Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Elonin omaa markkinointia, pyöristetään ylöspäin.
Mielestäni uusi Performance on huonompi kuin aikaisempi. Vaikka tähän lyötiin uusi kitti päälle, niin speksit eivät menneet ylöspäin.
Vaikea uskoa, että sitä huononnettu olisi. Kieltämättä tuo hevosvoima-lukema ihmetyttää, ehkä suomenkieliselle sivulle on päätynyt väärät speksit, jos noita on koitettu pitää pimennossa. On kai nuo kiihtyvyydet 0.2s parantuneet, eli ei merkittävästi kuitenkaan.

Testejä odotelessa. Jenkkiversiossa myös range-estimaatti on 86,8% heidän LR:stään, täällä vain 83,9%. Mutta EPA/WLTP toki vaikuttaa.
 
Hevosvoimat voi ilmoittaa moottorista tai pyöriltä (brake horsepower). Siitä varmaan erot.
 
Vaikea uskoa, että sitä huononnettu olisi. Kieltämättä tuo hevosvoima-lukema ihmetyttää, ehkä suomenkieliselle sivulle on päätynyt väärät speksit, jos noita on koitettu pitää pimennossa. On kai nuo kiihtyvyydet 0.2s parantuneet, eli ei merkittävästi kuitenkaan.

Testejä odotelessa. Jenkkiversiossa myös range-estimaatti on 86,8% heidän LR:stään, täällä vain 83,9%. Mutta EPA/WLTP toki vaikuttaa.
Vaihtelee netissä viime vuoden mallissa tulokset aina 450-530hp eli mistä tietää mikä on totuus.
Onhan tuo nyt toki outoa, että pitää mainostaa HP:ta kun aikaisemmin ei tätä ole mainostettu, siihen on joku syy ja se kyllä tulee esiin ajan kanssa. Teslan mainokset ovat olleet aina vähän harhaanjohtavia.
Ja sen perusteella, että tämän ja CT:n kohdalla mainostettiin voittavan Porschen, on Porsche maailman rikkaimman miehen Elonin ihon alla? Tai sitten se Porsche on vaan ihmisille hyvin tuttu, kalliin premium luksus/urheiluauton maineessa, johon on sopiva vertailla halvemman enemmän perusauton suorituskykyä, jolle se myös ihan hyvin pärjää. Ferrari taas olisi liikaa, eikä ne Teslan kanssa kilpailekkaan. Ihan sopivaa trollailua Elonilta ja Teslalta minun mielestä. Eikä edes välttämättä trollailua. Onhan se hauskaa kun perus perhepulkka menee samoja nopeuksia.

Ja tämä edes ilman mitään Tesla/Elon laseja.
Mutta eihän se CT voittanut Porschea.
 
Olennaista uudessa perffissä on adaptiivinen alusta ja paremmat penkit. Ehkäpä tuohon saa ostettua vielä acceleration boostin myöhemmin?
 
Paperilla ehkä. Käytännössä kukaan ei havaitse parannusta. Joten minäkin laitan tämän parannuksen kategoriaan hyvin vähäinen.
Ok.
Monesti suorituskyvyn parannukset tapahtuvat kuitenkin pienissä portaissa.
Ehkä se 80 luvun Ferrari oli tarpeeksi nopea kun meni hieman alle 4 sekuntia sataseen? Onneksi joillakin riitti intoa parantaa auojen suorituskykyä 80 luvun jälkeenkin, edes paperilla...
 
Mutta eihän se CT voittanut Porschea.

Voittihan se, mutta tuo on vähän kuin väittäisin että voittaa satasella ja käytännössä on vain piirun edellä 50m kohdalla (hitainta Porche mallia joka mallistosta löytyy). Vertailu on toki sinällään ihan puuta heinää kun jo pelkästään hinaamisen nopeuden korostaminen riittäisi ja on vakuuttavaa, mutta pitää ottaa täyttä roskaa mainostamiseen.
 
Voittihan se, mutta tuo on vähän kuin väittäisin että voittaa satasella ja käytännössä on vain piirun edellä 50m kohdalla (hitainta Porche mallia joka mallistosta löytyy). Vertailu on toki sinällään ihan puuta heinää kun jo pelkästään hinaamisen nopeuden korostaminen riittäisi ja on vakuuttavaa, mutta pitää ottaa täyttä roskaa mainostamiseen.
Puhun itse siitä Teslan videosta missä oli CT ja Porsche.
 
Voittihan se, mutta tuo on vähän kuin väittäisin että voittaa satasella ja käytännössä on vain piirun edellä 50m kohdalla (hitainta Porche mallia joka mallistosta löytyy). Vertailu on toki sinällään ihan puuta heinää kun jo pelkästään hinaamisen nopeuden korostaminen riittäisi ja on vakuuttavaa, mutta pitää ottaa täyttä roskaa mainostamiseen.

Näennäisesti voitti siinä puolessa välissäkin jos nyt puhutaan siitä Teslan videosta. Toki CT:llä on helppo lähteä joka kerta kun taas manuaalilaatikolla varustettu 911:n vaatii vähän taitoa (jota tuossa ei siis tarpeeksi ollut kun jäi muiden tekemistä mittauksista useita kymmenyksiä (juuri sen verran että CT olisi hävinnyt)).

Mutta onhan tuo M3 perf varsinkin jenkkilässä varmasti houkutteleva malli ainoana model 3:na johon saa sen 7500 veroedun.
 
Ok.
Monesti suorituskyvyn parannukset tapahtuvat kuitenkin pienissä portaissa.
Ehkä se 80 luvun Ferrari oli tarpeeksi nopea kun meni hieman alle 4 sekuntia sataseen? Onneksi joillakin riitti intoa parantaa auojen suorituskykyä 80 luvun jälkeenkin, edes paperilla...
Totta kai tiedän että kymmenysten tiputus tuossa luokassa on kovan työn takana, mutta peilaan vaan kaikkea mielummin käytäntöön kuin paperiarvoihin. Jos persdyno kertoo eron, niin voi puhua merkittävästä parannuksesta jos ei, niin se on vähäinen.

Toki pitää tähän mainita heti se, että en ole ollut autossa joka tekisi tuollaisen 3 sek spurtin, mutta voisin kuvitella että 0,2 sek eroa ei persdynolla millään erota. En erottanut 0,5 sek parannusta omassanikaan. (vaikkakin se on paljon hitaampi kun tuo tesla tuossa puuhassa )
 
Takovanteet myös uudessa perffissä, oiskohan vähän kevyemmät ja kestävemmät kuin uberturbiinit
 
Ja uudet vanteet edessä 19” ja takana 20”, mielenkiintoista… jousittamaton massa edessä varmasti tippunut edellismalliin verrattuna
 
Teslan Q1 tuli ulos. Sijoittajamateriaalissa mielenkiintoinen väite halvemmasta autosta. Mitenkähän tämä pitäisi ymmärtää? Halvempaa autoa ei olekaan kuopattu kuten reuters väitti? Tunnin päästä sijoittajapuhelu missä asiasta kysyttäneen.

We have updated our future vehicle line-up to accelerate the launch of new models ahead of our previously communicated start of production in the second half of 2025
These new vehicles, including more affordable models, will utilize aspects of the next generation platform as well asaspects of our current platforms, and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line-up.
This update may result in achieving less cost reduction than previously expected but enables us to prudently grow our vehicle volumesin a more capex efficient manner during uncertain times. This would help us fully utilize our current expected maximum capacity of close to three million vehicle
 
Teslan Q1 tuli ulos. Sijoittajamateriaalissa mielenkiintoinen väite halvemmasta autosta. Mitenkähän tämä pitäisi ymmärtää? Halvempaa autoa ei olekaan kuopattu kuten reuters väitti? Tunnin päästä sijoittajapuhelu missä asiasta kysyttäneen.




Tuli kiire ja tehdään pienempi auto vanhalla tekniikalla kalliilla, mutta spinnataan se niin, että kukaan ei huomaa next gen platformin jääneen synnytyslaitoksen roskakoriin. Eli katteet roskakoriin ja voluumia ylös ilmaveiviautolla.

e: Parempi tämäkin tietysti kuin maksaa seisovista koneista ja seinistä liian isossa tehtaassa (kuten jo aiemmin kirjoitin).

e2: Ihan oikeasti mä kyllä epäilen, että uus pikkukoppi on tuunattu alta viikossa paperille siinä kohtaa, kun stonksit ovat alkaneet ottaa vähän turhan paljon Elonin kukkarolle. Nyt vaan kurssia ylös millä tahansa paskapuheella ja vuoden päästä levitellään käsiä.
 
Viimeksi muokattu:
Halpisauto tuotantoon alkuvuodesta 2025.

The vehicles will use aspects of current and new platforms and be produced in the company’s existing production lines. The new vehicles should allow Tesla to reach 3 million vehicles of capacity.

HW5 loppuvuodesta 2025 autoissa
Hardware 5 is pretty much designed and should be in cars by the end of next year,” he said.

 
Viimeksi muokattu:
Halpisauto tuotantoon alkuvuodesta 2025.




Tämä luulis kiinnostavan CFO:n sanomana ainakin sitä kaveria, joka kyseli ostaako nyt vai odottaa.
The executive also noted that Tesla is lowering prices and “attractive financing” on vehicles and subscriptions, which could help boost demand.

e: CNN väittää, että 2025 loppupuoliskolla olis Tesla kertonut halpista vasta tekevänsä. Joku ymmärsi väärin tai Tesla ei oo saanut sovituksi mitä uskotellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoiko Musk alussa että muut tekevät hybridejä niin myynti sakkaa?

Edit. Sama FSD show jatkuu. 12.4 parempi ja 12.5 vielä parempi.
 
Viimeksi muokattu:


Voikohan oikeasti pitää paikkaansa, kilometrit kertyy mittariin akun kulutuksen perusteella? Luulis Bjornin huomanneen tämän jo.
 
Teslan Q1 tuli ulos. Sijoittajamateriaalissa mielenkiintoinen väite halvemmasta autosta. Mitenkähän tämä pitäisi ymmärtää? Halvempaa autoa ei olekaan kuopattu kuten reuters väitti? Tunnin päästä sijoittajapuhelu missä asiasta kysyttäneen.
Vähän kyllä haiskahtaa koko homma. Reuters oli oikeassa, että halpis-auto on peruttu ja tämä uusi "halpis-auto" on Muskin nopea paniikkiratkaisu rakentaa Model Y/3 -pohjainen edullisempi auto vanhoilla tehtailla.

Mutta mitä Tesla realistisesti sitten tulee saamaan ulos nopealla aikataululla nykyisistä tehtaista? Onko vain joku nykyisiin malleihin perustuva nopeasti toteutettu halvennettu variantti.
 
Olennaista uudessa perffissä on adaptiivinen alusta ja paremmat penkit. Ehkäpä tuohon saa ostettua vielä acceleration boostin myöhemmin?

Tarkoittaako tämä sitä että kuljettaja pystyy itse säätämään alustaa näytöltä haluamakseen, vaikka iskunvaimennusta jäykemmäksi/pehmeämmäksi? Toivottavasti olisivat nyt laittaneet tuohon penkkiin istuinosan pituudensäädön tai edes muuten sen pidemmäksi...
 
Vähän kyllä haiskahtaa koko homma. Reuters oli oikeassa, että halpis-auto on peruttu ja tämä uusi "halpis-auto" on Muskin nopea paniikkiratkaisu rakentaa Model Y/3 -pohjainen edullisempi auto vanhoilla tehtailla.

Mutta mitä Tesla realistisesti sitten tulee saamaan ulos nopealla aikataululla nykyisistä tehtaista? Onko vain joku nykyisiin malleihin perustuva nopeasti toteutettu halvennettu variantti.
Itselle jäi kuva että rakennetaan juuri näin ja uusia tehtaita ei tule kunnes myynti nousee. Kovasti kyllä sanoi että vuoden 2024 on parempi kuin viime vuoden.
Tässä kuussa Kiinassa oli myyty päälle 5000 autoa.
 
Videoilla näkyy vain Standard ja Sport asetusten kohdassa Ride & handling

Top Gearin videon perusteella track moden laittaessaan päälle avautuu valikko, jossa saa säädellä arvoja liukusäätimillä. Mitä arvoja ja missä arvoväleissä jäi epäselväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä syy. LG patteri ei anna puhtia ulos tarpeeksi niin tehot jää Euroopassa heikoksi.
No niin, selvisihän se outous, kiitos. Mitään en tiedä akkukemioista yms. joten onko tuo LG:n akku edes sellainen, jota voi ladata huoletta 100%? Vai tyypillinen Teslan akku, jota kannattaa ladata vain n. 80% saakka?
 
No niin, selvisihän se outous, kiitos. Mitään en tiedä akkukemioista yms. joten onko tuo LG:n akku edes sellainen, jota voi ladata huoletta 100%? Vai tyypillinen Teslan akku, jota kannattaa ladata vain n. 80% saakka?
Tyypillinen 80%. Erot on kemiassa että LG ei vaan anna tarpeeksi ulos.

Edit. Perffin ratissa palattu kapasitiivisiin nappeihin.


Heikennys.
 
Viimeksi muokattu:


Tässä syy. LG patteri ei anna puhtia ulos tarpeeksi niin tehot jää Euroopassa heikoksi.

Jännä että tuo kiihtyvyysero on silti noin pieni, jos 50hp eroa. Voi olla että tuo jenkkiversiokin antaa sen 510hp niin lyhyen piikin aikaa. Vanhan perffin lukemathan oli 3.3sec 0-100 euroopassa ja 3.1sec 0-60 jenkeissä, eli sama 0.2sec markkinoitu erotus. Ja jenkeissä ilmoitetaan vielä sen rolloutin kanssa ja euroopassa ei, sama homma oli vanhassa.
 
Toki pitää tähän mainita heti se, että en ole ollut autossa joka tekisi tuollaisen 3 sek spurtin, mutta voisin kuvitella että 0,2 sek eroa ei persdynolla millään erota. En erottanut 0,5 sek parannusta omassanikaan. (vaikkakin se on paljon hitaampi kun tuo tesla tuossa puuhassa )
3.5s -> 3.3sek on suhteessa vastaava kuin 10s -> 8.9s pudotus 0-100 ajassa.

Onko se sitten paljon vai vähän? Ei ehkä kumpaakaan, mutta ainakin ”kohtuullisesti”.
 
No niin, selvisihän se outous, kiitos. Mitään en tiedä akkukemioista yms. joten onko tuo LG:n akku edes sellainen, jota voi ladata huoletta 100%? Vai tyypillinen Teslan akku, jota kannattaa ladata vain n. 80% saakka?
Mikset voisi ladata 100% saakka, jos ei sulla ole aikomuksia seisottaa sitä autoa sen jälkeen päiväkaupalla?
 
Tyypillinen 80%. Erot on kemiassa että LG ei vaan anna tarpeeksi ulos.

Edit. Perffin ratissa palattu kapasitiivisiin nappeihin.

Heikennys.

Pienellä varauksella ottaisin jos kuuntelet videon tarkkaan; hän tekee koeajon esisarjan autolla.
 
Onko perus-highlandissa oikeat napit? Luulin että tuossa verrataan CT:hen jossa norminappulat?
 
3.5s -> 3.3sek on suhteessa vastaava kuin 10s -> 8.9s pudotus 0-100 ajassa.

Onko se sitten paljon vai vähän? Ei ehkä kumpaakaan, mutta ainakin ”kohtuullisesti”.
No, toisessa aika tippu 0,2 ja toisessa 1,1, ei ole mielestäni mitenkään vastaavat, olkoot prosentuallisesti vaikka samat. Ensimmäistä et huomaa käytännössä mutta jälkimmäisen huomaat.

Kuten sanoin aikaisemminkin, kymmenysten tiputtamien vaikeutuu liki exponetiaalisesti kun lähestytään nollaa ja siinä mielessä se on merkittävä parannus paparilla. Mutta kun ei me paperilla ajeta näitä autoja, niin tämän takia merkitys on huomaamaton käytännössä. Eli en anna henkilökohtaisesti erityistä arvoa tälle parannukselle käytännön tasolla. Naapurin Jormalle voi toki elvistellä tällä, mutta siihen se hyöty jääkin :)
 
No niin, selvisihän se outous, kiitos. Mitään en tiedä akkukemioista yms. joten onko tuo LG:n akku edes sellainen, jota voi ladata huoletta 100%? Vai tyypillinen Teslan akku, jota kannattaa ladata vain n. 80% saakka?

Kemia on edelleen litiumpohjainen joten 100% latausta ei suositella. Edes niitä LFP akkuja ei kannata aina ladata 100%. Se syy miksi valmistajat sanoo että viikoittain lataa 100% on että BMS saa uuden alkupisteen kapasiteettilaskentaa varten. LFP akkujen jännite ei käytännössä muutu paitsi 100% varaustasossa jolloin se tekee piikin ylöspäin tai 0% varauksella jolloin se tekee piikin alaspäin. Eli siinä 10-90% se on 3.2-3.3V joka myös vaihtelee lämmön mukaan, jolloin jäljellä olevan kapasiteetin laskeminen ei ole kovin tarkkaa ja ajan myötä laskennan virhe kasvaa jos ei anneta uutta alkupistettä lataamalla täyteen.

Litium-nikkeli akuissa jännite tippuu melkein lineaarisesti 0.1V aina 10% kapasiteettia kohden, jolloin tämä kapasiteetinlaskenta ei välttämättä tarvitse sitä 100% latausta jotta se voi kertoa paljonko on energiaa jäljellä.

Eli mitään litiumakkua ei kannata aina ladata 100% jos haluaa maksimikeston iällisesti.

Harri Salon tubekanavalta löytyy ne akkutohtorin videot missä näitä selitetään mielestäni kohtuu hyvin.

Tähän mennessä kaikki nykyajan sähköautot käyttävät litiumakkuja joita siis ei kannata ladata 100% asti. Jos joku valmistaja sanoo että voi myös litium-nikkeliakun ladata täyteen aina, se 99% varmuudella tarkoittaa että valmistaja on laittanut auton näyttämään 100% kun akussa ei oikeasti ole 100% varaustasoa. Muistaakseni jotain Bjornin videosta bongasin että Kia/Hyundai jossain malleissa taisi olla 100% latauksella kennojännite noin 4.1V, kun NMC kemian jännite täyteen ladattuna on 4.2V. Eli siellä ei oikeasti ikinä ladata akkua täyteen, vaikka auto tietenkin sanoo että se on täynnä.

Sitten kun tulee niitä natriumophjaisia akkuja niin toiminta voi olla eri, ei ole niistä vielä kunnolla dataa.
 
No, toisessa aika tippu 0,2 ja toisessa 1,1, ei ole mielestäni mitenkään vastaavat, olkoot prosentuallisesti vaikka samat. Ensimmäistä et huomaa käytännössä mutta jälkimmäisen huomaat.

Kuten sanoin aikaisemminkin, kymmenysten tiputtamien vaikeutuu liki exponetiaalisesti kun lähestytään nollaa ja siinä mielessä se on merkittävä parannus paparilla. Mutta kun ei me paperilla ajeta näitä autoja, niin tämän takia merkitys on huomaamaton käytännössä. Eli en anna henkilökohtaisesti erityistä arvoa tälle parannukselle käytännön tasolla. Naapurin Jormalle voi toki elvistellä tällä, mutta siihen se hyöty jääkin :)

Ei tuota 10->9 muutosta kyllä huomaa kuin sekuntikelloa katsomalla. En tiedä tuosta ,2 erosta miten hyvin huomaa, mutta siinä 4sec kohdalla kyllä huomaa hyvin 0,4 parannuksen.
 
Toki pitää tähän mainita heti se, että en ole ollut autossa joka tekisi tuollaisen 3 sek spurtin, mutta voisin kuvitella että 0,2 sek eroa ei persdynolla millään erota. En erottanut 0,5 sek parannusta omassanikaan. (vaikkakin se on paljon hitaampi kun tuo tesla tuossa puuhassa )
Et sä hitaassa sitä erotakaan. Jos auto kiihtyy vaikka 9 tai 8 sekuntia 0-100, niin kumpikaan ei tunnu vielä "miltään". Sitten kun aletaan menemään vitoseen ja vielä nopeampaan, niin kuskia repivät voimat alkavat todellakin tuntua jossain ja pienikin ero on iso. Näissäkin sitten vielä mielestäni eroa bensa vs. sähkö. Tommonen alle 5sek bensakärry on äänet yms. huomioiden jollain lailla kuitenkin "pehmeämpi" ja luonnollisempi, kun taas nämä tehokkaimmat vatkaimet tuntuvat ensipuraisulla todella brutaaleilta. Ehkä siksi, että kuulohavainto puuttuu, luistonesto toimii hämmentävän hyvin (En ole ajanut alle 10v vanhaa polttistykkiä) etc.) ja tuo voima tulee täyskiihdytyksissä kuin nyrkki päähän.
 
Onko perus-highlandissa oikeat napit? Luulin että tuossa verrataan CT:hen jossa norminappulat?

Napit ovat automaailmassa haastavia!

Tuttu osti Ferrarin ja siinäkin ne ovat susipaskat ja uudet maksaa helvetisti, kuulemma samat paskat olleet käytössä 90-luvulta. Googlaamalla Ferrari sticky buttons saa aika monta keskustelua ongelmista.

En ymmärrä autonvalmistajia, kuluerä autoa kohden laadukkaista napeista on korkeintaan jotain kymppejä tai satasia. Väärä kohta säästää.
 
Et sä hitaassa sitä erotakaan. Jos auto kiihtyy vaikka 9 tai 8 sekuntia 0-100, niin kumpikaan ei tunnu vielä "miltään". Sitten kun aletaan menemään vitoseen ja vielä nopeampaan, niin kuskia repivät voimat alkavat todellakin tuntua jossain ja pienikin ero on iso.
En valitettavasti yhtään ymmärrä mitä selität. Totta kai voimat 5 sek rykäisyssä on isommat kuin 10 sek rykäisyssä. Mutta tässähän puhutaan kiihtyvyyden muutoksesta kahdessa eri tapauksessa. Miten viiden sekunnnin rykäisyssä pieni kiihtyvyyden muutos on iso ja tunutuva asia ja 10 sekunnin luokassa merkittävä kiihtyvyyden muutos pieni ja huomaamaton ? (OT:ksi meni taas perhana, pahoittelutni )
 
En valitettavasti yhtään ymmärrä mitä selität. Totta kai voimat 5 sek rykäisyssä on isommat kuin 10 sek rykäisyssä. Mutta tässähän puhutaan kiihtyvyyden muutoksesta kahdessa eri tapauksessa. Miten viiden sekunnnin rykäisyssä pieni kiihtyvyyden muutos on iso ja tunutuva asia ja 10 sekunnin luokassa merkittävä kiihtyvyyden muutos pieni ja huomaamaton ? (OT:ksi meni taas perhana, pahoittelutni )

Ihan fysikaalinen ilmiö on se, että suuressa kiihtyvyydessä myös kuljettajaan vaikuttavat suhteessa suuremmat voimat ja tällöin myös muutokset kiihtyvyydessä tuntuvat enemmän luin vaikka 9-10 sekunnin tietämillä.
 
En valitettavasti yhtään ymmärrä mitä selität. Totta kai voimat 5 sek rykäisyssä on isommat kuin 10 sek rykäisyssä. Mutta tässähän puhutaan kiihtyvyyden muutoksesta kahdessa eri tapauksessa. Miten viiden sekunnnin rykäisyssä pieni kiihtyvyyden muutos on iso ja tunutuva asia ja 10 sekunnin luokassa merkittävä kiihtyvyyden muutos pieni ja huomaamaton ? (OT:ksi meni taas perhana, pahoittelutni )
Kokeile niin tiedät. Pari kymmenystä voi tuntua noissa nopeuksissa jo aika reippaastikin kehossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 089
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom