Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kohtuu nopeasti tuo karvalakki model 3 lfp patterilla latautuu. Tänää latasin v3 superilla 5% -> 90%, meni 27minuuttia. Liekkö ac-riplet jo vaikuttaa :hmm:
On kyllä ladannut nopeasti, jos 27min meni tuohon väliin. Vilkaisin Teslamatesta oman toissapäiväisen ABC:n latauksen, niin näköjään mulla oli latautunut 17%->51% 9min, 130kW keskiteholla (Model 3 LFP).
 
On kyllä ladannut nopeasti, jos 27min meni tuohon väliin. Vilkaisin Teslamatesta oman toissapäiväisen ABC:n latauksen, niin näköjään mulla oli latautunut 17%->51% 9min, 130kW keskiteholla (Model 3 LFP).
Screenshot_20241226_213754_Tesla.jpg
 
Rupesin ihan miettimään, että onko LFP:n latauskäyrään tullut viime aikoina jotain parannusta kun kun tuo 5-90% väli on mennyt noin nopeasti ja tuo omakin toissapäiväinen lataus oli sellainen, että en itse ole noin hyviin tehoihin päässyt Kempowerin asemilla aiemmin. Toisaalta en itse pikalatausta tarvitse niin hirveän usein, että itellä olisi kunnollista historiadataa optimi lataussessiosta, varsinkaan supereilta.

Mutta yksi vanhempi optimaalinen lataussessio multa löytyi superilta. Tuossa on ladattu lämmintä akkua muistaakseni välillä 2% -> 76%. 23min ja keskiteho 109.6kW, mutta sessio on ollut reilu 10% lyhyempi kuin tuo Markkasen. Markkasella keskiteho on ollut 107.8kW. Markkasen keskiteho on kyllä todella hyvä kun tuossa sessiossa on kuitenkin ladattu tuota yli 80% aluetta myös.

Vähän vaikea varmuudella sanoa, että onko käyrään tullut parannusta, mutta jokatapauksessa mainiosti tuo LFP lataa myös talvella kun akku on lämpöinen.


Screenshot_2024-12-27-07-48-33-26_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
 
Tuossa on ladattu lämmintä akkua muistaakseni välillä 2% -> 76%. 23min ja keskiteho 109.6kW, mutta sessio on ollut reilu 10% lyhyempi kuin tuo Markkasen.

Ilman sarvia ja hampaita, eikö tuo keskiteho pitäisi olla paljon suurempi kuin 109kW? Vai oliko akku umpijäässä kun lataus alkoi? Paljonko tuo olisi ollut kesällä?
 
Ilman sarvia ja hampaita, eikö tuo keskiteho pitäisi olla paljon suurempi kuin 109kW? Vai oliko akku umpijäässä kun lataus alkoi? Paljonko tuo olisi ollut kesällä?
Kai tiedät, että tuo on nettokapasiteetiltaan pieni 56kWh akku ja että Teslan latauskäyrä ei perinteisesti ole mikään erityisen laakea? Ei pienen akun keskitehoja voi verrata isojen akkujen keskitehoihin.

Aika monien akkujen (poislukien 800V akut) 10-80% latausväli kestää 30min tai yli. Ja tässä mennään selvästi alle 25min, eli latausnopeus on hyvä.
 
Kai tiedät, että tuo on nettokapasiteetiltaan pieni 56kWh akku ja että Teslan latauskäyrä ei perinteisesti ole mikään erityisen laakea? Ei pienen akun keskitehoja voi verrata isojen akkujen keskitehoihin.

Joo tämä tiedossa, jotenkin vain olin siinä kuvitelmassa että ainakin lämpöisenä vetää vähän nopeammin tuon. Paljonko tuli watteja loppuvaiheessa?
 


Wall Street Journal on julkaissut raportaasin jossa kritisoidaan Teslan kameroihin perustuvaa Autopilottia vaaralliseksi ja sen markkinointia harhaanjohtavaksi. Ei nyt varsinaisesti mitään uutta asiaa seuranneille, mutta tärkeää tietoa jokaiselle omistajalle.
 
Joo tämä tiedossa, jotenkin vain olin siinä kuvitelmassa että ainakin lämpöisenä vetää vähän nopeammin tuon. Paljonko tuli watteja loppuvaiheessa?
Maksimithan LFP:llä on olleet 178kW tienoilla, mutta sitä tehoahan tulee ihan vain ihan hetken verran. Tuolla 80% tienoilla perinteisesti on pyöritty jossain 80kW paikkeilla. Björnin testien mukaan isompiakkuinen LR-malli lataa 10-80% välin 33 minuuttiin, eli LFP on suhteessa akun kokoon selvästi nopeampi lataamaan tuon välin, kilowatteja LR toki ottaa enemmän isomman akun ansiosta.
 
Björnin testien mukaan isompiakkuinen LR-malli lataa 10-80% välin 33 minuuttiin, eli LFP on suhteessa akun kokoon selvästi nopeampi lataamaan tuon välin, kilowatteja LR toki ottaa enemmän isomman akun ansiosta.
Tämä on kyllä täyttä paskaa. Sen verran on tullut autolla ajettua ja sitä latailtua, että tiedän sen vetävän tuon välin alle puolen tunnin (LR), vaikkakaan kukaan täysijärkinen ei siellä jaksa niin kauaa seisoa, vaan lopettaa sen latauksen viimeistään 60% ja ajelee taas reippaan pari tuntia.
 
Maksimithan LFP:llä on olleet 178kW tienoilla, mutta sitä tehoahan tulee ihan vain ihan hetken verran. Tuolla 80% tienoilla perinteisesti on pyöritty jossain 80kW paikkeilla. Björnin testien mukaan isompiakkuinen LR-malli lataa 10-80% välin 33 minuuttiin, eli LFP on suhteessa akun kokoon selvästi nopeampi lataamaan tuon välin, kilowatteja LR toki ottaa enemmän isomman akun ansiosta.
Nuo latauskäyrät ovat tesloissakin muuttuneet moneen kertaan - usein julkaisun jälkeen on hitaampaa kunnes Tesla sitten myöhemmin softapätsää nopeuksia ylöspäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 636
Viestejä
4 552 869
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
Vauhtihirmu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom