Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mielenkiintoinen ominaisuus tullut Autopilottiin nimeltä curve assist. Ominaisuuden pitäisi sallia tiukemmat käännökset

Loiva mutka vasemmalle, ominaisuus iski päälle ja veti 80 nopeudesta 50. Mitään ääntä ei tule, vain teksti ruutuun. Ominaisuutta ei saa tietenkään pois.
Moi,

Huomasin saman. Vittu. Mitä. Paskaa.

Näitä haamujarrutuksia on ollut usein ennenkin (ei curve assistista). Ajoin eilen 400 km ja tämä sama tapahtui varmaan puolenkymmentä kertaa. Onneksi ei ollut liukasta...
 
Moi,

Huomasin saman. Vittu. Mitä. Paskaa.

Näitä haamujarrutuksia on ollut usein ennenkin (ei curve assistista). Ajoin eilen 400 km ja tämä sama tapahtui varmaan puolenkymmentä kertaa. Onneksi ei ollut liukasta...

Onko niin, että haamut tulee vain cruise päällä vai tapahtuuko niitä ilman cruisea myös?
 
Moi,

Huomasin saman. Vittu. Mitä. Paskaa.

Näitä haamujarrutuksia on ollut usein ennenkin (ei curve assistista). Ajoin eilen 400 km ja tämä sama tapahtui varmaan puolenkymmentä kertaa. Onneksi ei ollut liukasta...
Minkälaisia nämä sinun haamujarrutukset olivat?
 
Onko niin, että haamut tulee vain cruise päällä vai tapahtuuko niitä ilman cruisea myös?
Vain cruise päällä. Itelläni tulee hyvin harvoin täysin yllättäen. Noin tyypillisesti yllättäviä nopeudenmuutoksia tapahtuu itselläni seuraavissa tilanteissa:
  • Ajan nelikaistaista tietä ohituskaistalla ja viereisen kaistan lähietäisyydellä oleva autoilija ajautuu liian lähelle keskiviivaa. Ei tarvitse ylittää/olla sen päällä, vain siirtyminen liian lähelle sitä, joka voitaisiin tulkita alkavaksi kaistanvaihdoksi, riittää.
  • Ajan kaksikaista tietä ja mutkassa tulee vastaan iso ajoneuvo (bussi, kuorma-auto, tms.). Myös hlöauto saattaa riittää, jos mutka on riittävän jyrkkä.
  • Ajan kaksikaistaista tietä ja vastaan tulee auto liian lähellä keskiviivaa. Pitää olla niin lähellä, että siihen kiinnittää itsekin huomiota.
  • Tietyt selittämättömät tilanteet, kuten Kehä III itään hieman ennen Jumboa. Nämä laskisin haamujarrutuksiksi, eli nopeudenmuutos tapahtuu ilman mitään loogista syytä
 
Tietyt selittämättömät tilanteet, kuten Kehä III itään hieman ennen Jumboa. Nämä laskisin haamujarrutuksiksi, eli nopeudenmuutos tapahtuu ilman mitään loogista syytä
Näissä on useasti syynä karttadata. Karttadatassa on mutka ja Tesla haluaa jarruttaa mutkaan kun on vakkarilla. Esim. Hankoon menevällä tiellä (Hangonniementie) on monta tällaista kohtaa myös, jossa tie on täysin suora, mutta karttadatassa on mutka.

Just tällaisten takia on aivan typerää tehdä mitään karttadatapohjaista nopeudenmuutoslogiikkaa adaptiiviseen vakkariin.
 
Näissä on useasti syynä karttadata. Karttadatassa on mutka ja Tesla haluaa jarruttaa mutkaan kun on vakkarilla. Esim. Hankoon menevällä tiellä (Hangonniementie) on monta tällaista kohtaa myös, jossa tie on täysin suora, mutta karttadatassa on mutka.

Onko sulla laittaa linkkiä tarkemmin missä kohtaa karttadata valehtelee? Tulee aika usein ajettua tuota pätkää, ainakaan Googlen kartat on perstuntumalla pitänyt varsin hyvin kutinsa.
 
Taitaisi vuoden vaihteessa olla auton vaihto edessä ja Model 3 olisi vaihtoehtona. Olisi muutama kysymys näistä ja uskon että täältä saan varmimman "tiedon"

Onko jotain muuta eroa 21 ja 22 välillä kuin uudemmassa on lämpöpumppu ja Ryzen. Näkyykö tuo prosessorin ero normikäytössä jotenkin? Itse hiukan karsastan tuota ilp ja sen "vikaherkkyyttä"

Autolla olisi kaksi käyttäjää. Kai autossa on jonkinlaiset profiilit eri kuljettajille, miten se arpoo jos molemmat puolison kanssa ollaan autossa, niin että esimerkiksi penkinsäädöt yms. tulee kuskin mukaan. Valitaanko esim. näytöltä profiili?

Miten takuut, nettiautossa on aika iso osa uitettu muualta, pätee ilmeisesti samat takuut.
 
Taitaisi vuoden vaihteessa olla auton vaihto edessä ja Model 3 olisi vaihtoehtona. Olisi muutama kysymys näistä ja uskon että täältä saan varmimman "tiedon"

Onko jotain muuta eroa 21 ja 22 välillä kuin uudemmassa on lämpöpumppu ja Ryzen. Näkyykö tuo prosessorin ero normikäytössä jotenkin? Itse hiukan karsastan tuota ilp ja sen "vikaherkkyyttä"

Autolla olisi kaksi käyttäjää. Kai autossa on jonkinlaiset profiilit eri kuljettajille, miten se arpoo jos molemmat puolison kanssa ollaan autossa, niin että esimerkiksi penkinsäädöt yms. tulee kuskin mukaan. Valitaanko esim. näytöltä profiili?

Miten takuut, nettiautossa on aika iso osa uitettu muualta, pätee ilmeisesti samat takuut.

Ryzen on vähän nopeampi. Jos ei pelejä pelaa niin ei siitä kauheasti lisähintaa kannata sen takia maksaa. Toki uudempi rauta niin olettaisin että saa varmaan päivityksiä pidempään.

On profiilit ja voi valkata ruudulta mitä käytetään. Ottaa varmaan oletuksena ensin sen profiilin kenen avaimen se näkee ensin, mutta profiilinvalinta on kotinäytöllä niin ei tarvitse paljoa näppäillä jos tulee väärä.

Profiilit muistaa myös eri spotify, youtube jne. tilit jos on kirjautunut omilla tileillä niihin.

Takuu pelittää vaikka on tuotu muualta.
 
Ryzen on vähän nopeampi. Jos ei pelejä pelaa niin ei siitä kauheasti lisähintaa kannata sen takia maksaa. Toki uudempi rauta niin olettaisin että saa varmaan päivityksiä pidempään.

On profiilit ja voi valkata ruudulta mitä käytetään. Ottaa varmaan oletuksena ensin sen profiilin kenen avaimen se näkee ensin, mutta profiilinvalinta on kotinäytöllä niin ei tarvitse paljoa näppäillä jos tulee väärä.

Profiilit muistaa myös eri spotify, youtube jne. tilit jos on kirjautunut omilla tileillä niihin.

Takuu pelittää vaikka on tuotu muualta.
Ok, kiitos tiedoista.

Täytyy alkaa tosissaan nyt tutkimaan ja vertailemaan myös eri autoja.
 
Onko sulla laittaa linkkiä tarkemmin missä kohtaa karttadata valehtelee? Tulee aika usein ajettua tuota pätkää, ainakaan Googlen kartat on perstuntumalla pitänyt varsin hyvin kutinsa.
Mutka oli ehkä väärä termi, mutta on siis tällainen kohta tiessä. Ehkä paremminkin jonkinasteinen liittymäkohta, joka auton navigointiviivassa näyttää siltä niinkuin tiessä olisi lievä mutka.

Screenshot_2024-11-08-11-30-13-29_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.jpg
 
Model Yhyn vuodeksi ilmaset superit:



Meh. Meinasikohan Tesla jossain vaiheessa laittaa oikeasti hyvää tarjousta poistuvasta Y:stä, näiden lume-alejen sijaan?

Lähinnä jos lähdetään siitä, että 16 kWh / 100 km keskikulutuksella, 15 tkm vuosikilsoilla ja yläkanttiin lasketulla 45c/kWh hinnalla nuo vuoden supercharget on noin tonnin arvoinen etu jos lataa pelkästään supereilla. Todennäköisesti edes puolet latauksista supereilla ei toteudu suurimmalla osalla kuskeja, joten tuon etu on aikalailla +-0 sen kanssa, että refualennuksesta lähti juuri 500€ pois.

Samaten tämä nykyinen "nollakorko" on jokseenkin puhdasta silmänlumetta. Reilu vuosi sitten kun @Sampsa tilasi oman Y:nsä, long-range varastoauto refulinkin kanssa maksoi suunnilleen 50 tonttua ja korko oli 2.99%. Nämä luvut kun pyöräyttää jonkun rahoituslaskurin läpi, huomaa että viiden vuoden tarkastelujaksolla kokonaishinta on suunnilleen 56 tonttua, eli jokseenkin tismalleen saman verran kuin nykyisellä "nollakorolla" koska listahinta on viisi tonnia korkeampi.

Tämä on toisaalta ollut vaan ihan hyvä juttu omalle autokuumeelle, kun tajusin, että eipä tuo "vanhan" Y:n diili niin kummoinen olekaan, niin jännästi katosi kaikki aikapaine auton päivityksestä ja voikin rauhassa katsella mihin suuntaan sähköautomarkkinat menee ja miltä se Juniper näyttää. :D
 
Taitaisi vuoden vaihteessa olla auton vaihto edessä ja Model 3 olisi vaihtoehtona. Olisi muutama kysymys näistä ja uskon että täältä saan varmimman "tiedon"

Onko jotain muuta eroa 21 ja 22 välillä kuin uudemmassa on lämpöpumppu ja Ryzen. Näkyykö tuo prosessorin ero normikäytössä jotenkin? Itse hiukan karsastan tuota ilp ja sen "vikaherkkyyttä"

Autolla olisi kaksi käyttäjää. Kai autossa on jonkinlaiset profiilit eri kuljettajille, miten se arpoo jos molemmat puolison kanssa ollaan autossa, niin että esimerkiksi penkinsäädöt yms. tulee kuskin mukaan. Valitaanko esim. näytöltä profiili?

Miten takuut, nettiautossa on aika iso osa uitettu muualta, pätee ilmeisesti samat takuut.
ILP/Ryzen taisi tulla jo vähän aiemmin refreshissä, 21 malliin vissiin eli 20:ssa ei ole. Uuden erottaa mustista ikkunalistoista ja kahvoista, vanhoissa oli kromia. Tulikohan sähköistetty takakontti myös tuossa samalla vai vähän aiemmin?

Täältä voi kanssa koittaa selata mitä muutosta tuli milloinkin Tesla Model 3 history of changes by year

Edit: "2020 M3

Model 3 updates for 2021 model year include a heat pump helping improve range and cold weather performance, powered trunk, wheel design changes, new centre console, headlight changes in some countries, the return of dimming side mirrors and chrome delete. There are also some performance tweaks."
 
Meh. Meinasikohan Tesla jossain vaiheessa laittaa oikeasti hyvää tarjousta poistuvasta Y:stä, näiden lume-alejen sijaan?

Lähinnä jos lähdetään siitä, että 16 kWh / 100 km keskikulutuksella, 15 tkm vuosikilsoilla ja yläkanttiin lasketulla 45c/kWh hinnalla nuo vuoden supercharget on noin tonnin arvoinen etu jos lataa pelkästään supereilla. Todennäköisesti edes puolet latauksista supereilla ei toteudu suurimmalla osalla kuskeja, joten tuon etu on aikalailla +-0 sen kanssa, että refualennuksesta lähti juuri 500€ pois.

Samaten tämä nykyinen "nollakorko" on jokseenkin puhdasta silmänlumetta. Reilu vuosi sitten kun @Sampsa tilasi oman Y:nsä, long-range varastoauto refulinkin kanssa maksoi suunnilleen 50 tonttua ja korko oli 2.99%. Nämä luvut kun pyöräyttää jonkun rahoituslaskurin läpi, huomaa että viiden vuoden tarkastelujaksolla kokonaishinta on suunnilleen 56 tonttua, eli jokseenkin tismalleen saman verran kuin nykyisellä "nollakorolla" koska listahinta on viisi tonnia korkeampi.

Tämä on toisaalta ollut vaan ihan hyvä juttu omalle autokuumeelle, kun tajusin, että eipä tuo "vanhan" Y:n diili niin kummoinen olekaan, niin jännästi katosi kaikki aikapaine auton päivityksestä ja voikin rauhassa katsella mihin suuntaan sähköautomarkkinat menee ja miltä se Juniper näyttää. :D
Täällä on ollut myös harkintaa Optimasta Teslaan. Ei se rahallisesti taida kannattaa, nyt taitaa 30tkm vuosiajolla mennä noin 2400€ bensoihin ja sähköön.
 
Niitä taitaa olla myös kahdella eri akulla, 55kw ja 60kw. Nämä päivitykset taitaa tulla hiukan sekaisin.
 
Meh. Meinasikohan Tesla jossain vaiheessa laittaa oikeasti hyvää tarjousta poistuvasta Y:stä, näiden lume-alejen sijaan?
Alet on jo joka kvartaalin lopussa kun tesla optimoi toimitusmääriä ja tyhjentää varastoja? Tulee varmaan jonkinlainen katko tuotantoon kun linjastot vaihdetaan uuden mallin tuotantoon. Parin viikon tuotannon puuttuminen uuden mallin myyntiintulokvartaalissa auttaa varastojen tyhjentämisessä. En odottelisi merkittävästi isompaa alea kuin mitä on jo nähty kvartaalien lopussa.
 
Täällä on ollut myös harkintaa Optimasta Teslaan. Ei se rahallisesti taida kannattaa, nyt taitaa 30tkm vuosiajolla mennä noin 2400€ bensoihin ja sähköön.

Riippuu vähän miten laskee. Meillä on viimeisen vuoden n. 21 tkm ajoilla mennyt Optimalla suunnilleen 1400€ käyttökuluihin. Toisaalta koska tuo on sen reilu viisi vuotta vanha eli on pitänyt alkaa jo renkaita uusimaan ym., huoltoväli vain 15 tkm ja arvonalenema aika jäätävä, Optiman käyttökustannukset on arviolta neljän vuoden keskiarvona 27 c/km ja model Y jotain 32 c/km, joten varsinkin isommilla ajomäärillä voi hyvinkin olla kannattavaa, varsinkin jos huomioi vielä että vanhemmassa autossa saattaa tulla jotain tyyrimpiä vikojakin pikkuhiljaa jne.
 
Joulun välipäivinä vois halukkaan kannattaa kattella pikatarjouksia, tosin itte nappasin silloin tammikuussa kun hylkäsin joulukuun toimituksen ja tammikuulla -23 tuli hintapudotus.
 
  • Tietyt selittämättömät tilanteet, kuten Kehä III itään hieman ennen Jumboa. Nämä laskisin haamujarrutuksiksi, eli nopeudenmuutos tapahtuu ilman mitään loogista syytä

Lähes päivittäin kun tätä Länteen päin työmatkana ajelee, niin tuossa Jumbon kohdalla karttadatassa näkyy selkeä koukku viereiselle pikkutielle kun navigaatio päällä.. Osaa nykyään jo automaationa laittaa pikkasen kaasua tuossa kohtaa ja raportointinappia paineltu kymmeniä kertoja... Itään päin en ole haamuja huomannut :hmm:
 
Kannattaa tsekata Teslan myyntikehitystä Euroopassa, siellä on nyt hirveä paine saada myytyä tarpeeksi autoja jotta viime vuoden toimitusmäärien yli päästään ja tällä hetkellä se on epätodennäköistä, Euroopassa laahataan edelliskvarterien alla joten joulukuussa voi tulla jotain kunnon superaleja tarjolle.
 
Meh. Meinasikohan Tesla jossain vaiheessa laittaa oikeasti hyvää tarjousta poistuvasta Y:stä, näiden lume-alejen sijaan?

Lähinnä jos lähdetään siitä, että 16 kWh / 100 km keskikulutuksella, 15 tkm vuosikilsoilla ja yläkanttiin lasketulla 45c/kWh hinnalla nuo vuoden supercharget on noin tonnin arvoinen etu jos lataa pelkästään supereilla. Todennäköisesti edes puolet latauksista supereilla ei toteudu suurimmalla osalla kuskeja, joten tuon etu on aikalailla +-0 sen kanssa, että refualennuksesta lähti juuri 500€ pois.

Samaten tämä nykyinen "nollakorko" on jokseenkin puhdasta silmänlumetta. Reilu vuosi sitten kun @Sampsa tilasi oman Y:nsä, long-range varastoauto refulinkin kanssa maksoi suunnilleen 50 tonttua ja korko oli 2.99%. Nämä luvut kun pyöräyttää jonkun rahoituslaskurin läpi, huomaa että viiden vuoden tarkastelujaksolla kokonaishinta on suunnilleen 56 tonttua, eli jokseenkin tismalleen saman verran kuin nykyisellä "nollakorolla" koska listahinta on viisi tonnia korkeampi.

Tämä on toisaalta ollut vaan ihan hyvä juttu omalle autokuumeelle, kun tajusin, että eipä tuo "vanhan" Y:n diili niin kummoinen olekaan, niin jännästi katosi kaikki aikapaine auton päivityksestä ja voikin rauhassa katsella mihin suuntaan sähköautomarkkinat menee ja miltä se Juniper näyttää. :D
Hyvä syy lähteä kesällä pidemmälle euroopan roadtripille.
 
Ja 55kw akulla oleva on tehokkaammalla moottorilla kuin 60kw.
No sekin vielä. Ompa tämä muuten sekava soppa alkaa selvittelemään itselleen uutta autoa kun ei näihin ole niin perehtynyt.

Model 3 ja Y on kyllä molemmat koeajettu kun tutuilta molemmat löytyy. Ja näistä kahdesta itselle paremmaksi tuntui 3. En oikein Yyssä saanut ajoasentoa pitkän ajankaan kuluessa sopivaksi.

Edit. Nettiautoa selatessa huomannut, että osassa on sähköpenkit muistilla ja osassa ei. Eli automaationa ne ei olekaan joka mallissa, vai ilmoituksen tekijän virhe?
 
No sekin vielä. Ompa tämä muuten sekava soppa alkaa selvittelemään itselleen uutta autoa kun ei näihin ole niin perehtynyt.

Model 3 ja Y on kyllä molemmat koeajettu kun tutuilta molemmat löytyy. Ja näistä kahdesta itselle paremmaksi tuntui 3. En oikein Yyssä saanut ajoasentoa pitkän ajankaan kuluessa sopivaksi.

Edit. Nettiautoa selatessa huomannut, että osassa on sähköpenkit muistilla ja osassa ei. Eli automaationa ne ei olekaan joka mallissa, vai ilmoituksen tekijän virhe?

Paras hakea kiinnostavan autoehdokkaan variantti/tyyppihyväksyntänumero ja katsoa sen perustella sitten mitä varuisteita siinä on. Sellainenkin tuli muuten mieleen että hetken aikaa 2021 ei ratinlämmitys/takapenkin lämmitys kuulunut vakiovaruisteisiin (mutta on asennettu, "kytkentä" maksaa 300e). Muistilla olevat penkit on kyllä kaikissa?
 
Riippuu vähän miten laskee. Meillä on viimeisen vuoden n. 21 tkm ajoilla mennyt Optimalla suunnilleen 1400€ käyttökuluihin. Toisaalta koska tuo on sen reilu viisi vuotta vanha eli on pitänyt alkaa jo renkaita uusimaan ym., huoltoväli vain 15 tkm ja arvonalenema aika jäätävä, Optiman käyttökustannukset on arviolta neljän vuoden keskiarvona 27 c/km ja model Y jotain 32 c/km, joten varsinkin isommilla ajomäärillä voi hyvinkin olla kannattavaa, varsinkin jos huomioi vielä että vanhemmassa autossa saattaa tulla jotain tyyrimpiä vikojakin pikkuhiljaa jne.
Jep, mulla on sikäli nyt hyvä tilanne että Optiman käyttökustannukset on jotain 12c/km, polttoaineet, vakuutukset ja huollot. Model Y:llä laskin 21,3 c/km ilman arvonalenemaa, eli konkreettisesti vuodessa 6376€. Ehkä käteen jää 5 vuodessa Teslasta tonni pari, kun viimeinen erä 17000€. Eli viidessä vuodessa Optima saa rikkoontua 2776*5, eli 14000 eurolla. Jos ei mee rikki niin tuo säästö 5 vuodessa sijoitettuna antaa 16 468€. Jos ajelen Model Y:llä niin 5 vuoden päästä saman verran velkaa jäljellä.
 
No sekin vielä. Ompa tämä muuten sekava soppa alkaa selvittelemään itselleen uutta autoa kun ei näihin ole niin perehtynyt.

Model 3 ja Y on kyllä molemmat koeajettu kun tutuilta molemmat löytyy. Ja näistä kahdesta itselle paremmaksi tuntui 3. En oikein Yyssä saanut ajoasentoa pitkän ajankaan kuluessa sopivaksi.

Edit. Nettiautoa selatessa huomannut, että osassa on sähköpenkit muistilla ja osassa ei. Eli automaationa ne ei olekaan joka mallissa, vai ilmoituksen tekijän virhe?
Virhe. On kaikissa.
 
Lähes päivittäin kun tätä Länteen päin työmatkana ajelee, niin tuossa Jumbon kohdalla karttadatassa näkyy selkeä koukku viereiselle pikkutielle kun navigaatio päällä.. Osaa nykyään jo automaationa laittaa pikkasen kaasua tuossa kohtaa ja raportointinappia paineltu kymmeniä kertoja... Itään päin en ole haamuja huomannut :hmm:
Äh, juu siis länteen tietysti. En olekaan tuota koukkua huomannut, pitää ensi kerralla katsoa.
 
Amatööri kuljettaja kysyy tietämättömänä. Onko tallaisessa järkeä? Katsellut noita Dual Motor long rangeja ja refreshinä. Onko siihen pre-refreshiin niin kauhean isoja muutoksia?

TESLA MODEL 3 2021 NJ-1473
 
Tulipa käytyä koeajolla ja ihastuin kolmoseen välittömästi, aivan mahtava auto!

Laitoin sitten tilauksen sisään ja myin edellisen kotteron pois, mutta nyt oon alkanut vähän empimään juurikin tuon haamujarruttelun takia ja mietinkin josko vetäisi tilauksen pois ja ostaisi jotain muuta.

Omat päivittäisajot sijoittuu käytännössä Lahden motarille, Itäkeskuksen ja Mäntsälän välille. Onko jollain kertoa kokemuksesta että kuinka paljon tekee tuota jarruttelua tolla välillä?

Pyyhkimien ja huurteenpoiston epäloogisuuden kanssa pystyn elämään, mutta jatkuvasti vakkaria käyttävänä on tuo haamujarruttelu kyllä asia, joka saa miettimään että haluanko todellakin maksaa autosta lähes 50ke jossa on tuollainen vika. Varsinkin kun se on ollut jo vuosia Teslalla tiedossa eikä sitä ole korjattu, jonka johdosta en usko että sitä tullaan korjaamaan jatkossakaan.
 
Tulipa käytyä koeajolla ja ihastuin kolmoseen välittömästi, aivan mahtava auto!

Laitoin sitten tilauksen sisään ja myin edellisen kotteron pois, mutta nyt oon alkanut vähän empimään juurikin tuon haamujarruttelun takia ja mietinkin josko vetäisi tilauksen pois ja ostaisi jotain muuta.

Omat päivittäisajot sijoittuu käytännössä Lahden motarille, Itäkeskuksen ja Mäntsälän välille. Onko jollain kertoa kokemuksesta että kuinka paljon tekee tuota jarruttelua tolla välillä?
Väittäisin että motarilla tai isoilla teillä toimii enimmäkseen hyvin, mutta on sitten tiettyjä harvinaisia paikkoja mitkä voivat aiheuttaa säännöllisesti hidastelua virheellisestä datasta johtuen. Nämä oppii kyllä omalta vakioreitiltä tunnistamaan nopeasti ja painamaan kevyesti kaasua näissä kohdissa, jotta vakkari ei jarruta.

Pienemmät ja mutkaiset tiet ovat asia erikseen, tuollaisella ei ehkä ole vakkari niin käyttökelpoinen riippuen paikasta, ainakaan liukkaalla en uskaltaisi käyttää.
 
Kiitos tiedosta, välillä kyllä tulee pienempiäkin teitä ajettua, mutta tuo motari on pääsääntöinen eestaas-suhailun kohde.

Taidanpa hakea vielä uudemman kerran auton koeajoon ja käydä kokeilemassa tuota vakkaria ihan kunnolla, sillähän se sitten selviää onko tarpeeksi painava syy jättää auto ostamatta. Jos edes perus adaptiivinen cruise toimisi ongelmitta, sekin riittäisi. Mutta mitä nyt netistä tietoa hain ja videoita katsoin, niin sama vika vaivannut perus vakkaria sekä autopilottia.
 
Kiitos tiedosta, välillä kyllä tulee pienempiäkin teitä ajettua, mutta tuo motari on pääsääntöinen eestaas-suhailun kohde.

Taidanpa hakea vielä uudemman kerran auton koeajoon ja käydä kokeilemassa tuota vakkaria ihan kunnolla, sillähän se sitten selviää onko tarpeeksi painava syy jättää auto ostamatta. Jos edes perus adaptiivinen cruise toimisi ongelmitta, sekin riittäisi. Mutta mitä nyt netistä tietoa hain ja videoita katsoin, niin sama vika vaivannut perus vakkaria sekä autopilottia.
Suosittelen kokeilemaan vakkaria kunnon kurakeleillä. Nuo haamut ovat ärsyttäviä, mutta tuo kameran likaantumisesta johtuva likaantuminen on vähintään yhtä ärsyttävää. Loskasuolaliusta saa jatkuvasti pestä pois, että etukamera toimii kunnolla.
 
Suosittelen kokeilemaan vakkaria kunnon kurakeleillä. Nuo haamut ovat ärsyttäviä, mutta tuo kameran likaantumisesta johtuva likaantuminen on vähintään yhtä ärsyttävää. Loskasuolaliusta saa jatkuvasti pestä pois, että etukamera toimii kunnolla.
Loskasuolaluosta tuulilasin yläreunassa? Joka ei lähde tuulilasinpesunesteellä ja pyyhkimillä pois? En ole tuollaisesta ikinä kuullut syynä vakkarin toimimattomuuteen.
 
Loskasuolaluosta tuulilasin yläreunassa? Joka ei lähde tuulilasinpesunesteellä ja pyyhkimillä pois? En ole tuollaisesta ikinä kuullut syynä vakkarin toimimattomuuteen.
Tämä on ihan normielämää Tessukalla... Pesunestettä lutraamalla saa kyllä putsattua, mutta vaihtoehdot on joko kokoajan pestä tai sitten vähän väliä kun vakionopeussäädin ei pidä nopeutta vakiona. Jos vakkarin varma toiminta on ehdottoman tärkeää niin suosittelen kyllä jotain muuta merkkiä.
 
Tämä on ihan normielämää Tessukalla... Pesunestettä lutraamalla saa kyllä putsattua, mutta vaihtoehdot on joko kokoajan pestä tai sitten vähän väliä kun vakionopeussäädin ei pidä nopeutta vakiona. Jos vakkarin varma toiminta on ehdottoman tärkeää niin suosittelen kyllä jotain muuta merkkiä.
Itellä on täysin eri kokemukset, ei mitkää lumikelit tai loskat oo heitelly vakkaria pois pelistä -23 MYLR jos osaa tuulilasinpyyhkimiä käyttää. Paremmin kuin aiemmassa tutkallisessa autossa Golf -21 pysyny vakkari lumikeleissä päällä.

Käyppä huoltovalikosta kattoo että onko sulla vikakoodeja esim. tietokoneen jäähdytysjörjestelmän osalta. Se aiheuttaa vakkarin toimimattomuutta pätkittäin. Ei kuulosta normaalilta.
 
Vakkari nyt lopettaa toimintansa jos aurinko paistaa väärin tai on sumua.
 
Itellä on täysin eri kokemukset, ei mitkää lumikelit tai loskat oo heitelly vakkaria pois pelistä -23 MYLR jos osaa tuulilasinpyyhkimiä käyttää. Paremmin kuin aiemmassa tutkallisessa autossa Golf -21 pysyny vakkari lumikeleissä päällä.

Käyppä huoltovalikosta kattoo että onko sulla vikakoodeja esim. tietokoneen jäähdytysjörjestelmän osalta. Se aiheuttaa vakkarin toimimattomuutta pätkittäin. Ei kuulosta normaalilta.
Sulla on aika paljon tuota toisten autojen toimimattomuutta ilmassa. :lol:

Kamerapohjaiset halpuutukset toimivat kesäkeleillä yllättävänkin hyvin, mutta talvikeleillä varsinkin loska ja kura peittää kameran linssin paljon helpommin kuin oikean tutkan. Etäisyyden arvioiminen on myös vaikeaa kameralla, jonka takia tuo adaptiivinen vakkari tuntuu seilaavan vähän ees taas eikä pidä etäisyyttä yhtä hyvin kuin tutkalla.
 
Olen päinvastaista mieltä huonoista ajo-olosuhteista, Renaultin adaptiivinen oli aina 'luut suus' talven paskakeleillä kun satoi märkää lunta, joka muurasi keulan umpeen; Tesla menee vakkari maksimietäisyydellä nätisti kun tuulilasinpyyhkimet pitää näön kirkkaana.

Sumua se arkailee ja kovaa sadetta kuten taisin sanoakin. Eli oikein huonolla kelillä se voi himmailla.

Kuulemma on lämmitettyjäkin tutkia, jotka voivat toimia suojalumisateessakin. Ei kokemusta.
 
Sulla on aika paljon tuota toisten autojen toimimattomuutta ilmassa. :lol:

Kamerapohjaiset halpuutukset toimivat kesäkeleillä yllättävänkin hyvin, mutta talvikeleillä varsinkin loska ja kura peittää kameran linssin paljon helpommin kuin oikean tutkan. Etäisyyden arvioiminen on myös vaikeaa kameralla, jonka takia tuo adaptiivinen vakkari tuntuu seilaavan vähän ees taas eikä pidä etäisyyttä yhtä hyvin kuin tutkalla.
En tiiä onko se autossa siellä vika vai missä. Mutta oudolta kuulostaa että sulla on etulasin yläosa jatkuvasti jumiloskassa ja kurassa eikä tuulilasinpesuaine siihen auta.

Kannattaa katsoa se huoltovalikko tai tehdä Teslalle tiketti jos auto ei toimi niinkuin pitäisi. Sitten kun vika on suljettu pois niin voi vapaasti valittaa foorumeilla. Ilmeisesti et ole tätä jaksanut tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
jos osaa tuulilasinpyyhkimiä käyttää

Eikös Teslan luulisi maailman edistyneempänä autona osata itse käyttää tuulilasinpyyhkijöitä niin, että kameraan 100% perustuvat ajoavustintoiminnot toimii kuten pitää?

Kuulostaa vähintäänkin erikoiselta, että käyttäjän pitää osata jotain kikkoja lasin pesemisen osalta että ajoavustimet suostuu toimimaan. Varsinkin kun käyttäjien kesken on hyvin suuria eroja siinä miten puhtaalla lasilla tapaa ajaa.

Otan tähän jälleen sen Applen antenniongelman vertauksena, jossa apple ensin selitteli väärin suunniteltua antennia sillä, että puhelinta pidellään "väärin".
 
Olen päinvastaista mieltä huonoista ajo-olosuhteista, Renaultin adaptiivinen oli aina 'luut suus' talven paskakeleillä kun satoi märkää lunta, joka muurasi keulan umpeen; Tesla menee vakkari maksimietäisyydellä nätisti kun tuulilasinpyyhkimet pitää näön kirkkaana.

Sumua se arkailee ja kovaa sadetta kuten taisin sanoakin. Eli oikein huonolla kelillä se voi himmailla.

Kuulemma on lämmitettyjäkin tutkia, jotka voivat toimia suojalumisateessakin. Ei kokemusta.
Omassa ajossa '21 Superb ja '18 CLA vakkarit meni toimimattomaksi hihavakiolla kerran koko liisarijaksolla. Superbin vakkari oli sen verran hyvä, että sitä tuli käytettyä välillä myös taajamissakin. Esim 30/40 alueilla tuli napsautettua tuo päälle, ettei nopeus vahingossa karkaa liian kovaksi.

Tesla toimii taas välillä hyvin, mutta etenkin tuo kurakeleillä tuulilasiin kertyvä harmaa kalvo aiheuttaa hallaa. Välillä se alkaa hidastamaan ja välillä taas ei. Aika lailla satunnaista niin kuin moni muukin asia tuossa vakkarissa. Taajamissa en enää viitti käyttää vakkaria, kun tuo Teslan adaptiivinen reagoi vähän turhan moneen asiaan eikä vain pidä nopeutta ja hidasra edessä ajavaan nähden.
 
Eikös Teslan luulisi maailman edistyneempänä autona osata itse käyttää tuulilasinpyyhkijöitä niin, että kameraan 100% perustuvat ajoavustintoiminnot toimii kuten pitää?

Kuulostaa vähintäänkin erikoiselta, että käyttäjän pitää osata jotain kikkoja lasin pesemisen osalta että ajoavustimet suostuu toimimaan. Varsinkin kun käyttäjien kesken on hyvin suuria eroja siinä miten puhtaalla lasilla tapaa ajaa.

Otan tähän jälleen sen Applen antenniongelman vertauksena, jossa apple ensin selitteli väärin suunniteltua antennia sillä, että puhelinta pidellään "väärin".
Ei se auto sitä tuulilasinpesunestettä ite siihen laita, laittaako lie missään normaalissa autossa. Käyttäjälle jää myös pesunesteen valinta (en itse osta halvimpia limoja jotka voi tehdä kalvoja kamerajärjestelmäautoihin) ja mahdollisesti sekoitus.
 
En tiiä onko se autossa siellä vika vai missä. Mutta oudolta kuulostaa että sulla on etulasin yläosa jatkuvasti jumiloskassa ja kurassa eikä tuulilasinpesuaine siihen auta.

Kannattaa katsoa se huoltovalikko tai tehdä Teslalle tiketti jos auto ei toimi niinkuin pitäisi. Sitten kun vika on suljettu pois niin voi vapaasti valittaa foorumeilla. Ilmeisesti et ole tätä jaksanut tehdä.
Pitää kyllä ihmetellä tuota sun vikatiketti intoa.

Kyllä sen loskan saa putsattua sitten kun se sinne kertyy, mutta siinä vaiheessa auto on alkanut jo hidastamaan. Sitten pestään ikkunaa, painetaan jalalla kaasua ja odotellaan milloin auto hyväksyy taas näkyvyyden. Tänä aikana tuo vakkari ei ole pitänyt nopeutta vakiona... Kuten sanoin niin näin ei tapahdu aina, mutta tietyllä loskakelillä aika yleistä.
 
Ei Tesla osaa käyttää pesunestettä itsenäisesti. Se vain pyyhkii ja koittaa sillä luoda paremman näkyvyyden. Käyttäjän vastuulle jää tuo ”putsaaminen”.

Teslallakin toimi vakkari paremmin kun oli tutka käytössä.
 
Ei se auto sitä tuulilasinpesunestettä ite siihen laita, laittaako lie missään normaalissa autossa. Käyttäjälle jää myös pesunesteen valinta (en itse osta halvimpia limoja jotka voi tehdä kalvoja kamerajärjestelmäautoihin) ja mahdollisesti sekoitus.

Nojaako ne muut "normaalit" autot ajoavustumissa 100% kamerapohjaiseen toteutukseen? Todennäköisesti eivät, eli pesunesteen automaattiannosteluun ei ole niin suurta syytä.

Ja tuo pesunesteen valinta.. hohhoijjaa. Jos Tesla on tosiaan niin herkkä mahdolliselle pesunestekalvolle tuulilasissa, että kamerat alkaa sen takia toimia väärin niin eikö tässä kohtaa Teslan pitäisi lanseerata oma "superpee^tm" pesuneste tai muuten ohjeistaa käyttäjiä "approved" nesteiden käyttöön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 026
Viestejä
4 503 554
Jäsenet
74 313
Uusin jäsen
okimotoyoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom