Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Toiiiisalta sitten tosiaan yleensä autoa ajetaan vaan normaaleilla teillä ja kyydissä on yksi ihminen, kolmosen isompi range antaa armoa akun ikäkulumisen kannalta jne. Ettei olisi liian helppoa tehdä päätöksiä...
Ja kolmosella yksin ajaessa voit fiilistellä olevasi nuori, nopea ja vapaa. Y:llä olet vain iskä, joka ajaa tylsää, mutta kieltämättä siihen tarkoitukseen ihan käytännöllistä iskäautoa :)
Mä päätin jo 15v sitten, että kun lapset ovat aikuisia, niin en tule enää koskaan ajamaan muuta kuin sedania :D
 
Tuo on vähän niin ja näin, kun oma farkku ladattavanakin taitaa olla 300kg kevyempi kuin Teslan Model 3. Vie vähän pointtia tuosta sedan haihattelusta kun auto on vaan niin pirun painava. Ei se ajamisen mukavuus/hyvyys siitä perän muodosta tule.

Se on sitten eri asia jos kyse on lähinnä visuaalisesta ilmeestä, niin sitten tietty mielipiteitä on yhtä paljon kuin kuskejakin.

Tesla saisi tuoda nuo kääntyvät takapyörät muihinkin kuin vain qyberiiin. Älyttömän kankeita pyöriteltäviä.
 
Itse pidän kyllä Y-mallista jo pelkästään sen vuoksi, että tavaratila on suuri eikä koskaan ole päässyt syntymään tilannetta, jossa tavaroita olisi pitänyt sovitella mahdutettaessa niitä kyytiin. Y näyttäisi kelpaavan hyvin myös muille, eli liikkeet ottavat niitä mielellään myös vaihdossa. Sama pätee varmasti myös kolmosen kohdalla. Positiivinen yllätys on ollut myös se, että mitään nitinöitä tai natinoita ei ole ilmaantunut reilun vuoden aikana. Näissä Berliinin tehtaalla valmistetuissa malleissa taitaa olla vähän vähemmän muovipintaa, millä voi olla vaikutusta asiaan.
 
Itseasiassa vielä tuostakin isompi maavara olisi yöunien kannalta parempi, mutta käytännössä ainoa oikeasti isommalla maavaralla varustettu sähköauto on Subaru Solterra ja se taas... lol.
Tai sitten Model S käytettynä säädettävällä alustalla, taitaa olla 5-7 tuumaa (Y:ssä 6.6?) maavara. En kyllä tiedä onko miten vanhoissa tuo, uusimmissa vakiovaruste. Mutta hinta varmaan karkaa samalla.
 
Tuo on vähän niin ja näin, kun oma farkku ladattavanakin taitaa olla 300kg kevyempi kuin Teslan Model 3. Vie vähän pointtia tuosta sedan haihattelusta kun auto on vaan niin pirun painava. Ei se ajamisen mukavuus/hyvyys siitä perän muodosta tule.

Se on sitten eri asia jos kyse on lähinnä visuaalisesta ilmeestä, niin sitten tietty mielipiteitä on yhtä paljon kuin kuskejakin.

Tesla saisi tuoda nuo kääntyvät takapyörät muihinkin kuin vain qyberiiin. Älyttömän kankeita pyöriteltäviä.

Kaikki on niin kovin suhteellista. On se kolmonen kuitenkin pari-kolmesataa kiloa Y:tä kevyempi. Toisaalta edellinen diesel-farkkuni painoi parisataa kiloa enemmän kuin Model 3 ja sen rinnalla sinulla on joku lasten leikkiauto. :-P Lambo Aventador painaa 200 kg enemmän kuin Model 3 jne.

Sähköautoksi m3 on älyttömän kevyt ja sen tiekäytös poikkea myös erilaisen painojakauman takia merkittävästi vastaavan kokoisista polttomoottoriautoista (vaikka toki F = ma hallitseekin aina loppuviimein). Täähän päälle mataluus, pienet renkaat ja pieni otsaprofiili tekevät siitä sähköautojen kulutuskingin, ainakin tavallisten kuolevaisten hintaluokassa.

Tai sitten Model S käytettynä säädettävällä alustalla, taitaa olla 5-7 tuumaa (Y:ssä 6.6?) maavara. En kyllä tiedä onko miten vanhoissa tuo, uusimmissa vakiovaruste. Mutta hinta varmaan karkaa samalla.

Joo, tätäkin jossain pervouksissani mietin, mutta totesin että ei kyllä uskallus riitä tuollaiseen. :D
 
Tesla saisi tuoda nuo kääntyvät takapyörät muihinkin kuin vain qyberiiin. Älyttömän kankeita pyöriteltäviä.
3/Y kokoluokan auto ei tarvitse kääntyviä takapyöriä.

Jossain EQS kokoluokan maantielaivassa ne on varmaan ihan nice to have mutta ei se nyt niin vaikeaa pitäisi olla tehdä riittävästi kääntyviä etupyöriä...

Esimerkkinä nyt vaikka id4, jota myös huonoksi autoksi kutsutaan on kokoonsa nähden varsin näppärä kun etupyörät kääntyy melkein kuin trukilla konsanaan.
 
Se on sitten eri asia jos kyse on lähinnä visuaalisesta ilmeestä, niin sitten tietty mielipiteitä on yhtä paljon kuin kuskejakin.
No mistäpä muusta. Farkut ja suvit on kehitetty tylsimyksiä varten ja siltähän ne myös näyttävät. On sedanit, joita ostetaan, koska ne on nättejä, tai jotta päästäisiin lisääntymään. Sitten on niitä muita, joita ostetaan kun vahinko on päässyt tapahtumaan, seuraukset istuvat takapenkillä ja takakonttiin pitäisi saada muutakin kun vaihtokalsarit ja kaljalaatikko :)
 
Nojaa, oikeaoppisessa sedanissa on vain kaksi ovea jos tuolle linjalle lähdetään.
Tämäkin on totta. Ennen myös neliovisten sedaneiden omistajat olivat tylsimyksiä, mutta nykyään valmistajilla merkistä riippumatta tuntuu olevan joku pakkomielle noihin ylimääräisin oviin, joten valinnanvara aika vähissä.
 
Itse ajattelin lyödä n. 15 kiloeuroa kapitaalia hommaan kiinni ja maksuajaksi ottaa 60kk. Talvirenkailla, koukulla ja 20 tkm/v ajoarviolla tällä speksillä tulee hintaa:

Model 3:
345€/kk, yht. 57 766 €, josta luottokustannuksia 3 877 €

vs

Model Y:
335€/kk, yht 58 907 €, josta luottokustannuksia 818 €

eikö tuo ainakin model y tapauksessa kannata maksaa mahdollisimman vähän käsirahaa ja ottaa se lähes 0-korkoinen laina maksimiin
sijoittaa sen ylijäävän, vaikka korkeakorkoiselle tilille ennemmin.
voihan sitä lainaa sitten myöhemmin lyhennellä nopeammin jos jostain syystä haluaa
 
Joutuu kyllä erittäin vakavasti harkitsemaan. Olin jo puoliksi päättänyt, että tilaan Model 3, sitten alkoi kuumottamaan sen maavara ja sen lisäksi eksyin taas lukemaan jotain keskustelua haamujarrutuksia ja rupesi taas epäilyttämään koko Teslan osto ylipäätään. Sitten ne mulkut laittaa tällaisia tarjouksia ja joutuu taas miettimään ihan uusiksi. :D

Helevetti kun on vaan vaikea muodostaa realistista kuvaa siitä minkä suuruusluokan ongelmasta tuossa haamujarruttelussa oikeasti puhutaan, kun joidenkin puheissa auto yrittää suunnilleen aktiivisesti tappaa joka kerta kun ajaa (tosin kuinka moni näistä on vaan jotain EDS-trolleja?) ja Tesla-fanipojilla taas ei tapahdu haamujarrutuksia ikinä missään tilanteissa. Sitten tietty puheissa menee AP:t ja FSD:t iloisesti sekaisin. Se on ihan selvää, että tietyt sääolot aiheuttavat kamerapohjaiselle systeemille härötystä ja maissa joissa mennään ensisijaisesti karttanopeuksilla, eikä kylteistä luetuilla (joihin käsittääkseni Suomi kuuluu), tulee välillä karttadatan/paikannuksen takia häröilyä. Toisaalta on myös selvää, että juuri kukaan ei ole lukenut AP:n manuaalia, jossa mm. todetaan että jos toisella kaistalla liikutaan hitaammin, AP hidastaa automaattisesti, jolloin monet varmaan tulkitsee WAI-toiminnan haamujarruksi.

Sitten tosiaan vielä sekin, että en osaa päättää Model 3 ja Model Y:n väliltä. Mitä tuolla yleisen sähköautoketjun puolellakin on puhuttu, että periaatteessa Model 3 olisi järkevämpi valinta, koska suurimman osan ajasta autolla liikkuu vain minä tai vaimo, eli maksimaalista tilaa ei juuri tarvita ja olen varma, että toisaalta reissukamat mahtuisi ihan hyvin joka tapauksessa. Kolmosen 1000 kg vetomassa riittää myös helposti kun oma hinattava venepaketti on joku 400 kg ihan raskaimmillaan, yleensä reilusti allekin (vaikka toki hyvä on varaa ollakin jos venettä jossian kohtaa päivittää). Mutta sitten alkoi tosiaan tuo kolmosen maavara vähän kuumottamaan. Toisaalta nykyisessä autossa on jokseenkin sama 135 mm maavara ja silläkin on pärjätty, mutta täyssähköautolla nuo pohjakosketuksen seuraamukset on vaan potentiaalisesti aika paljon karummat.

Yksi isoista syistä miksi neliveto on myös ehdoon vaatimus oli seuraava auto mikä tahansa on tosiaan se, että asutaan mäkisellä alueella jonka talvikunnossapito on ihan paskaa. Viime talvena useamman kerran kerkesi käymään niin, että tuli paljon lunta, mutta aura ei käynyt koko viikolla, sitten tuli pakkasta ja mukavasti urautunut lumisohjo jäätyi kunnon perunapelloksi (jossa on jyrkkiä mäkiä). Itse nyt uskoisin, että osaa sen verran varoa ja katsoa, että ongelmaa ei välttämättä tulisi, mutta kun autoa ajaa myös vaimo, joka ei aina ole ehkä se... valveutunein kuski. Noh, toisaalta sitä vartenhan ne vakuutukset on ja sama ongelma koskee toisaalta ihan kaikkia sähköautoja. Tilaa ja maavaraa lukuunottamatta tuo uusi kolmonen kun vaan on kaikilla tavoin vanhaa Y:tä parempi auto.

Jaa-a. Päätöksiä, päätöksiä.
Vähän samanlaisia ongelmia itselläkin urakoitsijoiden kanssa ollut lumen suhteen. Voi olla jopa 3 päivää lumet ja riittää jo yksi vuorokausi kun voi hupittaa 20cm ja autellut nelivetoja missä maavaraa alle 15cm eli suosittelen y mallia mieluummin. Tokihan olet itsekin kritisoinut vilkkuviiksien puuttumista Highlandissa (johon kyllä saa aftermarket vilkut takaisin), toinen seikka itsellekin oli esim kuumuus kolmosen takapenkillä auringonporotuksessa verrattuna y mallin hulppeaan konttiin ja kontti kun isompi niin näppärä viedä SER kierrätykseen pyykinpesukone tms ja napata uusi kun kolmosessa peräkärry hommiksi menee. Mutta makuasioista hankala kiistellä kun itsellä breakdeal ainoastaan se minimi 650 wltp.

AP:n Tesla heikensi -16 loppuvuodesta hw2, mutta mitä kokemuksia vertaan noihin ensimmäisiin Teslan omiin virityksiin 8v takaa (Tesla s) ja mitä kehitystä on tullut positiivisempaan suuntaan. Esim 3v sitten oli aika äkkinäisiä hiljennykset autopilotilla ja nyt jo lähes huomaamaton. Käytännössä menee itsellä ohitse koko phantom brake ellen tietoisesti katso mittaria ja huomaa 3kmh hidastuvan. Jotkut sitten vetävät ranttaliksi koko Teslan ostamisen juurikin vilkun puuttumisen tai haamujarru juttujen. Draamaqueenejä maailma pullollaan.
 
Millaisen vuosittaisen arvonaleneman arvioisitte uudelle MY LR:lle ensimmäisinä neljänä vuotena kun ajaa noin 20tkm vuodessa?

Vuosimallin 2024 MY LR saa Saksasta alkaen 45k€. Alle vuoden vanhoja alkaen 40k€. 2 vuotta vanhoja alkaen 35k€. Onhan nuokin maksaneet aikoinaan jotain muuta mitä nyt. Laskisin kyllä et yli puolet sulaa.
 
Itse arvioisin myös että 25-30 ke voisi olla hyvityshinta 4 vuotta ja 80 tuhatta ajetusta nelivedosta riippuen tietysti mihin vaihdetaan. Itse olen ajatellut, että 5000 euroa vuodessa voisi olla sellainen arvonalenema mikä ei tuntuisi ollenkaan ikävältä.
 
eikö tuo ainakin model y tapauksessa kannata maksaa mahdollisimman vähän käsirahaa ja ottaa se lähes 0-korkoinen laina maksimiin
sijoittaa sen ylijäävän, vaikka korkeakorkoiselle tilille ennemmin.
voihan sitä lainaa sitten myöhemmin lyhennellä nopeammin jos jostain syystä haluaa

Ihan hyvä pointti kyllä tuokin! Toki henkisesti olisi kivempi maksella vähän pienempää kuukausierää, vaikka rahallisesti tosiaan se lähes nollakorkoinen laina kannattaakin maksimoida ja maksaa mahdollisimman hitaasti pois...

Vähän samanlaisia ongelmia itselläkin urakoitsijoiden kanssa ollut lumen suhteen. Voi olla jopa 3 päivää lumet ja riittää jo yksi vuorokausi kun voi hupittaa 20cm ja autellut nelivetoja missä maavaraa alle 15cm eli suosittelen y mallia mieluummin. Tokihan olet itsekin kritisoinut vilkkuviiksien puuttumista Highlandissa (johon kyllä saa aftermarket vilkut takaisin), toinen seikka itsellekin oli esim kuumuus kolmosen takapenkillä auringonporotuksessa verrattuna y mallin hulppeaan konttiin ja kontti kun isompi niin näppärä viedä SER kierrätykseen pyykinpesukone tms ja napata uusi kun kolmosessa peräkärry hommiksi menee. Mutta makuasioista hankala kiistellä kun itsellä breakdeal ainoastaan se minimi 650 wltp.

AP:n Tesla heikensi -16 loppuvuodesta hw2, mutta mitä kokemuksia vertaan noihin ensimmäisiin Teslan omiin virityksiin 8v takaa (Tesla s) ja mitä kehitystä on tullut positiivisempaan suuntaan. Esim 3v sitten oli aika äkkinäisiä hiljennykset autopilotilla ja nyt jo lähes huomaamaton. Käytännössä menee itsellä ohitse koko phantom brake ellen tietoisesti katso mittaria ja huomaa 3kmh hidastuvan. Jotkut sitten vetävät ranttaliksi koko Teslan ostamisen juurikin vilkun puuttumisen tai haamujarru juttujen. Draamaqueenejä maailma pullollaan.

Joo, nyt kun omia juttujani luen, niin pahasti kyllä haisee siltä, että yritän epätoivoisesti perustella itselleni Kolmosta koska se olisi uudempi ja kiiltävämpi lelu, vaikka Y on aika selvä järkivalinta... :p

---

Asiaan liittyen:

1. onko palstalla kukaan viritellyt selvästi läskimpiä talvirenkaita Y:hyn? Vähän tuossa googlailin ja näyttäisi, että 235/60R18 pitäisi mahtua ongelmitta ja pitäisi olla vielä laillinenkin.

2. onko tuo Teslan oma seinälaturi wöörtti, vai onko joku toinen fiksumpi valinta?
 
Viimeksi muokattu:
Millaisen vuosittaisen arvonaleneman arvioisitte uudelle MY LR:lle ensimmäisinä neljänä vuotena kun ajaa noin 20tkm vuodessa?
Teslan rahoituksessa tarjoama 20t vai vähän yli - jämäri pitäisi olla kohtuu turvallinen rahoituksen päätyttyä kun autolla ikää on 5v ja 100tkm, siten että auton arvo kattaa loppuvelan. 10% käsiraha saattaa sulaa mutta velkaa tuskin jää enempää kuin auton arvo
 
Jäännösarvon laskeminen sähkäreissä 4-5v päähän on arpapeliä. Hyvät ja varmat ajat menivät jo. Nyt kaikki puskevat uutta tekniikka liukuhihnalla ja autot paranevat huimaa tahtia kun kaikki ovat päässeet valmistuksen makuun. Itse en luottaisi nyt historiadataan.

Mitä historiasta voi nyt oppia, niin reilut hinnanalennukset voivat jatkua ja varsinkin Tesla on se arvaamattomin tekiä. Parin jointin jälkeen Muski setä voi äksätä että nyt M3 ja MY on 5KEUR halvempi jos kilpailijat alkaa liikaa ahdistelemaan.

Jämäri on aina riski. ( + mitä jos mälläät auton loppumetreillä ? jaa velka ja kasa rautaa. Tai akku on huonossa hapessa ? )
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin kotikäyttöön tarkoitettujen akkujen hinta on tippunut varmaan 50% vuoden aikana (kuluttajille) eikä ko. hinnan lasku ole vielä sähköautoissa näkynyt. Tokihan osto ja valmistusmäärät ovat autojen kohdalla sellaisia, että kulukäyrä ei ehkä ihan vastaavasti käyttäydy, mutta kyllä silläkin puolella tuon tyyppinen lifepo -hinnan lasku varmasti jotenkin näkyy.

Siksi viiden vuoden päähän hinnan arviointi on aika haastavaa. Hinnan lasku on siis ihan mahdollinen myös jatkossa, mutta se otettaisiin enemmän akun hinnasta kuin esim. omasta katteesta (kuten viimeksi). Tokihan Teslan nykyhinnat saattavat seurata ko. kustannuksia nopeammalla syklillä kuin monella muulla valmistajalla (jotka tasapainottavat hintaa usein muilla tavoin).

Kia EV3:n saa 81,4kWh akun jo 43000 hintaan, eli kyllähän akkukapa kasvaa koko ajan.
 
Vaikea tosiaan arvioida jäännösarvoja, itse ajan "onneksi" paljon niin voi suoraan ostaa auton sillä ajatuksella että ajan sen 400 000 km työajoa ja sitten arvolla ei olekaan enää mitään väliä. Tosin jos akku on hyvässä iskussa tuon jälkeen niin oletettavasti virittelen siitä aurinkopaneeleiden kanssa kodin sähkövaraston, arvo tuollaisessa käytössä lienee paljon suurempi kuin 400 000 km+ ajetulla sähköautolla myyntiarvo.
 
On nyt liisinkihinnatki iha erit. Vuosi sitten ku me oltiin ostamassa MYLR niin liisinkihinnat oli vähän yli 900e/kk 36kk 60tkm. Nyt on 700e, just tuli mailiin Gomorelta mainos.


Sinänsä mielenkiintoista, kun listahinnathan on nyt korkeammat mitä vuosi sitten. Ehkäpä liisinkifirmojen luotto Teslojen tulevaisuuden jälleenmyyntiarvoon on nyt palannut hyväksi.
Tuolla hinnalla yksityisleasing tulee varmaan halvemmaksi kuin auton ostaminen. Renkaatkin vaihtoinen kuuluvat hintaan. Olisiko Teslallakin sama kuvio kuin Polestarilla jossa autoja myydään alehintaan leasing-firmoille? Eli myynti ei vedä niin paljon kuin tehtaat puskevat ulos, muttei haluta suoraan kuluttajille myydä alehintaan jottei jälleenmyyntiarvo laske entisestään.
 
Model 2 ratilla ja cybercab sama auto ilman rattia?
Niin tässä diassa ainakin kaksi ylemmän rivin peitettyä autoa on saman muotoisia. Alin peitetty selvästi eri muotoinen, joka lienee se robovan.


shareholder_meeting_vehicles_slide_2024.jpg
 
Jäännösarvon laskeminen sähkäreissä 4-5v päähän on arpapeliä. Hyvät ja varmat ajat menivät jo. Nyt kaikki puskevat uutta tekniikka liukuhihnalla ja autot paranevat huimaa tahtia kun kaikki ovat päässeet valmistuksen makuun. Itse en luottaisi nyt historiadataan.
Mitä on se tämän päivän sähköautoissa oleva uusi tekniikka, jota ei ollut viisi vuotta sitten?

Mitä historiasta voi nyt oppia, niin reilut hinnanalennukset voivat jatkua ja varsinkin Tesla on se arvaamattomin tekiä. Parin jointin jälkeen Muski setä voi äksätä että nyt M3 ja MY on 5KEUR halvempi jos kilpailijat alkaa liikaa ahdistelemaan.

Eipä Teslalla oikeasti isoja hinnanalennuksia ole tullut sen jälkeen kun oli se yksi hullu päivä jolloin lähti paljon kerrallaan. Sen jälkeen on ollut lähinnä pieniä aleja kvartaalien lopussa, kun on ensin pumpattu hintoja taas ylös pikkuhiljaa. Esim. Model Y AWD:tä sai halvimmillaan reilu vuosi sitten karvan päälle viidellä kympillä, eli käytännössä samaan hintaan kuin nytkin (korkoalen kanssa).

Jämäri on aina riski. ( + mitä jos mälläät auton loppumetreillä ? jaa velka ja kasa rautaa.
Tätä varten on kasko.

Tai akku on huonossa hapessa ? )
Tätä varten on takuu.
 
Viimeksi muokattu:
Niin tässä diassa ainakin kaksi ylemmän rivin peitettyä autoa on saman muotoisia. Alin peitetty selvästi eri muotoinen, joka lienee se robovan.


shareholder_meeting_vehicles_slide_2024.jpg
Yksi näistä on se uusi roadsteri. En usko, että näillä on mitään tekemistä Robotaxin tai vanin kanssa. Kuhan on vaan sitä markkinointimateriaalia.
 
Mitä on se tämän päivän sähköautoissa oleva uusi tekniikka, jota ei ollut viisi vuotta sitten?



Eipä Teslalla oikeasti isoja hinnanalennuksia ole tullut sen jälkeen kun oli se yksi hullu päivä jolloin lähti paljon kerrallaan. Sen jälkeen on ollut lähinnä pieniä aleja kvartaalien lopussa, kun on ensin pumpattu hintoja taas ylös pikkuhiljaa. Esim. Model Y AWD:tä sai halvimmillaan karvan päälle viidellä kympillä, eli käytännössä samaan hintaan kuin nytkin (korkoalen kanssa).


Tätä varten on kasko.


Tätä varten on takuu.

No eikös tässä nyt parhaillaan tullut ~3k€ alennus jos rahoituksen hyödyntäisi?
 
Oisko se Model 2 joka jäi paljastamatta? Paljastetaan sitten vasta kun tehtaat on valmiina?


Ei tarvi arvailla, kun teslan viime kvartaaliraportissa kerrottiin sijoittajille että 2025 eka puoliskolla alkaa halvemman auton valmistaminen. Nimetäänkö tuo model2 tai jotain muuta ei liene oleellisin asia

Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025
 
Ainakin kotikäyttöön tarkoitettujen akkujen hinta on tippunut varmaan 50% vuoden aikana (kuluttajille) eikä ko. hinnan lasku ole vielä sähköautoissa näkynyt. Tokihan osto ja valmistusmäärät ovat autojen kohdalla sellaisia, että kulukäyrä ei ehkä ihan vastaavasti käyttäydy, mutta kyllä silläkin puolella tuon tyyppinen lifepo -hinnan lasku varmasti jotenkin näkyy.

Siksi viiden vuoden päähän hinnan arviointi on aika haastavaa. Hinnan lasku on siis ihan mahdollinen myös jatkossa, mutta se otettaisiin enemmän akun hinnasta kuin esim. omasta katteesta (kuten viimeksi). Tokihan Teslan nykyhinnat saattavat seurata ko. kustannuksia nopeammalla syklillä kuin monella muulla valmistajalla (jotka tasapainottavat hintaa usein muilla tavoin).

Kia EV3:n saa 81,4kWh akun jo 43000 hintaan, eli kyllähän akkukapa kasvaa koko ajan.

NMC-akkujen hinta on tällä hetkellä n. $130/kWh. Model Y:ssä on 82 kWh:n akku, eli akun osuus hinnasta on karkeasti n. $11400. Toisin sanoen, vaikka NMC-akkujen hinta puolittuisi äkillisesti, niin sen vaikutus olisi vain reilut viitisen tonnia. Tämä on toki massiivinen yksinkertaistus, tiedän, mutta silti antanee vähän mittakaavaa.

Toki paljon voi kaikenlaista tapahtua ja kilpailu kovenee koko ajan, varsinkin kun kysyntä sakkaa, eli autofirmojen pitää kilpailla entistä kovempaa niistä vähistä asiakkaista. Eikä sekään tietenkään ole poissuljettua, että jotain isompaa murrosta tulee.

Epävarmuutta on paljon sähköautoissa ja niiden hintakehityksessä, mutta ihan samaa voi toisaalta sanoa polttisautoista, joihin kohdistuu yhä kovempi sääntelypaine kun maat yrittävät epätoivoisesti päästä epärealistisiin ilmastotavotteisiinsa.
 
Viimeksi muokattu:
Model 2 ratilla ja cybercab sama auto ilman rattia?
+ pikkuinen takapenkki
Mitä on se tämän päivän sähköautoissa oleva uusi tekniikka, jota ei ollut viisi vuotta sitten?
Heitän nyt hatusta ilman faktantarkastusta. 800v tekniikka, isommat akut ( akut halvempia ), nopeammat lataukset. Aika oleellisia asiota jotka ovat olleet kipupisteitä.
ties mitä muuta.....

Tätä varten on kasko.
kolariauto on aina kolariauto
Tätä varten on takuu.
arpapeliä johon ei voi luottaa 100%
 
Naurakaa vaan, mutta solid state akkujen tulo on iso isku nykyiselle autokannalle.
Ei ne vanhat käsiin happane, mutta ovat antiikkisia sen jälkeen. ( ihan kuten vaparit ja turbokoneet aikoinaan ). Muistan hyvin keskustelun turbokoneista, että eivät koskaan tule syrjäyttämään vapareita. Ei mitään etuja käytännössä :) Eihän se hintoja paljoa heilauttanut, mutta SS akkujen tulo saa sähkisten isoimman kipupisteen ratkottua, eli rangen ja latausnopeuden. J asillä voi olla iso vaikutus hintoihhin.

Niin..... ostin juuri sähkiksen ja tiedän mitä sille käy. Arvo happanee käsiin rajusti.
 
Naurakaa vaan, mutta solid state akkujen tulo on iso isku nykyiselle autokannalle.
Ei ne vanhat käsiin happane, mutta ovat antiikkisia sen jälkeen. ( ihan kuten vaparit ja turbokoneet aikoinaan ). Muistan hyvin keskustelun turbokoneista, että eivät koskaan tule syrjäyttämään vapareita. Ei mitään etuja käytännössä :) Eihän se hintoja paljoa heilauttanut, mutta SS akkujen tulo saa sähkisten isoimman kipupisteen ratkottua, eli rangen ja latausnopeuden. J asillä voi olla iso vaikutus hintoihhin.

Niin..... ostin juuri sähkiksen ja tiedän mitä sille käy. Arvo happanee käsiin rajusti.
Hohhoijjaa, eli siis kannattaa vaan jättää kauppaan ne sähköautot ja ajella polttiksilla ja odotella se 10v että saahaan solid state akut sähköautoihin? Tuskinpa vaikuttaa tuon taivaallista nyt ostetun sähköauton arvoon 10v päästä onko solid state akut vai ei.
 
eli siis kannattaa vaan jättää kauppaan ne sähköautot ja ajella polttiksilla ja odotella se 10v että saahaan solid state akut sähköautoihin?

No ei tietenkään kannata, mutta kannattaa tiedostaa, että pelikenttä elää voimakkaasti ja sillä voi olla jäännösarvoihin ylättävää vaikutusta. Ja voi hyvin olla että ei. Riskien tiedostamista ja hallintaa siis, ja varsinkin jos jämäristä puhutaan.

Varaudu pahimpaan , niin et pety.
 

Mielenkiintoinen juttu, että jos asia on näin, niin HW3:ssa ei oikeasti ole kapasiteettia ajaa unsupervisedia. Ilmeisesti tuossa viitataan, että korkeammilla tasoilla tulisi olla backup mutta joku kellä varmempaa tietoa voi vielä vahvistaa.
Green reports that starting in late 2023, Tesla started to use both nodes for its FSD program on HW3 – running some new neural nets on the extra node. Originally, the idea was to have one for redundancy, which is necessary for higher levels of autonomy like levels 4 and 5, but arguably also level 3.

Now, green says that if one of the nodes fails, FSD doesn’t drive anymore. It can still produce FSD visualizations, but that’s about it. That alone basically kisses goodbye to robotaxi-level self-driving on HW3.

It’s also worth noting that shortly after green noticed this change happened, Tesla started to shift its priority from releasing new software on HW4 first rather than HW3.

Teslan jälleenmyyntiarvo on huonohko koska monia tuodaan vielä Keski-Euroopasta missä on vielä saanut tukia mutta ei enää saa. Toki siellä myös hintatasokin joissakin tapauksissa ollut halvempi. Suomessa parempi laskea, että kolmen vuoden jälkeen auton arvosta on sulanut päälle puolet. Sen mukaan jos elää ja lyhentää, niin on hyvät mahdollisuudet saada jotain vielä vaihdossa.
 

Mielenkiintoinen juttu, että jos asia on näin, niin HW3:ssa ei oikeasti ole kapasiteettia ajaa unsupervisedia. Ilmeisesti tuossa viitataan, että korkeammilla tasoilla tulisi olla backup mutta joku kellä varmempaa tietoa voi vielä vahvistaa.


Teslan jälleenmyyntiarvo on huonohko koska monia tuodaan vielä Keski-Euroopasta missä on vielä saanut tukia mutta ei enää saa. Toki siellä myös hintatasokin joissakin tapauksissa ollut halvempi. Suomessa parempi laskea, että kolmen vuoden jälkeen auton arvosta on sulanut päälle puolet. Sen mukaan jos elää ja lyhentää, niin on hyvät mahdollisuudet saada jotain vielä vaihdossa.
Tunnetun teslavihaajan Fred Lambertin höpöartikkeli täynnä arvauksia ja "tietoa" ilman lähteitä. On todella mielenkiintoista. Perään täysin perätön 3v 50% arvon alennus "heitto". Varmaan jos ajaa 40tkm vuodessa tai laskee 3v vanhoilla superkorkeilla hinnoilla. Ne ei nykyhetkeen vaikuta. Ei hinnat putoa enää yhtäkkiä 15ke.

Halvin vuoden -21 takavetonen M3 on muuten 24490e pyynnillä. Se on 61% uuden hinnasta nyt ja sillä on ajettu 55tkm (165tkm yhteensä) vuodessa. Ja on vielä tuontiauto.
 
Viimeksi muokattu:
Jäännösarvon laskeminen sähkäreissä 4-5v päähän on arpapeliä. Hyvät ja varmat ajat menivät jo. Nyt kaikki puskevat uutta tekniikka liukuhihnalla ja autot paranevat huimaa tahtia kun kaikki ovat päässeet valmistuksen makuun. Itse en luottaisi nyt historiadataan.
Itse luulen, että pikkuakkuiset, pakkasessa DC-latauksessa 20-30 kW teholla lataavat ja ilman kunnon softaa/sovellusta olevat sähkärit menettävät arvoa rutkasti. Ne automallit, joissa perusasiat ovat olleet kunnossa tuskin pudottavat arvoaan normaalia arvonalenemaa enemmän. Juttu lienee niin, että laadukkaita käytettyjä sähkäreitä on vähemmän kuin kysyntä korkojen laskiessa 2% pintaan tai alle.
 
Tunnetun teslavihaajan Fred Lambertin höpöartikkeli täynnä arvauksia ja "tietoa" ilman lähteitä. On todella mielenkiintoista. Perään täysin perätön 3v 50% arvon alennus "heitto". Varmaan jos ajaa 40tkm vuodessa tai laskee 3v vanhoilla superkorkeilla hinnoilla. Ne ei nykyhetkeen vaikuta. Ei hinnat putoa enää yhtäkkiä 15ke.

Halvin vuoden -21 takavetonen M3 on muuten 24490e pyynnillä. Se on 61% uuden hinnasta nyt ja sillä on ajettu 55tkm (165tkm yhteensä) vuodessa. Ja on vielä tuontiauto.
Onhan siinä Green mainittu tuohon FSD asiaan liittyen. Laita toki parempaa lähdettä tähän jos sinulla on antaa.
Teslan osalta tuo arvonalenema on suuri ja Keski-Euroopasta saa rahdattua halpaa Teslaa tänne Pohjolaan.

Kun vertaat tuota -21 hintaa, niin muista katsoa myös se hinta mikä se oli tällöin.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan siinä Green mainittu tuohon FSD asiaan liittyen. Laita toki parempaa lähdettä tähän jos sinulla on antaa.
Teslan osalta tuo arvonalenema on suuri ja keski-euroopasta saa rahdattua halpaa Teslaa tänne pohjolaan.
Teslan arvonaleneminen on ihan normaalia ja kaikkia automalleja raahataan Saksasta tänne.
 
Ei ole. Koska myös valmistaja on laskenut hintojaan aika reippaasti mikä vaikuttaa myös.
Edit. Takavetoinen oli tuohon aikaan sen vajaa 50k, että sai tuen.
Muutkin sähköautonvalmistajat ovat tehneet ennennäkemättömän suuria hinnan tiputuksia automallille kesken mallin myynnin.

Halvin Model Y LR -21 on Nettiautossa pyynnillä 34400e 179tkm ajettuna (60tkm vuodessa) josta tulee noin 63% tämän hetken täyteen hintaan.
 
Tuolta ei taida nähdä toteutuneita hintoja? Pyynnit voivat toki olla suht lähellä jos ne menevät kaupaksikin. Tuo hinta on todella korkea kun sillä saa about 80000 ajetun etronin niin vaan ihmettelen kuka tuollaista hintaa lähtee maksamaan.
 
Model Y maksoi ~65k vuonna 2021. M3 osalta lähti hinnasta pari tonnia kun autosta edes kysyi niin lienee tinkivaraa noissakin. Et ei se 50% pois kolmeen vuoteen ole temppu eikä mikään Teslalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 752
Viestejä
4 446 252
Jäsenet
73 601
Uusin jäsen
Vanhavisukinttu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom