Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tässä tapauksessa ilman sivupeilejä peruuttaminen menee päätä kääntämällä, sekä peruutuskameroilla jotka näyttävät kuvaa keskeltä sekä molemmilta sivuilta (korvaa peilit tässä skenaariossa).

Kuinka lähelle naapuria? No siis mahdollisimman kauas, mutta minun ruudussani on toisen puolen viivalla iso tukipilari joka syö tilaa ruudustani jolloin tilaa on snadisti vähemmin kuin joissain ruuduissa.

Esim entinen auto oli hieman kapeampi niin ei tuottanut niin ongelmaa, mutta kun tilat on oikeasti ahtaat, niin tuommoinen hiemankin leveämpi auto tekee siitä heti luonnollisesti hieman haastavampaa.

Ehkä maaseudulla ei ole moista ongelmaa joo.
En tiedä miten tuo peilien taitto toimii, mutta normaalisti ne aukeavat sitten kun ovenkin avaa. Mietin vaan että jos aukeaa tuon paikka kohtaisen taitonkin jälkeen kun ovet avataan niin eikö tuossa ole riski että peili sitten auetessaan osuu seinään, jos siis on niin ahdasta?

Vai onko niin että jos peilit on näytöltä painanut kiinni niin ne eivät aukea kuin näytöktä painaen eikä siis itsekseen kun seuraavan kerran lähtee ajamaan?
 
Jos sataa ja automaatio ei laita sitä isommalle, yksi painaus pyyhkijänapista pitäisi nostaa tunnistuksen herkkyyttä ja pyyhkiä sitten useammin. Itse käytännössä pidän pyyhkimiä off-tilassa normaalisti ja jos sataa enemmän niin laitan auton päälle. Näin käyttämällä ei käytännössä tuosta joudu kärsimään kuin sen napsauksen verran sadekelillä.

Joo, kyllähän tuon kanssa nyt varmaan oppii elämään ja eipä nuo automaattipyyhkijät täydellisiä ole oikein muissakaan autoissa. Nauratti vaan tuo miten totaalisen nurinkurisesti tuo tuntui toimivan. Teslan pojilla integer overflow jossain ja koko systeemi on sen takia päälaellaan?

Pimputuksia saa vähemmälle, jos laittaa sen kaistavahdin asentoon "ohjaa" tai mikä olikaan. Silloin se ensin vähän ohjaa rattia kevyesti jos on menossa ojaa kohti, eikä pimputa koko aikaa. Ainakin meillä tuo teki ison eron Y:ssä.

Kuten jo sanoinkin, niin osa oli varmasti vaan sitä, että ei ymmärrä noita auton ominaisuuksia ja mitä kaikkea voi/ kannattaa säätää jne. Nyt tuolla koeajolla aluksi oli päällä ilmeisesti joku ihan pelkkä vakkari tms. koska se ei kyllä ohjannut tippaakaan, mutta piipitti jos ylitti kaistaviivan. Sitten laitoin autopilotin päälle ja siinä tosiaan aktivoitui vakkarin lisäksi tuo erittäin aggre kaistallapito.

Mutta tosiaan, tuo Teslan ACC/Autopilot/FSD-hässäkkä ei ole ihan ilmeisen selvä kun tuntuu, että monet omistajatkin puhuu noista vähän ristiin varsinkin lätäkön toisella puolen.

Jännä että ui/ux tuotti hankaluuksia. Mitä nappeja siinä pitäisi olla tarjolla isona? Me ihan aluksikin nautitaan siitä, että kaikki pääosin pelaa automatiikalla niin ei edes normiarjessa tartte näpytellä mitään. Joitain toimintoja saa myös vedettyä siihen alavalikkoon tarjolle napeiksi, en tiedä löytyisikö sinun tarvitsemat sieltä..

No mitä nappeja autoissa nyt perinteisesti ylipäätään on ja saattaa ajon aikana tarvita? Ilmastoinnin säätimet, penkinlämmittimet/jäähdyttimet, perus medianäppäimet ja sitten mitä nyt saattaa haluta ajon aikana säätää, tyyliin chill/normal ja ohjausvaste. Mitä muuta sitä oikeasti tarvitsee?

Tuo on oikeasti ihan älytön himmeli, että sulla on pienillä tekstillä pieniä UI-elementtejä, valikoita joiden sisältöä ei ole mitenkään ihmeemmin priorisoitu jne. Helvetin isoja graafisia elementtejä, mutta sitten interaktiiviset elementit melkein yhtä pieniä kuin kännykän ruudulla, pitkiä tekstiseiniä jne. Mikäs tuo nyt parkissa selatessa, mutta onhan tuokin taas vähintäänkin nurinkurista, että ensin vuosikausia on yritetty saada ihmisiä lopettamaan älypuhelinten lähmintä ajon aikana ja sitten meillä on Tesla, joka pulttaa tabletin kojelautaan ja pakottaa kaiken toiminallisuuden sitä kautta, eikä yhtään edes yritä karsia informaatiotulvaa

Sen huomasin, että joitakin asioita (kuten AP:n aktivointi) ei voinut ajaessa säätää, mutta siellä ne valikossa silti möllötti. Miksi niiden pitää ajon aikana edes näkyä, jos niitä ei kuitenkaan voi säätää?

Eikö ollut pelättyjä haamujarruja koko aikaa kuten pitäisi olla?

Eipä tuossa nyt kovin montaa kilometriä ehtinyt vielä ajamaan ja siitäkään ei kovin paljoa vakkarilla, joten pitäisin vähintäänkin hälyyttävänä jos tuollaisellakin ajomäärällä olisi jo haamujarrutuksia ehtinyt tulemaan...

---

Periaatteessa kolmos-Tesla voisi ihan hyvin olla meidän perheen seuraava auto ja on siinä tosiaan paljon asioita joista tykkäänkin, mutta vahvasti kyllä luulen että nuo muutamat pahimmat typeryydet kyllä rajaa sen pois. Tarkoitus kun olisi seuraavaa autoa vähintään viisi vuotta pitää ja sen verran olen elämäni aikana erilaisista laitehankinnoista ym. oppinut, että jos siinä vehkeessä on jo heti ensimmäisenä päivänä jotain ominaisuuksia jotka vituttaa, niin eivät ne lakkaa vituttamasta vaikka niihin tottuukin. Sitten kun joskus myöhemmin vaihtaa parempaan, ei voi kuin ihmetellä minkä helvetin takia kiusasi itseään kaikki ne vuodet. :D

Se on kyllä sääli, että model 3:lla, eli sähkö-sedanien luokassa, ei pahemmin kilpailua ole. On ioniq 6, joka näyttää aivan kammottavalta ja loput onkin sitten turhan kalliita tai sitten jonkun totalitäärisen paskavaltion tekeleitä.
 
Tässä tapauksessa ilman sivupeilejä peruuttaminen menee päätä kääntämällä, sekä peruutuskameroilla jotka näyttävät kuvaa keskeltä sekä molemmilta sivuilta (korvaa peilit tässä skenaariossa).

Kuinka lähelle naapuria? No siis mahdollisimman kauas, mutta minun ruudussani on toisen puolen viivalla iso tukipilari joka syö tilaa ruudustani jolloin tilaa on snadisti vähemmin kuin joissain ruuduissa.

Esim entinen auto oli hieman kapeampi niin ei tuottanut niin ongelmaa, mutta kun tilat on oikeasti ahtaat, niin tuommoinen hiemankin leveämpi auto tekee siitä heti luonnollisesti hieman haastavampaa.

Ehkä maaseudulla ei ole moista ongelmaa joo.
Näyttääkö ne kamerat kuvaa muualta kuin suoraa takaa? Tulee aika vähän sitä ruutua kateltua, niin en ole ikinä ajatellut asiaa. Mietin juuri sitä, että jos kovin ahdas rako, niin haluaisin ainakin itse juuri silloin katsella peilistä, että auto tulee siihen ruutuun niin että molemmilta puolin pääsee vielä uloskin. Jos peili ei mahdu väliin, niin ollaan liian lähellä.
 
Minä en Teslassa oikein ymmärrä tätä pakonomaista tarvetta pysyä ulkomuodossa aivan samankaltaisena. Model S/X menettää myyntiä koko ajan kun Possut, Mersut ja Audit painaa ominaisuuksissa ja ulkonäössä ohi. Nuo kalliimmat mallit on se millä raha tehdään.

Minä en erota uutta ModelS plaidia liikenteessä kymmenen vuotta vanhasta.

Miksi ei vaan voi suunnitella ihan uusia malleja? Selkeästi erottuvia.
 
En tiedä miten tuo peilien taitto toimii, mutta normaalisti ne aukeavat sitten kun ovenkin avaa. Mietin vaan että jos aukeaa tuon paikka kohtaisen taitonkin jälkeen kun ovet avataan niin eikö tuossa ole riski että peili sitten auetessaan osuu seinään, jos siis on niin ahdasta?

Vai onko niin että jos peilit on näytöltä painanut kiinni niin ne eivät aukea kuin näytöktä painaen eikä siis itsekseen kun seuraavan kerran lähtee ajamaan?
Sain kokeiltua tuota automaattista peilien taittoa sijainnin mukaan ja toimi itselläni todella hyvin, eli taittaa peilit kun tulen parkkihalliin ja avaa ne kun ajan sieltä ulos.
Vaikka pysäköitynä ne avautuisi välillä, se ei ole ongelma sillä ahdasta on lähinnä ruudun etu-osassa vain jossa pilari syömässä tilaa siinä etunurkassa ruutua.

Näyttääkö ne kamerat kuvaa muualta kuin suoraa takaa? Tulee aika vähän sitä ruutua kateltua, niin en ole ikinä ajatellut asiaa. Mietin juuri sitä, että jos kovin ahdas rako, niin haluaisin ainakin itse juuri silloin katsella peilistä, että auto tulee siihen ruutuun niin että molemmilta puolin pääsee vielä uloskin. Jos peili ei mahdu väliin, niin ollaan liian lähellä.
Joo pakittaessa siinä näkyy se päänäkymä keskellä joka piirtää sitä ajolinjaa, ja sitten siinä on myös kaksi pienempää ruutua joista näkyy sivut joita kuvataan about peilien kohdalta eli se "korvaa" hyvin ne tarvittaessa.

@BongisKhan Heh, itsehän heti ensimmäisenä about koitin saada fonttia pienemmäksi kun autoon astelin ensimmäistä kertaa ja kävin asetuksia läpi mutta huomasin sen defaulttina olevan jo pienimmällä. Ajon aikana jos jostain syystä joutuu jotain kaivamaan näytöltä ilman että tulee lihasmuistista, voi se olla helposti vaarallista jo muille eikä niin kannata tehdäkään. Itselläni ei moista ongelmaa ole ollut, kun ei juurikaan ole tarvetta mitään kummoisempaa säätää ajaessa. Musiikit soi kun astun autoon ja siihen liittyvät nappulat näkyvät näytöllä automaattisesti silloin mutta voin vastaavat toiminnot tehdä ratin kautta. Ainut asia jota välillä olen säätänyt ajaessa on penkinviilennys, mutta sekin taitaa mennä kahdella painalluksella eikä juurikaan häiritse keskittymistäni ajamiseen, tai jos olisi tilanne jossa häiritsisi niin tekisin sen luonnollisesti myöhemmin.

Tuo UX/UI tuntuu välillä jakavan mielipiteitä, mutta itse olen kyllä aika tyytyväinen tuohon. Sitten taas mitä muiden autojen vastaavia käyttöliittymiä kokeillut, niin minusta ne kaikki muut taas olivat aivan järkyttäviä. En tiedä minkä 50v Irmelin he ovat löytäneet suunnittelemaan UX:ää ja muutenkin visuaalista puolta. Usein herännyt ajatus että parempaa UI:ta saa jopa jostain Fiverristä.. Mutta jooh, nämä on toki jossain määrin aina makuasioita ja kyllä mä ymmärrän että joillekin tekstit voi olla väärän kokoisia eikä kaikki ole kaikkien makuun. Ja etenkin jos jollain sitten on tarvetta enempi säätää ruudun kautta jotain ajaessa, niin ei siinä välttämättä hyvä heilu. Eli en sinänsä tarkoita vastaan vängätä, ymmärrän kyllä and feel ya.

e: Tai voisin mä tähän jotain kritisoitavaa laittaa siihen softaan liittyen; Tesla voisi sallia 3rd party kehittäjille avoimet ovet tehdä sovelluksia jne.
 
Jännä että ui/ux tuotti hankaluuksia. Mitä nappeja siinä pitäisi olla tarjolla isona? Me ihan aluksikin nautitaan siitä, että kaikki pääosin pelaa automatiikalla niin ei edes normiarjessa tartte näpytellä mitään. Joitain toimintoja saa myös vedettyä siihen alavalikkoon tarjolle napeiksi, en tiedä löytyisikö sinun tarvitsemat sieltä.
No mitä nappeja autoissa nyt perinteisesti ylipäätään on ja saattaa ajon aikana tarvita? Ilmastoinnin säätimet, penkinlämmittimet/jäähdyttimet, perus medianäppäimet ja sitten mitä nyt saattaa haluta ajon aikana säätää, tyyliin chill/normal ja ohjausvaste. Mitä muuta sitä oikeasti tarvitsee?

Tuo on oikeasti ihan älytön himmeli, että sulla on pienillä tekstillä pieniä UI-elementtejä, valikoita joiden sisältöä ei ole mitenkään ihmeemmin priorisoitu jne. Helvetin isoja graafisia elementtejä, mutta sitten interaktiiviset elementit melkein yhtä pieniä kuin kännykän ruudulla, pitkiä tekstiseiniä jne.
Näytön alaosaan saa penkinlämmittimet, ilmastoinnin lämpötilan ja jotain muutakin pikavalinnoiksi.

Minusta UI on suunniteltu parkissa räpläämiseen tai sitten ääniohjauksella käytettäväksi. FSD-näkymä on ihan turha (varsinkin kun se ei ole aktivoituna). Miten siis itse homman haluaisin:

Ajon aikana valikko muuttuu simppeliksi ja vähemmän tarkkuutta vaativaksi. Navi ja nopeus + infotiedot voivat edelleen viedä osan näytöstä. Muussa osassa olisi isot napit tyyliin 2x3, joista avautuu toimintovalikot, esim. puhelin/puhelinluettelo, navigointi, ajosäädöt, ilmastointi/lämmitys, ääni/musiikki ja vapaavalintainen.

Ajosäätövalikossa olisi isoilla vivuilla mm. chill/normal, maastoajo, valoautomatiikka, ohjausvaste jne. Kaikissa avautuvissa valikoissa olisi karsitut, mutta isot valintanapit tai -vivut. Tässä hyvä vertaus on nykyisen puhelinvalikon suosikille soittaminen, joiden valinta on melkein tulitikkuaskin kokoinen. Karmein esimerkki nykytoteutuksesta on puhelinluettelon henkilölle soittaminen. Siinä piste iin päälle on kurottaa ihan näytön oikeaan laitaan, jotta saa painettua pikkuriikkistä soittonappia.

Toki pop-up valikot olisivat edelleen olemassa, kun toimintoa käyttää (kuten pyyhkijät).

Teslan UX on nopeuden, sulavuuden ja monipuolisuuden osalta aivan kurko. Ajon aikaisessa käyttämisessä on parannettavaa.
 
Ei se pelkkä adaptiivinen vakkari varmaan singahtele itsekseen. Itse en käytä autopilottia vastaantulevan liikenteen seassa, en suosittele kyllä kellekkään mitään ohjaavia avustimia siihen. Me käytetään autopilottia harvoin, sellaisella motarilla jossa on väliaita. Suomen autopilot ei ymmärtääkseni ole nykyiseltään mitenkään verrattavissa jenkkien versioihin mitkä pystyy parempaan päätöksentekoon.

Mitä ihmettä. Jo on surkea ja suorastaan vaarallinen toteutus, jos ohjaavaa avustinta ei uskalla käyttää kuin keskikaiteellisissa paikoissa? :dead:

Ei tulisi mieleenkään olla käyttämättä esim. volkkarin travel assistia tavallisella maantiellä.

Ainoastaan sellaisissa paikoissa, joissa kaistamerkinnät ovat ihan miten sattuu tai tarvitsee vaihdella enemmän paikkaa kaistalla (esim. keskijakajalliset tiet, työmaat) tulee tökättyä ratin napista assistilta tavalliselle adaptiiviselle vakkarille. Noissa paikoissa assistin saa sekoilemaan ärsyttävästi ja autoa pitää paimentaa sitä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmettä. Jo on surkea ja suorastaan vaarallinen toteutus, jos ohjaavaa avustinta ei uskalla käyttää kuin keskikaiteellisissa paikoissa? :dead:

Ei tulisi mieleenkään olla käyttämättä esim. volkkarin travel assistia tavallisella maantiellä.

Ainoastaan sellaisissa paikoissa, joissa kaistamerkinnät ovat ihan miten sattuu tai tarvitsee vaihdella enemmän paikkaa kaistalla (esim. keskijakajalliset tiet, työmaat) tulee tökättyä ratin napista assistilta tavalliselle adaptiiviselle vakkarille. Noissa paikoissa assistin saa sekoilemaan ärsyttävästi ja autoa pitää paimentaa sitä vastaan.
Minä käytän teslan autopilottia käytännössä aina. Kaupungissa toki en, kun ei oikein sovellu jos pitää kokoajan kääntyä jne. Ja talvella nyt ei tietysti oikein toimi jos on kaikki tiemerkinnät lumen alla, mutta muuten.

Kertaakaan ei ole singahtanut auto yhtään mihinkään. Ja ratistahan pitää pitää kiinni, joten jos se nyt koittaisi jotain omiaan niin menee kuitenkin heti pois päältä kun pitää itse vastaan.
 
Mitä ihmettä. Jo on surkea ja suorastaan vaarallinen toteutus, jos ohjaavaa avustinta ei uskalla käyttää kuin keskikaiteellisissa paikoissa? :dead:

Ei tulisi mieleenkään olla käyttämättä esim. volkkarin travel assistia tavallisella maantiellä.

Ainoastaan sellaisissa paikoissa, joissa kaistamerkinnät ovat ihan miten sattuu tai tarvitsee vaihdella enemmän paikkaa kaistalla (esim. keskijakajalliset tiet, työmaat) tulee tökättyä ratin napista assistilta tavalliselle adaptiiviselle vakkarille. Noissa paikoissa assistin saa sekoilemaan ärsyttävästi ja autoa pitää paimentaa sitä vastaan.

Voihan sitä varmasti käyttää, mutta me tykätään ajella itse. Aiemmassa autossa oli travel assist. Käytin sitä ihan muutaman kerran, usein tuli ruutuun joku varoitus että se ei ole käytettävissä eikä siihen muutenkaan kasvanut sellaista luottoa, jotenkin oikukas oli. Autopilottia käytän paljon useammin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmettä. Jo on surkea ja suorastaan vaarallinen toteutus, jos ohjaavaa avustinta ei uskalla käyttää kuin keskikaiteellisissa paikoissa? :dead:

Ei tulisi mieleenkään olla käyttämättä esim. volkkarin travel assistia tavallisella maantiellä.

No itse käytän sitä nimenomaan tavallisilla maanteillä, jossa se toimii selvästi parhaiten, joten kyse ei liene totetuksesta vaan henkilön omista mieltymyksistä. Autopilotin ongelmista 99% koskee nimenomaan noita nelikaistaisia/keskikaiteellisia teitä ja niiden paskaa karttadataa, ramppeja ja siltoja.
 
Minä käytän teslan autopilottia käytännössä aina. Kaupungissa toki en, kun ei oikein sovellu jos pitää kokoajan kääntyä jne. Ja talvella nyt ei tietysti oikein toimi jos on kaikki tiemerkinnät lumen alla, mutta muuten.

Kertaakaan ei ole singahtanut auto yhtään mihinkään. Ja ratistahan pitää pitää kiinni, joten jos se nyt koittaisi jotain omiaan niin menee kuitenkin heti pois päältä kun pitää itse vastaan.
No itse käytän sitä nimenomaan tavallisilla maanteillä, jossa se toimii selvästi parhaiten, joten kyse ei liene totetuksesta vaan henkilön omista mieltymyksistä. Autopilotin ongelmista 99% koskee nimenomaan noita nelikaistaisia/keskikaiteellisia teitä ja niiden paskaa karttadataa, ramppeja ja siltoja.

Teillä kun on enemmän kokemusta, pakottaako AP tosiaan auton paikan kaistalla ja käyttäjä ei voi vaikuttaa ajolinjaan laisinkaan? :confused:
 
Yes. Vaatii keskiviivan, että AP kytkeytyy, mutta itse se tilansa kaistalla ottaa.

Vakkarilla lähinnä ajelenkin urien oikealla puolella. :whistling:
 
Eli käytännössä esim. märällä kelillä hyödytön varuste, jos et halua riskeerata vesiliirtoa urien pohjalla? Tai jos arvostat kuuloasi, etkä halua jyystää siinä tien karheimmassa kohdassa? :beye:
ei ollenkaan hyödytön. keskimäärin ei ajele urien pohjassa vaan ennemminkin omaan makuun vähän turhan lähellä keskiviivaa. varsinkin kapeammilla maanteillä hirvittää vastaantuleva liikenne, joku mikrosäätö sivuttaissuunnassa ois paikallaan AP:hen.

AP ei katso pelkästään keskiviivaa vaan myös ulkoreunaa. Joskus aiheuttaa yllättäviä nykäisyjä oikealle, jos rymittymiskaistalta/bussikaistalta
tms puuttuu katkoviivoitus ja AP luulee että nykyinen kaista levenee -> lähtee vetään oikealle
 
Minä en Teslassa oikein ymmärrä tätä pakonomaista tarvetta pysyä ulkomuodossa aivan samankaltaisena. Model S/X menettää myyntiä koko ajan kun Possut, Mersut ja Audit painaa ominaisuuksissa ja ulkonäössä ohi. Nuo kalliimmat mallit on se millä raha tehdään.

Minä en erota uutta ModelS plaidia liikenteessä kymmenen vuotta vanhasta.

Miksi ei vaan voi suunnitella ihan uusia malleja? Selkeästi erottuvia.
Tuo high end markkina niin niche, ettei sillä businessta väännetä vielä sähköautopuolella. Huomaa ettei myynnit noilla perinteisillä merkeillä esim eqs/taycan ole myyntimenestys ja vuolevat massinsa polttispuolelta.
Teslan idea ei ole start up yrityksen alkuvaiheen jälkeen myydäkään miljoonia roadstereita tai s/x vaan ideahan oli tosiaan tulla niillä markkinoille ja ne kehitysmassit laittaa 3/y ja niiden massit sitten halvempaan brutkuun.
Vaikka 3/y ovat huikean hyvillä myyntimäärillä menestyneet niin markkinat kyllästyvät ja nämäkin jää "varjoon" kun kompaktimmat pirssit kiinnostavat ihmisiä enemmän. Siihen tosiaan se Tesla 2 ratkaisu ja kenties myöhemmin Tesla 1.

Ulkonäköseikoista voitanee aina vängätä, mutta itsekään en juuri erota Nissan Qashqai, VW golf yms eroja kun sen kerran on tullut nähtyä niin ei se saippualoota siinä miksikään muutu jos tulee uudet valot tms. Tesla ässän merkittävimpiä muutoksia 10 vuodessa löytyy sisuskaluista (isompaa akkua, sähkömoottorien ja infotainment muutokset yms.). Tokihan asiaan perehtyneet huomaavat puskurista poistuneen mustan muovilärpäkkeen, mitä perinteisilläkin merkeillä on siinä ilmanottoaukon kohdalla ollut kun konvertoineet polttisalustalta sähkiksen. Olihan nuo valotkin silloin xenonit ja ihan sisustan näyttökin pystyssä kun nykyään vaakana jne.
 
En tiedä onko postattu vielä, mutta nyt on ohjeet jos haluaa vanhaan autoon laittaa matriisivalot:
 
Kovasti houkuttelisi tilata Y, kun on tuo rahoitustarjous, mutta kuinkahan varmasti muuttuu hinta halvemmaksi, kun Juniper tulee? Juniper kuitenkin jos ei kalliimpi kuin nykyinen, niin kalliimpi rahoituskorko varmasti.
 
Kovasti houkuttelisi tilata Y, kun on tuo rahoitustarjous, mutta kuinkahan varmasti muuttuu hinta halvemmaksi, kun Juniper tulee? Juniper kuitenkin jos ei kalliimpi kuin nykyinen, niin kalliimpi rahoituskorko varmasti.

Ainakaan model 3 faceliftin jälkeen ei muistaakseni nähty mitään kovin isoja aleja vanhoihin varastoautoihin.
 
En tiedä onko postattu vielä, mutta nyt on ohjeet jos haluaa vanhaan autoon laittaa matriisivalot:
Sellainen kolmen tonnin sijoitus valoihin.. tai no, jos itse tekee niin reipas pari tonnia.
 
En tiedä onko postattu vielä, mutta nyt on ohjeet jos haluaa vanhaan autoon laittaa matriisivalot:
Meinaavatkohan servicesenterillä/rangerilla teetättää noita? Kaipa tuo järkevä tehdä jos hajoaa toinen umpio.
 
Kovasti houkuttelisi tilata Y, kun on tuo rahoitustarjous, mutta kuinkahan varmasti muuttuu hinta halvemmaksi, kun Juniper tulee? Juniper kuitenkin jos ei kalliimpi kuin nykyinen, niin kalliimpi rahoituskorko varmasti.
Lähitulevaisuuden halvempi malli tulossa oleva hatchback vuoden 2026 alusta alkaen ja tilauskirjat aukeaa tod näk 2025 lopulla. En näe 10k aleja nykyiseen y malliin, mutta pieni adjust hintaan varmaan tulee ensi vuoden alusta kun halutaan voimalla eroon wanhoista ennen juniperia, mutta korkeampi korko kompensoi hyödyn? Nyt tarjolla prossan korolla ja jos se paras korkotarjous helmikuussa on pari pinnaa niin eipä se muutaman tonnin ale vaikuta.
 
Sellainen kolmen tonnin sijoitus valoihin.. tai no, jos itse tekee niin reipas pari tonnia.
Meinaavatkohan servicesenterillä/rangerilla teetättää noita? Kaipa tuo järkevä tehdä jos hajoaa toinen umpio.
Jos itselläni hajoaisi autossa nyt oleva vanhan mallin LED-umpio, niin etsisin käytettynä matriisiumpiot ja pyytäisin rangeria tekemään konfiguraatiopäivityksen. Kun tuosta on kerran työohjekin, niin pitäisi onnistua mukisematta.
 
Jos itselläni hajoaisi autossa nyt oleva vanhan mallin LED-umpio, niin etsisin käytettynä matriisiumpiot ja pyytäisin rangeria tekemään konfiguraatiopäivityksen. Kun tuosta on kerran työohjekin, niin pitäisi onnistua mukisematta.
Jos käytettynä löytyisi ja vaihtotarve muutenkin, niin tuo kuulostaisi ihan järkevältä. Ja kyllähän joku porukka noihin valoihin on hifistellyt rahojaan vanhojen raatojenkin kanssa, joten en epäile etteikö tuolle kohderyhmänsä löytyisi.

Itse en arvota parempia valoja niin paljoa, että maksaisin extraa satalappusta tai paria enempää, mutta meitä ja käyttötarpeita on moneen junaan.
 
Model 3 -malleja kun selailee niin todella usean yksilön kohdalla saa huomata, että auto on tuotu ulkomailta (yleensä Alankomaista).

Onko jotain erityistä mikä pitäisi ottaa näiden kohdalla huomioon tai sisältääkö jotain ylimääräisiä riskejä?
 
Model 3 -malleja kun selailee niin todella usean yksilön kohdalla saa huomata, että auto on tuotu ulkomailta (yleensä Alankomaista).

Onko jotain erityistä mikä pitäisi ottaa näiden kohdalla huomioon tai sisältääkö jotain ylimääräisiä riskejä?
Samoja vehkeitä. Ulkomaanelävillä oli isot hankintatuet näihin ja myivät vuoden vanhoina niitä tänne voitolla pää märkänä. Isoin ralli taisi päättyä Teslan hinnanpudotuksiin ja oisko noi tuetkin siellä vähän pudonneet.

Itse ostin 23 talvella tasan vuoden ikäisen mustan 11k ajetun saksasta tuodun LR:n kaksilla renkailla tasan 50k€, joka tuntui silloin hyvältä diililtä samanlaisen setin maksaessa täällä sen n.7-8k enemmän. No muutamia kuukausia myöhemmin kun vikat hinnanlaskut tulivat se ei enää tuntunut niin hyvältä diililtä, muttei nyt kovin pahaltakaan. Sakemannit yms. tekivät kyllä hyvää tiliä ja ainakin ajoivat ilmaiseksi uutta autoa sen ekan vuoden.
 
Viimeksi muokattu:
Sellainen kolmen tonnin sijoitus valoihin.. tai no, jos itse tekee niin reipas pari tonnia.

E-troniin maksoi pelkkä ominaisuuden aktivointi puolitoista tonnia. Umpiot ovat vakiona matrix mallia, mutta softalla disabloitu.

Ei se nyt ihan hirveä hinta ole jos umpiot saa parilla tonnilla. Purkaamosta lykyllä vähän vielä edullisemmin.
 
Tuossa oli pari esimerkkiä. Näyttää ainakin nopeutuneen perus summoniin verrattuna ja sentään kiertää esteet ja tulee vierelle toisin kuin entinen perus summon kosahti kesken ja iltapaskalla olisi saanut olla aamuun asti ja tilata taksin.
 
Koska saataisiin jotain uutta eikö vanhojen ominaisuuksien uudelleenlämmittelyä?
 
Seuraava M3P hinaus keikka kesken työmatkan. Ladatessa valui kaikki nesteet kentälle.

Syy tähän -> irrallinen liitos. Oiskohan jotain jääny ilp rempassa löysään...
 
Nyt voi tarjota persettä teslalla. Saapa nähä onko pelittävä toiminto näin alkutaipaleella.
Kuinkahan paljon tämmöiseenkin turhuuteen on kulutettu paukkuja. Feature, jota käyttää ehkä promille omistajista, ja hekin vain kerran tai kaksi kokeillakseen miten se toimii.
 
Kuinkahan paljon tämmöiseenkin turhuuteen on kulutettu paukkuja. Feature, jota käyttää ehkä promille omistajista, ja hekin vain kerran tai kaksi kokeillakseen miten se toimii.
Joo tämähän feature on lähinnä kehitetty näille "jäykkänilkkaisille, joilla on ongelmia rekuperraation kanssa"...
 
Joo tämähän feature on lähinnä kehitetty näille "jäykkänilkkaisille, joilla on ongelmia rekuperraation kanssa"...
Noh. Kuvittelisitko esim. itse nysvääväsi tuollaisen kanssa tien/parkkipaikan tukkeena kun vaihtoehtona on ajaa auto ruutuun ja painua asioilleen.
 
Onko mitään kanavaa raportoida Teslan suuntaan AP:n virhetilanteista?
Toistunut useasti sellainen tilanne, että ap päällä (asetettu 85, nopeusrajoitus 80) ajaessa motarilla, yhden liittymän kohdalla alkaa hidastaan alle 80 nopeuteen vaikkei liittymästä ole tulossa ketään.

Toinen aika hölmö ominaisuus on ettei auto mene kaksikaistaisella motarilla millään oikealta ohi AP päällä, jos vasemman puoleisella kaistalla sattuu joku hidasteleen, vaan adaptoituu tämän nopeuteen.
 
Noh. Kuvittelisitko esim. itse nysvääväsi tuollaisen kanssa tien/parkkipaikan tukkeena kun vaihtoehtona on ajaa auto ruutuun ja painua asioilleen.
Olisi paljonkin käyttöä itselläni, mutta ko. esimerkki sellainen, etten juurikaan käyttäisi. Töissä summoaisin oven eteen ja kotona tallista ulos ja talliin muun muassa.
 
Onko mitään kanavaa raportoida Teslan suuntaan AP:n virhetilanteista?
Toistunut useasti sellainen tilanne, että ap päällä (asetettu 85, nopeusrajoitus 80) ajaessa motarilla, yhden liittymän kohdalla alkaa hidastaan alle 80 nopeuteen vaikkei liittymästä ole tulossa ketään.

Toinen aika hölmö ominaisuus on ettei auto mene kaksikaistaisella motarilla millään oikealta ohi AP päällä, jos vasemman puoleisella kaistalla sattuu joku hidasteleen, vaan adaptoituu tämän nopeuteen.
Joku taisi täällä joskus mainita jostain napista tms. jolla voisi raportoida. En ole itse kokeillut, joten en osaa neuvoa sen tarkemmin kun että kuulemma pystyy.

Noista molemmista tilanteista selviää kaasua painamalla. Se AP-kyllä lässyttää jotain aina kun sen asettaman nopeuden yli ajetaan manuaalisesti, mutta ei putoa pois päältä tms. vaikka ohittaisit kilometrin letkan sitä oikeaa kaistaa pitkin polkemalla lätkää lattiaan.
 
Onko mitään kanavaa raportoida Teslan suuntaan AP:n virhetilanteista?
Toistunut useasti sellainen tilanne, että ap päällä (asetettu 85, nopeusrajoitus 80) ajaessa motarilla, yhden liittymän kohdalla alkaa hidastaan alle 80 nopeuteen vaikkei liittymästä ole tulossa ketään.

Toinen aika hölmö ominaisuus on ettei auto mene kaksikaistaisella motarilla millään oikealta ohi AP päällä, jos vasemman puoleisella kaistalla sattuu joku hidasteleen, vaan adaptoituu tämän nopeuteen.
Ruudun vasemmassa alakulmassa oleva auton kuva, mistä aukeaa asetusvalikko. Pidä sitä heti tapahtuman jälkeen pari sekunttia painettuna niin raportti lähtee.
 
Noista molemmista tilanteista selviää kaasua painamalla. Se AP-kyllä lässyttää jotain aina kun sen asettaman nopeuden yli ajetaan manuaalisesti, mutta ei putoa pois päältä tms. vaikka ohittaisit kilometrin letkan sitä oikeaa kaistaa pitkin polkemalla lätkää lattiaan.
Asetuksista saa laitettua ylityksen valitusrajat ja ei se mulla tällä hetkellä tuosta +5km mitään valita.
Joo, kaasullahan noista selviää, epäloogista vaan että vasemmalla kaistalla ajaessa ei hidasta oikean kaistan liikenteen mukaan
mutta oikealla hidastaa vasemman liikenteen mukaan. Voisko laissa olla joku pykälä ettei oikealta sais mennä ohi? :hmm: en oo perehtyny

Ruudun vasemmassa alakulmassa oleva auton kuva, mistä aukeaa asetusvalikko. Pidä sitä heti tapahtuman jälkeen pari sekunttia painettuna niin raportti lähtee.
Ok, testataan tuota. ootko kokeillut raportointia itse, saako siihen liitettyä kohdan esim kartasta? Aika tarkalleen tapahtuu aina samassa kohdassa. Lähistöllä ei nopeusrajoitukset muutu, joten tästäkään ei voi olla kyse.

e: äkkiseltään löyty tuollaista kommenttia napin painamisesta. en tiedä on välttämättä hyötyä tässä tapauksessa:
 
Joo, kaasullahan noista selviää, epäloogista vaan että vasemmalla kaistalla ajaessa ei hidasta oikean kaistan liikenteen mukaan
mutta oikealla hidastaa vasemman liikenteen mukaan. Voisko laissa olla joku pykälä ettei oikealta sais mennä ohi? :hmm: en oo perehtyny
Kertanapautus kaasusta riittää, niin auto ohittaa oikealta eikä sen jälkeen samalla AP-sessiolla enää hidastele vasemmalla olevien suhteen.

Mitä oikealta ohitukseen tulee, niin kannattaisi varmaan lukea tieliikennelaki jos ei tuollainen perusasia ole tuttu. Olennaiset lakipykälät:

Tuo raportointinapin painelu on turhaa, siitä ei lähde mitään viestiä minnekään vaan tekee vain autoon jonkun logitiedoston jos esim. ongelmaa pitää selvitellä huollon kanssa. Sen sijaan äänikomentona on mahdollista jättää palaute, ks ohje Teslan sivuilta:
 
Mitä oikealta ohitukseen tulee, niin kannattaisi varmaan lukea tieliikennelaki jos ei tuollainen perusasia ole tuttu.
Tämä tulee muuten muuttumaan lähivuosina - Ainakin joissain euroopan maissa oikealta ohittaminen tuli lailliseksi jo viime vuonna / sitä edellisenä (en nyt muista) ja luin arveluita lehdistöstä että tuo tulee laajenemaan.

Suomessa tietty ei muuteta mitään ennenkuin kaikki muut ovat jo muuttaneet lakejaan ensin...
 
Tässä kun olen autokuumeissani eri vaihtoehtoja pyöritellyt ja vähän ikäänkuin poissulkenut model Y:n kokonaan pois laskuista koska Juniper on tulossa piakkoin, mutta tarkkaa tietoa ei ole koska ja lisäksi se tulee mahdollisesti olemaan inasen kalliimpi tai ihan vähintään rahoitus tulee olemaan merkittävästi kalliimpi.

Huomasin kuitenkin äsken, että Tesla tarjoaa tällä hetkellä tuota nykyistä model Y:tä 0% TVK - rahoituksella useassa maassa ympäri Eurooppaa (ainakin UK, Saksa ja Ruotsi näin pikaisella vilkaisulla). Jos tuo tarjous tulee vielä Suomeenkin, niin joutuu ehkä vakavasti harkitsemaan, että sittenkin hommaisi "vanhan" Y:n. Varsinkin nyt kun käynyt tuon uuden kolmosen koeajamassa ja hahmottaa vähän paremmin mitä nuo, oletettavasti myös Juniperiin tulevat tismalleen samat, päivitykset käytännössä tarkoittavat.

Jos miettii, että Highlandin merkittävimmät päivitykset, joita kaikkialla hehkutetaan on ja mitä mieltä niistä olen nyt highlandin koeajettuani niin:
  • Parempi alusta
    • Tämä olisi ainoa oikeasti merkittävä päivitys itselle. Toisaalta nyky-Y:nkin alusta on vuosien varrella parantunut ilmeisesti melko paljon.
  • Hiljaisempi ohjaamo
    • Ohjaamo highlandissa ei ollut edelleenkään mitenkään maatajärisyttävän hiljainen ja itseasiassa tällä hetkellä valmistettavissa Y:issä on myös jo tuplalasit sivuikkunoissa aivan kuten Highlandissakin, joten melutaso ei välttämättä tule niin radikaalisti laskemaan Juniperissakaan
  • Takanäyttö
    • Tämä oli jokseenkin turha. Todella epäergonominen sijoittelu, surkea käytettävyys ja rajoittunut sovellusvalikoima tarkoittaa, että paljon parempaan lopputulokseen pääsee pulttaamalla takapenkkiläisten viihdytykseksi jonkun perus Android-tabletin
  • Viilennetyt penkit
    • Nykyisessä autossa on nämä. Loppuviimein kohtuullisen turha ominaisuus jota tulee harvoin käytettyä ja osaisin kyllä elää ilmankin.
  • LED-valaistus sisällä
    • Täysin turha ja taitaa noissa nyky-Y:issäkin joku valoraita olla
  • Minimaaliset päivitykset ulkonäköön
    • Saippuakotelo on saippuakotelo ja Juniper tulee tuskin tätä kovin merkittävästi muuttamaan.
Mikä ei hyvin todennäköisesti muutu / on jo samat kuin Highlandissa:
  • HW4 ja uudet kamerat (on jo)
  • Matriisivalot (tosin onko nämä vielkään käytössä?)
  • Voimalinja ja akut tulevat luultavasti säilymään samoina kuin nykyisessäkin, kuten kävi Highlandinkin kanssa
  • Kamerapohjaisuus kaikessa. Äärimmäisen epätodennäköistä, että Tesla enää minkäänlaisia tutkia autoihinsa palauttaisi ainakaan vielä Juniperin launchissa
  • Talviominaisuudet (koska softaa)
  • Autopilot (myös softaa)
  • Haamujarrut (softaa softaa / sensorien puutetta)
Mikä nykyisessä on hyvin todennäköisesti parempaa kuin tulevassa Juniperissa:
  • Vilkku- ja vaihdeviikset
  • Tuotantolinjat hioutuneet huippuunsa, uusi malli tuo uudet ongelmat ja mahdolliset lastentaudit ensimmäis(t)en vuosien autoissa faceliftin jälkeen

Eli kun asiaa miettii vähän pidemmälle, niin ehkä tuo nyky-Y ei sittenkään ole täysin poissuljettu, varsinkin jos tuo 0% TVK tulee tänne Perä-Pohjolaankin. Typeryyksistään huolimatta kun Teslat on edelleen ärsyttävän kilpailukykyisesti hinnoiteltu ja varusteltu auto, jossa on todella paljon hyviäkin puolia.
 
  • Parempi alusta
  • Hiljaisempi ohjaamo
  • Viilennetyt penkit
  • Minimaaliset päivitykset ulkonäköön
Poimin viestistäsi ne mielestäni oikeasti merkitykselliset asiat päivityksen osalta.

Alusta parantaa mukavuutta ja on perinteisiin merkkeihin isoin erottava tekijä, kun istuu pelkääjän paikalle. Äänieristyksen parannus kelpaa myös ja lisää laatufiilistä.

Vaikka et kovin paljon tuuletettuja penkkejä arvosta, niin keinonahka/muovituoleissa se on normaaleja nahka- tai kangaspenkkejä huomattavasti parempi juttu.

Lisäksi pidän pelkästään valojen uusintaa positiivisena asiana, joka parantaa lookkia ja erottuvuutta isosta Tesla-massasta. Auto ei näytä valmiiksi 5v vanhalta.

Siitäkin samaa mieltä, että nykyinen korkotarjouksellinen Y on hyvin kilpailukykyinen tilavien perhesähkövankkureiden sarjassa. Teslassa on sellaisia puolia, joiden puuttuminen ärsyttäisi suunnattomasti toista merkkiä ajaessa. Toki toisin päin myös.
 
HW5 (Tai AI5 kuten se nykyään on) tuotanto olisi tarkoitus aloittaa Elonin mukaan 2H25 ja autoissa 2026 eteenpäin. Eli tuskin tässä kohtaa kannattaa pitää tärkeänä tuommoisia juttuja. Aina jotain uutta piiriä tarjolla.

Se oli juurikin pointti. Tämän hetkisissä mY:issä on jo sama rauta kuin tulevassa Juniperissa ja HW5 tulee sitten joskus, eli sen(kään) takia ei tarvitse Juniperia odotella. Kirjoitin vaan ehkä vähän epäselvästi tuon listan otsikon.
 
  • Matriisivalot (tosin onko nämä vielkään käytössä?)
Onhan nuo olleet jo ~puoli vuotta käytössä.

Muutaman kerran vasta päässyt kokeilemaan kun kesällä on ollut tietysti liian valoisaa. Mutta eiköhän se tästä kun syksy saapuu ja illat piemenee niin pääse paremmin kokeilemaan.
 
Kuinkahan paljon tämmöiseenkin turhuuteen on kulutettu paukkuja. Feature, jota käyttää ehkä promille omistajista, ja hekin vain kerran tai kaksi kokeillakseen miten se toimii.
Ymmärrän Teslan vision ja toki haluaisin itsekkin sen toteutuvan. Eli mikä sen parempaa kun puhelinapista kutsua auto luokseen ja kömpiä sitten vaikka takapenkille nukkumaan samalla kun auto ajaa sinut minne sitten haluatkaan mennä. Sitten kun olet kohteessa, vaikka jonkun kaupungin keskustassa jossa on kallista parkkeerata, niin ilmoitat autollesi että meneppä odottamaan jonnekkin lähimmälle ilmaiselle parkkikselle, tai aja vaikka korttelia ympäri kunnes kutsun taas hakemaan.

Se, että kuinka paljoin tuollaisen kehittämiseen kannattaa laittaa rahaa, onkin sitten eri juttu ja että onko tuo vielä ensinkään realistista nykyisellä tekniikalla, vai pitääkö odottaa vielä 100 v. Mutta toisaalta jos kukaan ei asian eteen ikinä mitään tee niin se ei sitten varmasti toteudu koskaan.

Ajan sellaisen 40+tkm/vuosi ja vaikka sinänsä ajamisesta tykkäänkin, niin voisin käyttää ajan myös nukkumiseen/työntekoon/lukemiseen tms. hommaan mieluummin kuin siihen itse ajamiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 810
Viestejä
4 566 518
Jäsenet
75 025
Uusin jäsen
seponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom