Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kuinka nopeasti olette saaneet vastauksia huoltopyyntöihin tuossa teslan sovelluksessa? Aika moni parjaa nimenomaan tuota teslan huoltoa ja aspaa, ja kun tuo omankin yksilön edes saaminen kaupasta oli sellainen via dolorosa niin kieltämättä jännittää miten jatkossa.
Päivästä neljään viikkoon, ei sen pienempää skaalaa. Ja sitten kun huoltoa varaa paikan päälle, niin ei tosiaan kannata tehdä sitä oletusta, että 10minuutin välein olevat ajat tarkoittaisivat jotenkin sitä, että auto otetaan työn alle näiden mukaan, vaan se on sitten kun joku joskus vaivautuu. Varaa aina vaan ensimmäisen ajan aamulta ja jättää auton sinne päiväksi, muuten saa istua loungessa 5minuutin homman takia 5h.
 
Päivästä neljään viikkoon, ei sen pienempää skaalaa. Ja sitten kun huoltoa varaa paikan päälle, niin ei tosiaan kannata tehdä sitä oletusta, että 10minuutin välein olevat ajat tarkoittaisivat jotenkin sitä, että auto otetaan työn alle näiden mukaan, vaan se on sitten kun joku joskus vaivautuu. Varaa aina vaan ensimmäisen ajan aamulta ja jättää auton sinne päiväksi, muuten saa istua loungessa 5minuutin homman takia 5h.
Huhhuh, pahan kuuloista. Toisaalta oman kokemuksen perusteella kaikki autohuollot ovat olleet tasaisen perseestä palvelunsa ja usein myös työnjäljen puolesta. Lexus ainoa poikkeus, missä kaikki meni aina prikulleen, harmi että niiden sähköautot taas ovat aika heikohkoja yrityksiä.
 
Huhhuh, pahan kuuloista. Toisaalta oman kokemuksen perusteella kaikki autohuollot ovat olleet tasaisen perseestä palvelunsa ja usein myös työnjäljen puolesta. Lexus ainoa poikkeus, missä kaikki meni aina prikulleen, harmi että niiden sähköautot taas ovat aika heikohkoja yrityksiä.
Niin, jos autoon on pakko jotain tehdä niin vaikea laittaa paremmaksi kuin Teslan ranger. Saa itse sanoa milloin ja missä toimenpide tehdään ja itse ei tarvitse olla edes auton lähellä.
 
Niin, jos autoon on pakko jotain tehdä niin vaikea laittaa paremmaksi kuin Teslan ranger. Saa itse sanoa milloin ja missä toimenpide tehdään ja itse ei tarvitse olla edes auton lähellä.
Et nyt oikeastaan. Ranger tulee siihen osoitteeseen mihin tilattu aikaan x.
 
Et nyt oikeastaan. Ranger tulee siihen osoitteeseen mihin tilattu aikaan x.
Kyllä, tottakai. Ajattelitko että Ranger pystyisi itsenäisesti trackkäämään missä sun auto on ja päättelemään milloin olisi sinulle hyvä hetki laittaa se kuntoon vai mitä tarkoitit?
 
Kyllä, tottakai. Ajattelitko että Ranger pystyisi itsenäisesti trackkäämään missä sun auto on ja päättelemään milloin olisi sinulle hyvä hetki laittaa se kuntoon vai mitä tarkoitit?
Niin, jos autoon on pakko jotain tehdä niin vaikea laittaa paremmaksi kuin Teslan ranger. Saa itse sanoa milloin ja missä toimenpide tehdään ja itse ei tarvitse olla edes auton lähellä.
 
Niin, jos autoon on pakko jotain tehdä niin vaikea laittaa paremmaksi kuin Teslan ranger. Saa itse sanoa milloin ja missä toimenpide tehdään ja itse ei tarvitse olla edes auton lähellä.
Niinno, se Rangeri ei muutu hallinostimeksi vaikka kuinka hieno konsepti olisikin joidenkin korjauksien kohdalla.
 
Niinno, se Rangeri ei muutu hallinostimeksi vaikka kuinka hieno konsepti olisikin joidenkin korjauksien kohdalla.

Alkukesästä Teslan myyjä höpötteli, että ainakin Itä-suomessa rangerit ovat vuokranneet jotain paikallista korjaamoa jos on nosturia vaativaa työtä ollut ja korjanneet siellä hallissa. En tiedä onko kenelläkään oikeasti käynyt näin, vai oliko tuo vaan myyjän omia höpinöitä sitten?
 
Päivästä neljään viikkoon, ei sen pienempää skaalaa. Ja sitten kun huoltoa varaa paikan päälle, niin ei tosiaan kannata tehdä sitä oletusta, että 10minuutin välein olevat ajat tarkoittaisivat jotenkin sitä, että auto otetaan työn alle näiden mukaan, vaan se on sitten kun joku joskus vaivautuu. Varaa aina vaan ensimmäisen ajan aamulta ja jättää auton sinne päiväksi, muuten saa istua loungessa 5minuutin homman takia 5h.
No ei kai nämä huollot ole aiemminkaan mitään partureita olleet. Itsellä ihan merkistä riippumatta - ja siitä onko kyseessä määräaikashuolto vai korjaus - toiminut homma niin, että auto edellisenä iltana tai aamulla korjaamon pihaan ja soittelevat kun tulee valmiiksi. Vikatilanteissa on joskus odotettu pari viikkoakin jonkun osan saamista. Ihmetyttää kyllä miksi tuonne edes joku tuollainen kellonaikavarailujuttu on laitettu kun ei niillä ainakaan suomessa ole tavannut olla mitään virkaa.
 
Et nyt oikeastaan. Ranger tulee siihen osoitteeseen mihin tilattu aikaan x.

Ei tämäkään ihan näin tarkkaa ole (ainakaan kaikkien rangerien kanssa). Itsellä ainakin kun aikaväli oli x-y, niin rangerin kanssa puhelimessa sovittiin, että tulee paikkaan a tai b, kun en vielä ollut varma missä auto on. Toki näiden paikkojen tulee olla järkevän ajan/matkan päässä toisistaan, että tuo onnistuu.
 
Mulla ensimmäisen model Y: n kohdalla jo luovutuksessa varattiin huoltoaika, kun etuovien listat olivat vinossa ja muutenkin ovien kohdalla oli aikamoiset gäpit. Noh, tuli ranger ensin kotipihaan toteamaan, ettei säätämisellä saa riittävää tulosta, koska ovet oli irroitettava kokonaan ja ohjattiin varaamaan uusi huoltoaika Vetokujalle. Kyllä ne yrittää parhaansa ja tarpeen vaatiessa ohjaavat sitten huoltamolle.
 
Mulla ensimmäisen model Y: n kohdalla jo luovutuksessa varattiin huoltoaika, kun etuovien listat olivat vinossa ja muutenkin ovien kohdalla oli aikamoiset gäpit. Noh, tuli ranger ensin kotipihaan toteamaan, ettei säätämisellä saa riittävää tulosta, koska ovet oli irroitettava kokonaan ja ohjattiin varaamaan uusi huoltoaika Vetokujalle. Kyllä ne yrittää parhaansa ja tarpeen vaatiessa ohjaavat sitten huoltamolle.
Herää kyllä kysymys miksi auto luovutettiin tuossa kunnossa ja miksi korjaustarvetta ei voitu jo luovutuksen yhteydessä arvioida rangerille liian suureksi.
 
Herää kyllä kysymys miksi auto luovutettiin tuossa kunnossa ja miksi korjaustarvetta ei voitu jo luovutuksen yhteydessä arvioida rangerille liian suureksi.
Tesla luovuttaa ne siinä kunnossa missä ovat. Asiakkaan vastuulla sitten ottaako vastaan vai ei.
Tai laittaako huoltoon vai ei. Ovathan toki muuttaneet takuuehtoja kokoajan huonommiksi. Ennen kattoi koko takuu ajan nitinät jne. Nyt vain vuosi. Maalit vain 100km.
 
Kyllä eli aivan turha koko palvelu kun eivät edes nosturia tuo mukanaan. Aika paljon kuitenkin onnistuu ilman sitä hallinosturiakin.
En tiedä miten sait noin tulkittua, mutta hienoa, että (tämäkin) meni tunteisiin.

Pointti nyt tuossa vastauksessa alkuperäiseen viestiin oli, että se rangeri ei ole mikään ihmemies ja autoa joutuu myös viemään paikan päälle, jolloin ei kauheasti lohduta vaikka toimisi kuinka hienosti. Esim. omassa yksilössä kaikki korjaukset ovat vaatineet hallinostimen.
Alkukesästä Teslan myyjä höpötteli, että ainakin Itä-suomessa rangerit ovat vuokranneet jotain paikallista korjaamoa jos on nosturia vaativaa työtä ollut ja korjanneet siellä hallissa. En tiedä onko kenelläkään oikeasti käynyt näin, vai oliko tuo vaan myyjän omia höpinöitä sitten?
En osaa sanoa, mutta epäilen, että näin toimittaisiin ainakaan täällä PKS, ja jos niin ei kyllä itselleni ole moista vaihtoehtoa mitään kautta tarjottu vielä.
No ei kai nämä huollot ole aiemminkaan mitään partureita olleet. Itsellä ihan merkistä riippumatta - ja siitä onko kyseessä määräaikashuolto vai korjaus - toiminut homma niin, että auto edellisenä iltana tai aamulla korjaamon pihaan ja soittelevat kun tulee valmiiksi. Vikatilanteissa on joskus odotettu pari viikkoakin jonkun osan saamista. Ihmetyttää kyllä miksi tuonne edes joku tuollainen kellonaikavarailujuttu on laitettu kun ei niillä ainakaan suomessa ole tavannut olla mitään virkaa.
Tässä juuri oli se pointti, että toisinkuin voisi kuvitella 10 minuutin välein varattavissa olevista ajoista, niin homma ei toimi kuin parturi ja jollei kiinnosta istua tunteja loungessa, niin vie ja jättää sen auton sinne.
 
Tässä juuri oli se pointti, että toisinkuin voisi kuvitella 10 minuutin välein varattavissa olevista ajoista, niin homma ei toimi kuin parturi ja jollei kiinnosta istua tunteja loungessa, niin vie ja jättää sen auton sinne.

En omalla kokemuksella tiedä mitä muuta voisi auton merkkihuollosta odottaakaan. Audille kun on auton vienyt heidän pyynnöstä heti aamukasilta niin eivät moneen tuntiin edes koske autoon. Haluavat vaan että auto on siellä jotta voivat sitä työstää sitten kun ehtivät.
 
Alkukesästä Teslan myyjä höpötteli, että ainakin Itä-suomessa rangerit ovat vuokranneet jotain paikallista korjaamoa jos on nosturia vaativaa työtä ollut ja korjanneet siellä hallissa. En tiedä onko kenelläkään oikeasti käynyt näin, vai oliko tuo vaan myyjän omia höpinöitä sitten?
Näin on tapahtunut ihan Länsi-Suomessa, alta 40 km Teslan toimipisteeltä. Omin silmin olen nähnyt.
 
Tässä juuri oli se pointti, että toisinkuin voisi kuvitella 10 minuutin välein varattavissa olevista ajoista, niin homma ei toimi kuin parturi ja jollei kiinnosta istua tunteja loungessa, niin vie ja jättää sen auton sinne.

Jeps. Ihan normisetit. Tietty tuollainen ajanvarausjärjestelmä saattaa jotakuta, vaikka ensimmäisen autonsa ensimmäistä huoltoa suunnittelevaa henkilöä, johtaa harhaan ja hän kuvittelee noiden huoltojen toimivan kuin se parturi.
 

Screenshot_2024-08-28-17-33-58-577_com.brave.browser.jpg
Oletettua parempi 2nd gen 4680 ja 3rd gen valmiina, jolloin pack lvl energiatiheys 200 Wh/kg tuntumassa. Kaipa tuo edellinen sukupolvi 4680 olisi jo kelvannut meille kun parempi mitä nykyiset 2170, mutta se este ollut kalleus. Toivottavasti skaalaavat nopeasti tuo linjaston Berliiniin niin pääsee nauttimaan hyvästä akusta.
 
Tesla luovuttaa ne siinä kunnossa missä ovat. Asiakkaan vastuulla sitten ottaako vastaan vai ei.
Tai laittaako huoltoon vai ei. Ovathan toki muuttaneet takuuehtoja kokoajan huonommiksi. Ennen kattoi koko takuu ajan nitinät jne. Nyt vain vuosi. Maalit vain 100km.

Tämä, ja en tiedä onko siitä jo luovuttu mutta ainakin 2019-2020 tuli vielä 1 vuoden tilauskielto jos kieltäydyit ottamasta autoa vastaan.
 
Lokakuussa tulossa 7 paikan optio y malliin Euroopaan. Todennäköisesti haalii ostajia lisää, mutta jenkkiversion jalkatilat oli ainakin onnettomat. Saa nähdä onko eri design tänne tuleviin, mutta kattolinja ja jalkatilat varmaan rajaa käyttäjät hoikkiin alle 10 vuotiaisiin.
 
Kaikki ne enemmän tai vähemmän onnettomia on ellei kokoluokka ole ns. Full size SUV. Jos ei tiedä mitä tarkoitetaan niin GMC Yukon XL ja vastaavat, Model X:kin on vielä alamittainen. :comp:
 
Jos himoitsee takapotku y longrangea niin saattaa olla viimeiset hetket. Konfiguraattorissa ei saa enää geminiä hopeisilla kapseleilla muut mallit kyllä saa eli jotain muutosta lähiaikoina sen suhteen tulossa?
Screenshot_2024-08-29-11-26-05-511_com.brave.browser.jpg
 
Kaikki ne enemmän tai vähemmän onnettomia on ellei kokoluokka ole ns. Full size SUV. Jos ei tiedä mitä tarkoitetaan niin GMC Yukon XL ja vastaavat, Model X:kin on vielä alamittainen. :comp:
Joo totta. Vaikka mahtuisi aikuinenkin joihinkin malleihin niin eipä jää tavaroille tilaa penkkien takana ainakaan isommille matkoille niin pitäisi olla minimissään kattoboxi.
 
Kaikki ne enemmän tai vähemmän onnettomia on ellei kokoluokka ole ns. Full size SUV. Jos ei tiedä mitä tarkoitetaan niin GMC Yukon XL ja vastaavat, Model X:kin on vielä alamittainen. :comp:

Toki tuo menisi Suomessa luultavasti jo kuorma-autoksi. :D

Ilmeisesti tuossa Id Buzzissa on oikeasti ihan käyttökelpoinen kolmas rivi. Ei toki ole SUV, jonka alkuperäinen määritemä taisi muutenkin olla se, että se oli ns. täysikokoisen lava-auton rungolle rakennettu, mikä tarkoittaa että suurin osa nykyään SUVeina myytävistä autoista ei sitä standardia täytä muutenkaan...
 
Tuon mukaan q1/25 juniper laukaisu ja Q3/25 sitten tulossa samalle juniper rakenteelle oleva typistetty halppis hatchback, jonka toimitukset alkavat 2026 alussa.
 
Tuon mukaan q1/25 juniper laukaisu ja Q3/25 sitten tulossa samalle juniper rakenteelle oleva typistetty halppis hatchback, jonka toimitukset alkavat 2026 alussa.

Jos Juniperissa on:
  • Kaikki Highlandin oleelliset päivitykset
  • Oikeat vilkut viiksillä
  • Sadetunnistin
  • Säädettävä regen, jonka saa myös pois päältä
  • Jollain kameraa järkevämmällä sensorilla toimiva adaptiivinen vakkari, jota voi oikeasti käyttää
Niin ostan heti, lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon.

(onneksi ei tarvitse pelätä joutuvansa ostohousuja pukemaan, koska kamerapohjaisuus kaikessa ja rattivilkut on ne kukkulat jotka Elon on arvioinut kuolemisen arvoisiksi)
 
Jos Juniperissa on:
  • Kaikki Highlandin oleelliset päivitykset
  • Oikeat vilkut viiksillä
  • Sadetunnistin
  • Jollain kameraa järkevämmällä sensorilla toimiva adaptiivinen vakkari, jota voi oikeasti käyttää
Niin ostan heti, lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon.

(onneksi ei tarvitse pelätä joutuvansa ostohousuja pukemaan, koska kamerapohjaisuus kaikessa ja rattivilkut on ne kukkulat jotka Elon on arvioinut kuolemisen arvoisiksi)
Mahdollista myös että edessä puskurissa kamera.
Mitä enemmän tulee muutoksia näihin asioihin se vain kertoo, että Teslalla ei ole tapaa toteuttaa FSDta. Etenkin kun kohta on robotaxi eventti ja jos tässä muuttuu kamerat, paikat jne. Se varmistaa että myyty huuhaata.
 
Jos Juniperissa on:
  • Kaikki Highlandin oleelliset päivitykset
  • Oikeat vilkut viiksillä
  • Sadetunnistin
  • Säädettävä regen, jonka saa myös pois päältä
  • Jollain kameraa järkevämmällä sensorilla toimiva adaptiivinen vakkari, jota voi oikeasti käyttää
Niin ostan heti, lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon.

(onneksi ei tarvitse pelätä joutuvansa ostohousuja pukemaan, koska kamerapohjaisuus kaikessa ja rattivilkut on ne kukkulat jotka Elon on arvioinut kuolemisen arvoisiksi)
Eikö kannattaisi ostaa junipeerin tultua vähän käytetty Y? On kuitenkin ne viikset.
 
Jos Juniperissa on:
  • Kaikki Highlandin oleelliset päivitykset
  • Oikeat vilkut viiksillä
  • Sadetunnistin
  • Säädettävä regen, jonka saa myös pois päältä
  • Jollain kameraa järkevämmällä sensorilla toimiva adaptiivinen vakkari, jota voi oikeasti käyttää
Niin ostan heti, lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon.

(onneksi ei tarvitse pelätä joutuvansa ostohousuja pukemaan, koska kamerapohjaisuus kaikessa ja rattivilkut on ne kukkulat jotka Elon on arvioinut kuolemisen arvoisiksi)

Miksi tuota adaptiivista vakkaria ei voi käyttää? Luulisin, että Y:n vakkari toimii samoin kuin kolmosessa? Joo, osalla teistä auto luulee rajoituksen olevan vaikka 50 kun oikeasti on 80, mutta tuonkin voi manuaalisesti korjata, jos ainoastaan vakkaria käyttää.
 
Miksi tuota adaptiivista vakkaria ei voi käyttää? Luulisin, että Y:n vakkari toimii samoin kuin kolmosessa? Joo, osalla teistä auto luulee rajoituksen olevan vaikka 50 kun oikeasti on 80, mutta tuonkin voi manuaalisesti korjata, jos ainoastaan vakkaria käyttää.
Itse olen ajanut Y:n autopilotilla varmaan 60 000 km, ja joo, joskus on rajoitus pielessä, mutta rullaa pyörittämällä saa oikeaksi. Suurimmalta osien ei mitään ongelmaa.

Jokainen tyylillään, mutta vaikea uskoa että missään autossa on täydellistä adaptiivista?
 
Uudessa softaversiossa on näköjään jotain recall-päivityksiä:

Tesla Addresses Autopilot Recall in Europe & Improves Automatic Emergency Braking in Update 2024.26.8

Pisti silmään tuo euroopan recall, josta sanotaan allaolevaa. Talvellahan kun vaikka aamuisin ajaa pimeässä töihin, niin noi sivukamerathan mussuttavat jatkuvasti että sivukamera ei näe vaikka näkyvyys on hyvä eteen. Onkohan tämän päivityksen jälkeen tilanne siis se, että ensi talvena ajetaankin sitten pääosa ajoista töihin jalkakaasulla ilman vakkaria.

European Camera OTA Recall

On build 2024.26.7, Tesla is addressing EU Recall Submission “2024_23366”. This specific recall submission requires that if any vehicle sensors are partially or completely obstructed or blinded, they must be cleared before Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), like Autopilot, are available.

For Teslas, this was an OTA update that simply adds increased checks on the door pillar cameras, and renders Autopilot features unavailable until the cameras are cleaned or unobstructed. This recall is only relevant in the European Union and the UK and does not affect vehicles in North America, China, or other markets.
 
Toivottavasti ei. Pimeässä ja sumussa mulla kans yleensä uikuttaa, oikeanpuoleista ja/tai vasempaa. Ihan puhtaasti valaistus kysymys, pääsee katuvalojen alle niin häipyvät.
 
Jos Juniperissa on:
  • Kaikki Highlandin oleelliset päivitykset
  • Oikeat vilkut viiksillä
  • Sadetunnistin
  • Säädettävä regen, jonka saa myös pois päältä
  • Jollain kameraa järkevämmällä sensorilla toimiva adaptiivinen vakkari, jota voi oikeasti käyttää
Niin ostan heti, lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon.

(onneksi ei tarvitse pelätä joutuvansa ostohousuja pukemaan, koska kamerapohjaisuus kaikessa ja rattivilkut on ne kukkulat jotka Elon on arvioinut kuolemisen arvoisiksi)
Sexybuttoneilla noita vaillinaisuuksia ainakin osa helpottaa. Olihan tuolla mediassa juttua Norjan autokoulussakin buttonia Highlandissa ja oppilaat tottuneet nopeaan. Itse en niin kriittisesti vilkkuviikseä kaipaa, mutta ehkä se seuraava ostajaehdokas eli mielelläänhän sen ottaisi vastaan. Rekuperraation säätökin onnistuu tai sitten se perffi alle mihin vakiona säätö mahdollisuus. Hyvin vähän täällä päin suomea satelee, mutta laitan manuaalille ja kertapainaisulla aktivoin pyyhinnän tai automatiikka päälle reissu matkoilla jos ei buttoneihin konfikuroi omia säätöjä.

Ehkä tuo isoin ärsytyksen aihe itselläkin rangen lisäksi ollut haamut ja odotin kyllä jo hw4 sitä 4d tutkaa poistamaan sitä sekä sitä tuntemusta kun vauhti liian nopeasti hidastuu autopilotilla, ehkäpä viimein ai5 se tulee.

Nyt mitä seuraillut kiinalaisia merkkejä niin alkaa tulla noita 4d tutkia, 8mbix kameroita, ai5 tason rautaa, 90+ kWh akkuja ja 800v eli käytännössä mitä juniperiltakin odottaa voi. Perinteisillä pierun mukana tulee märkää lahkeeseen ja kovasti, ellei hyppää leikkiin mukaan. Toki se kustantaa ja isosti legacyille, joilla jo nyt tekee tiukkaa pysyä mukana autojen sähköistämisessä.
 
Miksi tuota adaptiivista vakkaria ei voi käyttää? Luulisin, että Y:n vakkari toimii samoin kuin kolmosessa? Joo, osalla teistä auto luulee rajoituksen olevan vaikka 50 kun oikeasti on 80, mutta tuonkin voi manuaalisesti korjata, jos ainoastaan vakkaria käyttää.

No tässä kun aina välillä melkein saanut itselleen uskoteltua, että pystyisi ehkä elämään sen vitun typerän rattivilkun kanssa, törmää ihan jatkuvasti revikoihin ja foorumikeskusteluihin siitä, että haamujarruttelut on edelleen Highlandinkin kanssa ihan yhtä iso ongelma kuin viisi vuotta sittenkin. Kuulostaa ihan käsittämättömältä ja saatanan vaaralliselta, että auto saattaa yhtäkkiä päättää vaan ruveta itsekseen voimakkaasti jarruttamaan. Pelkästään jo tuo, että auto vaihtelee itsestään vakkarin asetettua lukemaa on jo käytännössä deal breaker.

Itse olen ajanut Y:n autopilotilla varmaan 60 000 km, ja joo, joskus on rajoitus pielessä, mutta rullaa pyörittämällä saa oikeaksi. Suurimmalta osien ei mitään ongelmaa.

Jokainen tyylillään, mutta vaikea uskoa että missään autossa on täydellistä adaptiivista?

En muista, että minulla olisi ikinä ollut ongelmia yhdenkään auton adaptiivisen vakkarin kanssa. Nopeus säätyy edessä olevan auton nopeuden mukaan ja väli pysyy siinä mihin on asetettu. Nykyinen autoni ei ole koskaan yhtäkkiä vaan selittämättömästi alkanut jarruttamaan. Kun taas kokemuksia Teslan paskasta värkistä lukee lukee, niin copiumia imppaavat Tesla-miehet selittee, että "kyllä sen oppii koska se alkaa sekoilemaan, mut sit voi pitää vaan pitää jalkaa kaasupolkimella ja kiihdyttää manuaalisesti kun auto säikähtää jotain no big deal", kun taas vähän inhorealistisemmat toteaa että vakkari on käytännössä käyttökelvoton ja kaipaavat sitä, että autossa olisi edes perinteinen "tyhmä" vakkari joka vaan pitää asetetun nopeuden. Molemmissa tapauksissa lopputulos on kuitenkin se, että on melkein sama kuin autossa ei olisi vakkaria ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
MY23 purkautunut kuskin istuimen tikkausta. Huollosta väittävät että normaalia kulumista, korjaushinta 460 €. Onko muilla ollut vastaavaa? Mielessä on kyllä alkaa vänkäämään että saisi takuuseen. Alle vuosi ikää ja vajaat 10 tkm ajettu
 
MY23 purkautunut kuskin istuimen tikkausta. Huollosta väittävät että normaalia kulumista, korjaushinta 460 €. Onko muilla ollut vastaavaa? Mielessä on kyllä alkaa vänkäämään että saisi takuuseen. Alle vuosi ikää ja vajaat 10 tkm ajettu

Jos alat vääntämään, kerro ihmeessä miten lopulta kävi. Nimimerkillä kokemusta on.
 
No tässä kun aina välillä melkein saanut itselleen uskoteltua, että pystyisi ehkä elämään sen vitun typerän rattivilkun kanssa, törmää ihan jatkuvasti revikoihin ja foorumikeskusteluihin siitä, että haamujarruttelut on edelleen Highlandinkin kanssa ihan yhtä iso ongelma kuin viisi vuotta sittenkin. Kuulostaa ihan käsittämättömältä ja saatanan vaaralliselta, että auto saattaa yhtäkkiä päättää vaan ruveta itsekseen voimakkaasti jarruttamaan. Pelkästään jo tuo, että auto vaihtelee itsestään vakkarin asetettua lukemaa on jo käytännössä deal breaker.
Menee varmaan monella autopilotit ja vakkarit sekaisin. Ainakaan itselläni vakkari ei jarruta voimakkaasti, vaan pudottaa nopeutta siihen minkä kuvittelee olevan nopeusrajoitus karttadatan perusteella. Ongelma koskee vähintään nelikaistaisia teitä, joilla ei käytä merkkejä lukemiseen. Toisaalta voit sillä "50" -alueella säätää sen vaikka 150:een ja auto tottelee sitä antaamasi nopeutta eikä pudota sitä sieltä enää alas ellei nopeusrajoitus muutu alle 50:n. Pitäisi joskus kokeilla mitä tapahtuu ennen Mikkeli-Juva -motaria, jos käy säätämässä vakkarin 110km/h nopeuteen jollain 30-alueella ennen nelikaistaisen alkua. Nähdäkseni ei sen jälkeen reagoi yhteenkään muutokseen.

Autopilot taas ei suostu ajamaan yli 10% ylinopeutta, joten vauhti pumppaa karttadatan rajoitusten mukaan vaikka olisitkin rullalla säätänyt sinne 30:n alueella sen 110. Tai siis suostuu sekin ajamaan ylinopeutta ja ohjaamaan autoa, mutta silloin pitää ohittaa systeemi hallitsemalla itse nopeutta kaasusta.
 
Viimeksi muokattu:
Helpottava tieto jos pelkällä vakkarilla haamuja vähemmin, pitääkin autoa hakiessa tutkailla miten sen saa pelkästään ilmam auto pilottia joka sitten ilmeisesti haamuilee enemmän suhteessa vakkariin.

Ite olen koeajojen perusteella jo hyväksynyt oletuksen että vakkari todellakin on käyttökelvoton tässä "high end" autossa, joka tosiaan on aika turhauttavaa.
Tosin nykyisessäkään autossa ei ole vakkaria ja 90% ajostani ei tarvi vakkaria niin siksi ei haittaa mua. On siis kokemusta haamuiluista aika vähilläkin ajoilla jo, ja ne ovat vaarallisia ruuhkaisilla teillä..

Nappivilkuista on mun perspektiivistä liikaa narinaa, itse totesin koeajossa viidesä minuutissa ettei minua onneksi tuo haittaa. Neutraali mielipide siis. Vaihteille olisin kyllä ottanut sen fyysisen vivun mikä ennenkin.

Mites ne sexy buttonssit toimiikaan, jos vaikka talvella haluan säätää regeniä pienemmäksi, niin tallentuuko tuo vai pitääkö se joka kerta aktivoida erikseen kun lähtee liikkeelle? Mikäli näin, niin on kyllä turhakkeet. Tätä vasta kysyttiin täällä mutta ei näkynyt selkeätä vastausta muistaakseni.
Ja mitä muita käyttökohteita teillä on ollut näille napeille? Lähinnä inspiraatio
 
Menee varmaan monella autopilotit ja vakkarit sekaisin. Ainakaan itselläni vakkari ei jarruta voimakkaasti, vaan pudottaa nopeutta siihen minkä kuvittelee olevan nopeusrajoitus karttadatan perusteella. Ongelma koskee vähintään nelikaistaisia teitä, joilla ei käytä merkkejä lukemiseen. Toisaalta voit sillä "50" -alueella säätää sen vaikka 150:een ja auto tottelee sitä antaamasi nopeutta eikä pudota sitä sieltä enää alas ellei nopeusrajoitus muutu alle 50:n. Pitäisi joskus kokeilla mitä tapahtuu ennen Mikkeli-Juva -motaria, jos käy säätämässä vakkarin 110km/h nopeuteen jollain 30-alueella ennen nelikaistaisen alkua. Nähdäkseni ei sen jälkeen reagoi yhteenkään muutokseen.

Autopilot taas ei suostu ajamaan yli 10% ylinopeutta, joten vauhti pumppaa karttadatan rajoitusten mukaan vaikka olisitkin rullalla säätänyt sinne 30:n alueella sen 110. Tai siis suostuu sekin ajamaan ylinopeutta ja ohjaamaan autoa, mutta silloin pitää ohittaa systeemi hallitsemalla itse nopeutta kaasusta.
Vakkari myös jarruttaa jos näkee jotain mitä ei olekaan. Kyllä se haamuja tekee kuten AP. AP ei nykyäään nosta nopeutta. Laskee vain.
 
Menee varmaan monella autopilotit ja vakkarit sekaisin. Ainakaan itselläni vakkari ei jarruta voimakkaasti, vaan pudottaa nopeutta siihen minkä kuvittelee olevan nopeusrajoitus karttadatan perusteella. Ongelma koskee vähintään nelikaistaisia teitä, joilla ei käytä merkkejä lukemiseen. Toisaalta voit sillä "50" -alueella säätää sen vaikka 150:een ja auto tottelee sitä antaamasi nopeutta eikä pudota sitä sieltä enää alas ellei nopeusrajoitus muutu alle 50:n. Pitäisi joskus kokeilla mitä tapahtuu ennen Mikkeli-Juva -motaria, jos käy säätämässä vakkarin 110km/h nopeuteen jollain 30-alueella ennen nelikaistaisen alkua. Nähdäkseni ei sen jälkeen reagoi yhteenkään muutokseen.

Autopilot taas ei suostu ajamaan yli 10% ylinopeutta, joten vauhti pumppaa karttadatan rajoitusten mukaan vaikka olisitkin rullalla säätänyt sinne 30:n alueella sen 110. Tai siis suostuu sekin ajamaan ylinopeutta ja ohjaamaan autoa, mutta silloin pitää ohittaa systeemi hallitsemalla itse nopeutta kaasusta.

Nimenomaan vakkarista puhe ja kuten @Tege tuossa mainitsee, sekin ilmeisesti tekee paljon haamujarrutuksia kun säikähtelee jotain varjoja. Oikeastihan nuo kaikenmaailman kaistavahdit sun muut on muutenkin ihan turhaa paskaa, ainoa oikea mukavuus- (ja muissa kuin Tesloissa turvallisuus-) tekijä on sitten se adaptiivinen vakkari.

Jännä kyllä miten tässä aiheessa jotkut omistajat toteaa, että jep, ihan paskaa on verrattuna suunnilleen mihin tahansa muuhun adaptiiviseen vakkariin ja toiset taas on "joo ajan 7000 kilsaa päivässä ja ikinä ei oo tullut yhtäkään haamujarrutusta vaikka ajan 7000 kilsaa päivässä".
:hmm:
 
Nimenomaan vakkarista puhe ja kuten @Tege tuossa mainitsee, sekin ilmeisesti tekee paljon haamujarrutuksia kun säikähtelee jotain varjoja. Oikeastihan nuo kaikenmaailman kaistavahdit sun muut on muutenkin ihan turhaa paskaa, ainoa oikea mukavuus- (ja muissa kuin Tesloissa turvallisuus-) tekijä on sitten se adaptiivinen vakkari.

Jännä kyllä miten tässä aiheessa jotkut omistajat toteaa, että jep, ihan paskaa on verrattuna suunnilleen mihin tahansa muuhun adaptiiviseen vakkariin ja toiset taas on "joo ajan 7000 kilsaa päivässä ja ikinä ei oo tullut yhtäkään haamujarrutusta vaikka ajan 7000 kilsaa päivässä".
:hmm:
Ehkä pikkasen nyt kaverilla kekee mopo, ei se nyt kilsan välein laita liinoja kiinni :D
 
Ehkä pikkasen nyt kaverilla kekee mopo, ei se nyt kilsan välein laita liinoja kiinni :D

En minä nyt sitä oikeasti epäile, mutta toisaalta kun noita juttuja lukee, että auto saattaa yhtäkkiä tiputtaa jostain yli satasen nopeudesta viiteenkymppiin, niin sanoisin että melkeinpä kertakin on liikaa vaikka just sillä kertaa mitään pahempaa ei tapahtuisikaan. Kuten sanottua, aika helvetin monta tuhatta kilsaa on adaptiivisilla vakkareilla tullut ajettua ja ikinä ei ole tapahtunut mitään tuollaista muilla autoilla. Tesloilla auton kaistapäiset haamujarruttelut taas tuntuu olevan vaan tavallinen tiistai.



Esim. tuossa videossa on useampi esimerkki. Oikeasti uskomatonta, että vuosi toisensa jälkeen sama paska jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 808
Viestejä
4 566 441
Jäsenet
75 025
Uusin jäsen
seponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom