Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Hämmentävän pieni ero seuraaviin ottaen huomioon että muihin vaihdetaan öljyä vuosittain. :hmm: Olisi ollut mielenkiintoista nähdä vain sähköautoista vastaava.

Mitä amerikan foorumeja lukenut niin siellä ei ole lainkaan harvinaista että saa vaikka vuodeksi tai kahdeksi ilmaiset öljynvaihdot "kaupanpäälle"
 
Hämmentävän pieni ero seuraaviin ottaen huomioon että muihin vaihdetaan öljyä vuosittain. :hmm: Olisi ollut mielenkiintoista nähdä vain sähköautoista vastaava.
Eihän öljyt ja suodattimet nyt perus japsiin esimerkiksi mitään maksa. En tosin usko hetkeäkään noihin Buickin, Lincolnin, Chevroletin ja Dodgen, Jeepin ja Chryslerin kuluihin, tai sitten ovat vain seisseet tallissa tuon 10v - tai vaihtoehtoisesti jenkeissä on niihin 10-kertaa halvemmat osat + huollot kuin meillä.
 
Eihän öljyt ja suodattimet nyt perus japsiin esimerkiksi mitään maksa. En tosin usko hetkeäkään noihin Buickin, Lincolnin, Chevroletin ja Dodgen, Jeepin ja Chryslerin kuluihin, tai sitten ovat vain seisseet tallissa tuon 10v - tai vaihtoehtoisesti jenkeissä on niihin 10-kertaa halvemmat osat + huollot kuin meillä.

No niin, mutta korostaa kuinka pieni vaikutus ylläpitokuluilla on jenkeissä. Jos kymmenessä vuodessa säästää tonnin niin se on todennäköisesti hävitty moninkertaisesti Teslan kalliimmissa vakuutusmaksuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Traficomilta tullut ensimmäiset katsastustilastot jossa nyt mukana myös vuonna 2019 käyttöönotettuja model3:sia. Hylkäysprosentti 31,63%.
Kolme suurinta hylkäyssyytä:

Akselistot, pyörät ja jousitus - Taka-akselisto
  • Korjauskehotukset: 1
  • Hylkäykset: 446
  • Ajokiellot: 0
Akselistot, pyörät ja jousitus - Renkaat ja vanteet
  • Korjauskehotukset: 3
  • Hylkäykset: 21
  • Ajokiellot: 9
Akselistot, pyörät ja jousitus - Etuakselisto
  • Korjauskehotukset: 2
  • Hylkäykset: 22
  • Ajokiellot: 0
Muissa ihan yksittäisiä. Mikäs tuolta taka-akselistosta hajoaa ja millainen korjaus? Tukivarret? (t. mahdollinen tuleva omistaja)

Lähde: Autojen viat | Sähköautojen hylkäykset katsastuksessa rajussa kasvussa – katso oman autosi tyypillisimmät viat
 
Kannattaa ottaa huomioon tuon taulukon lähdedata "asked from members". Vähän niin ja näin saako tuosta sitä 100% oikeaa kuvaa, liian monia muuttujia.
 
No niin, mutta korostaa kuinka pieni vaikutus ylläpitokuluilla on jenkeissä. Jos kymmenessä vuodessa säästää tonnin niin se on todennäköisesti hävitty moninkertaisesti Teslan kalliimmissa vakuutusmaksuissa.
Jes. En tiedä korreloiko vakuutusmaksut jenkeissä meidän kanssa, mutta polttoainehan siellä on ainakin paljon halvempaa. Se + oleellisesti meitä pienemmät huoltokustannukset, niin onhan polttis sillä markkinalla aika no-brainer edelleen.
 
No huh ! Karu lukema, eli karkeasti voi sanoa, että vain 60% todennäköisyydellä pääset ensikatsastuksesta läpi vai ?
Kyllä, jos ajat 5 vuotta eikä auton alle sinä aikana kukaan katso. Toinen vaihtoehto on tarkastuttaa alusta ja tehdä tarvittaessa se muutaman satasen huoltotyö ennen katsastusta.

Teslalla kun ei ole mitään virallista huoltoohjelmaa niin monet autot myös menee katsastukseen kylmiltään ilman mitään huoltotoimenpiteitä tai vuositarkastuksia ennen sitä ekaa katsastusta.
 
Piti ihan katsoa mikä se todellisuus on noin ylipäätään 2019 autoilla. Ero ovat kyllä huimia,.


KäyttöönottovuosiMerkkiMalliKatsastusten
lukumäärä
Hylkäys-%Ajettujen
kilometrien
keskiarvo
Ajettujen
kilometrien
mediaani
Yleisin hylkäyssyyToiseksi yleisin
hylkäyssyy
Kolmanneksi yleisin
hylkäyssyy
2019DaciaDUSTER73832,256800061000Ohjausnivelet ja -tangotJousitus ja iskunvaimennusSisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019Mercedes-BenzSPRINTER44031,82273000271000Seisontajarrun
dynamometritesti
Ohjausnivelet ja -tangotSisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019TeslaMODEL 3142931,638900081000Taka-akselistoMuut ikkunatEtuakselisto
2019TeslaMallit yhteensä171728,839000082000Taka-akselistoMuut ikkunatEtuakselisto
2019DaciaMallit yhteensä110427,546600059000Ohjausnivelet ja -tangotEtuakselistoJousitus ja iskunvaimennus
2019CitroenC3 AIRCROSS19324,875200045000Valmistajan kilpi
2019Mercedes-BenzVITO17522,29181000168000Seisontajarrun
dynamometritesti
Jousitus ja iskunvaimennusSisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019DaciaLOGAN18021,676300058000Etuakselisto
2019ToyotaPROACE10119,813000099000
2019RenaultCLIO141419,244800044000EtuakselistoValmistajan kilpiOhjausnivelet ja -tangot
2019FordTRANSIT10418,27224000234000
2019TeslaMODEL X10715,898900091000
2019RenaultMallit yhteensä284115,285300048000EtuakselistoValmistajan kilpiOhjausnivelet ja -tangot
2019SeatIBIZA52214,756000058000Ohjausnivelet ja -tangotKäyttöjarruRenkaat ja vanteet
2019VolkswagenCADDY55214,49162000105000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
Renkaat ja vanteetTaka-akselisto
2019TeslaMODEL S18114,369700083000
2019NissanX-TRAIL10514,297200067000
2019RenaultCAPTUR54213,654600044000EtuakselistoValmistajan kilpiKäyttöjarrun dynamometritesti
2019SeatARONA42413,216400056000Ohjausnivelet ja -tangotKäyttöjarru
2019Mercedes-BenzE149212,812500096000EtuakselistoSisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019OpelCOMBO14212,687000064000Etuakselisto
2019CitroenBERLINGO18812,237400066000Etuakselisto
2019FordEDGE100128400082000
2019DaciaSANDERO12811,725000042000
2019Land RoverMallit yhteensä35911,427700075000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
Muut ikkunatValmistajan kilpi
2019SkodaSUPERB104811,2611000095000EtuakselistoSisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
Renkaat ja vanteet
2019NissanMICRA42810,984800043000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
Valmistajan kilpi
2019BMW3-sarja130910,857700071000Muut ikkunatEtuakselistoSisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019BMWX522310,768800083000Muut ikkunat
2019Peugeot500827310,628600077000Etuakselisto
2019CitroenMallit yhteensä179910,625700050000Valmistajan kilpiEtuakselistoOhjausnivelet ja -tangot
2019Land RoverRANGE ROVER
SPORT
17010,597400071000
2019ToyotaPRIUS PLUS17210,47164000162000
2019RenaultMEGANE27810,436200060000Etuakselisto
2019OpelCROSSLAND X3619,975200052000Ohjausnivelet ja -tangotEtuakselistoKäyttöjarru
2019CitroenC4 CACTUS2659,815400049000
2019Mercedes-BenzMallit yhteensä67199,769600069000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
EtuakselistoMuut ikkunat
2019HyundaiI101349,74400043000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019AudiA52179,688100076000
2019SkodaSCALA5309,255800055000KäyttöjarruOhjausnivelet ja -tangot
2019CitroenC38168,824700044000Ohjausnivelet ja -tangotValmistajan kilpiJousitus ja iskunvaimennus
2019AudiA11378,764400041000
2019Peugeot5082068,747500070000Taka-akselisto
2019JaguarMallit yhteensä2458,576800066000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019BMW7-sarja1308,466900065000
2019VolkswagenT-CROSS7848,425200049000Ohjausnivelet ja -tangotKäyttöjarru
2019OpelCORSA6478,194700043000Jousitus ja iskunvaimennusKäyttöjarrun dynamometritestiSeisontajarrun
dynamometritesti
2019SeatMallit yhteensä23598,147400067000Ohjausnivelet ja -tangotKäyttöjarru
2019Mercedes-BenzCLA5798,126200060000Muut ikkunatValmistajan kilpi
2019BMWMallit yhteensä44337,587600068000Muut ikkunatSisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
Valmistajan kilpi
2019BMW5-sarja11257,568700076000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
Muut ikkunat
2019JaguarI-PACE1107,276600064000
2019KiaOPTIMA4827,268900081000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019RenaultKADJAR4377,096100058000Jousitus ja iskunvaimennus
2019PorschePANAMERA1137,086800065000
2019VolvoV908596,9811800098000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
Muut ikkunat
2019AudiA66106,899800091000Jousitus ja iskunvaimennusMuut ikkunat
2019Peugeot30086836,886500060000Etuakselisto
2019PeugeotMallit yhteensä21696,876500059000Etuakselisto
2019Peugeot3082666,776000060000
2019PeugeotRIFTER1196,727900073000
2019FordECOSPORT4436,555700049000Seisontajarrun
dynamometritesti
2019VolkswagenTRANSPORTER1996,5310600085000
2019VolvoS903536,529900086000
2019Mercedes-BenzC13226,287400065000Valmistajan kilpiJousitus ja iskunvaimennusMuut ikkunat
2019KiaPICANTO4046,194300037000
2019MazdaCX-301146,145400051000
2019SkodaKODIAQ10436,1410000092000Etuakselisto
2019VolkswagenPASSAT14916,19700085000EtuakselistoRenkaat ja vanteet
2019BMWX31976,098100078000
2019SeatTARRACO2715,910600094000
2019OpelMallit yhteensä47905,896200057000KäyttöjarruEtuakselistoSisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019Mercedes-BenzGLC4085,888200077000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019PorscheMallit yhteensä3295,786700064000
2019KiaSPORTAGE5195,786400059000
2019Merkit
yhteensä
Mallit yhteensä1098925,747100062000
2019FordKUGA1765,688100075000
2019MiniCOUNTRYMAN2415,396000057000
2019HyundaiIONIQ5965,376600062000Seisontajarrun
dynamometritesti
2019Mercedes-BenzA14525,376000056000Valmistajan kilpiSisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019AudiQ22625,345800054000
2019BMWX12295,247400069000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019VolkswagenARTEON1565,138900084000
2019NissanLEAF3325,126800063000
2019AudiA48275,088600081000Jousitus ja iskunvaimennus
2019OpelGRANDLAND X4965,046600061000Etuakselisto
2019AudiMallit yhteensä36025,027600069000Muut ikkunatJousitus ja iskunvaimennus
2019NissanMallit yhteensä48334,996100055000Jousitus ja iskunvaimennusSisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019SkodaMallit yhteensä104834,978400074000Etuakselisto
2019VolkswagenTIGUAN9874,968700079000EtuakselistoSisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019VolvoV90 CROSS
COUNTRY
1644,88118000110000
2019MiniMallit yhteensä3744,815700054000
2019FordMallit yhteensä75174,796800060000Käyttöjarru
2019OpelINSIGNIA7134,777400068000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
Käyttöjarru
2019Peugeot20082534,745200049000
2019PorscheCAYENNE1694,737300072000
2019SubaruFORESTER2994,686300060000Etuakselisto
2019BMW1-sarja2594,635900055000
2019FordMONDEO5184,638900079000
2019OpelASTRA18994,636400060000Käyttöjarru
2019SuzukiSWIFT1974,575100045000
2019FordFOCUS35464,576700063000Käyttöjarru
2019SeatATECA2414,567700064000
2019VolkswagenMallit yhteensä112694,537700064000
2019VolkswagenTOURAN3184,49100077000
2019SkodaFABIA10954,385400050000Käyttöjarrun dynamometritesti
2019VolvoV6024394,359600088000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
Muut ikkunat
2019VolkswagenPOLO19124,345200049000Ohjausnivelet ja -tangot
2019SubaruMallit yhteensä6264,316800063000EtuakselistoTaka-akselisto
2019SubaruOUTBACK2804,297600072000
2019Mazda63104,196300060000
2019NissanQASHQAI39184,036100056000Jousitus ja iskunvaimennus
2019KiaMallit yhteensä72464,026100056000
2019MitsubishiOUTLANDER13464,017200068000Käyttöjarru
2019VolvoMallit yhteensä91063,998700078000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019CitroenC52773,976800061000
2019VolvoXC6021443,968800082000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019AudiE-TRON2313,97000068000
2019VolvoXC903343,899200086000
2019SkodaOCTAVIA51673,878800079000Etuakselisto
2019KiaCEED23313,866300060000Renkaat ja vanteet
2019HyundaiMallit yhteensä40703,766100056000
2019Mazda33523,695300051000
2019HyundaiTUCSON3553,667500068000
2019AudiQ52203,648400077000
2019Mercedes-BenzGLA1683,575000048000
2019KiaSTONIC8343,485200048000Käyttöjarru
2019HyundaiI2011863,464900045000Käyttöjarru
2019HyundaiKONA6763,46900064000
2019SeatLEON2713,326500061000
2019SeatLEON ST5813,278200078000
2019VolvoS603833,136900060000
2019MazdaMallit yhteensä15393,125400051000Käyttöjarru
2019ToyotaCAMRY5163,17400062000
2019Peugeot2083253,084600046000
2019HondaHR-V1313,055000047000
2019FordFIESTA22633,055100047000Jousitus ja iskunvaimennus
2019KiaNIRO13243,026500059000Renkaat ja vanteet
2019MitsubishiMallit yhteensä25792,916400061000
2019HyundaiI3011002,826200059000
2019OpelMOKKA4002,755600052000
2019Mercedes-BenzB3662,735500044000
2019ToyotaYARIS39622,684600040000
2019AudiQ32652,646400055000
2019BMWI31552,585300049000
2019VolvoXC4011082,537000063000Sisäinen valvontajärjestelmä
(OBD)
2019LexusMallit yhteensä4362,526100056000
2019SkodaKAROQ12382,427200065000
2019Mazda22902,414500040000
2019AudiA37152,386100056000
2019MitsubishiECLIPSE3402,355700055000
2019SuzukiMallit yhteensä11732,35900054000
2019MazdaCX-33112,255300048000
2019ToyotaAURIS6482,167100060000
2019KiaRIO11682,145000046000
2019VolvoV4013222,125900056000
2019ToyotaMallit yhteensä150092,126200055000
2019LexusUX1452,075000047000
2019HondaCIVIC2211,815500053000
2019SuzukiVITARA8481,776200057000
2019ToyotaCOROLLA52601,736400059000
2019VolkswagenGOLF29051,697100064000
2019SkodaRAPID2421,656100061000
2019BMW2-sarja4341,616100056000
2019ToyotaAYGO1411,424200039000
2019MitsubishiASX8011,375600052000
2019HondaMallit yhteensä8801,365800053000
2019ToyotaC-HR19091,366000056000
2019VolkswagenT-ROC13711,316200056000
2019VolkswagenGOLF SPORTSVAN3451,165100045000
2019ToyotaRAV421401,127300068000
2019HondaCR-V4600,876400057000
2019MazdaCX-51410,716300060000
 
Hieno tekstiseinä.

Mikä tuossa nyt on niin ihmeellistä? Eihän tuo mikään ihme ole että teslan kansanmallissa on valmistuskustannuksissa hiottu sieltä mistä pystyy ja sen seurauksena ne alustan osat ei ole mitään merssun isältä pojalle kestäviä polyuretaanipuslia?
Samalla tavalla noissa ranskalaisissakin kaupunkikipoissa alustan nivelet menee vaihtoon aikaisin, kun ovat jopa autoihin nähden alimitoitettuja.
 
Tärkeintä muistaa näissä; mitä katsastuksesta tarkistetaan, mistä hylsyt tulee?

Kuten Renaultinkin kanssa, otan mieluummin nivel/tukivarsirempan muutamilla satasilla silloin tällöin kuin lauenneen TSI:n tai vaihtamattoman DSG:n.

Jälkimmäiset ei näy katsastuksissa.
 
Hieno tekstiseinä.

Mikä tuossa nyt on niin ihmeellistä? Eihän tuo mikään ihme ole että teslan kansanmallissa on valmistuskustannuksissa hiottu sieltä mistä pystyy ja sen seurauksena ne alustan osat ei ole mitään merssun isältä pojalle kestäviä polyuretaanipuslia?
Mersu huono esimerkki kun siinäkin kierretään kulmia parin vuoden välein isolla rahalla Vehon toimesta. On toki vähän fiinimpää tekniikkaakin, jotta ei sikäli.
 
Tärkeintä muistaa näissä; mitä katsastuksesta tarkistetaan, mistä hylsyt tulee?

Kuten Renaultinkin kanssa, otan mieluummin nivel/tukivarsirempan muutamilla satasilla silloin tällöin kuin lauenneen TSI:n tai vaihtamattoman DSG:n.

Jälkimmäiset ei näy katsastuksissa.
Vahva tämä. Model 3:ssa on nettikeskusteluiden perusteella todella vähän teknisiä, ajon lopettavia ja akuuttia korjaamista vaativia vikoja. Alustaviat ovat halpoja korjata millä tahansa prässin omistavalla pajalla ja loput vioista ovat kosmeettisia (nitinät, natinat, huurtuvat valot, ym.).

Ei tuo Teslan tulos silti hyvä ole, mutta paljon mieluummin otan nuo Teslan viat kuin osassa korostuvat OBD viat (mitälie vikakoodeja) tai jousitusviat (iskareilla tuppaa olemaan jo vähän hintaakin).
 
Vahva tämä. Model 3:ssa on nettikeskusteluiden perusteella todella vähän teknisiä, ajon lopettavia ja akuuttia korjaamista vaativia vikoja. Alustaviat ovat halpoja korjata millä tahansa prässin omistavalla pajalla ja loput vioista ovat kosmeettisia (nitinät, natinat, huurtuvat valot, ym.).

Ei tuo Teslan tulos silti hyvä ole, mutta paljon mieluummin otan nuo Teslan viat kuin osassa korostuvat OBD viat (mitälie vikakoodeja) tai jousitusviat (iskareilla tuppaa olemaan jo vähän hintaakin).
Vaikka ylätasolla olenkin samaa mieltä, että pikkuvikoja nämä tässä tilastossa esiin tulleet viat, niin olisikohan jollakulla jotain oikeasti kättä pidempää Teslojen korjauskustannuksista? Omat nettiseurailut pikemminkin antaa huolestuttavaa signaalia esimerkiksi siitä kompurasta ja pienempänä esim. latausluukusta?

Consumer reportsin oikein positiiviset Muskin hypettämät tilastot jo luinkin, mutta muistelen nähneeni jotain UK tilastoja aiemmilta vuosilta missä sähköautot ja Teslat olivat ihan kärkipäätä korjauskustannuksissa per yksilö.
 
En puhuisi hyvästä suorituksesta kun Facebook -ryhmät kertovat takuun alle menevistä isoistakin vioista jatkuvasti (esim. lämpöpumppu ja hajoava latausluukun avaava nappula joka toki on pikkuvika) ja tämän lisäksi alusta ei kestä.

Lisäksi korjausten kustannuksista on vuokraamojen osalta huonoa sanomaa, vaikka laittaisi suurimman osan tehosta osittain johtuviin vahinkoihin.

Tokihan näitä on muillakin merkeillä (esim. jäätyvät/hajoavat oven kahvat), mutta en lähtisi kehumaan luotettavuutta ainakaan sen perusteella että katsastushylkyprosentti on korkea.
 
Lisäksi korjausten kustannuksista on vuokraamojen osalta huonoa sanomaa, vaikka laittaisi suurimman osan tehosta osittain johtuviin vahinkoihin.
Mä en laskis kolarikorjauksien kustannuksia ylläpitokuluihin. :kahvi:
Varsinkaan kun ne suuresti peilaa siihen, että #ei_penniäkää_kii ja #eka_kerta_400hv
 
Mä en laskis kolarikorjauksien kustannuksia ylläpitokuluihin. :kahvi:
Varsinkaan kun ne suuresti peilaa siihen, että #ei_penniäkää_kii ja #eka_kerta_400hv

En minäkään, mutta en usko vuokraamoidenkaan osalta että tuo oli ainoa syy koska niitä tehoja alennettiin jo aiemmin sopimuskaudella. Tehojen taakse piiloutuminen ei siksi oikein käy perusteeksi mielestäni. Korjaus kulujen suuruun toki voi johtua muistakin syistä (kuten näistä valuista ja muista osista joita ei voi korjata vaan pitää vaihtaa).

Sinänsä Teslan vakuutuskuluistahan on Elonkin ollut huolissaan kun bisnekseen lähtöä ainakin viritteli (en muista saako Teslalta noita vakuutuksia suoraan esim. jenkeissä).
 
USAssa saa Teslalta suoraan vakuutuksen mikä perustuu ajosuoritteeseen. Redditissä enemmän mutta siitäkin alkanut valumaan huonoa kun hinnat nousee kun auto tekee jarrutuksia syyttä.

Teslan alustan osat eivät ole kalliita kuin Teslalla itsellään. Takapää pyörii siinä 2000€ paikkeilla. Muilla vaihtavat puslat 200€. Uusi latausportti vajaa 400€ ja ilppi taitaa nykyään olla siinä 1000-2000€ välillä. Riippuen mitä pitää vaihtaa.

Jos jotain mikä estää liikkumisen niin se on hajonnut takuuaikana mitä Facebookissa on juttua.
 
Vaikka ylätasolla olenkin samaa mieltä, että pikkuvikoja nämä tässä tilastossa esiin tulleet viat, niin olisikohan jollakulla jotain oikeasti kättä pidempää Teslojen korjauskustannuksista? Omat nettiseurailut pikemminkin antaa huolestuttavaa signaalia esimerkiksi siitä kompurasta ja pienempänä esim. latausluukusta?
En puhuisi hyvästä suorituksesta kun Facebook -ryhmät kertovat takuun alle menevistä isoistakin vioista jatkuvasti (esim. lämpöpumppu ja hajoava latausluukun avaava nappula joka toki on pikkuvika) ja tämän lisäksi alusta ei kestä.
Näin ne asiat helposti unohtuu kun nopeasti kirjoittelee. Erityisesti lämpöpumput ja PTC-vastukset ovat kyllä aiemman viestini vastaisesti turhan yleisiä usein ajon estäviä vikoja Tesloissa.
 
USAssa saa Teslalta suoraan vakuutuksen mikä perustuu ajosuoritteeseen. Redditissä enemmän mutta siitäkin alkanut valumaan huonoa kun hinnat nousee kun auto tekee jarrutuksia syyttä.

Teslan alustan osat eivät ole kalliita kuin Teslalla itsellään. Takapää pyörii siinä 2000€ paikkeilla. Muilla vaihtavat puslat 200€. Uusi latausportti vajaa 400€ ja ilppi taitaa nykyään olla siinä 1000-2000€ välillä. Riippuen mitä pitää vaihtaa.

Jos jotain mikä estää liikkumisen niin se on hajonnut takuuaikana mitä Facebookissa on juttua.
Ja latausportin luukkuhan on oma osansa, joissa tuntuisi useimmin olevan vikaa.(Ei aukea painamalla)
 
Uusi Model 3 Performance nyt tilattavissa
IMG_6308.jpeg
 
Esittelyssä uusi Model 3 Performance

Kun suunnittelimme Model 3 -ajoneuvoa, tavoitteemme oli luoda tuote tuotannon tehokkuuden ehdoilla. Se vaati monimutkaisuuksien ja mallien välisten eroavaisuuksien
vähentämistä. Model 3 oli kuitenkin luonnostaan ketterä ja hauska ajaa alhaisen painopisteen ja dynaamisen alustan ansiosta. Muutamilla laitteistopäivityksillä saimme aikaan kustannustehokkaan, hauskan ja monipuolisen urheiluauton, jonka suorituskyky ihastuttaa
niin suorilla kuin mutkissakin. Niin syntyi Model 3 Performance.

Kuusi vuotta ensimmäisten Model 3 Performance -toimitusten jälkeen olemme tuoneet markkinoille muista erottuvan Performance-mallin, mistä voimme kiittää uusimpia
valmistus- ja suunnitteluratkaisujamme. Hyödyntämällä päivitetyn Model 3 -ajoneuvon paranneltua laatua ja alustaa, uusi Model 3 Performance tarjoaa entistä tarkemman ajokokemuksen sekä ainutlaatuisia ominaisuuksia ja muotoiluelementtejä.

Kaikkien aikojen tehokkain ja dynaamisin Model 3
Uusimman sukupolven suorituskykyinen voimansiirtoyksikkömme tuottaa yli 460 hevosvoimaa, kiihtyy 0–100 km/h vain 3,1 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 262 km/h.

Tämä lisäteho välittyy tielle porrastettujen, taottujen 20 tuuman alumiinivanteiden ja uusien 20 tuuman Performance-kesärenkaiden kautta. Tämä uusi porrastettu varustelu parantaa reagointia kaarteissa, ennustettavuutta ja pitoa mutkissa sekä maantiellä että rata-ajossa.

Model 3 Performance -ajoneuvon täysin uutta mukautuvaa vaimennustekniikkaa ohjataan Teslan sisäisellä ohjelmistolla, ja se on integroitu Teslan ajoneuvodynamiikan
ohjaimeen (VDC). Uuden sukupolven järjestelmä takaa parhaan ajettavuuden ja samalla jokapäiväiseen ajoon sopivan käyttökokemuksen.

Päivitetty alusta, tehokkaat jarrut ja Track Mode
Olemme tehneet alustalaitteistoon merkittäviä päivityksiä, jotka vastaavat voimansiirtojärjestelmien ja jousituksen parannettua suorituskykyä. Parannettu rakenteellinen jäykkyys, päivitetyt jouset ja kallistuksenvakaajat tekevät alustasta suorituskykyisemmän, minkä ansiosta ajoneuvo reagoi herkästi kuljettajan toimiin.

Rata-ajoon sopivissa jarruissamme on nyt vakiona erittäin suorituskykyiset jarrupalat, jotka hidastavat välittömästi ja tehokkaasti. Jarruteho säilyy yhä korkeammissa lämpötiloissa ja entistä pidempään. Model 3 Performance -ajoneuvossa on punaiset jarrusatulat.

Uusimman sukupolven Track Mode yhdistää mukautuvan jousituksen säädön suorituskyvyltään optimoituun voimalinjaan, joka reagoi välittömästi kuljettajan toimiin ja
takaa parhaan mahdollisen hallinnan. Kun tila on käytössä, voit muokata ajettavuuden tasapainoa, ajon vakautta ja regeneratiivista jarrutusta täysin uudesta käyttöliittymästä.

Kaikki nämä muutokset yhdessä luovat ajokokemuksen, jossa kuljettajan komentoja noudatetaan entistäkin tarkemmin. Voit testata ajoneuvon suorituskykyä niin maantiellä
kuin rata-ajossakin.

Teslan ainutlaatuista muotoilua

Model 3 Performance eroaa muotoilultaan muista malliversioista. Uudistetut keula ja perä tarjoavat aggressiivisemman muotoilun, paremman aerodynamiikan sekä integroidut
jäähdytyskanavat. Nämä ominaisuudet yhdessä takadiffuusorin ja hiilikuituspoilerin kanssa optimoivat tasapainon ja vakauden suurilla nopeuksilla.

Ajoneuvon sisällä on uudet Sport-istuimet, joissa on parannetut sivutyynyt ja sivutuet, jotka tarjoavat paremman sivuttaistuen kaarteissa ja dynaamisessa ajossa.
Istuimia voi myös lämmittää ja viilentää. Hiilikuitukoristelu ja Teslan ainutlaatuinen kudoskuvio saavat Model 3 Performance -ajoneuvon erottumaan Model 3 -valikoiman joukosta.

Teslan ainutlaatuista muotoilua

Model 3 Performance eroaa muotoilultaan muista malliversioista. Uudistetut keula ja perä tarjoavat aggressiivisemman muotoilun, paremman aerodynamiikan sekä integroidut
jäähdytyskanavat. Nämä ominaisuudet yhdessä takadiffuusorin ja hiilikuituspoilerin kanssa optimoivat tasapainon ja vakauden suurilla nopeuksilla.

Ajoneuvon sisällä on uudet Sport-istuimet, joissa on parannetut sivutyynyt ja sivutuet, jotka tarjoavat paremman sivuttaistuen kaarteissa ja dynaamisessa ajossa.
Istuimia voi myös lämmittää ja viilentää. Hiilikuitukoristelu ja Teslan ainutlaatuinen kudoskuvio saavat Model 3 Performance -ajoneuvon erottumaan Model 3 -valikoiman joukosta.

Model 3 Performancen lähtöhinta Suomessa on 58 590 €. Toimitukset alkavat toisen vuosineljänneksen aikana. Tarkista viimeisin toimitusarvio Design Studiostamme.

Lue lisää tuotesivultamme ja blogistamme: www.tesla.com/blog/introducing-new-model-3-performance
Suunnittele oma Model 3: https://www.tesla.com/fi_fi/model3/design#overview
 
M3P kiihtyvyys 0-100 3.1s, jenkkisivulla 0-60mph 2.9s.

Tuo varmaan selittyy sillä, että 60mph on vain 96kmh tms, mutta sisältääkö lukema sen "1-foot rolloutin"? :think:
 
Uudessa 3 Performancessa 460hv. Eikö tuossa vanhan mallisessa 3 Performancessa ollut enemmän?
 
Elonilla taitaa olla Porsche mennyt aika pahasti ihon alle, kun ensin pitää ottaa CT:n hinaukseen mallisarjan hitain 911 ja osoittaa, kuinka se on nopeampi varttimaililla hinaamaan sitä kuin Porsche itse.

Paitsi että ei ole varttimaili, niinkuin on useamman tube-videon toimesta todettu

Ja sitten xiitissä muistetaan mainita, että "nopeampi kuin 911" käyttäen sopivasti valikoituja suoritusarvoja.

Ja vielä kun uusi Taycan on kymmeniä sekunteja nopeampi nurrella kuin Model S ratapaketilla* oli, niin kasetti on kireällä.

*) Ratapaketti = perhepizzan kokoiset jarrut ja kolme kierrosta kestävät semislicksit.
 
No eipä tuo mersukaan paljoa voi henkseleitä paukutella noilla tilastoilla.
Vertaapa kilometrejä. Mersun Sprinterissä keskiarvoisesti yli 270tkm ja Vitossa 180tkm. Noin 2-3 kertaisesti Teslan vastaaviin keskiarvoihin.

Miksi tuo Performance range on lähes standardin tasoa? Olen mieltänyt sen enemmän long rangen sukulaiseksi, mutta ilmeisesti aero muutokset heikentää kantamaa.
 
Vertaapa kilometrejä. Mersun Sprinterissä keskiarvoisesti yli 270tkm ja Vitossa 180tkm. Noin 2-3 kertaisesti Teslan vastaaviin keskiarvoihin.

Miksi tuo Performance range on lähes standardin tasoa? Olen mieltänyt sen enemmän long rangen sukulaiseksi, mutta ilmeisesti aero muutokset heikentää kantamaa.

Taitaa lähinnä vanteet+renkaat tehdä tuon eron. Jos löydät sopivat 18" performanceen niin varmaan samoihin menee long rangen kanssa. Teslan omat 18" vanteet ei vissiin käy tuohon jarrujen takia.
 
Vertaapa kilometrejä. Mersun Sprinterissä keskiarvoisesti yli 270tkm ja Vitossa 180tkm. Noin 2-3 kertaisesti Teslan vastaaviin keskiarvoihin.
Älä keskity yksittäisen malliin, vaan katso vaikka MB mallit yhteensä riviä. Ei sillä juhlita. Toki pakettiautot nostavat tuota keskiarvoa. Toki on se hyvä Teslan vastaavaan arvoon ja mutta huono moneen muuhun merkkiin verrattuna.
 
Saako tätä taycania jo kaupasta? Montako plaidia saa tän taycanin hinnalla?

Sitä suuremmalla syyllä ei pitäisi kiristää Elonia niin paljon, kun Taycan ei vielä edes ole markkinoilla. Ja mitä tulee hintaeroon, niin Porschessa maksetaan vähän jostain muustakin kuin siitä nopeudesta.

Ihan nyt esimerkiksi vaikka sellainen perusjuttu premium/luksusautossa, että Porscheen saa nahkapenkit, Teslaan vain muovia. Ja n+1 muuta.
 
Älä keskity yksittäisen malliin, vaan katso vaikka MB mallit yhteensä riviä. Ei sillä juhlita. Toki pakettiautot nostavat tuota keskiarvoa. Toki on se hyvä Teslan vastaavaan arvoon ja mutta huono moneen muuhun merkkiin verrattuna.
Tesla malleissa hylkäysprosentti 28 ja risat, Mesuissa 9 ja risat… onhan ne nyt ihan eri kategoriaa. Ja se Mersuista tässä ketjussa.
 
Vaikka ylätasolla olenkin samaa mieltä, että pikkuvikoja nämä tässä tilastossa esiin tulleet viat, niin olisikohan jollakulla jotain oikeasti kättä pidempää Teslojen korjauskustannuksista? Omat nettiseurailut pikemminkin antaa huolestuttavaa signaalia esimerkiksi siitä kompurasta ja pienempänä esim. latausluukusta?

Consumer reportsin oikein positiiviset Muskin hypettämät tilastot jo luinkin, mutta muistelen nähneeni jotain UK tilastoja aiemmilta vuosilta missä sähköautot ja Teslat olivat ihan kärkipäätä korjauskustannuksissa per yksilö.
Kiinnostaisi itseäkin EV-ostohousut jalassa kuulla omistajilta euromääräisiä toteutuneita kustannuksia. Lähipiiristä löytyy vain yksi muutaman vuoden vanha M3, eli n melko pieni.
 
Niin? Ei selitä eroa. 510 hp on 502.86 hv.
Elonin omaa markkinointia, pyöristetään ylöspäin.
Mielestäni uusi Performance on huonompi kuin aikaisempi. Vaikka tähän lyötiin uusi kitti päälle, niin speksit eivät menneet ylöspäin.
 
Sitä suuremmalla syyllä ei pitäisi kiristää Elonia niin paljon, kun Taycan ei vielä edes ole markkinoilla. Ja mitä tulee hintaeroon, niin Porschessa maksetaan vähän jostain muustakin kuin siitä nopeudesta.

Ihan nyt esimerkiksi vaikka sellainen perusjuttu premium/luksusautossa, että Porscheen saa nahkapenkit, Teslaan vain muovia. Ja n+1 muuta.

Ja sen perusteella, että tämän ja CT:n kohdalla mainostettiin voittavan Porschen, on Porsche maailman rikkaimman miehen Elonin ihon alla? Tai sitten se Porsche on vaan ihmisille hyvin tuttu, kalliin premium luksus/urheiluauton maineessa, johon on sopiva vertailla halvemman enemmän perusauton suorituskykyä, jolle se myös ihan hyvin pärjää. Ferrari taas olisi liikaa, eikä ne Teslan kanssa kilpailekkaan. Ihan sopivaa trollailua Elonilta ja Teslalta minun mielestä. Eikä edes välttämättä trollailua. Onhan se hauskaa kun perus perhepulkka menee samoja nopeuksia.

Ja tämä edes ilman mitään Tesla/Elon laseja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 418
Viestejä
4 507 132
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom