Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Joidenkin tietojen mukaan noin 1/20:stä se olisi hajonnut. Itse en tunne kyllä ketään, jolle niin olisi käynyt. Kyllä noita tuntuu menevän muillakin merkeillä, mutta Teslan kohdalla puhetta on jo senkin takia enemmän, kun niitä on liikenteessä huomattavasti enemmän kuin muiden merkkien sähköautoja. On ehkä mahdollista, että tuoreimmat päivitykset olisivat voineet vaikuttaa kierrosmääriin ja sen myötä hajoamisherkkyyteen, mutta varjopuolena saattaa olla se, että auto lämpenee hitaammin. Itse en ole kuitenkaan nähnyt suurta eroa, ja omassa pumppu on säilynyt ehjänä. Itse pyrin pitämään ilmastointia aina manuaalilla pienemmän kulutuksen johdosta, millä voi olla vaikutusta huhujen mukaan myös pumpun kestävyyteen, mutta mitään varmuutta asiasta ei tietenkään ole.
Itsellä Y:ssä pumppu toimii toistaiseksi, mutta aivan kuin kompura jne eivät kävisi niin kovilla tehoilla nyt talvella kuin aiemmin - ihan vaan äänestä päätellen. Aika säyseä ääni nykyään - ja aivan kuin olisi pakkasella kestänyt kauemmin auto lämmetä ennen lähtöä. Voi toki olla, että luulen vaan.
 
Mutta FSD:n kanssa vouhkaamiseen riittää aikaa ja rahaa. Ja HW:tä on jatkuvasti parannettava että tuo saataisin toimimaan. Kansanautolle tuo on täysin turha ominaisuus jos tähtäimessä on se edukas auto. . Mutta tuo on nyt Teslalle sellainen fiksaatio että juna ei enään pysähdy vaikka veisi kaikki rahat ja resurssit. Veikkaan että lasernahkavalopenkit toisivat enemmän uusia asiakkaita kuin tuo hiton FSD.
Kehitys kehittyy. Eikö vakkarikin ole turha osalle vielä esim työjannu ja emäntäkään ei niitä käytä koskaan ja aika luonnollinen kehityspolku adaptiivisen vakionopeudensäätimen jälkeen on kaistalla pysymiset niin miksi sitä ei jalostaisi edelleen? Ei tuo anturipolitiikka kovin kallista ole teslalla ja nuo kaiken näköiset 4d radarit ja lidarit on ottaneet edistystä niin tuskinpa 2030 luvulla enää monesta autosta ne puuttuvat? Ja saa Tesla myytyä eap/fsd pakettia jo nyt niin sekä yritys että kuluttaja hyötyvät.
 
Kehitys kehittyy. Eikö vakkarikin ole turha osalle vielä esim työjannu ja emäntäkään ei niitä käytä koskaan ja aika luonnollinen kehityspolku adaptiivisen vakionopeudensäätimen jälkeen on kaistalla pysymiset niin miksi sitä ei jalostaisi edelleen? Ei tuo anturipolitiikka kovin kallista ole teslalla ja nuo kaiken näköiset 4d radarit ja lidarit on ottaneet edistystä niin tuskinpa 2030 luvulla enää monesta autosta ne puuttuvat? Ja saa Tesla myytyä eap/fsd pakettia jo nyt niin sekä yritys että kuluttaja hyötyvät.
Eihän tähän mennessä taida fsd paketin myynnistä olla hyötynyt kukaan muu ku tesla. Jenkeissä taitaa olla se joukkokanne meneillään kuluttajien totaalisesta harhaanjohtamisesta.
 
Eihän tähän mennessä taida fsd paketin myynnistä olla hyötynyt kukaan muu ku tesla. Jenkeissä taitaa olla se joukkokanne meneillään kuluttajien totaalisesta harhaanjohtamisesta.
Jos kuluttaja kokee hyötyvänsä niin eikös kuluttaja ole aina oikeassa? Itse ainakin hommaan minimissään eap juniperiin kun hyödyn siitä enemmän kuin perus autopilotista. Onhan tuommoinen 6m summoaminen aika ponneton toistaiseksi, mutta mukavuustekijä mm. tallista pois ottoon.
 
Eli kuinka paljon vähemmän Tesla maksaa akuistaan kuin esim. Rellu tai Hyny?
Yleensä markkinoilla isommat erät saa edullisemmin. Onko se 10 dollaria tai vaikka dollari per kWh merkittävä? Toinen seikka saako esim 140 Wh/kg vai 150 wh/kg energiatiheydeltään samaan hintaan. Sitten nuo sylinterimäiset akut ovat hyvin toimineet kylmässä kun lämmön hallinta tuntuu toimivan paremmin kuin tiiliskivissä pussimaisissa akuissa. Kokonaisuus kai se eniten ratkaisee ja teslalla kohtuu balansoidut akut jos miettii esim Hyundai insterin polymeeri akkuja niin mieluummin ostaisin sen namiboxin jo lfp akun takia. Saa nuo perinteiset merkitkin halvalla ei siinä, mutta menekki voi olla aika hidasta jos myydään sitä polymeeriakkua 5v aikana 300k kpl erä ja sopimus pitkä kun teslalla menee parissa kuukaudessa sama ja puolen vuoden päästä akku jo päivittynyt?
 
Eihän tähän mennessä taida fsd paketin myynnistä olla hyötynyt kukaan muu ku tesla. Jenkeissä taitaa olla se joukkokanne meneillään kuluttajien totaalisesta harhaanjohtamisesta.
Tais päätyä se jo roskakoriin
1734821272101.png
 
Yleensä markkinoilla isommat erät saa edullisemmin.

Joo mutta Tesla ei osta kaikkia akkujaan samasta paikasta, akkuja tulee Panalta, LG:ltä ja CATLilta ainakin eli kaikkia volyymietuja Tesla ei saa.

Onko se 10 dollaria tai vaikka dollari per kWh merkittävä?

No 10 taalaa on merkittävä etu ainakin mutta emmehän me tiedä näistä kun akutkin on erilaisia.

t jos miettii esim Hyundai insterin polymeeri akkuja niin mieluummin ostaisin sen namiboxin jo lfp akun takia.

Namiboxi?
Saa nuo perinteiset merkitkin halvalla ei siinä, mutta menekki voi olla aika hidasta jos myydään sitä polymeeriakkua 5v aikana 300k kpl erä ja sopimus pitkä kun teslalla menee parissa kuukaudessa sama ja puolen vuoden päästä akku jo päivittynyt?

Onko tällä kuluttajalle oikeasti merkitystä? Akkujen kehitys on alkanut tasaantua ja yleensä pitkissä soppareissa on hintaindeksit raaka-aineiden yms hintaliikkeiden mukaan.
 
Joo mutta Tesla ei osta kaikkia akkujaan samasta paikasta, akkuja tulee Panalta, LG:ltä ja CATLilta ainakin eli kaikkia volyymietuja Tesla ei saa.
Kilpailuttamalla saa yleensä paremmat volyymiedut kuin kilpailuttamatta.

Teslan tapauksessa hajauttamisessa kyse on varmaankin enemmän riskienhallinnasta ja saatavuudesta kuin absoluuttisesta hinnasta mutta lukkiutuminen yhteen toimittajaan ei yleensä takaa parhaita hintojakaan.
 
Heh, long-range Y oli yöllä autonomisesti autoillut ojaan. Oli parkissa mäessä ja sopivasti oli keli muuttanut alustan märäksi jääksi. Tuli sen verran onneksi ennakoitua, että olin kääntänyt pyörät linkkuun ojan suuntaan, niin toppasi sitten sinne matalaan ojaan. Onneksi sen verran matala, että edes puskuri ei ottanut osumaa. Valui siis takapyörät (nastat) lukossa sinne ojan puolelle osittain.
Ei ole optimi tuo kalifornian systeemi, että vain takaset ovat parkkilukossa.
Tuli maastoavustus päällä omin voimin ojasta pois pakilla jäiseen ylämäkeen, ei huono. Ei heti tapahtunut mitään kun "kaasua" painoi, mutta kait siellä jotain softaa on, joka koittaa eri pyöriltä pitoa. Heijaamalla lähti, ehkäpä siihen on jotain älyä tehty. Suttu-jälkeä ei ollut kuin siltä etupyörältä, joka oli mudassa ojassa.
Jatkossa pitää katsoa tarkemmin, kuinka jyrkkään paikkaan tuon talvella uskaltaa parkkeerata. Tai sitten sepeliä alle.
 
Mielenkiintoista. Kuinka paljon lämmitystehoa tuolla saadaan akkuun?

Ei maksaisi paljon ptc-vastus mutta halpuutus edellä on menty.
 
Minne ptc ja mikä halpuutus? Kuka tuon tekee paremmin eli ilman "halpuutusta"?
Esim. Pollessa on vielä PTC sen pumpun lisäksi tukemassa lämmitystä. Teslan octo on selkeä halpuutus koska yksi moottorisella autolla PTC antaisi enemmän tehoa/lämpöä.
 
Ihan lonkalta heitettyna niin 50 kw lammitys akuissa olisi tehtaalla luokkaa 200 euron ominaisuus ja siita nauttisi 50 miljoonaa mahdollista asiakasta. 50 kw lammitys vastuksilla puhuttaisiin 5 minuutin lammitys ajoista pikalatauksessa. Nyt mennaa 5 kw tehoilla jolloinka se lammitys voi kestaa pahimmillaan sen 50 minuuttia.
 
Minne ptc ja mikä halpuutus? Kuka tuon tekee paremmin eli ilman "halpuutusta"?
Kaikki muut merkit lämmittävät akun jäähdytysvettä ptc-vastuksella. Tesla menee tässäkin omaa tietään (S/X erikseen, niissä on ovenkahvatkin takana) sillä kaikki mahdollinen autoista jätetään pois jotta olisi halvempi rakentaa. Ennenkaikkea rwd vehkeet sitten kärsivät heikommasta akun lämmityksestä.

Toki esim Ioniq 5:ssa tuo vastus on vain 4,4kW eli teho on mitoitettu jonnekin Välimerelle. Lämpöpumppu sitten jossain olosuhteissa voinee avustaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki muut merkit lämmittävät akun jäähdytysvettä ptc-vastuksella. Tesla menee tässäkin omaa tietään (S/X erikseen, niissä on ovenkahvatkin takana) sillä kaikki mahdollinen autoista jätetään pois jotta olisi halvempi rakentaa. Ennenkaikkea rwd vehkeet sitten kärsivät heikommasta akun lämmityksestä.

Toki esim Ioniq 5:ssa tuo vastus on vain 4,4kW eli teho on mitoitettu jonnekin Välimerelle. Lämpöpumppu sitten jossain olosuhteissa voinee avustaa.
Tämä teslan tyyli on IMO parempi, onpahan yks paikka vähemmän mikä särkyä. Joka talvi facessa juttua että miks tämä klassikko s ja x ei lataudu vaikka ollut roikan päässä x tuntia. Syy että akunlämmitin paskana.
 
Tämä teslan tyyli on IMO parempi, onpahan yks paikka vähemmän mikä särkyä. Joka talvi facessa juttua että miks tämä klassikko s ja x ei lataudu vaikka ollut roikan päässä x tuntia. Syy että akunlämmitin paskana.

Niin siis jos oikein ymmärsin niin Tesla ei osannut tehdä kestävää ptc-vastusta S:ään/X:ään ja se on tekniikan vika?

Sen sijaan että oltaisiin tehty toimiva sähkö_vastus kuten n+1 muuta merkkiä on onnistunut tekemään. Defalta tai Calixilta voi kysyä apuja jos ei onnistu, parin kympin sisätilalämmittimessä on ollut ptc-vastuksia parikymmentä vuotta jo.
 
Joo mutta Tesla ei osta kaikkia akkujaan samasta paikasta, akkuja tulee Panalta, LG:ltä ja CATLilta ainakin eli kaikkia volyymietuja Tesla ei saa.



No 10 taalaa on merkittävä etu ainakin mutta emmehän me tiedä näistä kun akutkin on erilaisia.



Namiboxi?


Onko tällä kuluttajalle oikeasti merkitystä? Akkujen kehitys on alkanut tasaantua ja yleensä pitkissä soppareissa on hintaindeksit raaka-aineiden yms hintaliikkeiden mukaan.
Tuo Kiinan ihme.

Nuo akku sopimukset sitoo valmistajia ja teslalla sutjakkaan mennään seuraavaan eikä odotella 4v ja faceliftissä sitten voi taas vaihdella akkua kun sopimus sidottu siihen asti. Äskettäin oli Valmetin ja Porschen vääntöäkin mediassa kumpi makselee sakkoja kun alustaa muuttivat lennosta ja wanha akku nyt ei mahdukaan. Pakkohan sen Teslan ostaa usealta valmistajalta kun rahkeet ei riitä yhdellä myydä niin paljoa ja toisaalta tulee karvalakin lfp ja longrangen nmc jo lähtökohtaisestikin eri valmistajilta.
 
Nuo akku sopimukset sitoo valmistajia ja teslalla sutjakkaan mennään seuraavaan eikä odotella 4v ja faceliftissä sitten voi taas vaihdella akkua kun sopimus sidottu siihen asti.

Ehkä kuitenkin kannattaisi lähteä siitä että me emme tiedä juuri mitään näistä akkusopimuksista yms. Teet aika vahvoja oletuksia asioista taas kerran ilman mitään faktoja.
 
Niin siis jos oikein ymmärsin niin Tesla ei osannut tehdä kestävää ptc-vastusta S:ään/X:ään ja se on tekniikan vika?

Sen sijaan että oltaisiin tehty toimiva sähkö_vastus kuten n+1 muuta merkkiä on onnistunut tekemään. Defalta tai Calixilta voi kysyä apuja jos ei onnistu, parin kympin sisätilalämmittimessä on ollut ptc-vastuksia parikymmentä vuotta jo.
Niin mitä hyötyä tästä sähkö_vastuksesta on vrt. moottorilla/moottoreilla + kompressorilla lämmittäminen? Muuta kuin yks vikakohde lisää?
 
Niin mitä hyötyä tästä sähkö_vastuksesta on vrt. moottorilla/moottoreilla + kompressorilla lämmittäminen? Muuta kuin yks vikakohde lisää?

Sähkövastus on about maailman yksinkertaisin komponentti.

Noilla mainituilla vaihtoehdoilla lämmittämiseen sen sijaan tarvitaan lisäksi joku monimutkainen Superbottle™, Supermanifold™ mikä ikinä Super-tuotemerkki™ onkaan.

Kuulostaa enemmänkin siltä, että siinä se todennäköisempi vikakohde on kuin sähkövastus.
 
Sähkövastus on about maailman yksinkertaisin komponentti.

Noilla mainituilla vaihtoehdoilla lämmittämiseen sen sijaan tarvitaan lisäksi joku monimutkainen Superbottle™, Supermanifold™ mikä ikinä Super-tuotemerkki™ onkaan.

Kuulostaa enemmänkin siltä, että siinä se todennäköisempi vikakohde on kuin sähkövastus.
Pointti lienee siinä että Teslassa voi siirrellä lämpöä akun ja auton sisätilojen välillä? Siksi kai nuo manifoldid sun muut super hässäkät? Voin toki olla väärässä, mutta tämä minun käsitykseni asiasta.

Tietysti jos hajoaa niin sitten hajoaa, mutta ainakin toimisessaan on todella hyvä, eli lämpöä tulee heti ja paljon. En näkisi että joku vastus toisi tähän oikein mitään lisää? MY LR malli kyseessä.
 
Ideahan taisi alunperin olla se, että takavetomalleissa lämmitystehoa ei ole niin paljoa ja niissä pitäisi olla heidän mukaan lisänä ptc-vastus, koska nykytilanne on halpuutusta.
 
Moottorien käyttö lämmönlähteenä tarkoittaa myös sitä että eri käyttötilanteissa käytettävissä oleva lämmitysteho vaihtelee, moottoritieajossa lämmitystehoa on vain 2,5kW. ks. Reddit - Dive into anything

Nelivetomalleissa akun lämmitysteho tuntuu riittävän kuitenkin hyvin, en ole törmännyt valitukseen aiheesta. Takavetomalleissa sen sijaan voi olla kylmällä aika aneemista.
 
Viimeksi muokattu:
Millä logiikalla tuo olis mahdollista, se moottori joutuu työskentelemään suuremman rasituksen alla kun ilmanvastus on moninkertainen jolloin lämpöäkin syntyy työstä, lisäksi mukana on kaikki muutkin lähteet edelleen taustalla. :confused:
 
Millä logiikalla tuo olis mahdollista, se moottori joutuu työskentelemään suuremman rasituksen alla kun ilmanvastus on moninkertainen jolloin lämpöäkin syntyy työstä, lisäksi mukana on kaikki muutkin lähteet edelleen taustalla. :confused:

Niissä on nykyään sellaista uutta teknologiaa jossa moottoria ohjataan päin vittua niin se tuottaa ylimääräistä lämpöä. Tätä erikois ohjausta ei voi sitten tehdä niin paljoa moottorilla, jonka tarkoitus on myös saada aikaan vetoja.
 
Niissä on nykyään sellaista uutta teknologiaa jossa moottoria ohjataan päin vittua niin se tuottaa ylimääräistä lämpöä. Tätä erikois ohjausta ei voi sitten tehdä niin paljoa moottorilla, jonka tarkoitus on myös saada aikaan vetoja.
parkissa erityisesti olisi huonompi homma, jos moottori pyörisi, kun sillä lämmitetään jäähdytysnestettä =]
 
Moottorien käyttö lämmönlähteenä tarkoittaa myös sitä että eri käyttötilanteissa käytettävissä oleva lämmitysteho vaihtelee, moottoritieajossa lämmitystehoa on vain 2,5kW. ks. Reddit - Dive into anything

Nelivetomalleissa akun lämmitysteho tuntuu riittävän kuitenkin hyvin, en ole törmännyt valitukseen aiheesta. Takavetomalleissa sen sijaan voi olla kylmällä aika aneemista.
Eipä ole tullut tässä parin talven aikana kylmä kertaakaan takavedolla.
En tiedä minkä verran tuosta takamoottorista otetaan tehoa lämmitykseen ajon aikana, mutta parkissa ollessa auto käyttää sitä maksimissaan lähemmäs 9kW perustuen siihen minkä verran seinästä otetaan virtaa esilämmittäessä akun ollessa täynnä.
 
Eipä ole tullut tässä parin talven aikana kylmä kertaakaan takavedolla.
En tiedä minkä verran tuosta takamoottorista otetaan tehoa lämmitykseen ajon aikana, mutta parkissa ollessa auto käyttää sitä maksimissaan lähemmäs 9kW perustuen siihen minkä verran seinästä otetaan virtaa esilämmittäessä akun ollessa täynnä.
Kuljettaja sijaitsee ohjaamossa, ei ajoakussa. 9kW kuulostaa aika isolta teholta kun AWD autoille on mittailtu 7kW tehoa molemmista yhteensä. Onko kyseessä 2020 tai vanhempi sähkövastusmalli?
 
Onko tuo 9kw seinästä otettu virta? Koska jos seinästä riittää niin sitä käytetään ensisijaisesti.
Kyllä, mutta se moottori käyttää sitä siihen lämmitykseen mikä oli se oleellinen asia, ei se mistä se sähkö tulee. Eli pysäköitäessä takavetoinen lämmittää max n.9kW:n teholla.
 
Kyllä, mutta se moottori käyttää sitä siihen lämmitykseen mikä oli se oleellinen asia, ei se mistä se sähkö tulee. Eli pysäköitäessä takavetoinen lämmittää max n.9kW:n teholla.
Onhan siellä se lämpöpumppukin olemassa eli voi hyvinkin se 6kw olla pumppu ja 3kw se moottori.
 
Pointti lienee siinä että Teslassa voi siirrellä lämpöä akun ja auton sisätilojen välillä? Siksi kai nuo manifoldid sun muut super hässäkät? Voin toki olla väärässä, mutta tämä minun käsitykseni asiasta.

Tietysti jos hajoaa niin sitten hajoaa, mutta ainakin toimisessaan on todella hyvä, eli lämpöä tulee heti ja paljon. En näkisi että joku vastus toisi tähän oikein mitään lisää? MY LR malli kyseessä.
Energian talteenottoa ja energiatehokkuutta tuossa on haettu. Puhtaasti teknisenä ratkaisuna vikaantumisen näkökulmasta vastuspohjainen toteutus olisi varmasti vähemmän vikaherkkä. Lisäbonuksena tuollainen nestekierto joka paikassa mutkistaa korjaustöitä. Toimiessaan lämmön talteenotto on tietysti elegantti ratkaisu.
 
Aika hurja lämpöpumppu saa olla jos käyttää 6kW sähkötehoa. Mielenkiintoista. Yleisesti hyväksytty lämmitysteho moottoreista on 3,5kW/kipale, mutta eipä tesla taida noista kertoa vaikka muuttaisivatkin jotain.

Edit:
Tuolla joku on saanut 7kW menemään kabiinin jäähdytykseen. Onkohan tuolla pumpun korkealla teholla ja kierrosluvuilla jotain tekemistä luotettavuusongelmien kanssa..
 
Viimeksi muokattu:
Eikö sillä TB:llä ole niitä videoita joissa sen puhelin sovelluksen kautta näkyy niitä paljonko tehoa moottorit tekee ja kuinka niiden lämpö nousee? Lukemia niistä en tarkemmin katsellut, muistan vaan kuinka niitä demottiin kolmosen tullessa videolla kuinka se suorittaa esilämmityksen laturia varten.
 
Esim. Pollessa on vielä PTC sen pumpun lisäksi tukemassa lämmitystä. Teslan octo on selkeä halpuutus koska yksi moottorisella autolla PTC antaisi enemmän tehoa/lämpöä.
Vanhoissa Ässissä ja Xssä on erillinen akunlämmitin ptc. En ole kyllä jäänyt kaipaamaan, yksi rikkoontuva osa vain lisää ja onnistuu hyvin moottoreilla. Yksimoottorisessa toki hitaampaa mutta onko haitta merkittävä varsinkin nyt jos superi sitä lämmitystä voi tukea.
 
Vanhoissa Ässissä ja Xssä on erillinen akunlämmitin ptc. En ole kyllä jäänyt kaipaamaan, yksi rikkoontuva osa vain lisää ja onnistuu hyvin moottoreilla. Yksimoottorisessa toki hitaampaa mutta onko haitta merkittävä varsinkin nyt jos superi sitä lämmitystä voi tukea.
Suomessa Superit eivät ole se optimaalisin paikka missä ladataan vaan yleensä julkisessa latauksessa se on joku muu kuten ABC.
 
Suomessa Superit eivät ole se optimaalisin paikka missä ladataan vaan yleensä julkisessa latauksessa se on joku muu kuten ABC.
ABC:t tosi hitaita ja huonoja olleet. Nyt parantaneet toki - firman kortti tesla-tilissä, niin hyvin kulkee ulkomaassakin - vero nolla. 170kW max mitä mistään muusta kuin teslan laturista saatu.
(autoholistin live päällä)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 664
Viestejä
4 561 468
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom