Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

IIHS ja NCAP riittäneet itselle, hyvähän se on, että tutkivat. Länsi- vai pitäisikö sanoa teollistuneissa maissa ei juurikaan mitään erikoista paljastu, mutta nois kolmansissa maissa kyllä pikkuautoissa menee välillä aika 'riisuttu kaikista turvavarusteista' versioita myyntiin, vaikka malli olisikin sama tai samannäköinen kuin meillä myytävä.
 
Vähän kummallinen testihän tuo on eikä ole aikaisemmin tuollaiseen tullut törmättyä (heh) mutta eikai se ole Teslalta pois jos tuossa menestyy.

Maallikko voisi kuvitella että auton korkeus on tuossa olennaista eli Model3 sujahtaa "alta" ilman suurempaa osumaa ohjaamoon, joku X5 varmasti kolahtaa lujemmin kun auto istuu korkeammalla.

Samaten voisi kuvitella että Model Y ottaisi pahemmin osumaa tuossa testissä, löytyykö videota siitä?
 
Jahas, näköjään refulinkki-altsa/credit on tiputettu 1000/500 -> 500/250.

No ihan ok, aloin tässä muutenkin kallistumaan siihen, että voisi rauhassa odotella kevääseen ja katsoa mitä Juniper tuo tullessaan, kun kuitenkin ainoa isompi syy miksi tuota nykyistä Y:tä ole jo tilannut on tuo alusta. Kolmosta taas en ole uskaltanut tilata kun epäilyttää kuitenkin sen verran paljon tuo tilojen riittävyys ja ennen kaikkea tuo takakontin luukun muoto.

Tuossa itseasiassa eilen soitteli just Teslan myyjä ja puheli siihen malliin, että tällä hetkellä käytännössä kaikkien jo tilattujen / tuloillaan olevien autojen toimitusaika on joulukuun alkupuolella ja kohta voipi olla jo myöhäistä uusille tehdastilauksille. Veikkaili myös, että mitään hirveän paljon nykyistä kummempia aleja ei olisi ehkä enää tiedossa, mutta toisaalta mistäpä se tavallinen rivimyyjä Daddy Elonin sekoiluista tietää. Muutenkin tuo "kiireen luominen" on aika klassinen myyntikikka. Toisaalta veikkaili myös, että kolmosen korkotarjous saattaisi kyllä jatkua vuodenvaihteen ylikin.
 
Lähes 2 vuoden teslailun ja lukuisten OTA päivitysten jälkeen edelleen saa nauttia tuosta automaattinen huurteenpoisto sekoilusta. Olisi kiva jos pystyisi kesäkuukausien ulkopuolella pitämään ilmastoinnin asetukset edelleen automaattisena, mutta tesla tekee siitä mahdotonta.

En oikein edes tiedä, mikä tuon koko järjestelmän toimintaperiaate on? Itse olen havainnut, että todennäköisesti seuraa ainoastaan ulkolämpötilaa ja jos se on alle 5 astetta, niin menee päälle. Ajan siis autolla 99% ajasta niin, että laseissa ei takuuvarmasti ole huurretta, mutta siltikin se kärventää naamaani joka ajossa.

No tänään oli poikkeustilanne, kun auto oli muutaman tunnin taivasalla ja autoon palatessa tuulilasi oli huurteen peitossa (lämpötila 7 astetta plussalla). No mitä tekee automaattinen huurteenpoisto: Ei mitään. Eli joko lähtee aina tarpeeksi matalalla lämpötilalla käyntiin, tai sitten siellä on vahingossa jäänyt joku asetus väärinpäin, että jos on huurretta, niin ei tee mitään ja jos on puhdas ja kuiva lasi, niin näkee sen uhkana.
 
Vähän sama kuin talvinopeudet. Eivät tule näkyviin kunnes on pakkasta.

Useassa päivityksessä ollut näitä winter parannuksia mutta missään ei ole tarkkaa tietoa että mitä. Tuntuu jotenkin siltä että ajavat hard koodattuna lukuja joilla pärjää yli talven.
 
Lähes 2 vuoden teslailun ja lukuisten OTA päivitysten jälkeen edelleen saa nauttia tuosta automaattinen huurteenpoisto sekoilusta. Olisi kiva jos pystyisi kesäkuukausien ulkopuolella pitämään ilmastoinnin asetukset edelleen automaattisena, mutta tesla tekee siitä mahdotonta.

En oikein edes tiedä, mikä tuon koko järjestelmän toimintaperiaate on? Itse olen havainnut, että todennäköisesti seuraa ainoastaan ulkolämpötilaa ja jos se on alle 5 astetta, niin menee päälle. Ajan siis autolla 99% ajasta niin, että laseissa ei takuuvarmasti ole huurretta, mutta siltikin se kärventää naamaani joka ajossa.

No tänään oli poikkeustilanne, kun auto oli muutaman tunnin taivasalla ja autoon palatessa tuulilasi oli huurteen peitossa (lämpötila 7 astetta plussalla). No mitä tekee automaattinen huurteenpoisto: Ei mitään. Eli joko lähtee aina tarpeeksi matalalla lämpötilalla käyntiin, tai sitten siellä on vahingossa jäänyt joku asetus väärinpäin, että jos on huurretta, niin ei tee mitään ja jos on puhdas ja kuiva lasi, niin näkee sen uhkana.
Oot varmaan vaihtanu kaikki sisäilmasuodattimet ja tehny tiketin Teslalle?
 
Oot varmaan vaihtanu kaikki sisäilmasuodattimet ja tehny tiketin Teslalle?
En kumpaakaan. En viitsinyt silloin ensimmäisenä keväänäkään heti ruveta suodattimia vaihtelemaan ekoina päivinä, kun auton sain. Vai pitäisikö noita siis vaihdella viikottain tai jotain?

Tiketin voisi tietenkin tehdä, mutta miten asia korjattaisiin? Ongelmahan on kaikissa Tesloissa jos oikein olen ymmärtänyt. Vai onko vain osassa maanantaimalleja?
 
Vähän sama kuin talvinopeudet. Eivät tule näkyviin kunnes on pakkasta.

Useassa päivityksessä ollut näitä winter parannuksia mutta missään ei ole tarkkaa tietoa että mitä. Tuntuu jotenkin siltä että ajavat hard koodattuna lukuja joilla pärjää yli talven.
2024.44 päivityksessä mainitaan tuulilasin huurteenpoisto, mutta vain pikalatauksen aikana ja jälkeen:

"Improvements in Cold Weather:Battery conditioning has been enhanced for faster Supercharging and improved automatic windshield defogging during and after Supercharging"
 
Se joskus tulee päälle, joskus ei. Turha ja ärsyttävä, mutta näillä mennään. Automatiikat on kivoja, mut niissä pitäis aina olla "manual override" enkä tarkoita tässä, että koko automatiikka käsisäädölle, koska tuota huurteenpoistoa ei muuten voi skipata... :shifty:
 
Sen verran oppinut, että syksyllä kun ensimmäisen kerran "huurteenpoisto" aktivoituu, niin lämmityslaite manuaalille ja seuraavan kerran automaattia kokeillaan aktivoida ensi toukokuussa. Manuaali toimii sen verran hyvin, että turha väkisin yrittää tuskailla automaatin kanssa.
 
Onko joku laskenut paljonko veroja joutuisi maksamaan, jos (kun) ostaa Saksasta Model Y hinnalla 39 970 e. Siitä vielä reffi koodilla pikkuisen saisi vielä pois, eli ollaan jo lähtöhinnaltaan halvemmassa hintaluokassa kuin Model 3 cyomituraani Teslalla.
 
Onko joku laskenut paljonko veroja joutuisi maksamaan, jos (kun) ostaa Saksasta Model Y hinnalla 39 970 e. Siitä vielä reffi koodilla pikkuisen saisi vielä pois, eli ollaan jo lähtöhinnaltaan halvemmassa hintaluokassa kuin Model 3 cyomituraani Teslalla.
Verot päälle.
 
Verot päälle.
Kiitos, eli kannattaa pyöräyttää e-resident Viron kansalaisena pöytälaatikkofirmalle 6 kk:deksi ja sen jälkeen "virallinen" maahantuonti ja 6,5 % säästää ainakin veroissa.
 
Oot varmaan vaihtanu kaikki sisäilmasuodattimet ja tehny tiketin Teslalle?

Tämä neuvo kuulostaa kyllä vähän applen "pitelet sitä väärin kädessä" tason neuvolta. Jos lämmityslaite alkaa sekoilemaan yhtäkkiä kelien kylmettyä niin olisin erittäin yllättynyt jos "vika" korjaantuisi raitisilmasuodattimen vaihdolla. Kun se raitisilmasuodatin ei nyt tukkeudu yhtäkkiä vaan pitkän ajan kuluessa ja kokemus legacy autonvalmistajien osalta on, että ties miten vanhallakin suodattimella lämmityslaite toimii ihan hyvin joskin ilma voi olla hieman tunkkaista.

Ja jos se korjaantuu vaihdolla niin eikös tuon nyt sitten pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan jos raitisilmasuodattimen kunnolla on noin radikaali merkitys lämmityslaitteen toiminnalle?

Tiketti toki kannattanee tehdä mutta mediassa ja tällä foorumilla esiintyneiden tietojen valossa kyseessä lienee ominaisuus, ei vika.
 
Tämä neuvo kuulostaa kyllä vähän applen "pitelet sitä väärin kädessä" tason neuvolta. Jos lämmityslaite alkaa sekoilemaan yhtäkkiä kelien kylmettyä niin olisin erittäin yllättynyt jos "vika" korjaantuisi raitisilmasuodattimen vaihdolla. Kun se raitisilmasuodatin ei nyt tukkeudu yhtäkkiä vaan pitkän ajan kuluessa ja kokemus legacy autonvalmistajien osalta on, että ties miten vanhallakin suodattimella lämmityslaite toimii ihan hyvin joskin ilma voi olla hieman tunkkaista.

Ja jos se korjaantuu vaihdolla niin eikös tuon nyt sitten pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan jos raitisilmasuodattimen kunnolla on noin radikaali merkitys lämmityslaitteen toiminnalle?

Tiketti toki kannattanee tehdä mutta mediassa ja tällä foorumilla esiintyneiden tietojen valossa kyseessä lienee ominaisuus, ei vika.
Auto kuin auto erityisesti huurtuu enemmän jos raittari on tukossa. Toki tämä teslan oireilu kuulostaa puutteelliselta automatiikan ohjelmoinnin hiomiselta.
 
Mä en ole koskaan huomannu, että lasissa olis ollut höyryä kun tuo automatiikka päättää toimia. Itse saa laittaa käsipelillä päälle jos haluaa, mutta normi automaatti yleensä riittää ilman erityisiä huurteenpoistoja.
 
Tämä neuvo kuulostaa kyllä vähän applen "pitelet sitä väärin kädessä" tason neuvolta. Jos lämmityslaite alkaa sekoilemaan yhtäkkiä kelien kylmettyä niin olisin erittäin yllättynyt jos "vika" korjaantuisi raitisilmasuodattimen vaihdolla. Kun se raitisilmasuodatin ei nyt tukkeudu yhtäkkiä vaan pitkän ajan kuluessa ja kokemus legacy autonvalmistajien osalta on, että ties miten vanhallakin suodattimella lämmityslaite toimii ihan hyvin joskin ilma voi olla hieman tunkkaista.

Ja jos se korjaantuu vaihdolla niin eikös tuon nyt sitten pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan jos raitisilmasuodattimen kunnolla on noin radikaali merkitys lämmityslaitteen toiminnalle?

Tiketti toki kannattanee tehdä mutta mediassa ja tällä foorumilla esiintyneiden tietojen valossa kyseessä lienee ominaisuus, ei vika.
Raitisilmansuodattimien suositeltu vaihtoväli on 2v. Kukaan meistä ei tiedä kuinka pölyisillä teillä kirjoittaja ajaa. Kai se voi olla lyhyempikin sellaisessa tapauksessa, jos ei ilma enää vaihdu tarkoitetusti.

Ja koska edes tikettiä ei ole tehty, emme edes tiedä että onko siellä joku vika.
 
Raitisilmansuodattimien suositeltu vaihtoväli on 2v. Kukaan meistä ei tiedä kuinka pölyisillä teillä kirjoittaja ajaa. Kai se voi olla lyhyempikin sellaisessa tapauksessa, jos ei ilma enää vaihdu tarkoitetusti.

Ja koska edes tikettiä ei ole tehty, emme edes tiedä että onko siellä joku vika.
Siis tämä on ollut minulla (ja monilla muilla, ellei kaikilla?) uudesta asti. Eikai siinä mitkään tien pölyisyydet vaikuta mitenkään. Päivittäin/viikottain tuskin tarvitsee raitisilmasuodattimia vaihtaa.


Auto kuin auto erityisesti huurtuu enemmän jos raittari on tukossa. Toki tämä teslan oireilu kuulostaa puutteelliselta automatiikan ohjelmoinnin hiomiselta.
Tässähän ei ole kyse siitä, että lasit olisivat huurteessa, vaan siitä, että tuo huurteenpoisto käynnistyy silloin kun lasit eivät ole yhtään huurussa. Luit varmaan viestini kuitenkin?
 
Joo kyllähän toi automaattinen huurteenpoisto on lähinnä vitsi näin talviaikana. Keväällä rangerin kanssa asiasta juttelin ja röhönaurut tuli häneltäkin. Kuulemma joskus on vaihdettu joku sensori/osa, kun huurteenpoisto ei ole loppunut pitkänkään ajon aikana, mutta tämä oli yksi ainokainen joka hänellä oli tiedossa.

Tyypillisessä pätkäajossa pelkkä riesa.
 
Siis tämä on ollut minulla (ja monilla muilla, ellei kaikilla?) uudesta asti. Eikai siinä mitkään tien pölyisyydet vaikuta mitenkään. Päivittäin/viikottain tuskin tarvitsee raitisilmasuodattimia vaihtaa.



Tässähän ei ole kyse siitä, että lasit olisivat huurteessa, vaan siitä, että tuo huurteenpoisto käynnistyy silloin kun lasit eivät ole yhtään huurussa. Luit varmaan viestini kuitenkin?
Tuntuu hieman olevan vaihtelevaa. Esim. itse muistan, että kun auto MYLR tuli syksyllä -23, niin muutamia kertoja ehkä teki niin, että tohotti kuumaa ajamisen alussa hetken liian pitkään mitä olisin halunnut. Mutta se on kaukainen muisto, ei tuo viime talvena sitä tehnyt niin että muistaisin ja tänä syksynä ei ole tehnyt kertaakaan.

Kokeileppa säätää niitä tuulettimia eri suuntiin mitä olet nyt säätänyt, josko niillä voisi olla vaikutusta asiaan?

Manuaalissa on näin:

Huomautus
Voit tehostaa sivuikkunoiden sulamista tai huurteenpoistoa suuntaamalla kasvojen tasolla olevien ilmakanavien puhalluksen niihin.
 
Teslan AC automatiikka on pelkkä vitsi. Huurteenpoisto päällä kun ei tarvii ja talvella lämmittää enemmän akkua ajossa kuin kabiinia.
 
Mistä sä 10k CT-autoa kuussa repäisit, kun koko Q3 myytiin vain vähän reilu puolet tuosta? Varastoonhan noita akkuja olisi pitänyt jo kertyä aika pino myös pitkästä koevalmistuksesta johtuen. Toki saavat varmasti rampattua tuotantoa ylös, mutta tuohon Kempparin (hatusta?) heittämään 200 GWh/v on tolkuttomasti matkaa. Varsinkin, jos ottavat samalla myös kuivan prosessin käyttöön. Yhdestä protoautosta on vielä matkaa tuotantoon jonkunmoinen tuskien taival. Oliko halvin akkuratkaisu Pohjois-Amerikassa Elonin tarkat sanat eli vertailuun ei parane ottaa Kiinan hintoja? Kommentin tarkoitusperät lienevät enemmän kotimarkkinoille (esim. onko tax-credit edellytys).
Tuo 4680 prototyyppikokeilu tehtiin jo -22 y malliin Teksasissa ja niinkuin labroissa tutkittu, että 2nd gen vuosi sitten jo parempi CTssä kuin nykyiset 2170 muutoin paitsi hinnaltaan on johtanut siihen että tämä nykyinen 3rd gen tuunailtu ja hiottu halvemmaksi ja entistä paremmaksi massatuotantoa varten. Niin kuin itsekin sivusit aihetta meni uudelleen kierrätettäväksi 90% 4680 jolloin hinta kallis ja nyt kun menee 10% hinta halvempi ja tavoitteena tulevaisuudessa 5% tai alle mikä industry lvl. Se että teslalla tavoitteena lähivuosina 200gwh tuottaa 4680 ei ole huuhaata itseltäni kun noita pidemmän aikavälin suunnitelmia katsoo, missä jopa 3twh kaikista akkutehtaista 2030 luvulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 567
Viestejä
4 476 296
Jäsenet
73 973
Uusin jäsen
ArttuRantanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom