Joutuu kyllä erittäin vakavasti harkitsemaan. Olin jo puoliksi päättänyt, että tilaan Model 3, sitten alkoi kuumottamaan sen maavara ja sen lisäksi eksyin taas lukemaan jotain keskustelua haamujarrutuksia ja rupesi taas epäilyttämään koko Teslan osto ylipäätään. Sitten ne mulkut laittaa tällaisia tarjouksia ja joutuu taas miettimään ihan uusiksi.
Helevetti kun on vaan vaikea muodostaa realistista kuvaa siitä minkä suuruusluokan ongelmasta tuossa haamujarruttelussa oikeasti puhutaan, kun joidenkin puheissa auto yrittää suunnilleen aktiivisesti tappaa joka kerta kun ajaa (tosin kuinka moni näistä on vaan jotain EDS-trolleja?) ja Tesla-fanipojilla taas ei tapahdu haamujarrutuksia ikinä missään tilanteissa. Sitten tietty puheissa menee AP:t ja FSD:t iloisesti sekaisin. Se on ihan selvää, että tietyt sääolot aiheuttavat kamerapohjaiselle systeemille härötystä ja maissa joissa mennään ensisijaisesti karttanopeuksilla, eikä kylteistä luetuilla (joihin käsittääkseni Suomi kuuluu), tulee välillä karttadatan/paikannuksen takia häröilyä. Toisaalta on myös selvää, että juuri kukaan ei ole lukenut AP:n manuaalia, jossa mm. todetaan että jos toisella kaistalla liikutaan hitaammin, AP hidastaa automaattisesti, jolloin monet varmaan tulkitsee WAI-toiminnan haamujarruksi.
Sitten tosiaan vielä sekin, että en osaa päättää Model 3 ja Model Y:n väliltä. Mitä tuolla yleisen sähköautoketjun puolellakin on puhuttu, että periaatteessa Model 3 olisi järkevämpi valinta, koska suurimman osan ajasta autolla liikkuu vain minä tai vaimo, eli maksimaalista tilaa ei juuri tarvita ja olen varma, että toisaalta reissukamat mahtuisi ihan hyvin joka tapauksessa. Kolmosen 1000 kg vetomassa riittää myös helposti kun oma hinattava venepaketti on joku 400 kg ihan raskaimmillaan, yleensä reilusti allekin (vaikka toki hyvä on varaa ollakin jos venettä jossian kohtaa päivittää). Mutta sitten alkoi tosiaan tuo kolmosen maavara vähän kuumottamaan. Toisaalta nykyisessä autossa on jokseenkin sama 135 mm maavara ja silläkin on pärjätty, mutta täyssähköautolla nuo pohjakosketuksen seuraamukset on vaan potentiaalisesti aika paljon karummat.
Yksi isoista syistä miksi neliveto on myös ehdoon vaatimus oli seuraava auto mikä tahansa on tosiaan se, että asutaan mäkisellä alueella jonka talvikunnossapito on ihan paskaa. Viime talvena useamman kerran kerkesi käymään niin, että tuli paljon lunta, mutta aura ei käynyt koko viikolla, sitten tuli pakkasta ja mukavasti urautunut lumisohjo jäätyi kunnon perunapelloksi (jossa on jyrkkiä mäkiä). Itse nyt uskoisin, että osaa sen verran varoa ja katsoa, että ongelmaa ei välttämättä tulisi, mutta kun autoa ajaa myös vaimo, joka ei aina ole ehkä se... valveutunein kuski. Noh, toisaalta sitä vartenhan ne vakuutukset on ja sama ongelma koskee toisaalta ihan kaikkia sähköautoja. Tilaa ja maavaraa lukuunottamatta tuo uusi kolmonen kun vaan on kaikilla tavoin vanhaa Y:tä parempi auto.
Jaa-a. Päätöksiä, päätöksiä.