Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kohtuu nopeasti tuo karvalakki model 3 lfp patterilla latautuu. Tänää latasin v3 superilla 5% -> 90%, meni 27minuuttia. Liekkö ac-riplet jo vaikuttaa :hmm:
On kyllä ladannut nopeasti, jos 27min meni tuohon väliin. Vilkaisin Teslamatesta oman toissapäiväisen ABC:n latauksen, niin näköjään mulla oli latautunut 17%->51% 9min, 130kW keskiteholla (Model 3 LFP).
 
On kyllä ladannut nopeasti, jos 27min meni tuohon väliin. Vilkaisin Teslamatesta oman toissapäiväisen ABC:n latauksen, niin näköjään mulla oli latautunut 17%->51% 9min, 130kW keskiteholla (Model 3 LFP).
Screenshot_20241226_213754_Tesla.jpg
 
Rupesin ihan miettimään, että onko LFP:n latauskäyrään tullut viime aikoina jotain parannusta kun kun tuo 5-90% väli on mennyt noin nopeasti ja tuo omakin toissapäiväinen lataus oli sellainen, että en itse ole noin hyviin tehoihin päässyt Kempowerin asemilla aiemmin. Toisaalta en itse pikalatausta tarvitse niin hirveän usein, että itellä olisi kunnollista historiadataa optimi lataussessiosta, varsinkaan supereilta.

Mutta yksi vanhempi optimaalinen lataussessio multa löytyi superilta. Tuossa on ladattu lämmintä akkua muistaakseni välillä 2% -> 76%. 23min ja keskiteho 109.6kW, mutta sessio on ollut reilu 10% lyhyempi kuin tuo Markkasen. Markkasella keskiteho on ollut 107.8kW. Markkasen keskiteho on kyllä todella hyvä kun tuossa sessiossa on kuitenkin ladattu tuota yli 80% aluetta myös.

Vähän vaikea varmuudella sanoa, että onko käyrään tullut parannusta, mutta jokatapauksessa mainiosti tuo LFP lataa myös talvella kun akku on lämpöinen.


Screenshot_2024-12-27-07-48-33-26_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
 
Tuossa on ladattu lämmintä akkua muistaakseni välillä 2% -> 76%. 23min ja keskiteho 109.6kW, mutta sessio on ollut reilu 10% lyhyempi kuin tuo Markkasen.

Ilman sarvia ja hampaita, eikö tuo keskiteho pitäisi olla paljon suurempi kuin 109kW? Vai oliko akku umpijäässä kun lataus alkoi? Paljonko tuo olisi ollut kesällä?
 
Ilman sarvia ja hampaita, eikö tuo keskiteho pitäisi olla paljon suurempi kuin 109kW? Vai oliko akku umpijäässä kun lataus alkoi? Paljonko tuo olisi ollut kesällä?
Kai tiedät, että tuo on nettokapasiteetiltaan pieni 56kWh akku ja että Teslan latauskäyrä ei perinteisesti ole mikään erityisen laakea? Ei pienen akun keskitehoja voi verrata isojen akkujen keskitehoihin.

Aika monien akkujen (poislukien 800V akut) 10-80% latausväli kestää 30min tai yli. Ja tässä mennään selvästi alle 25min, eli latausnopeus on hyvä.
 
Kai tiedät, että tuo on nettokapasiteetiltaan pieni 56kWh akku ja että Teslan latauskäyrä ei perinteisesti ole mikään erityisen laakea? Ei pienen akun keskitehoja voi verrata isojen akkujen keskitehoihin.

Joo tämä tiedossa, jotenkin vain olin siinä kuvitelmassa että ainakin lämpöisenä vetää vähän nopeammin tuon. Paljonko tuli watteja loppuvaiheessa?
 


Wall Street Journal on julkaissut raportaasin jossa kritisoidaan Teslan kameroihin perustuvaa Autopilottia vaaralliseksi ja sen markkinointia harhaanjohtavaksi. Ei nyt varsinaisesti mitään uutta asiaa seuranneille, mutta tärkeää tietoa jokaiselle omistajalle.
 
Joo tämä tiedossa, jotenkin vain olin siinä kuvitelmassa että ainakin lämpöisenä vetää vähän nopeammin tuon. Paljonko tuli watteja loppuvaiheessa?
Maksimithan LFP:llä on olleet 178kW tienoilla, mutta sitä tehoahan tulee ihan vain ihan hetken verran. Tuolla 80% tienoilla perinteisesti on pyöritty jossain 80kW paikkeilla. Björnin testien mukaan isompiakkuinen LR-malli lataa 10-80% välin 33 minuuttiin, eli LFP on suhteessa akun kokoon selvästi nopeampi lataamaan tuon välin, kilowatteja LR toki ottaa enemmän isomman akun ansiosta.
 
Björnin testien mukaan isompiakkuinen LR-malli lataa 10-80% välin 33 minuuttiin, eli LFP on suhteessa akun kokoon selvästi nopeampi lataamaan tuon välin, kilowatteja LR toki ottaa enemmän isomman akun ansiosta.
Tämä on kyllä täyttä paskaa. Sen verran on tullut autolla ajettua ja sitä latailtua, että tiedän sen vetävän tuon välin alle puolen tunnin (LR), vaikkakaan kukaan täysijärkinen ei siellä jaksa niin kauaa seisoa, vaan lopettaa sen latauksen viimeistään 60% ja ajelee taas reippaan pari tuntia.
 
Maksimithan LFP:llä on olleet 178kW tienoilla, mutta sitä tehoahan tulee ihan vain ihan hetken verran. Tuolla 80% tienoilla perinteisesti on pyöritty jossain 80kW paikkeilla. Björnin testien mukaan isompiakkuinen LR-malli lataa 10-80% välin 33 minuuttiin, eli LFP on suhteessa akun kokoon selvästi nopeampi lataamaan tuon välin, kilowatteja LR toki ottaa enemmän isomman akun ansiosta.
Nuo latauskäyrät ovat tesloissakin muuttuneet moneen kertaan - usein julkaisun jälkeen on hitaampaa kunnes Tesla sitten myöhemmin softapätsää nopeuksia ylöspäin.
 
Harkinnassa tuollainen. Model S 90D (facelift) 2016. Ajettu hieman alle 230tkm.

Taisi olla kyllä hieman harmillisesti rautajousilla, mutta muuten oikein hyvä. Onhan se toki jo muutaman kuukauden yli 8 vuotta vanha, eli takuu loppu. Ilmaisia latauksia tuossa ei ole kai, mutta eipä niille tarvettakaan.

90D akku pitäisi olla kelvollinen? Ainakin parempi kuin se vielä vanhempi 85 akku.

Plussana pitäisi aika kohtuullista hintaa, mutta voihan ne hajota. Jotain pikku korjauksia on tehty, sekä kolme ovenkahvaa vaihdettu uusiin. Etuluukku toimi ainakin siitä näytöstä sähköllä ylös alas.

Jos menee auto ostoon, niin kannattaakohan ohjelmistoa päivittää ollenkaan? Sitä itse mietin? Eli voisiko vanha ohjelmisto olla parempi, kuin se uusin jonka saisi?
 
Onko sähköinen takaluukku?
Noista hajoaa niitä ovenkahvoja, hinta jossain 300-400€ paikkeilla jos vaihtaa itse, sitten toki alusta kuluu mutta niin se kuluu kaikissa.
Akusta voit pyytää jonkun testin, että näkee miten kelvollinen akku oikeasti on.
 
Onko sähköinen takaluukku?
Noista hajoaa niitä ovenkahvoja, hinta jossain 300-400€ paikkeilla jos vaihtaa itse, sitten toki alusta kuluu mutta niin se kuluu kaikissa.
Akusta voit pyytää jonkun testin, että näkee miten kelvollinen akku oikeasti on.
On sähköinen takaluukku. Se tuntui toimivan hyvin. Oikea takaoven kahva saattaa olla vielä siinä alkuperäinen. Muut kahvat on vaihdettu paranneltuun/uudempaan malliin.

Ilmeisesti laturi siitä oli nyt juuri hajonnut. Eli se on uusi. Se "mokkula" siitä löytyi, eli saa ilmeisesti pikaladattua nyt.

Juu, joku akkutesti voisi olla paikallaan. Mitään sivuääniä ei autosta kuulunut ja moottorit oli hiljaiset kiihdytyksessä.

Edit:
Ilmeisesti 417hv. Aika pirteältä se tuntuikin.

 
On sähköinen takaluukku. Se tuntui toimivan hyvin. Oikea takaoven kahva saattaa olla vielä siinä alkuperäinen. Muut kahvat on vaihdettu paranneltuun/uudempaan malliin.

Ilmeisesti laturi siitä oli nyt juuri hajonnut. Eli se on uusi. Se "mokkula" siitä löytyi, eli saa ilmeisesti pikaladattua nyt.

Juu, joku akkutesti voisi olla paikallaan. Mitään sivuääniä ei autosta kuulunut ja moottorit oli hiljaiset kiihdytyksessä.

Edit:
Ilmeisesti 417hv. Aika pirteältä se tuntuikin.

Onko ilmaset superit?
 
Ei ilmasia supereita tainnu olla kuin niis 100 malleissa jos jätetään ihan alkupään mS pois laskuista.

Tuos korona-aikaan oli viimeinen myyntipurske niillä kyllästettynä, olisko ollu -22 lopussa kun itsekin katselin, mutta olin jo Y:stä tehnyt kaupan.
 
Ei ilmasia supereita tainnu olla kuin niis 100 malleissa jos jätetään ihan alkupään mS pois laskuista.

Tuos korona-aikaan oli viimeinen myyntipurske niillä kyllästettynä, olisko ollu -22 lopussa kun itsekin katselin, mutta olin jo Y:stä tehnyt kaupan.
2017 alkuvuoteen asti oli ilmaiset siirtyvät superit. Itse kanssa mietin että ostaisi 2017 alun facelift 90D ässän ilmaisilla supereilla ja ilmaisella premium connectivityllä, mutta lopulta päädyin uuteen Y:hyn.

Edelleen välillä tämä mietityttää ja varmaan tuollaisen ostan jos muutetaan ja vaimokkeelle tarvitsee myös auton.
 
2017 alkuvuoteen asti oli ilmaiset siirtyvät superit. Itse kanssa mietin että ostaisi 2017 alun facelift 90D ässän ilmaisilla supereilla ja ilmaisella premium connectivityllä, mutta lopulta päädyin uuteen Y:hyn.

Edelleen välillä tämä mietityttää ja varmaan tuollaisen ostan jos muutetaan ja vaimokkeelle tarvitsee myös auton.
Tuossa Model S 90D autossa oli muuten 10€ maksu superista, eli maksulliset. 19.8.2016 rekisteröyty. Tuotu Saksasta Suomeen 2019 ja ollut yhdellä omistajalla Suomessa.

Tuolta se näyttää:

23k€. Tuulilasi oli tosiaan aivan virheetön. Väri muuten taitaakin olla normaali musta, ei metalliväri? Vanteita yhdet vaan. Valojen ne ledinauhat ainakin oli molemmat ehjät edessä. 10/2025 on katsastus. 42tkm on ajettu edellisen katsastuksen jälkeen. Peruutuskamera toimi myös.

Yksilöitähän nuo jo taitaa olla, kun hieman yli 8 vuotta ikää ja 224tkm ajettu. Tuo myyjä tuo huutokaupoista autoja, mutta Tesla oli tullut vaihdossa. Myyjä kertoi, että ei oikein ulkomailtakaan (kai) saa tuohon hintaan ostettua? Tai ainakin koeajot ja muut olisi paljon työläämpiä?

Edit:
Premium connectivity taisi tai saattoi olla kumminkin ilmainen tuossakin autossa.
 
Pikalataus on sitten toki jo jonkin verran hidasta tuon ikäisissä. 42 minuuttia 10-80%. Siis jos kaikki toimii ja akusto on erittäin hyvässä kunnossa (maksimilatausnopeus 120kW). En ihan ole kärryillä mitä se oikeasti on, kun Tesla on sekä laskenut että nostanut latausnopeuksia vähän vuorollaan noissa vanhemmissa autoissa (tuo ev database lukema). 4g modeemi siinä luulisi jo olevan, joten etähallinta onnistuu muualtakin kuin wifin kantamalla (2015 jotain tiettyä päivämäärää ennen valmistetuissa oli 3g modeemi vielä)..
 
Tuossa Model S 90D autossa oli muuten 10€ maksu superista, eli maksulliset. 19.8.2016 rekisteröyty. Tuotu Saksasta Suomeen 2019 ja ollut yhdellä omistajalla Suomessa.

Tuolta se näyttää:

23k€. Tuulilasi oli tosiaan aivan virheetön. Väri muuten taitaakin olla normaali musta, ei metalliväri? Vanteita yhdet vaan. Valojen ne ledinauhat ainakin oli molemmat ehjät edessä. 10/2025 on katsastus. 42tkm on ajettu edellisen katsastuksen jälkeen. Peruutuskamera toimi myös.

Yksilöitähän nuo jo taitaa olla, kun hieman yli 8 vuotta ikää ja 224tkm ajettu. Tuo myyjä tuo huutokaupoista autoja, mutta Tesla oli tullut vaihdossa. Myyjä kertoi, että ei oikein ulkomailtakaan (kai) saa tuohon hintaan ostettua? Tai ainakin koeajot ja muut olisi paljon työläämpiä?

Edit:
Premium connectivity taisi tai saattoi olla kumminkin ilmainen tuossakin autossa.
Kaikissa ei tosiaan ole noita ilmaisia supereita. Jos on palautunut Teslalle myyntiin niin ovat poistaneet ilmaisuuden.
 
CCS adapteri oli kuitenkin?
En ehkä ostaisi vanhaa S. Vaikka halpa onkin mutta vanhentunut kuin maito tekniikan ja latauksien osalta.
 
CCS adapteri oli kuitenkin?
En ehkä ostaisi vanhaa S. Vaikka halpa onkin mutta vanhentunut kuin maito tekniikan ja latauksien osalta.
CCS adapteri löytyi takakontista. Oli tallessa.

Tuokin Model 3 olisi 22 800€.

3 vuotta uudempi ja vähemmän ajettu. Mutta Model 3 Performance oli jo itsellä 2 vuotta sitten hetken aikaa.

Periaatteessa S olisi (joltain osin?) hieman parempi, kuin halvemman sarjan 3 tai Y.

Mutta varmaan S Raven olisi vasta sitten kaikilta osin noita hieman pienempiä parempi.


S facelift ja Model 3 neliveto alkaa olla hinnaltaan samaa luokkaa. Siihen varmasti vaikuttaa se, että 2016 ja 2017 on tai alkaa olla takuu loppunut. Suurempi riski vanhemmassa. Sitä vaan vähän mietin, jos sittenkin kokeilisi tuota "möhkö" S mallista kanssa. S voi silti rikkoontua ja sitten tuleekin aika kallista autoilua.

3 vs S siinäpä pulma? :)

Löysin muuten mun vanhan Model 3 Performancen, mutta hinta on suolainen, 30k€. 81tkm.

Itse nyt en hirmuisesti laske sille, että S:n ohjelmisto on jo tosi vanha. Joku muu arvioi tietysti eri tavalla. Latauksetkin on hitaammat, mutta aika harvoin tulee oikein pitkää matkaa ajeltua. Melkein pelkästään vain kotilataus.

Edit:
90D toki voimalinjaltaan silti ihan hyvä. Iästä huolimatta.
 
Jos pelkkä kotilataus niin ostaisin itse Leaffin. Niitä saa kuitenkin todella pienillä kilsoilla aika alhaiseen rahaan ja isoilla kilsoilla todella pieneen rahaan. Koeteltu tekniikka ja korjaus halpaa :). Toimii myös nurkkapyörittelyssä ihan toisella tavalla kuin noi rahtilaivat S ja 3. Adapteri toki sitten maksaa päälle, mutta ollaan edelleen halvassa kategoriassa.
 
Jos pelkkä kotilataus niin ostaisin itse Leaffin. Niitä saa kuitenkin todella pienillä kilsoilla aika alhaiseen rahaan ja isoilla kilsoilla todella pieneen rahaan. Koeteltu tekniikka ja korjaus halpaa :). Toimii myös nurkkapyörittelyssä ihan toisella tavalla kuin noi rahtilaivat S ja 3. Adapteri toki sitten maksaa päälle, mutta ollaan edelleen halvassa kategoriassa.
Kyllä :) Myös Leaf 40kWh on ollut itsellä. Silloin ei ollut vielä adapteria saatavilla. Toki Leafista olisi se isommalla akullakin oleva.

Mutta etuvetoisesta haluaisin nyt autokuumeessa siirtyä johonkin nelivetoiseen. Vielä olisi kumminkin talvea jäljellä ja liukasta.
 
Facelifti model s ja -23 vuoden model y:llä tullut jonkin verran ajeltua ja ei tuossa ohjelmistossa juuri eroa huomannut, nopeudessa tai toiminnoissa. Alustaltaan ja ajettavuudeltaan model s huomattavasti parempi. Model y pintakova ja keinuttelee autoa pienissäkin töyssyissä, mikä itseä ainakin häiritsee pitemmillä matkoilla. Model s myös huomattavasti hiljaisempi. Nopeammin tuo uudempi model y lataa, ässällä 137kw tainnut parhaimmillaan ottaa ja latauskäyrä laskee nopeampaa kuin y:ssä. Itselle kyllä model s noista olisi valinta, mutta makuasioita
 
Facelifti model s ja -23 vuoden model y:llä tullut jonkin verran ajeltua ja ei tuossa ohjelmistossa juuri eroa huomannut, nopeudessa tai toiminnoissa. Alustaltaan ja ajettavuudeltaan model s huomattavasti parempi. Model y pintakova ja keinuttelee autoa pienissäkin töyssyissä, mikä itseä ainakin häiritsee pitemmillä matkoilla. Model s myös huomattavasti hiljaisempi. Nopeammin tuo uudempi model y lataa, ässällä 137kw tainnut parhaimmillaan ottaa ja latauskäyrä laskee nopeampaa kuin y:ssä. Itselle kyllä model s noista olisi valinta, mutta makuasioita
Model Y saattaa kuulua myös moottorien ääntää kiihdytyksen aikana? S FL oli aivan hiljaa kyllä. Y on myös hieman "kiikkerä" ohjaukseltaan, kun on niin korkea auto.

Takaluukut Y ja S on molemmat sähköllä ja koko lasi aukeaa, eli käytännöllisempi kuin sedan 3.

Makuasioita tosiaan. Y myös uudistuu kuukauden päästä, niin ehkä Y hinnat tulee kanssa laskemaan? Nyt vielä ne ei ole erityisen halpoja mielestäni.

Makuasioita tosiaan. S siitä tavallaan "tuore" iso auto, että ei kovin paljoa eroa uudestakaan noin 100k€ vastaavasta (vain tavallaan :) ). Paitsi sisusta on uudistunut täysin. X mallista en ole ajanutkaan edes.

Edit:
Itsellä siis oikeastaan aivan samat huomiot S vs 3.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 806
Viestejä
4 558 230
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
Erästäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom