Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kohtuu nopeasti tuo karvalakki model 3 lfp patterilla latautuu. Tänää latasin v3 superilla 5% -> 90%, meni 27minuuttia. Liekkö ac-riplet jo vaikuttaa :hmm:
On kyllä ladannut nopeasti, jos 27min meni tuohon väliin. Vilkaisin Teslamatesta oman toissapäiväisen ABC:n latauksen, niin näköjään mulla oli latautunut 17%->51% 9min, 130kW keskiteholla (Model 3 LFP).
 
On kyllä ladannut nopeasti, jos 27min meni tuohon väliin. Vilkaisin Teslamatesta oman toissapäiväisen ABC:n latauksen, niin näköjään mulla oli latautunut 17%->51% 9min, 130kW keskiteholla (Model 3 LFP).
Screenshot_20241226_213754_Tesla.jpg
 
Rupesin ihan miettimään, että onko LFP:n latauskäyrään tullut viime aikoina jotain parannusta kun kun tuo 5-90% väli on mennyt noin nopeasti ja tuo omakin toissapäiväinen lataus oli sellainen, että en itse ole noin hyviin tehoihin päässyt Kempowerin asemilla aiemmin. Toisaalta en itse pikalatausta tarvitse niin hirveän usein, että itellä olisi kunnollista historiadataa optimi lataussessiosta, varsinkaan supereilta.

Mutta yksi vanhempi optimaalinen lataussessio multa löytyi superilta. Tuossa on ladattu lämmintä akkua muistaakseni välillä 2% -> 76%. 23min ja keskiteho 109.6kW, mutta sessio on ollut reilu 10% lyhyempi kuin tuo Markkasen. Markkasella keskiteho on ollut 107.8kW. Markkasen keskiteho on kyllä todella hyvä kun tuossa sessiossa on kuitenkin ladattu tuota yli 80% aluetta myös.

Vähän vaikea varmuudella sanoa, että onko käyrään tullut parannusta, mutta jokatapauksessa mainiosti tuo LFP lataa myös talvella kun akku on lämpöinen.


Screenshot_2024-12-27-07-48-33-26_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
 
Tuossa on ladattu lämmintä akkua muistaakseni välillä 2% -> 76%. 23min ja keskiteho 109.6kW, mutta sessio on ollut reilu 10% lyhyempi kuin tuo Markkasen.

Ilman sarvia ja hampaita, eikö tuo keskiteho pitäisi olla paljon suurempi kuin 109kW? Vai oliko akku umpijäässä kun lataus alkoi? Paljonko tuo olisi ollut kesällä?
 
Ilman sarvia ja hampaita, eikö tuo keskiteho pitäisi olla paljon suurempi kuin 109kW? Vai oliko akku umpijäässä kun lataus alkoi? Paljonko tuo olisi ollut kesällä?
Kai tiedät, että tuo on nettokapasiteetiltaan pieni 56kWh akku ja että Teslan latauskäyrä ei perinteisesti ole mikään erityisen laakea? Ei pienen akun keskitehoja voi verrata isojen akkujen keskitehoihin.

Aika monien akkujen (poislukien 800V akut) 10-80% latausväli kestää 30min tai yli. Ja tässä mennään selvästi alle 25min, eli latausnopeus on hyvä.
 
Kai tiedät, että tuo on nettokapasiteetiltaan pieni 56kWh akku ja että Teslan latauskäyrä ei perinteisesti ole mikään erityisen laakea? Ei pienen akun keskitehoja voi verrata isojen akkujen keskitehoihin.

Joo tämä tiedossa, jotenkin vain olin siinä kuvitelmassa että ainakin lämpöisenä vetää vähän nopeammin tuon. Paljonko tuli watteja loppuvaiheessa?
 


Wall Street Journal on julkaissut raportaasin jossa kritisoidaan Teslan kameroihin perustuvaa Autopilottia vaaralliseksi ja sen markkinointia harhaanjohtavaksi. Ei nyt varsinaisesti mitään uutta asiaa seuranneille, mutta tärkeää tietoa jokaiselle omistajalle.
 
Joo tämä tiedossa, jotenkin vain olin siinä kuvitelmassa että ainakin lämpöisenä vetää vähän nopeammin tuon. Paljonko tuli watteja loppuvaiheessa?
Maksimithan LFP:llä on olleet 178kW tienoilla, mutta sitä tehoahan tulee ihan vain ihan hetken verran. Tuolla 80% tienoilla perinteisesti on pyöritty jossain 80kW paikkeilla. Björnin testien mukaan isompiakkuinen LR-malli lataa 10-80% välin 33 minuuttiin, eli LFP on suhteessa akun kokoon selvästi nopeampi lataamaan tuon välin, kilowatteja LR toki ottaa enemmän isomman akun ansiosta.
 
Björnin testien mukaan isompiakkuinen LR-malli lataa 10-80% välin 33 minuuttiin, eli LFP on suhteessa akun kokoon selvästi nopeampi lataamaan tuon välin, kilowatteja LR toki ottaa enemmän isomman akun ansiosta.
Tämä on kyllä täyttä paskaa. Sen verran on tullut autolla ajettua ja sitä latailtua, että tiedän sen vetävän tuon välin alle puolen tunnin (LR), vaikkakaan kukaan täysijärkinen ei siellä jaksa niin kauaa seisoa, vaan lopettaa sen latauksen viimeistään 60% ja ajelee taas reippaan pari tuntia.
 
Maksimithan LFP:llä on olleet 178kW tienoilla, mutta sitä tehoahan tulee ihan vain ihan hetken verran. Tuolla 80% tienoilla perinteisesti on pyöritty jossain 80kW paikkeilla. Björnin testien mukaan isompiakkuinen LR-malli lataa 10-80% välin 33 minuuttiin, eli LFP on suhteessa akun kokoon selvästi nopeampi lataamaan tuon välin, kilowatteja LR toki ottaa enemmän isomman akun ansiosta.
Nuo latauskäyrät ovat tesloissakin muuttuneet moneen kertaan - usein julkaisun jälkeen on hitaampaa kunnes Tesla sitten myöhemmin softapätsää nopeuksia ylöspäin.
 
Harkinnassa tuollainen. Model S 90D (facelift) 2016. Ajettu hieman alle 230tkm.

Taisi olla kyllä hieman harmillisesti rautajousilla, mutta muuten oikein hyvä. Onhan se toki jo muutaman kuukauden yli 8 vuotta vanha, eli takuu loppu. Ilmaisia latauksia tuossa ei ole kai, mutta eipä niille tarvettakaan.

90D akku pitäisi olla kelvollinen? Ainakin parempi kuin se vielä vanhempi 85 akku.

Plussana pitäisi aika kohtuullista hintaa, mutta voihan ne hajota. Jotain pikku korjauksia on tehty, sekä kolme ovenkahvaa vaihdettu uusiin. Etuluukku toimi ainakin siitä näytöstä sähköllä ylös alas.

Jos menee auto ostoon, niin kannattaakohan ohjelmistoa päivittää ollenkaan? Sitä itse mietin? Eli voisiko vanha ohjelmisto olla parempi, kuin se uusin jonka saisi?
 
Onko sähköinen takaluukku?
Noista hajoaa niitä ovenkahvoja, hinta jossain 300-400€ paikkeilla jos vaihtaa itse, sitten toki alusta kuluu mutta niin se kuluu kaikissa.
Akusta voit pyytää jonkun testin, että näkee miten kelvollinen akku oikeasti on.
 
Onko sähköinen takaluukku?
Noista hajoaa niitä ovenkahvoja, hinta jossain 300-400€ paikkeilla jos vaihtaa itse, sitten toki alusta kuluu mutta niin se kuluu kaikissa.
Akusta voit pyytää jonkun testin, että näkee miten kelvollinen akku oikeasti on.
On sähköinen takaluukku. Se tuntui toimivan hyvin. Oikea takaoven kahva saattaa olla vielä siinä alkuperäinen. Muut kahvat on vaihdettu paranneltuun/uudempaan malliin.

Ilmeisesti laturi siitä oli nyt juuri hajonnut. Eli se on uusi. Se "mokkula" siitä löytyi, eli saa ilmeisesti pikaladattua nyt.

Juu, joku akkutesti voisi olla paikallaan. Mitään sivuääniä ei autosta kuulunut ja moottorit oli hiljaiset kiihdytyksessä.

Edit:
Ilmeisesti 417hv. Aika pirteältä se tuntuikin.

 
On sähköinen takaluukku. Se tuntui toimivan hyvin. Oikea takaoven kahva saattaa olla vielä siinä alkuperäinen. Muut kahvat on vaihdettu paranneltuun/uudempaan malliin.

Ilmeisesti laturi siitä oli nyt juuri hajonnut. Eli se on uusi. Se "mokkula" siitä löytyi, eli saa ilmeisesti pikaladattua nyt.

Juu, joku akkutesti voisi olla paikallaan. Mitään sivuääniä ei autosta kuulunut ja moottorit oli hiljaiset kiihdytyksessä.

Edit:
Ilmeisesti 417hv. Aika pirteältä se tuntuikin.

Onko ilmaset superit?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 756
Viestejä
4 556 661
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom