Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jenkeissä FSD:n hinta pudonnut $12000 -> $8000 ja enhanced autopilot pudotettu kokonaan pois valikoimasta. Autojenkin hintoja taas pudoteltu mm. Kiinassa uuden kolmosen parilla tonnilla.
Toivottavasti tulis eap ilmaiseksi autoihin. Ainakin oikea suunta tuo fsd hinnan pudotus kun ei vielä toimi niin hinta aivan liian kova.
 
Softan päivitys on kiva mutta miksi otetaan aina takapakkia. Softan testaa asiakas, ei yritys.

FSD on ollut ulkona vuodesta 2020 lähtien. Vakuttaako? Joo ja ei.

Acura on tainnut aikanaan kokeilla castingia mutta eivät ottaneet käyttöön.

Nykyisellään ehkä hyvä tapa painaa tuotantokustannuksia alas mutta haittapuolena tulee että ei voi korjata helposti. Autoja menee lunastukseen. Lisäksi on raportoitu muutamia halkeamia tuossa. Ainakin Model Yssa.

Akut osana runkoa on sama juttu. Kustannuksia alas mutta vaikea korjata.
Tosiaan auton omistajia monia. Jotkut pelkäävät isoja remonttikustannuksia ja joillakin pitkä takuu hyvin tärkeä. Itsellä ei takuun pituudella saatikka casting/rakenteellisilla akkupaketeilla väliä kun kuluttaja maksaa joka tapauksessa omavastuut kaskosta ja takuuseen menee tosi harvoin juurikaan mitään ja jos menee se on taskurahoja. Ehkä tuo oleellisin ero on akkutakuun lisäksi voimansiirtotakuu jos sitä autossa ei ole ja pitää autoa 10v nii voi räpsähtää muutaman tonnin lisälasku (teslalla nämä seikat markkinoiden parhaita). Softa on tosiaan se ongelmallisin teslassa ja miksipä ei monessa muussakin elektroniikassa kun rikotaan jo hyvin totuttu asia joko kokonaan poistuu tai tosiaan toiminta voi olla liian monen valikon kautta. Toivon että esim nuo kaistavahdit yms paskat hoituvat FSD kokonaan kun itselläkin työpaikan -24 sportagessa joutuu joka helkkarin kerta auton käynnistyksen jälkeen muutaman napsauksen takaa säädellä kaistavahti pois kun liian aggressiivinen.
 
Tosiaan auton omistajia monia. Jotkut pelkäävät isoja remonttikustannuksia ja joillakin pitkä takuu hyvin tärkeä. Itsellä ei takuun pituudella saatikka casting/rakenteellisilla akkupaketeilla väliä kun kuluttaja maksaa joka tapauksessa omavastuut kaskosta ja takuuseen menee tosi harvoin juurikaan mitään ja jos menee se on taskurahoja. Ehkä tuo oleellisin ero on akkutakuun lisäksi voimansiirtotakuu jos sitä autossa ei ole ja pitää autoa 10v nii voi räpsähtää muutaman tonnin lisälasku (teslalla nämä seikat markkinoiden parhaita). Softa on tosiaan se ongelmallisin teslassa ja miksipä ei monessa muussakin elektroniikassa kun rikotaan jo hyvin totuttu asia joko kokonaan poistuu tai tosiaan toiminta voi olla liian monen valikon kautta. Toivon että esim nuo kaistavahdit yms paskat hoituvat FSD kokonaan kun itselläkin työpaikan -24 sportagessa joutuu joka helkkarin kerta auton käynnistyksen jälkeen muutaman napsauksen takaa säädellä kaistavahti pois kun liian aggressiivinen.
Oliko sinulla edes Teslaa tai yleisesti edes autoa omistuksessa?
 
Oliko sinulla edes Teslaa tai yleisesti edes autoa omistuksessa?
Onhan tuota tullut mainittua, että Teslaa en vielä omista. Toki joka vuosi tullut testattua teslan uusimmat mallit mielenkiinnosta. Pari täyssähköautoa omistaneena kohtuu tietoinen sähköautojen ongelmista ja nykyiselläkin sähärillä karauttalen joka vuosi aurausvallin läpi surutta eikä katsuri ole mitään inissyt ja akku täyteen aina eli kunnon rääkkiä tulee annettua. Auto on mulle ainakin liikkumaväline eikä koriste. Olis tuo y malli jo -21 kelvannut mulle, mutta se talvirange nykyisestä 250km vuoden 2021 y mallin 350km liian pieni että ostohaluja nostaisi. Ekassa oli alle satku ja seuraavaan taas tuplataan talvirange 400km minimissään. Sitten joskus kun tulee ne 800km seuraava etappi näin se vaan menee omalla kohdallani.
 
Onhan tuota tullut mainittua, että Teslaa en vielä omista. Toki joka vuosi tullut testattua teslan uusimmat mallit mielenkiinnosta. Pari täyssähköautoa omistaneena kohtuu tietoinen sähköautojen ongelmista ja nykyiselläkin sähärillä karauttalen joka vuosi aurausvallin läpi surutta eikä katsuri ole mitään inissyt ja akku täyteen aina eli kunnon rääkkiä tulee annettua. Auto on mulle ainakin liikkumaväline eikä koriste. Olis tuo y malli jo -21 kelvannut mulle, mutta se talvirange nykyisestä 250km vuoden 2021 y mallin 350km liian pieni että ostohaluja nostaisi. Ekassa oli alle satku ja seuraavaan taas tuplataan talvirange 400km minimissään. Sitten joskus kun tulee ne 800km seuraava etappi näin se vaan menee omalla kohdallani.
Kuulostaa vain oudolta kun kaikki on taskurahaa ja takuut ei korvaa mitään. Mitä enemmän korjaus vaikenee niin sitä enemmän se iskee myös vakuutuksiin jos pienestäkin menee lunastukseen.

Teslan takuu ehkä ”paras” mutta ovat hyvinkin tarkkoja asioista. Jos vain löytävät jotain niin syyttävät asiakasta.
 
Milloinkas niitä seuraavan kvartaalin alennusmyyntejä voi odotella? Highland jos lähtis alle 40ke, niin vois ostohousuja viritellä jalkaan.
 
Tiedän, että sama haaste on aina kun autot kehittyvät kokoajan... mutta silti:

Itselläni on 6kk-12kk sisään viimeistään vaihtotarve nykyiselle ja Y olisi lopulta sel fiksu ja "tylsä" järkivalinta automarkkinoilta.

Nyt olisi vain päätettävä, että nappaanko Long Range AWD:n nyt 2,2 % korolla 54 tonnia + 3 kilon talvinakit vai odottelenko joko a) parempaa tarjousta tai b) Y:n mallipäivitystä.

Muita samassa pähkäilyssä olevia ja jos ei ole akuutti autontarve nyt ja malttia vielä hieman autokuumeessa - jäisittekö odottelemaan?
 
Nyt olisi vain päätettävä, että nappaanko Long Range AWD:n nyt 2,2 % korolla 54 tonnia + 3 kilon talvinakit vai odottelenko joko a) parempaa tarjousta tai b) Y:n mallipäivitystä.

En ole samassa tilanteessa mutta jos merkki&malli on jo lyöty lukkoon niin odottaisin Juniperin julkaisua koska sen jälkeen nykyinen Y tullaan varmaan myymään alennuksella pois varastoista (joita on tällä hetkellä todella paljon ympäri maailmaa).
 
Kumma juttu josta en tiedä johtuuko ohjelmistopäivityksestä vai säistä tai siitä että ajoteitä ei ole suolattu tms. Koko talven ajanut nätisti kitkoilla pääkaupunkiseudulla ja pohjoisen laskettelukeskuksiin ja takaisin ilman mitään ongelmia. Nyt viime viikonloppuna kun on tullut tämä takatalvi niin tuntuu että noilla kitkoilla ajaessa takapää on harva se mutka luistamassa. Johtuuko tämä nyt jostain sääilmiöstä vai onko tuohon tullut joku päivitys tuossa viime viikolla tulleessa paketissa? Ihan eri autolta tuntuu nyt tuolla jäisillä teillä ajaessa.
 
Tiedän, että sama haaste on aina kun autot kehittyvät kokoajan... mutta silti:

Itselläni on 6kk-12kk sisään viimeistään vaihtotarve nykyiselle ja Y olisi lopulta sel fiksu ja "tylsä" järkivalinta automarkkinoilta.

Nyt olisi vain päätettävä, että nappaanko Long Range AWD:n nyt 2,2 % korolla 54 tonnia + 3 kilon talvinakit vai odottelenko joko a) parempaa tarjousta tai b) Y:n mallipäivitystä.

Muita samassa pähkäilyssä olevia ja jos ei ole akuutti autontarve nyt ja malttia vielä hieman autokuumeessa - jäisittekö odottelemaan?
Itselläni jotakuinkin sama, joskin autonvaihdon tarve tarvittaessa venytettävissä vielä hieman pidemmälle. Ideaalitilanteessa vaihtaisin kuitenkin ennen talven alkamista, ja hinnasta riippuen joko hyvällä alella nykyinen Y perf tai sitten joku julkaistavista Y junipereista. Jään kuitenkin joka tapauksessa odottelemaan mallipäivitystä, jotta näkee tarkemmin mitä hintapolitiikalle käy.

Renkaista sellainen pieni säästövinkki, että torista katselemalla uusien, alkuperäisten Y vanteet + anturit + kitkat/nastat pakettien hinnat on liikkunut läpi talvenkin siinä 1700-2200e kinkereillä.
 
Muutama video Teslan ruostumisesta. Moni kakku päältä kaunis, mutta kun suojamuoveja poistellaan ja tutkitaan hieman pintaa syvemmältä... Kai nää silti parempia on kuin kiinalaiset?

Jos aikoo pidempään pitää, niin kannattaa ruostesuojausta harkita heti uutena. Tai sitten vaihto ajoissa ennenkuin ruoste alkaa enemmän näkymään.

Herättää kyllä kysymyksen, että onko näillä mitään arvoa akkutakuun loputtua...

 
Muutama video Teslan ruostumisesta. Moni kakku päältä kaunis, mutta kun suojamuoveja poistellaan ja tutkitaan hieman pintaa syvemmältä... Kai nää silti parempia on kuin kiinalaiset?

Jos aikoo pidempään pitää, niin kannattaa ruostesuojausta harkita heti uutena. Tai sitten vaihto ajoissa ennenkuin ruoste alkaa enemmän näkymään.

Herättää kyllä kysymyksen, että onko näillä mitään arvoa akkutakuun loputtua...



Nämä kaikki esimerkki videot osoittavat hyvin nykyaikaisen auton ongelmakohtia mitä tosiaan sitten ihmetellään 15v autosta kun puhkiruostuu pyöränkaari tai helma sieltä muovin alta kun muhii kosteus ja lika keskenään. Uudemmissa karvalakki Tesla y rakenteellisissa akkupaketeissa käytetään myös etuvalua mitä näissä videoissa ei näy ja sitä ruostekukkaa ei niin puskee pyöränkoteloihin, mutta kyllä nuo nivelet ruostuu ja helmat sekä pultit jne että jos haluaa siistin auton 15v niin ei muuta kuin ruostesuojaamaan. Finikorilla näyttää ainakin tonnin maksavan perus ruostesuojaus y malliin.
 
Muutama video Teslan ruostumisesta. Moni kakku päältä kaunis, mutta kun suojamuoveja poistellaan ja tutkitaan hieman pintaa syvemmältä... Kai nää silti parempia on kuin kiinalaiset?

Jos aikoo pidempään pitää, niin kannattaa ruostesuojausta harkita heti uutena. Tai sitten vaihto ajoissa ennenkuin ruoste alkaa enemmän näkymään.

Herättää kyllä kysymyksen, että onko näillä mitään arvoa akkutakuun loputtua...


Huhhuh, pari vuotta vanha auto ja helmat, sekä lokarit jo ruosteessa. Ja tuo ollut ajossa vielä Ranskassa, miltähän Suomi-autot näyttää suolakylpyjen jälkeen...
 
Tiedän, että sama haaste on aina kun autot kehittyvät kokoajan... mutta silti:

Itselläni on 6kk-12kk sisään viimeistään vaihtotarve nykyiselle ja Y olisi lopulta sel fiksu ja "tylsä" järkivalinta automarkkinoilta.

Nyt olisi vain päätettävä, että nappaanko Long Range AWD:n nyt 2,2 % korolla 54 tonnia + 3 kilon talvinakit vai odottelenko joko a) parempaa tarjousta tai b) Y:n mallipäivitystä.

Muita samassa pähkäilyssä olevia ja jos ei ole akuutti autontarve nyt ja malttia vielä hieman autokuumeessa - jäisittekö odottelemaan?
Minulla on reilun vuoden ollut Y, mutta jos nyt olisin ostamassa ilman mitään kiirettä niin odottaisin ainakin jonkun kvartaalin loppuun ja katsoisin minkälaisia tarjouksia tulee.

Juniperia itse mietin odottavani jo viime vuoden tammikuussa kun tilauksen löin sisään, mutta taitaa tulla 100 000 km täyteen minulla ennenkuin koko juniperia on julkaistukaan, joten ihan hyvä etten jäänyt odottelemaan.
 
Muutama video Teslan ruostumisesta. Moni kakku päältä kaunis, mutta kun suojamuoveja poistellaan ja tutkitaan hieman pintaa syvemmältä... Kai nää silti parempia on kuin kiinalaiset?

Jos aikoo pidempään pitää, niin kannattaa ruostesuojausta harkita heti uutena. Tai sitten vaihto ajoissa ennenkuin ruoste alkaa enemmän näkymään.

Herättää kyllä kysymyksen, että onko näillä mitään arvoa akkutakuun loputtua...


Täytyy varmaan ainakin joskus ottaa nuo pohjamuovit pois ja tyhjentää kivet ja hiekat tuolta jos noin paljon kerää tavaraa kuin tuolla ensimmäisellä videolla.
 
Meinasin suojauttaa omani, mutta Satakunta on vähän kuollut piste; toisella suunnalla (aiemmin käyttänyt) ei käyny lainkaan, vaikka Finicor ketjun jäsen kun mainitsi EV, toisaalla oli kauhea kiire joulua lähestyessä ja pakkanen haittas työntekoa hallissa; sovittiin päivä ja soitan ennenkuin lähden tuomaan. Arvatkaapa vaan muistiko työtilauksen kun avasin linjan?

Ei paljoa tunnu 1-1,5k€ työt kiinnostavan tällä kulmaa, kaipa se sen kolme, neljä vuotta kestää ajaa.
 
Ei missään nimessä kannata ostaa nyt, vaan vasta ihan kvartaalin lopussa. Jouluna ennen värien alennuksia punainen Performance lähti 57k€ hintaan, joten 54k€ LR:stä väristä välittämättä on kallis - uskon vahvasti että saat vielä parempia tarjouksia. Ite uskon että kvartaali tai kaksi niin myös FSD:tä alkaa tulemaan alehintaan tai esim. EAP:tä jopa ilmaiseksi tarjolle, sen verran hapoilla näyttää Teslan juoksu olevan.

Jos autotarve on ennen Juniperiä, niin osta ennen Juniperiä. Jos ei oikeasti ole ihan pakko ostaa, niin kannattaa kyllä odotella Juniper jo sen takia, että sitten tarjoukset ovat vanhoista malleista taatusti massiiviset ja vaihtoehtona tietenkin itse Juniper -mallikin. Vanha malli on ihan validi vaihtoehto, jos autoa aikoo pitää todella pitkään, luokkaa 10v.

edit: Ja talvinakit plus vanteet kannattaa ostaa jostain muualta. Esim. Tampereella siinä Teslan liikkeen vieressä on Vianor, siitä saa kätevästi lastiin talvirenkaat näillä keleilä. Hinnatkin oli ainakin itelle ihan kilpailukykyiset.
 
Ei missään nimessä kannata ostaa nyt, vaan vasta ihan kvartaalin lopussa. Jouluna ennen värien alennuksia punainen Performance lähti 57k€ hintaan, joten 54k€ LR:stä väristä välittämättä on kallis - uskon vahvasti että saat vielä parempia tarjouksia. Ite uskon että kvartaali tai kaksi niin myös FSD:tä alkaa tulemaan alehintaan tai esim. EAP:tä jopa ilmaiseksi tarjolle, sen verran hapoilla näyttää Teslan juoksu olevan.

Jos autotarve on ennen Juniperiä, niin osta ennen Juniperiä. Jos ei oikeasti ole ihan pakko ostaa, niin kannattaa kyllä odotella Juniper jo sen takia, että sitten tarjoukset ovat vanhoista malleista taatusti massiiviset ja vaihtoehtona tietenkin itse Juniper -mallikin. Vanha malli on ihan validi vaihtoehto, jos autoa aikoo pitää todella pitkään, luokkaa 10v.

edit: Ja talvinakit plus vanteet kannattaa ostaa jostain muualta. Esim. Tampereella siinä Teslan liikkeen vieressä on Vianor, siitä saa kätevästi lastiin talvirenkaat näillä keleilä. Hinnatkin oli ainakin itelle ihan kilpailukykyiset.

Mitä tuolla FSD siis tekee? 7,5k€ et auto tunnistaa liikennevalot ja stop-merkit sekä tietenkin "Automaattiohjaus kaupungin kaduilla" sitten joskus?
 
edit: Ja talvinakit plus vanteet kannattaa ostaa jostain muualta. Esim. Tampereella siinä Teslan liikkeen vieressä on Vianor, siitä saa kätevästi lastiin talvirenkaat näillä keleilä. Hinnatkin oli ainakin itelle ihan kilpailukykyiset.
Itse suosittelen alueelta Autokummitus Oy:tä, jolle sopi mainiosti talvirenkaiden allelaitto puoli tuntia liikkeen sulkemisen jälkeen perjantaina, Vianor ym isot nocando.
 
Mitä tuolla FSD siis tekee? 7,5k€ et auto tunnistaa liikennevalot ja stop-merkit sekä tietenkin "Automaattiohjaus kaupungin kaduilla" sitten joskus?
Aika vähän nyt tekee, mutta jos joskus tulisi euroopassa käyttöön niin sitten ihan kiva varmaan, kohtuu pätevän oloinen jos niitä amerikassa kuvattuja videoita katsoo. Kaukana toki ollaan siitä että voisi itse makoilla takapenkillä kun auto ajaa, en jaksa uskoa että tulee toimimaan tuollainen missään tällähetkellä olevassa autossa.

Tuskin kannattaa tuosta siis mitään maksaa, mutta jos saisi vaikka kaupanpäälle tms joskus?
 
Kumma juttu josta en tiedä johtuuko ohjelmistopäivityksestä vai säistä tai siitä että ajoteitä ei ole suolattu tms. Koko talven ajanut nätisti kitkoilla pääkaupunkiseudulla ja pohjoisen laskettelukeskuksiin ja takaisin ilman mitään ongelmia. Nyt viime viikonloppuna kun on tullut tämä takatalvi niin tuntuu että noilla kitkoilla ajaessa takapää on harva se mutka luistamassa. Johtuuko tämä nyt jostain sääilmiöstä vai onko tuohon tullut joku päivitys tuossa viime viikolla tulleessa paketissa? Ihan eri autolta tuntuu nyt tuolla jäisillä teillä ajaessa.
Vaihtanut rengasasetukset talvesta kesään?
 
Kumma juttu josta en tiedä johtuuko ohjelmistopäivityksestä vai säistä tai siitä että ajoteitä ei ole suolattu tms. Koko talven ajanut nätisti kitkoilla pääkaupunkiseudulla ja pohjoisen laskettelukeskuksiin ja takaisin ilman mitään ongelmia. Nyt viime viikonloppuna kun on tullut tämä takatalvi niin tuntuu että noilla kitkoilla ajaessa takapää on harva se mutka luistamassa. Johtuuko tämä nyt jostain sääilmiöstä vai onko tuohon tullut joku päivitys tuossa viime viikolla tulleessa paketissa? Ihan eri autolta tuntuu nyt tuolla jäisillä teillä ajaessa.
Jäinen tie on ihan eri homma kun lumi. Juuri tuollainen nollan tienoilla oleva lämpötila ja ohut jääkerros tiellä tuntuu olevan kaikkein pahin ja perä hieman irtoaa. Sitten kun on oikeasti lunta tai paksumpaa jäätä ja kovempi pakkanen niin kitkat toimivat paljon paremmin.
 
Nämä kaikki esimerkki videot osoittavat hyvin nykyaikaisen auton ongelmakohtia mitä tosiaan sitten ihmetellään 15v autosta kun puhkiruostuu pyöränkaari tai helma sieltä muovin alta kun muhii kosteus ja lika keskenään. Uudemmissa karvalakki Tesla y rakenteellisissa akkupaketeissa käytetään myös etuvalua mitä näissä videoissa ei näy ja sitä ruostekukkaa ei niin puskee pyöränkoteloihin, mutta kyllä nuo nivelet ruostuu ja helmat sekä pultit jne että jos haluaa siistin auton 15v niin ei muuta kuin ruostesuojaamaan. Finikorilla näyttää ainakin tonnin maksavan perus ruostesuojaus y malliin.

Miten niin nykyauton. Mulla vaihdettiin 2000-luvun alkupuolen C -mersuun kaaret ja lokarit reippaasti ennen 10v synttäreitä. Saman ikäiset eemelit alkoivat siinä vaiheessa olemaan jo paalikunnossa / kaipaamaan korin ja kaikkien ruostuvien alustan osien vaihtoa.. Seuraavan sukupolven verrokkimalleissa ongelmia oli korjattu hieman, mutta kukatonta ja ruostesuojaamatonta 10v ei taida vieläkään löytyä. Eikä mersut tossa mitenkään yksin ole. Maatuville japanilaisille 70 ja 80-luvun autoille naurettiin, nykyään niissä kestää pellit ja euroautot lahoavat käsiin. Ei voi kukaan olla yllättynyt, etteikö nykyvehkeet tekisi ihan samaa - paitsi ehkä ne japanilaiset.
 
Muutama video Teslan ruostumisesta. Moni kakku päältä kaunis, mutta kun suojamuoveja poistellaan ja tutkitaan hieman pintaa syvemmältä... Kai nää silti parempia on kuin kiinalaiset?

Jos aikoo pidempään pitää, niin kannattaa ruostesuojausta harkita heti uutena. Tai sitten vaihto ajoissa ennenkuin ruoste alkaa enemmän näkymään.

Herättää kyllä kysymyksen, että onko näillä mitään arvoa akkutakuun loputtua...


On myös ollut nyt juttua CTsta mikä lienee valmistettu valulla niin sinne on tehty kuppeja. Näihin sitten kerääntyy vesi ja sen lisäksi se ruostuttaa johdot poikki.
Aika vähän nyt tekee, mutta jos joskus tulisi euroopassa käyttöön niin sitten ihan kiva varmaan, kohtuu pätevän oloinen jos niitä amerikassa kuvattuja videoita katsoo. Kaukana toki ollaan siitä että voisi itse makoilla takapenkillä kun auto ajaa, en jaksa uskoa että tulee toimimaan tuollainen missään tällähetkellä olevassa autossa.

Tuskin kannattaa tuosta siis mitään maksaa, mutta jos saisi vaikka kaupanpäälle tms joskus?
Katsoppa niitä videoita vaan. Haluatko auton mikä ajaa kivetykseen ja paskoo renkaat? Ajaa toisen eteen risteyksessä? Saa olla kyllä liikaa rahaa jos aikoo itsensä tapattaa testaamalla tuota.

Kumma juttu josta en tiedä johtuuko ohjelmistopäivityksestä vai säistä tai siitä että ajoteitä ei ole suolattu tms. Koko talven ajanut nätisti kitkoilla pääkaupunkiseudulla ja pohjoisen laskettelukeskuksiin ja takaisin ilman mitään ongelmia. Nyt viime viikonloppuna kun on tullut tämä takatalvi niin tuntuu että noilla kitkoilla ajaessa takapää on harva se mutka luistamassa. Johtuuko tämä nyt jostain sääilmiöstä vai onko tuohon tullut joku päivitys tuossa viime viikolla tulleessa paketissa? Ihan eri autolta tuntuu nyt tuolla jäisillä teillä ajaessa.

En yhtään ihmettele jos olisi tullut joku muutos softaan. Kun tuntuu, että nykyään tulee ennen talvea softa millä parannetaan lämmitystä...
 
Viimeksi muokattu:
Tesla pelkästään LGES ostamassa 6-7 vuodeksi yli miljoonaan 4680 akkuun matskua ensi vuodesta alkaen, siihen vielä muiden valmistajien akut. Alkaa tuntumaan vakavalta touhulta tämä 4680 ramp up.
 
Tesla pelkästään LGES ostamassa 6-7 vuodeksi yli miljoonaan 4680 akkuun matskua ensi vuodesta alkaen, siihen vielä muiden valmistajien akut. Alkaa tuntumaan vakavalta touhulta tämä 4680 ramp up.
Eli eivät saaneet omaa tuotantoaan kuntoon vaan joutuvat ostamaan muilta.
4680 on vain koko, ei se kerro mitään mitä se itse akku on.
 
Eli eivät saaneet omaa tuotantoaan kuntoon vaan joutuvat ostamaan muilta.
4680 on vain koko, ei se kerro mitään mitä se itse akku on.
Onhan se monelle pelkkä koko. Ainakin jos tekee samalla idealla kuin pienemmät akut. Käsittääkseni LG ja Panasonicilla on eri strategiat valmistaa 4680 akkuja ja kolmantena partnerina Tesla itse. Se että juntataan viilennyslevyt kuin 2170 tai tabless jäähdytys mitä Texasissa tehdään ovat eri tarkoituksiin. Menee vuosia että noita satelee miljoonia ulos, turha kuvitella että Texasista tulisi tänä vuonna montaa akkupakettia cybertruckiin. Varmasti eri energiatiheys saavutetaan Panasonicin ja LG kennoilla ja jälkimmäinen on perinteisesti ollut se huonompi valmistamaan tiukempaa materiaalia.
 
Onhan se monelle pelkkä koko. Ainakin jos tekee samalla idealla kuin pienemmät akut. Käsittääkseni LG ja Panasonicilla on eri strategiat valmistaa 4680 akkuja ja kolmantena partnerina Tesla itse. Se että juntataan viilennyslevyt kuin 2170 tai tabless jäähdytys mitä Texasissa tehdään ovat eri tarkoituksiin. Menee vuosia että noita satelee miljoonia ulos, turha kuvitella että Texasista tulisi tänä vuonna montaa akkupakettia cybertruckiin. Varmasti eri energiatiheys saavutetaan Panasonicin ja LG kennoilla ja jälkimmäinen on perinteisesti ollut se huonompi valmistamaan tiukempaa materiaalia.
Tällä hetkellä tehty vajaat 4000 CT:ta ja tähänkään ei tunnu riittävän akut vaikka ajettu muut tätä akkua kantavat mallit alas.
Näitä piti saada 250 000 ulos, ei vakuuta, että tulee. Lisäksi nyt tämä uutinen, että eivät saa itse tuotettua tarpeeksi 4680 kennoja ja akkupaketteja.
 
Jos ei oikeasti ole ihan pakko ostaa, niin kannattaa kyllä odotella Juniper jo sen takia, että sitten tarjoukset ovat vanhoista malleista taatusti massiiviset

Eipä tuota kolmosen kanssa mitään kovin massiivisia aleja nähty kun sen päivitys oli tuloillaan/tuli.

Nyt Teslan taloudellinen tilanne on toki vähän eri ja Y mallina suositumpi, mutta en nyt varsinaisesti pidättelisi hengitystäni jotain mega-aleja odotellessa.
 
Alet tulivat ennen kun uusi julkaistiin ja uudesta tuli hiukan halvempi mitä vanhasta.
 
Nyt Teslan taloudellinen tilanne on toki vähän eri ja Y mallina suositumpi, mutta en nyt varsinaisesti pidättelisi hengitystäni jotain mega-aleja odotellessa.
Eipä ne mega-alet taida muuta vaatia kuin Teslan siirtymisen f*** around osuudesta find out osuuteen myynnin edelleen sakatessa. Parempi painaa tavaraa tappiollakin ulos kuin maksaa itsensä kipeäksi seinistä ja seisovista laitteista. Vertikaali-integraation riemuja. Kysymys on tällä hetkellä enemmän siitä, että kääntyykö suunta ja jos kääntyy, niin kuinka syvällä käydään. Nykyinen CEO lähinnä itse auttaa kuopan kaivamisessa. Jännä nähdä mihin suuntaan kurssi lähtee, jos Elon lähtee.
 
Huomennakos sieltä tulee alkuvuoden myynnit yms. Teslalta?
Nuo on ulkona määrällisesti mutta rahallisesti huomenna/yöllä tulee tämä webcasti.
 
Varmaan tyhmä kysymys, mutta saako Teslalta sijaisauton jos joku huolto pitäs suorittaa? Itselle tulossa M3 ja vakuutusta mietin et kannattaako ottaa sijaisauto optio vakuutukseen mukaan?
 
Varmaan tyhmä kysymys, mutta saako Teslalta sijaisauton jos joku huolto pitäs suorittaa? Itselle tulossa M3 ja vakuutusta mietin et kannattaako ottaa sijaisauto optio vakuutukseen mukaan?
Riippuu tilanteesta. Hätäpalvelusta tarjosivat random väliaikaista ratkaisua kun oma auto simahti tielle. Sitten varsinaisen sijaisauton sai Teslalta kun oli isompi vika ja kesti muutaman päivän korjata (arvio oli 2 viikkoa). Lyhyeen, muutaman tunnin huoltoon en saanut.
 
Riippuu tilanteesta. Hätäpalvelusta tarjosivat random väliaikaista ratkaisua kun oma auto simahti tielle. Sitten varsinaisen sijaisauton sai Teslalta kun oli isompi vika ja kesti muutaman päivän korjata (arvio oli 2 viikkoa). Lyhyeen, muutaman tunnin huoltoon en saanut.
Eli riittävä ilmeisesti, myöhässä sitä on jokatapauksessa jos auto jää tielle.
 
Varmaan tyhmä kysymys, mutta saako Teslalta sijaisauton jos joku huolto pitäs suorittaa? Itselle tulossa M3 ja vakuutusta mietin et kannattaako ottaa sijaisauto optio vakuutukseen mukaan?
Jos takuunalainen vika niin alle 4h huollosta ei saa mitään. Yli 4h saa Uberia tai sijaisauton.

Jos jää tielle niin hinuri hakee ja saat sijaisauton. Teslan tai jonkun muun.

Jos ei takuuta niin kaikki omasta pussista/vakuutuksesta.
 
Jos takuunalainen vika niin alle 4h huollosta ei saa mitään. Yli 4h saa Uberia tai sijaisauton.

Jos jää tielle niin hinuri hakee ja saat sijaisauton. Teslan tai jonkun muun.

Jos ei takuuta niin kaikki omasta pussista/vakuutuksesta.
No takuuta nyt on 2 vuotta. Varmaan puhutaan nyt tästä 4vuotta tai 80tkm.
Taidan alkuun mennä Teslan omalla ja ottaa sitten lisäksi kun alkaa tulla kilometrit täyteen.
 
No takuuta nyt on 2 vuotta. Varmaan puhutaan nyt tästä 4vuotta tai 80tkm.
Taidan alkuun mennä Teslan omalla ja ottaa sitten lisäksi kun alkaa tulla kilometrit täyteen.
Juuri tuosta.
Akkutakuu korvaa siihen liittyviä asioita mutta ei anna sijaisautoa tai muuta.
 
Muutama video Teslan ruostumisesta. Moni kakku päältä kaunis, mutta kun suojamuoveja poistellaan ja tutkitaan hieman pintaa syvemmältä... Kai nää silti parempia on kuin kiinalaiset?

ööö, näähän on kiinalaisia isolta osin? ja näyttää siltä että tunnetaan pian nimel Model Rust Y
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 428
Viestejä
4 507 457
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom