mieleen, että olisiko teslalle kannattava bisnes myydä pelkkää sähköautoalustaa toisille valmistajille. Eli akku, moottorit, jonkinlainen rajapinta sille.

Toki akkuja Tesla ei itse kaikkia muutenkaan tee, mutta se kokonaispaketin energiatehokkuushan on kiistatonta.

Ja toki Teslalla voisi edelleen olla itsellä se uusin ja paras, muille myytäisiin sitten sitä vähän vanhempaa tavaraa.
Onko tosiaan? Jotain faktaa väitteen tueksi, kiitos.
Eikä muuten kuulosta kovin hyvältä businessmallilta. Premiumit ei tohon lähtisi ja hintakilpailu Kiinalaisia vastaan on armotonta muissa autoissa..
 
Toki akkuja Tesla ei itse kaikkia muutenkaan tee, mutta se kokonaispaketin energiatehokkuushan on kiistatonta.

Tämähän on vähän nyt outo kommentti. Teslalla merkittävän osan kokonaispaketin energiatehokkuudesta tekee saippuapalamuotoilu. Voimalinjat ei enää pariin vuoteen ole olleet mitään markkinajohtajia.
 
Väistämättä tulee mieleen, että olisiko teslalle kannattava bisnes myydä pelkkää sähköautoalustaa toisille valmistajille. Eli akku, moottorit, jonkinlainen rajapinta sille.

Toki akkuja Tesla ei itse kaikkia muutenkaan tee, mutta se kokonaispaketin energiatehokkuushan on kiistatonta.

Ja toki Teslalla voisi edelleen olla itsellä se uusin ja paras, muille myytäisiin sitten sitä vähän vanhempaa tavaraa.
Näkisin Että Tesla saa kokonaisen auton myymällä kumminkin paremman katteen. Jo se, että ei taida olla ylikapasiteettia noissa tehtaissa, jossa moottoreita valmistetaan.

En tiedä oikein mistä Teslan akut tulee, esim LG, Panasonic?, Byd? Ei taida olla Tesla merkkisiä akkunennoja oikein?

Toki jos olisi ollut aikaisemmin liikkeellä, mutta VAG myy alustaansa jo Fordille.
 
Tämähän on vähän nyt outo kommentti. Teslalla merkittävän osan kokonaispaketin energiatehokkuudesta tekee saippuapalamuotoilu. Voimalinjat ei enää pariin vuoteen ole olleet mitään markkinajohtajia.
Totta. Nythän uudistuneeseen Model yyhyn ei tullut moottori-, eikä akkuparannuksia. Pelkästään saippuapalamuotoilua hieman hiottiin ja auto taitaa olla ihan hieman matalampi. Siitä pieni ajomatkan parannus.
 
Onko tosiaan? Jotain faktaa väitteen tueksi, kiitos.
Eikä muuten kuulosta kovin hyvältä businessmallilta. Premiumit ei tohon lähtisi ja hintakilpailu Kiinalaisia vastaan on armotonta muissa autoissa..
Mersuhan osti teslalta teknologiaa ja kopioi sen päin persettä virheineen ja tuloksena autot ovat ihan kuraa.

Tesla sai sitten jotain vilkkuviiksiä ja mitälie vissiin?
 
Siellähän jenkeissä on sekä Toyota, että Mersu merkkisiä autoja Teslan teknologialla vähän kuin aiemmissa Tesloissa alusta ja esim. juuri vilkkuviikset olivat Mersusta.

Noi toki olivat yhteisyrityksiä, eikä varsinaisesti mitään alustan hyödyntämistä. Nykyisen Teslan vahvuudet ovat melkein enemmän valmistamisen puolella. Tästä voi sitten olla montaa mieltä ovatko noi valut kuluttajalle etu jos niitä ei voi korjata, mutta Teslalle varmasti sitä ovat.

Platformin myynti on vähän, että millä markkinoilla sitä tekisi. Jenkeissä on muuten isossa roolissa ja truck -tyyppisisissä autoissa myyvät Cyberiä. Ehkä jos Cybertruck myynti sakkaa, niin siellä olisi kapasiteettia jos esim. Ford ei saa valmistettuja sähköisiä riittävästi (vielä ei ole ollut ongelmana). Euroopassa kannattaa ennemmin myydä omia ja myydä pelkkiä päästöoikeuksia muille. Kiinassa taas muilla on niin vanhat alustat vieläpä usein omalla akustolla, että sinne ei oikein pysty myymään.
 
Tämähän on vähän nyt outo kommentti. Teslalla merkittävän osan kokonaispaketin energiatehokkuudesta tekee saippuapalamuotoilu. Voimalinjat ei enää pariin vuoteen ole olleet mitään markkinajohtajia.
Saa valaista. En tiedä kuka on markkinajohtaja sitten kuin Tesla? Aika hyvin tuo uuden y mallin 600 wltp 19" nakeilla ja 78/75kwh akulla minusta on. Ei tule mieleen äkkiseltään muita markkinajohtajia.

Toki rahalla varmasti saisi esim lucidia, muttei Suomesta ainakaan. Ehkä tuolla high end luokassa se innovaatio toisenlaista, mutta aika merkityksetöntä kun niitä autoja menee hyvin vähän. Itse nyt lähinnä seuraan tuota 4.5m molemmin puolin olevaa d segmenttiä. Jos siinä luokassa katselee pahimpia kilpailijoita ja vertaa y malliin niin markkinajohtajuus olisi helposti menetetty jos siellä jollain olisi tarjolla saman tai pienemmän akkukoon verrokkia yli 600 wltp ja/tai muotoilu olisi jostain kasarilta? Muutenkin tuossa kokoluokassa hyvin monella lataustehot ovat alussa olleet päälle 100kw ja lähentelee 200kw kun Tesla tarjosi alusta alkaen 250kw piikkitehoa, vaikka se käppyrä ei olekaan tasainen. Sanoisin, että iholle monet yrittää, mutta perävaloja ne katselee tällä hetkellä.
 
Saa valaista. En tiedä kuka on markkinajohtaja sitten kuin Tesla? Aika hyvin tuo uuden y mallin 600 wltp 19" nakeilla ja 78/75kwh akulla minusta on. Ei tule mieleen äkkiseltään muita markkinajohtajia.

Toki rahalla varmasti saisi esim lucidia, muttei Suomesta ainakaan. Ehkä tuolla high end luokassa se innovaatio toisenlaista, mutta aika merkityksetöntä kun niitä autoja menee hyvin vähän. Itse nyt lähinnä seuraan tuota 4.5m molemmin puolin olevaa d segmenttiä. Jos siinä luokassa katselee pahimpia kilpailijoita ja vertaa y malliin niin markkinajohtajuus olisi helposti menetetty jos siellä jollain olisi tarjolla saman tai pienemmän akkukoon verrokkia yli 600 wltp ja/tai muotoilu olisi jostain kasarilta? Muutenkin tuossa kokoluokassa hyvin monella lataustehot ovat alussa olleet päälle 100kw ja lähentelee 200kw kun Tesla tarjosi alusta alkaen 250kw piikkitehoa, vaikka se käppyrä ei olekaan tasainen. Sanoisin, että iholle monet yrittää, mutta perävaloja ne katselee tällä hetkellä.
Kyllä se tekninen johtajuus, josta käsittääkseni oli kyse, vaatii tänä päivänä 800V teknologiaa, jota Teslalla ei edes ole.

Markkinajohtaja ei tarkoita teknistä edelläkävijyyttä. Tesla on myynyt hyvin, monestakin syystä, mutta nyt yskii myynti, kun muut tulevat kovaa rinnalle ja ohi.

Ei Teslan tekniikka missään nimessä huonoa ole, mutta ei siinä mitään sellaista ole, mitä ei usealta muulta valmistajalta löydy.
 
Kyllä se tekninen johtajuus, josta käsittääkseni oli kyse, vaatii tänä päivänä 800V teknologiaa, jota Teslalla ei edes ole.

Markkinajohtaja ei tarkoita teknistä edelläkävijyyttä. Tesla on myynyt hyvin, monestakin syystä, mutta nyt yskii myynti, kun muut tulevat kovaa rinnalle ja ohi.

Ei Teslan tekniikka missään nimessä huonoa ole, mutta ei siinä mitään sellaista ole, mitä ei usealta muulta valmistajalta löydy.
Cybertruck?
 
Saa valaista. En tiedä kuka on markkinajohtaja sitten kuin Tesla? Aika hyvin tuo uuden y mallin 600 wltp 19" nakeilla ja 78/75kwh akulla minusta on. Ei tule mieleen äkkiseltään muita markkinajohtajia.

Toki rahalla varmasti saisi esim lucidia, muttei Suomesta ainakaan. Ehkä tuolla high end luokassa se innovaatio toisenlaista, mutta aika merkityksetöntä kun niitä autoja menee hyvin vähän. Itse nyt lähinnä seuraan tuota 4.5m molemmin puolin olevaa d segmenttiä. Jos siinä luokassa katselee pahimpia kilpailijoita ja vertaa y malliin niin markkinajohtajuus olisi helposti menetetty jos siellä jollain olisi tarjolla saman tai pienemmän akkukoon verrokkia yli 600 wltp ja/tai muotoilu olisi jostain kasarilta? Muutenkin tuossa kokoluokassa hyvin monella lataustehot ovat alussa olleet päälle 100kw ja lähentelee 200kw kun Tesla tarjosi alusta alkaen 250kw piikkitehoa, vaikka se käppyrä ei olekaan tasainen. Sanoisin, että iholle monet yrittää, mutta perävaloja ne katselee tällä hetkellä.
No esim Renault scenic tarjoaa up-to 629km WLTP rangea isommalla akulla ja VW id7 taitaa olla 618 tjsp pienemmällä akulla ja isommalla vissiin about 700.
 
No esim Renault scenic tarjoaa up-to 629km WLTP rangea isommalla akulla ja VW id7 taitaa olla 618 tjsp pienemmällä akulla ja isommalla vissiin about 700.
Minusta erityisen huomionarvoista on, että Scenic on ~10 kWh isommalla akulla 7-8 k€ halvempi kuin halvin LR Y. Jopa paras malli on halvempi kuin halvin LR Y.

e: Nämä siis vanhan Y:n hinnoilla RWD-malleista.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se tekninen johtajuus, josta käsittääkseni oli kyse, vaatii tänä päivänä 800V teknologiaa, jota Teslalla ei edes ole.

Markkinajohtaja ei tarkoita teknistä edelläkävijyyttä. Tesla on myynyt hyvin, monestakin syystä, mutta nyt yskii myynti, kun muut tulevat kovaa rinnalle ja ohi.

Ei Teslan tekniikka missään nimessä huonoa ole, mutta ei siinä mitään sellaista ole, mitä ei usealta muulta valmistajalta löydy.
En kiistä etteikö vain voltteja vertailemalla korkeampi jännite olisi hyödyllinen ja hyvä. Mutta 800 V ylistäminen on hieman teknistä näppäilyä, koska kun katsotaan matkantekonopeuksia on Tesla 400 V arkkitehtuurilla yhä kärjessä Model S LR ja Model 3 LR rwd-malleilla, joissa molemmissa huipputeho piikkaa 250kw, josta Model S laskettelee huomattavasti loivemmin alaspäin kuin LR. Yhteenvetona 400 V on halvempi toteuttaa ja vähemmän altis vioille [tästä olen epävarma, mutta jännitteen nosto vaatii enempi liitoksilta], sekä kykenee yhä yhdessä muun tekniikan kanssa voittamaan kilpailijat.

Tottakai 800 V saavutetaan kovemmat lataustehot ja vähemmän lämpöä, mutta kun katsoo Pladi ässän suorituskykyä, niin lämmönhallinta tehtävissä muutoinkin. Tosin arvaisin jo noissa tehoissa ehkä 800 V auttavan lämmönhallinnassa.
 
Model 3 ja S ovat sedaneita. Se takia ne pärjäävät 1000km testeissä yms erinomaisesti. Latausnopeus on keskinkertainen mutta sillä pärjää kun kulutus on pieni.
 
Ei Tesla kyllä millään mittarilla enää kärjessä ole. Matkantekokyvyssä ottaa pidemmällä matkalla todella rumasti jo turpaan uusimmalta Porschelta. Noin yleisesti tasoissa muiden 800V autojen kanssan tai vähän edellä kun kulutus on niin pientä. Latausnopeus ei ole kuin keskitasoa enää, mutta koska kulutus on pientä niin RWD LR Model3 on edelleen erinomainen matkantekijä kunhan vaan lataa riittävän pienellä varauksella.

Mitä 800 vs 400 arkkitehtuuriin tulee, niin en pysty kustannuksista autokohtaisesti sanomaan mitään. Mutta esim. Kiinassa tuo 800V on yleistynyt ihan senkin takia kun latausletkujen amppeerirajat eivät tahdo 400V arkkitehtuurissa riittää eikä niitä saada näppärästi/edullisesti viilennettyä.
 
En kiistä etteikö vain voltteja vertailemalla korkeampi jännite olisi hyödyllinen ja hyvä. Mutta 800 V ylistäminen on hieman teknistä näppäilyä, koska kun katsotaan matkantekonopeuksia on Tesla 400 V arkkitehtuurilla yhä kärjessä Model S LR ja Model 3 LR rwd-malleilla, joissa molemmissa huipputeho piikkaa 250kw, josta Model S laskettelee huomattavasti loivemmin alaspäin kuin LR. Yhteenvetona 400 V on halvempi toteuttaa ja vähemmän altis vioille [tästä olen epävarma, mutta jännitteen nosto vaatii enempi liitoksilta], sekä kykenee yhä yhdessä muun tekniikan kanssa voittamaan kilpailijat.

Tottakai 800 V saavutetaan kovemmat lataustehot ja vähemmän lämpöä, mutta kun katsoo Pladi ässän suorituskykyä, niin lämmönhallinta tehtävissä muutoinkin. Tosin arvaisin jo noissa tehoissa ehkä 800 V auttavan lämmönhallinnassa.
Oletkos nyt ihan varma, että jännitteen nosto on vaativampi asia kuin pienemmällä jännitteellä saman tehon tuottaminen? Oletko esim. perehtynyt miten nuo Teslan laturit jäähdyttää johtojaan, siitä on yksinkertaisuus aika kaukana.
 
Oletkos nyt ihan varma, että jännitteen nosto on vaativampi asia kuin pienemmällä jännitteellä saman tehon tuottaminen? Oletko esim. perehtynyt miten nuo Teslan laturit jäähdyttää johtojaan, siitä on yksinkertaisuus aika kaukana.
Laturille on helpompi isompi jännite. Eri asia autolle. Tehoja helpompi ottaa isolla jännitteellä myös autolle. Kustannussyy nähdäkseni miksi kaikki eivät ole 800V, mutta kalliimmat useimmiten on.

Nähdäkseni aina kun mennään isompiin tehoihin on laturin johdoissa nestejäähdytys. Kiinassa Out of Specsin kanavalla latasivat 800 V systeemiä 400kw ja jäähdytys. Kempowerin CCS-latureissa kai myös jäähdytys nesteellä?
 
Noniin, uusi Tesla Model Y katsastettu. Neliveto, valkoisena ja mustalla sisustalla:

IMG_20250129_155138_copy_2048x1536.jpg
IMG_20250129_155114_copy_2048x1536.jpg
IMG_20250129_155143_copy_2048x1536.jpg
IMG_20250129_155248_copy_2048x1536.jpg
IMG_20250129_154958_copy_2048x1536.jpg
IMG_20250129_155003_copy_2048x1536.jpg


Omasta mielestä facelift on onnistunut ja näyttää paremmalta niin edestä kuin takaa. Sisusta vastaava kuin Model 3 Highlandissa, istuimien keinonahka laadukkaamman tuntuista kuin aiemmin.

- Ovet kun lyö kiinni niin tulee aiempaa jämäkämpi/pehmeämpi ääni. Samoin aurinkolipoista ei tule rämähdystä, vaan pehmeämpi tömähsys.

- Ajovalot aiempaa alempana, samaa kokoa Model 3 Highlandin kanssa. Eivät ole upotettu tai ympärillä kaukaloa joka keräisi lunta tai loskaa.

- Maavara muutaman millin matalampi.

- Rekisterikilpi siirretty alas, takapuskuri kolmiosainen.

- Teslan mukaan 22% hiljaisempi

- Alusta kaiketi Model 3 Highlandista, samoin hiljaisemmat renkaat (huippunopeus 201 km/)

- Valikoista löytyi luistonestotila liukas pinta jäälle ja lumelle. Toivottavasti siis jatkuva neliveto ilman maastoavustuksen rajoituksia

- Samoin uusi valinta hidastus ja vähennetty, oletettavasti alhaisempi regen

- Vilkussa vain yksi asento alas ja ylös (ei kolmen vilkautuksen kaistanvaihtoa puolivälissä)

- ilmalämpöpumppua uusittu jo matkan varrella useampaan otteeseen, ei mitään spesifistä mainittu uuden Model Y:n lämpöpumpusta tai parannuksista

- Frunkin pohjassa korkki

- Vetokoukun muovisuoja kahdella muoviruuvilla kiinni, irrotettava koukku

- Etuistuimien reisituki vajaa pari senttiä pidempi

Koeajoa myöhemmin.
Tuossapa nuo vielä videolla:

 


Automaattitaksia tai paremminkin sen "huolto/siivousasemaa"(?) esittelevä pätkä. En olekaan aiemmin katsonu noita Cybercab juttuja, mikähän järki yrittää tehdä kakspaikkaista autoa... :rolleyes:
 


Automaattitaksia tai paremminkin sen "huolto/siivousasemaa"(?) esittelevä pätkä. En olekaan aiemmin katsonu noita Cybercab juttuja, mikähän järki yrittää tehdä kakspaikkaista autoa... :rolleyes:

Taksilla oletettavasti eniten matkustaa 1 tai 2 henkilöä kuin 3? :hmm:
 


Automaattitaksia tai paremminkin sen "huolto/siivousasemaa"(?) esittelevä pätkä. En olekaan aiemmin katsonu noita Cybercab juttuja, mikähän järki yrittää tehdä kakspaikkaista autoa... :rolleyes:

Suurinosa autoilla ajetuista kilometreistä on sellaisia joissa on kyydissä 2 tai 1.


"Data suggests that 82% of miles driven today on cars is with 2 or fewer passengers."
 
Mut , onko se niin älyttämän kallista sitten tehdä samalla vaivalla 5 paikkainen auto ?
M3 vaan kyyperitaksiksi. Ei ois tarvinnut suunnitella uutta. Ei ymmärrä. Olis jo käytössä ja pinkka olisi paremmassa kunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 529
Viestejä
4 612 641
Jäsenet
75 863
Uusin jäsen
Parpador

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom