Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kertokaas minulle fysiikan lakien avulla (=laskekaa) miten se tuntuu enemmän, siis nimenomaan se muutos siinä kiihtyvyydessä. Kummassakin tapauksessa. Muuten en taida ymmärtää (uskoa) tätä asiaa. Valitettavasti.
 
Vähän kyllä haiskahtaa koko homma. Reuters oli oikeassa, että halpis-auto on peruttu ja tämä uusi "halpis-auto" on Muskin nopea paniikkiratkaisu rakentaa Model Y/3 -pohjainen edullisempi auto vanhoilla tehtailla.

Mutta mitä Tesla realistisesti sitten tulee saamaan ulos nopealla aikataululla nykyisistä tehtaista? Onko vain joku nykyisiin malleihin perustuva nopeasti toteutettu halvennettu variantti.
Vaikuttaa aika pragmaattiselta lähestymistavalta. Hybridi uutta ja vanhaa. Tuotanto alkaa vuotta aikaisemmin kuin vanhalla suunnitelmalla ja oletettavasti tuotannon skaalaaminen isoon määrään onnistuu helpommin. Merkkejä uudesta teslasta missä mennään enemmän käytäntö kuin unelmat edellä? Homma toiminee paremmin kun muutokset ovat hallitumpia ja realistisempia. Voi tulla myös säästöjä, jos meksikon, intian yms. tehtaat voi jättää rakentamatta/rakentaa myöhemmin.

"This update may result in achieving less cost reduction than previously expected but enables us to prudently grow our vehicle volumes in a more capex efficient manner during uncertain times," the company said

Mun mielessä reuters oli väärässä. Halvempaa autoa ei ole peruttu vaan halvemman auton suunnitelma on muuttunut ja aikaistunut vuodella.
 
Kertokaas minulle fysiikan lakien avulla (=laskekaa) miten se tuntuu enemmän, siis nimenomaan se muutos siinä kiihtyvyydessä. Kummassakin tapauksessa. Muuten en taida ymmärtää (uskoa) tätä asiaa. Valitettavasti.
Alla olevan sivun laskurille saa alla olevat lukemat. Eli tuo 0,2 muutos on isompi.

10s => 0.28g
8.8s => 0.32g
Erotus 0.04g

3.5s => 0.81g
3.3s => 0.86g
Erotus 0.05g

 
Eli muutoksen G voimat ovat käytännössä samat, tuskin kukaan nyt sadasosa g:n eroa voi erottaa ?
Enkä tuossa ylemmässä tapauksessa sitten sisäinen kello pystyy huomioimaan eron ja antaa illuusion isomasta muutoksesta ?
 
Eli muutoksen G voimat ovat käytännössä samat, tuskin kukaan nyt sadasosa g:n eroa voi erottaa ?
Enkä tuossa ylemmässä tapauksessa sitten sisäinen kello pystyy huomioimaan eron ja antaa illuusion isomasta muutoksesta ?
Sun perstuntumasta/kehon herkkyydestä tuollaiseen muutokseen nyt tuskin kukaan muu voi tietää, mutta kun käyt kokeilemassa niitä 3,3 ja 3,1 autoja, niin asia selviää omalla kohdallasi. LR:ssä vakio 4,4 ja Acceleration boostin 4,1 tuntuu helvetin isolta erolta. Perffin jälkeen LR tuntuu perus dieseliltä etc.
 
Eli muutoksen G voimat ovat käytännössä samat, tuskin kukaan nyt sadasosa g:n eroa voi erottaa ?
Enkä tuossa ylemmässä tapauksessa sitten sisäinen kello pystyy huomioimaan eron ja antaa illuusion isomasta muutoksesta ?

s @ 100km/h​
Kiihtyvyys m/s²​
Kiihdyttävä voima N kun auto painaa 2tn​
3,3​
8,42​
16 835​
3,5​
7,94​
15 873​
8,8​
3,16​
6 313​
10​
2,78​
5 556​

Tuosta voi laskea erot
3,3 => 3,5 voima laskee 962N
8,8 => 10 voima laskee 756N

Voimien erotus on siten +27%
 
Vaikuttaa aika pragmaattiselta lähestymistavalta. Hybridi uutta ja vanhaa. Tuotanto alkaa vuotta aikaisemmin kuin vanhalla suunnitelmalla ja oletettavasti tuotannon skaalaaminen isoon määrään onnistuu helpommin. Merkkejä uudesta teslasta missä mennään enemmän käytäntö kuin unelmat edellä? Homma toiminee paremmin kun muutokset ovat hallitumpia ja realistisempia. Voi tulla myös säästöjä, jos meksikon, intian yms. tehtaat voi jättää rakentamatta/rakentaa myöhemmin.



Mun mielessä reuters oli väärässä. Halvempaa autoa ei ole peruttu vaan halvemman auton suunnitelma on muuttunut ja aikaistunut vuodella.
Olihan Reuters oikeassa. Model 2 ei tule next gen alustalla vaan se tehdään 3/Y alustalle ja halvemmalla. Se että tulisi 2024/2025 en usko.
 
Eli muutoksen G voimat ovat käytännössä samat, tuskin kukaan nyt sadasosa g:n eroa voi erottaa ?
Enkä tuossa ylemmässä tapauksessa sitten sisäinen kello pystyy huomioimaan eron ja antaa illuusion isomasta muutoksesta ?

Aiemmin sanoit, että tuon sekunnin muutoksen huomaa ja 0,2 muutos on käytännössä huomaamaton. Nyt kun olet saanut "todisteet", että tuo 0,2 on oikeasti isompi muutos, niin nämä ovatkin ihan sama asia :rofl:

Ja nuo laittamani luvut (0.04 ja 0.05) olivat vielä pyöristettyjä ja tuossa jälkimmäisessä G voimien muutos on noin 40% suurempi. Eli ei ne käytännössä ole samat vaan niissä on oikeasti eroa,
 
Ja nuo laittamani luvut (0.04 ja 0.05) olivat vielä pyöristettyjä ja tuossa jälkimmäisessä G voimien muutos on noin 40% suurempi. Eli ei ne käytännössä ole samat vaan niissä on oikeasti eroa,
Ei kai se 40% ole vaan sama 27% mitä tuossa yllä laitoin? Kiihtyvyys ja G-voima sama asia.
 
Eli muutoksen G voimat ovat käytännössä samat, tuskin kukaan nyt sadasosa g:n eroa voi erottaa ?
Enkä tuossa ylemmässä tapauksessa sitten sisäinen kello pystyy huomioimaan eron ja antaa illuusion isomasta muutoksesta ?
On tätä ihan tutkittukin.

TL;DR: noin 0,1 m/s2 maksimikiihtyvyyden muutos on keskimäärin juuri ja juuri tunnistettavissa. Koska 1g = 9,81 m/s2, niin juurikin noin sadasosa-g:n ero on ihmisen havaittavissa. Nyt kun puhutaan jo usean sadasosa-g:n erosta, niin kyllä se ero on huomattavasti havaittavissa.

Olihan Reuters oikeassa. Model 2 ei tule next gen alustalla vaan se tehdään 3/Y alustalle ja halvemmalla. Se että tulisi 2024/2025 en usko.
Näin just. Tuskin ne tosiaan tuota alle vuodessa rykäisee, kun Teslan track-record on ollut aikataulujen suhteen jotain surkean ja naurettavan välimaastossa. Hommaa toki helpottaa, jos kyseessä on käytännössä ominaisuuksiltaan karsittu ja mahdollisesti pienennetty kolmonen.
 
Aiemmin sanoit, että tuon sekunnin muutoksen huomaa ja 0,2 muutos on käytännössä huomaamaton. Nyt kun olet saanut "todisteet", että tuo 0,2 on oikeasti isompi muutos, niin nämä ovatkin ihan sama asia :rofl:
juurihan tuossa yllä selitin miksi luulen eron huomaavinani. Eikö ?

Mutta jokuhan täällä myös väitti, että 0,2 sek muutoksen huomaa , mutta 1,1 sek muutosta ei.
Jos joku huomaa 0,01g eron niin aika ukko on .

Mutta annetaan olla. Lujaa kiihtyy ja luissa tuntuu. Myönnän osittain olevani väärässä kun se numeroiden avulla minulle selitettiiin.
.....Mutta niin olitte osittain tekin, siitä en anna periksi :)

Tie.
 
Ei kai se 40% ole vaan sama 27% mitä tuossa yllä laitoin? Kiihtyvyys ja G-voima sama asia.

Totta noilla luvuilla :thumbsup: Alkuperäisissä viesteissä puhuttiin 10->8,9 muutoksesta, mutta näppäilin tuohon väärin 8,8. Eli 27% on ero 10->8,8 vs 3,5->3,3 ja 40% 10->8,9 vs 3,5->3,3.
 
Näin just. Tuskin ne tosiaan tuota alle vuodessa rykäisee, kun Teslan track-record on ollut aikataulujen suhteen jotain surkean ja naurettavan välimaastossa. Hommaa toki helpottaa, jos kyseessä on käytännössä ominaisuuksiltaan karsittu ja mahdollisesti pienennetty kolmonen.
BS korporaatiojargoni tuoksui jenkeistä tänne asti, kun tuota tiedotetta luki. Nykylaitteilla ja tehtaissa ilman lisäinvestointeja tehdään muka jotain uuden ja vanhan hybridiä. Joopa joo ja Elon ei polta pilveä. Voisko olla 48 V järjestelmän betatestaus tuotannossa, joka on uudesta revitty vanhalle pohjalle. Eiköhän sieltä tosiaan tule joku vielä enemmän halpuutettu kolmonen.
 
Näin just. Tuskin ne tosiaan tuota alle vuodessa rykäisee, kun Teslan track-record on ollut aikataulujen suhteen jotain surkean ja naurettavan välimaastossa. Hommaa toki helpottaa, jos kyseessä on käytännössä ominaisuuksiltaan karsittu ja mahdollisesti pienennetty kolmonen.

Ei ne varmaan vuodessa edes ole yrittäneet rykäistä. Hommat aloitettu kauan ennen eilistä.
 
Ei ne varmaan vuodessa edes ole yrittäneet rykäistä. Hommat aloitettu kauan ennen eilistä.
Heti kun Reuters tästä Model 2:sta puhui/julkaisi uutisen, niin Musk kertoi, että 8/8 tulee robotaxi ulos.
Nyt yöllä kertoi, että tulee halvempi malli 3/Y:n pohjalta, mikä viittaisi, että karsitaan ja ehkä jotain nex gen alustan kamaa tuodaan siihen, esim. 48V jos kannattaa ja sillä saa hintaa alas.
 
Heti kun Reuters tästä Model 2:sta puhui/julkaisi uutisen, niin Musk kertoi, että 8/8 tulee robotaxi ulos.
Nyt yöllä kertoi, että tulee halvempi malli 3/Y:n pohjalta, mikä viittaisi, että karsitaan ja ehkä jotain nex gen alustan kamaa tuodaan siihen, esim. 48V jos kannattaa ja sillä saa hintaa alas.
Siinä mielessä aika hauska juttu siirtyä 3/y platformiin kun joskus alkuvaiheessa kun model2 oli puhe ajattelin juurikin että se tehtäis näin. Anyway tuo 48v voisi olla se ratkaisu halpuutukseen eli periaatteessa jalostetaan nykyistä Tesla 3.
 
Alkuvuodesta tutun autokauppiaan kanssa juteltiin tesloista ja kerroin että voisin kakkosautoksi harkita tuollaista käytettyä kolmosta jos hyvään hintaan sellainen tulisi vastaan. Noh tänään hän sitten laittoi viestiä että heille on tulossa myyntiin M3 2021 SR+ "refresh", ajettu 70tkm, kahdet vanteet uusilla renkailla, midnight silver metallic -värillä sekä "täysin itsestään ajava tietokone" (mitä helvettiä se ikinä tarkoittaakaan). Hintaa minulle keksisi sen tasan 30k€ ja rahoituksessa todellinen vuosikorko 4,5%, jos sitä tarvitsisi. Nopeasti pitäisi kuulemma nyt toimia jos haluaa lyödä kiinni muuten menee "huomattavasti" kallimmalla myyntirivistöön. Nopeasti kun tuon nettiauton selasi läpi niin totesin tuon olevan ihan jopa kelpo diili.
 
Paljon on kulut? Perustakuu on pian lopussa.
Tuo tietokone meinaa HW3 rautaa mutta ei tarkoita, että sisältää FSD paketin tai EAP:n. Perus Autopilot on vakiona.
 
Paljon on kulut? Perustakuu on pian lopussa.
Tuo tietokone meinaa HW3 rautaa mutta ei tarkoita, että sisältää FSD paketin tai EAP:n. Perus Autopilot on vakiona.

Perustamismaksu 369€ ja lainanhoitokulu 15€/kk. Nykyinen kakkosauto on velaton ja siitä saisi rapiat 20k€. Vajaan kympin voisin kyllä ihan säästöistäkin ottaa ja maksaa koko paskan kerralla pois mutta tuo rahoitus on sen verran edullinen että pitää vähän miettiä. Ok no joku perus autopilotti siinä oletettavasti sitten on.
 
Alkuvuodesta tutun autokauppiaan kanssa juteltiin tesloista ja kerroin että voisin kakkosautoksi harkita tuollaista käytettyä kolmosta jos hyvään hintaan sellainen tulisi vastaan. Noh tänään hän sitten laittoi viestiä että heille on tulossa myyntiin M3 2021 SR+ "refresh", ajettu 70tkm, kahdet vanteet uusilla renkailla, midnight silver metallic -värillä sekä "täysin itsestään ajava tietokone" (mitä helvettiä se ikinä tarkoittaakaan). Hintaa minulle keksisi sen tasan 30k€ ja rahoituksessa todellinen vuosikorko 4,5%, jos sitä tarvitsisi. Nopeasti pitäisi kuulemma nyt toimia jos haluaa lyödä kiinni muuten menee "huomattavasti" kallimmalla myyntirivistöön. Nopeasti kun tuon nettiauton selasi läpi niin totesin tuon olevan ihan jopa kelpo diili.

Hyvä muistaa et pyyntihinta!=myyntihinta. Tuskin noita kukaan ostaa tinkimättä.
 
Vaihteeksi semi viivästyy. Milloinkahan tulee roadsteriin taas muutos? Eipä siinä nämä Teslan/Elon's Time tiedetään. Mihinkään ei kannata luottaa ennenkuin tavara on ulkona.
Roadster on ollu mielestäni development limbossa pitkään nuissa kvartteri rapsoissa. Eli samalla aikajanalla next-gen platformin kanssa eli tulee kun tulee joskus kaukana tulevaisuudessa.

Screenshot 2024-04-25 at 8.52.28.png
 
Kaliforniassa varmaan valmistetaan 3jay malleja senkin takia että SjaX myyntimäärät olivat kuitenkin 70000 viime vuonna joten 100000 kapaseettia tuskin voidaan täysin hyödyntää (ko. autojen myyntimäärät kun eivät ole ylöspäin kauheasti liikkuneet).
 
Onkos kellään Y:ssä cybertruck pölykapseleita. Taitaa saada rangea pikkasen lisää verrattuna basic 19” renkaiden pölykapseleihin. Enemmänkin trolli mielessä ajattelin :D Omaa silmää kyl makeet. Näyttää vähän siltä, et auto ois pölynimuri.
 

Liitteet

  • IMG_1348.jpeg
    IMG_1348.jpeg
    1,3 MB · Luettu: 224
Näyttää vähän siltä, et auto ois pölynimuri.
Mielenkiintoinen vertaus. Mutta omaan silmään nuo on aika rumat. Sähköautot ovat muutenkin tuoneet harvinaisen rumia vanteita ja pölykapseleita tarjontaan. Voi tietty olla, että olen liian lukkiutunut klassisiin vannemuotoihin eli olen vanha jäärä joka ei ymmärrä nykyajan hömpötyksiä.

En olisi muuten ikinä uskonut että 2020 luvulla palataan taas pölykapseliaikaan......
 
Huhu kertoo että Performanceen saisi Saksassa tiskin alta koukun. Toki voi olla vain Saksa ominaisuus.
 
Uusi Model 3 performance on ollut mietinnässä seuraavaksi työsuhdeautoksi. Koukku on mulle must, niin olisi hyvä jos se tulisi saataville.
Saksassa on saanut vissiin aina kun siellä on se oma taho mutta katsotaan tuleeko tänne. Lienee sama 1000kg vetomassa jos tulee.
 
Toki sillä jotain voi vetää. Huyndain olikos se Konassa joku vastaava minikärryvetopaino (siinä taisi olla vain 350kg tms.). 750kg on se perinteinen jarruton peräkärry ja kattokuorma taitaa mahdollistaa about murtomaasuksien kuljettamisen. Eli kyllä sillä risut pollttolaitokselle/kierrätyskeskukseen vie. Polttopuissa täydellä lastilla loppuu kilot kesken.
 
Aika painavia polkupyöriä jos 500kg painaa vai mitä meinaat?
Kevyinkin pieni kärry tyhjänä on 200 kg, isommat enemmän. Kuomu päälle, niin taas katos kiloja. Voi tuolla just ja just larpata kärryn vetämistä, mutta ei siltä mitään reaalihyötyä ole. Muutama säkki betonia ja valupuut menee jo punaiselle. (Konassa ne minusta ihan suoraan totesi, että tää on pyöräteline.)
 
Kevyinkin pieni kärry tyhjänä on 200 kg, isommat enemmän. Kuomu päälle, niin taas katos kiloja. Voi tuolla just ja just larpata kärryn vetämistä, mutta ei siltä mitään reaalihyötyä ole. Muutama säkki betonia ja valupuut menee jo punaiselle. (Konassa ne minusta ihan suoraan totesi, että tää on pyöräteline.)
Ihmetytti jopa enemmän tuo 25 kg vertikaalinen kuorma. Yleensä se taitaa olla jotain 75 kg luokkaa. Eihän tuohon saa edes yhtä sähköpyörää kyytiin, kun ne painaa yleensä sen yli 20 kg ja telineen paino päälle.
 
Ihmetytti jopa enemmän tuo 25 kg vertikaalinen kuorma. Yleensä se taitaa olla jotain 75 kg luokkaa. Eihän tuohon saa edes yhtä sähköpyörää kyytiin, kun ne painaa yleensä sen yli 20 kg ja telineen paino päälle.
Alhainen on. Ehkä odottelisin faktatietoja.

Tosin vaikka Model S:n osalta se on myös vain 54kg, jossa kuitenkin vetokyky on 1600kg.
 
Sehän voi olla enintään 75 kg, saa olla vaan vähän tarkempi keskiakseliperävaunun kuormaamisessa. Kun aisaa jaksaa mukavasti kannatella, niin aisapaino on alle 25 kg, paitsi jos on isompi korsto aisankannattajana.

Ai joo teillä oli tarkoitus käyttää koukkua polkupyörätelineen kiinnitykseen. Eihän tuollainen siihen (laillisesti) sovellu.
 
Viimeksi muokattu:
Saksassa saat koukun autoon kuin autoon.

Saksassa ei todellakaan saa koukkua autoon kuin autoon. Siellä pitää kaikilla liikennetarvikkeilla olla vähintään yleinen käyttölupa (ABE) jotta sitä saa edes myydä. Suomessahan saa myydä esimerkiksi hyväksymättömiä polttimoita tai mitä tahansa muuta, kunhan myyjä ilmoittaa että ne eivät ole tarkoitettu tieliikennekäyttöön.

Jos haluatte polkupyörätelineen Teslaan, niin etsikää joku metallipaja joka sellaisen vääntää. Kunhan laitatte siihen isomman kuin 51 mm kuulan, niin sitä ei enää katsota vetokoukuksi. Tai jos käyttääkin 51 mm kuulaa, niin hitsaa siihen vaikka keskelle pystysuoraan tarpeeksi paksun hitsaussauman, jotta 51 mm vetopää ei siihen varmasti sovi. Ei tarvitse myöskään välittää pystykuormista, vaan riittää että auto on kuormattu akselimassojen rajoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi sen pölykapselin alta paljastuu perussiistit vanteet. 1.6d ekovolvoissa ja vastaavissa pitää vaihtaa koko vanne.
Heh, ennen peiteltiin kapseleilla rumia peltivanteita, nyt peitelään "siistejä" aluvanteita. Niin se maailma muuttuu, mutta minä en.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 415
Viestejä
4 507 042
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom