Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

IIHS ja NCAP riittäneet itselle, hyvähän se on, että tutkivat. Länsi- vai pitäisikö sanoa teollistuneissa maissa ei juurikaan mitään erikoista paljastu, mutta nois kolmansissa maissa kyllä pikkuautoissa menee välillä aika 'riisuttu kaikista turvavarusteista' versioita myyntiin, vaikka malli olisikin sama tai samannäköinen kuin meillä myytävä.
 
Vähän kummallinen testihän tuo on eikä ole aikaisemmin tuollaiseen tullut törmättyä (heh) mutta eikai se ole Teslalta pois jos tuossa menestyy.

Maallikko voisi kuvitella että auton korkeus on tuossa olennaista eli Model3 sujahtaa "alta" ilman suurempaa osumaa ohjaamoon, joku X5 varmasti kolahtaa lujemmin kun auto istuu korkeammalla.

Samaten voisi kuvitella että Model Y ottaisi pahemmin osumaa tuossa testissä, löytyykö videota siitä?
 
Jahas, näköjään refulinkki-altsa/credit on tiputettu 1000/500 -> 500/250.

No ihan ok, aloin tässä muutenkin kallistumaan siihen, että voisi rauhassa odotella kevääseen ja katsoa mitä Juniper tuo tullessaan, kun kuitenkin ainoa isompi syy miksi tuota nykyistä Y:tä ole jo tilannut on tuo alusta. Kolmosta taas en ole uskaltanut tilata kun epäilyttää kuitenkin sen verran paljon tuo tilojen riittävyys ja ennen kaikkea tuo takakontin luukun muoto.

Tuossa itseasiassa eilen soitteli just Teslan myyjä ja puheli siihen malliin, että tällä hetkellä käytännössä kaikkien jo tilattujen / tuloillaan olevien autojen toimitusaika on joulukuun alkupuolella ja kohta voipi olla jo myöhäistä uusille tehdastilauksille. Veikkaili myös, että mitään hirveän paljon nykyistä kummempia aleja ei olisi ehkä enää tiedossa, mutta toisaalta mistäpä se tavallinen rivimyyjä Daddy Elonin sekoiluista tietää. Muutenkin tuo "kiireen luominen" on aika klassinen myyntikikka. Toisaalta veikkaili myös, että kolmosen korkotarjous saattaisi kyllä jatkua vuodenvaihteen ylikin.
 
Lähes 2 vuoden teslailun ja lukuisten OTA päivitysten jälkeen edelleen saa nauttia tuosta automaattinen huurteenpoisto sekoilusta. Olisi kiva jos pystyisi kesäkuukausien ulkopuolella pitämään ilmastoinnin asetukset edelleen automaattisena, mutta tesla tekee siitä mahdotonta.

En oikein edes tiedä, mikä tuon koko järjestelmän toimintaperiaate on? Itse olen havainnut, että todennäköisesti seuraa ainoastaan ulkolämpötilaa ja jos se on alle 5 astetta, niin menee päälle. Ajan siis autolla 99% ajasta niin, että laseissa ei takuuvarmasti ole huurretta, mutta siltikin se kärventää naamaani joka ajossa.

No tänään oli poikkeustilanne, kun auto oli muutaman tunnin taivasalla ja autoon palatessa tuulilasi oli huurteen peitossa (lämpötila 7 astetta plussalla). No mitä tekee automaattinen huurteenpoisto: Ei mitään. Eli joko lähtee aina tarpeeksi matalalla lämpötilalla käyntiin, tai sitten siellä on vahingossa jäänyt joku asetus väärinpäin, että jos on huurretta, niin ei tee mitään ja jos on puhdas ja kuiva lasi, niin näkee sen uhkana.
 
Vähän sama kuin talvinopeudet. Eivät tule näkyviin kunnes on pakkasta.

Useassa päivityksessä ollut näitä winter parannuksia mutta missään ei ole tarkkaa tietoa että mitä. Tuntuu jotenkin siltä että ajavat hard koodattuna lukuja joilla pärjää yli talven.
 
Lähes 2 vuoden teslailun ja lukuisten OTA päivitysten jälkeen edelleen saa nauttia tuosta automaattinen huurteenpoisto sekoilusta. Olisi kiva jos pystyisi kesäkuukausien ulkopuolella pitämään ilmastoinnin asetukset edelleen automaattisena, mutta tesla tekee siitä mahdotonta.

En oikein edes tiedä, mikä tuon koko järjestelmän toimintaperiaate on? Itse olen havainnut, että todennäköisesti seuraa ainoastaan ulkolämpötilaa ja jos se on alle 5 astetta, niin menee päälle. Ajan siis autolla 99% ajasta niin, että laseissa ei takuuvarmasti ole huurretta, mutta siltikin se kärventää naamaani joka ajossa.

No tänään oli poikkeustilanne, kun auto oli muutaman tunnin taivasalla ja autoon palatessa tuulilasi oli huurteen peitossa (lämpötila 7 astetta plussalla). No mitä tekee automaattinen huurteenpoisto: Ei mitään. Eli joko lähtee aina tarpeeksi matalalla lämpötilalla käyntiin, tai sitten siellä on vahingossa jäänyt joku asetus väärinpäin, että jos on huurretta, niin ei tee mitään ja jos on puhdas ja kuiva lasi, niin näkee sen uhkana.
Oot varmaan vaihtanu kaikki sisäilmasuodattimet ja tehny tiketin Teslalle?
 
Oot varmaan vaihtanu kaikki sisäilmasuodattimet ja tehny tiketin Teslalle?
En kumpaakaan. En viitsinyt silloin ensimmäisenä keväänäkään heti ruveta suodattimia vaihtelemaan ekoina päivinä, kun auton sain. Vai pitäisikö noita siis vaihdella viikottain tai jotain?

Tiketin voisi tietenkin tehdä, mutta miten asia korjattaisiin? Ongelmahan on kaikissa Tesloissa jos oikein olen ymmärtänyt. Vai onko vain osassa maanantaimalleja?
 
Vähän sama kuin talvinopeudet. Eivät tule näkyviin kunnes on pakkasta.

Useassa päivityksessä ollut näitä winter parannuksia mutta missään ei ole tarkkaa tietoa että mitä. Tuntuu jotenkin siltä että ajavat hard koodattuna lukuja joilla pärjää yli talven.
2024.44 päivityksessä mainitaan tuulilasin huurteenpoisto, mutta vain pikalatauksen aikana ja jälkeen:

"Improvements in Cold Weather:Battery conditioning has been enhanced for faster Supercharging and improved automatic windshield defogging during and after Supercharging"
 
Se joskus tulee päälle, joskus ei. Turha ja ärsyttävä, mutta näillä mennään. Automatiikat on kivoja, mut niissä pitäis aina olla "manual override" enkä tarkoita tässä, että koko automatiikka käsisäädölle, koska tuota huurteenpoistoa ei muuten voi skipata... :shifty:
 
Sen verran oppinut, että syksyllä kun ensimmäisen kerran "huurteenpoisto" aktivoituu, niin lämmityslaite manuaalille ja seuraavan kerran automaattia kokeillaan aktivoida ensi toukokuussa. Manuaali toimii sen verran hyvin, että turha väkisin yrittää tuskailla automaatin kanssa.
 
Onko joku laskenut paljonko veroja joutuisi maksamaan, jos (kun) ostaa Saksasta Model Y hinnalla 39 970 e. Siitä vielä reffi koodilla pikkuisen saisi vielä pois, eli ollaan jo lähtöhinnaltaan halvemmassa hintaluokassa kuin Model 3 cyomituraani Teslalla.
 
Onko joku laskenut paljonko veroja joutuisi maksamaan, jos (kun) ostaa Saksasta Model Y hinnalla 39 970 e. Siitä vielä reffi koodilla pikkuisen saisi vielä pois, eli ollaan jo lähtöhinnaltaan halvemmassa hintaluokassa kuin Model 3 cyomituraani Teslalla.
Verot päälle.
 
Verot päälle.
Kiitos, eli kannattaa pyöräyttää e-resident Viron kansalaisena pöytälaatikkofirmalle 6 kk:deksi ja sen jälkeen "virallinen" maahantuonti ja 6,5 % säästää ainakin veroissa.
 
Oot varmaan vaihtanu kaikki sisäilmasuodattimet ja tehny tiketin Teslalle?

Tämä neuvo kuulostaa kyllä vähän applen "pitelet sitä väärin kädessä" tason neuvolta. Jos lämmityslaite alkaa sekoilemaan yhtäkkiä kelien kylmettyä niin olisin erittäin yllättynyt jos "vika" korjaantuisi raitisilmasuodattimen vaihdolla. Kun se raitisilmasuodatin ei nyt tukkeudu yhtäkkiä vaan pitkän ajan kuluessa ja kokemus legacy autonvalmistajien osalta on, että ties miten vanhallakin suodattimella lämmityslaite toimii ihan hyvin joskin ilma voi olla hieman tunkkaista.

Ja jos se korjaantuu vaihdolla niin eikös tuon nyt sitten pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan jos raitisilmasuodattimen kunnolla on noin radikaali merkitys lämmityslaitteen toiminnalle?

Tiketti toki kannattanee tehdä mutta mediassa ja tällä foorumilla esiintyneiden tietojen valossa kyseessä lienee ominaisuus, ei vika.
 
Tämä neuvo kuulostaa kyllä vähän applen "pitelet sitä väärin kädessä" tason neuvolta. Jos lämmityslaite alkaa sekoilemaan yhtäkkiä kelien kylmettyä niin olisin erittäin yllättynyt jos "vika" korjaantuisi raitisilmasuodattimen vaihdolla. Kun se raitisilmasuodatin ei nyt tukkeudu yhtäkkiä vaan pitkän ajan kuluessa ja kokemus legacy autonvalmistajien osalta on, että ties miten vanhallakin suodattimella lämmityslaite toimii ihan hyvin joskin ilma voi olla hieman tunkkaista.

Ja jos se korjaantuu vaihdolla niin eikös tuon nyt sitten pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan jos raitisilmasuodattimen kunnolla on noin radikaali merkitys lämmityslaitteen toiminnalle?

Tiketti toki kannattanee tehdä mutta mediassa ja tällä foorumilla esiintyneiden tietojen valossa kyseessä lienee ominaisuus, ei vika.
Auto kuin auto erityisesti huurtuu enemmän jos raittari on tukossa. Toki tämä teslan oireilu kuulostaa puutteelliselta automatiikan ohjelmoinnin hiomiselta.
 
Mä en ole koskaan huomannu, että lasissa olis ollut höyryä kun tuo automatiikka päättää toimia. Itse saa laittaa käsipelillä päälle jos haluaa, mutta normi automaatti yleensä riittää ilman erityisiä huurteenpoistoja.
 
Tämä neuvo kuulostaa kyllä vähän applen "pitelet sitä väärin kädessä" tason neuvolta. Jos lämmityslaite alkaa sekoilemaan yhtäkkiä kelien kylmettyä niin olisin erittäin yllättynyt jos "vika" korjaantuisi raitisilmasuodattimen vaihdolla. Kun se raitisilmasuodatin ei nyt tukkeudu yhtäkkiä vaan pitkän ajan kuluessa ja kokemus legacy autonvalmistajien osalta on, että ties miten vanhallakin suodattimella lämmityslaite toimii ihan hyvin joskin ilma voi olla hieman tunkkaista.

Ja jos se korjaantuu vaihdolla niin eikös tuon nyt sitten pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan jos raitisilmasuodattimen kunnolla on noin radikaali merkitys lämmityslaitteen toiminnalle?

Tiketti toki kannattanee tehdä mutta mediassa ja tällä foorumilla esiintyneiden tietojen valossa kyseessä lienee ominaisuus, ei vika.
Raitisilmansuodattimien suositeltu vaihtoväli on 2v. Kukaan meistä ei tiedä kuinka pölyisillä teillä kirjoittaja ajaa. Kai se voi olla lyhyempikin sellaisessa tapauksessa, jos ei ilma enää vaihdu tarkoitetusti.

Ja koska edes tikettiä ei ole tehty, emme edes tiedä että onko siellä joku vika.
 
Raitisilmansuodattimien suositeltu vaihtoväli on 2v. Kukaan meistä ei tiedä kuinka pölyisillä teillä kirjoittaja ajaa. Kai se voi olla lyhyempikin sellaisessa tapauksessa, jos ei ilma enää vaihdu tarkoitetusti.

Ja koska edes tikettiä ei ole tehty, emme edes tiedä että onko siellä joku vika.
Siis tämä on ollut minulla (ja monilla muilla, ellei kaikilla?) uudesta asti. Eikai siinä mitkään tien pölyisyydet vaikuta mitenkään. Päivittäin/viikottain tuskin tarvitsee raitisilmasuodattimia vaihtaa.


Auto kuin auto erityisesti huurtuu enemmän jos raittari on tukossa. Toki tämä teslan oireilu kuulostaa puutteelliselta automatiikan ohjelmoinnin hiomiselta.
Tässähän ei ole kyse siitä, että lasit olisivat huurteessa, vaan siitä, että tuo huurteenpoisto käynnistyy silloin kun lasit eivät ole yhtään huurussa. Luit varmaan viestini kuitenkin?
 
Joo kyllähän toi automaattinen huurteenpoisto on lähinnä vitsi näin talviaikana. Keväällä rangerin kanssa asiasta juttelin ja röhönaurut tuli häneltäkin. Kuulemma joskus on vaihdettu joku sensori/osa, kun huurteenpoisto ei ole loppunut pitkänkään ajon aikana, mutta tämä oli yksi ainokainen joka hänellä oli tiedossa.

Tyypillisessä pätkäajossa pelkkä riesa.
 
Siis tämä on ollut minulla (ja monilla muilla, ellei kaikilla?) uudesta asti. Eikai siinä mitkään tien pölyisyydet vaikuta mitenkään. Päivittäin/viikottain tuskin tarvitsee raitisilmasuodattimia vaihtaa.



Tässähän ei ole kyse siitä, että lasit olisivat huurteessa, vaan siitä, että tuo huurteenpoisto käynnistyy silloin kun lasit eivät ole yhtään huurussa. Luit varmaan viestini kuitenkin?
Tuntuu hieman olevan vaihtelevaa. Esim. itse muistan, että kun auto MYLR tuli syksyllä -23, niin muutamia kertoja ehkä teki niin, että tohotti kuumaa ajamisen alussa hetken liian pitkään mitä olisin halunnut. Mutta se on kaukainen muisto, ei tuo viime talvena sitä tehnyt niin että muistaisin ja tänä syksynä ei ole tehnyt kertaakaan.

Kokeileppa säätää niitä tuulettimia eri suuntiin mitä olet nyt säätänyt, josko niillä voisi olla vaikutusta asiaan?

Manuaalissa on näin:

Huomautus
Voit tehostaa sivuikkunoiden sulamista tai huurteenpoistoa suuntaamalla kasvojen tasolla olevien ilmakanavien puhalluksen niihin.
 
1½ vuotta ajellu nykyisellä '21 M3:lla enkä kertaakaan huomannut että automaattiasetuksessa olisi mitään pielessä. Aina ollut päällä.
 
Teslan AC automatiikka on pelkkä vitsi. Huurteenpoisto päällä kun ei tarvii ja talvella lämmittää enemmän akkua ajossa kuin kabiinia.
 
Mistä sä 10k CT-autoa kuussa repäisit, kun koko Q3 myytiin vain vähän reilu puolet tuosta? Varastoonhan noita akkuja olisi pitänyt jo kertyä aika pino myös pitkästä koevalmistuksesta johtuen. Toki saavat varmasti rampattua tuotantoa ylös, mutta tuohon Kempparin (hatusta?) heittämään 200 GWh/v on tolkuttomasti matkaa. Varsinkin, jos ottavat samalla myös kuivan prosessin käyttöön. Yhdestä protoautosta on vielä matkaa tuotantoon jonkunmoinen tuskien taival. Oliko halvin akkuratkaisu Pohjois-Amerikassa Elonin tarkat sanat eli vertailuun ei parane ottaa Kiinan hintoja? Kommentin tarkoitusperät lienevät enemmän kotimarkkinoille (esim. onko tax-credit edellytys).
Tuo 4680 prototyyppikokeilu tehtiin jo -22 y malliin Teksasissa ja niinkuin labroissa tutkittu, että 2nd gen vuosi sitten jo parempi CTssä kuin nykyiset 2170 muutoin paitsi hinnaltaan on johtanut siihen että tämä nykyinen 3rd gen tuunailtu ja hiottu halvemmaksi ja entistä paremmaksi massatuotantoa varten. Niin kuin itsekin sivusit aihetta meni uudelleen kierrätettäväksi 90% 4680 jolloin hinta kallis ja nyt kun menee 10% hinta halvempi ja tavoitteena tulevaisuudessa 5% tai alle mikä industry lvl. Se että teslalla tavoitteena lähivuosina 200gwh tuottaa 4680 ei ole huuhaata itseltäni kun noita pidemmän aikavälin suunnitelmia katsoo, missä jopa 3twh kaikista akkutehtaista 2030 luvulla.
 
1½ vuotta ajellu nykyisellä '21 M3:lla enkä kertaakaan huomannut että automaattiasetuksessa olisi mitään pielessä. Aina ollut päällä.

Teslan AC automatiikka on pelkkä vitsi. Huurteenpoisto päällä kun ei tarvii ja talvella lämmittää enemmän akkua ajossa kuin kabiinia.
Totuus jossain puolessa välissä vai?
 
Minulla aika harvoin on tuo automaattinen huurteenpoisto päällä. Itse saa täpätä sen tuulilasin lämmityksen päälle. Tosin ei se minulla siis turhaankaan sitten ole kuten monilla tuntuu olevan. No erikoinen siinä on logiikka kuitenkin. Olisihan se kiva jos toimisi, mutta talvisin pidän siinä alhaalla pikakuvaketta tuulilasin lämmitykselle niin ei se nyt kauhea vaiva ole siitä painaa jos tarvitsee.
 
Totuus jossain puolessa välissä vai?
Varmaan. Itselläni mielessä vuosien takaa vanha Volvoni, jossa piti koskea automaatti-ilmastointiin pari kertaa vuodessa poikkeustapauksissa. 2020 Model 3:ssa ainakin seuraavat pikkuongelmat:
  • Kesällä tarvitsee säädellä lämpötilaa, kun ympäristöolosuhteista riippuen pyyntilämpötilaa joko ei tunnuta saavuttavan koskaan (yleisempi) tai tulee liian kylmä (harvemmin). Ja luvuilla ei tässä kohtaa ole väliä, vaan sillä että periaattessa saman lämpötilapyynnin pito pitäisi aina saavuttaa sama lopputulos.
  • Talvella autom huurteenpoisto, joka välillä temppuilee ja välillä ei. Tänään ajelin töihin +5 asteessa ilman sekuntiakaan automaattista, joskus on ollut samanlaista keliä mutta koko matka mennyt huurteenpoisto päällä. Eipä tuossa muuta, mutta jaloille tulee kylmä ja pitää laittaa manuaalille.
  • Talvella takamatkustajat paistuvat jos takaventtiili päällä. Pitää ottaa manuaalisesti pois tovin jälkeen.
  • Talvella pitkällä matkalla etumatkustajien jalat paistuu, pitää rukkailla manuaalisesti.
 
Lisäksi se kattoikkunan kautta kesällä paahtaa aurinko sisään ja talvella taas lämpö karkaa.
 
Y:llä ajellut sen plus 50tkm, eikä mitään erityistä ongelmaa ilmastoinnin kanssa. Muuten kuin että ~-25 pakkasella ajoittain puski kylmää kabiiniin hetken aikaa. Ja taisi se joo jalkoja turhan paljon kuumentaa pakkasella.

Eilen viimeksi "syttyi" huurteenpoiston kuvake - en mitään eroa huomannut muuten. Tai ehkä kabiinissa oli hetken turhan kuuma. Muutenkin pitää säätää 19-21 välillä lämpötilaa joskus, kun viluttaa tai tulee kuuma.
Puhalluksen suunnnat säädetty ääriasentoihin. Tämän saman kommentin taisin kirjoittaa jo viime vuonna. Jännä, jos toiminnassa olisi eroja paljonkin autojen välillä - tai sitten en vaan tajua että se toimii huonosti.

Kattoikkunastakaan huomannut mitään ongelmaa lämmön tai kylmän osalta (kyllä, hiukset harvenneet)
 
Y:llä ajellut sen plus 50tkm, eikä mitään erityistä ongelmaa ilmastoinnin kanssa.

Kattoikkunastakaan huomannut mitään ongelmaa lämmön tai kylmän osalta (kyllä, hiukset harvenneet)
Samat kolmosella. Itsellä ainoana ärsytyksen aiheena oli viime talvena ajoittain tuo huurteenpoisto, joka päätti randomisti tehdä autosta aina liikkeelle lähtiessä pätsin, vaikka olin valmiiksi sulattanut sen ennen lähtöä.

Mielestäni tuohon tuli talven aikana joku päivitys, joka ainakin jonkun verran vähensi tuota. Tähän viittaisi sekin, että tänä syksynä nuo eivät ole vielä huutaneet silloinkaan kun olisi kenties ollut syytä.

Lämpötilan heijaamisen kanssa, puhumattakaan kattoikkunoista, ei ole kyllä ollut pienintäkään ongelmaa ja on tullut kuitenkin vietettyä jokuset yötkin tuossa autossa auringon alla.

Edit. Mulla oli viime talvena kyllä vielä hallipaikka, joka on saattanut myös triggeröidä tuota huurteenpoistoa ja voisi selittää miksei nyt ole näkynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin viime alkutalvi oli ajoittain aika hikinen tuon huurteenpoiston takia, mutta lopputalven ajan muuttui kyllä selkeästi lyhyempikestoisiksi. Ei niistä edelleenkään ole mitään hyötyä, mutta haittaa vähemmän. Täysin turha ominaisuus ja outo päätös, että sitä ei saa pois päältä manuaalisesti.

Pitemmällä ajolla olen kyllä huomannut, että vaikka pyynnin pitää samana niin välillä on vähän liian kylmää ja välillä taas liian kuumaa. Lisäksi pari kertaa on jäänyt huurteenpoisto jumiin pidemmäksi aikaa. Säätöä vaatii kyllä enemmän kuin edellisillä autoilla (Skoda tai saksalaisia).

Eniten kyllä ärsyttää talvella tuo vakkarin toimimattomuus kurakeleillä. Valittaa vaan, että näkyvyys heikentynyt ja nopeutta alennetaan vaikka lasista kyllä näkee ihan hyvin ja pesee.

Seuraava liisari varmaan on joltain muulta merkiltä ellei sitten hintakilpailu ole edelleen selkeästi Teslaan kallellaan.
 
Täällä fiilikset viime talvelta oli, että useimmiten Tesla oli liian kuuma aluksi ja kovemmalla pakkasella sitten 30 minuutin ajelun jälkeen liian kylmä. Käytännössä pidempään ajellessa aina joutuu säätämään ilmastointia jonkin verran, eritoten kovemmilla pakkasilla. Automaattinen huurteenpoisto ei iso harmi, mutta ei muistin mukaan toimi hyvin. On joko turhaan päällä tai ei osaa tarvittaessa mennä päälle.

Verrattuna aiempiin autoihin tuo ilmastointi on kyllä surkea; Aiemmilla VAGgineilla halutessaan pystyi pitkää matkaa ajamaan huoletta ilman takkia -25c:ssä, Model Y:llä tämä olisi ikävää hiissaavan ja epätasaisen ohjaamon lämpötilan takia. Helpompi kun pistää lämmöt alas ja antaa takki päällä lämpötilan seilata. Lisäksi en kyllä muista millä autolla yleensä viimeksi sitä lämpötilaa on tarvinnut säätää. Hauskasti eka auto jossa sen säätö on sitten näytön takana.

Onneksi on lämmitettävä ratti ja penkit. Pelastavat paljon, nyt varmaan kutonen tai seiska kouluarvosanaksi lämmityksen toiminnasta, kun muutoin ois varmaan vitonen.
 
Mielenkiintoinen ominaisuus tullut Autopilottiin nimeltä curve assist. Ominaisuuden pitäisi sallia tiukemmat käännökset

Loiva mutka vasemmalle, ominaisuus iski päälle ja veti 80 nopeudesta 50. Mitään ääntä ei tule, vain teksti ruutuun. Ominaisuutta ei saa tietenkään pois.
 
Vai onko täällä joku sitä mieltä että jos 1000km ennen takuun päättymistä vaihdetaan autoon moottori takuun piikkiin niin jos se räjähtää 1001km kohdalla niin se on "voi voi"? Ei se näin mene todellakaan.

Jos puhutaan nyt puhtaasti takuusta, niin en nyt muista missä asiayhteydessä tätä puitiin mutta kyllä, se menee juuri noin. Takuuaikana vaihdettu osa ei omaa erillistä takuuta, ellei siitä ole erikseen mainittu että takuu jatkuu auton perustakuun jälkeen.

Sitten taas jos ostat sen osan omaan piikkiin niin silloin kyllä, osalla on oma riippumaton takuu.

Onko järkevää noudattaa tuota käytäntöä vaikka onkin laillista niin se on eri asia. Mutta juridisesti ei ole pakko jatkaa takuuta yli auton takuuajan.

Jos asiaa googlettelee niin ainakin volkkarifoorumilla on samasta asiasta keskusteltu.

Tosiaan virhevastuu ja takuu ovat eri asioita. Tämä pätee siis vain takuuseen.
 
Samat kolmosella. Itsellä ainoana ärsytyksen aiheena oli viime talvena ajoittain tuo huurteenpoisto, joka päätti randomisti tehdä autosta aina liikkeelle lähtiessä pätsin, vaikka olin valmiiksi sulattanut sen ennen lähtöä.
En tiedä mitä tuolla on automattisella huurteenpoistolla haettu, mutta ihminen on oiva väline havaitseman että tarvitaanko huurteenpoistoa. Miksi taas jotain asiaa, jossa koskaan ei kenellähään ole ollut mitään ongelmaa, on alettu ratkomaan automaatiolla ? Tämä on kyllä hyvin tyypillistä Teslalle.

Siellä on varmasti pidetty aivoriihiä, jossa on keksitty asiota, joita auto voisi tehdä itsenäisesti ilman kuljettajan interaktiota. Suurin osa ratkaisuista menee kyllä kategoriaan, että miksi helvetissä / mikä on ollut ongelma .

Seuraavaksi auto voisi työntää letkuruokintaputken kuskin kurkkuun niin ei tarvitse käydä mäkkärillä safkaamassa tai buksissa kahvilla. Auto voi annostella sopivan määrän ravintoa ja piristettä kuskille kun parhaaksi näkee.
 
Varmaan idea selkiää kuten automaattipyyhkimienkin osalta kun ajattelee FSD:n päätavoitteena.
 
En tiedä mitä tuolla on automattisella huurteenpoistolla haettu,
jaa-a.. oisko sitä, että on toiminut aina 100%? ei ole koskaan ollut lasit huurussa. Paitsi -25 asteessa super chargerilla, kun selkeästi siirtää lämpöjä akulle/akulta, mutta silloin ollaankin parkissa Ehkä teillä on sitten risat vehkeet, en tiedä.
 
jaa-a.. oisko sitä, että on toiminut aina 100%? ei ole koskaan ollut lasit huurussa. Paitsi -25 asteessa super chargerilla, kun selkeästi siirtää lämpöjä akulle/akulta, mutta silloin ollaankin parkissa Ehkä teillä on sitten risat vehkeet, en tiedä.
Talvella kun ajaa lämpimään kauppakeskuksen parkkihalliin niin menee helposti ikkunat huuruun, mutta tuolloin ei koskaan ole mennyt huurteenpoisto päälle. Lähtiessä on kyllä, mutta silloin ei huurretta taas ole.
 
jaa-a.. oisko sitä, että on toiminut aina 100%? ei ole koskaan ollut lasit huurussa. Paitsi -25 asteessa super chargerilla, kun selkeästi siirtää lämpöjä akulle/akulta, mutta silloin ollaankin parkissa Ehkä teillä on sitten risat vehkeet, en tiedä.
Ei se ongelma olekaan siinä, että olisi lasit huurussa, vaan siinä että siellä autossa meinaa tulla vähän hiki kun puhaltaa +30 ilmaa täydellä teholla sisään vaikkei olisi käyttöä.

Tuota muutamien mainitsemaa lämpötilan seilaamista ei kyllä itsellänikään tapahdu ja kesällä tuo ilmastointi on suorastaan loistava verrattuna parin edellisen mb:n ilmastointeihin, jotka tarvitsisvat pitkillä matkoilla vähän huilia välillä, joka ei kiva jos ulkona on +30.
 
Talvella kun ajaa lämpimään kauppakeskuksen parkkihalliin niin menee helposti ikkunat huuruun, mutta tuolloin ei koskaan ole mennyt huurteenpoisto päälle. Lähtiessä on kyllä, mutta silloin ei huurretta taas ole.
taitaa joka auto tehdä tuon ongelman, kun ei tajua mitä tapahtuu. Ehkä tuossa on nappi josta puhalluksen saa päälle. Pitää joskus katsoa, jos tulisi tarve.
 
Ei se ongelma olekaan siinä, että olisi lasit huurussa, vaan siinä että siellä autossa meinaa tulla vähän hiki kun puhaltaa +30 ilmaa täydellä teholla sisään vaikkei olisi käyttöä.
Jaa, ei tämä p*ska tuota tee. Ehkä osa autoista on vaan sitten rikki. Kuvake palaa, mitään muuta ihmeellistä ei tapahdu - ei huuda sisätilan flekti tai lämpötila nouse taivaisiin.
 
Vaikka Teslassa on lukuisia hyviä ellei peräti automaailman parhaita ominaisuuksia, automaatti-ilmastointi on huonoin kokemani yli 10 henkilökohtaisen auton kokemuksella. MY on myös ainoa auto, jonka takapenkillä jälkikasvu on valitellut huonoa oloa huonon ilmanvaihdon takia. Välillä näyttää, että tuuletus ei olisi edes päällä, vaikka takapenkillä istutaan. Lisäksi Tesla on hanakka jakamaan ilmaa vain takajalkatilan kautta, jolloin pitää manuaalisesti vaihtaa keskisuulakkeisiin ja nopeus kutoselle. Hetken päästä ilma onkin raikkaampaa.

Juniperin pitää kyllä parantaa reippaasti ja mieluiten Muskin irtaantua yhtiöstä, että seuraavaksi autoksi Teslaa harkitsen. Toisaalta tällöin jäänee suuri ikävä erinomaista kännykkäintegraatiota, suorituskykyä ja energiataloudellisuutta, sisätilojen yksinkertaisuutta, sentrya jne.
 
onpa kyllä kumma -- ne teidän autot on vaan sitten rikki. "autolla" ollut ilmastointi kaupasta asti enkä ole koskaan edes koskenut kuin lämpötilaan ja " pidä" tai "camp mode".
 
onpa kyllä kumma -- ne teidän autot on vaan sitten rikki. "autolla" ollut ilmastointi kaupasta asti enkä ole koskaan edes koskenut kuin lämpötilaan ja " pidä" tai "camp mode".
Ei minulla kuskina ole ollut merkittäviä ongelmia, ei kylmän tai kuuman tai ei edes innokkaan huurteeneston kanssa. Takapenkki valittelee ja pari takana istunutta aikuista on todennut saman. Filtteri on vaihdettu.
 
taitaa joka auto tehdä tuon ongelman, kun ei tajua mitä tapahtuu. Ehkä tuossa on nappi josta puhalluksen saa päälle. Pitää joskus katsoa, jos tulisi tarve.
Eikö se lasi huurru tuossa tapauksessa ulkopuolelta, jolloin kannattaa vaan pyyhkäistä tuulilasinpyyhkimillä kertaalleen? Ei ainakaan mikään oma auto ole ikinä sisäpuolelta huurtunut parkkihalliin mennessä tai tullessa. Ja sivupeilit tekee tuossa tilanteessa saman eli liittyy vaan kylmään lasipintaan, ei muuhun. Peileihin kyllä se oikea ratkaisu on antaa lämpöä, kun niissä on harvemmin pyyhkijöitä.
 
Luonnollisesti lämpimään kosteaan halliin ajaessa kosteus kondensoituu kylmiin pintoihin. Koskee ihan kaikkia autoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 722
Viestejä
4 481 679
Jäsenet
73 995
Uusin jäsen
Nurmi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom