Jos sataa ja automaatio ei laita sitä isommalle, yksi painaus pyyhkijänapista pitäisi nostaa tunnistuksen herkkyyttä ja pyyhkiä sitten useammin. Itse käytännössä pidän pyyhkimiä off-tilassa normaalisti ja jos sataa enemmän niin laitan auton päälle. Näin käyttämällä ei käytännössä tuosta joudu kärsimään kuin sen napsauksen verran sadekelillä.
Joo, kyllähän tuon kanssa nyt varmaan oppii elämään ja eipä nuo automaattipyyhkijät täydellisiä ole oikein muissakaan autoissa. Nauratti vaan tuo miten totaalisen nurinkurisesti tuo tuntui toimivan. Teslan pojilla integer overflow jossain ja koko systeemi on sen takia päälaellaan?
Pimputuksia saa vähemmälle, jos laittaa sen kaistavahdin asentoon "ohjaa" tai mikä olikaan. Silloin se ensin vähän ohjaa rattia kevyesti jos on menossa ojaa kohti, eikä pimputa koko aikaa. Ainakin meillä tuo teki ison eron Y:ssä.
Kuten jo sanoinkin, niin osa oli varmasti vaan sitä, että ei ymmärrä noita auton ominaisuuksia ja mitä kaikkea voi/ kannattaa säätää jne. Nyt tuolla koeajolla aluksi oli päällä ilmeisesti joku ihan pelkkä vakkari tms. koska se ei kyllä ohjannut tippaakaan, mutta piipitti jos ylitti kaistaviivan. Sitten laitoin autopilotin päälle ja siinä tosiaan aktivoitui vakkarin lisäksi tuo erittäin aggre kaistallapito.
Mutta tosiaan, tuo Teslan ACC/Autopilot/FSD-hässäkkä ei ole ihan ilmeisen selvä kun tuntuu, että monet omistajatkin puhuu noista vähän ristiin varsinkin lätäkön toisella puolen.
Jännä että ui/ux tuotti hankaluuksia. Mitä nappeja siinä pitäisi olla tarjolla isona? Me ihan aluksikin nautitaan siitä, että kaikki pääosin pelaa automatiikalla niin ei edes normiarjessa tartte näpytellä mitään. Joitain toimintoja saa myös vedettyä siihen alavalikkoon tarjolle napeiksi, en tiedä löytyisikö sinun tarvitsemat sieltä..
No mitä nappeja autoissa nyt perinteisesti ylipäätään on ja saattaa ajon aikana tarvita? Ilmastoinnin säätimet, penkinlämmittimet/jäähdyttimet, perus medianäppäimet ja sitten mitä nyt saattaa haluta ajon aikana säätää, tyyliin chill/normal ja ohjausvaste. Mitä muuta sitä oikeasti tarvitsee?
Tuo on oikeasti ihan älytön himmeli, että sulla on pienillä tekstillä pieniä UI-elementtejä, valikoita joiden sisältöä ei ole mitenkään ihmeemmin priorisoitu jne. Helvetin isoja graafisia elementtejä, mutta sitten interaktiiviset elementit melkein yhtä pieniä kuin kännykän ruudulla, pitkiä tekstiseiniä jne. Mikäs tuo nyt parkissa selatessa, mutta onhan tuokin taas vähintäänkin nurinkurista, että ensin vuosikausia on yritetty saada ihmisiä lopettamaan älypuhelinten lähmintä ajon aikana ja sitten meillä on Tesla, joka pulttaa tabletin kojelautaan ja pakottaa kaiken toiminallisuuden sitä kautta, eikä yhtään edes yritä karsia informaatiotulvaa
Sen huomasin, että joitakin asioita (kuten AP:n aktivointi) ei voinut ajaessa säätää, mutta siellä ne valikossa silti möllötti. Miksi niiden pitää ajon aikana edes näkyä, jos niitä ei kuitenkaan voi säätää?
Eikö ollut pelättyjä haamujarruja koko aikaa kuten pitäisi olla?
Eipä tuossa nyt kovin montaa kilometriä ehtinyt vielä ajamaan ja siitäkään ei kovin paljoa vakkarilla, joten pitäisin vähintäänkin hälyyttävänä jos tuollaisellakin ajomäärällä olisi jo haamujarrutuksia ehtinyt tulemaan...
---
Periaatteessa kolmos-Tesla voisi ihan hyvin olla meidän perheen seuraava auto ja on siinä tosiaan paljon asioita joista tykkäänkin, mutta vahvasti kyllä luulen että nuo muutamat pahimmat typeryydet kyllä rajaa sen pois. Tarkoitus kun olisi seuraavaa autoa vähintään viisi vuotta pitää ja sen verran olen elämäni aikana erilaisista laitehankinnoista ym. oppinut, että jos siinä vehkeessä on jo heti ensimmäisenä päivänä jotain ominaisuuksia jotka vituttaa, niin eivät ne lakkaa vituttamasta vaikka niihin tottuukin. Sitten kun joskus myöhemmin vaihtaa parempaan, ei voi kuin ihmetellä minkä helvetin takia kiusasi itseään kaikki ne vuodet.
Se on kyllä sääli, että model 3:lla, eli sähkö-sedanien luokassa, ei pahemmin kilpailua ole. On ioniq 6, joka näyttää aivan kammottavalta ja loput onkin sitten turhan kalliita tai sitten jonkun totalitäärisen paskavaltion tekeleitä.