Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mikä tämän taksin businessidea on , ihan en ymmärrrä ? Mitä hyötyä on siitä että taksissa ei ole kuskia. Eikös tuolla ameriikan mantereella taksikuskit veivaa autoa likipitäen minimipalkalla, joten ei tuo taksikyydin kustannuksia pahemmin hetkauta.
Kuski voi myös tarvittaessa laittaa auton lataukseenkin, kuskittoman auton on ajettava jonekin jossa joku laittaa sen lataukseen. Cyberlataajin ammattikunta syntyy.
Ottamatta kantaa siihen käyttäisinkö koskaan itse tuommoista tai että onko se hyvä tänne, mutta onhan tuossa selvästi se etu että jos ostat taksiyrittäjänä auton niin renki pitää olla myös. Auto 50k + renki viiden vuoden ajalta X tuhatta euroa + sivukulut eli oisko arviolta joku muutama sata tuhatta viiden vuoden kulut. Otetaan renki pois ja ostetaan sillä muutamalla sadalla tuhannella vaikka kymmenen FSD taksia niin kyllä minä alkaisin tuossa näkemään sitä punaista lankaa.

E: Jossakin miljoonakaupungissa kun liikutaan takseilla aika rajusti niin näkisin että jos cybercabin saa kerrostalon eteen odottamaan puoleen hintaan mitä Somali-Taksin niin tuohan lyö itsensä läpi alta aikayksikön.
 
Cyberitaksi tosin ei kanna ostoksia. Kuulostaa sinänsä matkailijalle ihan ok ratkaisulta kun takakontissa voi säilyttää romuja koko päivän ajan suhatessa kohteesta toiseen (eikä tarvitse parkkeerata sitä mihinkään). Tokihan voin kuvitella, että saattaa ne kontit sitten toki kiinnostaa varkaitakin toisella tavalla, kun vaikea uskoa että cab ajaisi ympyrää pitkin tienoita pysäköinnin sijaan. Tokihan tämä vaikuttaa vähän typerältä, koska kosla vaatii massiivisen parkkipaikkakonseptin/paikan jos se ei ole koko ajan ajossa (ehkä jenkkien automarkettien ilmaisia parkkeja sitten on riittävällä etäisyydellä paljon?).
 
Call it once, and its available for you all day, for either quick trips or long trips.
Hmm, mitenköhän mahtaa toimia. Eihän tuossa ole mitään järkeä yksittäiselle lyhyelle taksimatkalle. Autohan on tyhjänpanttina suuriman osan päivästä. Eikös tehokaampa olisi se että auto otta kyytejä vastaan koko päivän/jatkuvasti.

Autonvuokraustahan tuo on eikä perinteistä taksitouhua.


Cybercabissa on langaton lataus.
Hienoa ! Mikähän näissä on latausteho / latausaika ?
Auto 50k + renki viiden vuoden ajalta X tuhatta euroa + sivukulut eli oisko arviolta joku muutama sata tuhatta viiden vuoden kulut. Otetaan renki pois ja ostetaan sillä muutamalla sadalla tuhannella vaikka kymmenen FSD taksia niin kyllä minä alkaisin tuossa näkemään sitä punaista lankaa.
Mutta tuolla jenkeissä taksikuskin keskipalkka on jotain 15 EUR tunti. Ei tuolla taksalla montaa autoa osteta.

Mutta hienoa nähdä käytännön kokemuksia aikanan jos ja kun tuo touhu alkaa tuolla.
 
Niinhän sitä luulisi, mutta ei itselläni ainakaan tässä 90k ajetussa ole yksikään levy ruosteessa. Ja todella harvoin tulee jarrupoljinta painettua.
Ei mullakaan ole vielä mitään merkkejäkään siitä, mutta olen saanut omista autoistanikin ne ruostutettua vaihtokuntoon manuvaihteisten Avensiksen ja Mazda 6:n kanssa, joissa sitä jarrua kuitenkin joutui painelemaan ihan eri malliin, mutta kevyellä kuormalla takajarruille ei silti tullut mitään rasitusta, jollei varta vedellyt niitä lukkoon/ABS:ille. Toteutukset toki vaihtelevat, mutta mutuilen että näille Model 3:n levyille tulee vielä vähemmän kuormaa kun em. autojeni levyille.
 
Asiaton käytös - ihmisryhmään kohdistuva yleistävä halventava käytös
Mutta tuolla jenkeissä taksikuskin keskipalkka on jotain 15 EUR tunti. Ei tuolla taksalla montaa autoa osteta.
Kyllähän tuokin on kuitenkin rahaa. 15e / h ja mitäs ne Meksikolaiset ja Arabit siellä ajelee jonku 12h per päivä vai meneekö suomen taksiliiton TES:n mukaan että 8h päivä johon puolen tunnin ruokatauko ja muutama lekotteluhetki (lol). Varmaan taksifirma jotain prosentteja päälle kuluja ja muita joutuu valtiolle maksamaan. Se on jo äkkiä kuukaudelle (21,5pv / kk) monta tonnia. Vuodessa 50k ja viidessä vuodessa 250k turhia palkkakuluja.

RoboTaksi poistaa nämä, ja pistää jenkkien mamut tekemään sitä mitä osaavat parhaiten eli ryöstelemään palveluammatteihin.
 
yllähän tuokin on kuitenkin rahaa. 15e / h ja mitäs ne Meksikolaiset ja Arabit siellä ajelee jonku 12h per päivä
Kyybertaksihan ei 12 h pysty ajamaan, ja latauksesssakin otetaan takapakkia latausnopeuden suhteen kun siirrytään langattomaan. Auton käyttöaste ei tule olemaan lähelläkään tupruttavia serkkujaan. Tuo päivävuokrasysteemi lienee keksitty juuri tätä ongelmaa ratkomaan. Ei kukaan vuokraaaja päivässä paljoa aja ja auto seisoo pääsiassa parkissa.
 
Induktiolatauspaikat pitää myös erikseen perustaa mihin cab kurvaa latailemaan itseään. Taksejahan ajetaan täkäläisestikin samaa autoa useassa vuorossa, jolloin minimoidaan auton seisomista paikallaan.
 
Päivävuokrauksessa en itse näe mitään järkeä. Vuokrata nyt auto seisomaan parkkipaikalle päiväksi. Mikä tuon idea on? Eikö koko visio perustunut siihen että parkkipaikat pois koska autot on koko ajan ajossa?
 
Hieno konsepti mutta en usko että ottaa tuulta alleen ainakaan näillä rajoituksilla ja lisäksi epävarma FSD siihen päälle.
 
Samalla logiikalla pitäisi Suomesta poistaa kaikki kiukaat, aiheuttavat tulipaloja kun jengi kuivaa vaatteita ym.

Onko Teslassa myös V2L?
Niin kai siinä vähän sama ajatus on taustalla, on se suunniteltu käyttö ja sitten se väärinkäyttö. Tesla on jenkkifirma, eli massiiviset joukkokanteet ja muu litigaatio on jatkuva riski, jota varmasti mielellään minimoivat. Vähän sama, kuin Harvia pesee kätensä siitä jos kiuasta käytetään saunomisen sijasta vaatteiden kuivattamiseen. Porukka kun on oikeasti tunkenut Tesloihinsa jotain monen tuhannen watin inverttereitä sun muuta, joten en pidä tätä mitenkään kohtuuttomana muutoksena. Toki parasta olisi jos Tesloissa oli suoraan V2L, tosin tuskinpa he sallisivat senkään käyttämistä ilman valvontaa.
 
Päivävuokrauksessa en itse näe mitään järkeä. Vuokrata nyt auto seisomaan parkkipaikalle päiväksi. Mikä tuon idea on? Eikö koko visio perustunut siihen että parkkipaikat pois koska autot on koko ajan ajossa?
Onhan se siinä mielessä kätevä että varaat vaikka mökkireissua varten cabin. Tai jos lähet leville laskettelemaan. Koko ajan auto käytettävissä.
 
Tämä Roboeventti ja robotaksi on kyllä kunnon nothingburgereita, varsinkin näin suomalaisesta näkökulmasta. Koko robotaksin konsepti on ylipäätään vähän outo. Miksi mainostaa että se maksaa alle 30 kilodollaria kun kuka muu (kuin taksiyrittäjä?) tuollaista haluaisi omaksi ostaa, varsinkin jos kustannukset käyttäjälle on niin pieniä kuin kehutaan? Muutenkin, jos värkki on niin mahtava kuin luvataan, niin miksi Tesla ylipäätään myisi noita kenellekään middlemanille, sen sijaan että operoisi koko hommaa itse? Sitten on vielä sekin, että kansallinen ja EU-lainsäädäntö ei varmasti tule hyväksymään täysin autonomisia autoja varmaan kymmeneen vuoteen, varsinkaan täällä vaihtelevien kelien peräpohjolassa. Miten tämä Teslan robocäbi muutenkaan eroaa esim. Waymon jo nyt operoivista autonomisista autoista?

Koko homma haisee jotenkin vähän epätoivolta, savulta ja peileiltä, kuten Teslan touhu muutenkin on viime vuosina tuntunut olevan.
 
Onhan se siinä mielessä kätevä että varaat vaikka mökkireissua varten cabin. Tai jos lähet leville laskettelemaan. Koko ajan auto käytettävissä.
Juu, siellä mökillä on salee Teslan induktiolatausasema. Tai ainakin heti 150 km päässä.

Elonille pisteet siitä että 10 vuotta jo samaa valhetta onnistunut jatkamaan, hattu päästä.
 
Tämä Roboeventti ja robotaksi on kyllä kunnon nothingburgereita, varsinkin näin suomalaisesta näkökulmasta. Koko robotaksin konsepti on ylipäätään vähän outo. Miksi mainostaa että se maksaa alle 30 kilodollaria kun kuka muu (kuin taksiyrittäjä?) tuollaista haluaisi omaksi ostaa, varsinkin jos kustannukset käyttäjälle on niin pieniä kuin kehutaan? Muutenkin, jos värkki on niin mahtava kuin luvataan, niin miksi Tesla ylipäätään myisi noita kenellekään middlemanille, sen sijaan että operoisi koko hommaa itse? Sitten on vielä sekin, että kansallinen ja EU-lainsäädäntö ei varmasti tule hyväksymään täysin autonomisia autoja varmaan kymmeneen vuoteen, varsinkaan täällä vaihtelevien kelien peräpohjolassa. Miten tämä Teslan robocäbi muutenkaan eroaa esim. Waymon jo nyt operoivista autonomisista autoista?

Koko homma haisee jotenkin vähän epätoivolta, savulta ja peileiltä, kuten Teslan touhu muutenkin on viime vuosina tuntunut olevan.
Teslan homma eroaa sillä, että sitä ei tule ainakaan heti kilpailemaan tai tuleeko edes Waymon ja muiden kanssa.

Noissakin on ihminen etänä tarvittaessa.
 
Robotaksi on myös vain kaksipaikkainen, joka kuulostaa jo vähintään idioottimaiselta. Mutta ehkä tämä on joku bisnesmiesten nukkumiseen ja sukkula-ajoneuvo lentokentälle ja takaisin, sekä lapsien kuskaaminen kouluun (max kaksi) tarkoitettu malli. Voisin kuvitella tosin, että tuo päivävuokraus on vain yksi optio eli saa lyhyemmäksikin aikaa.

Mutta onhan tässä Teslalle mukava tienestiä jos ensin myyvät ajoneuvon ja sitten ottavat siivun kaikista tuloista (omalla softallaan tuon hallinnointiin esim.) ja vielä se on ladattava Teslan langattomissa latauspaikoissa. Kyllä nyt taksiyrittäjien kulut laskevat!
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettajan poistaminen kuulostaa hyvältä, koska sitten autoon mahtuisi 4 henkeä mukavasti ja tarvittaessa 5--
Jaaa sitten tesla tekeekin taksistaan 2 paikkaisen.
Tuon pitäisi olla vähintään tuplasti "tavallista" taksia halvempi, että siinä olisi jotain järkeä.
 
Robotaksi on myös vain kaksipaikkainen, joka kuulostaa jo vähintään idioottimaiselta. Mutta ehkä tämä on joku bisnesmiesten nukkumiseen ja sukkula-ajoneuvo lentokentälle ja takaisin, sekä lapsien kuskaaminen kouluun (max kaksi) tarkoitettu malli. Voisin kuvitella tosin, että tuo päivävuokraus on vain yksi optio eli saa lyhyemmäksikin aikaa.

Mutta onhan tässä Teslalle mukava tienestiä jos ensin myyvät ajoneuvon ja sitten ottavat siivun kaikista tuloista (omalla softallaan tuon hallinnointiin esim.) ja vielä se on ladattava Teslan langattomissa latauspaikoissa. Kyllä nyt taksiyrittäjien kulut laskevat!
Taitaa suurin osa taksimatkoista olla yhden ja kahden matkustajan matkoja.
 
Turha tuosta täällä murehtia, ei tule meidän elinaikana tänne.
Täysin samaa mieltä, koska tuo robotaksikonseptin ideana tulla miljoonakaupunkeihin mitä ei ole Suomessa.

Kaipa tuolla idealla tarkoitus köijata max paria duunaria perheestä töihin ilman velvoitetta omistaa autoa kun robotaksi laittaa auton parkkiin kun saavutaan ruuhkakaupungissa määränpäähän ja kun se on päiväksi vuokrattu niin se on varattu myös ruokatunneille ja paluumatkalle yms.

Tuskin tuo langatonlatausnopeus ongelma kun saadaan jo nyt yli 100kw imuteltua ja tuollaisessa robotaksissa akkukapasiteetti pieni, jolloin käyttämättömänä kaksi-kolme tuntia sen akku täynnä. Ideana taitaa olla itsenäinenajo latauspaikalle esim työpaikalta minne ihmiset jätetty ja täydellä akulla takaisin ennen lounastaukoa jos tarve välilataukselle.

 
Sinänsä langatonta latausta vastaan ei ole mitään, mutta kuulostaahan se tässä Teslan tapauksessa lähinnä oman markkinan suojelulta. En epäile etteikö se voisi olla jopa standardiksi tulossa, mutta kun on määrittelemässä ja ensimmäisenä massamarkkinassa (ilman että muilla on noille mitään käyttöä) niin eivätpähän lataa Teslojaan muualla.

Mutta henkilökohtaisesti oletin robotaksin olevan neljän-viiden henkilön ajoneuvo ilman liikkumisrajoituksia sivusuunnassa penkkien välillä ja sivuttain liukuvilla ovilla (kuten tilatakseissa). Vaikka sitten vain kahdella ovella. Ylös nousevat ovet ja auton pieni koko ovat iso miinus. Ehkä tässä on se, ettei luvattuun budjettiin voitu mahduttaa isompaa tai järkevämpää autoa tai jotain.
 
Teslan homma eroaa sillä, että sitä ei tule ainakaan heti kilpailemaan tai tuleeko edes Waymon ja muiden kanssa.

Noissakin on ihminen etänä tarvittaessa.
Waymossa on lidar ja tarvittaessa hyytynyt auto ajaa tien laitaan parkkiin, Waymon kuski tulee paikalle ja ajaa sitä autoa siitä eteenpäin.

Tässä mainosautossa ei ole mahdollisuutta ajaa manuaalisesti.

Youtubessa on paljon mielenkiintoisia waymovideoita.

Live-stream Waymon parkkipaikalta San Franciscosta. Yöllä parkkipaikka tyhjenee hetkeksi, kun autot ajavat lataukseen

 
Viimeksi muokattu:
Varmaan kuitenkin jonkunlainen ohjain tms on kytkettävissä tuohon cybercabbiinkin, huoltotilanteita tms varten kun pitää saada vaikka nosturille ajettua.
 
Ilmeisesti ei tullut mitään uutisia model 2 tms. halvemmasta kalustosta? Ironista sinänsä, että tuohon robodemoon kun pulttais tavalliset ovet ja hallintalaitteet, niin se olisi aikalailla mainio kauppakassi/työkulkine. Varmaan ehkä repäisseet tuon rungon jostain model 2 demoista?
 
Ilmeisesti ei tullut mitään uutisia model 2 tms. halvemmasta kalustosta? Ironista sinänsä, että tuohon robodemoon kun pulttais tavalliset ovet ja hallintalaitteet, niin se olisi aikalailla mainio kauppakassi/työkulkine. Varmaan ehkä repäisseet tuon rungon jostain model 2 demoista?
Eikös tuo Robotaxi sitten se Model 2 ole pikkumuutoksilla. Ei tohdittu vielä esitellä kun ei ole tehtaitakaan sille.
 
Vuoteen 27 on sen verran vielä aikaa, että jos markkina ei osoita kiinnostusta niin voidaan spinnata kulkine vielä model2:ksi.
 
Mutta tuolla jenkeissä taksikuskin keskipalkka on jotain 15 EUR tunti. Ei tuolla taksalla montaa autoa osteta.
No 15€ = 15 €. Ja suomessa se vasta kallista onkin joku palkata, paljon halvemmalla pääsee kun auto ajaa itse eikä tarvitse työntekijää.

Ja parastahan olisi se, että jos itsellä on tommonen robo taksi omana autonaan niin vaikka kuinka ajaisi sen 50 000 tkm/vuosi niin silti auto seisoo toimettomana suurimman osan ajasta. Autohan voisi ajella kaikki yöt taksi hommia. Sitten jos joskus oikeasti autot tuohon pystyvät niin perinteiset taksi firmat varmaan kuolee pois kun kaikki jotka omistavat auton voivat alkaa taksiyrittäjiksi sillä omalla autollaan aina kun eivät itse sitä käytä.

Se että toteutuuko tämä tuolla Teslan robotaxilla tai millään muullakaan autolla seuraavaan 100 vuoteen on sitten jo ihan toinen juttu, mutta aina kun saa ihmisen pois työnteosta niin se on yrittäjälle hyvä asia, riippumatta mikä se homma sitten ikinä onkaan. Kunhan se robotti hoitaa asian riittävän hyvin.
 
Vuoteen 27 on sen verran vielä aikaa, että jos markkina ei osoita kiinnostusta niin voidaan spinnata kulkine vielä model2:ksi.
Markkina varmaan olisi kiinnostunut, itse epäilen enemmän tuota vision only lähestymiskulmaa. Johonkin vakioreitille ison lentokentän syöttöliikenteeksi tai terminaalien välille tuollaiset toimisivat aika hyvin, mutta noihin tarkoituksiin kapasiteetti on väärä.
 
Ja parastahan olisi se, että jos itsellä on tommonen robo taksi omana autonaan niin vaikka kuinka ajaisi sen 50 000 tkm/vuosi niin silti auto seisoo toimettomana suurimman osan ajasta. Autohan voisi ajella kaikki yöt taksi hommia. Sitten jos joskus oikeasti autot tuohon pystyvät niin perinteiset taksi firmat varmaan kuolee pois kun kaikki jotka omistavat auton voivat alkaa taksiyrittäjiksi sillä omalla autollaan aina kun eivät itse sitä käytä.

Normaalisti varmaan tekis ok tiliä paitsi sit ne aamut kun se tulee oksennuksessa takaisin..

Koen tuon kaksipaikkaisuuden vaan melko rajoittavana tuli tuosta sitten Model 2 tai taksi. Miksi tuosta ei voinut tehdä hatchbackia?
 
Vaikea kuvitella että kaksipaikkaisuus säästää kustannuksissa paljon vs. normi 5 paikkainen eli tuskinpa tätä nyt kustannusten kautta voi perustella, mene ja tiedä.

Auton langaton induktiolataus on ollut tarjolla Bemarilla vuodesta 2017, en tiedä onko enään saatavilla. Vaikea kuvitella että esim. EU ei tekisi jotain standardia tälle jota kaikkien pitää tukea jos alkaa yleistymään.
 
Juuri näin.

Ja niinkuin Elon sanoi, kaikki nykyisetkin Teslan mallit voivat toimia robotakseina, jos meinaan enemmän ihmisiä pitää kyytiin saada.
Juu aivan varmasti. Nykyinen rauta versiosta riippumatta FSD level 5 ihan kohta.

Hyvä pointti tuli vastaan, miksi Elon ei taas ota depositteja vastaan nyt kuten yleensä? Millos se Roadster tulee muuten :hmm:

 
Ja niinkuin Elon sanoi, kaikki nykyisetkin Teslan mallit voivat toimia robotakseina, jos meinaan enemmän ihmisiä pitää kyytiin saada.
Tämä käytännössä nykäisee tulpan pois koko robotaksista, koska mihin tarvitaan erillistä mallia, jos muutkin kelpaa? Ja vielä koko päiväksi kerrallaan. Kovin hankalalta tuntuu tämä ilmaveivi sen faktan peittelemiseksi, että model 2 on 404.
 
Kyllä minä uskon että jollain aikavälillä suurkaupungissa voi hyvinkin olla tuollaisia autonomisia kuljettimia ihan oikeana kannattavan bisneksenä. Rajatulla alueella ja kauniina kesäpäivinä. Eurooppaan, ja sen peräpohjolaan saapumisessa tosin menee varmasti jo regulaation takia vähintään vuosikymmen, ja jossain suomessa käyttöaika todennäköisesti rajautuisi myös keliolosuhteiden mukaan. Miettii jotain pikkutietä peilijäällä talvella, niin se vaatii jo ihmiseltäkin rattimiehen taitoja. Omalla tiellä joutuu esimerkiksi kiihdyttämään mäkiin jo etukäteen että niitä edes pääsee ylös, ja toiseen suuntaan tullessa mäen päällä nopeuden on oltava käytännössä nolla, jotta mäen voi tulla alas edes etäisesti turvallisesti. Ja tien kallistukset pitää myös huomioida. Lumisateiden jälkeen jumiin jääminen on todellinen riski myös nelivedolle, ellei kuski osaa huomioida lumen paksuuttaa jo reilusti ennakolta, ja välillä voi joutua jopa ottamaan vauhtia. Jotenkin vaikea nähdä, että mikään värkki pystyisi noissa olosuhteissa itsenäisesti toimimaan ellei sillä ole ihmisen kaltaisia aisteja. Eli rajoituksia jää aina.
 
Kyllä minä uskon että jollain aikavälillä suurkaupungissa voi hyvinkin olla tuollaisia autonomisia kuljettimia ihan oikeana kannattavan bisneksenä. Rajatulla alueella ja kauniina kesäpäivinä. Eurooppaan, ja sen peräpohjolaan saapumisessa tosin menee varmasti jo regulaation takia vähintään vuosikymmen, ja jossain suomessa käyttöaika todennäköisesti rajautuisi myös keliolosuhteiden mukaan. Miettii jotain pikkutietä peilijäällä talvella, niin se vaatii jo ihmiseltäkin rattimiehen taitoja. Omalla tiellä joutuu esimerkiksi kiihdyttämään mäkiin jo etukäteen että niitä edes pääsee ylös, ja toiseen suuntaan tullessa mäen päällä nopeuden on oltava käytännössä nolla, jotta mäen voi tulla alas edes etäisesti turvallisesti. Ja tien kallistukset pitää myös huomioida. Lumisateiden jälkeen jumiin jääminen on todellinen riski myös nelivedolle, ellei kuski osaa huomioida lumen paksuuttaa jo reilusti ennakolta, ja välillä voi joutua jopa ottamaan vauhtia. Jotenkin vaikea nähdä, että mikään värkki pystyisi noissa olosuhteissa itsenäisesti toimimaan ellei sillä ole ihmisen kaltaisia aisteja. Eli rajoituksia jää aina.
Eikö nuo samat ongelmat ole edelleen vaikka kulkisit ihan normi "ihmistaksilla" tuonne sinun tarinasi tielle? Tilaat FixuTaxin niin sieltä joku ulkopaikkakuntalainen taksirenki tulee etuveto audilla sinua hakemaan eikä tiedä mitään että tietyn mäen huipulla pitää olla nopeus nolla tai kuollaan.
 
Eikö nuo samat ongelmat ole edelleen vaikka kulkisit ihan normi "ihmistaksilla" tuonne sinun tarinasi tielle? Tilaat FixuTaxin niin sieltä joku ulkopaikkakuntalainen taksirenki tulee etuveto audilla sinua hakemaan eikä tiedä mitään että tietyn mäen huipulla pitää olla nopeus nolla tai kuollaan.
On toki, mutta en jaksa uskoa että elonin ryzeni kykenee mallintamaan tällä hetkellä ihmisen päätöksentekokykyvystä kuin ihan minimaalisen osan. Pari kertaa kävin viime talvena jotain kuriiria penkasta työntelemästä. Vakioreittiä ajava postipate selviää tiestä.
 
Kyllä minä uskon että jollain aikavälillä suurkaupungissa voi hyvinkin olla tuollaisia autonomisia kuljettimia ihan oikeana kannattavan bisneksenä. Rajatulla alueella ja kauniina kesäpäivinä. Eurooppaan, ja sen peräpohjolaan saapumisessa tosin menee varmasti jo regulaation takia vähintään vuosikymmen, ja jossain suomessa käyttöaika todennäköisesti rajautuisi myös keliolosuhteiden mukaan. Miettii jotain pikkutietä peilijäällä talvella, niin se vaatii jo ihmiseltäkin rattimiehen taitoja. Omalla tiellä joutuu esimerkiksi kiihdyttämään mäkiin jo etukäteen että niitä edes pääsee ylös, ja toiseen suuntaan tullessa mäen päällä nopeuden on oltava käytännössä nolla, jotta mäen voi tulla alas edes etäisesti turvallisesti. Ja tien kallistukset pitää myös huomioida. Lumisateiden jälkeen jumiin jääminen on todellinen riski myös nelivedolle, ellei kuski osaa huomioida lumen paksuuttaa jo reilusti ennakolta, ja välillä voi joutua jopa ottamaan vauhtia. Jotenkin vaikea nähdä, että mikään värkki pystyisi noissa olosuhteissa itsenäisesti toimimaan ellei sillä ole ihmisen kaltaisia aisteja. Eli rajoituksia jää aina.
Suurkaupunkiin laitetaan ratikka ja metro. Henkilöautot ei niihin kuulu.
 
Kyllä minä uskon että jollain aikavälillä suurkaupungissa voi hyvinkin olla tuollaisia autonomisia kuljettimia ihan oikeana kannattavan bisneksenä. Rajatulla alueella ja kauniina kesäpäivinä. Eurooppaan, ja sen peräpohjolaan saapumisessa tosin menee varmasti jo regulaation takia vähintään vuosikymmen, ja jossain suomessa käyttöaika todennäköisesti rajautuisi myös keliolosuhteiden mukaan. Miettii jotain pikkutietä peilijäällä talvella, niin se vaatii jo ihmiseltäkin rattimiehen taitoja. Omalla tiellä joutuu esimerkiksi kiihdyttämään mäkiin jo etukäteen että niitä edes pääsee ylös, ja toiseen suuntaan tullessa mäen päällä nopeuden on oltava käytännössä nolla, jotta mäen voi tulla alas edes etäisesti turvallisesti. Ja tien kallistukset pitää myös huomioida. Lumisateiden jälkeen jumiin jääminen on todellinen riski myös nelivedolle, ellei kuski osaa huomioida lumen paksuuttaa jo reilusti ennakolta, ja välillä voi joutua jopa ottamaan vauhtia. Jotenkin vaikea nähdä, että mikään värkki pystyisi noissa olosuhteissa itsenäisesti toimimaan ellei sillä ole ihmisen kaltaisia aisteja. Eli rajoituksia jää aina.
Waymo mutta ei vielä ole kannattavaa.
 
Tässä teslan versiossa kuitenkin on vähän eri mittakaava tavoitteena mitä Waymolla. Kunhan tesla saa joskus softansa niin toimii periaatteessa missä vain versus Waymen rajatut mapatut alueet. Ja ei tarvi tulla jeesustelemaan jostai Suomesta tai talvesta. Kyllä maailman väkirikkaimmat alueet on lumettomia ja noille alueille robotakseja mahtuu miljoonittain. Tuo halpamalli tarvitaan, koska jos täytetään maailma roboautoilla on yksinkertainen ja halpa oikea työkalu vs nykyiset 3 ja y.

Itse julkkariin niin pelkäsin jotain 3 pyöräistä hirvitystä pienen kulutuksen perässä, onneksi ei sitä saatu vaan saatiin perinteisempi ja imo ihan tyylikäskin. Tosta minibussin ulkonäöstä en sitten niin pidäkkään. :/ Ihan onnistunut julkkari kuitenkin, sitten vaan odotellaan että millon non supervised julkaistaan edes joillekkin alueille, skeptinen saa ja pitää olla aikataulusta - mutta mielestäni nyt on jo jotain toivoa ja näyttöjä vs joskus 2018 millon Elon tästä pauhasi että ihan just.
 
Ensi vuonna Teksasiin ja Kaliforniaan pitäisi Elonin mukaan tulla FSD unsupervised. Eikö se ole juurikin rajatulla alueella pyörimistä kuten Waymo ja muut?

Teknisellä tasolla robotaxista ei annettu mitään tietoja autosta tai hallinnasta jne. Teslalla ei ole mitään lupia edes vielä tämän pyörittämiseen kuten Waymolla ja muilla.
 
Ensi vuonna Teksasiin ja Kaliforniaan pitäisi Elonin mukaan tulla FSD unsupervised. Eikö se ole juurikin rajatulla alueella pyörimistä kuten Waymo ja muut?

Ei, kyse on koko osavaltiosta, eikä yhden tai parin kaupungin keskustasta. Esim. Teksas on noin kaksi kertaa Suomen kokoinen pinta-alaltaan.

Ja oletan että Kalifornia ja Teksas mainittiin siksi että niiden kanssa nimenomaan luvista on keskusteltu niin että FSD (unsupervised) mahdollistuu näissä osavaltioissa ensi vuonna. Kyse siis ei ole teknisestä rajoituksesta.

Waymo toimii tällä hetkellä neljässä kaupungissa Yhdysvalloissa. Ja niissäkin rajatulla alueella. Tässä Waymon toiminta-alue Phoenixissa, Arizonassa. Tuo on suurin noista Waymon toiminta-alueista.

PHXmap_mobile_1080x1480_WhereYouCanGo__1_.png


Teslan FSD toimii ihan missä vaan Yhdysvalloissa ja Kanadassa.
 
Ensi vuonna Teksasiin ja Kaliforniaan pitäisi Elonin mukaan tulla FSD unsupervised. Eikö se ole juurikin rajatulla alueella pyörimistä kuten Waymo ja muut?

Teknisellä tasolla robotaxista ei annettu mitään tietoja autosta tai hallinnasta jne. Teslalla ei ole mitään lupia edes vielä tämän pyörittämiseen kuten Waymolla ja muilla.
Sama kamera-asettelu kuin Y ja 3 + etupuskurikamera. AI5 rauta.

 
Ei, kyse on koko osavaltiosta, eikä yhden tai parin kaupungin keskustasta. Esim. Teksas on noin kaksi kertaa Suomen kokoinen pinta-alaltaan.

Ja oletan että Kalifornia ja Teksas mainittiin siksi että niiden kanssa nimenomaan luvista on keskusteltu niin että FSD (unsupervised) mahdollistuu näissä osavaltioissa ensi vuonna. Kyse siis ei ole teknisestä rajoituksesta.

Waymo toimii tällä hetkellä neljässä kaupungissa Yhdysvalloissa. Ja niissäkin rajatulla alueella. Tässä Waymon toiminta-alue Phoenixissa, Arizonassa. Tuo on suurin noista Waymon toiminta-alueista.

PHXmap_mobile_1080x1480_WhereYouCanGo__1_.png


Teslan FSD toimii ihan missä vaan Yhdysvalloissa ja Kanadassa.
Teslan FSD supervised toimii mutta ei FSD tai tuleeko sitten se unsupervisedkaa. Ken tietää. 2kk on ensi vuoteen ja silloin alkaa hommat. Niin kiire tulee jos vielä pitää lait tai vastaavat viranomaishyväksynnät saada.
Sama kamera-asettelu kuin Y ja 3 + etupuskurikamera. AI5 rauta.


Tämähän tarkoittaa, että tuo FSD mikä lienee sitten unsupervised tai miksi kutsuvat vaatii tuon puskurikamerqn. Sitä ei sitten olekaan joka autossa elleivät jälkiasenna sitä ja tehokkaampaa. Eli vuoden 2016 annettu tieto, että siitä eteenpäin autot ovat FSD valmiita onkin nyt täyttä kakkaa.
 


Out of Spec testasi uuden Model 3 LR RWD:n ja Hynyn Ioniq 6 maksimirangen motarivauhdissa. Teslan lopputulos 112 km/h (70 mph) keskinopeudella: 618 kilometriä. Ioniq 6 meni 534 kilometriä.

Kyllä tuo uusi kolmonen vaan pirun vähällä menee, vaikka keliolosuhteet olikin aika optimaaliset.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä Roboeventti ja robotaksi on kyllä kunnon nothingburgereita, varsinkin näin suomalaisesta näkökulmasta. Koko robotaksin konsepti on ylipäätään vähän outo. Miksi mainostaa että se maksaa alle 30 kilodollaria kun kuka muu (kuin taksiyrittäjä?) tuollaista haluaisi omaksi ostaa, varsinkin jos kustannukset käyttäjälle on niin pieniä kuin kehutaan? Muutenkin, jos värkki on niin mahtava kuin luvataan, niin miksi Tesla ylipäätään myisi noita kenellekään middlemanille, sen sijaan että operoisi koko hommaa itse? Sitten on vielä sekin, että kansallinen ja EU-lainsäädäntö ei varmasti tule hyväksymään täysin autonomisia autoja varmaan kymmeneen vuoteen, varsinkaan täällä vaihtelevien kelien peräpohjolassa. Miten tämä Teslan robocäbi muutenkaan eroaa esim. Waymon jo nyt operoivista autonomisista autoista?

Koko homma haisee jotenkin vähän epätoivolta, savulta ja peileiltä, kuten Teslan touhu muutenkin on viime vuosina tuntunut olevan.

Joo, se on ihan turhaa hommaa tommonen robotiikka. Ei kannata, me ollaan jo hävitty tää peli. Sitä kun liikaa yrittää, tulee vaan hiki ja paha mieli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 139
Viestejä
4 503 165
Jäsenet
74 332
Uusin jäsen
OlliRafael

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom