Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Saksassa ei todellakaan saa koukkua autoon kuin autoon. Siellä pitää kaikilla liikennetarvikkeilla olla vähintään yleinen käyttölupa (ABE) jotta sitä saa edes myydä. Suomessahan saa myydä esimerkiksi hyväksymättömiä polttimoita tai mitä tahansa muuta, kunhan myyjä ilmoittaa että ne eivät ole tarkoitettu tieliikennekäyttöön.

Jos haluatte polkupyörätelineen Teslaan, niin etsikää joku metallipaja joka sellaisen vääntää. Kunhan laitatte siihen isomman kuin 51 mm kuulan, niin sitä ei enää katsota vetokoukuksi. Tai jos käyttääkin 51 mm kuulaa, niin hitsaa siihen vaikka keskelle pystysuoraan tarpeeksi paksun hitsaussauman, jotta 51 mm vetopää ei siihen varmasti sovi. Ei tarvitse myöskään välittää pystykuormista, vaan riittää että auto on kuormattu akselimassojen rajoissa.
Saksassa sai esim. Model S koukun kun Suomessa ei.
 
Alkuvuodesta tutun autokauppiaan kanssa juteltiin tesloista ja kerroin että voisin kakkosautoksi harkita tuollaista käytettyä kolmosta jos hyvään hintaan sellainen tulisi vastaan. Noh tänään hän sitten laittoi viestiä että heille on tulossa myyntiin M3 2021 SR+ "refresh", ajettu 70tkm, kahdet vanteet uusilla renkailla, midnight silver metallic -värillä sekä "täysin itsestään ajava tietokone" (mitä helvettiä se ikinä tarkoittaakaan). Hintaa minulle keksisi sen tasan 30k€ ja rahoituksessa todellinen vuosikorko 4,5%, jos sitä tarvitsisi. Nopeasti pitäisi kuulemma nyt toimia jos haluaa lyödä kiinni muuten menee "huomattavasti" kallimmalla myyntirivistöön. Nopeasti kun tuon nettiauton selasi läpi niin totesin tuon olevan ihan jopa kelpo diili.

Kävin aamulla autoa koeajamassa ja vähän tutkailemassa. Sisusta täysin mintissä ja ajon aikanakaan ei noussut esiin mitään ihmeellistä. Koeajon jälken auto meni sopivasti pesuun ja pääsin siinä hyvin tsekkaamaan maalipinnan ja sekin oli yhtä pienen pientä lommoa lukuunottamatta hyvässä kondiksessa. Useamman satkun sain vielä pois hinnasta ja kaupat käteltiin aamulla. Sovittiin vielä että ennen luovutusta auto käy nosturilla ja tsekataan tukivarret yms.
 
Saksassa sai esim. Model S koukun kun Suomessa ei.
Viestissäsi esitettiin että "Saksassa saa koukun autoon kuin autoon", joten vastasin siihen. Se että jonkin myymälän valikoimissa ei ole jotain tuotetta Suomessa on asia erikseen.
 
Kävin aamulla autoa koeajamassa ja vähän tutkailemassa. Sisusta täysin mintissä ja ajon aikanakaan ei noussut esiin mitään ihmeellistä. Koeajon jälken auto meni sopivasti pesuun ja pääsin siinä hyvin tsekkaamaan maalipinnan ja sekin oli yhtä pienen pientä lommoa lukuunottamatta hyvässä kondiksessa. Useamman satkun sain vielä pois hinnasta ja kaupat käteltiin aamulla. Sovittiin vielä että ennen luovutusta auto käy nosturilla ja tsekataan tukivarret yms.
Onko tuonti peli? Jonkun verranhan näitä on latvia/liettua pojat jo parsineet kasaan lunarivehkeistä niin katsoisin tarkkaan VIN numerolla googlesta tai jonkun auton historiatiedot tarjoavasta palvelusta tiedot.
 
Teslan autopilotti sai osittaisen synninpäästön. NHTSA sulkee 2021 alkaneen tutkinnan. Samalla nhtsa alkaa tutkimaan viime joulukuun korjausta mikä oli teslan vastine nhtsa:n löydöksille
The NHTSA said in a document today that it would close investigation EA22002, which was opened on August 13, 2021, and aimed to assess the performance of Tesla Autopilot.

Concurrent with that closing, it is opening a Recall Query, named RQ24009, to assess the effectiveness of Tesla’s Autopilot remedy (23V-838) rolled out in December.

 
Katsoin satunnaiset 10 eri sähköauton rullatestiä ja kaikilta onnistui.
Jep ei kai se mikään mahdottomuus ole. Aikaisempina vuosina oli vertailua Tesla 3 vs BMW/Mercedes ja silloinkin Tesla pääsi helpoimmin pinteestä. Se että Highland entistä parempi vs 2019 ei varmaankaan ole pahitteeksi? Taitaa TM olla Highlandin kesätestaus menossa talvitestin jälkeen.
 


Leluautolta näyttävä Kyypertruckki kerää vähemmän mairittelevaa julkisuutta. (Tahtoo mm. pinta ruostua aika äkkiä ellei sitä erikseen vielä suojata ja reunat niin teräviä että sormet vaarassa, mainostettu luodinkestävyys myös vähän niin ja näin ja rangekin jää selvästi alunperin luvatusta. Puhumattakaan näkyvyydestä taakse ja sivuille.) Ja ilmeisesti päätynyt jo recall kampanjaankin:

https://www.nytimes.com/2024/04/19/business/tesla-cybertruck-recall.html

Melkoinen vekotin, jota ilmeisesti saa edes myydä ensimmäisen omistusvuoden aikana tai saa mahdollisesti Teslalta sanktiot tulevien autojen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:


Leluautolta näyttävä Kyypertruckki kerää vähemmän mairittelevaa julkisuutta. (Tahtoo mm. pinta ruostua aika äkkiä ellei sitä erikseen vielä suojata ja reunat niin teräviä että sormet vaarassa, mainostettu luodinkestävyys myös vähän niin ja näin ja rangekin jää selvästi alunperin luvatusta. Puhumattakaan näkyvyydestä taakse ja sivuille.) Ja ilmeisesti päätynyt jo recall kampanjaankin:

https://www.nytimes.com/2024/04/19/business/tesla-cybertruck-recall.html

Melkoinen vekotin, jota ilmeisesti saa edes myydä ensimmäisen omistusvuoden aikana tai saa mahdollisesti Teslalta sanktiot tulevien autojen suhteen.

Onko tuosta ruostumisesta fatktaa? Aikaisemmat pätkät mitä nähnyt niin irtoruostetta pinnalla. Sen verran kelailin tuota pätkää että kooste kaikenlaisista muista pätkistä, huhuista yms. En jaksa kokonaan katsoa :D
Luodinkestävyys siviiliautoon luulisi olevan riittävällä tasolla:

Toimintamatka tosiaan paljon pienempi mitä puhuttu alun perin, mutta onhan tuo sen verran iso möhkö ettei se ainakaan minua yllättänyt.
Valothan tuossa ilmeisesti on melkein olemattomat, minkä voi myös päätellä miltä ne näyttävät.
 


Leluautolta näyttävä Kyypertruckki kerää vähemmän mairittelevaa julkisuutta. (Tahtoo mm. pinta ruostua aika äkkiä ellei sitä erikseen vielä suojata ja reunat niin teräviä että sormet vaarassa, mainostettu luodinkestävyys myös vähän niin ja näin ja rangekin jää selvästi alunperin luvatusta. Puhumattakaan näkyvyydestä taakse ja sivuille.) Ja ilmeisesti päätynyt jo recall kampanjaankin:

https://www.nytimes.com/2024/04/19/business/tesla-cybertruck-recall.html

Melkoinen vekotin, jota ilmeisesti saa edes myydä ensimmäisen omistusvuoden aikana tai saa mahdollisesti Teslalta sanktiot tulevien autojen suhteen.


Yksi huomautus. Olet ehkä huomannut, jos asiaan olet perehtynyt, että lähes kaikki sähköautot jäävät tavoitellusta rangesta.
 
Niin että kun markkinamies hypettää omaa tuotettaan, niin kyllähän sen silloin on oltava tasan niin, jämpti?
 
Ameriikassa jo parkkitutkillakin varustetut saaneet High Fidelity Park assistin ja uuden Autoparkin. Ilmeisesti valikkoon tulee täppä haluaako käyttää perinteistä näkymää ja parkkitutkia vai Tesla visionia ja HiFi avustinta

IMG_6366.jpeg


 
Ameriikassa jo parkkitutkillakin varustetut saaneet High Fidelity Park assistin ja uuden Autoparkin. Ilmeisesti valikkoon tulee täppä haluaako käyttää perinteistä näkymää ja parkkitutkia vai Tesla visionia ja HiFi avustinta

IMG_6366.jpeg


Nyt ainakin saadaan hyvää vertailua näiden väliltä.
 
Onko porukalla kokemusta, että miten 8A hidaslataus riittää Tesla Model Y lataukseen? Olettaisin, että kesällä auto latautuu ihan ok, mutta miten pakkaset?
 
Onko porukalla kokemusta, että miten 8A hidaslataus riittää Tesla Model Y lataukseen? Olettaisin, että kesällä auto latautuu ihan ok, mutta miten pakkaset?
Paljonko viikossa tulee kilometrejä ja montako tuntia auto saa olla viikossa latauksessa? Kuoletko jos joudut talvessa 8 kertaa käymään pikalatauksessa koska kotoa ei saanut tarpeeksi?
 
Onko porukalla kokemusta, että miten 8A hidaslataus riittää Tesla Model Y lataukseen? Olettaisin, että kesällä auto latautuu ihan ok, mutta miten pakkaset?
Kovalla pakkasella ei oikein lataudu ja iso osa energiasta menee vain lämmitykseen. Jos ajoa ei ole joka päivä ja voi tarvittaessa ladata jossain pikalaturillakin niin kyllä kai tuollakin pärjää.
 
Paljonko viikossa tulee kilometrejä ja montako tuntia auto saa olla viikossa latauksessa? Kuoletko jos joudut talvessa 8 kertaa käymään pikalatauksessa koska kotoa ei saanut tarpeeksi?
Viikossa n.300km, latauksessa auto voi olla about 70-84h/viikko. En kuole jos joudun käymään pikalaturilla (nyt olen pelkästään niiden varassa).
 
Viikossa n.300km, latauksessa auto voi olla about 70-84h/viikko. En kuole jos joudun käymään pikalaturilla (nyt olen pelkästään niiden varassa).
Kesalla paaset 700km viikossa ja talvella pahimmissa keleissa 300 km. Kesalla lataa 130kwh akkuu josta lonkka arviona sellaisena viikkona etta kokoajan on -20 saat akkuun 65kwh. 65kwh paaset sen 300km,
 
Ei voi kun vaan kehua Teslan huolto ja tiketöinti järjestelmää. Tänää käytin leimamiehellä tarkistuttavana alustan, normi juttu eli takana väljää. Tiketti teslalle ja kuva leimamiehen lapusta. Samalla laitoin tikettiin kuvan service menussa valikosta josta näkyy vikakoodi historiikki. Siellä on yksi lataukseen liittyvä koodi on toistuvana mutta ei näy muualla kuin siellä. Mukisematta vaihtavat jonkun piuhan.
Positiivisena yllärinä vielä tuli viesti että lisäsivät "Teslanne historian perusteella suositeltavat huoltokohteet auton tulevalle huoltokäynnille".
 
Ei voi kun vaan kehua Teslan huolto ja tiketöinti järjestelmää. Tänää käytin leimamiehellä tarkistuttavana alustan, normi juttu eli takana väljää. Tiketti teslalle ja kuva leimamiehen lapusta. Samalla laitoin tikettiin kuvan service menussa valikosta josta näkyy vikakoodi historiikki. Siellä on yksi lataukseen liittyvä koodi on toistuvana mutta ei näy muualla kuin siellä. Mukisematta vaihtavat jonkun piuhan.
Positiivisena yllärinä vielä tuli viesti että lisäsivät "Teslanne historian perusteella suositeltavat huoltokohteet auton tulevalle huoltokäynnille".
Eikö takuuaikana näin pitäisikin toimin?
 
Noh.. miten sen nyt ottaa.
Joku voisi olla toki toistakin mieltä että kuinka kauan alustan komponenttien on syytä kestää.
Tietämättä sen tarkemmin ajomäärää ja vuosimallia.
Lähinnä tarkoitin että normi jutulla että normi juttu näissä model 3:ssa eli väljää on jo aika pienillä kilsoilla. Omassa on noin 75tkm/2v.


Eikö takuuaikana näin pitäisikin toimin?
Kyllä. Kunhan halusin tuoda postiivisen kokemuksen Teslan takuu ja tiketöinti palvelusta. Toki uutena tuli itselle tuo että tarjosivat siis huoltoa samaan syssyyn eli siis jarrujen putsaus ja herkistely ja uudet pyyhkijänsulat auton historiikin perusteella.
edit. eli siis tämä huolto on luonnollisesti customer pay. Nuo muut menee takuun piikkiin.
 
Huhupuhetta, kyllä minulle on ainakin vastailtu. Valittajat nyt ovat aina äänessä, oli syytä tai ei
 
Cybertruckiin tulossa ohjelmistopäivitys.

Esimerkiksi lukkoja voi säätää tarkemmin, parempi pito liukkaalla jne
 
Uutista, että Teslan koko Supercharging-tiimi johtajineen olisi saanut kenkää:

Now, more layoffs have been finalized through an email from CEO Elon Musk to executives, first reported by The Information, stating that 6-year veteran Rebecca Tinucci, Tesla’s Senior Director of EV charging, would be leaving the company on Tuesday, along with nearly all of her 500-person charging team (“a few” employees will be reassigned to other teams, according to The Information).

 
Uutista, että Teslan koko Supercharging-tiimi johtajineen olisi saanut kenkää:

Now, more layoffs have been finalized through an email from CEO Elon Musk to executives, first reported by The Information, stating that 6-year veteran Rebecca Tinucci, Tesla’s Senior Director of EV charging, would be leaving the company on Tuesday, along with nearly all of her 500-person charging team (“a few” employees will be reassigned to other teams, according to The Information).

Aika erikoista kun ainakin omasta mielestä teslan toimiva supercharger systeemi on niiden oikeastaan ainoa etu kilpailijoihin verrattuna.
 
Ovat ajaneet ylös aivan ylivoimaisen hyvän latausverkoston mistä muut (itsekin) saa olla kateellinen. Jotain siellä on tehty kyllä erittäin oikein.
On kyllä todella hyvä tuo superi verkosto. No ehkä nykyinen porukka kun on saanut tommosen saavutuksen tehtyä on jo leipiintynyt puuhiinsa ja tarvitaan uutta verta nostamaan hommaa uudelle tasolle?
 
Se voi riittaa Elonille etta Rebekka on woke. Voi sekin olla mahdollista etta Supercharger on valmistuskustannuksiltaan kolminkertainen kun vertaa Kemppilaiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 415
Viestejä
4 507 039
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom