Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvin ovat kyllä renkaat kestäneet. Joissakin videoissa on raportoitu samaa jopa huomattavasti pidemmillä km-määrillä.
2021 kesällä Model 3 Performance. Nyt ajettu 110tkm. Kyselin kesällä tarjouksia kun oli tarkoitus vaihtaa pois. Aluksi sain siihen 30-32k väliin tarjoukset. Kun tarkoitus oli alkaa tekemään elokuussa vaihtoa toiseen autoon oli tarjoukset tippuneet 26-28k tasolle.Oletko hankkinut auton vasta hiljattain, kun olet päätynyt tonnin per kk arvonalenemaan, ja perustuuko käsityksesi arvonalenemasta mahdolliseen hyvityshintaan vai kenties autoliikkeen tarjoamaan ostohintaan? Omassa Y:ssä arvonalenema olisi kyllä ollut huomattavasti pienempi, jos olisin vaihtanut syksyllä käytettyyn bemariin (i4 M50). Kysyin vaihtotarjousta parista liikkeestä, mutta en kuitenkaan vaihtanut, kun ymmärsin lopulta, että tämä sopii paremmin käyttötarkoituksiimme. Se on tietysti selvää, että Autovexin kautta on vaikeaa saada hyvää ostotarjousta varsinkin, jos kyse on uudemmasta ja kalliimmasta sähköautosta.
Näitä kävin hakemassa juuri ja hyvin sopivat paikalleen (MYLR -23 roiskeläpän kiinnitykseen) Pussissa tosiaan 8kpl niin on varalle jos vielä irtoaa.![]()
Korikiinnike Fiat/Nissan/Opel/Renault 12130 8 kpl | Motonet Oy
Autoilevan ihmisen tavaratalowww.motonet.fi
mY ryhmässä olevan postauksen mukaan.
Itse olisin kyllä ihan tyytyväinen siihen, jos 100 tkm ajetusta autosta saisi vielä kouraan noin puolet siitä, mitä se on maksanut uutena. Muilla merkeillä tilanne voi olla huomattavasti heikompi.2021 kesällä Model 3 Performance. Nyt ajettu 110tkm. Kyselin kesällä tarjouksia kun oli tarkoitus vaihtaa pois. Aluksi sain siihen 30-32k väliin tarjoukset. Kun tarkoitus oli alkaa tekemään elokuussa vaihtoa toiseen autoon oli tarjoukset tippuneet 26-28k tasolle.
Tarjoukset tulivat Autovex, Nettiauton vastaava palvelu ja suorat kyselyt eri firmoilta vaihdossa tai suoralla ostolla.
Teslaa on liikenteessä paljon ja ylitarjontaa niin nykyisestä vaikea saada mitään.
Teitkö auton oman akkutestin vai jonkun 3.osapuolen kuten aviloo? Itellä 97tkm ajettu, marraskuussa 2022 uutena ostettu lfp kolmonen. Suurinosa latailusta kotona ja aina ladattu täyteen. Latausraja pidetty aina 100%.Nyt on 2022 vuoden Model 3 RWD (LFP) -mallilla 2.5v ja 100000km takana. Ohessa sekalaista tilastoa matkan varrelta.
Korjausta/huoltoa auto on tarvinnut seuraavasti, kaikki korjaukset menneet takuun piikkiin. Jäljellä autossa enää voimalinjan ja akun takuu.
- Kilometrejä 100000km
- Akun nykykunto 95%
- Auton latauksista kotilatauksilla 92%, 8% julkista pikalatausta
- Ajonaikainen kulutus 100tkm ajalta auton mukaan sisältäen tasapuolisesti kesää ja talvea: 15,1kWh/100km
- Kokonaiskulutus sisältäen esilämmitykset, lataushäviöt, sentryt ynnä muut ajamisen ulkopuoliset kulutukset: 18.5kWh/100km
- Lataushäviöt, esilämmitykset ynnä muut huomioiden kulutus euroissa noin 2.83e/100km
- Autoilun arvioidut kokonaiskulut tähän mennessä noin 32c/km. Ei hirveän pahat, mutta odotettua suuremmat kun ei silloin ostaessa osannut ennakoida arvonlaskun olevan ihan niin suuri kuin on toteutunut.
Auton toimintamatka-tilasto ajettaessa tasanopeudella erilaisissa lämpötiloissa ja ajonopeuksissa:
- Natisevan vasemman takatukivarren korjaus toukokuu 2023
- Latausluukun korjaus joulukuu 2023 (virheilmoitus: luukku ei ehkä aukea painettaessa)
- Molempien takatukivarsien ja pyörän laakereiden korjaus heinäkuussa 2024 (tuomio haettu katsastuskonttorin alustatarkastuksesta ennen takuun loppua)
- Toisen ajovalon vaihto kun päiväajovalo oli himmentynyt heinäkuussa 2024
- 2v kohdalla muiden korjausten yhteydessä jarrusatuloiden puhdistus/voitelu Teslalla 190e. Ilmansuodattimet ja tuulilasinpyyhkimet vaihdettu itse, yhteensä noin 100e.
- Alkuperäiset renkaat käytössä, kesärenkaissa uraa tarpeeksi suunnilleen ensi kesän loppupuolelle asti
![]()
![]()
Tuo on Teslamaten arvio akun kunnosta. Luku on aikalailla sama kuin mitä saa kun ottaa auton ilmoittaman toimintamatkan 100% latauksella ja vertaa sitä uutena auton antamaan toimintamatkaan 439km.Teitkö auton oman akkutestin vai jonkun 3.osapuolen kuten aviloo? Itellä 97tkm ajettu, marraskuussa 2022 uutena ostettu lfp kolmonen. Suurinosa latailusta kotona ja aina ladattu täyteen. Latausraja pidetty aina 100%.
Instagram kuuluu palveluihin jotka on estetty osassa maista.sekin selviää videolta jos ihmiset viitsis katsoa ne eivätkä pomppis pelkkien otsikoiden varassa.
Jos tiedät mitä tuo auton rangemittari näytti uutena, ja vertaat sitä mitä se näyttää nyt, niin saat jotain osviittaa kuinka monta prosenttia on haihtunut kapasta pois. Itellä on 22 vuoden karvalakki model 3, jossa ollut uutena tuo rangemittari näyttämä range 439km, ja nyt 97tkm myöhemmin se näyttää täydellä akulla 419km. Eli noin 4,56% olisi tässä ajassa lähtenyt akkukapasta.Model S 90D (224tkm) olen laittanut sen enemmän paikkansa pitävän range mittarin käyttöön. Melkein täydellä latauksella näyttää 395km.
Mietin vaan, että voiko tuosta päätellä akun kunnosta mitään? Prosentti näkymä on käytössä normaalisti. Auton ikä 8 vuotta.
Eikös se 100% lataaminen joskus harvoin ole ihan suositeltavaakin, että akku balansoi itseään?
Sillä paljon enemmän väärin näyttävällä kulutusmittarilla voisi myös katsoa, että paljonko se näyttää ja verrata siihen uuden auton lukemaan.Jos tiedät mitä tuo auton rangemittari näytti uutena, ja vertaat sitä mitä se näyttää nyt, niin saat jotain osviittaa kuinka monta prosenttia on haihtunut kapasta pois. Itellä on 22 vuoden karvalakki model 3, jossa ollut uutena tuo rangemittari näyttämä range 439km, ja nyt 97tkm myöhemmin se näyttää täydellä akulla 419km. Eli noin 4,56% olisi tässä ajassa lähtenyt akkukapasta.
Oletko muuten käynyt vilkaisemassa jo service valikon puolella että ei ole mitään isompia vikakoodeja? Myös ainakin PTC-vastus lämmitteisessä kolmosessa näkee sieltä onko PTC-elementissä kaikki sauvat kondiksessa.
Sillä paljon enemmän väärin näyttävällä kulutusmittarilla voisi myös katsoa, että paljonko se näyttää ja verrata siihen uuden auton lukemaan.
Yksi iloitus tuli autopilotista, kun se ei lähtenyt vasta-auringossa päälle. Ja pesuneste oli jo aluksi loppu. Täytyypä selata, että onko tuossa samanlaista service valikkoa ja miten sinne pääsee?
PTC:stä ei ollut ainakaan vikakoodia. Jotain "pieniä" siellä näkyi ainakin yksi, mutta täytyy googlata mitä ne tarkoittaa.Jos tiedät mitä tuo auton rangemittari näytti uutena, ja vertaat sitä mitä se näyttää nyt, niin saat jotain osviittaa kuinka monta prosenttia on haihtunut kapasta pois. Itellä on 22 vuoden karvalakki model 3, jossa ollut uutena tuo rangemittari näyttämä range 439km, ja nyt 97tkm myöhemmin se näyttää täydellä akulla 419km. Eli noin 4,56% olisi tässä ajassa lähtenyt akkukapasta.
Oletko muuten käynyt vilkaisemassa jo service valikon puolella että ei ole mitään isompia vikakoodeja? Myös ainakin PTC-vastus lämmitteisessä kolmosessa näkee sieltä onko PTC-elementissä kaikki sauvat kondiksessa.
Tästä ohjetta takakontin säätöön. Ei varmaan tarvitse noinkaan kattavasti säädellä ja saa paremmaksi: Model 3 Service Manual | TeslaOnko kenelläkään kokemusta Tesla 3 takakontin vääntymisestä? Huomasin, että ensimmäisessä kuvassa vasen puoli vähän ylhäällä (ei ehkä kuvassa näy). Samalla sisäpuolella näkyy, että saranan ruuvit on vääntyny hieman alkuperäisestä paikasta. Voiko johtua kylmyydestä, kun takaluukku pakottaa itseään auki vai mikäköhän voisi olla ja kannattaako tehdä jotain?
Ilmeisesti edelleen jostain saa tarvikelasia, jossa vastukset oikein. Facebook-keskusteluissa ainakin näkynyt tällaista, mutta ei ole valitettavasti itsellä muistissa että mistä tarkalleen niitä vanhan designin vastuslangallisia laseja löytyy.Katsoin että on tuo vanhanmallinen lasi jossa paremmat vastukset kameroille, joten en ehkä haluaisi lasia vaihdattaa uuteen.
Suosisin halvemmasta päästä HW3:lla varustettuja 2020 malleja, joissa alkaa olla pahimpia lapsuksia korjattu. Painottaisin myös yksilöä jossa etu- ja takaroiskeläpät ja PPF, jos suinkin sellainen löytyy. Helmat ja ovien alareunat menee karmeaan kuntoon jos ajelee vähänkin hiekkatietä ilman edellämainittuja.Halvimmat myynnissä olevat Model 3 LR AWD n. 22ke, uhka vai mahdollisuus? Mitä pitäisi erityisesti tarkistaa jos tuollaista lähtee vakavissaan katsomaan?
Suosisin halvemmasta päästä HW3:lla varustettuja 2020 malleja, joissa alkaa olla pahimpia lapsuksia korjattu. Painottaisin myös yksilöä jossa etu- ja takaroiskeläpät ja PPF, jos suinkin sellainen löytyy. Helmat ja ovien alareunat menee karmeaan kuntoon jos ajelee vähänkin hiekkatietä ilman edellämainittuja.
Muuten: Akun kapasiteetin testaus tavalla tai toisella (Scan my Tesla, esimerkiksi), vikahistoria ajon jälkeen Service Modesta (josta kyllä häviää kaikki paitsi aivan viimeisimmät & aktiiviset viat), alustan kunto, renkaiden kuluman tasaisuus.
ILP tuli 2021. Tämän tyyppisiä changelog listoja löytyy googlettelemalla, josta saa osviittaa milloin tuli mitäkin: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-year-over-year-changelog.315456/Tuliko ILP tuossa HW3 mukana? Niiden kanssa lienee yhtä lailla ongelmia kuin Y:ssäkin?
Näyttäisi saavan tuohon 22ke lähinnä 2019-mallisia joissa akkutakuuta vielä joku 20-40tkm ja muutama vuosi. Mitä ne pahimmat lapsukset ovat noissa alkupään malleissa, heikko maali helmoissa nyt ilmeisesti ainakin?
Markkina kyllä kasvaa, Tesla ei. Kaikista kampanjoista huolimatta.Ei lähtenyt vetämään markkinat Euroopassa/jenkeissä muutaman kuukauden viiveellä verrattuna Kiinaan, mutta merkkejä autokaupan menestykseen paremmat jo joulukuun osalta ainakin Suomessa verrattuna 2023. Anyway Tesla vaihteeksi king of the hill ev toimituksissa 1.789 milj vs byd 1.765 milj. Saa nähdä joko ensi vuonna byd menee ohi.![]()
Tesla (TSLA) confirms delivery of 495,570 EVs, way below its own guidance
Tesla (TSLA) released its production and delivery results for the fourth quarter and full year 2024 today. The automaker confirmed...electrek.co
Markkina kyllä kasvaa, Tesla ei. Kaikista kampanjoista huolimatta.
Piti ihan selailla millaisia tuohon hintatasoon on saatavilla. Tuolta 2019 voi löytyä myös vähän sekasikiöitä, kuten tämä yksilö, jossa on jo "täysin ajava tietokone 3" = HW3, mutta silti kuvan perusteella näyttää olevan nahkaratti joka vaihtui keinomateriaaliin 2020 vuosimalliin. Samasta autosta näkee myös hyvin miten karmeaan kuntoon helmakotelot menee ilman roiskeläppiä 150 tkm ajetussa. Aika karuja näytti olevan valtaosassa helmat noilla kilsoilla enkä nähnyt ilmeisesti ainuttakaan yksilöä jossa olisi ollut jotkut muut kuin Teslan omat läpät tai ei läppiä ollenkaan.Näyttäisi saavan tuohon 22ke lähinnä 2019-mallisia joissa akkutakuuta vielä joku 20-40tkm ja muutama vuosi. Mitä ne pahimmat lapsukset ovat noissa alkupään malleissa, heikko maali helmoissa nyt ilmeisesti ainakin?
Kieltämättä ei ihan odotetunlainen vuosi Teslalla kun selvästi vähemmän kasvua kuin 38% mitä edellinen vuosi oli piti aika hyvin paikkansa. Kun ekaa kertaa yhdeksään vuoteen myyntimäärät laskivat 1,1%(vaikka hinta/tuote varmaan hivenen nousi koska Cybertruck oli sen verran kallis ellei sitten hinnan leikkaukset vieneet toiseen suuntaan liikaa).
Kysymys siis, että mahtuisiko nuo uudet renkaat mitenkään ässän alle? Varmaan edessä on vähemmän tilaa?
1,5h Lidlin lämpimässä parkkihallissa ja lähti taas toimimaan normaalisti.Toinenkin ongelma tuli, ulkokaiuttimesta ei kuulu mitään, ei siis tööttiä eikä lukitusääntä. Tämä kävi kerran aiemminkin ja silloinkin kovalla pakkasella. Pari tuntia lämmintä parkkihallia korjasi asian, eli täytyy tuota kokeilla taas.
Kiinassa on paljon tarjontaa ja siellä ei Tesla ole saanut kauppaa tehtyä. Markkinat ovat USA ja EU mutta katsotaan. USAsta poistuu kohta tuet ja EUssa haluttaisiin halvempaa. Mutta kiinalaiset puskevat tänneNo eipä toisaalta ole mikään ihme, kun kaikki tietää, että Juniper on ihan nurkan takana ja loppuvuoden tarjoukset oli loppujen lopuksi aika paskat. Sillä ne minutkin potentiaalisena ostajana menettivät. Väistyvä model Y ei ollut käytännössä ollenkaan alessa (koska listahinta pumpattiin ylös ennen "nollakorkoa") ja kolmosen 1.99% korkokin oli vähän liikaa, kun monet kilpailijat laittoi 0.99% tai ihan 0%.
Olikin renkaiden myynti-ilmoituksessa hieman väärä rengaskoko. Huomasin vasta kotona tarkistaa tuon korkeuden. Uudet merkki kitkat. Nykyiset: 235/50R19
Uudet:
235/55R19
255/50R19
Auto Model S 90D facelift 2016. Vakio rengaskoko on 245/45R19.
Kysymys siis, että mahtuisiko nuo uudet renkaat mitenkään ässän alle? Varmaan edessä on vähemmän tilaa?
Koska leveys sama ja sivuvallin korkeudessa vain reilu sentti eroa niin veikkaan että mahtuu mutta tämä siis ilman mitään tietoa S:stä.
Aivan mielipuolisen huonot renkaat. Ainakin kun virheenä nuo otin ja edelliset oli hakka 10, ero on erittäin dramaattinen nokian nastojen eduksi.Facebookin Tesla ryhmässä kysyin. Ei mahdu edessä. 235/50R19 on ihan maksimi, kun nekin on ylikokoa.
Taakse mahtuisi 255/50R19.
Oli onneksi erittäin halvat 150€ sarja.
Pelkkä yksi takarengas 327€.
Rengas Continental 255/50 R19 107T XL FR 3PMSF Kitkarenkaat EVc | VikingContact 7 | 1001Renkaat.com
Continental-rengas VikingContact 7 255/50 R19 107T XL FR 3PMSF Kitkarenkaat EVc varastossa ja edullisesti 1001Renkaat -sivuilta · Ilmainen lähetys · Tilaa helposti ja nopeasti.www.1001renkaat.com
Eturengas 285€/kpl.
Rengas Continental 235/55 R19 105T XL FR 3PMSF Kitkarenkaat EVc | VikingContact 7 | 1001Renkaat.com
Continental-rengas VikingContact 7 235/55 R19 105T XL FR 3PMSF Kitkarenkaat EVc varastossa ja edullisesti 1001Renkaat -sivuilta · Ilmainen lähetys · Tilaa helposti ja nopeasti.www.1001renkaat.com
Samasta autosta näkee myös hyvin miten karmeaan kuntoon helmakotelot menee ilman roiskeläppiä 150 tkm ajetussa
Olikin renkaiden myynti-ilmoituksessa hieman väärä rengaskoko. Huomasin vasta kotona tarkistaa tuon korkeuden. Uudet merkki kitkat. Nykyiset: 235/50R19
Uudet:
235/55R19
255/50R19
Auto Model S 90D facelift 2016. Vakio rengaskoko on 245/45R19.
Kysymys siis, että mahtuisiko nuo uudet renkaat mitenkään ässän alle? Varmaan edessä on vähemmän tilaa?
235/55r19 on +5% isompi vierintäkehä
255/50r19 on +9% isompi vierintäkehä.
235/50r19 on +2%.
Sanoisin, että +5% voi vielä mahtua, mutta +9% yhdistettynä kasvaneeseen leveyteen ei mahdu, ellei jostain muuta varmaa tietoa ole.
(Esim. onko samaa autoa myyty jollain toisilla renkailla toisella varustetasolla)
Eikös Teslan manuaalissa kerrota rengaskoot mitkä mahtuu? Niiden avulla voisi haarukoida.
Auton peräpää olisi ilmeisesti 1cm korkeammalla?235/55r19 on +5% isompi vierintäkehä
255/50r19 on +9% isompi vierintäkehä.
235/50r19 on +2%.
Sanoisin, että +5% voi vielä mahtua, mutta +9% yhdistettynä kasvaneeseen leveyteen ei mahdu, ellei jostain muuta varmaa tietoa ole.
(Esim. onko samaa autoa myyty jollain toisilla renkailla toisella varustetasolla)
Eikös Teslan manuaalissa kerrota rengaskoot mitkä mahtuu? Niiden avulla voisi haarukoida.
Juu. Kyllä varmaan Nokian nastat tai muut nastat olisi ne kaikkein parhaimmat.Aivan mielipuolisen huonot renkaat. Ainakin kun virheenä nuo otin ja edelliset oli hakka 10, ero on erittäin dramaattinen nokian nastojen eduksi.
Vaihtoehtoinen rengaskoko on 21". Eli taakse mahtuu 265/35R21. Täytyypä laittaa laskuriin ja verrata.
Mulla oli 2 vuotta sitten Model 3 Performance. Mustaa väriä välttäisin, kun se on kai huonommin kestävä, kuin muut värit.Halvimmat myynnissä olevat Model 3 LR AWD n. 22ke, uhka vai mahdollisuus? Mitä pitäisi erityisesti tarkistaa jos tuollaista lähtee vakavissaan katsomaan?
Neliveto, vetomassaa (ainakin osassa), kohtuullinen range ja latausnopeudet, hyvä vakiovarustelu jne. M3 ei ole aiemmin ollut oikein edes listallani mutta em. kriteereillä edukasta vaihtoehtoa haarukoidessani nousi aika selkeästi esille.
Kyllähn jenkkilässä oli porkkanaa tarjolla yllin kyllin.No eipä toisaalta ole mikään ihme, kun kaikki tietää, että Juniper on ihan nurkan takana ja loppuvuoden tarjoukset oli loppujen lopuksi aika paskat. Sillä ne minutkin potentiaalisena ostajana menettivät. Väistyvä model Y ei ollut käytännössä ollenkaan alessa (koska listahinta pumpattiin ylös ennen "nollakorkoa") ja kolmosen 1.99% korkokin oli vähän liikaa, kun monet kilpailijat laittoi 0.99% tai ihan 0%.
Hyvin arvattu, kyllä on.Jos Tesla on yhtään ottanut oppia legacy valmistajilta kuten Vagilta, niin tuossa lokarin takana on myös valmis komposti muhimassa.
Tuo ei varmaan avaa sitä oven lukkoa mekaanisesti ennenkuin ikkuna on liikahtanut.Eilen onnistuin ensimmäistä kertaa kokemaan täydellisen jäähelvetin. Uuden vuoden päivänä autopesussa + iltapäiväinen vesisade päälle ja sen jälkeen kohtalaisen kova pakkanen, jossa auto sai marinoitua ulkona reippaan vuorokauden. 3/4 ovea ei auennut, vaikka tuli kohtuullisen väkivaltasestikin niitä kiskottua. Lisäksi peilit ja pyyhkimet jäässä. Takaluukku ja apparin puolen ovi onneksi toimivat, joten hommat sai tehtyä ilman kummempaa viivettä. Rupesin jälkenpäin miettimään, että mistähän tuo kuskin ovi haraa. Aukesi siitä sisäpuolen kauhukatkaisijasta ihan nätisti, mutta ulkokahvasta sai repiä ihan huolella eikä tapahtunut juuri mitään. Sisäpuolen napista ei auennut myöskään, mutta tuo varmaan liittyy siihen, että koittaa siinä optiossa liikuttaa sitä ikkunaa, joka ei liiku mihinkään. Mersussa autoon pääsi väkivalloin - mitä nyt joskus tiiviste vähän meinasi tulla mukana -, mutta tässä se ei ovi ei ollut jäätynyt kiinni tiivisteeseen, van jumi jossain muualla?
Cybertruckeja muutama nähty Floridassa. Karmean iso, kolho ja karmean ruma ilmestys luonnossa. Ei helvetti, kuvaa parhaiten ja ytimekkäimmin.
Livenä ihan helvetin paljon rumempi kuin mediassa.
Volvoissa ja Polestareissa kanssa nuo ulkokahvojen lukkojen mekanismit jäätyy sisältä. Eli vaikka kahvaa nostelee niin se mekanismi sisällä ei avaa lukkoa. Mutta sisältä kahvasta aukeaa. Suunnitteluvirhe.Eilen onnistuin ensimmäistä kertaa kokemaan täydellisen jäähelvetin. Uuden vuoden päivänä autopesussa + iltapäiväinen vesisade päälle ja sen jälkeen kohtalaisen kova pakkanen, jossa auto sai marinoitua ulkona reippaan vuorokauden. 3/4 ovea ei auennut, vaikka tuli kohtuullisen väkivaltasestikin niitä kiskottua. Lisäksi peilit ja pyyhkimet jäässä. Takaluukku ja apparin puolen ovi onneksi toimivat, joten hommat sai tehtyä ilman kummempaa viivettä. Rupesin jälkenpäin miettimään, että mistähän tuo kuskin ovi haraa. Aukesi siitä sisäpuolen kauhukatkaisijasta ihan nätisti, mutta ulkokahvasta sai repiä ihan huolella eikä tapahtunut juuri mitään. Sisäpuolen napista ei auennut myöskään, mutta tuo varmaan liittyy siihen, että koittaa siinä optiossa liikuttaa sitä ikkunaa, joka ei liiku mihinkään. Mersussa autoon pääsi väkivalloin - mitä nyt joskus tiiviste vähän meinasi tulla mukana -, mutta tässä se ei ovi ei ollut jäätynyt kiinni tiivisteeseen, van jumi jossain muualla?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.