Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mikä tämän taksin businessidea on , ihan en ymmärrrä ? Mitä hyötyä on siitä että taksissa ei ole kuskia. Eikös tuolla ameriikan mantereella taksikuskit veivaa autoa likipitäen minimipalkalla, joten ei tuo taksikyydin kustannuksia pahemmin hetkauta.
Kuski voi myös tarvittaessa laittaa auton lataukseenkin, kuskittoman auton on ajettava jonekin jossa joku laittaa sen lataukseen. Cyberlataajin ammattikunta syntyy.
Ottamatta kantaa siihen käyttäisinkö koskaan itse tuommoista tai että onko se hyvä tänne, mutta onhan tuossa selvästi se etu että jos ostat taksiyrittäjänä auton niin renki pitää olla myös. Auto 50k + renki viiden vuoden ajalta X tuhatta euroa + sivukulut eli oisko arviolta joku muutama sata tuhatta viiden vuoden kulut. Otetaan renki pois ja ostetaan sillä muutamalla sadalla tuhannella vaikka kymmenen FSD taksia niin kyllä minä alkaisin tuossa näkemään sitä punaista lankaa.

E: Jossakin miljoonakaupungissa kun liikutaan takseilla aika rajusti niin näkisin että jos cybercabin saa kerrostalon eteen odottamaan puoleen hintaan mitä Somali-Taksin niin tuohan lyö itsensä läpi alta aikayksikön.
 
Cyberitaksi tosin ei kanna ostoksia. Kuulostaa sinänsä matkailijalle ihan ok ratkaisulta kun takakontissa voi säilyttää romuja koko päivän ajan suhatessa kohteesta toiseen (eikä tarvitse parkkeerata sitä mihinkään). Tokihan voin kuvitella, että saattaa ne kontit sitten toki kiinnostaa varkaitakin toisella tavalla, kun vaikea uskoa että cab ajaisi ympyrää pitkin tienoita pysäköinnin sijaan. Tokihan tämä vaikuttaa vähän typerältä, koska kosla vaatii massiivisen parkkipaikkakonseptin/paikan jos se ei ole koko ajan ajossa (ehkä jenkkien automarkettien ilmaisia parkkeja sitten on riittävällä etäisyydellä paljon?).
 
Call it once, and its available for you all day, for either quick trips or long trips.
Hmm, mitenköhän mahtaa toimia. Eihän tuossa ole mitään järkeä yksittäiselle lyhyelle taksimatkalle. Autohan on tyhjänpanttina suuriman osan päivästä. Eikös tehokaampa olisi se että auto otta kyytejä vastaan koko päivän/jatkuvasti.

Autonvuokraustahan tuo on eikä perinteistä taksitouhua.


Cybercabissa on langaton lataus.
Hienoa ! Mikähän näissä on latausteho / latausaika ?
Auto 50k + renki viiden vuoden ajalta X tuhatta euroa + sivukulut eli oisko arviolta joku muutama sata tuhatta viiden vuoden kulut. Otetaan renki pois ja ostetaan sillä muutamalla sadalla tuhannella vaikka kymmenen FSD taksia niin kyllä minä alkaisin tuossa näkemään sitä punaista lankaa.
Mutta tuolla jenkeissä taksikuskin keskipalkka on jotain 15 EUR tunti. Ei tuolla taksalla montaa autoa osteta.

Mutta hienoa nähdä käytännön kokemuksia aikanan jos ja kun tuo touhu alkaa tuolla.
 
Niinhän sitä luulisi, mutta ei itselläni ainakaan tässä 90k ajetussa ole yksikään levy ruosteessa. Ja todella harvoin tulee jarrupoljinta painettua.
Ei mullakaan ole vielä mitään merkkejäkään siitä, mutta olen saanut omista autoistanikin ne ruostutettua vaihtokuntoon manuvaihteisten Avensiksen ja Mazda 6:n kanssa, joissa sitä jarrua kuitenkin joutui painelemaan ihan eri malliin, mutta kevyellä kuormalla takajarruille ei silti tullut mitään rasitusta, jollei varta vedellyt niitä lukkoon/ABS:ille. Toteutukset toki vaihtelevat, mutta mutuilen että näille Model 3:n levyille tulee vielä vähemmän kuormaa kun em. autojeni levyille.
 
Mutta tuolla jenkeissä taksikuskin keskipalkka on jotain 15 EUR tunti. Ei tuolla taksalla montaa autoa osteta.
Kyllähän tuokin on kuitenkin rahaa. 15e / h ja mitäs ne Meksikolaiset ja Arabit siellä ajelee jonku 12h per päivä vai meneekö suomen taksiliiton TES:n mukaan että 8h päivä johon puolen tunnin ruokatauko ja muutama lekotteluhetki (lol). Varmaan taksifirma jotain prosentteja päälle kuluja ja muita joutuu valtiolle maksamaan. Se on jo äkkiä kuukaudelle (21,5pv / kk) monta tonnia. Vuodessa 50k ja viidessä vuodessa 250k turhia palkkakuluja.

RoboTaksi poistaa nämä, ja pistää jenkkien mamut tekemään sitä mitä osaavat parhaiten eli ryöstelemään palveluammatteihin.
 
yllähän tuokin on kuitenkin rahaa. 15e / h ja mitäs ne Meksikolaiset ja Arabit siellä ajelee jonku 12h per päivä
Kyybertaksihan ei 12 h pysty ajamaan, ja latauksesssakin otetaan takapakkia latausnopeuden suhteen kun siirrytään langattomaan. Auton käyttöaste ei tule olemaan lähelläkään tupruttavia serkkujaan. Tuo päivävuokrasysteemi lienee keksitty juuri tätä ongelmaa ratkomaan. Ei kukaan vuokraaaja päivässä paljoa aja ja auto seisoo pääsiassa parkissa.
 
Induktiolatauspaikat pitää myös erikseen perustaa mihin cab kurvaa latailemaan itseään. Taksejahan ajetaan täkäläisestikin samaa autoa useassa vuorossa, jolloin minimoidaan auton seisomista paikallaan.
 
Päivävuokrauksessa en itse näe mitään järkeä. Vuokrata nyt auto seisomaan parkkipaikalle päiväksi. Mikä tuon idea on? Eikö koko visio perustunut siihen että parkkipaikat pois koska autot on koko ajan ajossa?
 
Hieno konsepti mutta en usko että ottaa tuulta alleen ainakaan näillä rajoituksilla ja lisäksi epävarma FSD siihen päälle.
 
Samalla logiikalla pitäisi Suomesta poistaa kaikki kiukaat, aiheuttavat tulipaloja kun jengi kuivaa vaatteita ym.

Onko Teslassa myös V2L?
Niin kai siinä vähän sama ajatus on taustalla, on se suunniteltu käyttö ja sitten se väärinkäyttö. Tesla on jenkkifirma, eli massiiviset joukkokanteet ja muu litigaatio on jatkuva riski, jota varmasti mielellään minimoivat. Vähän sama, kuin Harvia pesee kätensä siitä jos kiuasta käytetään saunomisen sijasta vaatteiden kuivattamiseen. Porukka kun on oikeasti tunkenut Tesloihinsa jotain monen tuhannen watin inverttereitä sun muuta, joten en pidä tätä mitenkään kohtuuttomana muutoksena. Toki parasta olisi jos Tesloissa oli suoraan V2L, tosin tuskinpa he sallisivat senkään käyttämistä ilman valvontaa.
 
Päivävuokrauksessa en itse näe mitään järkeä. Vuokrata nyt auto seisomaan parkkipaikalle päiväksi. Mikä tuon idea on? Eikö koko visio perustunut siihen että parkkipaikat pois koska autot on koko ajan ajossa?
Onhan se siinä mielessä kätevä että varaat vaikka mökkireissua varten cabin. Tai jos lähet leville laskettelemaan. Koko ajan auto käytettävissä.
 
Tämä Roboeventti ja robotaksi on kyllä kunnon nothingburgereita, varsinkin näin suomalaisesta näkökulmasta. Koko robotaksin konsepti on ylipäätään vähän outo. Miksi mainostaa että se maksaa alle 30 kilodollaria kun kuka muu (kuin taksiyrittäjä?) tuollaista haluaisi omaksi ostaa, varsinkin jos kustannukset käyttäjälle on niin pieniä kuin kehutaan? Muutenkin, jos värkki on niin mahtava kuin luvataan, niin miksi Tesla ylipäätään myisi noita kenellekään middlemanille, sen sijaan että operoisi koko hommaa itse? Sitten on vielä sekin, että kansallinen ja EU-lainsäädäntö ei varmasti tule hyväksymään täysin autonomisia autoja varmaan kymmeneen vuoteen, varsinkaan täällä vaihtelevien kelien peräpohjolassa. Miten tämä Teslan robocäbi muutenkaan eroaa esim. Waymon jo nyt operoivista autonomisista autoista?

Koko homma haisee jotenkin vähän epätoivolta, savulta ja peileiltä, kuten Teslan touhu muutenkin on viime vuosina tuntunut olevan.
 
Onhan se siinä mielessä kätevä että varaat vaikka mökkireissua varten cabin. Tai jos lähet leville laskettelemaan. Koko ajan auto käytettävissä.
Juu, siellä mökillä on salee Teslan induktiolatausasema. Tai ainakin heti 150 km päässä.

Elonille pisteet siitä että 10 vuotta jo samaa valhetta onnistunut jatkamaan, hattu päästä.
 
Tämä Roboeventti ja robotaksi on kyllä kunnon nothingburgereita, varsinkin näin suomalaisesta näkökulmasta. Koko robotaksin konsepti on ylipäätään vähän outo. Miksi mainostaa että se maksaa alle 30 kilodollaria kun kuka muu (kuin taksiyrittäjä?) tuollaista haluaisi omaksi ostaa, varsinkin jos kustannukset käyttäjälle on niin pieniä kuin kehutaan? Muutenkin, jos värkki on niin mahtava kuin luvataan, niin miksi Tesla ylipäätään myisi noita kenellekään middlemanille, sen sijaan että operoisi koko hommaa itse? Sitten on vielä sekin, että kansallinen ja EU-lainsäädäntö ei varmasti tule hyväksymään täysin autonomisia autoja varmaan kymmeneen vuoteen, varsinkaan täällä vaihtelevien kelien peräpohjolassa. Miten tämä Teslan robocäbi muutenkaan eroaa esim. Waymon jo nyt operoivista autonomisista autoista?

Koko homma haisee jotenkin vähän epätoivolta, savulta ja peileiltä, kuten Teslan touhu muutenkin on viime vuosina tuntunut olevan.
Teslan homma eroaa sillä, että sitä ei tule ainakaan heti kilpailemaan tai tuleeko edes Waymon ja muiden kanssa.

Noissakin on ihminen etänä tarvittaessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 211
Viestejä
4 433 467
Jäsenet
73 529
Uusin jäsen
Teppo28

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom