Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

No ei, 66kWh akulla on isompi range kuin 50kWh. Halvasta en tiedä, mutta jos se olisi ongelma, niin ottaisi 50kWh LFP akun silloin varmastikin.
Jep todennäköisesti se 20% energiatiheämpi lmfp catlilla olisi parempi 50kwh vs 60kwh lfp, mutta ei enään 66kwh verrattuna. Ja mitenkä sitten vertautuu noihin uusin 2.0 versioihin kun bydillä taisi olla himpun verran parempi lfp akun energiatiheys verrattuna catlin akkuun. Teslalla ehkä helpoin tapa olisi nostaa juniperissa karvalakin akkukoko 66kwh niin pääsisi samoihin wltp lukuihin kuin Highland. Hintakin on hieman kalliimpi jo lähtökohtaisesti y mallissa.
 
Jep todennäköisesti se 20% energiatiheämpi lmfp catlilla olisi parempi 50kwh vs 60kwh lfp, mutta ei enään 66kwh verrattuna. Ja mitenkä sitten vertautuu noihin uusin 2.0 versioihin kun bydillä taisi olla himpun verran parempi lfp akun energiatiheys verrattuna catlin akkuun. Teslalla ehkä helpoin tapa olisi nostaa juniperissa karvalakin akkukoko 66kwh niin pääsisi samoihin wltp lukuihin kuin Highland. Hintakin on hieman kalliimpi jo lähtökohtaisesti y mallissa.

Sulla on kyllä nyt pahasti yksiköt tai ymmärrys sekaisin. Vaikka se olisi 500% energiatiheämpi 50kWh super-mega-akkuteknologia, siinä on silti vähemmän energiaa kuin siinä 60kWh akussa.
 
Sulla on kyllä nyt pahasti yksiköt tai ymmärrys sekaisin. Vaikka se olisi 500% energiatiheämpi 50kWh super-mega-akkuteknologia, siinä on silti vähemmän energiaa kuin siinä 60kWh akussa.
Painosta voi toki tulla etua rangeen jos akku on ratkaisevasti kevyempi, mutta en sitten tiedä kuinka isoja eroja tästä syntyisi todellisuudessa kahden eri kokoisen ja energiatiheyksisen akun välille.

Edit: ei taida ratkaisevasti parempaa hyötysuhdetta olla automallien pienempiakkuisissa varianteissa joten olettaisin tuon energiatiheydenkin vaikuttavan yhtä vähän.
 
Ennakkotapauksia ei ilmeisesti ole tarvinnut kuluttajariitalautakuntaan asti viedä.

Jos nyt oikein käsitin noista Facebook viesteistä, niin joku on viemässä. Ilmeisesti samalla herralla mennyt jo vuoden välein pari kertaa. Mutta en seurannut tarkemmin.

Nyt meni itseltäni sitten ylätukivarret, 82475km mittarissa. Kyllä on tarkasti Tesla laskenut että heti takuun loputtua laukeavat ;) (tarkistutin autoni kyllä siinä 76tkm kohdalla, mutta ilmeisesti menevät sitten lopulta nopeasti). Noh, onneksi palaset ei oo kalliit, työ sitten on oma osansa..
 
Jos nyt oikein käsitin noista Facebook viesteistä, niin joku on viemässä. Ilmeisesti samalla herralla mennyt jo vuoden välein pari kertaa. Mutta en seurannut tarkemmin.

Nyt meni itseltäni sitten ylätukivarret, 82475km mittarissa. Kyllä on tarkasti Tesla laskenut että heti takuun loputtua laukeavat ;) (tarkistutin autoni kyllä siinä 76tkm kohdalla, mutta ilmeisesti menevät sitten lopulta nopeasti). Noh, onneksi palaset ei oo kalliit, työ sitten on oma osansa..
Ei ne noin nopeasti yhtä-äkkiä kulu. Omanikin käytin ensin tarkastuksessa -> ei havaittu mitään välyksiä, sitten katsastukseen -> välykset takapäässä löytyi. Väitän että osa katsureista vaan ei katso niin tarkasti.
 
Sulla on kyllä nyt pahasti yksiköt tai ymmärrys sekaisin. Vaikka se olisi 500% energiatiheämpi 50kWh super-mega-akkuteknologia, siinä on silti vähemmän energiaa kuin siinä 60kWh akussa.
No suurin ero esim. Suomessa se talvikäyttäytyminen ja toinen seikka akunpaino. Ainakin kiinalaiset saa jo 150kwh semisolistate akun saman painoiseksi kuin 100kwh nmc. Tokihan nuo akunjäähdytysjärjestelmät vaikuttuu jne. Tiedetään että monessa lfp akussa saadaan 70-80% pakattua kennot kun nmc akuissa jäädään yleensä sinne 65% paikkeille jne. Hankala arvioida vielä mikä tuon lmfp kohtalo verrattuna lfp akkuihin on Suomen todellisissa kilometreissa. Itsellä ainakaan nuo wltp kiinnosta muussa mielessä kuin nykyakuissa puolet pois wltp niin ollaan talvirangessa. Ehkä tuo 4680 sitten jotain merkittävää alkaa tuohon vasta tuomaan tuskin vielä lmfp akut.
 
Ei ne noin nopeasti yhtä-äkkiä kulu. Omanikin käytin ensin tarkastuksessa -> ei havaittu mitään välyksiä, sitten katsastukseen -> välykset takapäässä löytyi. Väitän että osa katsureista vaan ei katso niin tarkasti.
Joo itsekin veikkaan että mikä fiilis sillä katsastushenkilöllä on sinä päivänä ollut. Kerrankin vein autoni huoltoon ja siinä pukilla olevaan autoon oli katsastusjantteri hakannut pohjaan 516 reikää pohjaan ettei vaan voisi kyseistä autoa korjata enää ajokuntoiseksi. Autonhuoltaja totesi minulle ettei kyllä ole koko ikänänsä ollut moiseen törmännyt että työkseen pitää paukuttaa noin monta reikää pohjaan :)
 
Joo itsekin veikkaan että mikä fiilis sillä katsastushenkilöllä on sinä päivänä ollut. Kerrankin vein autoni huoltoon ja siinä pukilla olevaan autoon oli katsastusjantteri hakannut pohjaan 516 reikää pohjaan ettei vaan voisi kyseistä autoa korjata enää ajokuntoiseksi. Autonhuoltaja totesi minulle ettei kyllä ole koko ikänänsä ollut moiseen törmännyt että työkseen pitää paukuttaa noin monta reikää pohjaan :)
Oliko Konalassa Stadissa?
 
No suurin ero esim. Suomessa se talvikäyttäytyminen ja toinen seikka akunpaino. Ainakin kiinalaiset saa jo 150kwh semisolistate akun saman painoiseksi kuin 100kwh nmc.

Kuten sulle jo näytettiin, ei se ero painossa ole mitenkään merkittävä tekijä. Ei myöskään Model 3:ssa, jossa WLTP nousi kun siirryttiin LFP akkuun, vaikka paino kasvoi reippaasti, koska pienikin määrä lisää akun kapasiteettia kasvatti sitä enemmän.

Eli 55kWh NMC ei voita WLTP:ssä vielä 57,5kWh LFP:tä Model 3:ssa. Miten kevyeksi oikein veikkaat niitä LFMP akkuja? 20% ei tunnu vielä missään noilla kapasiteettieroilla. En tiedä riittääkö vielä 90%:kaan.
 
Jos nyt oikein käsitin noista Facebook viesteistä, niin joku on viemässä. Ilmeisesti samalla herralla mennyt jo vuoden välein pari kertaa. Mutta en seurannut tarkemmin.
Taitaa olla tapauksia, että jo neljättä kertaa vaihdetaan koko ILP. Jollain kaverilla oli rikkoutunut uudestaan 2 viikkoa sen jälkeen, kun koko ILP oli korjattu.
 
Ei ne noin nopeasti yhtä-äkkiä kulu. Omanikin käytin ensin tarkastuksessa -> ei havaittu mitään välyksiä, sitten katsastukseen -> välykset takapäässä löytyi. Väitän että osa katsureista vaan ei katso niin tarkasti.

Voi tietysti olla näinkin, mutta toisaalta myös äänet ilmestyivät kahden ajon välillä niin että huomasin muutoksen samantien. Eihän tuo varsinaiseen ajamiseen vielä tunnu, mutta äänimaailmassahan se muutos oli yhtäkkinen.
 
Takuuhan noissa huoltotöissä on ja toisaalta omalla on nyt sata tonnia menty eikä oo tarvinnu mitään tehdä niin en oikein näe miksi se jossain vaiheessa vaihdettava uusi ilp ei kestäis sen toisen vähintään sata tonnia?
Jaa-a, monelta mennyt useamman kerran kuitenkin hyvinkin lyhyessä ajassa.
 
Jaa-a, monelta mennyt useamman kerran kuitenkin hyvinkin lyhyessä ajassa.
Yleensä ne joilla kestää, myös kestää, ne joilla hajoaa hajoaa usein useamman kerran. Siellähän on nyt epäilty että sitä hajonneen ilpin moskaa jää kiertoon joka hajottaa lopulta sen vaihdetun. Eli ei ois niinkään osan heikkoutta. Nyt myös useammalla vaihdettu sinne ennakoivasti osia tästä syystä.
 
Yleensä ne joilla kestää, myös kestää, ne joilla hajoaa hajoaa usein useamman kerran. Siellähän on nyt epäilty että sitä hajonneen ilpin moskaa jää kiertoon joka hajottaa lopulta sen vaihdetun. Eli ei ois niinkään osan heikkoutta. Nyt myös useammalla vaihdettu sinne ennakoivasti osia tästä syystä.
Joillakin joo mennyt viikoissa uusi tai kuukausissa, toisilla taas vuoden välein.
Kivahan siinä on sitten maksaa omasta pussista jos huolto ei osaa tehdä korjausta ja putsausta.
 
Joillakin joo mennyt viikoissa uusi tai kuukausissa, toisilla taas vuoden välein.
Kivahan siinä on sitten maksaa omasta pussista jos huolto ei osaa tehdä korjausta ja putsausta.

No jos omasta pussista maksettu remontti, niin onhan sillä sitten takuu, vuosi tai pari?

Volvoll on esimerkillisesti hoidettu tämä, takuuajan jälkeen jos joku joudutaan vaihtamaan asiakkaan piikkiin, niin sillä on elinikäinen takuu (kunhan omistaja ei ole vaihtunut).
 
No jos omasta pussista maksettu remontti, niin onhan sillä sitten takuu, vuosi tai pari?

Volvoll on esimerkillisesti hoidettu tämä, takuuajan jälkeen jos joku joudutaan vaihtamaan asiakkaan piikkiin, niin sillä on elinikäinen takuu (kunhan omistaja ei ole vaihtunut).
Teslan osat on 12kk tai 20 000km.
 
Tuli Tesla sovellukseen viesti "Model 3 -ajoneuvoosi on suorittamaton huoltokampanja." ja ohjeet ajanvaraukseen. Oliko tämä nyt jotain ennaltaehkäisevää huoltoa ILP-ongelmiin vai jotain muuta? Autona 2023 M3LR.
 
Tuli Tesla sovellukseen viesti "Model 3 -ajoneuvoosi on suorittamaton huoltokampanja." ja ohjeet ajanvaraukseen. Oliko tämä nyt jotain ennaltaehkäisevää huoltoa ILP-ongelmiin vai jotain muuta? Autona 2023 M3LR.
Siellä pitäisi näkyä kun teet varauksen mitä se koskee. Riippuen vuodesta se voi myös olla se takakontin johto tai takakontin pumpun kumisuojarengas.
 
Siellä pitäisi näkyä kun teet varauksen mitä se koskee. Riippuen vuodesta se voi myös olla se takakontin johto tai takakontin pumpun kumisuojarengas.

Näköjään kun teki huoltopyynnön ja sai siihen kustannusarvion niin näkyy korjaus eli ei ILP-liittyvä.

"Replace Instrument Panel Speaker Grille Due To Deformation"
 
Saa olla jo rikas jos tahtoo pitää ILPillistä yli takuuajan. Tai ostaa ILPillisen..

Onhan näitä surullisia tarinoita tuon tuosta. Työpaikan Teslailijoilta ekat pumput meni marraskuun lopulla ja vielä on juttua riittänyt näiden osalta kahvipöydässä. Ei ole muutenkaan kiva savotta hakea oma auto & palauttaa sijaisauto jos asustelet vähän kauempana. Ao. videon tyypiltä mennyt 4x 15kk sisään.

 
Ei taida olla kukaan koeponnistanut 'kova kovaa vasten' vielä kuluttajansuojaa.

Toivon henk.koht. että sellainenkin joukostamme löytyy.
 
Olis kyllä ihan hauska tietää tosiaan miten voi joistakin yksilöistä mennä pumppu kymppitonnin välein ja samalla omassa se on kestänyt nyt pian sata tonnia. Tulee vaan mieleen onko joidenkin yksilöiden akkupaketin sisällä olevissa kanavissa jotain mujua joka rikkoo pumpun ajan mittaan. Pakkohan niiden on osata huollossa jo huuhdella nuo asianmukaisesti vaihdon jälkeen, mutta jos siellä jotain kemikaalien aiheuttamaa korroosiota ja kontaminaatiota tms. tapahtuu niin se voisi selittää.

Pumppuviat ei sinänsä ole mitään uutta muillakaan merkeillä. Tekniikka taitaa vielä olla vähän keskentekoista joiltakin osin.
Muilla ne ei vaan hajoa neljättä vuotta peräkkäin ja uusista.
 
akkupaketin sisällä olevissa kanavissa jotain mujua joka rikkoo pumpun ajan mittaan
Akkupaketin kanavissa ei kierrä kylmäaine, vaan autossa on erillinen neste- ja kylmäainepiiri jotka eivät sekoitu.

Jotain erikoista noissa useampaan kertaan hajonneissa kyllä on. Ei tuollainen neljä kertaa hajoaminen ole kovin todennäköistä vaan enemmän kuulostaa siltä ettei niissä ole saatu vian syytä oikeasti poistettua.
 
Missäköhän kohtaa Teslan haamujarrutuksiin on tullut päivitys?

Nykyään ei enää haamujarruttele tiettyjen ramppien kohdilla ja vaikka kartta taikoo jostain uudelle satasen tielle 60:n rajoituksen, ei auto jarruttele omiaan vakkarilla tai AP:lla. Siltojen kohdilla edelleen tekee himmauksia, mutta nekin aika maltillisesti verrattuna aiempaan. Näinköhän ärsyttävin ongelma on tulossa kuntoon?
 
Ei siihen ole tullut päivitystä. Pelkkää placeboa.
Vähän kuten iPhone saa päivityksen ja aina akku kuluu nopeammin ja safari nopeampi.
 
Missäköhän kohtaa Teslan haamujarrutuksiin on tullut päivitys?

Nykyään ei enää haamujarruttele tiettyjen ramppien kohdilla ja vaikka kartta taikoo jostain uudelle satasen tielle 60:n rajoituksen, ei auto jarruttele omiaan vakkarilla tai AP:lla. Siltojen kohdilla edelleen tekee himmauksia, mutta nekin aika maltillisesti verrattuna aiempaan. Näinköhän ärsyttävin ongelma on tulossa kuntoon?
Viimesimmässä karttapäivityksessä korjaantui oma haamujarruttelu liittymän kohdalla jossa ennen jarrutteli aina ( ajan samasta kohtaa melkein päivittäin )
 
Akkupaketin kanavissa ei kierrä kylmäaine, vaan autossa on erillinen neste- ja kylmäainepiiri jotka eivät sekoitu.

Jotain erikoista noissa useampaan kertaan hajonneissa kyllä on. Ei tuollainen neljä kertaa hajoaminen ole kovin todennäköistä vaan enemmän kuulostaa siltä ettei niissä ole saatu vian syytä oikeasti poistettua.
En nyt tiedä millä prosentilla hajoaa, mutta suurimmalla osalla siis kuitenkaan ei hajoa. Olisiko systeemi sinänsä ok, mutta voiko esim. asennuksessa mennä jotain pieleen tms?

En nyt ole niin perehtynyt, eli mikä tuolla sitten on se osa joka fyysisesti hajoaa ja miksi se hajoaa? Joku puhuu että kiertoon jää metallisilppua? Joku kompressorin pyörivä osa pirstaloituu? Luulisi, että tuollaisen nyt saisi paremman valmistettua ettei hajoa kun kumminkin aika perus tekniikkaa?

Itselläni reilu 40tkm ja ei onneksi vielä minkäänlaista vikaa ole autossa ollut.
 
Vuodenaikakin on vaihtunut, tuollaiseen sattumanvaraisesti toimivaan systeemiin on turha etsiä syitä.
 
Minulla noissa haamujarruissa ei ole ollut sattumanvaraisuutta, vaan tietyt rampit ja uudet tiet ovat tuskaisia. Kyllä jokin syy on, ei tässä lämpimikseen kysellä.
Samalla tapaa täällä viime viikolla veti liinoja kiinni ja jarrutteli. Mutta aivan, autossani on vikaa.
 
Samalla tapaa täällä viime viikolla veti liinoja kiinni ja jarrutteli. Mutta aivan, autossani on vikaa.
Kamerat huurussa, auto likainen? Ei nuita minulla ainakaan häiritsevän paljon ole. Toisaalta olen kyllä aika resilienssikykyinen ja stressiä kestävä eli ehkä ne ei "maata kaada" enkä edes juuri rekisteröi
 
Kamerat huurussa, auto likainen? Ei nuita minulla ainakaan häiritsevän paljon ole. Toisaalta olen kyllä aika resilienssikykyinen ja stressiä kestävä eli ehkä ne ei "maata kaada" enkä edes juuri rekisteröi
Käytän päivittäin pesussa ja auto lämpimässä tallissa.
 
Samalla tapaa täällä viime viikolla veti liinoja kiinni ja jarrutteli. Mutta aivan, autossani on vikaa.
Minä en sinun autostasi tiedä muuta kuin, että se tuntuu ahdistavan.

Yli 20tkm tullut omalla rullattua ja ensimmäisen kerran tiettyjen ramppien kohdilla auto ei jarruttele. Minulle se ei ole sattumaa, vaan jotain on muuttunut.
 
Minä en sinun autostasi tiedä muuta kuin, että se tuntuu ahdistavan.

Yli 20tkm tullut omalla rullattua ja ensimmäisen kerran tiettyjen ramppien kohdilla auto ei jarruttele. Minulle se ei ole sattumaa, vaan jotain on muuttunut.
Tämähän tässä Teslassa on mielenkiintoista kun asiat vaan muuttuvat, ilman että tiedotellaan mitään. Seuraavana päivänä auto käyttäytyy taas toisin. Onhan se jännittävää, mutta en omalle kohdalle kaipaa.
 
Minä en sinun autostasi tiedä muuta kuin, että se tuntuu ahdistavan.

Yli 20tkm tullut omalla rullattua ja ensimmäisen kerran tiettyjen ramppien kohdilla auto ei jarruttele. Minulle se ei ole sattumaa, vaan jotain on muuttunut.
92tkm rullattu ja yhä samat kohdat aiheuttaa haamuja.
 
Tämähän tässä Teslassa on mielenkiintoista kun asiat vaan muuttuvat, ilman että tiedotellaan mitään. Seuraavana päivänä auto käyttäytyy taas toisin. Onhan se jännittävää, mutta en omalle kohdalle kaipaa.

Todennäköisempää näissä on yleensä, että ihminen muuttuu, eikä auto. Itselläni kyllä ainakin vetää edelleen liinat kiinni ihan samoissa paikoissa kuin ennenkin.

Mutta koska pyyhkimet ovat alkaneet vipattamaan kuivaa lasia aina kun ajan saman pellon kohdalle, niin kai siinä on jotain uutta tekoälyä päivityksissä. Kaipa se luulee peltoa sateeksi.
 
Tämähän tässä Teslassa on mielenkiintoista kun asiat vaan muuttuvat, ilman että tiedotellaan mitään. Seuraavana päivänä auto käyttäytyy taas toisin. Onhan se jännittävää, mutta en omalle kohdalle kaipaa.
Sitä ei omalle kohdalle ole käynyt, että tänään muuttunut ja huomenna uudestaan. Taisit karrikoida.

Minua päivitykset eivät ole toistaiseksi haitanneet pl. yksi tänne kirjoittamani pyyhkimien päivitys. Ihan positiivisia juttuja on tippunut, kuten ABC-laturit, ratin pikanäppäimet, pyyhinvalinta jne. Pelit ja pieruäänet eivät kiinnosta.
 

Helvetin hyvä juttu. Olisivat saaneet vaatia vielä vähän enemmänkin ominaisuuksia pois kosketusnäytöiltä ajon aikana. Aivan reikäpäistä touhua ruveta jotain näyttöjä lähmimään ajon aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 563
Viestejä
4 511 392
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom