Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Toiiiisalta sitten tosiaan yleensä autoa ajetaan vaan normaaleilla teillä ja kyydissä on yksi ihminen, kolmosen isompi range antaa armoa akun ikäkulumisen kannalta jne. Ettei olisi liian helppoa tehdä päätöksiä...
Ja kolmosella yksin ajaessa voit fiilistellä olevasi nuori, nopea ja vapaa. Y:llä olet vain iskä, joka ajaa tylsää, mutta kieltämättä siihen tarkoitukseen ihan käytännöllistä iskäautoa :)
Mä päätin jo 15v sitten, että kun lapset ovat aikuisia, niin en tule enää koskaan ajamaan muuta kuin sedania :D
 
Tuo on vähän niin ja näin, kun oma farkku ladattavanakin taitaa olla 300kg kevyempi kuin Teslan Model 3. Vie vähän pointtia tuosta sedan haihattelusta kun auto on vaan niin pirun painava. Ei se ajamisen mukavuus/hyvyys siitä perän muodosta tule.

Se on sitten eri asia jos kyse on lähinnä visuaalisesta ilmeestä, niin sitten tietty mielipiteitä on yhtä paljon kuin kuskejakin.

Tesla saisi tuoda nuo kääntyvät takapyörät muihinkin kuin vain qyberiiin. Älyttömän kankeita pyöriteltäviä.
 
Itse pidän kyllä Y-mallista jo pelkästään sen vuoksi, että tavaratila on suuri eikä koskaan ole päässyt syntymään tilannetta, jossa tavaroita olisi pitänyt sovitella mahdutettaessa niitä kyytiin. Y näyttäisi kelpaavan hyvin myös muille, eli liikkeet ottavat niitä mielellään myös vaihdossa. Sama pätee varmasti myös kolmosen kohdalla. Positiivinen yllätys on ollut myös se, että mitään nitinöitä tai natinoita ei ole ilmaantunut reilun vuoden aikana. Näissä Berliinin tehtaalla valmistetuissa malleissa taitaa olla vähän vähemmän muovipintaa, millä voi olla vaikutusta asiaan.
 
Itseasiassa vielä tuostakin isompi maavara olisi yöunien kannalta parempi, mutta käytännössä ainoa oikeasti isommalla maavaralla varustettu sähköauto on Subaru Solterra ja se taas... lol.
Tai sitten Model S käytettynä säädettävällä alustalla, taitaa olla 5-7 tuumaa (Y:ssä 6.6?) maavara. En kyllä tiedä onko miten vanhoissa tuo, uusimmissa vakiovaruste. Mutta hinta varmaan karkaa samalla.
 
Tuo on vähän niin ja näin, kun oma farkku ladattavanakin taitaa olla 300kg kevyempi kuin Teslan Model 3. Vie vähän pointtia tuosta sedan haihattelusta kun auto on vaan niin pirun painava. Ei se ajamisen mukavuus/hyvyys siitä perän muodosta tule.

Se on sitten eri asia jos kyse on lähinnä visuaalisesta ilmeestä, niin sitten tietty mielipiteitä on yhtä paljon kuin kuskejakin.

Tesla saisi tuoda nuo kääntyvät takapyörät muihinkin kuin vain qyberiiin. Älyttömän kankeita pyöriteltäviä.

Kaikki on niin kovin suhteellista. On se kolmonen kuitenkin pari-kolmesataa kiloa Y:tä kevyempi. Toisaalta edellinen diesel-farkkuni painoi parisataa kiloa enemmän kuin Model 3 ja sen rinnalla sinulla on joku lasten leikkiauto. :-P Lambo Aventador painaa 200 kg enemmän kuin Model 3 jne.

Sähköautoksi m3 on älyttömän kevyt ja sen tiekäytös poikkea myös erilaisen painojakauman takia merkittävästi vastaavan kokoisista polttomoottoriautoista (vaikka toki F = ma hallitseekin aina loppuviimein). Täähän päälle mataluus, pienet renkaat ja pieni otsaprofiili tekevät siitä sähköautojen kulutuskingin, ainakin tavallisten kuolevaisten hintaluokassa.

Tai sitten Model S käytettynä säädettävällä alustalla, taitaa olla 5-7 tuumaa (Y:ssä 6.6?) maavara. En kyllä tiedä onko miten vanhoissa tuo, uusimmissa vakiovaruste. Mutta hinta varmaan karkaa samalla.

Joo, tätäkin jossain pervouksissani mietin, mutta totesin että ei kyllä uskallus riitä tuollaiseen. :D
 
Tesla saisi tuoda nuo kääntyvät takapyörät muihinkin kuin vain qyberiiin. Älyttömän kankeita pyöriteltäviä.
3/Y kokoluokan auto ei tarvitse kääntyviä takapyöriä.

Jossain EQS kokoluokan maantielaivassa ne on varmaan ihan nice to have mutta ei se nyt niin vaikeaa pitäisi olla tehdä riittävästi kääntyviä etupyöriä...

Esimerkkinä nyt vaikka id4, jota myös huonoksi autoksi kutsutaan on kokoonsa nähden varsin näppärä kun etupyörät kääntyy melkein kuin trukilla konsanaan.
 
Se on sitten eri asia jos kyse on lähinnä visuaalisesta ilmeestä, niin sitten tietty mielipiteitä on yhtä paljon kuin kuskejakin.
No mistäpä muusta. Farkut ja suvit on kehitetty tylsimyksiä varten ja siltähän ne myös näyttävät. On sedanit, joita ostetaan, koska ne on nättejä, tai jotta päästäisiin lisääntymään. Sitten on niitä muita, joita ostetaan kun vahinko on päässyt tapahtumaan, seuraukset istuvat takapenkillä ja takakonttiin pitäisi saada muutakin kun vaihtokalsarit ja kaljalaatikko :)
 
Nojaa, oikeaoppisessa sedanissa on vain kaksi ovea jos tuolle linjalle lähdetään.
Tämäkin on totta. Ennen myös neliovisten sedaneiden omistajat olivat tylsimyksiä, mutta nykyään valmistajilla merkistä riippumatta tuntuu olevan joku pakkomielle noihin ylimääräisin oviin, joten valinnanvara aika vähissä.
 
Itse ajattelin lyödä n. 15 kiloeuroa kapitaalia hommaan kiinni ja maksuajaksi ottaa 60kk. Talvirenkailla, koukulla ja 20 tkm/v ajoarviolla tällä speksillä tulee hintaa:

Model 3:
345€/kk, yht. 57 766 €, josta luottokustannuksia 3 877 €

vs

Model Y:
335€/kk, yht 58 907 €, josta luottokustannuksia 818 €

eikö tuo ainakin model y tapauksessa kannata maksaa mahdollisimman vähän käsirahaa ja ottaa se lähes 0-korkoinen laina maksimiin
sijoittaa sen ylijäävän, vaikka korkeakorkoiselle tilille ennemmin.
voihan sitä lainaa sitten myöhemmin lyhennellä nopeammin jos jostain syystä haluaa
 
Joutuu kyllä erittäin vakavasti harkitsemaan. Olin jo puoliksi päättänyt, että tilaan Model 3, sitten alkoi kuumottamaan sen maavara ja sen lisäksi eksyin taas lukemaan jotain keskustelua haamujarrutuksia ja rupesi taas epäilyttämään koko Teslan osto ylipäätään. Sitten ne mulkut laittaa tällaisia tarjouksia ja joutuu taas miettimään ihan uusiksi. :D

Helevetti kun on vaan vaikea muodostaa realistista kuvaa siitä minkä suuruusluokan ongelmasta tuossa haamujarruttelussa oikeasti puhutaan, kun joidenkin puheissa auto yrittää suunnilleen aktiivisesti tappaa joka kerta kun ajaa (tosin kuinka moni näistä on vaan jotain EDS-trolleja?) ja Tesla-fanipojilla taas ei tapahdu haamujarrutuksia ikinä missään tilanteissa. Sitten tietty puheissa menee AP:t ja FSD:t iloisesti sekaisin. Se on ihan selvää, että tietyt sääolot aiheuttavat kamerapohjaiselle systeemille härötystä ja maissa joissa mennään ensisijaisesti karttanopeuksilla, eikä kylteistä luetuilla (joihin käsittääkseni Suomi kuuluu), tulee välillä karttadatan/paikannuksen takia häröilyä. Toisaalta on myös selvää, että juuri kukaan ei ole lukenut AP:n manuaalia, jossa mm. todetaan että jos toisella kaistalla liikutaan hitaammin, AP hidastaa automaattisesti, jolloin monet varmaan tulkitsee WAI-toiminnan haamujarruksi.

Sitten tosiaan vielä sekin, että en osaa päättää Model 3 ja Model Y:n väliltä. Mitä tuolla yleisen sähköautoketjun puolellakin on puhuttu, että periaatteessa Model 3 olisi järkevämpi valinta, koska suurimman osan ajasta autolla liikkuu vain minä tai vaimo, eli maksimaalista tilaa ei juuri tarvita ja olen varma, että toisaalta reissukamat mahtuisi ihan hyvin joka tapauksessa. Kolmosen 1000 kg vetomassa riittää myös helposti kun oma hinattava venepaketti on joku 400 kg ihan raskaimmillaan, yleensä reilusti allekin (vaikka toki hyvä on varaa ollakin jos venettä jossian kohtaa päivittää). Mutta sitten alkoi tosiaan tuo kolmosen maavara vähän kuumottamaan. Toisaalta nykyisessä autossa on jokseenkin sama 135 mm maavara ja silläkin on pärjätty, mutta täyssähköautolla nuo pohjakosketuksen seuraamukset on vaan potentiaalisesti aika paljon karummat.

Yksi isoista syistä miksi neliveto on myös ehdoon vaatimus oli seuraava auto mikä tahansa on tosiaan se, että asutaan mäkisellä alueella jonka talvikunnossapito on ihan paskaa. Viime talvena useamman kerran kerkesi käymään niin, että tuli paljon lunta, mutta aura ei käynyt koko viikolla, sitten tuli pakkasta ja mukavasti urautunut lumisohjo jäätyi kunnon perunapelloksi (jossa on jyrkkiä mäkiä). Itse nyt uskoisin, että osaa sen verran varoa ja katsoa, että ongelmaa ei välttämättä tulisi, mutta kun autoa ajaa myös vaimo, joka ei aina ole ehkä se... valveutunein kuski. Noh, toisaalta sitä vartenhan ne vakuutukset on ja sama ongelma koskee toisaalta ihan kaikkia sähköautoja. Tilaa ja maavaraa lukuunottamatta tuo uusi kolmonen kun vaan on kaikilla tavoin vanhaa Y:tä parempi auto.

Jaa-a. Päätöksiä, päätöksiä.
Vähän samanlaisia ongelmia itselläkin urakoitsijoiden kanssa ollut lumen suhteen. Voi olla jopa 3 päivää lumet ja riittää jo yksi vuorokausi kun voi hupittaa 20cm ja autellut nelivetoja missä maavaraa alle 15cm eli suosittelen y mallia mieluummin. Tokihan olet itsekin kritisoinut vilkkuviiksien puuttumista Highlandissa (johon kyllä saa aftermarket vilkut takaisin), toinen seikka itsellekin oli esim kuumuus kolmosen takapenkillä auringonporotuksessa verrattuna y mallin hulppeaan konttiin ja kontti kun isompi niin näppärä viedä SER kierrätykseen pyykinpesukone tms ja napata uusi kun kolmosessa peräkärry hommiksi menee. Mutta makuasioista hankala kiistellä kun itsellä breakdeal ainoastaan se minimi 650 wltp.

AP:n Tesla heikensi -16 loppuvuodesta hw2, mutta mitä kokemuksia vertaan noihin ensimmäisiin Teslan omiin virityksiin 8v takaa (Tesla s) ja mitä kehitystä on tullut positiivisempaan suuntaan. Esim 3v sitten oli aika äkkinäisiä hiljennykset autopilotilla ja nyt jo lähes huomaamaton. Käytännössä menee itsellä ohitse koko phantom brake ellen tietoisesti katso mittaria ja huomaa 3kmh hidastuvan. Jotkut sitten vetävät ranttaliksi koko Teslan ostamisen juurikin vilkun puuttumisen tai haamujarru juttujen. Draamaqueenejä maailma pullollaan.
 
Millaisen vuosittaisen arvonaleneman arvioisitte uudelle MY LR:lle ensimmäisinä neljänä vuotena kun ajaa noin 20tkm vuodessa?

Vuosimallin 2024 MY LR saa Saksasta alkaen 45k€. Alle vuoden vanhoja alkaen 40k€. 2 vuotta vanhoja alkaen 35k€. Onhan nuokin maksaneet aikoinaan jotain muuta mitä nyt. Laskisin kyllä et yli puolet sulaa.
 
Itse arvioisin myös että 25-30 ke voisi olla hyvityshinta 4 vuotta ja 80 tuhatta ajetusta nelivedosta riippuen tietysti mihin vaihdetaan. Itse olen ajatellut, että 5000 euroa vuodessa voisi olla sellainen arvonalenema mikä ei tuntuisi ollenkaan ikävältä.
 
eikö tuo ainakin model y tapauksessa kannata maksaa mahdollisimman vähän käsirahaa ja ottaa se lähes 0-korkoinen laina maksimiin
sijoittaa sen ylijäävän, vaikka korkeakorkoiselle tilille ennemmin.
voihan sitä lainaa sitten myöhemmin lyhennellä nopeammin jos jostain syystä haluaa

Ihan hyvä pointti kyllä tuokin! Toki henkisesti olisi kivempi maksella vähän pienempää kuukausierää, vaikka rahallisesti tosiaan se lähes nollakorkoinen laina kannattaakin maksimoida ja maksaa mahdollisimman hitaasti pois...

Vähän samanlaisia ongelmia itselläkin urakoitsijoiden kanssa ollut lumen suhteen. Voi olla jopa 3 päivää lumet ja riittää jo yksi vuorokausi kun voi hupittaa 20cm ja autellut nelivetoja missä maavaraa alle 15cm eli suosittelen y mallia mieluummin. Tokihan olet itsekin kritisoinut vilkkuviiksien puuttumista Highlandissa (johon kyllä saa aftermarket vilkut takaisin), toinen seikka itsellekin oli esim kuumuus kolmosen takapenkillä auringonporotuksessa verrattuna y mallin hulppeaan konttiin ja kontti kun isompi niin näppärä viedä SER kierrätykseen pyykinpesukone tms ja napata uusi kun kolmosessa peräkärry hommiksi menee. Mutta makuasioista hankala kiistellä kun itsellä breakdeal ainoastaan se minimi 650 wltp.

AP:n Tesla heikensi -16 loppuvuodesta hw2, mutta mitä kokemuksia vertaan noihin ensimmäisiin Teslan omiin virityksiin 8v takaa (Tesla s) ja mitä kehitystä on tullut positiivisempaan suuntaan. Esim 3v sitten oli aika äkkinäisiä hiljennykset autopilotilla ja nyt jo lähes huomaamaton. Käytännössä menee itsellä ohitse koko phantom brake ellen tietoisesti katso mittaria ja huomaa 3kmh hidastuvan. Jotkut sitten vetävät ranttaliksi koko Teslan ostamisen juurikin vilkun puuttumisen tai haamujarru juttujen. Draamaqueenejä maailma pullollaan.

Joo, nyt kun omia juttujani luen, niin pahasti kyllä haisee siltä, että yritän epätoivoisesti perustella itselleni Kolmosta koska se olisi uudempi ja kiiltävämpi lelu, vaikka Y on aika selvä järkivalinta... :p

---

Asiaan liittyen:

1. onko palstalla kukaan viritellyt selvästi läskimpiä talvirenkaita Y:hyn? Vähän tuossa googlailin ja näyttäisi, että 235/60R18 pitäisi mahtua ongelmitta ja pitäisi olla vielä laillinenkin.

2. onko tuo Teslan oma seinälaturi wöörtti, vai onko joku toinen fiksumpi valinta?
 
Viimeksi muokattu:
Millaisen vuosittaisen arvonaleneman arvioisitte uudelle MY LR:lle ensimmäisinä neljänä vuotena kun ajaa noin 20tkm vuodessa?
Teslan rahoituksessa tarjoama 20t vai vähän yli - jämäri pitäisi olla kohtuu turvallinen rahoituksen päätyttyä kun autolla ikää on 5v ja 100tkm, siten että auton arvo kattaa loppuvelan. 10% käsiraha saattaa sulaa mutta velkaa tuskin jää enempää kuin auton arvo
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 723
Viestejä
4 445 437
Jäsenet
73 597
Uusin jäsen
sfor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom